AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m.

Status
Not open for further replies.
Re: AmEx Companion Ticket - reisemål m.m.

Hei karar,

jeg vet ikke om dette har blitt tatt opp tidligere. Men, er det noen her inne som har erfaringer med å lykkkes i å booke 3 bonus billetter i C hos SAS? Etter en hardt julefeiring/shopping får jeg tilsendt en CT billett, og har lyst til å bruke denne i C til NYC med SAS (kun med SAS fordi har premium amex kort). Saken er at vi har ett barn itillegg til 2 voksne (3 stk total), og har lyst å reise til nyc en gang til høsten, men problemet da er å finne tilgjengelighet... er det noen her som har gode tipser å dele?

mange takk på forhånd!

Aldri sett tre OSL - EWR, så det blir trolig vrient.

Jeg har uansett sett en reduksjon i utlagte bonusbilletter neste høst til/fra New York. Har lenge forsøkt å finne to billetter hjem fra New York på fleksible datoer slutten av august og hele september, uten hell. Det er mulig den nye kabinen gjør at det ikke legges ut like mye/mange lenger.

Kanskje et tips å prøve IAD (Washington) i stedet for New York. Tror tilgjengeligheten der kan være bedre, hatt suksess med det selv i hvertfall.

Kun 2 pers jeg har kjøpt for da, ikke 3...

Ellers planlegger jeg bonusreise med A* til Australia om et par års tid for 2-3 pers i C. Hvor tidlig ute bør jeg være å booke tur her??

Kim

Tror du vil slite med å finne SAS i C til NY i høst. Jeg klarte å plukke opp to billetter til høsten, men det var etter at jeg hadde sjekket daglig i et par uker.

Hvis du heller vil fly med Lufthansa og venner, dog 10.000 poeng mer og YQ på ca 2.500 kr pr pers, bør det være mulig.

Ellers planlegger jeg bonusreise med A* til Australia om et par års tid for 2-3 pers i C. Hvor tidlig ute bør jeg være å booke tur her??

Kim

Så tidlig som mulig, men det er vel ca 11 måneder før bonusbilletter blir lagt ut. Bruk United.com eller ANA for å planlegge før du ringer SAS. TG pleier å ha mye ledig, evt kan du se på OZ.

Tror du vil slite med å finne SAS i C til NY i høst. Jeg klarte å plukke opp to billetter til høsten, men det var etter at jeg hadde sjekket daglig i et par uker.

Har holdt på med samme øvelse i lengre tid i høst, men gav til slutt opp å i det hele tatt finne to som parret innenfor 14 dager. Utbredelsen av Amex kortene gjør nok at man skal ha flaks om faktisk klarer å finne en NY tur i C på CT.

Klarte å booke tre C-billeter med TG OSL-BKK i påsken, men søk etter tre poengbilletter fungerte ikke med bruk av KVS-tool. Booket først to (CT pluss poeng) og deretter en (med poeng) på samme flight. Den siste poengbilletten kom som en positiv overraskelse en dag etter booking av de to første. Hadde heldigvis full flex-billett jeg kunne avbestille i bytte mot den tredje poengbilletten.

Er det noen som har forslag til bra reiserute fra Stavanger til Australia (fortrinnsvis til MEL med retur fra SYD) i business ved bruk av CT?

Ønsker om mulig å få minst en lang layover på veien (helst med overnatting).

Alternativer jeg har vurdert:

BR LHR-BKK + TG: i følge flyertalk legges disse ikke ut god tid i forveien, snarere kun -14 dager som ikke er aktuelt da denne turen skal planlegges lengre i forveien.

SQ CPH-SIN + : så vidt jeg vet en av få SQ flighter (772) som kan bookes med poeng; ulempen her er at man må ha enda en mellomlanding etter SIN da direkteflyene med SQ derfra ikke kan bookes med poeng (77W,A380)

TG OSL/CPH/LHR/FRA-BKK + TG: dette er nok det mest aktuelle alternativet da det virker være lettest å få booket; lener i såfall mot A380 fra FRA. Uansett er ulempen at evt. lang layover i BKK blir fra tidlig morgen til sent på kveld.

Såvidt jeg har skjønt er det få bonusseter på SK951 (SVG-IAH), men om det formodentlig er/blir ledig vil følgende være tillatt? SVG-IAH-LAX-MEL f.eks
Om noen vet MPM for SVG-MEL og SYD-SVG så skriv det gjerne.
Har SAS noen regler omkring MPM ved bonusbilletter?

Vurderer også å undersøke NH og OZ via ICN,TYO men vet ikke om det blir godkjent heller? Eksempelvis SVG-LHR-ICN-BKK-MEL

Alle tilbakemeldinger mottas med takk!

Jeg passerte 100k på mitt Amex nå i desember. I dag fikk jeg brev fra AmEx der det står at "CT er gyldig ut året i år pluss 12 måneder..." Brevet er datert 02.01.15.

Betyr det at den er gyldig ut 2016? I vilkårene står det jo at gyldigheten er opptjeningsår + 12 mnd.

Jeg passerte 100k på mitt Amex nå i desember. I dag fikk jeg brev fra AmEx der det står at "CT er gyldig ut året i år pluss 12 måneder..." Brevet er datert 02.01.15.

Betyr det at den er gyldig ut 2016? I vilkårene står det jo at gyldigheten er opptjeningsår + 12 mnd.

Nei er nok gyldig kun ut 2015

På en annen side burde du har en rimelig god sak om brevet er datert 02.01.15 og teksten sier "gyldig ut året i år pluss 12 måneder". Hvis du ikke skal bruke den i år, er det vel greit å sjekke opp med Amex.

På en annen side burde du har en rimelig god sak om brevet er datert 02.01.15 og teksten sier "gyldig ut året i år pluss 12 måneder". Hvis du ikke skal bruke den i år, er det vel greit å sjekke opp med Amex.

teksten på disse CTene har vært forandret mange ganger, på min fra i fjor som ble utstedt i april stod det feks at CT kun var gyldig i 12 måneder etter utstedelse. det er vilkårene som gjelder ikke teksten på selve brevet.

I brevet står det jo faktisk utvilsomt at den er gyldig ut 2016, men det er jo ikke alltid folk klarer å skrive det de mener. Mulig jeg har en god sak rent juridisk, men kommer ikke til å kjempe veldig hardt for det. AmEx bør derimot se på formuleringene sine hvis de egentlig mente å si at den er gyldig ut 2015.

I brevet står det jo faktisk utvilsomt at den er gyldig ut 2016, men det er jo ikke alltid folk klarer å skrive det de mener. Mulig jeg har en god sak rent juridisk, men kommer ikke til å kjempe veldig hardt for det. AmEx bør derimot se på formuleringene sine hvis de egentlig mente å si at den er gyldig ut 2015.
Sakset fra betingelene for bruk av CT:
"Når omsetningskravet er nådd, vil et elektronisk verdikort (Companion Ticket) registreres på Kortholders SAS EuroBonus-konto. Registreringen skjer senest ved utgangen av måneden etter oppnådd omsetning. Companion Ticket vil være gyldig fra og med den dato det kontoføres på Kortholders SAS EuroBonus-konto og være gyldig i inneværende år pluss 12 måneder."

Spørsmålet blir da når din CT ble kontoført. Hvis man passerer 100.000 NOK rundt juletider, er det vel ikke utenkelig at selve kontoføringen ikke finner sted før etter alle helligdagene på nyåret. Det skulle i så fall bety gyldighet ut 2016. Verdt å undersøke, spør du meg.

"Når omsetningskravet er nådd, vil et elektronisk verdikort (Companion Ticket) registreres på Kortholders SAS EuroBonus-konto. Registreringen skjer senest ved utgangen av måneden etter oppnådd omsetning. Companion Ticket vil være gyldig fra og med den dato det kontoføres på Kortholders SAS EuroBonus-konto og være gyldig i inneværende år pluss 12 måneder."

Spørsmålet blir da når din CT ble kontoført. Hvis man passerer 100.000 NOK rundt juletider, er det vel ikke utenkelig at selve kontoføringen ikke finner sted før etter alle helligdagene på nyåret. Det skulle i så fall bety gyldighet ut 2016. Verdt å undersøke, spør du meg.

Jeg tror faktisk du har rett i det. Takk for svar. Skal ringe og sjekke.

Ringte og sjekket nå. Den er kun gyldig ut 2015. Det betyr at AmEx eller SAS må jobbe med formuleringene sine.

Jeg har et halvt tonn EuroBonus-poeng, har mottatt brev om at jeg er får en CT-billett og sitter og ruger på EBG-status frem til høsten.

Har sett meg ut et sted i USA som jeg kunne tenke meg å dra til, gjerne svi av det som trengs for en F-billett + CT. Hvordan går jeg frem nå? (Og kan jeg dra til et sted i USofA og hjem fra et annet?) Har forstått at det er nok av "red tape" og ikke bare-bare å finne t/r i F kommende sensommer når jeg har ferie. :/ Noen tips fra de innvidde?

Når man sjekker etter billetter/tilgjengelighet på United.com for bruk av CT så er prisene oppgitt i "Miles". Er 1 mile = 1 EBB? Eventuelt hvordan ser dere pris før dere ringer å booker?

Når man sjekker etter billetter/tilgjengelighet på United.com for bruk av CT så er prisene oppgitt i "Miles". Er 1 mile = 1 EBB? Eventuelt hvordan ser dere pris før dere ringer å booker?

Pris må du se på SAS sine egen uttakstabeller

Jeg har ikke giddet å lese igjennom alle 7 sidene ang CT for å se om dette er nevnt før, men hvor lenge sitter man egentlig i tlf og venter på svar på 64816099 for å bestille en CT ? Jeg satt 18 minutter i dag, - da la jeg på. Ringte Amex medlemsservice, som sa at det jobbes med en løsning hvor man kan bestille CT på nettet. Og de bekreftet at det kom nye regler i høst som sier at CT billetten gjelder i ett år, og ikke lenger i inneværende år + 12 mnd.

Status
Not open for further replies.
Back