AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m.

Status
Not open for further replies.
Re: AmEx Companion Ticket - reisemål m.m.

Tar det vesentlig lenger tid nå og få bekreftelsen på CTen? Passerte 100k i august, alt av regninger er betalt, og venter fortsatt. Tidligere synes jeg det gikk ganske raskt og få brevet?

Dette har blitt svart på et par ganger tidligere i Amex hovedtråden. CT blir utstedt én måned etter første månedsskifte 100K i omsetning er bokført, dette er uavhengig av fakturaperiode og dato. Hvis du hadde bokført omsetning på minst 100K pr. 31. august får du ikke CT før begynnelsen av oktober.

Hei

Prøvde nettopp å booke en CT tur til DPS med SQ via CPH og SIN.

På ANA viser de tilgjengelige seter i C på mine datoer, men damen i østblokka finner ingenting.

Vet det ikke er mulig å booke award C med SQ på A380 og 777w, men trodde det var mulig med 777-200er fra CPH, får jo opp tilgjengelighet på ANA.

Er det noen som har erfaring med dette? Kan jeg bare glemme SQ?

Det skal være mulig å booke SQ fra København siden det er -200. Dette er bekreftet av SQ i Norge for noen uker siden.

Hei

Eg brukte min CT til SIN i SQ C neste sommar for nokre få veker sidan. Eg ville prøvd å ringe igjen.

I teorien burde det vel være mogleg å booke C-seter på 380 og 77W også, sidan SAS berre ekskluderer First på sine sider: http://www.flysas.com/en/eurobonus/earn-points/airlines/staralliance/star_alliance_award_chart/

Problemet er vel å finne dei, sidan ANA ikkje viser C på desse flya. Men kanskje det er andre måtar å finne dei på?

Etter 45 minutter på tlf med østblokka klarte vi å få til følgende

Utreise
BGO-CPH SK
CPH-SIN SQ
SIN-BKK TG
BKK-DPS TG
Hjemreise
DPS-TPE BR
TPE-CDG BR
CDG-OSL SK
OSL-BGO SK

Alt sammen i business totalt 4700kr i avgifter pr pers. (er det mye?)

Det som er rart er at jeg fant direkte billetter fra SIN-DPS, som hun ikke kunne finne, ble derfor en liten detour innom bkk, men jeg overlever sikkert ;)

Etter 45 minutter på tlf med østblokka klarte vi å få til følgende

Utreise
BGO-CPH SK
CPH-SIN SQ
SIN-BKK TG
BKK-DPS TG
Hjemreise
DPS-TPE BR
TPE-CDG BR
CDG-OSL SK
OSL-BGO SK

Alt sammen i business totalt 4700kr i avgifter pr pers. (er det mye?)

Det som er rart er at jeg fant direkte billetter fra SIN-DPS, som hun ikke kunne finne, ble derfor en liten detour innom bkk, men jeg overlever sikkert ;)

Kan jeg spør hvor mange poeng som gikk med?

Dette har blitt svart på et par ganger tidligere i Amex hovedtråden. CT blir utstedt én måned etter første månedsskifte 100K i omsetning er bokført, dette er uavhengig av fakturaperiode og dato. Hvis du hadde bokført omsetning på minst 100K pr. 31. august får du ikke CT før begynnelsen av oktober.
Dette stemmer sånn nesten, men ikke helt. «Reglene» er som følger:

Companion Ticket genereres den 1. i påfølgende måned etter at omsetningskravet er oppnådd. Avklaring på om omsetningskravet er nådd skjer ved fakturaproduksjonen. Etter det vil Companion Ticket bli utsendt den 1. i påfølgende måned etter at Companion Ticket har blitt generert.

F.eks: har man forfall den 20. i hver måned blir fakturaen som regel produsert 15 dager tidligere, rundt den 5. Så hvis man oppnådde en omsetning på NOK 100 000 den 2. august (forfallsdato 20.august, fakturaproduksjon 5.august) så vil Companion Ticket genereres 1.september og sendes ut/aktiveres 1.oktober.

Men har man oppnådd en omsetning på NOK 100 000 først den 10. august så vil Companion Ticket først genereres 1.oktober og sendes ut/aktiveres 1.november siden den første fakturaproduksjonen med omsetning på over NOK 100 000 skjer først 5.september med forfall 20.september.

Så selv om det bare skiller 8 dager i de to eksemplene på når man oppnådde NOK 100 000 i omsetning så vil det skille én måned på når man kan bruke Companion Ticketen, henholdsvis 1.oktober og 1.november.

Da ble årets CT booking

140.000 poeng, og drøye 4000 i fuelsurcharge og skatter per person, men da fikk vi også med en infant på kjøpet

OSL-FRA-SIN med LH i C (A388)
SIN-BKK-OSL med TG i C (77W)

Gikk egentlig ganske greit. 12 minutter med Abba på piano først, før det tok 12 minutter for vedkommende (med ganske bra engelsk) til og finne de billettene jeg så var ledige kvelden før, og få booke alt sammen. Fikk lagt inn request for bassinet, men bør vel høre også direkte med TG og LH om dette. Noen som vet hvor jeg kan ta kontakt for det?

Det virker som det er mye ledig med TG til BKK, men de har håpløse rutetider OSL-BKK, spesielt når man reiser med baby, så prøvde og unngå de til SIN. De fleste av Lufthansa sine A380 bør også være ferdig oppusset inne siste del av januar, så satser på ny biz der. På returen er derimot tidene til TG bra, og greit og lande rett fra Asia på OSL og slippe det siste lille hoppet med infant

Last edited:

Hva mener dere?

Jeg booket nettopp en CT tur for mine foreldre i november, med en litt spesiell rute, de er i Oslo men ønsker å avslutte reisen i Bergen, siden de bor der.
Datoene er faste så måtte ta det jeg fant.
Ruten ble slik:

OSL-FRA LH i business
FRA-BKK TG i First, gammel type flyes med A346

BKK-MUC TG i first, suits på 747
MUC-CPH SK i plus
CPH-BGO SK i plus
BGO-OSL SK i plus, denne skal ikke brukes

Totalt ble det da 190.000EB poeng og ca 10500kr i avgifter.

Min far synes dette var noe dyrt, da de kunne fly DY direkte fra OSL, og med ett stopp på vei hjem for 18000kr i premium economy.

Spørsmålet er da, er det verdt 190.000EB poeng + 10.000 kr på en slik rute og fly first eller burde de spart poengene og brukt CT en eller gang i 2015 og fly DY på denne turen istedet?

Det kommer jo helt an på hva opphavet ditt er mest opptatt av da..
Er det masse luksus og komfort som betyr mest, eller er det kortest mulig reisetid og grei komfort som er viktigst?

Det er mye poeng og kr for en tur til BKK, så sant ikke de reisende verdsetter first stort da

Hvor lang rute kan man kjøre med CT?
Er det i utgangspunktet mulig å kjøre jorden rundt ?
Man trenger vel ikke allverdens med stopp for å komme seg rundt om man planlegger det riktig, ei heller å besøke mange soner.

Da vil man vel også ende opp med en en-veisbillet..?

Spørs vel om en gammel og utgått SAS-tabell hjelper i dette tilfellet......

Vil tro at noen her inne har kikket på et slikt scenario tidligere og kanskje kunne komme med noen tanker om emnet.

Hvor lang rute kan man kjøre med CT?
Er det i utgangspunktet mulig å kjøre jorden rundt ?
Man trenger vel ikke allverdens med stopp for å komme seg rundt om man planlegger det riktig, ei heller å besøke mange soner.

Da vil man vel også ende opp med en en-veisbillet..?

Generelt er EB litt mer oppegående på MPM enn USDM. MPM er maksimal distanse mellom utganspunkt og destinasjon. Dvs at diverse detours ikke godtas, og blir belastet tilsvarende ekstra i poeng. Etter at USDM ble med i OneWorld har også de strammet inn MPM.

I tillegg kan en ikke ha annet enn transitstop (maks 24t) på hver mellomlanding. Det gjør at EB ikke er gunstig for jorden rundt.

Anbefaler heller å bruke EB t/r f.eks Asia, og så kjøpe separate billetter fra by der, enten med cash eller USDM-poeng (CX er jo fint intra-Asia)

Ok, takk for svar.

Har også tenkt på chile med et stopp i hver retning, men hvor kan jeg finne mpm? Sør-Amerika og Caribbean er jo samme sone, men det blir vel vanskelig med to en layover der og en i Rio/Buenos Aires om det er begrensninger i avstand..

Ok, takk for svar.

Har også tenkt på chile med et stopp i hver retning, men hvor kan jeg finne mpm? Sør-Amerika og Caribbean er jo samme sone, men det blir vel vanskelig med to en layover der og en i Rio/Buenos Aires om det er begrensninger i avstand..

Generelt så kan du plotte inn her: http://www.gcmap.com og du vil da få opp MPM. Og så kan du jo plotte alternative ruter og se om totalen blir ca det samme.

Hei

Prøvde nettopp å booke en CT tur til DPS med SQ via CPH og SIN.

På ANA viser de tilgjengelige seter i C på mine datoer, men damen i østblokka finner ingenting.

Vet det ikke er mulig å booke award C med SQ på A380 og 777w, men trodde det var mulig med 777-200er fra CPH, får jo opp tilgjengelighet på ANA.

Det skal være mulig å booke SQ fra København siden det er -200. Dette er bekreftet av SQ i Norge for noen uker siden.

Skal ikke denne begrensningen bare gjelde F?

Fra http://www.flysas.com/en/eurobonus/earn-points/airlines/staralliance/star_alliance_award_chart/:
You can book First Class award flights on following member airlines, Air China, Air India, ANA, Asiana, EgyptAir, Lufthansa, Shenzhen Airlines, Singapore Airlines*, Thai Airways and United. Check Star Alliance award chart for information about prices.

* Not available on Singapore Airlines A380 and B77W (B777-ER) flights.

Vises SQ tilgjengelighet på CPH-SIN på ANA da? Og er det noen som har funnet noe BR i C til BKK fra AMS, LHR eller VIE?

Status
Not open for further replies.
Back