AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m.

Status
Not open for further replies.
Re: AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m.

Vi er 2 som har totalt 80k poeng og 1 comp.ticket. Må brukes før januar 2019.
Hvor langt kommer vi oss for det? Hva er realistisk å håpe/prøve på?

Det som er mest viktig er hvor mange poeng bestilleren med CT har, ikke totalen. Det går an å overføre poeng mellom Eurobonuskonti, men det koster en del penger og det er ikke sikkert at det lønner seg.

https://travelhacks.azurewebsites.net/ er det lett å få overblikk over hva som er ledig. Fra 60.000 poeng og oppover kan dere reise til USA/Asia, riktignok i økonomiklasse, business er 100.000.

Mener at det i utgangspunktet ikke er lov, og du skal iallfall trekkes for reise til Delhi om det går.

Kan det være et alternativ å fly til Auh og kjøre bil derfra om LH fortsatt har F dit?

Jeg har fått beskjed fra CT at så fort du setter landingshjula i en annen sone så trekkes du poeng for den sonen. Så India blir nok fort en dyr tur poengmessig.

Ang AUH så har jeg ringt CT og de finner null og niks i biz dit. Det er mye codeshare med Swiss, men det er Etiad som flyr og da får du ikke bonus billetter.

Jeg har fått beskjed fra CT at så fort du setter landingshjula i en annen sone så trekkes du poeng for den sonen. Så India blir nok fort en dyr tur poengmessig.

Ang AUH så har jeg ringt CT og de finner null og niks i biz dit. Det er mye codeshare med Swiss, men det er Etiad som flyr og da får du ikke bonus billetter.

Lufthansa la ned AUH i fjor og det er vel omtrent ingen i Star som flyr dit. Folk kan lett kommet dit med å fly til Dubai og kjøre en liten tur, så det er nok et tøft marked.

En tur via India skal vel koste 160K poeng i F, men spørs om Tallinn er med på notene da de har blitt ganske firkantet på ruting i det siste.

Etihad kan bookes med EB jo, men ikke som CT.

Himmelspretten.

Jeg eter febrilsk etter godtur med denne dragen avreise 29 mai (østover) eller 30 mai (vestover). Noen tips for førsteklasse her? Finner ingenting, men kan fint booke en bra Business tur som høyst sannsynlig åpner seg for First to uker før. Noen ideer?

Avbestilte tidligere i dag en SAS CT-tur til LAX. Etter å ha ventet i telefonen i over én time, slo det meg at jeg kunne prøve å avbestille på nettet. Har tidligere forsøkt å gjøre dette uten hell, men gav det en ny sjanse... billetten bestod av 2 voksne på CT, pluss barn utenom. Avbestillingen gikk igjennom, og poengsummen for barn dukket med en gang opp på saldoen. Poengsummen på CT-en har derimot latt vente på seg, og det har også CT-billetten. Noen andre med lignende erfaringer når det gjelder avbestilling på nett? Har tidligere avbestilt via telefon og da kommer det rett inn på konto igjen, samt at CT´en er tilgjengelig med én gang.

Ringte i dag kl 1645, mindre enn et minutt kø. Dama i andre enden hjalp meg å avbestille turen til Beijing (som jeg ikke kan dra til pga nye visumregler) og var blid og hjelpsom med bestilling av en ny tur. Til Seoul.
Fram med Asiana i en B777, tilbake med Lufthansa i en A350. Pluss fire ekstra flyturer for å komme seg hjemmefra til riktig flyplass.

140.000 poeng og ca 6400kr for to personer. Helt OK.

Men! Hvordan i all verden får jeg valgt sete på Lufthansa eller Asiana? Lufthansa sin webside sier det ikke går og at jeg må sjekke med SAS, Asiana mener at bestillingen ikke finnes... Og på sas.no får jeg kun valgt sete for 3 SAS flygninger.

Ringte i dag kl 1645, mindre enn et minutt kø. Dama i andre enden hjalp meg å avbestille turen til Beijing (som jeg ikke kan dra til pga nye visumregler) og var blid og hjelpsom med bestilling av en ny tur. Til Seoul.
Fram med Asiana i en B777, tilbake med Lufthansa i en A350. Pluss fire ekstra flyturer for å komme seg hjemmefra til riktig flyplass.

140.000 poeng og ca 6400kr for to personer. Helt OK.

Men! Hvordan i all verden får jeg valgt sete på Lufthansa eller Asiana? Lufthansa sin webside sier det ikke går og at jeg må sjekke med SAS, Asiana mener at bestillingen ikke finnes... Og på sas.no får jeg kun valgt sete for 3 SAS flygninger.

Hvis der er økonomi billetter så kan man vel ikke velge sete lenger på LH? Uansett er det faktisk best å maile/ringe SAS så ordner de det.

SAS har over natten kommet med nok en snikforbedring og satt opp prisene på Star alliance bonusbilletter

Attachments

• FB_IMG_1540971946036.jpg
    FB_IMG_1540971946036.jpg
    45.1 KB · Views: 342

Se der ja. Tillegg på iaf. 35 000 poeng på noen turer. Det gjør jo nytten det.

SAS har over natten kommet med nok en snikforbedring og satt opp prisene på Star alliance bonusbilletter

Leser jeg riktig når jeg ser at det koster 165.000 EB til sør-øst Asia med SAS?
Mot 140.000 for alle andre i SA?

Nei, er vel fortsatt 100.000 til Sør-Øst Asia med SAS i biz, og 165.000 om du flyr med *A

Samtidig går drivstoffavgiften (YQ) på bonusbilletter med partnere kraftig ned.

Nei, er vel fortsatt 100.000 til Sør-Øst Asia med SAS i biz, og 165.000 om du flyr med *A

Så det er ikke SAS som har satt opp prisene sånn sett. Det er alle partnerene?

Samtidig går drivstoffavgiften (YQ) på bonusbilletter med partnere kraftig ned.
Hva er kraftig? Standard er jo ca 3.000-3.200 til sør-øst asia.

Så det er ikke SAS som har satt opp prisene sånn sett. Det er alle partnerene?

Når man bestiller EB-reise hos *A-partnere, må SAS betale en kompensasjon til "vertskapet". (Her er en liten diskusjon om dette.) Kanskje for å gjøre det mindre attraktivt å bestille slike EB-reiser, krever SAS flere poeng av EB-medlemmet.

Last edited:

Når man bestiller EB-reise hos *A-partnere, må SAS betale en kompensasjon til "vertskapet". (Her er en liten diskusjon om dette.) Kanskje for å gjøre det mindre attraktivt å bestille slike EB-reiser, krever SAS flere poeng av EB-medlemmet.

Ser jeg formulerte meg litt knotete, men det var det du skrev jeg mente. Altså vi som SAS EB medlemmer må nå betale 25.000 ekstra EB poeng for å fly biz med et annet *A selskap til østen.
Spent på hvor mye fuelcharge reduseres.
Begynner å revurdere alt som heter Amex, EB, CT om dagen.
150.000 poeng for å få CT, 15% EB poeng og en økning fra 140.000 til 165.000 til de stedene jeg stort sett flyr.
Begynner å lure på om det er verdt det snart....

Status
Not open for further replies.
Back