AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m.

Status
Not open for further replies.
Re: AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m.

Virker som SAS ikke flyr direkte til Miami lenger? Har jeg rett på at de finner erstatningsbillett i C med et annet selskap i star alliance? Dette var en CT billett med SAS en vei og Austrian andre veien.

De flyr direkte, men har flyttet avgangene litt rundt slik at Miami nå deles mellom Oslo, Stockholm og København. Er vel kun 1 dag som går direkte fra Oslo til høsten.

Noen har sikkert vært borti dette eller vet svaret. Og hvis svaret står et sted i denne tråden, så skal jeg frivillig stille meg i skammekroken for ikke å ha lest skikkelig:

Er det lov til å ha Norge-Europa-Seoul-Tokyo-Bangkok og noenlunde det samme hjem igjen. Eller blir det for mange stopp oppi nordøst hjørnet av Asia?

Det var i de gode gamle US Airways tidene jeg var kreativ med bookinger, for de godtok jo nesten alt pga. dårlig geografikunnskaper. Men det er vel slik at Eurobonus er strengere.

Og er det noen som har fått stopp lenger enn 22 timer, hvis første fornuftige fly ikke går før om 25 timer?

På forhånd takk!

Last edited:

Er det lov til å ha Norge-Europa-Seoul-Tokyo-Bangkok og noenlunde det samme hjem igjen. Eller blir det for mange stopp oppi nordøst hjørnet av Asia?

Og er det noen som har fått stopp lenger enn 22 timer, hvis første fornuftige fly ikke går før om 25 timer?

Du må velge mellom Seoul eller Tokyo, kan bare ha ett stopp i transitsone. Ang transitstopp har flere agenter sagt at nye regler er på vei, og enkelte har tillatt lengre enn 24t. Men mange har også fått nei, så det beste er å spørre etter supervisor (som i gode gamle US Airways-dagene) :)

til skrekk og advarsel så kan jeg fortelle om at om du hadde en companion ticket fra ditt premium kort (som jeg ser på som helt useless) og i mellomtiden fått platinum-kort som du har omsatt 6 ganger omsetningskravet på så sitter du fortsatt igjen med den lusne premium-CT`en. Ble god stemning når jeg skulle ringe å bestille billetter i dag kan du si.

Du må velge mellom Seoul eller Tokyo, kan bare ha ett stopp i transitsone. Ang transitstopp har flere agenter sagt at nye regler er på vei, og enkelte har tillatt lengre enn 24t. Men mange har også fått nei, så det beste er å spørre etter supervisor (som i gode gamle US Airways-dagene) :)

Da kan jeg oppdatere meg selv litt siden jeg bestilte en (posisjonerings) CT-rute for senere i høst. De holdt knallhardt på 4 legs + 4 legs, og ville f.eks ikke være med på 5+3. Ser ut til at de nå slår hardt ned på alle kreative routinger. Mange har jo pushet regelverket ganske mye med å fly til Asia via USA. Hinsidige routinger på søsterforumet businessclass.se for eksempel.

Uheldigvis fører det til at småstopp som ICN-SIN-BKK ikke ble godtatt, noe som nesten alltid gikk før. "Nye regler" sier det. Ja, men hvor står så disse reglene? "System will not confirm"....hm, så vi får se utover høsten når jeg oppdaterer/endrer routingen.

I fjor klarte jeg å bestille en juletur til Tokyo i C, med CT, men det virker som det er helt umulig i år. Det står til og med røde prikker i kalenderen.
Er det noe nytt at det er total "black out"? Kan jeg forvente at det forsvinner når julen nærmer seg?
I år som i fjor kan jeg tenke meg laaaaaangt unna det norske julestyret.

I fjor klarte jeg å bestille en juletur til Tokyo i C, med CT, men det virker som det er helt umulig i år. Det står til og med røde prikker i kalenderen.
Er det noe nytt at det er total "black out"? Kan jeg forvente at det forsvinner når julen nærmer seg?
I år som i fjor kan jeg tenke meg laaaaaangt unna det norske julestyret.

Juletider gir høy inntjening hos flyselskapene samtidig som mange reiser. Og når mange reiser er det mange som plukker bonussetene. En må være ganske fleksibel med både routinger og datoer for å få det til. Og ikke minst endel tid til å søke opp alt. Men flere har fått det til, ingen total blackout med Star Alliance-selskap.

Forsøker desperat å få benyttet madammens CT, som dessverre er opptjent med Premium og derfor betyr SAS og ikke hele Star Alliance, til en tur til Tokyo nå om en måneds tid. Har fulgt med poengreisene i lang tid og gambler på at det kommer noe i siste liten. Plan B er å bare kjøpe ordinære billetter, som ikke er så altfor dyre heldigvis (evt bruke CTen kun til returreisen og betale utreise selv, selv om det gjør vondt i sjela å bruke CT kun på det).

Det er rikelig med retur-reiser å velge mellom (det dukker jevnlig opp flere og flere her), men ingenting på utreise de siste 2 ukene av september (slik har det vært i mange måneder). Ideelt sett har vi utreise 22.09 +/- 3 dager, og retur 03.10 +/- 3 dager.

Skjermbilde.png

Har derimot lagt merke til at det dukker opp en del poengreiser på kort sikt (1-2 uker før avreise) regelmessig. F.eks. var det mye å velge i i både slutten av juli og august faktisk.

Vi har utreise i god tid før høstferien så jeg har fortsatt et lite håp om at noe kan dukke opp. Sjekker også utreise fra Stockholm og København, men samme situasjon der.

Hva tenker dere? Bør vi avslutte sjansespillet og kjøpe ordinære billetter før de blir for dyre, eller vente noen uker til? Er det andre utreiseflyplasser med SAS til Tokyo som bør undersøkes (slik at vi bare dekker noen billige billetter dit selv)?

Last edited:

Forsøker desperat å få benyttet madammens CT, som dessverre er opptjent med Premium og derfor betyr SAS og ikke hele Star Alliance, til en tur til Tokyo nå om en måneds tid. Har fulgt med poengreisene i lang tid og gambler på at det kommer noe i siste liten. Plan B er å bare kjøpe ordinære billetter, som ikke er så altfor dyre heldigvis (evt bruke CTen kun til returreisen og betale utreise selv, selv om det gjør vondt i sjela å bruke CT kun på det).

Det er rikelig med retur-reiser å velge mellom (det dukker jevnlig opp flere og flere her), men ingenting på utreise de siste 2 ukene av september (slik har det vært i mange måneder). Ideelt sett har vi utreise 22.09 +/- 3 dager, og retur 03.10 +/- 3 dager.

Har derimot lagt merke til at det dukker opp en del poengreiser på kort sikt (1-2 uker før avreise) regelmessig. F.eks. var det mye å velge i i både slutten av juli og august faktisk.

Vi har utreise i god tid før høstferien så jeg har fortsatt et lite håp om at noe kan dukke opp. Sjekker også utreise fra Stockholm og København, men samme situasjon der.

Hva tenker dere? Bør vi avslutte sjansespillet og kjøpe ordinære billetter før de blir for dyre, eller vente noen uker til? Er det andre utreiseflyplasser med SAS til Tokyo som bør undersøkes (slik at vi bare dekker noen billige billetter dit selv)?
Du får ikke brukt CT på enveisreise dessverre, så din Plan B utgår.

Da jeg så kalenderen i innlegget over, og nettopp hadde sett en reklamevideo for http://maricar.com/en/shibuya.html (kjøre go kart på gata i Tokyo!) måtte jeg bare sjekke... sjekking endet opp i en bestilling. 6-11/9 i C t/r Tokyo. Må nå bare la det synke inn litt og finne ut om dette er galskap som er akuratt innafor eller utafor (i sistnevnte tilfelle kanselerer jeg) :P

Dette løser samtidig "juleproblemstillingen" min...

Last edited:

Da jeg så kalenderen i innlegget over, og nettopp hadde sett en reklamevideo for http://maricar.com/en/shibuya.html (kjøre go kart på gata i Tokyo!) måtte jeg bare sjekke... sjekking endet opp i en bestilling. 6-11/9 i C t/r Tokyo. Må nå bare la det synke inn litt og finne ut om dette er galskap som er akuratt innafor eller utafor (i sistnevnte tilfelle kanselerer jeg) :P

Dette løser samtidig "juleproblemstillingen" min...

Gikk ned mot Shibuya for et par uker siden og måtte le da åtte go-karts med sjåfører utkledd i forskjellige Super Mario kostymer plutselig passerte meg.:)

Trenger litt hjelp av dere som er erfarne: Har spart opp 150.000 poeng (men tenker å bruke CT for å reise til halve prisen) og har lyst til å erfare First. Da har jeg nok poeng til Nord/Sentral-Amerika og Nord-Afrika/Midtøsten. Men hvilke destinasjoner er det sannsynlig at jeg klarer å søke fram First-billetter nå i år (okt-des)?

Det er nesten likegyldig for meg hvor jeg reiser, bare det er et bedre selskap (i First) enn United og at det er long-haul-fly på minst én av legsene.

Noen lure destinasjoner jeg bør søke på? Benytter Uniteds søkefunksjon...

Hei,

du har gode muligheter. Chicago er ofte ledig, det samme med New York. Lufthansa har en haug med daglige avganger til New York som betjenes fra både MUC og FRA. Om du er fleksibel på datoer kan jeg nesten garantere at dette er null problem.

Hei,

du har gode muligheter. Chicago er ofte ledig, det samme med New York. Lufthansa har en haug med daglige avganger til New York som betjenes fra både MUC og FRA. Om du er fleksibel på datoer kan jeg nesten garantere at dette er null problem.

Tusen takk! Men er det andre destinasjoner, gjerne litt mer eksotiske enn USA/Canada? Eller bør jeg satse på kun USA? Det var jo mange spennende afrikanske land i oversikten - aner ikke om det finnes First til Kenya, Gambia, Tanzania osv? (Slår meg at dette kanskje kan være anledningen for å sette foten min i Afrika)

Og du er fast bestemt på å kun bruke 75 000 og ikke 95 000?
Hadde du gått for 95K hadde det åpnet opp for f. eks. LH First til Rio, Buenos Aires, Asia...
Selv har jeg ikke opplevd bedre "bang-for-the-points-per-hour-airborne". Men det har sikkert andre gjort.

Og du er fast bestemt på å kun bruke 75 000 og ikke 95 000?
Hadde du gått for 95K hadde det åpnet opp for f. eks. LH First til Rio, Buenos Aires, Asia...
Selv har jeg ikke opplevd bedre "bang-for-the-points-per-hour-airborne". Men det har sikkert andre gjort.

Det er vanskelig. Jeg hadde først tenkt Midtøsten/Nord-Afrika, for det ville kostet 60.000 med CT. Men tenkte det kan være verdt å øke til 75.000 og oppleve lengre reise til sentral-amerika. Nå frister det du sier, samtidig som jeg hadde som mål å opptjene CT neste år og dermed ha poeng til noe tilsvarende da også...meget vanskelig dette. Har ikke LH First til noen nord-/sentral-afrikanske land?

Og er det fremdeles slik at LH First stort sett ikke er tilgjengelig før noen uker før avreisetidspunkt?

Det er vanskelig. Jeg hadde først tenkt Midtøsten/Nord-Afrika, for det ville kostet 60.000 med CT. Men tenkte det kan være verdt å øke til 75.000 og oppleve lengre reise til sentral-amerika. Nå frister det du sier, samtidig som jeg hadde som mål å opptjene CT neste år og dermed ha poeng til noe tilsvarende da også...meget vanskelig dette. Har ikke LH First til noen nord-/sentral-afrikanske land?

Og er det fremdeles slik at LH First stort sett ikke er tilgjengelig før noen uker før avreisetidspunkt?
Man sier 14 dager før, men opplevd 15.

Førte noen dagers statistikk i fjor, da slapp Lufth setene slik:

Fly nr 510
25 nov: 9 dec
27 nov: 7 dec
28 nov: 8 dec
02 dec: 11 dec
02 dec: 12 dec
03 dec: 13 dec
05 dec: 15 dec
06 dec: 16 dec
10 dec: 20 dec
15 dec: 19 dec

Fly nr 511
06 dec: 16 dec
09 dec: 18 dec
09 dec: 23 dec
10 dec: 19 dec
12 dec: 26 dec (sto vel som F8 A8, altså ingen reservasjoner)
12 dec: 21 dec
14 dec: 24 dec
14 dec: 30 dec
16 dec: 22 dec
17 dec: 27 dec
19 dec: 29 dec
21 dec: 27 dec

Du kan i viss grad forutsi hvilke datoer som kommer til å åpnes. Dersom du abonnerer på f.eks. Expertflyer kan du (foruten å få push-varsel når setet har blitt sluppet) sjekke ståa. De selger vel i hovedsak First-seter i F eller A-klasse. De har åtte seter å ta av. Samme sete kan figurere i både F og A-kategoriene. Står det f.eks. F2 A1 så kan man satse på andre gjøremål den dagen, med mindre avbestillinger skjer. Står det F5 A5 eller høyere to uker før avreise så er det min begrensede erfaring at man kan gjøre seg forhåpninger.
Min hypotese er jo ikke akkurat rocket surgery, men altså: jo tommere de åtte setene er, jo lengre tid opp mot 14-15-dagers-forhåndsreservasjon av bonusseter. Er de i tvil så venter de, jfr. 510 med avgang 19 des som ble åpnet fire dager før.

Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back