AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m.

Status
Not open for further replies.
Re: AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m.

Hei dere

Jeg er ganske ny i bonusprogramverdenen og prøver nå å finne ut om samboerens CT, samt mine og hennes bonuspoeng, kan brukes for å få oss tur/retur Tokyo i september/oktober. Derimot er jeg litt usikker på hvordan jeg skal gå frem for å finne ut av dette, ikke minst fordi det er noen ulike forutsetninger:

Jeg:
EBG, SAS AmEx Platinum, ca 90 000 EB-poeng, ingen CT

Henne:
EBS, SAS AmEx Premium, ca 56 000 EB-poeng, CT som gjelder ut året

Slik jeg har forstått det kan vi kun reise med SAS med hennes CT siden hun kun har Premium-kortet til SAS AmEx. Det gjør jo langdistanse litt vanskelig, siden det ikke er overflod av bonusreiser med SAS. Jeg vil ikke få CT før neste år.

Er det noen "smutthull" som gjør at hun kan overføre CT til meg, eller at siden jeg har Platinum-kortet så kan vi likevel velge fra alle i Star Alliance på et vis?

Er det en mulighet at vi flyr med flere mellomlandinger slik at Oslo - Tokyo med SAS muliggjøres, f.eks. via København/Stockholm, evt utreise fra en av disse?

Uansett, det vi prøver å få til er følgende:
Utreise: 20.09 – 24.09 (dess tidligere dato dess bedre)
Hjemreise: 01.10 – 04.10

Om CT blir vanskelig bruker vi gjerne bonuspoengene på vanlig måte og sparer CTen til en tur i desember f.eks.

Konkrete reiseforslag eller råd for hvordan jeg bør gå frem tas i mot med takk! Setter stor pris på all hjelp jeg kan få! :)

PS: Vi vurderer 4-5 dager i Tokyo og resten i en annen del av landet, men det er vel ikke relevant her siden man uansett må returnere fra samme flyplass?

Hei. CT følger eier og eiers poeng. Den er altså låst på hennes konto og med hennes poeng. Hun kan booke for andre, men fortsatt fra hennes konto.

Jeg tror CT-en endres til Platinum vilkår om hun oppgraderer kortet etter at CT er opptjent/utstedt.

Jeg tror CT-en endres til Platinum vilkår om hun oppgraderer kortet etter at CT er opptjent/utstedt.

Det var omvendt før i alle fall, at en måtte endre kort rett før opptjening bikket 100K for å få premium-vilkår. Mener CT følger de vilkårene til gjeldende kort på utstedelsesdato.

hvilke flyselskaper er det man slipper YQ med? Sist jeg sjekket var det SAS og United, men jeg vet ikke om det fremdeles er tilfelle. Det står sikkert på en av de mange postene, men jeg har ikke anledning til å saumfare nå. Målet mitt er å bruke CT på SAS i C, eventuelt på C hos annen *A, men da uten YQ for å få fornuftig "pris".

hvilke flyselskaper er det man slipper YQ med? Sist jeg sjekket var det SAS og United, men jeg vet ikke om det fremdeles er tilfelle. Det står sikkert på en av de mange postene, men jeg har ikke anledning til å saumfare nå. Målet mitt er å bruke CT på SAS i C, eventuelt på C hos annen *A, men da uten YQ for å få fornuftig "pris".

De har gått bort fra varierende YQ og har nå en fast pris, noe som førte til at long haul-flightene ble ganske mye rimeligere på *A.

Når det gjelder SK er det vel bare noen hundrelapper i avgifter, så ikke YQ mener jeg. Imidlertid vanskeligere å få tak i enn C hos *A.

Takk for kjapt svar! Så nå er fast pris uavhengig av hvem man reiser med? Hvor finnes informasjon om dette slik at man kan beregne hva som kommer i tillegg til poengene?

Hei dere

Jeg er ganske ny i bonusprogramverdenen og prøver nå å finne ut om samboerens CT, samt mine og hennes bonuspoeng, kan brukes for å få oss tur/retur Tokyo i september/oktober. Derimot er jeg litt usikker på hvordan jeg skal gå frem for å finne ut av dette, ikke minst fordi det er noen ulike forutsetninger:

Jeg:
EBG, SAS AmEx Platinum, ca 90 000 EB-poeng, ingen CT

Henne:
EBS, SAS AmEx Premium, ca 56 000 EB-poeng, CT som gjelder ut året

Slik jeg har forstått det kan vi kun reise med SAS med hennes CT siden hun kun har Premium-kortet til SAS AmEx. Det gjør jo langdistanse litt vanskelig, siden det ikke er overflod av bonusreiser med SAS. Jeg vil ikke få CT før neste år.

Er det noen "smutthull" som gjør at hun kan overføre CT til meg, eller at siden jeg har Platinum-kortet så kan vi likevel velge fra alle i Star Alliance på et vis?

Er det en mulighet at vi flyr med flere mellomlandinger slik at Oslo - Tokyo med SAS muliggjøres, f.eks. via København/Stockholm, evt utreise fra en av disse?

Uansett, det vi prøver å få til er følgende:
Utreise: 20.09 – 24.09 (dess tidligere dato dess bedre)
Hjemreise: 01.10 – 04.10

Om CT blir vanskelig bruker vi gjerne bonuspoengene på vanlig måte og sparer CTen til en tur i desember f.eks.

Konkrete reiseforslag eller råd for hvordan jeg bør gå frem tas i mot med takk! Setter stor pris på all hjelp jeg kan få! :)

PS: Vi vurderer 4-5 dager i Tokyo og resten i en annen del av landet, men det er vel ikke relevant her siden man uansett må returnere fra samme flyplass?

Både CT og poeng er personlig, så det blir vanskelig.

Tror også det er vanskelig å finne noe med SAS i september nå, i business tror jeg det er umulig. Så da er du nok tvunget til å tenke Star Alliance, merk deg dog at antall poeng som kreves med Star Alliance er noe høyere.

Du kan ha open-jaw med CT, altså retur fra annen by.

Takk for tips, vi gir dette et forsøk nå. Burde være mulig å få oppgradert kortet hennes gitt forbruk og betalingshistorikk. Hadde løst veldig mye om vi kunne velge fra hele Star Alliance.

Både CT og poeng er personlig, så det blir vanskelig.

Tror også det er vanskelig å finne noe med SAS i september nå, i business tror jeg det er umulig. Så da er du nok tvunget til å tenke Star Alliance, merk deg dog at antall poeng som kreves med Star Alliance er noe høyere.

Ja, det jeg har sett av bonusreiser hos SAS har vært veldig begrenset. Angående business er ikke dette så viktig for oss, uten at vi hadde takket nei om poengene strekker til selvfølgelig. Det viktigste er likevel at vi faktisk får brukt CT og poeng til denne turen.

Er det united.com man bør bruke for å søke opp mulige ruter? Bare å velge bonusreise når man søker, for så å ringe det nummeret jeg ikke har for hånda akkurat nå for å booke?

Jeg er ganske sikker på at den opptjente CTen forblir en premium CT desverre.

Jeg bruker united.com for å skjekke ledige *A biletter. C hos SAS har jeg gitt opp for lenge siden på long hault.

Når det gjelder å utnytte CT, kan dere da ikke overføre poengene til den som kan få CT? Det er jo ikke noe krav om hvordan poengene er oppnådd, som kan være vanlig opptjening på fyvninger, kortbruk, kjøp av poeng, trumpf, overføring fra famile eller kjente osv. På denne måten kan man oppnå tilstrekkelig poeng hos den som har best muligheter for CT og award turer generellt. Har flere ganger overført fra min kones konto til min, og benyttet dette til CT

Jeg bruker united.com for å skjekke ledige *A biletter. C hos SAS har jeg gitt opp for lenge siden på long hault.

Når det gjelder å utnytte CT, kan dere da ikke overføre poengene til den som kan få CT? Det er jo ikke noe krav om hvordan poengene er oppnådd, som kan være vanlig opptjening på fyvninger, kortbruk, kjøp av poeng, trumpf, overføring fra famile eller kjente osv. På denne måten kan man oppnå tilstrekkelig poeng hos den som har best muligheter for CT og award turer generellt. Har flere ganger overført fra min kones konto til min, og benyttet dette til CT

Hei og takk for tips!

Ja, det kommer vi nok til å gjøre neste år, da jeg har Platinum og vil oppnå CT hvert år antakeligvis. Utfordringen nå er at det er hun som har fått CT nå i år, og hun har bare Premium-AmEx som gjør at vi kun kan reise med SAS og ikke Star Alliance.

Jeg er ganske sikker på at den opptjente CTen forblir en premium CT desverre.

I mitt tilfelle var CT opptjent men ikke utstedt før jeg oppgraderte kortet, og da fikk jeg den på Platinum vilkår når den ble utstedt.

Vi har fått oss ein CT til SYD, med nokså behagelig rute

Utreise
OSL-CDG, SK Plus (B737)
CDG-BKK, TG First (A380)
BKK-SYD, TG Biz (B747 old config)

Retur
SYD-BKK, TG First (B747 old config)
BKK-LHR, TG First (A380)
LHR-FRA, LH Biz (A320)
FRA-OSL, LH Biz (A320)

-hadde nok vore fint med LHR-OSL direkte, men dessverre har SK 0 award tickets på 3 direkteflighter på vår ankomstdag -alt-i-alt, gleder meg til denne turen :)

Vi har fått oss ein CT til SYD, med nokså behagelig rute

Utreise
OSL-CDG, SK Plus (B737)
CDG-BKK, TG First (A380)
BKK-SYD, TG Biz (B747 old config)

Retur
SYD-BKK, TG First (B747 old config)
BKK-LHR, TG First (A380)
LHR-FRA, LH Biz (A320)
FRA-OSL, LH Biz (A320)

-hadde nok vore fint med LHR-OSL direkte, men dessverre har SK 0 award tickets på 3 direkteflighter på vår ankomstdag -alt-i-alt, gleder meg til denne turen :)

Høres ut som en flott reise, hvor mange poeng måtte du bruke ?

.....

Vi fekk ikkje lov å booke utreise til BNE og retur frå SYD, og meldinga var vel at open-jaw ikkje var lov på Star Alliance, men lov med SK så vidt eg husker av samtalen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Noen som har tips og/eller erfaringer med å booke CT til 2 voksne, 1 inf og 1 barn på to år? Infant går fint å legge til etter hva jeg har skjønt, så utfordringen er toåringen... tenker å reise til USA el Asia, og har platinum.

Noen som har tips og/eller erfaringer med å booke CT til 2 voksne, 1 inf og 1 barn på to år? Infant går fint å legge til etter hva jeg har skjønt, så utfordringen er toåringen... tenker å reise til USA el Asia, og har platinum.

For å svare på mitt eget spørsmål: jeg ringte inn, snakket med ei hyggelig dame som het Christine. Booket to voksne og infant på CT, og la til ett barn på to år med standard 50% barnerabatt hos Eurobonus. Destinasjon LAX, SAS Plus, 120.000 poeng, og skatter og avgifter fire kroner billigere på telefon enn hva som stod på sas.no når jeg søkte uten CT. Med to barn ser jeg det som mest hensiktsmessig med Plus, kontra Business, som også er vanskelig å oppdrive.

Hadde et lite håp om å havne på 100.000 poeng i går under bestilling via nettet, da det plutselig var registrert CT når jeg kom til passasjerinfo på fire stk. Da jeg skulle til neste side var det derimot klikk og forkiling på siden, og årsaken vil jeg tro var at CT da ble brukt på for mange personer...

Skulle fly i C til Miami 18 sept. Flyet er nå blitt kansellert.
Noen sjans for at SAS fikser ny billett i C? Selv om det ikke er ledige bonusseter?

Status
Not open for further replies.
Back