AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m.

Status
Not open for further replies.
Re: AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m.

Hei,

Tenker å bruke en companion ticket fra Stockholm til Singapore om 2 uker.
Dette vil koste 140K poeng for to personer i C.

Slik jeg finner på United sine sider så ser det ut til at jeg kan velge mellom Swiss airlines fra Zurich med A340, eller Thai Airways med 777 og A350 via Frankfurt og Bangkok...

Er det noen som har noen forslag om hva som vil være mest for poengene?

Har tidligere fløyet mye Thai, så jeg er på en måte "lei" de... Men har aldri fløyet den nye A350, så det kunne vært gøy.

Takker for forslag.

Swiss er tipp topp, har riktignok bare prøvd dem én gang til Montreal, setet er bra, maten er veldig god og profesjonell service. Bare prøv å unngå toseter på vindusrekken hvis du reiser alene. Jeg var heldig og fikk tronesetet 4A som er første rad i minikabinen bak F. Deres intra-europeiske business class er også bra.

Tripreport fra turen min:
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=121569

Last edited:

Jeg likte også Swiss biz i 340. Satt også i minikabinen, men siden vi var 2 ble det 5A på meg. Synes setene i 340 begynner å bli godt slitte nå, så fant ikke helt komforten, men resten var veldig bra

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det ble Swiss A340 ut, og Thai 773 tilbake... Så da får vi prøve både Europeisk og Asiatisk :D

Jeg prøver å finne en Companion ticket med SAS til USA neste år. Jeg leser i regelverket at "Begge reisende må reise sammen tur/retur og på samme klasse." Vi er jo to som vil reise sammen og helst sitte ved siden av hverandre på samme klasse. Men er det da mulig å ta Plus på utreisen og Business på returen ?

"Begge reisende må reise sammen tur/retur og på samme klasse." Vi er jo to som vil reise sammen og helst sitte ved siden av hverandre på samme klasse. Men er det da mulig å ta Plus på utreisen og Business på returen ?

Dersom det på en bestemt avgang f.eks. kun finnes ett sete på business og ett sete på økonomi, så vil dere iht. regelverket ikke få bestille CT. Men det er ingen ting som hindrer at noen strekk på reisen flys med begge i økonomi, mens andre strekk flys med begge i business. Da vil poengsummen som trekkes være som om alt var booket i business; dyreste involverte kategori definerer poengprisen.

Takk for info, dette høres jo greit ut.
Med to personer til USA i plus og i business på returen blir det altså 100.000 poeng og ikke 90.000 som jeg hadde trodd. Viktigst med business på nattflyvning etter mitt syn, så går nok for en slik løsning om det er det jeg finner.

Last edited:

Med to personer til USA i plus og i business på returen blir det altså 100.000 poeng og ikke 90.000 som jeg hadde trodd. Viktigst med business på nattflyvning etter mitt syn, så går nok for en slik løsning om det er det jeg finner.

Skal ikke være noe problem for deg å fly Biz begge veier, med mindre dere helst ønsker å fly plus en av veiene. Dere trekkes uansett poeng for Biz for hele reisen.

Jeg betalte 70.000 for to personer til USA med Plus på utreise og Go på retur.

@Gnilre Hvis du helst vil fly business begge veier og du bare finner kombinasjoner med SAS business én av veiene, så bør du vurdere å se etter business med en *A partner den reiseveien du ikke får SAS business. Da koster reisen 110K poeng til USA og du må ut med EUR 116 i fuel surcharge (*A partner en vei og SAS den andre).

Hei,

Jeg har kansellert en companion ticket for 8 dager siden, men det ligger fortsatt inne trekk på kortet mitt for skatter og avgifter. Kanselleringen ble gjort før grensen på 24 timer før avreise, så jeg skulle fått refundert det beløpet.

Er det noen her som har erfaring med dette og vet hvor lang tid det tar før beløpet blir tilbakeført ?

Takk!

Hei,

Jeg har kansellert en companion ticket for 8 dager siden, men det ligger fortsatt inne trekk på kortet mitt for skatter og avgifter. Kanselleringen ble gjort før grensen på 24 timer før avreise, så jeg skulle fått refundert det beløpet.

Er det noen her som har erfaring med dette og vet hvor lang tid det tar før beløpet blir tilbakeført ?

Takk!

Regner med du fikk poengene tilbake med en gang? Pengene kan ta en stund, fjerne flere uker.

Det stemmer. Poengene kom tilbake innen få sekunder.

Får vel bare vente med tålmodighet da...

@Gnilre Hvis du helst vil fly business begge veier og du bare finner kombinasjoner med SAS business én av veiene, så bør du vurdere å se etter business med en *A partner den reiseveien du ikke får SAS business. Da koster reisen 110K poeng til USA og du må ut med EUR 116 i fuel surcharge (*A partner en vei og SAS den andre).
I dag har jeg fått bestilt Companion Ticket på nettsiden til SAS. Det gikk med 75.000 (og ikke 100.000) poeng t/r USA i business begge veier fordi jeg tar med meg en 10-åring; det er bare halvparten så mye bonusuttak for barn under 12 år. Hadde jeg valgt annen Star Alliance partner ville det blitt 110.000 poeng selv om jeg tar med et barn. Så mange poeng har jeg ikke ennå.

Jeg er ikke helt fornøyd med reiseruten: Jeg hadde planlagt til San Francisco og fra Los Angeles i høstferien neste år, men det jeg endte opp med var til Chicago som jeg håper at jeg får endret senere, men returen fra Los Angeles er jeg fornøyd med. Er det noen sjanse for at de legger ut flere billetter Oslo - San Francisco senere ? Oslo - SF hadde jeg booket om jeg hadde fått tak i Plus-billetter også. Men en lørdag i Chicago er kanskje verdt å ta med seg på turen ?

Om jeg ikke får endret billettene står jeg igjen med disse alternativene for å komme meg til California:
1. Fly Chicago - nordre California (San Francisco).
2. Tog Chicago - San Fransisco.
3. Route 66 til Los Angeles.

Jeg regner med at statusen som pappa kan bli litt høyere forutsatt noen dager til bading og Disneyland på slutten av denne 9-dagersturen; Route 66 vil vel føre til et mer anstrengt forhold tipper jeg :-)

Takk for tips og innspill. Mye nyttig reiseinfo på disse sidene !

Gratulerer med flott tur til en behagelig sum poeng !

Om jeg ikke får endret billettene står jeg igjen med disse alternativene for å komme meg til California:
1. Fly Chicago - nordre California (San Francisco).
2. Tog Chicago - San Fransisco.
3. Route 66 til Los Angeles.

En egen kupé i 2. etg. i to døgn på California Zephyr forbi Rockies og Sierra Nevada kan jo fort bli et minne for livet.

https://www.amtrak.com/california-zephyr-train

En egen kupé i 2. etg. i to døgn på California Zephyr forbi Rockies og Sierra Nevada kan jo fort bli et minne for livet.

https://www.amtrak.com/california-zephyr-train
Det er den ruta jeg har sett på ja. Det tar 52 timer. Med sovekupé kostet det 8-900 USD da jeg sjekket. Litt dyrt, men jeg skal undersøke litt mer om dette.

Jeg skrev jo ikke det, men planen er selvfølgelig å kjøre kystriksveien SF-LA og ta en tur i noe Redwoodskog også. Har lyst å få med meg Yosemite også, men da gaper jeg over for mye antar jeg.

Det er den ruta jeg har sett på ja. Det tar 52 timer. Med sovekupé kostet det 8-900 USD da jeg sjekket. Litt dyrt, men jeg skal undersøke litt mer om dette.

Som formildende omstendighet inkluderer vel det helpensjon i de to døgnene. :)

Jeg skrev jo ikke det, men planen er selvfølgelig å kjøre kystriksveien SF-LA og ta en tur i noe Redwoodskog også. Har lyst å få med meg Yosemite også, men da gaper jeg over for mye antar jeg.

Ikke snu i LA, ta en tur til San Diego.

Jeg er ikke helt fornøyd med reiseruten: Jeg hadde planlagt til San Francisco og fra Los Angeles i høstferien neste år, men det jeg endte opp med var til Chicago som jeg håper at jeg får endret senere, men returen fra Los Angeles er jeg fornøyd med. Er det noen sjanse for at de legger ut flere billetter Oslo - San Francisco senere ? Oslo - SF hadde jeg booket om jeg hadde fått tak i Plus-billetter også. Men en lørdag i Chicago er kanskje verdt å ta med seg på turen ?

Siden du bestilte på sas.no klarte du å bestille en single open jaw, det går ikke om man ringer Tallinn for å endre eller bestille på nytt. Hvis det ikke har blitt en ny funksjonalitet så kan du ikke endre bestillingen på sas.no. Da må du avbestille og bestille på nytt, og det er ikke sikkert at LAX-OSL returen din vil være tilgjengelig da. Hvis det skulle åpne seg tilgjengelighet på utreisen til LAX ville jeg ringt Tallinn og booket om utreisen, men presisert at de ikke må røre returen. Åpner det seg opp utreise til SFO vil de ikke booke det med returen din fra LAX, grunnet single open jaw.

Status
Not open for further replies.
Back