American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Status
Not open for further replies.
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Jeg fikk nettopp årets CT, og jeg vil forholde meg til selve tildelingsbrevet som sier ..."påfølgende kalenderår".

Så enten en langtur neste sommer eller Asia julen 2013.

Å bruke angreretten ihht til norsk lov ser jeg ikke på som et problem.

Tror folk både her på forumet og ellers begir seg inn på værre gråsoner enn dette.

Jeg ser på det som et etisk problem hvis man kjøper en gjenstand med eneste hensikt å bytte den.

CT er et stort gode, utnytting tar livet av alle gode ting, se bare på hvordan US Airways har rasert Star Alliance awards for alle sine partnere.

Av disse grunner mener jeg at dette er tabu på et åpent nettforum.

Jeg ser på det som et etisk problem hvis man kjøper en gjenstand med eneste hensikt å bytte den.

CT er et stort gode, utnytting tar livet av alle gode ting, se bare på hvordan US Airways har rasert Star Alliance awards for alle sine partnere.

Av disse grunner mener jeg at dette er tabu på et åpent nettforum.

Helt enig!

Har fått booket min første CT :D
Klarte å få til Bangkok i business for to personer i Mars neste år
Tur 12 Mars OSL-CPH-BKK med SAS
Retur 01 April BKK-FRA-OSL med Thai Airways*
Skatter og avgifter kom på kr 2056 per snute pga Thai Airways på returen.
Total pris: 135000 poeng.

*Den hyggelige kundeveilederen kunne fortelle meg at det er tillatt å booke med Star Alliance hvis SAS ikke har ledige bonusseter

*Den hyggelige kundeveilederen kunne fortelle meg at det er tillatt å booke med Star Alliance hvis SAS ikke har ledige bonusseter

Wow, skulle ønske dette var kommunisert ut. Så er spørsmålet om alle kundebehandlere er klar over dette?

Hvis dette stemmer er det en god forbedring av Amex produktet. Er du EBG/P eller noen annet som skulle tilsi ekstraordinær service?

Regner fremdeles med at man må fly til SAS destinasjoner.

Jeg er EBG men vet ikke om det betyr noe.
Så vidt jeg kan se sier CT-vilkårene til Amex at flyvningene må være på SK-metal.
Regner også med at man må fly til SK-destinasjoner.

En fantastisk forbedring om det stemmer, men er redd du var heldig, like heldig som jeg var når jeg ikke ble belastet fuel-tillegg på forrige bonustur med LH/UA. ;)

En fantastisk forbedring om det stemmer, men er redd du var heldig, like heldig som jeg var når jeg ikke ble belastet fuel-tillegg på forrige bonustur med LH/UA. ;)

Jeg snakket faktisk også med en kundebehandler om dette, og jeg tolket ham dithen at de var litt usikre på dette om bruk av andre StarAlliance-partnere når SAS ikke hadde bonusbilletter, men at de foreløpig la godviljen til på dette punkt. Så mitt råd er: IKKE SETT DETTE PÅ SPISSEN VED Å BE OM DETTE SKRIFTLIG BEKREFTET, la oss heller ligge lavt og benytte dette så lenge vi kan. Ellers var kundebehandleren klinkende klar på kravet om SK-destinasjon.

Har selv fått alternative routinger med *A skissert som mulighet når jeg har forsøkt å bestille CT, men som sagt tidligere; kravet er at det MÅ være en SK destinasjon, så ingen CT til verken GRU eller GIG dessverre....

Jeg har ikke fått tilbud om alt reroutinger.. med Alliance selskap, KUN SK destinasjon og SK metall

Hmm, klar for min andre CT. Forrige ble brukt til EWR. Håper på BKK nå, og dersom det er mulig å få med andre selskaper så er det jo veldig bra. Eneste måten å sjekke dette på er vel å prøve å bestille!
Men i brevet fra amex/eurobonus står det klart: Gjelder for reise med SAS fra Skandinavia til SAS-destinasjoner i hele verden.

Last edited:

Siden bruken av AmEx i Norden ikke er spesielt utbredt, blir det til at man bruker kortet mest på utenlandstur.

Noen som har en formening om AmEx skiller seg noe särlig fra VISA hva gjelder valutakurser på kortkjöp i utlandet?

Sjekket opp mot Trumf Visa på to turer.

For $ endte begge kortene på ca 2% vs Norges Bank, mens på SEK endte Amex i underkant av 3%, mens Trumf Visa holdt seg rundt 2%.

Bakgrunnen er at Amex veksler via $ uansett og at du dermed betaler dobbeltgebyr.

Moralen er å begrense bruken av Amex til USD og NOK, med mindre man trenger det for CT, som fort er verdt 4%-10% av bruken.

Takk for svar!

Med AmEx må man altså regne 1% extra på valuta utover lokal og USD.

Derimot gir AmEx 20% EB-opptjening mot Trumf Visas 14%. I tillegg har man med AmEx muligheten til å få companion trip.

Så konklusjonen er vel som du skriver; Så lenge man benytter AmEx lokalt og i USA, så er AmEx en bedre deal enn Trumf Visa. (Med mindre det er trippel trumf etc).

Trumf bonus kan du få uansett ved å vise vanlig Trumf kort.

Så selv om du betaler med Amex så får du 1% Trumf og eventuell Trippel Trumf.

Man bør ha begge kortene uansett, siden TrumfVisa er gratis og man kan få EB-poeng for kjøp av innenlands flyreiser.

Noen som kan si meg reisene innen eurobonus som gir flest poeng i forhold til pris? :)

Fikk nettopp min CT, brev datert 1.8, og som andre har meldt står det her at den er gyldig påfølgende kalenderår, mens det i vilkårene til kortet står 12mnd fra utstedelsesdato.

Men over til en annen ting, noen som har klart å få tak i 4 bonusseter i business med SAS til USA eller Asia på samme flygning?

Det optimale for meg ville vært å bruke CT for min kone og i tillegg fått billetter med 50% poengrabatt for 2 barn. Men er vel sjelden at det åpnes opp så mange seter i business utenom europa? Får slå meg løs i KVS og gjøre noen grundige søk :-)

Ronny

Status
Not open for further replies.
Back