American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Status
Not open for further replies.
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Varför jag vill ha chip?

Jag fick kortet kopierat och någon tog ut 20000kr i Tyskland, det var ett styr av guds nåde att först gå till polisen och anmäla, och sen skriva redogörelse, för att vänta i 3 veckor på att jag skulle få tillbaks pengarna (debet-kort ). Hade kortet haft chip hade jag säkert klarat mig undan från att fått kortet klonat.

Det var en olustig situation.

Varför jag vill ha chip?

Jag fick kortet kopierat och någon tog ut 20000kr i Tyskland, det var ett styr av guds nåde att först gå till polisen och anmäla, och sen skriva redogörelse, för att vänta i 3 veckor på att jag skulle få tillbaks pengarna (debet-kort ). Hade kortet haft chip hade jag säkert klarat mig undan från att fått kortet klonat.

Selvsagt skjønner jeg det, men 1) du skulle vel ikke behøvd å politianmelde dette? Kunne du ikke tatt det direkte med kortutsteder? og 2) AmEx er jo et kredittkort, så det er jo ikke snakk om å være uten pengene.

(Og selvom kortet har chip bruker de jo magnetstripe en del steder, og du kan jo fortsatt få kortet skimmet -- selvom klart sannsynligheten reduseres noe.)

Jag var tvungen att besöka politiet ( den norska varianten ) och göra en polisanmälan då banken krävde polisanmälan och redogörelse för vad som hade skett och om jag hade använt kortet säkert, för att överhuvudtaget refundera pengarna.

Men ja jag vet att jag spårade ur från topic, men visst har du rätt i att med Amex så står du inte där med tom plånbok.

Men om jag slapp bryet att gå till politi så ska jag glatt införskaffa Amex eurobonus den dagen jag flyttar hem till Norge... med eller utan chip :-)

Men får man bonuspoeng ved å betale regninger med kortet? Jeg har ikke kortet selv enda, men finnes det en funksjon for å betale regninger i "nettbanken til kortet"?

Jeg har fått min søknad innvilget og får kortet i neste uke. Men lurer på det samme som FlyBazz; kan man betale regninger med Amex og på den måten opptjene bonuspoeng? Kunne ikke finne noe svar på dette i tråden.

Varför jag vill ha chip?

Det er derfor man aldri bruker debetkortet til annet enn å ta ut kontanter i minibank:-) Handle gjør man med et kredittkort da slipper man å ende opp med tom konto og blir man skimmet så må man ikke legge ut penger.

Jeg har fått min søknad innvilget og får kortet i neste uke. Men lurer på det samme som FlyBazz; kan man betale regninger med Amex og på den måten opptjene bonuspoeng? Kunne ikke finne noe svar på dette i tråden.

Nei, det kan man ikke.

Nei, det kan man ikke.
Ikke ennå i hvert fall. I Sverige tilbyr bedriften Betalo en tjeneste for akkurat dette: betaling av regninger med kredittkort (kun Visa og Mastercard). Mulig det kommer noe lignende til Norge etterhvert.

Men det er uansett ikke særlig lønnsomt: Betalo tar 2.5 % gebyr for alle betalinger. Da vil det egentlig kun lønne seg under kampanjer når en får fler poeng enn vanlig.

Noe annet enn 12 måneder fra utstedt dato vil være vanskelig å håndheve.

For eksempel jeg som nådde grensen 31.12.11. Siden det må gå en hel måned før man får companion ticketen, fikk jeg den rundt 15. februar. Den var utstedt den 08. februar, mener jeg å huske.

Dermed, dersom det hadde vært påfølgende år, har jeg da potensielt gått glipp av januar, samt halve februar til å bestille turen på, og "kun" 10,5 å reise / planlegge på.

Er nok lettere å holde styr på for Amex å ha 12. måneders varighet.

Ang gyldigheten:

"CT er gyldig påfølgende kalenderår etter at rettigheten er opptjent. Utreisen må foretas før fristen utløper"

Så slik jeg ser det er min CT i år slik at den kan benyttes hele 2013 og utreisen da egentlig være 31.12.2013...

I vilkårene for selve kortet (datert sept 2011) heter det i pkt 20 om "Eurobonus" at CT er en "... billett som gir Kortholder rett for en 2 for prisen av 1 bonusreise med SAS i etterfølgende kalenderår." Dette står imidlertid i motstrid med de utfyllende reglene om CT som er laget, her snakkes det om de neste 12 måneder.

Juridisk sett vil det normalt være hovedavtalen som vil gjelde i slike tilfeller, ev. så må avtalen tolkes i den profesjonelle aktørs disfavør. Det kryr for øvrig av skrivefeil og svorske uttrykk i denne kortavtalen, så her burde noen ta affære.

Interessant nok fikk jeg i dag tilbud i posten om Amex Platinum fra SAS (selv om jeg allerede har det), med følgende targeted beskjed: Du har nok poeng til en bonustur til USA! Hvorfor ikke besøke Hollywood og Walk of Fame! (Akkurat. Gleder meg til å finne den turen med SAS til LA.)

Jeg sendte følgende mail:

"Hei
Har fått bekreftet CT i brev datert 10. mai i år. Er det slik at reisen da må finne sted før 10. mai 2013 eller må den finne sted i løpet av kalenderåret 2013 (med siste mulige utreisedato 31.12.2013)?"

Dette var det jeg fikk til svar:

"Takk for din henvendelse
Din Companion ticket varer i 12.mnd fra utstedt dato.
Du har da frem til mai 2013 å benytte deg av din Companion Ticket.
Eit tips kan vere å høre med SAS om du kan reise etter mai 2013, dersom du bestiller før
den går ut."

Altså et år etter dato på brevet (eller ut måneden?), men vi kan høre med SAS.

Mottok følgende e-post i går fra DnB, med link til en spørreundersøkelse om kortet:

Kjære kunde!

Du mottar forespørsel om å delta på denne undersøkelsen fordi du har SAS EuroBonus Platinum American Express Card som forvaltes av DNB Bank ASA.
Vi ønsker å vite hvor tilfreds du er med kortet. Svarene fra denne undersøkelsen vil være til hjelp i vårt arbeid med å forbedre våre tjenester.
Vi håper derfor du kan ta deg tid til å svare på noen enkle spørsmål. Undersøkelsen tar om lag 3-4 minutter, og dine svar vil bli behandlet med full anonymitet.

Spørsmålene gikk på f.eks. om man var fornøyd med hvor ofte man får brukt kortet, fordelene som er knyttet til det, forslag til fordeler som burde vært inkludert, etc. Så de er ihvertfall interessert i å høre hva man synes og hva som kan forbedres.

Ny problemstilling i forhold til CT:
Forsøker å booke OSL-BCN i I-klasse, nå på tilbud. Samtidig ville jeg ha Companion Ticket, noe systemet refuserte, også via tlf. bookingen. Imidlertid kan jeg ikke finne noen begrensninger i vilkårene som tilsier at CT ikke gjelder koblet sammen med div. poengrabattstilbud?

Ny problemstilling i forhold til CT:
Forsøker å booke OSL-BCN i I-klasse, nå på tilbud. Samtidig ville jeg ha Companion Ticket, noe systemet refuserte, også via tlf. bookingen. Imidlertid kan jeg ikke finne noen begrensninger i vilkårene som tilsier at CT ikke gjelder koblet sammen med div. poengrabattstilbud?

Det går ikke å kombinere CT med poengrabatt

Men: Hvor i avtalevilkårene er dette spesifisert?

I vilkårene for Eurobonus sine rabatterte billetter. Problemet her er ikke at CT billetter ikke kan kombineres, men at denne 50% rabatten de kjører nå til BCN ikke kan kombineres med andre rabatter og tilbud, som f.eks CT. Så det er ikke i CTen/Amex hindringen ligger

http://www.sas.no/EuroBonus/Tilbud-og-nyheter/Poengrabatt/
Poengrabatt-tilbudene kan ikke kombineres med andre rabatter og tilbud

Dette er sikkert et dumt spørsmål men jobber med o få nok omsettning på kortet til en ct ticket og da lurer jeg på om kontant uttak i minibank går under omsettningen på kortet??? Kan sikkert få svar om jeg ringer Amex men helt sikkert noen av dere som vet :-)

Dette er sikkert et dumt spørsmål men jobber med o få nok omsettning på kortet til en ct ticket og da lurer jeg på om kontant uttak i minibank går under omsettningen på kortet??? Kan sikkert få svar om jeg ringer Amex men helt sikkert noen av dere som vet :-)

Nei. Er kun reelle kjøp som gjelder i henhold til avtalevilkårene

Nei. Er kun reelle kjøp som gjelder i henhold til avtalevilkårene

Noen som vet om en overføring av penger til Paypal regnes som reelt kjøp?

Ser at jeg har brukt AMEX kortet mer enn jeg trodde i år, og en CT er faktisk innen rekkevidde. Men slik som planene er framover så ser det ikke ut til at kortet får kjørt seg like mye som før sommeren.

Elkjøp tar desverre ikke AMEX, men de har en god deal på å levere produkter tilbake og få penger tilbake i hånden. Dette hadde jo vært en måte å få reelt kjøp men iuten å bruke penger. Noen som vet om andre slike triks?

Noen som vet om en overføring av penger til Paypal regnes som reelt kjøp?

Ser at jeg har brukt AMEX kortet mer enn jeg trodde i år, og en CT er faktisk innen rekkevidde. Men slik som planene er framover så ser det ikke ut til at kortet får kjørt seg like mye som før sommeren.

Elkjøp tar desverre ikke AMEX, men de har en god deal på å levere produkter tilbake og få penger tilbake i hånden. Dette hadde jo vært en måte å få reelt kjøp men iuten å bruke penger. Noen som vet om andre slike triks?

Synes kanskje vi skal holde oss for gode til å pønske ut måter å få til fiktiv omsetning på kortet her i denne tråden.

Synes kanskje vi skal holde oss for gode til å pønske ut måter å få til fiktiv omsetning på kortet her i denne tråden.

Å bruke angreretten ihht til norsk lov ser jeg ikke på som et problem.

Tror folk både her på forumet og ellers begir seg inn på værre gråsoner enn dette.

Jeg sendte følgende mail:

"Hei
Har fått bekreftet CT i brev datert 10. mai i år. Er det slik at reisen da må finne sted før 10. mai 2013 eller må den finne sted i løpet av kalenderåret 2013 (med siste mulige utreisedato 31.12.2013)?"

Dette var det jeg fikk til svar:

"Takk for din henvendelse
Din Companion ticket varer i 12.mnd fra utstedt dato.
Du har da frem til mai 2013 å benytte deg av din Companion Ticket.
Eit tips kan vere å høre med SAS om du kan reise etter mai 2013, dersom du bestiller før
den går ut."

Altså et år etter dato på brevet (eller ut måneden?), men vi kan høre med SAS.

Og i brevet som kom idag om at grensen for companion ticket er nådd, står det (slik som i fjor) "gyldig påfølgende kalenderår etter at rettigheten er opptjent". Så da sier support en ting og selve brevet med ticketen noe annet.

(De kunne forresten spandert på seg litt korrekturlesning av dette brevet, at man "i hele 2011" kan bo på Small Luxury Hotels osv. er jo noe utdatert informasjon.)

Status
Not open for further replies.
Back