American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Status
Not open for further replies.
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

3 ganger... har jeg lagt inn personalia på linken , men blir ikke kontaktet av AMEX, har de fylt kvota i år ?....

Fylte ut søknad med BankID tidligere i dag og det tok vel under ti sekunder fra jeg hadde sendt den til jeg fikk mail med : "[FONT=&quot]Vi har mottatt din SAS EuroBonus Platinum Card - søknad, som er behandlet og er innvilget. [/FONT][FONT=&quot]Kortet mottar du pr post om ca en uke.[/FONT][FONT=&quot]"

[/FONT]

Er det fortsatt halv årspris første året for både platinum og premium?

Er det fortsatt halv årspris første året for både platinum og premium?

Vanskelig å si :-)

Her står det "Halv årsavgift første året både for Premium og Platinum "
http://www.sas.no/shared/EuroBonus/Opptjen-poeng/Kombinertkort/American-Express/

Klikker jeg på Platinumkortet så blir jeg sendt til "Americanexpress.no" og under betingelser der står det ingenting om det:
http://americanexpress.no/saseurobo...-express-card/?bnetsession=675985#betingelser

"Årlig medlemsavgift kr 1 700,- "

Skal ha kortet uansett, men kommer ihvertfall til å ta en telefon for å klage hvis jeg må betale full årsavgift.

Har fått brev om ny CT datert 10. mai. Var det slik at reisen da må foregå før 10. mai neste år?

Har nå for første gang opplevd å få to ukjente transaksjoner på kortet (uansett kort).

Grei prosess med å sperre kortet, skal også få tilsendt såkalt reklamasjonsskjema og ta saken derfra.

Det interessante her er at jeg (etter 3 telefoner til dem), nå får et erstatningskort innen 24 timer. Dette er et av medlemsfordelene til Platinum kortet.

Normalt hadde jeg ventet de 7-10 dagene det tar få nytt, men nå hadde jeg planlagte kjøp med kortet. Og da er jeg glad for at de honorerer tilbudet de har. Erstatningskortet var forøvrig kostnadsfritt, og skulle sendes med bud.

Har fått brev om ny CT datert 10. mai. Var det slik at reisen da må foregå før 10. mai neste år?

Lurer også på dette. Først trodde jeg det var konsensus for at man hadde hele påfølgende kalenderår på å booke/reise, men når man leser dokumentet med vilkårene ser det ut som det er 12 mnd fra utstedelsen.

Noe annet enn 12 måneder fra utstedt dato vil være vanskelig å håndheve.

For eksempel jeg som nådde grensen 31.12.11. Siden det må gå en hel måned før man får companion ticketen, fikk jeg den rundt 15. februar. Den var utstedt den 08. februar, mener jeg å huske.

Dermed, dersom det hadde vært påfølgende år, har jeg da potensielt gått glipp av januar, samt halve februar til å bestille turen på, og "kun" 10,5 å reise / planlegge på.

Er nok lettere å holde styr på for Amex å ha 12. måneders varighet.

Är det chip på kortet ännu? Sist jag såg det så saknade det chip. Men de har väl fixat det nu?

Last edited:

Ang gyldigheten:

"CT er gyldig påfølgende kalenderår etter at rettigheten er opptjent. Utreisen må foretas før fristen utløper"

Så slik jeg ser det er min CT i år slik at den kan benyttes hele 2013 og utreisen da egentlig være 31.12.2013...

Det er jo minst sagt merkelig at DNB ikke klarer å få dette til. Amex-kortene i Sverige har jo chip.

De svenske AMEX er "rigtige" AMEX-kort og ikke en franchise. Det er måske derfor der er forskel på kortene. Mit svenske kort blev også sendt fra UK og PIN-code kom i et brev fra USA.

De svenske AMEX er "rigtige" AMEX-kort og ikke en franchise. Det er måske derfor der er forskel på kortene. Mit svenske kort blev også sendt fra UK og PIN-code kom i et brev fra USA.
Jada, men det burde uansett ikke være spesielt vanskelig for DNB å få ordnet dette. Får vel håpe at det kommer etterhvert, fast en skal kanskje ikke ha alt for høye forventninger nå det gjelder DNB...

Last edited:

Hvorfor er alle så opptatt av å få chip på kortene?

Det blir alt fler steder der en må ha chip for å kunne betale. I f eks UK har jeg opplevd å ikke kunne betale med kredittkort som savner chip. I Norge er det vel egentlig kun for BankAxept det kreves chip, men kravene vil vel sikkert øke i fremtiden.

Det blir alt fler steder der en må ha chip for å kunne betale. I f eks UK har jeg opplevd å ikke kunne betale med kredittkort som savner chip. I Norge er det vel egentlig kun for BankAxept det kreves chip, men kravene vil vel sikkert øke i fremtiden.

Men utgangspunktet er jo at dersom brukerstedet aksepterer Visa/MC/AmEx så MÅ de også godta disse kortene uten chip. Jeg har pt. to kort uten chip, riktignok kort jeg ikke bruker så ofte, ca. en gang eller to i måneden, men har ikke opplevd store problemer (selvom de f.eks. her i NL ofte må løfte på teipen over magnetleseren).

Personlig foretrekker jeg klart swipe og signature -- sikkerhetsissuet gir jeg litt F i, det får kortutsteder ta seg av.

Det tar kortere tid å taste fire siffer enn å styre med penn og kvittering. For de utålmodige av oss er det er ork å stå å vente på papirarbeidet ved kassen

Det tar kortere tid å taste fire siffer enn å styre med penn og kvittering. For de utålmodige av oss er det er ork å stå å vente på papirarbeidet ved kassen
Synes mange steder det tar forholdsvis lang tid før kortet med chip er verifisert, for så at du godkjenner beløp, og taster kode -- og venter igjen. Og så er dette med å huske en haug med koder... Så lenge pennen er forholdsvis klar, tar det ikke lange tiden å skrible ned en bokstav eller to. I USA slipper du også å signere for småbeløp, bare en kjapp swipe -- vet ikke om det er kortutsteder/nettverk eller brukerstedet som tar regningen for ekstra-risikoen her.

Men greit, kan være med på at dersom butikken må lete rundt etter en penn, og man gir en ordentlig full signatur på kvitteringen at det kan ta lenger tid.

I USA slipper du også å signere for småbeløp, bare en kjapp swipe -- vet ikke om det er kortutsteder/nettverk eller brukerstedet som tar regningen for ekstra-risikoen her.
QUOTE]

Ganske sikker på at det er betalingstedet som tar risiko. Har faktisk opplevd taxi sjåfører i Oslo som ikke gidder å ta signatur. Men kan være de ser ann personene.

Status
Not open for further replies.
Back