Allegiant bestiller 737 MAX

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Og da ser det ut som at Boeing stikker av med en stor MAX-ordre fra Allegiant. Muligens MAX 7 ….

https://www.reuters.com/business/ae...uy-50-boeing-737-max-jets-sources-2022-01-04/

SEATTLE/PARIS, Jan 4 (Reuters) - Allegiant Air is close to ordering 50 Boeing 737 MAX jets worth $5 billion at list prices, people familiar with the matter said, as the low-cost U.S. airline eyes a rebound in tourism.

The deal for dozens of new jets would stem a series of commercial setbacks for Boeing Co (BA.N). For Allegiant, it marks a shift from the airline's previous strategy of picking up second-hand jets at bargain prices, which has helped it accumulate more than 100 jets built by Europe's Airbus (AIR.PA).
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Hvis Allegiant kjøper, er ikke det et tegn på at det går mot slutten for modellen?

:stir


Nei, Allegiant har råd til å oppgradere. De følger samme 'kurs' som mange har gjort før dem. Og det er jo i praksis bare to alternativer hvis du vil ha nye fly.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Da var det offisielt - 50 faste +50 opsjoner .. mix av MAX 7 og MAX 8-2000 (!) ...

https://boeing.mediaroom.com/2022-01-05-Allegiant-Air-Orders-Up-to-100-737-MAX-Jets

Boeing [NYSE:BA] and Allegiant Air today announced an order for 50 737 MAX jets, with options for 50 additional airplanes. In Boeing's first U.S. ultra-low cost carrier (ULCC) deal, Allegiant selected two models – the 737-7 and 737-8-200 – in the 737 MAX family, which provide the lowest seat-mile costs for a single-aisle airplane and high-dispatch reliability.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Er Boeings uttalelse gyldig og korrekt for begge modellene mtp "the lowest seat-mile costs"? Eller er dette kun riktig for MAX8-200?

Espen
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Er Boeings uttalelse gyldig og korrekt for begge modellene mtp "the lowest seat-mile costs"? Eller er dette kun riktig for MAX8-200?

Espen

En -8200 vil jo nesten automatisk ha lavere setekost enn -7, med mindre maskinen er veldig mye dyrere i innkjøp

Ellers så påstår jo Airbus akkurat det samme om sine modeller. Også lar man salgstallene heller tale....
 
Nå som -7 også ble strukket 2 meter og fått to til nødutganger, kan man jo presse vesentlig flere seter inn enn tidligere og gjøre det trangere mellom radene, så denne kan nok også bli lukrativ for dems nisje.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Er Boeings uttalelse gyldig og korrekt for begge modellene mtp "the lowest seat-mile costs"? Eller er dette kun riktig for MAX8-200?

Espen

Allegiant kom i forbindelse med kjøpet med en veldig bra og sjeldent transparent presentasjon. Hvor blant annet kostnadsnivået presenteres på detailnivå

Nå sier de ikke noe om lengde eller andre forutsetninger på turen, annet enn en estimert fuelcost på $2,18 per gallon. Uansett anslår da de at hver avgang med 737-7 vil koste $10.495 og 737-8200 $10.976. Så kun ca $500 i forskjell. Til sammenligning ligger deres eksisterende flåte på følgende: A320: $12.026 og A319 $11.572

https://ir.allegiantair.com/static-files/c019f8d1-3b94-4e45-ae43-2837348c9605
 

Attachments

  • Allegiant.jpg
    Allegiant.jpg
    63.8 KB · Views: 973
Ser ut som Allegiant går for 190 seter i de kommende Boeing 737-8200-flyene (Ryanair(+) med 197 seter). Synes det er veldig rart at de ikke konfigurerer de tett oppunder 210 som er maks på 737-8200, de bestiller en «spesialversjon» som har fått ekstra nødutganger for å øke antall pax ombord .. så slenger de inn kun 1 sete (8 FR) over grensen på vanlig 737-8.
 
Ser ut som Allegiant går for 190 seter i de kommende Boeing 737-8200-flyene (Ryanair(+) med 197 seter). Synes det er veldig rart at de ikke konfigurerer de tett oppunder 210 som er maks på 737-8200, de bestiller en «spesialversjon» som har fått ekstra nødutganger for å øke antall pax ombord .. så slenger de inn kun 1 sete (8 FR) over grensen på vanlig 737-8.


Det henger jo sammen med at de velger å ha 21 seter med bedre benplass
 
Det henger jo sammen med at de velger å ha 21 seter med bedre benplass

Det kunne de ha gjort med 737-8 også, ikke kun* med 737-8200.
Dog ville det ha blitt 1 sete mindre, men tipper selve flyet koster mindre pga ekstra utstyr 2 stk ekstra nødutganger koster.
 
Første maskin skal etter planen i drift i tredje kvartal, et år forsinket på grunn av leveringsproblemer. Og de tror nå de kun får levert 6 maskiner i år.

https://airlinegeeks.com/2024/05/09/allegiant-scales-back-boeing-delivery-outlook/

Allegiant has revised its expectations for the Boeing 737 MAX aircraft, cutting back on the number of deliveries anticipated for this year. The airline is now expecting to receive six 737 MAXs in 2024.

This adjustment is down from the originally planned 12 deliveries. The first of these aircraft is now expected to begin revenue service in the third quarter, almost a year behind schedule.
 
Satt i drift nå

Filler'n .. turen gikk til Greenville (GSP) og jeg så dette for sent til å rekke opp. Halvannen time herfra, så ville vært gjørlig på en søndag.

Men Phil Bradshaw i GSP spottergruppa tok den på landing.
 

Attachments

  • 464234552_949697747187566_4158901535520285683_n.jpg
    464234552_949697747187566_4158901535520285683_n.jpg
    44.4 KB · Views: 196
Back
Top