Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Re: Alaska Air AS1282 mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-MAX-9

Tretthetsbrudd er vel noe som går igjen i mange flytyper og modeller over tid. Og motorer .. Det som er viktig nå er å finne ut hvorfor denne døren/seksjonen blåste ut. Var det bolter som sviktet? Var det metallet i festene? Var det forseglingen som havnet under press/trykk? Her var det jo en definert part av skroget som sviktet, så det burde være enkelt å finne ut av. Så kan man heller etterforske hvorfor ingenting ble gjort, siden man tydeligvis visste at sesjonen hadde svakheter. Og hvorfor sviktet det på en ny MAX først og ikke på en gammel -900ER .. ??

Så får vi håpe Boeing-aksjene mine ikke dropper for mye over helgen ....

Flyet er 2 mnd gammelt, 737 MAX blir fort trette gitt... Flyet har jo ikke en gang rukket å vært på en C-sjekk og neppe en B-sjekk engang! Feilen må komme fra samlebåndet hos Boeing. Det er spektakulært hvordan Boeing klarer å drite seg ut igjen og igjen og igjen.

Anser det som REN flaks at døra smalt ut i FL160. Det kunne glatt ha skjedd på FL 300+. Da hadde den øyeblikkelige dekompresjonen vært LANGT mer voldsom og i tillegg, i cruise så vandrer folk rundt, går på do, folk sitter uten setebelte, kabinpersonale vandrer rundt, etc. Denne ulykken var eksepsjonelt nær å koste liv.
 
Last edited:
Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Er det kun i USA og/eller amerikanske selskap som har fått flyforbud med sine MAX9? Flyr f.eks Icelandair med sine og i såfall kan de fly de til USA nå?

EASA har kommet med samme direktiv som FAA. Men siden ingen europeiske operatører har den pluggen, så har det ingen effekt.

https://www.aviation24.be/manufactu...n-boeing-737-9-no-eu-operators-seen-affected/

EASA adopts FAA Emergency Airworthiness Directive on Boeing 737-9 – no EU operators seen affected

Og så har de funnet dørs/pluggen

https://twitter.com/jonostrower/status/1744237244070936933

NTSB chair
@JenniferHomendy announces that the door from the Alaska Airlines Max 9 has been found.
 
Last edited:
Re: Alaska Air AS1282 mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-MAX-9

BOE Aksjene - DO NOT SELL !! Keep keep keep for the near future - do not panic.

Markedet er ikke helt enig med deg. Dog utelukker ikke det en overreaksjon, og det nå blir en kjøpsmulighet.

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/EQGmE5/boeing-aksjen-faller-kraftig-i-foerhandelen

Mandag faller flyselskapet Boeing omtrent 8,5 prosent i førhandelen i USA etter at 171 av deres fly har blitt satt på bakken.

Spirit Aerosystems, som produserer flykroppen på de aktuelle flyene, faller på sin side over 16 prosent.
 
Re: Alaska Air AS1282 mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-MAX-9

Anser det som REN flaks at døra smalt ut i FL160.

Flyet var nesten fullt, men 2 av de få ledige setene var tilfeldigvis rett ved siden av plugdoor, der stolene ble vridd og oksygenmaskene revet ut. Her var det mye flaks. Plugdoor er nå funnet, så her kommer nok fakta frem ganske snart (selv om CVR-sikring ikke ble trukket og alle data derfra gikk tapt). Jeg er også litt spent på om cockpit døra åpnet seg fordi den er konstruert for å utligne trykkforskjeller, eller om det finnes trykkavlastingspanel som burde poppet. Etter Turkish DC10 lasteromsdør-ulykken for 30-40 år siden ble trykkutjevning et viktig tema i design.
 
Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Det må jo ha vært en del av flaksen at døra ikke traff horisontal stabilizer og skadet denne!? Den er jo tung og kunne forårsaket fatal skade?!
 
Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Det må jo ha vært en del av flaksen at døra ikke traff horisontal stabilizer og skadet denne!? Den er jo tung og kunne forårsaket fatal skade?!

Jo, men stabilizer sitter jo ganske høyt så det skal godt gjøres selv i climb.
 
Re: Alaska Air AS1282 mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-MAX-9

BOE Aksjene - DO NOT SELL !! Keep keep keep for the near future - do not panic.

Nei, gjør ikke det. Og de er allerede nesten oppe i 'null'. De som var ute etter en kjapp profitt, skulle handlet i morges, da den var 16% ned i forhold til fredag.
 
Re: Alaska Air AS1282 mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-MAX-9

Flyet var nesten fullt, men 2 av de få ledige setene var tilfeldigvis rett ved siden av plugdoor, der stolene ble vridd og oksygenmaskene revet ut. Her var det mye flaks. Plugdoor er nå funnet, så her kommer nok fakta frem ganske snart (selv om CVR-sikring ikke ble trukket og alle data derfra gikk tapt). Jeg er også litt spent på om cockpit døra åpnet seg fordi den er konstruert for å utligne trykkforskjeller, eller om det finnes trykkavlastingspanel som burde poppet. Etter Turkish DC10 lasteromsdør-ulykken for 30-40 år siden ble trykkutjevning et viktig tema i design.

NTSB sier i kveld at cockpit-døra åpna seg med stor kraft og smalt inn i lav døra foran. Ikke rart at flight crew hørtes så stressa ut på radioen. Og fortsatt irriterende at amerikanske piloter er så dårlig på frasiologi. Hadde hun trukket pusten dypt og sagt klart, tydelig og rolig "MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY", så hadde resten av første melding vært langt bedre og atc hadde hatt full oppmerksomhet på det som ble sagt. Resten av turen tilbake derimot var flight crew to steg foran og gjorde en bra innsats, så kudos for det.
 
Re: Alaska Air AS1282 mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-MAX-9

NTSB sier i kveld at cockpit-døra åpna seg med stor kraft og smalt inn i lav døra foran. Ikke rart at flight crew hørtes så stressa ut på radioen. Og fortsatt irriterende at amerikanske piloter er så dårlig på frasiologi. Hadde hun trukket pusten dypt og sagt klart, tydelig og rolig "MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY", så hadde resten av første melding vært langt bedre og atc hadde hatt full oppmerksomhet på det som ble sagt. Resten av turen tilbake derimot var flight crew to steg foran og gjorde en bra innsats, så kudos for det.

NTSB sa litt mer, en av flight crew fikk revet av headset når Cockpit døren åpnet seg, det kan jo ha hatt en innvirkning på kommunikasjonen med ATC :rolleyes:
 
Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

United skal visstnok ha oppdaget enkelte løse bolter på sine

https://theaircurrent.com/feed/disp...s-on-plug-doors-during-737-max-9-inspections/

United Airlines has found loose bolts and other parts on 737 Max 9 plug doors as it inspects its fleet of Boeing jets following the Friday rapid depressurization aboard an Alaska Airlines jet of the same make, according to three people familiar with the findings.
 
Re: Alaska Air AS1282 mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-MAX-9

NTSB sier i kveld at cockpit-døra åpna seg med stor kraft og smalt inn i lav døra foran. Ikke rart at flight crew hørtes så stressa ut på radioen. Og fortsatt irriterende at amerikanske piloter er så dårlig på frasiologi. Hadde hun trukket pusten dypt og sagt klart, tydelig og rolig "MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY", så hadde resten av første melding vært langt bedre og atc hadde hatt full oppmerksomhet på det som ble sagt. Resten av turen tilbake derimot var flight crew to steg foran og gjorde en bra innsats, så kudos for det.

Nå var det jo forståelig mer panisk på radioen i dette tilfellet om døra smalt opp og headsettene ble dratt av, men det er smått utrolig at det skal være lettere å huske (og få oppmerksomhet!) med "uuuuuuuhhhhhh... -center... ....XXXXYYYY .... we're... gonna...... be.... declaring....... emergency...." (som i mange opptaksvideoer dras enda mer på) på en travel frekvens kontra et stødig "mayday, mayday, mayday" etterfulgt av callsign som umiddelbart vil påkalle alles oppmerksomhet. Et av mine favoritteksempler på sistnevnte er BY263H fra kjempelenge siden. https://www.youtube.com/watch?v=9KhZwsYtNDE
 
Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Jo, men stabilizer sitter jo ganske høyt så det skal godt gjøres selv i climb.

Ja , det er ikke mye høyere , dessuten må man kunne anta at formen på døra gjør at den vil kunne rotere i alle retninger i det den fyker av !?
Stygg sak etter min oppfatning.
 
Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Wtf! 5 United-maskiner med løse bolter så langt.

Vet at det er mange Boeing-fanboys her altså... Men, hva er det egentlig det firma driver med, og hva annet slurv er det vi ikke vet om.
 
Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Kjenner det kanskje begynner å bli greit å unngå 737 Max for godt.
 
Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Ser noen prøver å dytte skylda over på Spirit AeroSystems som produserer skrogene, men viser seg at dørene semi-monteres hos Spirit, så bruker Boeing den døra til å hive inn interiør og shit før den skal monteres korrekt og interiørpanel settes på.

Pilene begynner å peke ganske solid på Boeing nå, og med løse bolter i flere andre fly er vel årsaken ganske klar. Atter en gang kutter Boeing hjørner, har elendig eller manglende kvalitetskontroll og resultatet kunne lett blitt fatalt, igjen. If its Boeing, I'm not going...


NTSB sa litt mer, en av flight crew fikk revet av headset når Cockpit døren åpnet seg, det kan jo ha hatt en innvirkning på kommunikasjonen med ATC :rolleyes:

Absolutt, og som jeg sa, det var nok stressende. Men de hadde fått på seg maskene før de gikk på radioen. Uansett burde 3 x Mayday vært inntrent og ryggmargsrefleks.
 
Last edited:
Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Kjenner det kanskje begynner å bli greit å unngå 737 Max for godt.
Har misset ut å fly MAX enn så lenge, intet behov for å søke meg ombord i en sådan maskin

Sent fra min SM-S918B via Tapatalk
 
Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Så AS 1282 took av mot vest, ikke mot øst som jeg har feilaktig trodd. Døren ble funnet i et meget tett bebygget området, 2 km fra min nevø.

53450971782_8c185cc1fb_b.jpg
[/url]IMG_0274 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

Som bildet fra NTSB viser er den om 100% intakt og lite synlige skade.
 
Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Ser noen prøver å dytte skylda over på Spirit AeroSystems som produserer skrogene, men viser seg at dørene semi-monteres hos Spirit, så bruker Boeing den døra til å hive inn interiør og shit før den skal monteres korrekt og interiørpanel settes på.

Pilene begynner å peke ganske solid på Boeing nå, og med løse bolter i flere andre fly er vel årsaken ganske klar. Atter en gang kutter Boeing hjørner, har elendig eller manglende kvalitetskontroll og resultatet kunne lett blitt fatalt, igjen. If its Boeing, I'm not going...




Absolutt, og som jeg sa, det var nok stressende. Men de hadde fått på seg maskene før de gikk på radioen. Uansett burde 3 x Mayday vært inntrent og ryggmargsrefleks.

Aviate, Communicate tror det er et step til før Communicate, de prioritert korrekt i Cockpit.

Det er ingen tvil om at kvalitetskontrollen hos Boeing har sviktet totalt, Boeing har det fulle ansvar for å levere et flyvedyktig sertifisert fly. Når det er sagt har Spirit store kvalitetsproblemer, såpass store at topp ledelsen er nylig skiftet ut og den nye CEO er eks. Boeing.
 
Back
Top