Airbus A350 - status og driftssetting

Re: Airbus A350 - Statustråd

LATAM A350-900 med litt trøbbel etter landing i Frankfurt i går. Ikke helt bra skrudd sammen, eller for mange taxfree-poser?

b88e211ecfcaff27fc02c0284023eef5.jpg

Nok vekt for å rive hele greia ned fra taket, håper ingen tok i mot den med hodet! [emoji50]

Ingen skadet, sto det et annet sted. Må ha vært en svært fast landing.

Airbus og/eller flyselskapene har ryddet litt i A350 ordrebøkene før årsslutt og 33 kanselleringer ble booket

SYNERGY AEROSPACE CORPORATION - 10 (Avianca)
UNDISCLOSED -15 (Trolig Hainan eller noe innen HNA gruppe
HONG KONG AIRLINES -8

Samtidig er Air France sin siste ordre ennå ikke firm, men de bruker gjerne et noen måneder på slikt

Ser ut som to motorstopp for A350 i fjor ikke skyldes det er noe galt med RR Trent XWB motorene, men at styringselektronikken i cockpiten ikke liker at pilotene søler drikke i den. Uansett en svakhet i systemet som krever en liten fiks

https://www.flightglobal.com/news/a...linked-to-cockpit-drink-spills/136434.article

Airbus and Rolls-Royce are investigating two incidents in which A350s experienced uncommanded in-flight engine shutdown after drinks were spilled on controls situated on the cockpit centre pedestal.

Aeroflot er forresten identifisert som kunden bak en ukjent ordre på 8 maskiner fra i fjor, slik at de da har 22 i bestilling. Hvilket jo er hva de opprinnelig hadde da ordren ble inngått for noe sånt som 10 år siden eller noe slikt. Bare at 16 A350-900 og 8 A350-800, har blitt til 22 A350-900

Fredag kommer med Delta Air Lines med Airbus A350-900 til Trondheim lufthavn Værnes, andre flyplass i Norges som får flytypen på besøk, og Deltas første besøk i Norden med flytypen; https://wp.me/p2IoZg-45j

Teknisk spørsmål om A350: Er det slik at vingene bestandig er malt? Det er vel strengt tatt ingen naturlig «metall-farge» på kompositt? Under omvisningen i SE-RSA på Gardermoen i desember la jeg merke til at hele vingen var malt i samme farge som skroget, og jeg tror tilsvarende er tilfelle hos andre selskap også.

Teknisk spørsmål om A350: Er det slik at vingene bestandig er malt? Det er vel strengt tatt ingen naturlig «metall-farge» på kompositt? Under omvisningen i SE-RSA på Gardermoen i desember la jeg merke til at hele vingen var malt i samme farge som skroget, og jeg tror tilsvarende er tilfelle hos andre selskap også.

Jeg tror muligens det er SAS-fargen på skroget som i visse lys kan være relativt lik den på vingene. Mulig jeg mistforstår deg, men overflaten på vingene er grå hos de fleste operatører av A350 så vidt jeg har vært i stand til å se.

Back