• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Airbus A350 - status og driftssetting

Re: Airbus A350 - Statustråd

LATAM A350-900 med litt trøbbel etter landing i Frankfurt i går. Ikke helt bra skrudd sammen, eller for mange taxfree-poser?

b88e211ecfcaff27fc02c0284023eef5.jpg

Nok vekt for å rive hele greia ned fra taket, håper ingen tok i mot den med hodet! [emoji50]

Ingen skadet, sto det et annet sted. Må ha vært en svært fast landing.

Airbus og/eller flyselskapene har ryddet litt i A350 ordrebøkene før årsslutt og 33 kanselleringer ble booket

SYNERGY AEROSPACE CORPORATION - 10 (Avianca)
UNDISCLOSED -15 (Trolig Hainan eller noe innen HNA gruppe
HONG KONG AIRLINES -8

Samtidig er Air France sin siste ordre ennå ikke firm, men de bruker gjerne et noen måneder på slikt

Ser ut som to motorstopp for A350 i fjor ikke skyldes det er noe galt med RR Trent XWB motorene, men at styringselektronikken i cockpiten ikke liker at pilotene søler drikke i den. Uansett en svakhet i systemet som krever en liten fiks

https://www.flightglobal.com/news/a...linked-to-cockpit-drink-spills/136434.article

Airbus and Rolls-Royce are investigating two incidents in which A350s experienced uncommanded in-flight engine shutdown after drinks were spilled on controls situated on the cockpit centre pedestal.

Aeroflot er forresten identifisert som kunden bak en ukjent ordre på 8 maskiner fra i fjor, slik at de da har 22 i bestilling. Hvilket jo er hva de opprinnelig hadde da ordren ble inngått for noe sånt som 10 år siden eller noe slikt. Bare at 16 A350-900 og 8 A350-800, har blitt til 22 A350-900

Fredag kommer med Delta Air Lines med Airbus A350-900 til Trondheim lufthavn Værnes, andre flyplass i Norges som får flytypen på besøk, og Deltas første besøk i Norden med flytypen; https://wp.me/p2IoZg-45j

Teknisk spørsmål om A350: Er det slik at vingene bestandig er malt? Det er vel strengt tatt ingen naturlig «metall-farge» på kompositt? Under omvisningen i SE-RSA på Gardermoen i desember la jeg merke til at hele vingen var malt i samme farge som skroget, og jeg tror tilsvarende er tilfelle hos andre selskap også.

Teknisk spørsmål om A350: Er det slik at vingene bestandig er malt? Det er vel strengt tatt ingen naturlig «metall-farge» på kompositt? Under omvisningen i SE-RSA på Gardermoen i desember la jeg merke til at hele vingen var malt i samme farge som skroget, og jeg tror tilsvarende er tilfelle hos andre selskap også.

Jeg tror muligens det er SAS-fargen på skroget som i visse lys kan være relativt lik den på vingene. Mulig jeg mistforstår deg, men overflaten på vingene er grå hos de fleste operatører av A350 så vidt jeg har vært i stand til å se.

Back