Airbus A330neo - status og driftsetting

Airbus sin ordreoversikt for juni viser en ukjent kunde har bestilt 10 A330-900neo. Så ikke umulig man får vite hvem under Farnborough Air Show i juli

SAS som har byttet ut 8 A350 mot A330? Sannsynligvis ikke (SAS første A350 er vel også i produksjon?), men lov å håpe (mindre fly gir flere rutemuligheter for OSL).
 
SAS som har byttet ut 8 A350 mot A330? Sannsynligvis ikke (SAS første A350 er vel også i produksjon?), men lov å håpe (mindre fly gir flere rutemuligheter for OSL).



Det setter jeg en øl på at det ikke er

Dessuten ville det vært en konvertering og ikke en ny ordre
 
Og ruteprøvingsturneen går mot slutten. Chicago i dag, Atlanta i morgen. Desverre får jeg ikke med meg dette besøket.
 
Ville nok heller ikke satt øl på at det er SAS som erstatter A350.
Men SAS har jo også 4 stk. A330ceo som trenger å byttes ut etterhvert.

Mulig de konverterer A350 opsjoner til A330neo?
 
Ville nok heller ikke satt øl på at det er SAS som erstatter A350.
Men SAS har jo også 4 stk. A330ceo som trenger å byttes ut etterhvert.

Mon ikke snarere, det er deres gamle 340, der skiftes først? Men eftersom kabinerne på alle fly alle har undergået upgrades, så går der vel noget tid inden de ryger ud.

SAS har 4 stk 340 fra 2001 (ældste maskine er OY-KBI) og 3 stk. fra 2002. De 4 stk. 330ceo blev leveret i 2002-2004.

Der er vel fortsat bedre økonomi i deres 330ceo end 340, hvis de blot skal operere på 8-timers ruter.

Første 340 to go er jo sikkert RKP, men det bliver erstattet af en 330E.
 
Og ruteprøvingsturneen går mot slutten. Chicago i dag, Atlanta i morgen. Desverre får jeg ikke med meg dette besøket.

Da var den her. Foto Brian Gore.

36783121_10212201766588551_2603432239362473984_n.jpg
 
Da har -800 testmaskinen fått montert motorer, så kan vel da om ikke lenge starte sertifiseringen

Bilde: Eurospot/flickr
44701604074_9f00ba3f96_c.jpg
 
Ser ut som Rolls-Royce sliter med produksjonstakten på Trent-7000 motoren til A330neo, hvilket betyr Airbus ligger an til å levere langt færre fly i år enn tidligere planlagt. Dog vil første levering til TAP fortsatt trolig skje innen kort tid. I mens står det en rekke glidefly i TLS (som mange andre steder i verden)
 
I......, mottok også Airbus i oktober en firm ordre på 10 A330-900 fra en ikke navngitt kunde.

Ennå ikke bekreftet, men Reuters hevder det er Delta som står bak ordren

https://www.reuters.com/article/us-...SKCN1NJ2I3?feedType=RSS&feedName=businessNews

PARIS (Reuters) - U.S. carrier Delta Air Lines (DAL.N) has emerged as the probable buyer for 10 Airbus A330neo jets worth $3 billion, industry sources said, in a boost for the becalmed European model.
 
Første maskin blir levert TAP 26. November.

​Airbus sets date for first A330neo delivery to TAP
Airbus plans to deliver the first A330-900 to launch operator TAP Air Portugal on 26 November.

The hand-over of the first A330neo will be marked by a ceremony at the Airbus delivery centre in Toulouse. Delivery to TAP comes much later than the early 2018 date originally scheduled, after the flight-testing programme was delayed primarily by hold-ups with the re-engined twinjet’s Rolls-Royce Trent 7000 engines.

https://www.flightglobal.com/news/a...ate-for-first-a330neo-delivery-to-tap-453821/
 
Back
Top