Airbus A330neo - status og driftsetting

En liten forsinkelse på 6 uker på grunn av motorene fra Rolls Royce gjør at første levering blir skjøvet fra desember 2017 til januar/februar 2018


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Da har Airbus lansert businessjet varianten også: ACJ330neo.

http://www.airbus.com/newsevents/news-events-single/detail/airbus-corporate-jets-launches-acj330neo/
Airbus Corporate Jets has launched a private jet version of its new A330neo[1], which combines new-generation engines and aerodynamic and other improvements to deliver even more comfort, efficiency and true “nonstop to the world” range.
Called the ACJ330neo, it will fly 25 passengers 9,400 nm/17,400 km or 20 hours, enough to fly nonstop from Europe to Australia.
 
Azul vil bli A330neo operatør når de nå har inngått en avtale med Avolon om å lease 5 maskiner fra slutten av 2018

http://www.prnewswire.com/news-rele...der-of-five-airbus-a330-900neo-300523560.html
SAO PAULO, Sept. 21, 2017 /PRNewswire/ -- Azul S.A., "Azul", (B3: AZUL4, NYSE: AZUL) today announces an order for five next-generation Airbus A330-900neo widebody aircraft from Avolon, an international aircraft leasing company. With deliveries starting in late 2018, the A330neo will be deployed to further strengthen Azul's international flights to the U.S. and Europe, and to serve select new destinations.
 
Da var den i luften for første gang

Airbus har også varslet gradvise MTOW økninger, slik man har sett på A330-serien til nå, og første oppgradering her kommer alt i 2020

Fra Eurospot:
23935799248_229cc73d27_c.jpg


37740120816_9da97999a7_c.jpg
 
Planen for testtingen for de 2 -900NEO maskinene i sertifiseringsprogrammet, som er planlagt ferdig midten av 2018

e4Qa3_DMfdtUWWkAAcjIR.jpg
 
Har sittet litt på gjerdet med Airbus Banditt/Vaskebjørn cockpit vinduer, men synes ikke A330neo kler denne looken. Håper det er frivillig og enkelte operatører kan velge å droppe dette. Hvitmalte vindusrammer eller umalt aluminium ser mye bedre ut.
 
Ute paa holmene er ikke dette overraskende, det har vaert flere artikler om at Hawaiian var i samtaler med Boeing. HA bestillte jo A350-800, men ble "overtalt" til aa endre til A330NEO-800 da A350-800 ikke ble bygget. A350-900 er for mye fly for HA, og med A321NEO endres trafikk programmet fra Vestkysten - hvor man tidligere brukte HNL som hub, naa aapner nye ruter direkte til den andre holmene med A321. Nye konkurrenter som Alaska har jo gjort dette med 737, og naa kommer Southwest ogsaa. Samtidig trenger HA maskiner som kan fly opptil 13 timer pluss. HA har utrykket bekymring over at de var eneste kunde av A330NEO-800.
 
Back
Top