Airbus A321XLR - status

Da var maskinen formelt lansert av Airbus.

Stikkord:
  • Rekkevidde 4700nm
  • Leveringer fra 2023
  • MTOW: 101t (+4t vs LR)
  • Styrket understell
  • Permanent senter tank for mer fuel

Ikke noe om ordre foreløpig, men flyet er neppe lansert uten en del ordre i bakhånd som sikkert blir annonsert fortløpende

https://www.airbus.com/newsroom/pre...t-range-singleaisle-airliner-the-a321xlr.html

Airbus launches longest range single-aisle airliner: the A321XLR

A321XLR-01.jpg


A321XLR-infografic.jpg
 
Last edited:
Lenger rekkevidde enn 757 mao?

Når man trekker fra de varlige Airbus-milene, er de nok kanskje littegran bedre. Men med mindre lasteromskapasitet.

London-Miami .. hmmm ... kanskje i 180-pax konfigurasjon. Definitivt ikke i charterkonfig.
 
Ja, det er vel fordi 737-700ER er død det da.

Gammelt triks å bytte bagasjeplass mot ekstra drivstofftanker. Lurer på hvor mye man må betale pr koffert på en transatlantisk flight på dette flyet.

Neppe mer enn på andre fly, men det betyr tapte inntekter ved at det blir mindre plass til post og frakt.
 
Gammelt triks å bytte bagasjeplass mot ekstra drivstofftanker. Lurer på hvor mye man må betale pr koffert på en transatlantisk flight på dette flyet.

Den har ikke noe dårligere plass enn dagens A321LR, snarere tvert i mot. LR har jo ACT (ekstratanker) som containere for ekstra fuel, mens XLR får en mer integrert bakre sentertank, som gjør at man får plass til mer drivstoff på mindre plass, da ACTene jo ikke utnytter plassen optimalt.

Og i en longhaul konfigurasjon så bør det heller ikke by på noen problemer
 
Den har ikke noe dårligere plass enn dagens A321LR, snarere tvert i mot. LR har jo ACT (ekstratanker) som containere for ekstra fuel, mens XLR får en mer integrert bakre sentertank, som gjør at man får plass til mer drivstoff på mindre plass, da ACTene jo ikke utnytter plassen optimalt.

Og i en longhaul konfigurasjon så bør det heller ikke by på noen problemer

Sammenlignet med dagens 321 NEO da? Eller flyet det gjerne skal ta over for, 752.

Hvorfor vil ikke dette by på et problem i en LH konfigurasjon, for feks DY, som typisk ville satt inn 196 seter. 196 passasjerer til og fra USA betyr rimelig mange kofferter. Har den plass til dette?
 
Sammenlignet med dagens 321 NEO da? Eller flyet det gjerne skal ta over for, 752.

Hvorfor vil ikke dette by på et problem i en LH konfigurasjon, for feks DY, som typisk ville satt inn 196 seter. 196 passasjerer til og fra USA betyr rimelig mange kofferter. Har den plass til dette?

Tror ikke det bør være det største problemet. Den før i hvertfall plass til 6 ULD containere (noen spekulerer i 7), samt i plass i "stykkgodsrommet" bakerst. Dette er da ganske mange kofferter.
 
Har Airbus publisert noe rundt hva de estimerer som det totale markedspotensialet for XLR? Tenker da i antall maskiner.
 
Airbus har annonsert to ikke identifiserte kunder av A321XLR, en ny ordre på 10 maskiner, og en delvis konvertering av eksisterende ordre på 28 A32x som endres to 10 A321XLR og 20 A321

https://www.flightglobal.com/news/articles/two-unidentified-airlines-among-a321xlr-customers-459414/

Airbus has revealed that two additional customers have each signed for 10 A321XLRs, taking the overall number of committed operators to 15.

Totalt er da A321XLR med firm ordre, MoU og LoIs oppe på 249:

American: 50 Firm (20 nye ordre, 30 konverterte)
Indigo Partnes 50 MoU/LoI (32 nye og 18 konverteringer - 20 til Wizz, 18 til Frontier og 12 til JetSmart)
ALC: 27
IAG: 14 Firm (6 til AerLingus og 8 til Iberia)
Middle East Airlines: 4 Firm
Qantas Group: 36 Firm (10 nye og 26 konvertert)
Cebu Pacific: 10 LoI/MoU
FlyNas: 10 LoI/MoU
Ukjent kunde 1: 10
Ukjent kunde 2: 10 (konverteringer)
JetBlue: 13 Firm (konvertert)
Saudia: 15 Firm (konvertert)
 
TAP Portugal sier de er interessert i A321XLR.
The same week as the air show, Neeleman was at an event in Washington DC to mark the launch of TAP’s Lisbon-Washington Dulles direct service.

“We will order it,” he told reporters when asked about the XLR. TAP has two A321LRs with 12 more ordered and Neeleman said some might be converted to the XLR. He said the XLR would be a good aircraft for routes such as Lisbon-Chicago and could reach as far as Sao Paulo, but the earliest it would be available is 2023.

https://atwonline.com/airports-routes/tap-portugal-eyes-a321xlr-it-launches-3-us-routes-3-weeks
 
Og dermed er vel 757-erstatteren valgt, for Uniteds del, og det betyr vel et skudd for baugen for Boeing med tanke på MoM, MMA, eller hva de kaller det for denne uken.
 
Boeing har for mye å tenke på til å komme med en ny flytype nå. Utviklingsarbeide har måttet vike for brannslukning, så Airbus vil nok beholde dette markedssegmentet for seg selv foreløpig.
 
Back
Top