AirBaltic og deres A220/CSeries

Re: AirBaltic og deres CSeries

Noen som har fløyet airBaltic og deres CSeries? Erfaringer?

Noen som har fløyet airBaltic og deres CSeries? Erfaringer?

Jeg kan prøve å komme med noen erfaringer, selv om det sikkert finnes andre her inne med flere turer i flyet. Og med kake, rød løper, stålbestikk og vanndåp, var nok ikke min tur helt representativ for en vanlig AirBaltic-flygning med CS300. Derimot var flyet likt, og det opplevde jeg som romslig, stille og moderne. Det var spesielt de store vinduene og det lave støynivået som overrasket positivt. Skjermene i taket var små, men bildet var skarpt. De fungerte bedre til enkle animasjoner i sikkerhetsdemonstrasjonen enn til reklamefilm for Latvia. Jeg tillater meg å legge ved noen bilder.

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

Attachments

• DSC01888.JPG
    DSC01888.JPG
    163.1 KB · Views: 3,696
  • DSC01940.JPG
    DSC01940.JPG
    169.1 KB · Views: 3,668
  • DSC01946.JPG
    DSC01946.JPG
    118.9 KB · Views: 3,678
  • DSC01948.JPG
    DSC01948.JPG
    143.1 KB · Views: 3,669
  • DSC01963.JPG
    DSC01963.JPG
    139.9 KB · Views: 3,646

De skal ha 14 CS300 i flåten ved slutten av dette året og på slutten av 2019 vil det være 20 fly i flåten.

Det er jo sagt at airBaltic i fremtiden kun skal operere CS300. Jeg har en liten «crush» i airBaltic og syns de gjør mye bra. Men tenker er det en smart strategi å kun gå for CS300? Er det ikke mange av dagens ruter som passer bedre med Q400? Eller vil man se at disse forsvinner, slås sammen eller? Blir spennende å se, håper de kommer tilbake til OSL med CS snart slik at jeg kan få testet det ut. Flydd alt annet de har i flåten så. Til og med 757 og F50 som de har faset ut.

Og på enda lenger sikt skal CS'ene erstattes av noe annet, men ingen bestilling er gjort enda. ;)

Havde fornøjelsen af at afprøve alle AirBaltics tre flytyper på en rejse til Moskva tidligere på måneden.

Jeg har kun gode ting at sige om deres nye flytype. Og hvilken herlig oplevelse for en gangs skyld at flyve noget andet end Airbus/Boeing. De forholdsvis små ændringer i udseende i kabinen virker utrolig forfriskende..

Boeing-flyene i deres flåde må forresten gå under kategorien "sminket lig". På den ene af mine to flyvninger med 737 sad jeg og overvågede vingen under det mester af turen, da denne så yderst slidt ud.

Deres propelfly er udmærkede.

YL-CSA gikk idag til OSL som BT159 men går som BT7811 OSL-KGS videre? Noen som veit hvorfor?

YL-CSA gikk idag til OSL som BT159 men går som BT7811 OSL-KGS videre? Noen som veit hvorfor?

Uten å vite så lukter det charter av rutenummeret. Ikke mulig de har fått kontrakt med et av byråene dit

BT9xxx nummer tilbake. Så tyder på en vei charter og den andre ferry

Noen som aner om hvilket selskap Baltic har kontrakt med?

TUI (tidligere Star Tour). AirBaltic flyr også OSL-MAH for samme reiseselskap hver søndag i sommerprogrammet.

BT har hatt charterkontrakter ut fra OSL tidligere. Bla den gangen crewet var på fylla og ble arrestert.

De skal ha 14 CS300 i flåten ved slutten av dette året og på slutten av 2019 vil det være 20 fly i flåten.

Det er jo sagt at airBaltic i fremtiden kun skal operere CS300. Jeg har en liten «crush» i airBaltic og syns de gjør mye bra. Men tenker er det en smart strategi å kun gå for CS300? Er det ikke mange av dagens ruter som passer bedre med Q400? Eller vil man se at disse forsvinner, slås sammen eller? Blir spennende å se, håper de kommer tilbake til OSL med CS snart slik at jeg kan få testet det ut. Flydd alt annet de har i flåten så. Til og med 757 og F50 som de har faset ut.

Planen er visst å bytte ut alle dashene med Cseties, men ingen bestilling er gjort, så det kan jo hende at de går for noen CS100 for tynnere ruter.

Ligger for øvrig i skrivende stund på stranden i Jurmala med utsikt til fly som tar av fra RIX.
Det passerte bl.a. nettopp en CS3 på vei til MAD.

Last edited:

Da har AirBaltic bestilt ytterligere 30 CS300 maskiner, samt 30 opsjoner

Planen er så en enhetsflåte bestående av CS300 maskiner, hvilket alene ville vært en kraftig vekst, men her øker jo antallet fly også. Selv uten opsjonene vil jo da AirBaltic ha 50 CS300 maskiner og planen er å vokse fra alle de baltiske landene

https://www.bombardier.com/en/media...-bombardier-cs300-aircraft.bombardiercom.html

Bombardier Commercial Aircraft and Air Baltic Corporation AS (airBaltic) announced today that the parties have executed a firm purchase agreement for the sale and purchase of 30 CS300 aircraft with options and purchase rights for an additional 30 aircraft of the same type.

Back