Air India fly styrtet etter avgang fra Ahmedabad 12JUN25

Flaps 5 ville være typisk take-off setting. Det vil knapt nok synes på en slik video. Fra et stillbilde av videoen ser det i det minste ut til at slats er ute. Med tanke på den elektroniske sjekklisten 777/787 har skal det veldig godt gjøres å komme seg ut på banen med feil flap setting.
Jeg synes ikke jeg hører motorlyd i videoen. Kun RAT og sus av luft rundt flyet.
 
Det skal mye fugler til og ta ned et fly med motorer i den størrelsen, nok til at en flokk er godt synlig. Tok selv en måke gjennom motor rett etter V1 og motoren ga kraft som vanlig.
 
RAT (Ram air turbine) vil kun automatisk felle ut om mister alle kilder til strøm.

Per nå tyder dette på at begge motorene av en eller annen grunn stoppet rett etter take-off.

Mulig det skjedde i det sekundet Air/Ground sensor byttet logikk.
 
Huff, for en fryktelig video.

Er det teoretisk mulig å ta av med feilkonfigurerte fuel pumps?

Altså at systemet har nok fuel fram til rotate, men at man får en fuel press melding mens man er i ferd med å rotere, og deretter flameout noen sekunder senere?
 
Kanskje en av de i cockpit tok inn flaps istedenfor hjulene siden de henger ute? Er i så fall ikke første gang det skjer med ett passasjerfly.
 
Tenkt att en faktisk overlevde er jo helt utrolig når man ser bilder av styrten og ildkulen som fulgte samt att flyet ligger over ett bygg. Om personen kommer seg tilbake til ett normalt liv, hvordan lever man med en slik påkjenning rent psykisk?
 
Ved totalt bortfall av hydraulikk ville vel NLG og MLG dørene åpnet seg også...?


Såvidt man ser rat ihvertfall.
https://imgur.com/a/CElWKzQ


stopper man videoen på 0:06 kan man såvidt skimte den
https://www.youtube.com/watch?v=K6OGrE3OJy0


Grave litt dypere på r/aviation.
rapport om motorfeil på samme fly.
https://www.dgca.gov.in/digigov-por...cidentReports/500006/0/viewApplicationDtlsReq
https://www.reddit.com/r/ahmedabad/comments/1l9qigz/checked_her_linkedin_she_is_legit_this_shit/
 
Last edited:
Om det var en blackout, hvilke følger får det for opptak/registrering av tale og data? Vi vet jo at det stoppet i Jeju-ulykken, er designet annerledes på 787?
 
Mannen som overlevde satt på 11A! Spektakulært å overleve ground impact så langt fremme i kabinen.

Norsk media melder i kveld at crewet meldte mayday, så de hadde både tid og strøm (dog mulig fra batteri).
 
Last edited:
Mannen som overlevde satt på 11A! Spektakulært å overleve ground impact så langt fremme i kabinen.

Norsk media melder i kveld at crewet meldte mayday, så de hadde både tid og strøm (dog mulig fra batteri).

Helt utrolig!
 
Tro om han ble kastet ut eller noe, 11A er rett ved nødutgang og med mye ledig rom foran, men likevel, ground impact i en bygning, det er veldig spesielt.
 

Attachments

  • 11A.png
    11A.png
    353.2 KB · Views: 941
Men bytter den thrustlogikk før du når en viss høyde (MHA)? Videoen viser at flyet har normal positive climb, deretter er det ikke røyk (bird strike, compressor stall), og ikke noen form for korreksjon for en motor som faller ut.

Så da må som du sier begge ha falt ut akkurat samtidig.

At hjulene ikke er felt inn, kan tyde på at feilen kom akkurat da de roterte, ved en mengde pressure alarmer, får man andre ting å tenke på enn å følge standard prosedyrer.

Varmen - kan den ha forårsaket fordamping av bensin og luftbobler i systemet, og er det nok til at begge motorene stopper?
 
Back
Top