Air India fly styrtet etter avgang fra Ahmedabad 12JUN25

73H

NorFlyer Front Row
Kan ved første øyekast se ut som Air India 171 til LGW. Boeing 788. Ahmedabad Int Airport.
 
Last edited:
Re: Flykrasj Ahmedabad 12 jun 2025

Ser ut til å skjedd under avgang. I følge FR24 så styrter det fra ca .700 fot/ 190 knops.
 
Re: Flykrasj Ahmedabad 12 jun 2025

Gikk nok trolig med en del på bakken også, når man får et fly gjennom taket

6200f3eec46892f95683fe79ddd25b80.jpg
 
Re: Air India fly styrtetetter avgang fra Ahmedabad til London 12 Juni25

Ser takeoff startet på halv lengde av rullebanen som skal være rett over 3500m lang, er ikke det veldig kort distanse for en så lang flight mtp vekt?
 
Re: Air India fly styrtetetter avgang fra Ahmedabad til London 12 Juni25

Ser takeoff startet på halv lengde av rullebanen som skal være rett over 3500m lang, er ikke det veldig kort distanse for en så lang flight mtp vekt?


Hvis det stemmer. Det er ikke alltid FR24 er helt nøyaktig på bakken.
 
Re: Air India fly styrtetetter avgang fra Ahmedabad til London 12 Juni25

Ser takeoff startet på halv lengde av rullebanen som skal være rett over 3500m lang, er ikke det veldig kort distanse for en så lang flight mtp vekt?

Det er bare feil/bug i trackingen på Flightradar. De tok nok av fra begynnelsen
 
Re: Air India fly styrtetetter avgang fra Ahmedabad til London 12 Juni25

Ser takeoff startet på halv lengde av rullebanen som skal være rett over 3500m lang, er ikke det veldig kort distanse for en så lang flight mtp vekt?

Sies at flaps ikke har vært ute i tillegg til at landingshjulene er ute.
 
Re: Air India fly styrtetetter avgang fra Ahmedabad til London 12 Juni25

Sies at flaps ikke har vært ute i tillegg til at landingshjulene er ute.

Hvordan kommer det seg i det hele tatt opp i lufta dersom flaps ikke har vært ute ?
Og hvordan går det an å ta av uten flaps ?
Er det ikke en computer eller noe som gir beskjed om sånt ?
Dagens nye fly burde jo være såpass avanserte.
 
Re: Air India fly styrtetetter avgang fra Ahmedabad til London 12 Juni25

Sies at flaps ikke har vært ute i tillegg til at landingshjulene er ute.

Hvordan kommer det seg i det hele tatt opp i lufta dersom flaps ikke har vært ute ?
Og hvordan går det an å ta av uten flaps ?
Er det ikke en computer eller noe som gir beskjed om sånt ?
Dagens nye fly burde jo være såpass avanserte.

På takeoff med 787 kan det faktisk være litt vanskelig se om flaps er ute eller ikke. Spesielt gjennom en litt dårlig video tatt på skrå bakfra fra avstand..

Så akkurat her bør man vente på havarikommisjonen før man konkluderer.
 
Re: Air India fly styrtetetter avgang fra Ahmedabad til London 12 Juni25

Hvordan kommer det seg i det hele tatt opp i lufta dersom flaps ikke har vært ute ?
Og hvordan går det an å ta av uten flaps ?
Er det ikke en computer eller noe som gir beskjed om sånt ?
Dagens nye fly burde jo være såpass avanserte.

Altfor tidlig å spekulere, men hvis det faktisk viser seg at flaps ikke var ute, så er det såpass alvorlig at hele flyselskapet burde få flyforbud. To piloter kan ikke begge overse noe slikt. Men det ser unektlig ut som om flaps ikke er ute på videoen.

I 40 varmegarder og høy luftfuktighet er det seigt å ta av selv med flaps.
 
Re: Air India fly styrtetetter avgang fra Ahmedabad til London 12 Juni25

FR24 data har dårlig dekning i dette området. Kanskje FR24 selv publiserer noe, det hender at de publiserer egne og mer detaljerte analyser. Flaps på en 787 er vanskelig å vurdere bakfra fordi det ikke er åpning mellom overflatene, slat er ikke synlig bakfra. Birdstrike virker mest sannsynlig. Veldig trist, så maskinen på Everett i prosuksjonsfasen da den sto lenge i påvente av motorer mm.
 
Re: Air India fly styrtetetter avgang fra Ahmedabad til London 12 Juni25

På videoen av takeoff, så ser det jo unektelig ut som at de kan ha vært klar over at "noe" var galt allerede ved "positive rate of climb" siden hjulene fortsatt henger ute på videoen. Samtidig er det ingen typiske kompressor stall indikasjoner ala "puffing" fra motorene som normalt indikerer birdstrike på en eller begge motorer.

Om beregnet performance ikke samsvarer med aktuell performance og cockpit først har fått en aha opplevelse av mismatchen når de roterte og det ikke føltes "normalt", kan det jo være også gi en startle effect for flere ting i chain of events;

- man kan ha økt motorer til max thrust som i seg selv vil gi et kraftig nose up moment, som i sin tur kan gi fallende indicated airspeed.
- i startle effect kan man glemme call om gear up ved positive rate of climb
- for lav IAS (indikert airspeed) i forhold til faktisk vekt i flyet, kombinert med full thrust, stigende nese og mye extra drag i understellet, kombinert med påfølgende fallende IAS i lav høyde, er i sum en meget uheldig kombinasjon. Teorien sier at ved å stoppe pitch momentet i full thrust ved å holde nesa nede, oppnår man å øke IAS ved å "ofre" noe tid i level flight før man deretter fortsetter å stige.

MEN, alt av teori ovenfor forutsetter jo i bunn og grunn to motorer som fungerte som normalt og at Murphy holder seg på avstand.

Ut fra den videoen klarer jeg ikke å se at det er noe fysisk feil med flyet, og det kan såvidt jeg kan tolke høre motorlyd på videofilen når flyet passerte, samtidig som man også helt klart hører eksplosjonen når flyet treffer bakken noe senere... Vanskelig å tolke lyder gjennom mobilkamera, så det kan like gjerne være lyden av flyet gjennom lufta med fravær av motorlyd som høres.

Bare for å nevne det først som sist da, så er dette verken et forsøk på å si hva som faktisk har skjedd ei heller et uttrykk for å kunne vite hva som har skjedd, men noe å drodle rundt...

Uansett årsak trist som f...
 
Last edited:
Re: Air India fly styrtetetter avgang fra Ahmedabad til London 12 Juni25

Altfor tidlig å spekulere, men hvis det faktisk viser seg at flaps ikke var ute, så er det såpass alvorlig at hele flyselskapet burde få flyforbud. To piloter kan ikke begge overse noe slikt. Men det ser unektlig ut som om flaps ikke er ute på videoen.

I 40 varmegarder og høy luftfuktighet er det seigt å ta av selv med flaps.
Air India er jo beryktet for at piloter kjøper flysertifikat, uten å ha gjennomgått skikkelig opplæring.
https://www.bbc.com/news/world-south-asia-12857742
 
Back
Top