Airbus virker tryggere og tryggere..
Rapport oppsummert: First officer var pilot flying, begge hadde hatt nok hvile, begge blåste grønt, vedlikehold av flyet er ivaretatt, APUen var igang - luka for luft inn var åpen, RAT var deployed, hjul var nede, og spaken for understellet var i DOWN posisjoenen, fuel cutoff switches var i RUN posisjonen i vraket, kaptein, 56 år - 15638 timer(!!) 8596 på Dreamliner, F/O - 32 år - 3403 timer, 1128 på Dreamliner, vekt var ok, ikke overvekt, CG var ok, normal rotate, normal V1, maks fart på 180 knop. 7 sekunder etter airborne så ble eng 1 / 2 fuel cutoff skrudd fra RUN til CUTOFF, innenfor 1 sekund. Motorene rakk å miste thrust, de forsøkte relight og den ene rakk å begynne å lage thurst igjen, men det var for sent.
Fuel cutoff forklarer mangel på thrust på begge motorer samtidig. En av crewet spør den andre hvorfor fuel er skrudd av, den andre svarer at den ikke har gjort det. Som er.. merkelig. Hvis det de sier er sant, kan en elektrisk feil gjøre at FUEL CUTOFF ble aktivert uten at bryterne er flyttet på, og varslingen kom opp på HUD? Men mer sannsynlig, det var en villet handling fra en av dem. Som er tragisk.