Ikke elektrisk feil, tviler på det. Et par ting her, du sier APU gikk. Vet ikke hvordan AIr India bruker den men den eneste grunnen vi bruker den på takeoff er for max performance. Når APU på Airbus går så tar den over packs så de er av på motorene, det gir max performance. Takeoff var lang, så det kan høres rimelig ut, men jeg aner ikke hvorfor du bruker den på 787, tror packs er elektrisk på den(?). Poenget er, om APU går så tar den over det elektriske og RAT blir ikke i bruk. Igjen, ukjent med 787. Som sagt før så liker jeg ikke å spekulere, men jeg tror vi alle ser hvor dette går.
Rapporten sier at flyet hadde vekt og balanse som var innenfor spec. Kan hende Air India har retningslinjer som sier over vekt X, ta av med APU på, men da burde de hatt lys om bord selv om motorene døde. Passasjeren som overlevde sa alt ble svart, så.. Da antar jeg at de ikke har tatt av med APU på.
Ellers starter APU starter automatisk om all AC strøm mistes, og flyet står på bakken. I lufta er det bare RAT som kommer ut automatisk. Så da er det en av to muligheter, at pilotene startet APUen, eller at flyet bruker radio altimeter for å bedømme om APU skal starte eller ikke og de var så nært bakken at flyet trodde de var nede og startet APU automatisk. Sistnevnte er vel heller tvilsom så gjetter på at gutta på rad 0 startet APU for å få hjelp til å få maskina igang igjen.
Rapporten sier ikke hvorfor (det kan de vite om de ser på loggene i FDR), de bare konkluderer (med bilder) at luftinntaket til APUen er åpent, ergo var den kommandert til å kjøre, enten manuelt eller automatisk.