Aftenposten: Lærlingstrid kan gi flystreik

Re: Aftenposten: Lærlingstrid kan gi flystreik

Kjos sier at de ikke har råd til å betale disse full lønn. Men legger de ned lærlingeordningen må jo disse erstattes av personale som får full lønn - eller?

P.A. Viking & LCH: Det er nettopp dette jeg vil provosere frem. Dersom de hadde vært lærlinger, ville det vært en sikkerhetsbrist. Ettersom de er faglærte grenser det til bedrageri.

Originally posted by GFL

Originally posted by ENGM RAMP

En elektrikerlærling? Skal nå foreningene dems begynne å kreve at elektriker-lærlingene blir utnyttet og kreve lønn for disse også?

Jeg mener det er en forskjell ... Lærlingene er ikke garantert jobb i Norwegian, og jeg mener at Norwegian driver med "bruk og kast metoden.

En mekaniker-lærling er heller ikke garantert jobb etter endt læretid (hos oss får vel 50% eller færre fast ansettelse. En lærlinge-kontrakt gir deg bare ett sted å være frem til første forsøk på fagprøven (hvis man trenger flere forsøk).

Men en mekaniker lærling har en fagarbeider som sjekker at utført arbeid holder mål.

En Lærling i kabinen har tross alt like mye ansvar som resten av de kabinansatte.
De er der tross alt der for å ivareta sikkerheten for de reisende. Serveringen av kaffe og te er kun en ekstra service for at du skal ha en hyggelig tur:huh:

Originally posted by TL

Men en mekaniker lærling har en fagarbeider som sjekker at utført arbeid holder mål.

En Lærling i kabinen har tross alt like mye ansvar som resten av de kabinansatte.
De er der tross alt der for å ivareta sikkerheten for de reisende. Serveringen av kaffe og te er kun en ekstra service for at du skal ha en hyggelig tur:huh:

Men ALLE lærlinger er fullt GODKJENTE som autoriserte kabinperosnale....er det så vanskelig å forstå. Dem har samme godkjenning som alle andre ombord. Dem er IKKE lærling som kabinpersonale...men lærling innenfor reiseliv. Er enig i at dette er en finurlig økonomisk løsning som Norwegian har innført, men sikkerhetsmessig er det altså ikke noe tilbake for f.eks ferievikarer ombord i SAS Braathens

Og hvorfor har Norsk kabinforening, som er fagforeningen til kabinansatte i SAS Braathens plutselig begynt å kreve/fortelle ledelsen i Norwegian hva dem skal gjøre.....?

Greit at fagforeningene og fagforeningstanken i SAS-konsernet er stort og hardt, men nå går dem vil litt vel langt..... - bare en tanke.

Originally posted by Hurum

Og hvorfor har Norsk kabinforening, som er fagforeningen til kabinansatte i SAS Braathens plutselig begynt å kreve/fortelle ledelsen i Norwegian hva dem skal gjøre.....?

Greit at fagforeningene og fagforeningstanken i SAS-konsernet er stort og hardt, men nå går dem vil litt vel langt..... - bare en tanke.

For å poengtere at sosial dumping ikke er akseptabelt vil jeg tro ?

Som jeg skrev tidligere så ser jeg at dette er en finurlig måte av Norwegian, men den er altså godkjent av myndigetene og Norwegian holder seg innefor lovverket og har fått godkjent ordningen....kanskje Norsk kabinforening bør gå etter ballen også.....

Originally posted by Hurum

Som jeg skrev tidligere så ser jeg at dette er en finurlig måte av Norwegian, men den er altså godkjent av myndigetene og Norwegian holder seg innefor lovverket og har fått godkjent ordningen....kanskje Norsk kabinforening bør gå etter ballen også.....

Nja... det finnes flere "myndigheter" her i landet og det spørs om alle har vært like våkne da de så på dette første gang. Men det som må være poenget her at lærlinger skal være et tilleg til de faste ansatte og ikke en erstatning. Og det er på det rene at Norwegians produksjon er bassert på bruk av lærlinger i faste possisjoner i kabin. Norwegian har overhodet ingen mulighet til å gjennomføre sitt program uten lærlinger! Og det er vel det som er den store feilen i dette her.

Hilsen,
Laurenz

Har fulgt med på tråden en tid---Ser ut til at dette er en vanskelig sak å forstå.
MEN: Et par fakta er uomtvistelige

1 Det finnes intet belegg for å kalle en gruppe sertifiserte CC --LÆRLING.
Du har bestått kurs/trening--fått sertifikat--ERGO Du er kvalifisert -- . til ny nødtrening er påkrevet.

2 Lærling innen reiseliv? --VEL --C A yrket er ikke relevant. En CA tar seg av flight safty
i kabinen og er opplært i h t selskapets AOC--dvs AOM -A og B. Service --eksisterer det mer da:cry: ( Den eeste måtte være menneske-kontakten. den gir erfaring)

3 NKF engasjerer seg fordi SAS CA blir sammenlignet --kostnadsmessig--med Norwegian CC. Når NAS lønner sine CA med 46 kr. timen --vel det sier seg selv--NKF medlemmene blir dyre. Særlig tatt med i betraktning av den offentlige støtten NAS får.

4 L T finner nok ikke noe lovmessig brudd. de er bare interessert i flight safety.
Forutsetter at NAS CA er behørig sertifisert. --- Men det har gått flighter med 3 CA --hvor ingen hadde SCC kvalifikasjon.uniformsreglementet har også blitt brutt--ofte!!

5 Lærlingeordningen er en fantasifull og moralsk forkaselig øvelse av en økonomisk pressey Kjos. han lokker unge 20 åringer inn i en jobb som ikke gir pensjonspoeng--ikke fast stilling--ikke anstendig lønn-osv osv

6 Vikarene i SAS har en tariffavtale. Signert av NKF. den gir FAST 40% stilling --full jobb om sommeren -- lite om vinteren (student?)--fortinsrett ved nyansettelser--full opptjening av ansenitet, bilett rettigheter--helseforsikring etc

Men hvorfor vil ikke personaldirektøren i Norwegian ansette disse lærlingene nå? De er jo på den ene siden fullt kvalifiserte og på den annen side er de for unge og uerfarne...

Men!!! Jeg er 100% enig med Anne Grete Ellingsen som kritiserer NKF for å blande seg inn... NKF er en forening for SAS Braathens ansatte og burde holde seg unna!

Da er det bare nok en gang å ønske Norwegian velkommen inn i den virkelige verden sammen med oss andre. :old

Kjoser`n begynner å minne meg litt om o`Leary.Ulv i fåreklær.Vi får se om latteren sitter like sterkt som den pleier

Attachments

• Praha 063.jpg
    Praha 063.jpg
    173 KB · Views: 15

Originally posted by Trety

Da er det bare nok en gang å ønske Norwegian velkommen inn i den virkelige verden sammen med oss andre. :old

Jeg tenkte akkurat det samme. Norwegian er velkommen på banen som en konkurrent til SAS. Men de har fått mye gratis på veien, med alt tullet som SAS har laget for seg selv. Og det er farlig å si for ofte at "sånnt kan ikke hende hos oss". Virkelighetens verden kommer for en dag for alle. Før eller senere.

IMM

Husker Kjos sa da SAS streiket sist,HVA ER STREIK FOR NOE?Dette blir spennende å se:lol:

og nå er det varslet mulig streik på torsdag - blir mulighet for et "Kodak-moment" med hele DY-flåten på bakken....

Originally posted by CK
og nå er det varslet mulig streik på torsdag - blir mulighet for et "Kodak-moment" med hele DY-flåten på bakken....

Woohoo, torsdag skal jeg innom hos en kunde på OSL, så jeg skal sørge for å ha D50'n med meg. Men Kodak-moment, CK? Dette blir nok Nikon/Sigma/Tekq-moment ettersom Kodak ikke lengre inngår i mine (og de fleste andres?) fotobehov. ^_^

hehe - joda, Kodak-moment er nok et av mange uttrykk som har mistet noe av sin "verdi" - som f.eks. "slå på tråden"

Back