Aftenposten: Lærlingstrid kan gi flystreik

Re: Aftenposten: Lærlingstrid kan gi flystreik

Originally posted by EXIT

Huff da Nrwegian er noen slemminger som tvinger folk til og jobbe for dem....

Trodde folk måtte søke om og få jobb der jeg og att di er klar over lønna di får...

For og bli Lærling måtte jeg søke om det som alle andere og jeg tror det er det samme i norwegian også..:lightbulb

Skal vi tenke sånn så kan ingen i noen bransjer noengang forhandle hverken om lønn eller andre betingleser, og vi blir på stedet hvil. Tror neppe noen i dag ville jobbet til den lønnen folk hadde på 70-tallet f.eks. Men hvis vi skulle fulgt denne logikken hadde vi vel gjort nettopp det.

Originally posted by Desk pilot

Da har også DN publisert en liten artikkel om mulig streik imorgen:

www.dn.no/forsiden/naringsliv/article913361.ece?WT.svl=article_title

Haha, i det jeg trykker på linken så kommer det det opp en SAS-reklame, du skal alltid hjem, litt artig å sette denne reklame over en Norwegian-artikkel, i allefall når de varsler om streik, for man skal vel alltid hjem, når NAX ikke går så går vel SAS. Blir artig å se framover nå gitt

hehe - en liten digresjon....
nettreklame kan gi noen morsomme utslag. Husker for noen år siden var det et oppslag på en av nettavisene om et norsk ektepar som fikk (ganske agressive) prostituerte på døren på et SAS Hotell i CPH - og på samme side var det en stor annonse for "SAS Pleasure" som det het den gang - med tilbud nettopp til CPH... Den var en av favorittene til webredaktøren for sas.no lenge....:D

Hørtes ut som det kan bli en omfattende streik også. Ellingsen sa jo på Dagsrevyen at det ville ramme alle Norwegians flygninger. Høres ikke bra ut hverken for selskapet eller pax.

Jeg syntes det nesten er arogant og respektløst av Norwegian at de ikke har en litt info/ en link på www.norwegian.no om konflikten, og om hvordan folk skal forholde seg.

Cool til det siste ?

Virker som Kjos og co nesten bare har stivnet til av rådløshet. Dette hadde han nok bare ventet hos alle andre selskaper med annen sammenskruing:cool:

blir det streik i morgen, blir det interessant å se hvordan DY takler det. Læringskurven er bratt. Og like spennende blir det om Dagsrevyen finner like mange sure pax som sier de "skal aldri mer fly med norwegian" som de fant sure SAS-pax i april. Streiker er dessverre arbeidstakernes rett, og vi kan like det eller ikke. Personlig er jeg ingen tilhenger av streik som våpen (jeg ER blaaruss!), men jeg godtar at det er det virkemiddelet som arbeidstakerne har - og jeg blir like sjokkert hver gang over "mannen i gatas" nærmest argessivt negative holdning til at andre streiker (men selv skal man selvsagt få lov til å streike for å få gjennom SIN vilje....)

Jeg synes kritikken mot lærlinge-ordningen begynner å bli litt usakelig og feil-fokusert. En ting er jo at mye av informasjonen vi sitter på kommer fra en fagforening i en forhandlings-situasjon, og ett par som ikke lenger er med på ordningen. I tillegg har vi nok noe rykter, medias fremstilling, og en fagforening som ikke har noe som helst med saken og gjøre.

Av en eller annen grunn skal det at lærlingene er 20+ være ett eller annet problem, og være en medvirkende årsak til at dette er sosial dumping. Jeg vil påstå at en på 20+ er mer våken og har livs-erfaring nok til å avgjøre om de bør bli med på ordningen. De bør være fullt i stand til å avgjøre om de kan leve med de betingelsene de får i kontrakten. Dersom noe er uklart er de på 20+ i stand til å stille spørsmål ved dette. Det burde være værre om det hadde vært snakk om 16-åringer.

Når det gjelder at det har vært 2 lærlinger og 1 vikar om bord på en flygning, ser jeg vel heller ikke det store problemet her (så sant dette er unntaket og ikke regelen). Både lærlingene og vikaren er vel utstyrt med de nødvendige sertifikater for å jobbe i kabinen. Dermed kan jeg ikke se at dette utgjorde noen fare. Med disse sertifikatene kan de vel i teorien gå rett inn i en vanlig jobb som crew i andre selskaper (med forbehold om sertifisering på flytype).

I innleggene så fokuseres det mye på de 46 kronene. Dette er vel begynner-lønnen de første 6 måndene. Deretter øker lønnen hvert halv-år, og siste halvår har de 80% av "fagarbeider-lønn". Dette er standard lærlinge-betingelser. Og igjen, en på 20+ bør være fullt i stand til å vurdere om de kan klare seg på denne lønnen.

Så har vi punktet med at de ikke er garantert arbeid etterpå. Igjen er dette standard lærlingebetingelser. Kontrakene gjelder opplæring i bedrift frem til første forsøk på fagprøve. Slik det fremstilles her, høres det nesten ut som om lærlingene aldri kan få jobb i DY, og at de heller tar inn folk rett fra gata enn å gi tidligere lærlinger jobb. Jeg har ingen tro på at DY har sagt at de aldri kan få jobb hos dem. Det som nok heller er tilfelle er at når DY søker etter cabincrew, så får de mange søknader fra erfarne folk. Erfaringen vil gjøre at disse kommer før lærlingene (siden de aldri har vært fast ansatt, så har de heller ingen ansenitet å falle på). I tillegg er vel kanskje de med mer erfaring mer "stabil" arbeidskraft. Det jeg kan tenke meg at DY har sagt til lærlingene e at de har små sjanser i denne omgangen, og jeg synes det er mer fair enn at søkerne går rundt med falske forhåpninger. Hadde de ansatt lærlinger fremfor noen med 10-15-20 års erfaring, så hadde det også helt klart vært feil.

Noen kritiserer DY for at de har utvidet uten å ansette mer fast crew. Vel, de har fått mange nye lærlinger som skal ha tid i kabinen i en tid hvor de (tilfeldigvis?) er i stor ekspansjon. Hadde de fylt opp disse plassene med fast ansatte hadde de ikke hatt plass til lærlingene. Lærlingene er sertifiserte, og fullt ut i stand til å gjøre jobben. I en situasjon hvor man ekspanderer så mye, og kanskje ikke er like sikker på hvordan denne satsningen vil utvikle seg, så er det kanskje ikke så dumt å satse på vikarer og lærlinger i en periode.

Det er også en del snakk om hvor mye av læretiden som tilbringes i kabinen. Det har vært nevnt tall opp i 80%. Oftere nevnes 60%, og jeg tror vi skal gå ut i fra at det er ett mer normalt gjennomsnitt. Nå kjenner ikke jeg programmet i detaljer, men jeg vil anta at målet er en kunde-relatert jobb innen reiseliv. Hvor får lærlingene bedre erfaring med kundebehandling enn ombord i flyet? Der skal de takle en vanskelig situasjon i ett trangt miljø med 140 tilskuere. I telefonen / bak en skranke, så får man litt mer avstand og pusterom (ikke det at en slik jobb ikke er vanskelig også). Man får også se litt av hvordan ett flyselskap fungerer rundt omkring, og situasjoner som kan oppstå. Husk at opplærings-nemder følger opp lærlingene. Hadde det vært slik at lærlingene var urimelig mye i kabinen i forhold til programmet, så hadde det kommet reaksjoner før.

Tjener DY på å ha lærlinger i kabinen i steden for fast ansatte? JA. Gjør andre bedrifter i andre bransjer det samme? Helt klart. Hvorfor er det plutselig værre når DY gjør det enn alle andre? Det er vel nesten værre når andre gjør det, fordi det da stort sett er snakk om mye yngre folk som ikke i like stor grad er i stand til å vurdere situasjonen og ta vare på seg selv.

Det eneste virkelig kritikkverdige HVIS det er sant, er at DY tar fra dem sertifikatene hvis lærlingene slutter. Finnes det feil i lærlinge-programmet? Helt sikkert. Programmet er forholdsvis nytt, og må nok revideres underveis. Finnes det noen grunn for alt dette oppstyret? Nei.

Har du røyka sokka dine eller???:clap Ren filibuster taktikk:old
Snakk om å presantere en storm av ord som forkludrer det enkle:
Lærlingeordningen er : sosial dumping satt i system KUN for å tjene penger8 les: senke kostnader:exclamati

Aaaaah, endelig DY-flyer, en som er flinkere enn meg til å formulere seg...

Akkurat det du skriver mener jeg og er kjernen i hele konflikten her, kanonbra skrevet!

Hva angår de 46 kr timen så er det jo som du skriver.....De går jo opp i lønn, og det ganske radig og......Har nettopp hatt en elektriker hos meg - igjen, og som hadde med seg en lærling, han var nå kommet opp i 52 kr/timen mente jeg han sa...

Originally posted by Merrilfield

Har du røyka sokka dine eller???:clap Ren filibuster taktikk:old
Snakk om å presantere en storm av ord som forkludrer det enkle:
Lærlingeordningen er : sosial dumping satt i system KUN for å tjene penger8 les: senke kostnader:exclamati

Kanskje saken er noe "midt i mellom..... :=)

Jeg tror Norwegian har tenkt at dette er en måte å spare penger på, fremfor å fokusere på mannskapmangel i fremtiden. For hvorfor ansetter man lærlinger? For å lære, å kunne jobben i mange år... Men det skal de ha, de har brukt en ganske lur måte. De har jo sitt på sitt rene, når de har læreplanen godkjent.

Hva tror dere elektriker og rørleggerbransjen har lærlinger? De tenker på at det må finnes nok av rørleggere og elektriker i fremtiden....fremfor å tjene penger. Og jeg kjenner endel lærlinger, tilåmed i Forsvaret. De blir utnyttet de...

Les postene, DYflyer, ikke bare denne tråden, men de andre diskusjonene vi har hatt om temaet.

Det er stor forskjell på den klassiske lærling ordningen og det her DY her gjør. En elektriker bedrift baserer ikke arbeidsstokken og en evt ekspansjon på lærlinger, men på faglærte, ordentlige ansatte. Det å ha en "lærlingeordning" som går over så lang tid for en utdanning som vanligvis tar et par måneder, er bare tull og er laget kun med en hensikt: Å spare penger. Det er klart det er viktig å spare penger, men i dette tilfellet synes jeg det er moralsk forkastelig og lite tillitsvekkende av DY. De har rett og slett funnet opp sitt egne "lærlingeprogram", et utspekulert trekk for å utnytte en offentlig ordninger.

En elektriker eller mekaniker får et fagbrev på veggen som gir han/henne muligheten til å tjene meget gode penger, samt starte opp sin egen bedrift og lære opp andre. Vi snakker om et yrke der man har mange kompliserte ting å lære seg.

Ingen andre flyselskaper har en slik ordning, rett og slett for at det ikke er nødvendig, det tar ikke lang tid å lære seg å bli en FA, ihvertfall ikke 2 år!

Det er klart at folk på den alderen har et valg, men går du arbeidsledig og ikke har utdannelse, har du ikke alltid mye jobb å velge i. Da kan en slik ordning virke fristende istedetfor å jobbe på Narvesen.

Når DY i tillegg får statstøtte for ordningen, synes jeg det er enda mer forkastelig. DY har fått mer enn nok hjelp fra staten for å komme i gang.

Klokken er 03.30 og det er ikke mange timene til første avgang skal gå i dag.. Fortsatt ikke en eneste melding på www.norwegian.no om dette.
Tar de en råsjanse og håper at det går bra?
Hvordan løser de det om det blir streik, da de vel ikke har egne ansatte rundt om på de aller fleste stasjonene? Det kan bli et betydelig pes for handlingagentene :(

Originally posted by Farmer

Klokken er 03.30 og det er ikke mange timene til første avgang skal gå i dag.. Fortsatt ikke en eneste melding på www.norwegian.no om dette.
Hvordan løser de det om det blir streik, da de vel ikke har egne ansatte rundt om på de aller fleste stasjonene? Det kan bli et betydelig pes for handlingagentene :(

Hvem vet?? Uansett spiller det liten rolle for meg og deg :colgate: Jeg tar meg en Bud Light og du tar deg en Singha uten bekymringer. :lol:

Fortsatt mekling klokken 06.00 i følge NRK P1.

Originally posted by Tommy777

Originally posted by Farmer

Hvem vet?? Uansett spiller det liten rolle for meg og deg :colgate: Jeg tar meg en Bud Light og du tar deg en Singha uten bekymringer. :lol:

Det er så Tommy:p , men etter å ha jobbet mange år i frontlinje så har jeg den dypeste medfølelse både overfor passasjerer som blir rammet, men også de som er de store heltene i enhver streikesituasjon, nemlig frontpersonellet på flyplassene. De er de som får ta støyten i aller størst grad.

Nå ser jeg at det endelig kom melding på norwegian.no ..om at det fortsatt er mekling kl 0630. Vi får håpe at det finnes en løsning som alle kan leve med og at det ikke blir noen streik.

Kan de se ut som det ikke ble streik? Nå klokken 0635 ser jeg på at det står boarding og gate closing på enkelte fly å¨OSL. Noen som vet ?

Back