• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Besparelser ved litt kortere rullebaner?

KjetilK

ScanFlyer Blue
Det er jo en del som prater om å få lengre rullebaner for tiden, jeg tenker spesielt på ny flyplass i Hammerfest, og også forlengelse av BNN. Og så virker det som om man tenker at man skal dimensjonere etter å ta ned (og ikke minst opp) B737-800.

Men da lurer jeg på: Hvis man ikke satset på B737-800, men tenkte først og fremst på hva som skal til for å gjøre det mulig for en CRJ900 eller A318 å fly til OSL, hvor mye mindre kostbar ville da utbyggingen bli?

Ville det hjelpe for å få kostnadene såpass lave at man kunne få utbyggingene i gang?
 
Du ville trenge omtrent samme banelengde uansett hvilken flytype du velger innen den 'klassen' ... Det er ikke størrelsen på flyet som betyr noe. men motorkraft vs. vektratio.
 
Bombardier lover kortere banelengde på C100/C300. Frem til da er det få jets som har noe å hente i forhold til 733 ,734 og 736
 
Rullebanelengden (TORA/TODA) er bare en av parameterne i regnestykket. Terrenget rundt har vel så mye å si for å få climb-out og approach-minima for en funksjonell flyplass. Et prakteksempel er Kjevik, der man forsåvidt ikke har store problemer med å forlenge rullebanen. Men terrenget rundt forhindrer allikevel at dette er noen vits i.

Jeg kan ikke detaljene, bare vet at sånn er det. Kanskje noen her med litt PANS-OPS-bakgrunn kan utdype?

Om terrenget er noen begrensende faktor på ENHF aner jeg ihvertfall ingenting om, men såvidt jeg husker er det ubehagelig høyt terreng i øst-enden, stemmer ikke det?
 
Hammerfest fikk 20 mill til rådighet fra byens rike legemiddeldame i USA. Resten skulle byen sponse. Det klarte de ikke å ordne, så legemiddeldamen trakk pengene tilbake. Hun ville gjerne lande med sin bissjet på Hammerfest istedet for Alta.
CRJ900 er cat D fly, dvs har landingshastighet på høyde med jagerfly. Den har allerede problemer på Kjevik på en vinterdag.
Avro må vel etter Kjoserns betrakning være et skikkelig "søpplafly"!

Det er noen som jobber seriøst med en ny, lang bane i Mo i Rana.
 
Last edited:
Og de helt nyeste har startet på sitt 10. år

Gammelt ja, ingen tvil.
Men som 4-motors fly har det en del fordeler når det er snakk om høyt terreng i området rundt flyplassen. Det var også grunnen til at Mesaba og Air Wisconsin brukte de såpass lenge, de ville fly med fulle fly til ASE.
 
Back
Top