• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Polaris prøver noe helt nytt - DO228(NG) til Svea flyplass!

Re: Polaris prøver noe helt nytt - DO228(NG) til Svea flyplass!

Fantastisk! Disse trip-rapportene til spenndene steder, er en av grunnene til at jeg leser på dette forumet!

Tusen takk for at du deler dette med oss :D

Utrolig bra og spennende! Takk for at du deler dette!

ante ikke det fantes flere flyplasser på svalbard

Det er tre flyplasser på Svalbard,
Longyear, Svea og Ny-Ålesund. Lufttransport har flyvninger til begge steder med Dornier-maskinene. Store Norske chartrer flyene til Svea som er beregnet på arbeiderne i Svea Nord. De er ofte greie og lar andre sitte på om det er plass. Jeg har vært mye i Svea da en venn av meg har hytte 4 km vest for Kapp Amsterdam. Jeg fikk til og med ta med meg reinslakt tilbake til Longyear etter reinjakta.

Det er Kings Bay som chartrer turene til Ny-Ålesund, og de har etter det jeg husker ganske saftig prisede billetter.

i tillegg til en (og en halv) helikopterbase, Kapp Heer ved Barentsburg og en "helipad" i Pyramiden. Det er sistnevnte som er "halv" siden russerne har gjenopptatt litt ryddeaktivitet og dermed bruker helikopter av og til. Den havarerte MI-8 (RA-06152) 30. mars 2008 hadde vært i Pyramiden og hentet arbeidere der.

Eirik

Det er Kings Bay som chartrer turene til Ny-Ålesund, og de har etter det jeg husker ganske saftig prisede billetter.

Over 5000 spenn tur/retur Longyear-Ny Ålesund for et voksent menneske, pluss transport, husly og diverse som alt listes pent opp med priser på nettsidene deres. Tror jeg satser på å studere litt ved UNIS for å få den turen, det er tydeligvis ikke like mye penger i forskning som det er i kull :drunk:

Evt kan vi kjøre en Flyprat-happening, og chartre flyet til 48,000 NOK. Vet ikke om det gjelder en hel dag, én reise eller tur/retur.... :p

Til Ny-Ålesund drar man med skuter, selv om fly er gøy. Fortsetter isutviklingen som nå og Isfjorden fryser til, er det en tur som ikke tar mer enn et par-tre timer.

Man drar da ikke til Ny Ålesund på SCOOTER når man er medlem av FLYPRAT forum! Fysj og fy :eek: :old Jeg kunne jo like gjerne satt meg på scooteren til Svea og - tar vel en drøy time. That's not zee point, either.

U Ida u Ida.

Dette var en fryd å lese denne TR fra deg. Jeg satt med gåsehud opp etter armene når jeg leste denne fantastiske TR. Alltid en fryd å se bildene og tekstene du skriver.

Rett og slett FANTASTISK dette her.:devot::devot:

Keep up the good work. Jeg venter bare på neste TR fra deg. Er sikker på den blir like innholdsrik og spennende fra A til Å å lese.

Leste denne tripreporten i går, og den var bare helt rå! :D
Takk for en eksklusiv og velskrevet TR!

Så heldig du var som fikk være med på noe sånt, det må ha vært spennende. :)

Må være ganske kult når det bare kommer noen bort til deg å sier at du skal få sitte i cockpit!

Fine bilder og bra tekst. Ser fram til mer fra deg! ;)

Dette var rett og slett en fornøyelse å lese :up:
Ser fram til mer ;)

Fantastisk TR!!!!

Om jeg ikke har en milliard grunner til å komme meg til Svalbard fra før - så fikk jeg like mange nå........MÅ DIT - BARE MÅ!

Thank you for sharing!

Hahaaaa, jeg bøyer meg i kullstøvet for deg!

Du har en ekstrem entusiasme for det du gjør, og du suger oss som leser rett inn i stemningen. Må innrømme at jeg er bittelitt misunnelig, ja :-)

Morsomt rapport og i den eksotiske kategorien også :)

Tusen takk for at du deler dette med oss, meget bra Polaris. I tillegg underholdende. Dette må ha vært en enestående opplevelse på alle måter :D
Du verden så langt unna Svalbard er.

Fantastisk bra rapport Ida! :) -som andre seier, det akkurat som eg er med deg på turen ;)

På vei ut sitter jeg igjen med en ekstrem følelse av lykke. For en Opplevelse med stor o, hvorfor skulle man frykte dette?! Man lever bare én gang, it's worth it.
-Utvilsomt ein rå oppleving! Eg var så heldig å få samme turen som deg i 2008, og då hadde strossa kilt seg, så den stod i ro. Fekk då gått heilt innpå hydrolikken ;)

fjell, lys, Svalbard…. Det kan ikke beskrives med ord, det må oppleves.
Heilt sant. Må opplevast! Kunne ikkje sagt det bedre sjølv.

Fantastisk TR fra et himmelrike, har selv vært på Svalbard 8 ganger, ialle årstider, og jeg synes det er fantastisk. Med stillheten,været og lufta der oppe.
Har vore så heldig å få to turar dit, og ønsker meg fleire.

Jeg fikk nå bare enda mere lyst til å dra til LYR, en plass jeg aldri har vært.
eg pleier å sei til alle som ønsker seg ein flott tur, at då MÅ du virkelig ta turen til LYR ;) -her er det bare å leite etter billetter :)

Man drar da ikke til Ny Ålesund på SCOOTER når man er medlem av FLYPRAT forum! Fysj og fy :eek: :old Jeg kunne jo like gjerne satt meg på scooteren til Svea og - tar vel en drøy time. That's not zee point, either.
-uff, nei, eg skammer meg....eg tok scooter til Svea.... :eek:

Om jeg ikke har en milliard grunner til å komme meg til Svalbard fra før - så fikk jeg like mange nå........MÅ DIT - BARE MÅ!!
Ja, bare MÅ! Og det trur eg jaggu eg og MÅ snart! Eg får ringa svigerfar, og høyre om eg får låna ei seng der ;)

uff, nei, eg skammer meg....eg tok scooter til Svea.... :eek:

Fuuuuuuuuu!!!!! ;)

Du får bli med opp i slutten av Mars, da skal jeg tilbake til plassen der jeg egentlig tilhører
wub.gif
For scooterkjøring, ikke Dornierkjøring, hehe.

Takk for kommentarer, as spoken er det min største glede å høre at det gir inspirasjon og interesse.

Kanon, Polaris! Kanon! Det er det eneste jeg kan si om denne turraporten.

Sitat; "Flymiljøet er utrolig hyggelig, hands down" - Ingen tvil om det, etter å ha "hengt" rundt i ulike skips og jernbanemiljøer igjennom et tiår har jeg omsider funnet et miljø med nye positive mennesker rundt hvert hjørne som ikke gjør annet enn å spre glede. :-)

Back