Re: Bonusforbudet opphevet
Nå er det ulike definisjoner på hva som regnes som produkt eller ikke, og jeg er sikker på at du kan finne en som passer din forestilling. Men det er definitivt noe SAS tilbyr som er knyttet til flyreisen du foretar deg, og som for mange har en verdi - det som gjør det unikt er at du må foreta flere reiser (eller annet man opptjener bonus på) før man har glede av det. Tidsaspektet er heller ikke noe mål for et produkt (garanti, etterkjøpsservice, annen oppfølging har heller normalt ingen verdi før lenge etter at du har kjøpt gjenstanden)
Hvordan definerer du produktet her da? Om produktet er en enkeltreise så er det vanskelig å se for seg at bonus spiller inn i forhold til den gitte reisen. Om man ser på en portefølje av reiser så kan man kanskje definere inn bonus som en del av produktet.
Poenget er imidlertid: 1. at verdien av bonus er forskjellig mellom kundene, og sannsynligvis også systematisk forskjellig, og 2. verdien av bonus kan kun hentes ut om du fortsetter å være lojal mot selskapet (altså en innelåsningseffekt). Er vi enige i dette?
Hva angår tidsdimensjonen så må du huske på følgende: I forhold til garantier så er det neppe noen systematisk forskjell mellom hvem som får bruk for garantien. Da er det fornuftig å kreve betaling for å dekke garantien for alle i forkant (altså når kjøpet finner sted), noe som er en forklaring på hvorfor forsikringsselskaper sjelden ønsker bare dårlige kunder (dvs. de som faktisk har bruk for garantien). For flyreiser er det nok systematiske forskjeller på hvem som "henter ut garantien" (les: fordelene av bonus), og da betyr det igrunnen at noen betaler mer for noe de med stor sannsynlighet ikke vil kunne dra særlig nytte av. Og viktigst: Disse kan ikke velge dette bort, fordi mange er avhengige av å fly med SAS innenlands.
I forhold til etterkjøpsservice, så kan man kanskje definere bonus inn som noe a la dette. Da er det imidlertid verdt å legge merke til at konkurransemyndigheter rundt omkring er nokså forsiktige med å la bedrifter få lov til å legge for sterke føringer på etterkjøpsservice. Et eksempel på dette er nybilgarantier og service. EU endret i 2003 lovverket slik at en bilprodusent ikke lenger kunne kreve at en bilkjøper måtte ha bilen på service hos bilprodusentens egne utvalgte servicesteder for å opprettholde garantien. Analogien til flyreiser og bonus kan
kanskje være at man må kunne opptjene bonus på hvilke selskaper man vil og samle dette i et og samme program, samt å bruke bonuspoengene hos hvilket selskap man ønsker.
Hvis ikke bonus er en produktforbedring eller del av produktet, så er jo et begrep som "lojalitetspåslag" umulig. Hvordan kan man legge på prisen på et produkt for noe som ikke finnes.
Som nevnt tidligere så er det forskjell på folk, og forskjell på hvordan man verdsetter det å få gevinster av å være lojale. Er det tilstrekkelig mange som er lojale, så er det rimelig å forvente at prisene øker. Øker prisene, og flyselskapene ikke differensierer priser mellom de som ønsker bonus og de som ikke ønsker bonus, så har man et lojalitetsprispåslag for alle (også de som ikke bryr seg om bonus).
For min del så mener jeg at "lojalitetspåslaget" kommer til å bli minimalt fordi det er store deler av markedet som ikke etterspør det produktet, og dermed så må man også konkurrere på hva de i hovedsak ønsker - pris. Men hvis konkurrenten(e) begynner å fokusere på det samme og dermed begge setter opp prisen for å tilby behovet for de som ønsker bonus, så åpner man mulighet for at en aktør kan ta over segmentet for de som ikke ønsker bonus men enda lavere pris. Det tror jeg ikke er ønskelig og dermed så kommer prisen til å forbli på omtrent tilsvarende som i dag.
Hvor stort dette prispåslaget vil helt riktig være er avhengig av hvor stor del av kundene som verdsetter dette, og i tillegg hvor sterk konkurransen er. Om veldig få kunder verdsetter dette og tilpasser seg i forhold til dette så er det nok rimelig å tro at prispåslaget blir lite. Da er det selvsagt et åpent spørsmål om hvorfor SAS veldig gjerne vil ha dette innenlands (ja, man tjener penger på et bonusprogram, men det gjør man bare ved å ha programmet - og vi er ganske mange nordmenn som er medlemmer selv uten bonus innenlands). Er konkurransen sterk nok så begrenser også dette muligheten til å hente ut et for stort prispåslag pga lojalitet (dette sistnevnte er forklaringen på at bonus ikke er et problem i alle markeder).