![]() |
|
![]() |
#1181 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,714
|
![]()
Neste sommer virker fryktelig langt unna, når man ser hvordan pengene har rent ut denne sommeren...
|
![]() |
![]() |
#1182 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
Hadde familie som fløy i prime time med Flyr fra Oslo til Trondheim i går, og flyet var så godt som tomt. Selv har jeg fløyet SAS og Norwegian hver uke siden juli, og der har det vært bra kabinfaktor på alle avgangene. Selv 12.45 var det smekkfullt hos SAS fra Stockholm til Oslo. Dette har ingen statistisk verdi, men det er jo ikke så rart folk velger å fly med Norwegian og SAS når de har flere avganger og priser som er konkurransedyktige med Flyrs priser. Produktene ellers er jo veldig like. Vi får ennå ikke opp Flyr i reisebyråbestillingen heller. Får håpe Flyr har fått seg noen charterkontrakter til vinteren.
|
![]() |
![]() |
#1183 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 849
|
![]()
Det finnes de menneskene som kun sjekker pris med SAS, og nesten alltid flyr med SAS, og så finnes det mennesker som aldri sjekker annet en Norwegian, veldig mange, det er liksom ikke noen grunn for de å sjekke reiser med Flyr, og i hvertfall ikke SAS. Jeg kjenner mennesker som aldri ser på noe annet en Norwegian, og selv er jeg av typen som reiser med SAS, men jeg har reist med Flyr en gang, og var veldig fornøyd ( OSL - ALC )
|
![]() |
![]() |
#1184 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Grunn-karakteristika av det Norske (Innenriks-)Marked vil ikke forandre seg. 2 selskaper som flyr på stammrute-nett og som begge vil øke sine kapasiæter Historien har vist flere ganger at den norske innenriks-market er ikke umettelig. La oss tenke litt, men ikke altfor litt tilbake. I 2016/2017 hadde DY denne store influks av fly, ikke bare 787, men også 737-800 og en av de "brilliante" ideer ble å øke frekvenser på domestic slik at man kunne sier man flyr oftere enn konkurrenten. Det gikk ikke bra og etter noen få uker viste det seg at det ikke kom plutselig flere pax fra konkurrenten men heller at man bare floy tomme seter på disse nye avganger og delvis kannibaliserte sine egne eksisterende avganger. Ironisk nok ble jo mange av Flyr sitt "Team-of-Experts" eksakt ansvarlig for dette. Nå har vi en situation hvor SAS vil overleve i den en eller andre form. De gjennomgår Chapter 11, de vil senke sine kostnader. De vil enten klarer å stå alene eller blir attraktive nok å bli kjøpt opp (i deler). Å basere sin eget bedrift på håpen at enten DY eller SK forsvinner og man deretter bygger opp en nytt duopol er non-sense. Det rett og slett kommer ikke å skje. Nå håper de på hvor mange ferie-uker i 2023 hvor kapasitæt er mindre en demand slik at de kan klare å tjene penger (6uker sommer, 2 ukter X-Mas, 2 ukers påske, 1 uke høstferien). Okay, dette betyr 11 ukers vs 41 som det finnes seg ikke nok etterspørelse. Og for eksakt disse 41 uker har Flyr sitt ledelse ingen strategi for 2023. Derfor er min største kritikkpunktum med flyr at de ikke har en strategi hvor de realistisk kan være innen 2-5 år. De grepene de gjør operativ nå for å klare å overleve litt lengre - disse er rasjonelt. Men deres gamle strategi er ikke lengre rasjonelt og levedyktige og heile ledelsen sier ikke en eneste ord om dette. Og dette er en skandale.
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
#1185 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,908
|
![]()
Snart er September over og det bør vel være et pent overskudd i Q3?
|
![]() |
![]() |
#1186 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 411
|
![]()
Differensiering.
Vil virkelig Flyr godt men de satset på for mye av det samme som eksisterende aktører. Med mindre frekvens. Ja, de har noen USPs med midtseter osv. men de passasjerene som ønsker det er også samme som vil fly når de vil heller enn innrette seg etter et lavfrekvent tilbud. Man må tenke på ny og finne seg en nisje. Å satse utland med samme frekvens og lavere kostnader. Evt også fra sekundære flyplasser. Å tilby frekvent tilbud med reell businessklasse og lounger fra utvalgte destinasjoner. Man kan ikke både markedsføre seg med lave priser og premium produkt. Det fungerer bare ikke. Man må ha et klart budskap — «Flyr — når du vil unne deg noe ekstra» eller «Flyr — ultralavpris på norsk». Som eksempler på klare budskap og klar profil. Og noe som får folk til å tenke «ja, må huske å prøve Flyr neste gang» fordi de får lyst på det som er kjernebudskapet. |
![]() |
![]() |
#1187 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2014
Location: Sandnes, Rogaland
Posts: 814
|
![]()
aksjen er under 50 øre 5,6% ned i skrivende stund. Fedex sitt fall på 20% og rød børs er nok årsak.
__________________
|
![]() |
![]() |
#1188 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
|
![]() Quote:
Juli tallene var så som så, gikk i null ca, kankje 10 mill pluss. August var veldig svak med PASK på kun 0,42 -> ca 100mill tap September kan jo umulig være bra når de driver å kansellerer en haug med avganger tett på. Spm er jo om de prøver å sminke grisen før den skal selges ved å tweeke litt på trafikktallene for september. Ved å kannselere så mye som de gjør nå så får de opp Load faktoren, og kanskje til og med PASKEN ved at ASK går ned. Siden de ikke trenger å rappotere om CASK tall før Q3 presentasjon så kan de i mellomtiedn prøve seg på en emsisjon. Talte over alle kanselleringer de kom med på torsdag og det var 52 stk uke 38 og 72stk uke 39. Ganske spinnvilt spør du meg. |
|
![]() |
![]() |
#1189 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2018
Posts: 135
|
![]()
Jeg har flydd Flyr et par ganger, og synes det var ok. Dessverre klarer jeg ikke se hvorfor jeg nødvendigvis skal velge dem fremfor f.eks Norwegian. Jeg tenker Flyr burde unngå å bli en kopi av Norwegian, men heller forsøke å bli noe annet, med en tydeligere profil. Forsøke å finne nisjer med tanke på destinasjoner, serveringskonsept, fordeler til reisende med flexbillett (ledig midtsete finnes allerede) etc
|
![]() |
![]() |
#1190 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
|
![]() Quote:
Dessverre er Flyr støkk in the middle mellom SK og DY, det eneste som de kan konkurrere på er pris. |
|
![]() |
![]() |
#1191 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
|
![]()
Og pris er vel det de ikke har råd til å konkurrere på.
__________________
ThomAAs Flying the Norwegian way ![]() |
![]() |
![]() |
#1192 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 411
|
![]() Quote:
Om man har et selskap med god serviceprofil så vil det kunne helt klart appelere til et segment av markedet. Problemet fra Flyrs side er at det er samme segment som også vil ha høy frekvens og mange destinasjoner... men man kunne jo fokusert på de store destinasjonene kanskje. |
|
![]() |
![]() |
#1193 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2018
Posts: 135
|
![]() Quote:
Flyr tilbyr allerede gratis kaffe/te, samt en flaske vann til alle. I tillegg får dem med fleks-billett ledig midtsete. Et alternativ kunne være at de f.eks. på strekninger over 1t tilbydde et ordentlig måltid for dem med fleksbillett. |
|
![]() |
![]() |
#1194 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 411
|
![]() Quote:
Personlig drar jeg til AES pga familie en del ganger i året. Samme med BLL. Hadde lett betalt litt mer for en god service med måltid ombord. Ikke glem at det både betyr at du slipper betale for det på dyre flyplasser pluss du slipper planlegge for å være der tidlig. |
|
![]() |
![]() |
#1195 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,637
|
![]() ![]() ![]() OSL-SVG en onsdag i oktober. Redusert fra 3 (da jeg booket) til en avgang. Den passer selvfølgelig ikke meg, så da blir det full refusjon (Evt. en ekstra hotellnatt). (Dagens rant out). |
![]() |
![]() |
#1196 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,597
|
![]()
«…flyselskapet som fikk over 300 000 medlemmer på kun..?!
Kan man bli «medlem» i Flyr? |
![]() |
![]() |
#1197 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,908
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1198 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,112
|
![]()
Flyr har 7 destinasjoner innenlands fra Oslo og ca 22 destinasjoner ut av landet. Å vurdere hvordan selskapet driftes basert kun på de norske destinasjonene blir litt feil i mine øyne. Uten at jeg er ekspert kan det hende at de er i ferd med å utvikle et godt rutenett sørover i Europa, og at det norske rutenettet er delvis til for å støtte disse destinasjonene.
|
![]() |
![]() |
#1199 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,637
|
![]() Quote:
Var det ikke de som nettopp annonserte at de skulle øke veldig på norsk innenriks? |
|
![]() |
![]() |
#1200 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,843
|
![]() Quote:
De rakk vel også komme i gang med økning, før det etter kort tid ble kuttet |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norsk Hercules flyr for Tesco? | Maltwhisky | Flyforum | 6 | 23-12-2012 13:06 |
Nytt norsk flyselskap: Feel Air | CK | Flyforum | 608 | 28-10-2011 12:36 |
Erik Braathen ut av Norwegian | Concorde | Flyforum | 1 | 27-11-2009 22:39 |
Flydirect.no er navnet et nytt norsk flyselskap med base på Rygge | Herlov | Flyforum | 3 | 25-01-2008 13:56 |