7. juli 2010 – kl. 07:00 – 3t
Air Vanuatu – NF050 – Port Vila(VLI)-Auckland(AKL)
Boeing 737-800 – YJ-AV1 – 22A(vindu)
Etter noen dager på Vanuatu gikk reisen til turens hovedreisemål; nemlig Auckland.
Det var avreise fra den internasjonale terminalen ved Bauerfield International Airport i Port Vila.
Air Vanuatu flyr mellom Port Vila og Auckland to ganger i uken.
Air Vanuatus Boeing 737-800 ble levert ny til selskapet i 2008. Det er Australske Qantas som står for vedlikeholdet av denne maskinen.
Da ombordstigningen var fullført satte vi kursen mot rullebanen fem minutter etter skjema.
Til tross for en kabinfaktor på rundt 80% var jeg heldig med plasseringen og fikk en hel rad for meg selv.
Etter avgang fikk vi servert frokost bestående av en croissant med omelett, tomat og skinke i tillegg til en fruktskål. Kaffe og juice ble også servert. Det medfølgende plastbestikket var dog en smule mykt, noe som gjorde det litt vanskelig å innta maten.
Senere gikk besetningen gjennom kabinen og serverte kaffe og te.
Det ble touchdown på
Auckland Airport 15 minutter etter rutetid.
På veg til terminalen taxet vi forbi denne 747’en fra Air New Zealand.
Da bagasjen var plukket opp bar det gjennom biosecurity før jeg tok flybussen inn til sentrum. Endelig var jeg ankommet byen hvor jeg skulle tilbringe et år som utvekslingsstudent.
Auckland Airport er den travleste flyplassen i New Zealand og hadde 13 millioner reisende i 2009.
Auckland er den største byen i New Zealand. Byområdet huser nærmere en tredel av landets innbyggere.
Å fly med Air Vanuatu var en eksotisk opplevelse. Høydepunktet var uten tvil å sitte på første rad i småflyet Harbin Y-12 med direkte innsyn i cockpit. Det var også ganske greit å slippe sikkerhetskontroll på innenlandsflygningene. Alt i alt en spennende reise i det sørvestlige Stillehav.
Tidligere rapporter:
-
Tokyo-Nouméa-Port Vila
-
London-Dubai-Osaka
-
Stavanger-København-Chicago-Omaha-Chicago-London
-
Stavanger-Frankfurt//München-Madrid-Frankfurt-Stavanger
-
Kristiansand-Amsterdam-Detroit-New York-Amsterdam-Stavanger
-