Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-11-2009, 00:03   #1
Flybird
ScanFlyer Blue
 
Flybird's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 118
Norwegian Stavanger - Warszawa - Stavanger

Etter en vellykket tur til Warszawa i september 2007 var det på tide å vende tilbake til denne fantastiske byen. Ettersom Norwegian hadde startet opp med direkteavganger fra Stavanger lufthavn Sola fikk vi billetter til en meget rimelig pris.

25. mai 2008: Stavanger-Warszawa
28. mai 2008: Warszawa-Stavanger
Pris: 670 kr


Grunnet forsinket levering av Norwegians nye fly ble fly fra Hola Airlines leid inn for å unngå kansellerte avganger. Dette var jeg klar over på forhånd og tenkte egentlig at det ville være spennende å prøve et nytt flyselskap.

25. mai 2008 - kl. 10:30 - 2t20min
Hola Airlines - DY2037 - Stavanger(SVG)-Warszawa(WAW)
Boeing 737-300 - EC-IOR - 7A(vindu)


Innsjekkingen foregikk smertefritt på automat før vi gikk til bag-drop.



Det første som slo meg da jeg gikk inn i flyet var den intense svettelukta i kabinen. Opplevelsen ble ikke bedre da jeg satt meg ned i setet. Det var som å sitte på to jernstenger med et tøystykke mellom og en tynn pute oppå.



Det var Norwegian sine magasin og menyer som var om bord, men crewet var spansk. Hyggelig besetning selv om ikke engelsken var den beste. Norwegian måtte tåle mye kritikk for innleiingen av Hola Airlines og valgte derfor å droppe avtalen med flyselskapet i august 2008.



I løpet av flyturen rakk vi å se både Kristiansand, Malmø og København i fugleperspektiv før vi til slutt landet på Warsaw Frederic Chopin Airport. Dette er første gang jeg har opplevd at kapteinen har annonsert spesifikt hvilken rullebane vi skulle lande på; nemlig 33. Slike opplysninger setter jeg stor pris på da jeg alltid orienterer meg om flyplassen på forhånd, men tviler på det var mange om bord som forstod denne terminologien og heller ville foretrukket betegnelsen nord-vest.



Etter landing parkerte vi ved terminal 1 som ble bygget i 1992. Da vi gikk av flyet måtte vi over i buss. Jeg regnet da med at vi skulle bli transportert til LCC-terminalen som Norwegian bruker i Warszawa. Gleden var imidlertid stor da jeg oppdaget at bussen kjørte i retning av den splitter nye terminal 2. Denne åpnet i mars 2008.



Ettersom jeg allerede var i den nyåpnede terminal 2 måtte jeg selvfølgelig en tur opp i avgangshallen for å kikke før vi tok bussen inn til byen.



Man kan ikke besøke Warszawa uten å besøke Kulturpalasset. Dette er et kulturhus i form av en ”skyskraper” som ble gitt i gave fra Stalin. Bygget stod ferdig i 1955.



Kulturpalasset er den høyeste bygningen i Polen, og fra toppen har man fantastisk utsikt over hele byen.



Utenfor slottet i gamlebyen stod utstillingen United Buddy Bears. Denne verdensutstillingen har besøkt alle verdens fem kontinenter og besøker stadig nye byer.

Etter tre flotte dager i Warszawa var det på tide å vende nesen hjemover.

28. mai 2008 - kl. 12:20 - 2t20min
Norwegian – DY1035 - Warszawa(WAW)-Stavanger(SVG)
Boeing 737-300 - LN-KKG - 9A(vindu)


Avreisen gikk fra LCC-terminalen. Etter selv å ha drasset den innsjekkede bagasjen gjennom sikkerhetskontrollen fikk vi endelig levert den fra oss. Fra LCC-terminalen ble vi busset ut til flyet som stod parkert utenfor terminal 1. I mars 2009 ble LCC-terminalen stengt og trafikken flyttet til terminal 1.



Returreisen gikk heldigvis med Norwegians eget fly, og ikke med Hola Airlines som på utreisen.



Ettersom Norwegian har flere fly stasjonert i Warszawa var det ikke bare vårt DY-fly som var å se denne dagen.



LOT og andre Star Alliance-medlemmer er noen av selskapene som opererer ved den nye terminal 2.



Lavprisselskapet WizzAir er et hyppig syn på Warsaw Frederic Chopin Airport.



Vi tok av fra runway 29 og satte kursen mot Stavanger.



Ettersom vi landet mot sør måtte vi gjøre en liten sving over Hafrsfjord før vi landet på runway 18.



Sea King'en stod utenfor hangaren til 330-skvadron da vi ankom Stavanger lufthavn Sola.



Norwegian leverer bra når de tilbyr rimelige billetter til storbyer i Europa fra andre store norske flyplasser enn Gardermoen. Selv om utreisen med Hola Airlines var en skuffelse, var jeg fornøyd med returen. Alt i alt en fin reiseopplevelse med Norwegian.

Tidligere rapporter
SVG-AMS-SIN-KUL-AMS-SVG
__________________

Last edited by Flybird; 02-11-2009 at 00:10.
Flybird is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2009, 05:40   #2
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,416
Default Re: Stavanger - Warszawa - Stavanger

Flott rapport... Ja Norwegian fikk mye kjeft for innleien av Hola - men det impnerer at de også er raske til å kutte ut en slik innleie.
EB is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2009, 11:31   #3
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Stavanger - Warszawa - Stavanger

Takk for fin rappor! Godt å se litt fra Europa igjen. Polens hovedstad ser ganske pen ut. Kanskje man bør ta en vårtur...
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2009, 16:00   #4
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 3,064
Default Re: Stavanger - Warszawa - Stavanger

Fin rapport !
Fløy Cubana fra Caracas til Havanna, forventet IL-62 eller Yak-42, nedturen var total da det dukket opp en innleid Hola 737 i stedet..
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2009, 11:33   #5
SpottAir
ScanFlyer King
 
Join Date: Oct 2009
Location: Drammen
Posts: 231
Default Re: Stavanger - Warszawa - Stavanger

Har ikke Hola sagt Adios og pakket snippsekken og gått out of business?
SpottAir is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2009, 16:25   #6
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,934
Default Re: Stavanger - Warszawa - Stavanger

Quote:
Originally Posted by alex_norway View Post
Har ikke Hola sagt Adios og pakket snippsekken og gått out of business?
Ingenting på nettsidene http://www.holaairlines.com/4456.html som antyder det.

Wellcome on board a young airline, but is nevertheless one witch has accumulated a great deal of experience with other airline companies. Since taking off on 15th May 2002, we have gradually increased our human team, our services and even our fleet. All thanks to a commitment to quality, continous training and flexibility to adapt to the requirements of our clients.

Takk for rapporten
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2009, 21:14   #7
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Stavanger - Warszawa - Stavanger

Takk for rapporten! Norwegian nå flyttet fra skuret ("Etudia") på Warszawa-flyplassen og over i Terminal 1 sammen med de andre lavprisselskapene. Det gjør reiseopplevelsen ganske mye bedre.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Stavanger-London-Ottawa-St.John's-Halifax-London-Stavanger (Air Canada) zico77 TripReports 6 26-03-2012 15:05
Stavanger - Frankfurt // München - Madrid - Frankfurt - Stavanger Flybird TripReports 12 25-03-2010 16:35
Stavanger – Amsterdam – Istanbul – Amsterdam – Stavanger Flybird TripReports 8 23-12-2009 20:43
Stavanger - Amsterdam - Singapore - Kuala Lumpur - Amsterdam - Stavanger Flybird TripReports 10 26-10-2009 18:47


All times are GMT +2. The time now is 14:26.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.