Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22-12-2009, 01:03   #1
Flybird
ScanFlyer Blue

Flybird's Avatar

KLM Stavanger – Amsterdam – Istanbul – Amsterdam – Stavanger

6. april 2009: Stavanger-Amsterdam-Istanbul
10. april 2009: Istanbul-Amsterdam-Stavanger
Pris: 1800 kr
Klasse: Økonomi

Etter at påsketuren til Kiev gikk i vasken grunnet tåke på Torp måtte vi raskt finne en ny destinasjon å tilbringe ferien. Etter litt søking på nettet fant vi rimelige billetter til Istanbul. Billettene ble bestilt 10 timer før avreise, så det ble en ganske spontan tur.

6. april 2009 - kl. 06:35 - 1t30min
KLM - KL1196 - Stavanger(SVG)-Amsterdam(AMS)
Boeing 737-800 - PH-BXN - 5B(midten)

Grunnet den tidlige avgangen tok vi taxi til flyplassen i 5-tiden slik at vi var ute i god tid. Innsjekkingen ble foretatt på nett kvelden før.

Det var lang kø fremfor KLMs bag drop denne mandagsmorgenen i starten av påskeferien.

Boardingen gikk smertefritt og flyet tok av i rute.

Under turen fikk vi servert litt snacks pluss et rikt utvalg av drikkevarer. Landet på Amsterdam Airport Schiphol i strålende solskinn.

Transferdeskene på Schiphol er nyttige dersom man trenger et nytt boardingkortet eller ønsker å endre sete sitt.

6. april 2009 - kl. 09:25 - 3t20min
KLM - KL1613 - Amsterdam(AMS)-Istanbul(IST)
Boeing 737-800 - PH-BGB – 29A(vindu)

Etter ca 1,5 time på Schiphol gikk ferden videre til Istanbul.

Takset forbi denne 747’en fra MH på veg til rullebanen.

Jeg antar at kabinfaktoren var nærmere 100% på flyet til Istanbul.

Vi fikk servert en sandwich med kylling og ost samt et stykke smørkake. Smørkaken var faktisk veldig god! Som alltid hos KLM kan man velge alt fra brus og vann til øl og vin kostnadsfritt. Senere under flyvningen gikk kabinpersonalet rundt og serverte vann og juice til de som ønsket det.

Vi landet på runway 06. Det er ingen tvil om hvilket flyselskap som dominerer på İstanbul International Ataturk Airport.

På vei til gate takset vi forbi denne Embraer ERJ-195LR fra Royal Jordanian.

Visum måtte kjøpes før passkontrollen kunne passeres. Det ble et dyrt klistremerke!

Grand Bazaar er en av verdens største basarer. Her finner man over 1.200 småbutikker som trekker til seg mellom 250.000 og 400.000 besøkende hver dag.

Istanbul Cevahir Shopping Mall er et av Europas største kjøpe- og underholdningssenter. Her finner man alt fra butikker og restauranter til kino og berg-og-dalbane.

Det går to broer over Bosporosstredet som binder sammen den europeiske og asiatiske delen av Tyrkia. Bildet er tatt retning øst.

Sultan Ahmed-moskéen er en av de mest berømte religiøse bygningene i verden. På folkemunne blir den ofte kalt Den Blå Moské.

Hagia Sophia er et annet kjent byggverk i Istanbul. Den ble bygd som en katedral, gjort om til en moské før den til slutt endte opp som et museum.

Last edited by Someone; 18-02-2010 at 08:33. Reason: Edit etter ønske fra trådstarter
Flybird is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2009, 01:03   #2
Flybird
ScanFlyer Blue

Flybird's Avatar

Default Re: Stavanger – Amsterdam – Istanbul – Amsterdam – Stavanger

10. april 2009 - kl. 05:55 - 3t30min
KLM - KL1610 - Istanbul(IST)-Amsterdam(AMS)
Boeing 737-800 - 26B(midten)

Det ble ikke mange timer søvn før vi måtte opp for å rekke taxien til flyplassen ettersom flyet gikk fem på seks.

KLM hadde en egen innsjekkingsskranke merket ”internet check-in” som vi fikk helt for oss selv.

Det var tydeligvis ikke bare vi i reisefølge som var trøtte denne morgenen. Jeg måtte nemlig vekke postmannen som lå å sov over disken slik at jeg fikk postet postkortene jeg skulle sende.

Den internasjonale terminalen på İstanbul International Ataturk Airport ble innviet i 2001 og hadde et rikt utvalg av butikker. Selv nøt jeg en overpriset boks RedBul (250ml) til 50 kr!

Det var en Boeing 737-800 som tok oss fra Istanbul til Amsterdam denne morgenen.

Landet på Amsterdam Airport Schiphol i strålende sol.

10. april 2009 - kl. 09:55 - 1t30min
KLM - KL1199 - Amsterdam(AMS)- Stavanger(SVG)
Boeing 737-400 - PH-BDS - 25A(vindu)

KLM har enkel servering på sine flyvninger til og fra Stavanger. Selv trengte jeg en kaffe for å holde meg våken etter den tidlige morgenen.

Etter en drøy times flytur fra Schiphol landet vi på Sola; retning sør.

Nok en flott tur med KLM! De leverer den servicen man er vant til.

Tidligere rapporter:
SVG-WAW-SVG
SVG-AMS-SIN-KUL-AMS-SVG

Last edited by Someone; 18-02-2010 at 08:34.
Old 22-12-2009, 06:17   #3
123asd
ScanFlyer Blue

kjempebra denne her
123asd is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2009, 18:11   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Takk for tekst og bilder. Hvordan var Istanbul for et besøk av dere varighet? Mye å se og finne på?

Old 22-12-2009, 18:37   #5
Flybird
ScanFlyer Blue

Flybird's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Hvordan var Istanbul for et besøk av denne varighet? Mye å se og finne på?
Hadde tre hele dager i Istanbul i tillegg til dagen da vi kom. En av dagene ble brukt til en guidet busstur rundt i byen innom de største attraksjonene. Hyggelig å busse rundt og slå av en prat med andre europeiske turister.
Istanbul er en stor by og har mye og by på, så jeg kunne gjerne vært der et par dager til; men 3½ dager var også ok. Vi bodde i den gamle delen av byen, så skulle gjerne ha kikket litt mer rundt i den nye delen.

Last edited by Flybird; 22-12-2009 at 18:40.
Old 22-12-2009, 18:38   #6
svgspotter
ScanFlyer Gold

svgspotter's Avatar

Flott rapport!
svgspotter is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2009, 21:29   #7
OSLflyer
ScanFlyer Silver

OSLflyer's Avatar

Interssant rapport med gode bilder fra IST.
Imponert over at du klarte å få booket turen for 1800,- kun 10 timer før avreise. Hvor ble billetten kjøpt?
Old 23-12-2009, 01:53   #8
Flybird
ScanFlyer Blue

Flybird's Avatar

Quote:
Originally Posted by OSLflyer View Post
Imponert over at du klarte å få booket turen for 1800,- kun 10 timer før avreise. Hvor ble billetten kjøpt?
Turen ble booket hos Expedia USA med fly og hotell i samlet bestilling. Har en mistanke om at de billige billettene hang sammen med at KLM på den tiden hadde salg i fem dager etter den første fredagen i måneden til ulike destinasjoner og at Istanbul var en av disse destinasjonene akkurat den uken.
Old 23-12-2009, 20:43   #9
Hartson
ScanFlyer Blue

Hartson's Avatar

Flotte post!
Hartson is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules