London - Dubai - Osaka

Flybird

ScanFlyer Blue
20. juni 2010: London - Dubai
23. juni 2010: Dubai - Osaka
Flyselskap: Emirates
Klasse: Økonomi
Pris: 3700 kr


Sommeren 2010 startet jeg reisen min mot New Zealand hvor jeg skulle tilbringe et år som utvekslingsstudent. Første del av reisen gikk via Dubai og Japan. Ettersom jeg var på studietur i USA uken før, tilbrakte jeg helgen i London før jeg fortsatte reisen min østover.

lhr-dxb-kix.jpg


Billettene ble bestilt hos Widerøe fem måneder før avreise. Setereservasjon ble foretatt like etter på Emirates' nettsider for å sikre oss gode seter.

20. juni 2010 – kl. 14:15 – 6t50min
Emirates – EK2 – London(LHR)-Dubai(DXB)
Airbus A380-800 – A6-EDG – 46J(midten)


london_heathrow_airport_1.jpg


Jeg tok undergrunnen ut til London Airport Heathrow og ankom flyplassen 2,5 timer før oppsatt rutetid. Da det ikke var noen som sjekket inn i first class-skranken ble jeg vinket bort og slapp således unna køen hos økonomiklasse. Billetten min ble dog dessverre ikke oppgradert.

london_heathrow_airport_2.jpg


Etter at sikkerhetskontrollen i terminal 3 var passert traff jeg på resten av reisefølge.

london_heathrow_airport_3.jpg


Japan Railways’ reklameplakat på Heathrow gav oss en smakebit på hva som ventet oss i Japan.

air_new_zealand_boeing_777.jpg


En Boeing 777-200ER fra Air New Zealand taxet forbi ute på tarmac.

emirates_airbus_a380.jpg


Det var Emirates’ Airbus A380-800 som tok oss til Dubai denne søndag ettermiddagen. Vi mistet dessverre oppsatte slot-tiden kl. 14:35 og måtte vi vente til 15:20 før vi fikk lov til å ta av.

emirates_fly_underholdning_1.jpg


Halekameraet på A380’en gjør det spennende å følge med når flyet taxer fra terminalen og ut til rullebanen. Videre bet jeg merke i hvor lydløst A380 var. Man kunne snakke med sidemannen under take-off uten å bli forstyrret av motorstøyen. Dette er ironisk nok et problem i pilotenes hvilepauser da de hører støy fra passasjerene i kabinen i steden for å bli dysset i søvn av motorduren.

flymat_emirates_1.jpg


Etter en drøy halvtime i luften fikk vi servert drikke. Her kunne vi velge fritt mellom alt fra øl og vin til juice og brus.

flymat_emirates_2.jpg


Etterfulgt av drikken kom maten. I den utdelte menyen kunne vi velge mellom torskefilet og kylling i kokosnøttsaus. Selv gikk jeg for torskefileten som viste seg å være et smakfullt måltid.

flymat_emirates_3.jpg


En times tid før landing var det servering av et enkelt kakestykke samt kaffe/te.

emirates_fly_underholdning_2.jpg


Underholdningssystemet på Emirates' A380 var utmerket! Hvert sete er utstyrt med en forholdsvis stor trykkskjerm med uendelige muligheter. Man kan følge med på flyvningen via det interaktive kartet eller et av de tre eksterne kameraene. Utvalget av spill, filmer, musikk og TV-serier er også imponerende sammenlignet med andre selskaper jeg har flydd med.

emirates_fly_underholdning_4.jpg


Fjernkontrollen er utstyrt med en egen skjerm for å gjøre navigeringen enklere. Sending av SMS og epost er også mulig, dog ikke gratis.

dubai_international_airport_1.jpg


Vi ankom Dubai International Airport ca. en time forsinket. Møte med Terminal 3 var imponerende. Terminalen, som stod ferdig i oktober 2008, har et meget eksklusivt preg. Nærmere 41 millioner passasjerer reiste over Dubai International Airport i 2009 og var dermed den 15. travleste i verden det året, målt i antall passasjerer.

dubai_international_airport_2.jpg


Terminal 3 er delvis underjordisk og har flere etasjer under tarmac. Både innsjekkings- og bagasjeutleveringsområdet befinner seg under taxebanene og flyoppstillingsplassene. Fasinerende!

dubai_shopping.jpg


Dubais mange kjøpesentre lokker til seg millioner av turister hvert år. Med en sommertemperatur på over 40 grader er det veldig behagelig å vandre rundt i et kjølig kjøpesenter.

ski_dubai.jpg


Ettersom nordmenn er født med ski på beina var det jo et musst å teste ut Ski Dubai som er den del av kjøpesenteret Mall of the Emirates. Det var en interessant opplevelse å stå på ski innendørs i -1°c mens det var over 40°c ute.

dubai_bus_stop.jpg


Busstoppene i Dubai var innelukkede og utstyrt med aircondition.

dubai_skyline.jpg


Dubai har en imponerende skyline!
 
23. juni 2010 – kl. 03:10 – 9t10min
Emirates – EK316 – Dubai(DXB)-Osaka(KIX)
Boeing 777-300ER – A6-ECA – 47K(vindu)


dubai_metro.jpg


Etter to dager i Dubai bar det videre til Japan.

dubai_international_airport_4.jpg


Innsjekkingsområdet i terminal 3 er stort men oversiktlig.

dubai_international_airport_3.jpg


Da vi kom til innsjekkingsskranken brukte personalet nærmere 15 minutter på å søke opp billetten vår i systemet før vi endelig kunne levere fra oss bagasjen.

dubai_international_airport_5.jpg


Da sikkerhetskontrollen var passert var det bare å ta frem PCen å smøre seg med tålmodighet ettersom vi ankom flyplassen hele fem timer før avreise. Vi trodde ventetiden skulle gå fort ettersom terminalen var utstyrt med gratis trådløst internett, men det viste seg dessverre å være meget tregt.

dubai_international_airport_6.jpg


Også terminal 1 som stod ferdig i år 2000 har et eksklusivt preg med palmer av gull i terminalen.

emirates_1.jpg


Da vi kom om bord i flyet lå det utdelt pute, teppe, headset og et etui med diverse småting i hvert sete. Headsettet hadde faktisk uvanlig god lydkvalitet til å være økonomiklasse på et fly.

emirates_2.jpg


Etuiet inneholdt blant annet sokker, sovemaske og tannkost/tannkrem.

flymat_emirates_4.jpg


Kort tid etter avgang ble det servering av et lettere måltid bestående av nudler, fritert kylling og japansk ris.

emirates_sunset.jpg


Da sola var på veg opp ble kabinbelysningen dimmet og det var på tide å få seg litt søvn.

emirates_boeing_777.jpg


Vi hadde mild turbulens gjennom hele flyturen og fest-setebelteskiltet gikk på og av flere ganger. Så lenge jeg ikke spiser syns jeg egentlig turbulens er helt greit. Det er jo da man kjenner at man faktisk flyr!

flymat_emirates_5.jpg


Før landing i Osaka var det servering av frokost. Valget stod mellom Japansk og vestlig frokost. Ettersom turen gikk til Japan måtte det lokale kjøkkenet selvfølgelig prøves. Frokosten bestod av laks servert med ris og bønner, samt en skål med frukt som aperitiff. Fantastisk måltid!

emirates_fly_underholdning_3.jpg


Underholdningssystemet på Emirates kan mer enn å spille musikk og filmer. Hvert sete er nemlig utstyrt med en USB-kontakt hvor man kan koble til sitt eget kamera eller MP3-spiller og bla gjennom innholdet via den store skjermen. Og for de som måtte ønske å bruke sin egen PC under flyturen så har Emirates strømuttak ved hvert sete i økonomiklasse.

kansai_international_airport_1.jpg


Ved ankomst Kansai International Airport taxet vi forbi denne 747’en fra Japan Airlines på veg til gaten vår. Flyplassen, som stod ferdig i 1994, er bygget på en kunstig øy bukta utenfor Osaka.

kansai_international_airport_2.jpg


Etter at bagasjen var plukket opp bar det gjennom immigrasjonskontrollen som var køfri denne ettermiddagen.

shinkansen.jpg


Ved hjelp av tog og leiebil besøkte vi Hiroshima, Kyoto, Mount Fuji og Tokyo i løpet av vårt ukeslange opphold i Japan. Hurtigtoget Shinkansen viste seg dog å være en dyr fornøyelse. En togreise på 1,5 timer kostet typisk 700 kr. Men når lokaltoget på den samme strekningen tok hele 10 timer var det jo pengene verdt.

japanese_vending_machine.jpg


Japan er kjent for sine salgsautomater plassert rundt omkring i byene. På dette gatehjørnet i Hiroshima telte jeg hele 9 automater! Japan er forøvrig det landet i verden med flest salgsautomater per innbygger!

hiroshima_atomic_bomb_dome.jpg


Hiroshima Peace Memorial gjenstår som et minnesmerke for atombomben som traff byen i 1945.

mount_fuji.jpg


Etter noen dager i Hiroshima og Kyoto gikk turen til Kawaguchiko som ligger ved foten av Mount Fuji. I grå tåke, regn og vind besteg vi den 3776 meter høye vulkanen, som er Japans høyeste fjell.

tokyo_1.jpg


Japanturen ble avsluttet med et par dager i Tokyo for vi satte kursen mot den sørlige halvkule. Byen er her sett fra Tokyo Metropolitian Government Building.

tokyo_2.jpg


Etter å ha flydd Emirates' A380-800 og Boieing 777-300ER satt jeg igjen med et meget positivt inntrykk av flyselskapet. Underholdningssystemet er det beste jeg har vært borti, og jeg var særlig fan av USB-tilkoblingen som lot meg lade mobiltelefonen min under reisen. Maten som ble servert om bord var jeg også særdeles fornøyd med. Emirates er det beste flyselskapet jeg har flydd hittil! Japan som destinasjon var også meget spennende, et land jeg definitivt skal tilbake til!

Tidligere rapporter:
- Stavanger-København-Chicago-Omaha-Chicago-London
- Stavanger-Frankfurt//München-Madrid-Frankfurt-Stavanger
- Kristiansand-Amsterdam-Detroit-New York-Amsterdam-Stavanger
- Stavanger-Amsterdam-Istanbul-Amsterdam-Stavanger
- Stavanger-Warszawa-Stavanger
- Stavanger-Amsterdam-Singapore-Kuala Lumpur-Amsterdam-Stavanger
 
Meget bra rapport! Imponerende nivå på maten må jeg si. Her er det noen og en hver av de europeiske og nord-amerikanske selskaper som har noe å lære.
 
Takk for herlig rapport med flotte bilder! Stort pluss fra meg for matbildene. Enig med Hickok at det er stil over maten der i gården :-) Fint presentert også.
 
Bra rapport - savner EK etter fire legs med dem for et års tid siden. Jeg fikk også et godt inntrykk av dem, og flyparken.
 
Flott rapport med mange bilder.

Selv har jeg bare fløyet første klasse hos Emirates så det er gøy å se hvordan det er bak gardinet også, og det er jo ikke så aller verst der heller. Helt enig med deg i at A380 er et utrolig støysvakt fly, og en fornøyelse å være ombord i.
 
Flott lesning. Liker hvordan du legger opp bilde for å se hvordan ruten er samt at du nevner prisen. Ellers veldig bra med bilder og informativ tekst. Keep up the good work
 
Takker for hyggelige tilbakemeldinger:) Satser på å komme tilbake med flere i nærmeste fremtid.
 
Takker for denne utmerkede rapporten og de fine bildene fra EK. Et imponerene produkt i ECO klasse og et hav foran SK's produkt som nylig er beskrevet i tripreports her inne. DXB er virkelig en imponerende flyplass :D
 
Når det gjelder togreiser i Japan kan det veldig fort lønne seg å kjøpe "Japan Rail Pass". Dette fungerer litt som inter rail i Europa. Men merk at det må kjøpes før innreise til Japan.
 
Back
Top