Stavanger - Amsterdam - Singapore - Kuala Lumpur - Amsterdam - Stavanger

Flybird

ScanFlyer Blue
Tenkte jeg skulle begynne å bidra med noen reiserapporter her på forumet ettersom jeg alltid synes det er interessant å lese andres rapporter. Starter med en tur til Singapore jeg hadde i mars 2008. Ettersom det er ca. 1,5 år siden jeg tok turen er det mange detaljer rundt flyvningene som er glemt, men jeg skriver om det jeg husker:) Bildene er for øvrig tatt med en Nokia N80, så kvaliteten er ikke helt på topp.

4. mars 2008: Stavanger-Amsterdam-Singapore
17. mars 2008: Singapore-Kuala Lumpur-Amsterdam-Stavanger
Pris: 7600 kr
Klasse: Økonomi


Fikk tilbud om gratis overnatting hos kjentfolk i Singapore. Dette kunne jeg selvsagt ikke si nei til, og tok meg en to-ukers ferie sammen med et par kamerater. Flybilletten ble bestilt to måneder før avreise. Som den flyentusiast jeg er la jeg på 100 kr på billetten for å få et ekstra flybytte i Kuala Lumpur på hjemreisen.

4. mars 2008 - kl. 17:35 - 1t40min
KLM - KL1204 - Stavanger(SVG)-Amsterdam(AMS)
Boeing 737-300 - 20B(midten)


Ankom Stavanger Lufthavn Sola med bil i god tid før avreise. Innsjekkingen hadde jeg foretatt på internett, så det var kun utskrift av bagasjetagger og boardingkort som gjenstod på flyplassen. Etter en tur gjennom sikkerhetskontrollen ble det tid til litt avslapping før boarding fra utgang 12.

Singaporemars2008481.jpg


Like etter avgang gikk personalet gjennom kabinen og serverte snacks samt drikke. I klassisk KLM-stil ble det også servert gratis øl/vin.

4. mars 2008 - kl. 21:10 - 12t20min
KLM - KL873 - Amsterdam(AMS)-Singapore(SIN)
Boeing 777-200 - PH-BQD - 40J(vindu)


Da vi ankom Amsterdam Airport Schiphol hadde vi ca 2 timer før vi skulle videre med neste fly. Synes dette er ganske passelig transfertid da man har tid til å kikke litt rundt på flyplassen før neste fly går.

Singaporemars20082.jpg


Det var flyet ”Darjeeling Railway” (PH-BQD) som fløy oss til Singapore.

Singaporemars20083.jpg


Boardingen gikk smertefritt med separat kø for økonomi og business.

Singaporemars200810.jpg


Flyet var langt i fra fullt. En periode hadde jeg en treseter for meg selv hvor jeg kunne legge meg ned og sove. Vi fikk verken utdelt sovemaske eller ørepropper.

Singaporemars200812.jpg


Da flyet var kommet i luften var det tid for servering. Middagen bestod av kylling, ris, ciabatta og pastasalat, samt et kakestykke til dessert. Av drikkevarer kunne man velge mellom brus/juice/vann/øl/vin. Da besetningen var ferdige med serveringen gikk de rundt å serverte drinker til de som ville ha det. En Bailey’s on the rocks etter middagen sier man ikke nei til :)

Etter at middagen var servert ble lyset i kabinen dimmet. Dette innebar ca 8 timer med ”nattemørke”. Gjennom ”natten” kunne man forsyne seg med snacks og drikke fra kjøkkenet bakerst i flyet.

Singaporemars200826.jpg


Ca. to timer før landing ble vi servert frokost.

Singaporemars200821.jpg


KLM hadde et bra AVOD-system med oppdaterte musikklister og filmer. Ettersom dette var den første langdistanseflyvningen min hadde jeg ingenting å sammenligne med og var således meget fornøyd. Headsetene vi fikk utdelt var av dårlig kvalitet, og ville man bruke sitt eget trengte man adapter.

Singaporemars200823.jpg


Tetris er alltid en klassiker!

Singaporemars200831.jpg


Vi ankom Singapore Changi Airport utpå ettermiddagen iht ruteplan. Turen gjennom toll og immigrasjonen gikk smertefritt, og som dere ser var det minimalt med kø. Meget behagelig å gå på teppegulv selv om dette kanskje ikke er det mest miljøvennlige med tanke på inneklima.

Singaporemars200832.jpg


Etter at bagasjen var hentet i terminal 1 tok vi taxi til leiligheten vi skulle bo i de neste to ukene. Taxi er et veldig rimelig transportmiddel i Singapore, med starttakst på 15 kr. I løpet av tiden vi var der rakk vi også en dagstur med båt til øya Batam i Indonesia samt en 3-dagers tur til øya Tioman i Malaysia. Eksotiske plasser begge steder.

Singaporemars20081046.jpg


Singapore er et stort finanssenter i Asia. Løven er nasjonalsymbolet til Singapore, derav fontenen i forgrunnen. Skyskraperne i bakgrunnen er finansdistriktet.

Singaporemars2008163.jpg


Singapore har en årlig gjennomsnittstemperatur på 27°. På Clark Quay i sentrum har man satt opp glasstak og luftkjøling for å kjøle ned gågata.

Singaporemars2008774.jpg


Singapore har en av de travleste havnene i verden. Langs kysten ligger det hele tiden flere titals skip i kø for å legge til kai.
 
Last edited:
17. mars 2008 - kl. 21:20 - 1t0min
Malaysia Airlines - MH610 - Singapore(SIN)-Kuala Lumpur(KUL)
Boeing 737-400 - 16F(vindu)


Etter to fantastiske uker på de sydlige breddegrader var det på tide å vende nesen hjemover.

Singaporemars2008465.jpg


Jeg hadde planer om å reise tidlig til flyplassen for å ta en kikk på den nye terminal 3, men dette ble det ikke tid til. Terminal 3 åpnet 9. Januar 2008 og økte den årlige kapasiteten til flyplassen til 70 millioner passasjerer.

Singaporemars2008463.jpg


Vi hadde avreise fra terminal 2. Innsjekkingen hos Malaysian Airways gikk greit. Jeg hadde 5 kg overvekt uten at jeg ble konfrontert med det.

Singaporemars2008464.jpg


Da bagasjen var sjekket inn gikk vi gjennom en pass- og boardingpasskontroll for å komme til avgangsområdet. Også her var det teppegulv. Sikkerhetskontrollen gikk vi gjennom ved utgangen til flyet.

Singaporemars2008467.jpg


Rundt omkring på flyplassen stod det PCer hvor man kunne surfe gratis på internett. Veldig bra tilbud til passasjerer som vil holde seg oppdatert mens man er på reise.

Om bord på flyet til Kuala Lumpur var det kun enkel servering av drikke. Jeg var imidlertid meget fasinert over det fargeriket antrekket til flyvertinnene hos Malaysia Airways.

17. mars 2008 - kl. 23:25 - 12t20min
KLM - KL810 - Kuala Lumpur(KUL)-Amsterdam(AMS)
Boeing 747-400 - PH-BFL - 38B(midten)


Singaporemars2008470.jpg


Vi ankom Kuala Lumpur International Airport ved hovedterminalen og måtte videre ta et tog ut til satellitt A hvor vårt neste fly gikk. Dette fungerte meget bra og turen tok bare to minutter.

Singaporemars2008472.jpg


Jeg var forberedt på at KLMs 747 ikke hadde AVOD-system. Dette er selvfølgelig et stort minus på en lang flytur som dette. Underholdningen fra skjermene i taket ga jeg opp å følge med på. Like før landing rullerte en liste over connection flights over skjermene. Meget praktisk, selv om det ikke tar mange sekundene å oppdatere seg på dette når man kommer inn i terminalen. Heller ikke på denne flyvningen fikk vi utdelt sovemaske eller ørepropper.

Singaporemars2008471.jpg


Jeg vil anta at kabinfaktoren på denne flyvningen var nærmere 100%. På turen til Amsterdam satt jeg på midtsetet, noe som er i kjipeste laget på en 12-timers flytur.

Like etter avreise ble det servert middag. Denne har jeg dessverre ikke bilde av.

Omtrent halvvegs under turen gikk besetningen rundt og delte ut is til de som ønsket det. Greit med en liten oppkvikker mellom de dårlige søvnperiodene.

Singaporemars2008473.jpg


Ca. to timer før landing på Schiphol ble det servert frokost. Denne bestod av eggerøre, pølse, røsti, grønnsaker samt et rundstykke. I tillegg fikk vi frukt og yoghurt.

18. mars 2008 - kl. 09:50 - 1t30min
KLM - KL1199 - Amsterdam(AMS)-Stavanger(SVG)
Boeing 737-300 - PH-BDO - 24F(vindu)


Ettersom flyet fra Kuala Lumpur ankom i 05:30-tiden om morningen hadde vi drøyt fire timer å slå i hjel før vi skulle videre. Utrulig kjipt når man har jetlag, men vi overlevde.

Singaporemars20081089.jpg


Flyet til Stavanger stod parkert ved pir C. Før avreise kom kapteinen ut i kabinen å annonserte flyvningen. Meget hyggelig start på turen. Vi tok av fra 36L, noe som innebærer 10-15 min taxing fra terminalen.

Vel oppe i luften var det enkel servering med snacks og drikke slik vi er vant med fra KLM sine flyvninger mellom Norge og Amsterdam.

Singaporemars20081121.jpg


Etter en drøy times flytur landet vi på Stavanger Lufthavn Sola.

Alt i alt en meget bra levert tjeneste fra KLM. Synes servicen om bord hos KLM er upåklagelig. Alltid hyggelig besetning samt god servering. Eneste minuset med turen var at 747en manglet AVOD samt at vi ikke fikk utdelt sovemaske eller ørepropper.
 
Last edited:
En flott og enkel t/r uten overflødig dilldall :D
Kan nevnes at jeg selv har fløyet med Darjeeling, dog til Dubai!

Sku prøvd og godt igjenom "imigresen" i Singapore når Turkish A340 fikk gaten bortforbi, og alle ukrainerne (som jo satt på første rad) skulle først ut og prøve å snakke ukrainsk til de i imigrasjonen.. Skoi? NEI! Det var 5-6 folk forran oss. Og de presterte og bruke 30 minutter..
 
Takk for rapporten, fin lesing :)
Der hvor KLM har AVOD, der er det bra også, det beste jeg har opplevd på noe Europeisk selskap. Føler for deg for 12 timer i midtsete uten AVOD, har vært der selv.
 
Bra skrevet rapport :up:

Flydd med KLM en del ganger selv, og syns at det er et profesjonelt flyselskap. Fløy de T/R Chicago i sommer med B747, oppgradert på utreisen, men hjemreisen i økonomi var litt kjedelig med mangel på PTV. Deres A332 er derimot knall med god plass, og et kjempebra IFE. Fløy A332 T/R Calgary-Oslo-Calgary.

PS: Registreringen på Darjeeling Railway er ikke ET-OPS, men PH-BQD ;)
 
Last edited:
Registreringen på Darjeeling Railway er ikke ET-OPS, men PH-BQD;)
Oi! Tok utgangspunkt i regnr. jeg hadde lagt inn på FlightMemory, men hvordan jeg har fått det til å bli ET-OPS har jeg ingen peiling på. Takk for korreksjonen :)
 
Oi! Tok utgangspunkt i regnr. jeg hadde lagt inn på FlightMemory, men hvordan jeg har fått det til å bli ET-OPS har jeg ingen peiling på. Takk for korreksjonen :)

ETOPS er en forkortelse for "Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards", og står som regel på nesedøren på alle ETOPS-sertifiserte fly (I praksis alle to-motors widebodys, 757, osv..). Antageligvis har du sett den teksten på flyet ;)

Ellers, fin rapport :)
 
En halvfull KLM 777 med AVOD så ikke så verst ut i Economy, men en stappfull 747 uten AVOD frister virkelig ikke. Takk for fin rapport - håper det kommer flere!
 
Takk for fin rapport. Setter stor pris på at det er litt bilder og beskrivelse fra destinasjonen også :up:
 
En halvfull KLM 777 med AVOD så ikke så verst ut i Economy, men en stappfull 747 uten AVOD frister virkelig ikke. Takk for fin rapport - håper det kommer flere!

Stappfull KLM 747 uten AVOD i 11timer er noe dritt som jeg ikke anbefaler noen. Snakker av erfaring. ;)
 
Back
Top