![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 118
|
![]()
Tenkte jeg skulle begynne å bidra med noen reiserapporter her på forumet ettersom jeg alltid synes det er interessant å lese andres rapporter. Starter med en tur til Singapore jeg hadde i mars 2008. Ettersom det er ca. 1,5 år siden jeg tok turen er det mange detaljer rundt flyvningene som er glemt, men jeg skriver om det jeg husker
![]() 4. mars 2008: Stavanger-Amsterdam-Singapore 17. mars 2008: Singapore-Kuala Lumpur-Amsterdam-Stavanger Pris: 7600 kr Klasse: Økonomi Fikk tilbud om gratis overnatting hos kjentfolk i Singapore. Dette kunne jeg selvsagt ikke si nei til, og tok meg en to-ukers ferie sammen med et par kamerater. Flybilletten ble bestilt to måneder før avreise. Som den flyentusiast jeg er la jeg på 100 kr på billetten for å få et ekstra flybytte i Kuala Lumpur på hjemreisen. 4. mars 2008 - kl. 17:35 - 1t40min KLM - KL1204 - Stavanger(SVG)-Amsterdam(AMS) Boeing 737-300 - 20B(midten) Ankom Stavanger Lufthavn Sola med bil i god tid før avreise. Innsjekkingen hadde jeg foretatt på internett, så det var kun utskrift av bagasjetagger og boardingkort som gjenstod på flyplassen. Etter en tur gjennom sikkerhetskontrollen ble det tid til litt avslapping før boarding fra utgang 12. ![]() Like etter avgang gikk personalet gjennom kabinen og serverte snacks samt drikke. I klassisk KLM-stil ble det også servert gratis øl/vin. 4. mars 2008 - kl. 21:10 - 12t20min KLM - KL873 - Amsterdam(AMS)-Singapore(SIN) Boeing 777-200 - PH-BQD - 40J(vindu) Da vi ankom Amsterdam Airport Schiphol hadde vi ca 2 timer før vi skulle videre med neste fly. Synes dette er ganske passelig transfertid da man har tid til å kikke litt rundt på flyplassen før neste fly går. ![]() Det var flyet ”Darjeeling Railway” (PH-BQD) som fløy oss til Singapore. ![]() Boardingen gikk smertefritt med separat kø for økonomi og business. ![]() Flyet var langt i fra fullt. En periode hadde jeg en treseter for meg selv hvor jeg kunne legge meg ned og sove. Vi fikk verken utdelt sovemaske eller ørepropper. ![]() Da flyet var kommet i luften var det tid for servering. Middagen bestod av kylling, ris, ciabatta og pastasalat, samt et kakestykke til dessert. Av drikkevarer kunne man velge mellom brus/juice/vann/øl/vin. Da besetningen var ferdige med serveringen gikk de rundt å serverte drinker til de som ville ha det. En Bailey’s on the rocks etter middagen sier man ikke nei til ![]() Etter at middagen var servert ble lyset i kabinen dimmet. Dette innebar ca 8 timer med ”nattemørke”. Gjennom ”natten” kunne man forsyne seg med snacks og drikke fra kjøkkenet bakerst i flyet. ![]() Ca. to timer før landing ble vi servert frokost. ![]() KLM hadde et bra AVOD-system med oppdaterte musikklister og filmer. Ettersom dette var den første langdistanseflyvningen min hadde jeg ingenting å sammenligne med og var således meget fornøyd. Headsetene vi fikk utdelt var av dårlig kvalitet, og ville man bruke sitt eget trengte man adapter. ![]() Tetris er alltid en klassiker! ![]() Vi ankom Singapore Changi Airport utpå ettermiddagen iht ruteplan. Turen gjennom toll og immigrasjonen gikk smertefritt, og som dere ser var det minimalt med kø. Meget behagelig å gå på teppegulv selv om dette kanskje ikke er det mest miljøvennlige med tanke på inneklima. ![]() Etter at bagasjen var hentet i terminal 1 tok vi taxi til leiligheten vi skulle bo i de neste to ukene. Taxi er et veldig rimelig transportmiddel i Singapore, med starttakst på 15 kr. I løpet av tiden vi var der rakk vi også en dagstur med båt til øya Batam i Indonesia samt en 3-dagers tur til øya Tioman i Malaysia. Eksotiske plasser begge steder. ![]() Singapore er et stort finanssenter i Asia. Løven er nasjonalsymbolet til Singapore, derav fontenen i forgrunnen. Skyskraperne i bakgrunnen er finansdistriktet. ![]() Singapore har en årlig gjennomsnittstemperatur på 27°. På Clark Quay i sentrum har man satt opp glasstak og luftkjøling for å kjøle ned gågata. ![]() Singapore har en av de travleste havnene i verden. Langs kysten ligger det hele tiden flere titals skip i kø for å legge til kai. Last edited by Flybird; 26-10-2009 at 22:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 118
|
![]()
17. mars 2008 - kl. 21:20 - 1t0min
Malaysia Airlines - MH610 - Singapore(SIN)-Kuala Lumpur(KUL) Boeing 737-400 - 16F(vindu) Etter to fantastiske uker på de sydlige breddegrader var det på tide å vende nesen hjemover. ![]() Jeg hadde planer om å reise tidlig til flyplassen for å ta en kikk på den nye terminal 3, men dette ble det ikke tid til. Terminal 3 åpnet 9. Januar 2008 og økte den årlige kapasiteten til flyplassen til 70 millioner passasjerer. ![]() Vi hadde avreise fra terminal 2. Innsjekkingen hos Malaysian Airways gikk greit. Jeg hadde 5 kg overvekt uten at jeg ble konfrontert med det. ![]() Da bagasjen var sjekket inn gikk vi gjennom en pass- og boardingpasskontroll for å komme til avgangsområdet. Også her var det teppegulv. Sikkerhetskontrollen gikk vi gjennom ved utgangen til flyet. ![]() Rundt omkring på flyplassen stod det PCer hvor man kunne surfe gratis på internett. Veldig bra tilbud til passasjerer som vil holde seg oppdatert mens man er på reise. Om bord på flyet til Kuala Lumpur var det kun enkel servering av drikke. Jeg var imidlertid meget fasinert over det fargeriket antrekket til flyvertinnene hos Malaysia Airways. 17. mars 2008 - kl. 23:25 - 12t20min KLM - KL810 - Kuala Lumpur(KUL)-Amsterdam(AMS) Boeing 747-400 - PH-BFL - 38B(midten) ![]() Vi ankom Kuala Lumpur International Airport ved hovedterminalen og måtte videre ta et tog ut til satellitt A hvor vårt neste fly gikk. Dette fungerte meget bra og turen tok bare to minutter. ![]() Jeg var forberedt på at KLMs 747 ikke hadde AVOD-system. Dette er selvfølgelig et stort minus på en lang flytur som dette. Underholdningen fra skjermene i taket ga jeg opp å følge med på. Like før landing rullerte en liste over connection flights over skjermene. Meget praktisk, selv om det ikke tar mange sekundene å oppdatere seg på dette når man kommer inn i terminalen. Heller ikke på denne flyvningen fikk vi utdelt sovemaske eller ørepropper. ![]() Jeg vil anta at kabinfaktoren på denne flyvningen var nærmere 100%. På turen til Amsterdam satt jeg på midtsetet, noe som er i kjipeste laget på en 12-timers flytur. Like etter avreise ble det servert middag. Denne har jeg dessverre ikke bilde av. Omtrent halvvegs under turen gikk besetningen rundt og delte ut is til de som ønsket det. Greit med en liten oppkvikker mellom de dårlige søvnperiodene. ![]() Ca. to timer før landing på Schiphol ble det servert frokost. Denne bestod av eggerøre, pølse, røsti, grønnsaker samt et rundstykke. I tillegg fikk vi frukt og yoghurt. 18. mars 2008 - kl. 09:50 - 1t30min KLM - KL1199 - Amsterdam(AMS)-Stavanger(SVG) Boeing 737-300 - PH-BDO - 24F(vindu) Ettersom flyet fra Kuala Lumpur ankom i 05:30-tiden om morningen hadde vi drøyt fire timer å slå i hjel før vi skulle videre. Utrulig kjipt når man har jetlag, men vi overlevde. ![]() Flyet til Stavanger stod parkert ved pir C. Før avreise kom kapteinen ut i kabinen å annonserte flyvningen. Meget hyggelig start på turen. Vi tok av fra 36L, noe som innebærer 10-15 min taxing fra terminalen. Vel oppe i luften var det enkel servering med snacks og drikke slik vi er vant med fra KLM sine flyvninger mellom Norge og Amsterdam. ![]() Etter en drøy times flytur landet vi på Stavanger Lufthavn Sola. Alt i alt en meget bra levert tjeneste fra KLM. Synes servicen om bord hos KLM er upåklagelig. Alltid hyggelig besetning samt god servering. Eneste minuset med turen var at 747en manglet AVOD samt at vi ikke fikk utdelt sovemaske eller ørepropper. Last edited by Flybird; 26-10-2009 at 22:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2009
Location: I nærheten av Stavanger
Posts: 1,755
|
![]()
En flott og enkel t/r uten overflødig dilldall
![]() Kan nevnes at jeg selv har fløyet med Darjeeling, dog til Dubai! Sku prøvd og godt igjenom "imigresen" i Singapore når Turkish A340 fikk gaten bortforbi, og alle ukrainerne (som jo satt på første rad) skulle først ut og prøve å snakke ukrainsk til de i imigrasjonen.. Skoi? NEI! Det var 5-6 folk forran oss. Og de presterte og bruke 30 minutter.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 4,261
|
![]()
Takk for rapporten, fin lesing
![]() Der hvor KLM har AVOD, der er det bra også, det beste jeg har opplevd på noe Europeisk selskap. Føler for deg for 12 timer i midtsete uten AVOD, har vært der selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
Posts: 3,064
|
![]()
Bra skrevet, fint med KLM rapport, TakTakk
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
A330
![]() Join Date: Mar 2007
Location: Sandnes
Posts: 1,012
|
![]()
Bra skrevet rapport
![]() Flydd med KLM en del ganger selv, og syns at det er et profesjonelt flyselskap. Fløy de T/R Chicago i sommer med B747, oppgradert på utreisen, men hjemreisen i økonomi var litt kjedelig med mangel på PTV. Deres A332 er derimot knall med god plass, og et kjempebra IFE. Fløy A332 T/R Calgary-Oslo-Calgary. PS: Registreringen på Darjeeling Railway er ikke ET-OPS, men PH-BQD ![]() Last edited by mikro; 26-10-2009 at 00:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 118
|
![]()
Oi! Tok utgangspunkt i regnr. jeg hadde lagt inn på FlightMemory, men hvordan jeg har fått det til å bli ET-OPS har jeg ingen peiling på. Takk for korreksjonen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
|
![]() Quote:
![]() Ellers, fin rapport ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
En halvfull KLM 777 med AVOD så ikke så verst ut i Economy, men en stappfull 747 uten AVOD frister virkelig ikke. Takk for fin rapport - håper det kommer flere!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
|
![]()
Takk for fin rapport. Setter stor pris på at det er litt bilder og beskrivelse fra destinasjonen også
![]()
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tips Singapore/Kuala Lumpur | justin case | Reiseforum | 21 | 18-11-2016 10:32 |
Kristiansand - Amsterdam - Detroit - New York - Amsterdam - Stavanger | Flybird | TripReports | 9 | 28-02-2010 21:53 |
Stavanger – Amsterdam – Istanbul – Amsterdam – Stavanger | Flybird | TripReports | 8 | 23-12-2009 20:43 |
Amsterdam/Atlanta/Amsterdam | ENTO | Flyforum | 2 | 26-09-2006 10:01 |