![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 118
|
![]()
5. juni 2010: Stavanger - København - Chicago
6. juni 2010: Chicago - Omaha 17. juni 2010: Omaha - Chicago - London Pris: 6400 kr Klasse: Økonomi I juni 2010 reiste jeg til USA i forbindelse med en studietur til Omaha, Nebraska. Etter en knapp uke i Omaha ble det tid til en liten rundtur i Midtvesten før jeg satte kursen østover igjen. ![]() Billetten ble booket gjennom Berg-Hansen for 6300 kr fire måneder før avreise. Etter besøk på hjemmesiden til United Airlines ble jeg dog oppmerksom på at de hadde 40% rabatt på Economy Plus i en begrenset periode. For en hundrelapp fikk jeg derfor oppgradert strekningen fra Omaha til Chicago til Economy Plus. 5. juni 2010 – kl. 10:10 – 1t20min SAS – SK1875 – Stavanger(SVG)-København(CPH) Bombardier CRJ900 – OY-KFA – 6A(vindu) ![]() Fikk kun sjekket inn på strekningen SVG-CPH når jeg sjekket inn på nettet dagen før. Forsøkte å sjekke inn på automat da jeg ankom Sola, men fikk beskjed om å gå til skranke fordi de ikke kunne sjekke meg inn på flighten CPH-ORD. Skrankepersonalet begrunnet det med at det var en codeshare flight operert av SAS og at jeg hadde et flightnr fra United. ![]() Det ble pushback 10 min før tiden før vi taxet ut mot bane 18 og satte kursen sørøstover mot København. Noe gratis servering på flyvningen til København var det dårlig med. Til og med kaffen skulle de ha betalt for. Hadde forventet at dette var gratis på SAS’ utenlandsruter, de har jo tross alt “relansert service”. ![]() Etter en drøy times flytur ankom vi Kastrup hele 30 min før oppsatt rutetid! ![]() 19,7 millioner passasjerer reiste gjennom Københavns Lufthavn Kastrup i 2009. ![]() Ettersom jeg hadde fire timer å slå ihjel i København ble det tid til en tur inn til sentrum for å spise lønsj. 5. juni 2010 – kl. 15:40 – 8t50min SAS – SK943 – København(CPH)-Chicago(ORD) Airbus A340-300 – OY-KBI – 40H(vindu) ![]() Det var en Airbus A340-300 fra SAS som tok oss over dammen denne ettermiddagen. Kapteinen estimerte flytiden til 8 timer og 25 min. ![]() Vannflaske, øretelefoner, teppe og pute lå utdelt i setene da vi gikk om bord. Pluss i margen for vannflaska! Beinplassen i vindussetet mitt var derimot en smule begrenset grunnet boksen til underholdningssystemet. ![]() Etter en times tid ble vi servert drikke og nøtter. ![]() To timer etter take-off var det tid for middag. Valgte kjøttvarianten som ble servert med potetmos og grønnsaker. Den crunchy jordbæryoghurten vi fikk til dessert var faktisk meget god! ![]() Det var lite aktivitet å skimte fra Eyjafjallajökull over Island denne ettermiddagen. ![]() Reiseruta gikk over sydspissen av Grønland. ![]() Halvannen time før landing fikk vi utdelt en varm vaskeklut etterfulgt av et lettere måltid bestående av en enkel ostesandwich, juice og kaffe. ![]() Underholdningssystemet i økonomiklasse på SAS’ A340 har dessverre ikke AVOD, hvilket betyr at filmene går kontinuerlig og man kan ikke pause dem når man vil. Men man har nå i det minste sin egen skjerm. Ellers var det et bra utvalg av spill, blant annet et Space Invaders-lignende spill som gjorde meg en smule engasjert! ![]() Underholdningssystemet viste bilde fra flyets nesekamera som er artig å følge med på under innflygningen. Skjermens oppløsning var derimot ikke noe å skryte over. ![]() Etter innflygning over Lake Michigan landet vi på 27L før vi taxet inn til terminal 5 på O'Hare International Airport. Måtte vente en time i immigrasjonen før jeg endelig kunne plukke opp bagasjen og sette meg på toget inn til sentrum. ![]() Jeg hadde ordnet meg en 24-timers stopover i Chicago slik at jeg fikk mulighet til å se meg rundt i byen når jeg allikevel måtte bytte fly der. ![]() Chicago ligger flott til ved vestsiden av Lake Michigan og er den største byen i Midtvesten. ![]() Chicagos skyskrapere omkranser et stor parkområde midt i sentrum. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 118
|
![]()
6. juni 2010 – kl. 21:12 – 1t33min
United – UA639 – Chicago(ORD)-Omaha(OMA) Airbus A320 – 24F(vindu) ![]() Etter et knapt døgn i Chicago bar det tilbake til O'Hare International Airport. Chicago Transit Authority kjører tog mellom flyplassen og sentrum hele døgnet. ![]() O’Hare Airport består av fire terminaler og hadde hele 64 millioner reisende i 2009. ![]() Fikk sjekket inn ved Uniteds skranker i terminal 1, hvor jeg traff på resten av reisefølget som akkurat hadde ankommet fra København. ![]() ![]() Terminal 1 består av concourse B og C som er koblet sammen med en gangtunnel under tarmac. ![]() ![]() Grunnet sent innkommende fly ble det pushback 10 min etter oppsatt rutetid. ![]() Det ble tid til en liten servering av drikke under flyvningen fra Chicago til Omaha. ![]() Til tross for en liten forsinkelse parkerte vi ved gate fem minutt før tiden på Eppley Airfield i Omaha. ![]() Eppley Airfield hadde drøye 4,2 millioner reisende i 2009. ![]() I Omaha besøkte vi blant annet Harriman Dispatch Center som er kontrollsenteret til jernbaneselskapet Union Pacific. Fra dette senteret overvåker de 850 godstog og mer en 50.000 km jernbanespor i hele USA. ![]() Etter en knapp uke i Omaha bar det ut på road trip i Nebraska og South Dakota. På vei mot Scottsbluff stoppet vi ved den geologiske steinformasjonen Chimney Rock. ![]() Vi besøkte også Mount Rushmore som ligger helt vest i South Dakota. Til tross for det lave skydekket fikk vi et glimt at presidentene. Souvenirbutikken her er forøvrig den største jeg noen gang har sett! ![]() Vi kjørte gjennom nasjonalparken Badlands som består av en rekke spisse eroderte høyder. Meget spesielt landskap! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 118
|
![]()
17. juni 2010 – kl. 18:44 – 1t30min
United – UA5937 – Omaha(OMA)-Chicago(ORD) Bombardier CRJ900 – 4D(vindu) ![]() Etter knapt to uker i Midtvesten var det på tide å sette kursen østover. Sjekket inn på nettet dagen før. Ankom flyplassen to timer før avreise og fikk droppet bagen ved innsjekkingsskranken. ![]() ![]() Fra pushback fem min før oppsatt rutetid bar det videre til bane 18 for take-off. Under flyvningen gikk besetningen en runde med drikkevognen. Anslår kabinfaktoren til 90%. Min 100-kroners oppgradering til Economy Plus gav meg en smule bedre beinplass enn resten av reisefølget. ![]() Landet 25 minutt før tiden i Chicago. Grunnet okkupert gate måtte vi imidlertid vente 20 min før flyet kunne taxe inn til gaten vår i terminal 1. Men da var det plutselig mangel på folk til å koble til flybroen, så vi måtte vente ytterligere 10 minutter før vi kunne forlate flyet. Kapteinen kommenterte det hele humoristisk med “det lønner seg ikke alltid å ankomme O’Hare før tiden”. 17. juni 2010 – kl. 21:17 – 7t58min United – UA938 – Chicago(ORD)-London(LHR) Boeing 767-300ER – 37A(vindu) ![]() Flyet videre til London gikk fra samme terminal, så det tok ikke lange tiden å komme seg til gaten. Når vi kom ombord lå det utdelt pute og teppe i hvert sete. Og med en kabinfaktor på 100% satte UA938 kursen mot London denne kvelden. ![]() Underholdningssystemet ombord i Uniteds 767 var ikke mye å skryte av. Elendig skjerm med store piksler og skurrete lyd. Spill og AVOD var det også dårlig med. Den dårlige beinplassen på grunn av boksen til underholdningssystemet som er plassert under setet gjorde ikke akkurat opplevelsen noe bedre. Men det er prisen man må betale for vindusplass! ![]() Etter en drøy time i lufta ble det servert middag med tilhørende drikke. Alkoholholdige drikker måtte man derimot betale for. ![]() Før landing ble det servert en enkel frokost. Men noen vaskeklut fikk vi dessverre ikke utdelt. En time før landing på Heathrow oppdaget jeg at den ene av musikkanalene faktisk videreformidlet radioen fra cockpit. Innflygningen til London ble derfor meget spennende denne morgenen! Artig å følge med på kommunikasjonen mellom pilotene og innflygningssentralen/tårnet når man selv sitter i flyet. Men er det virkelig meningen at passasjerene skal høre dette? ![]() Boeing 767-300ER-maskina fra United parkert ved gate på London Heathrow Airport. ![]() Da bagasjen var plukket opp bar det avgårde til stasjonen hvor jeg tok toget inn til sentrum. Tilbrakte helgen i London før jeg fortsatte reisen min mot Asia. ![]() Hadde en fin reise med Star Alliance-selskapene SAS og United. Pluss i margen til SAS som deler ut vannflaske på interkontinentale flyvninger. Er også artig å kunne snakke norsk til kabinbesetningen når man flyr til andre kontinent. Et lite minus til United som ikke delte ut vaskekluter før frokost. Underholdningssystemet i deres 767 kunne også trengt en oppgradering. Tidligere rapporter: - Stavanger-Frankfurt//München-Madrid-Frankfurt-Stavanger - Kristiansand-Amsterdam-Detroit-New York-Amsterdam-Stavanger - Stavanger-Amsterdam-Istanbul-Amsterdam-Stavanger - Stavanger-Warszawa-Stavanger - Stavanger-Amsterdam-Singapore-Kuala Lumpur-Amsterdam-Stavanger |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
|
![]()
Dette var en veldig bra rapport..
![]()
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Flott, takk for den....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Bra TR, da jeg snuser litt på en flight som innebefatter UAs 763 så begynner jeg å lure på om jeg i det hele skal gjøre det, men men.
Du fant Ch. 9 ombord i UA sitt fly ( ![]() ![]()
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2009
Location: LHR
Posts: 895
|
![]() Quote:
![]() Takk for innholdsrik TR! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
Takk for veldig god og balansert rapport!
Ja, om BSSW sier så kan man ofte høre på kommunikasjon på Ch. 9. Sist jeg fløy var det skrudd på hele tiden, så vi hørte til og med kommunikasjon med bakkepersonalet under push, og mellom cockpit og cabinpersonalet innimellom.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]()
Flott rapport!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Mine bilder på Airliners |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 118
|
![]()
Takk for hyggelige tilbakemeldinger
![]() Quote:
I see! Regner dog med de skrur av denne funksjonen dersom det skulle oppstå en nødsituasjon... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,397
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
Meget hyggelig lesning!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,800
|
![]()
Tusen takk for denne flott erapporten. Veldig spesielt å lese at du har vært i "hjembyen" min Scottsbluff i Nebraska hvor jeg tilbragte 10 måneder på videregående skole.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 118
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2009
Location: BGO
Posts: 441
|
![]()
Meget kjekk lesning det her. Likte SAS sin utdeling av vann og vaskeklut. Har aldri flydd hverken SAS ic eller United, men nå vet jeg hvertfall noenlunde hva jeg kan forvente meg :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Glimrende rapport! Ser du har vært i gjennom Badlands også. Det er et enormt frimarksområde der, hor det også er lov til å kjøre motorcross. Fantastisk å rase rundt i uttørkete elveleier, og over små bakketopper, samtidig som en må passe beina hvis en passerer klapperslanger for fort..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Går ruta mellom London og Chicago over Hudson Bay? | Norge Rundt På 14 Dager | Småprat | 3 | 15-03-2018 18:26 |
Norwegian med Chicago og Austin fra London | Someone | Flyforum | 4 | 08-07-2017 11:48 |
Stavanger-London-Ottawa-St.John's-Halifax-London-Stavanger (Air Canada) | zico77 | TripReports | 6 | 26-03-2012 15:05 |
Bergen-Oslo-Stockholm-Chicago-San Francisco-Denver-Chicago-Stockholm-Oslo | FlightDeck | TripReports | 30 | 26-12-2008 14:55 |
Chicago | Christian | Flyforum | 2 | 20-12-2004 18:40 |