View Full Version : Utbyggingen av OSL mot 2017/T2
ENGM 911
09-10-2010, 09:11
Mandag 11/10 vil første spadetak bli gjort rett nord for terminalbygget ifm med T2-utbyggingen. Kjørekulverten under TXW H skal forlenges. Da er vi i gang :cool:
Skal prøve å dokumentere utbyggingen med bilder etterhvert som det skrider frem i denne tråden.
PointMergeArrival
09-10-2010, 09:43
Skal prøve å dokumentere utbyggingen med bilder etterhvert som det skrider frem i denne tråden.
Fint at du deler progresjonen med oss andre, selv om dette blir trist utvikling i mine øyne. Største feilgrepet Avinor / OSL har begått i moderne tid.
Og hvorfor mener vi at dette er så tragisk ?
Twin Otter
09-10-2010, 10:19
Hvorfor er det trist med ekspansjon på Gardermoen?
Hvorfor er det trist med ekspansjon på Gardermoen?
Det er vel ikke ekspansjonen han reagerer på, men måten det gjøres på?
Selve ekspansjonen kommer mange år for sent og for lite når den først kommer :rolleyes: Men om det er gal eller riktig løsning som velges har jeg dog ingen kvallifiserte meninger om
Men er utbyggingen nå endelig vedtatt av alle styrene som må vedta det?
Jeg er enig med PointMergeArrival. Den måten OSL velger å bygge ut terminalen på betyr store vanskeligheter for den operative biten av flyplassen, da særlig vinteroperasjoner. Dessuten fjerner man en god del av fleksibilititeten i forhold til banebruk, da man omtrent har delt flyplassen i to deler med den piren som stikker rett nordover.
Men, vi bor i Norge, og da er det vedtatt at man skal gjennomføre dårlige løsninger. Desverre.
Twin Otter
09-10-2010, 10:27
Aahh... I see...
Boeingflyer
09-10-2010, 10:35
Jepp! En klønete løsning og typisk norsk klattverk :headbang
ENGM 911
09-10-2010, 11:20
Nå er det en gang bestemt at slik skal det bli så får vi heller glede oss til en ny og større lufthavn som har muligheter til å ta i mot flere pax og fly.
For de av dere som gjester Park Inn er baldakinen fra terminalen til hotellet nyoppusset. Det er byttet ut plank med glassvegger for å få utsikt mot flyplassen samt at dekke og lys er helt nytt og fancy.
Den observante kan også beskue utbyggingen som pågår i pir vest. Her kommer det ny og større commuterlounge.
Flyoppstillingsplattformen ved cargo er godt i gang. Her blir det godt med parkeringer for B74F B748 og annet snadder.
Nytt VIP-hus er under bygging. Det kan beskues fra østsiden av Park Inn eller fra østre del av utsiden fra terminalbygget.
Lengre nord for terminalbygget, er forøvrig ikke synlig, utjevnes og kjøres bort masse for å gjøre klart for nye TXW`s.
Wishmaster
09-10-2010, 13:14
Jammen, var det ikke bygd ferdig grunnmur/opplegg til en evt T2 NORD for terminalen og taxebanene? Var det ikke klarlagt noe der for videre utbygning?
sail4fun
09-10-2010, 13:16
,men så velger man en annen løsning (?)
Dag Viking
09-10-2010, 13:24
Hva er kapasitet når T2 står ferdig? Søkte litt på OSL sin side, men fant ikke noe.
Det er estimert en trafikk på 33mill årlig i 2030.
ENGM 911
09-10-2010, 13:31
81 flyoppstillingsplasser for fly fordelt på 53 brotilknyttet og 28 fjernoppstillinger skal kunne svelge unna 35 millioner pax årlig. Ellers vil fase 1 av utbyggingen kunne håndtere 28 millioner pax.
Jeg antar styret i Avinor/Osl har god nok kompetanse angående planlegging av store prosjekter. Jeg vil også anta videre at det er mange aspekter man tar hensyn til en såpass stor utbygging, og det er vanskelig å gjøre alle fornøyd.
Dag Viking
09-10-2010, 13:38
81 flyoppstillingsplasser for fly fordelt på 53 brotilknyttet og 28 fjernoppstillinger skal kunne svelge unna 35 millioner pax årlig. Ellers vil fase 1 av utbyggingen kunne håndtere 28 millioner pax.
Greit nok når det gjelder oppstillingsplasser, men hva med sitteplasser i nærhet av gater osv?
OSL er allerede langt bak flyplasser som CPH og AMS når det gjelder plass i gateområdet og plass til shopping/bespisning/avslapping. Man får rett og slett en klaustrofobisk følelse på OSL, der alt er forsøkt puttet inn på minst mulig areal.
Skulle ønske de hadde laget et "foodcourt" område på toppen der T2 og T1 møtes, med fin utsikt og god plass til spising og drikking. Det hadde gitt oss et fint sted å slappe av ved forsinkelser og litt lengre connections, samtidlig som gateområdene ikke hadde føltes så fullstappet.
Løsningen i HAM er jo veldig fin!
Fint at du deler progresjonen med oss andre, selv om dette blir trist utvikling i mine øyne. Største feilgrepet Avinor / OSL har begått i moderne tid.
Helt enig (desverre). Og såvidt jeg har skjønt er de fleste andre mennesker som operativt jobber på OSL ganske enige med oss.
Litt OT, men hvor mange flere gater hadde T2 fått hvis det hadde vært et eget bygg, og ikke bare en pir? Da mener jeg som Robin har illustrert i tråden "Gardermoen T2"?
FBU 4EVER
09-10-2010, 15:29
O.K., man får flere flyoppstillingsplasser, men de vil til gjengjeld sperre for pushback fra gatene som ligger innerst. Være seg den gamle piren eller nye piren. Akkurat som i CPH.
Men det som til slutt var tungen på vektskålen, var at man slapp unna med bare en tax-free butikk, og ikke to, dersom en terminal nord for eksisterende taxebanesystem hadde blitt valgt.
OSL: Et flott stormarked hadde det ikke vært for disse hersens flyene!
Litt OT, men hvor mange flere gater hadde T2 fått hvis det hadde vært et eget bygg, og ikke bare en pir? Da mener jeg som Robin har illustrert i tråden "Gardermoen T2"?
Det kommer helt an på hvor stort man hadde valgt å bygge et slik frittstående bygg. På tilsvarende måte som den valgte T-løsningen også kunne vært gjort kortere eller lengre for å få færre eller flere gater.
Husk at man uansett har begrensende faktorer i sikkerhetskontroll, innsjekkingsområde, bagasjeutlevering osv i den eksisterende terminalbygningen og utvidelsene som må gjøres der.
Bra de er igang, men det er bare tragisk måten det gjøres på! De ødelegger et av Norges vakreste byggverk ved å klatte på det som er ferdig fra før. Var nylig i Alicante, og der har de bygget en ny terminal som er uavhengig av den gamle, det samme har de gjort i Barcelona, Madrid, Beijing, London Heath osv. Etter min mening den eneste måten å gjøre det på, men i planleggingsavdelingen til Avinor må det jobbe mye rart.
Når det gjelder hoppbake og opera spares det ikke penger, men på infrastruktur skal det gjøres billig og dårlig.:headbang
Nasjonal katastrofe at ikke den opprinnelige planen for T2 ble fulgt.
Noen som har lenke til de faglige begrunnelsene for at nåværende T2-plan ble valgt?
Det er vel fremdeles ikke for sent å stoppe byggingen. For heller senere å prøve å få vedtatt en parallell T2 nord for eksisterende terminal, slik som opprinnelig plan var.
Hvorfor skulle Avinor og OSL utrede og planlegge på nytt, noe som egentlig var planlagt og forberedt fra grunnen av, før man bygde T1? Må det virkelig en vinter med snøkaos til, for å få konsulentene til å skjønne at valgte T2-løsning er en gedigen og rådyr feil?
I forhold til valgte løsning, så ville det vel heller vært mindre ille og heller stanset utbyggingen og ventet et par år, istedenfor å begynne klattingen som er vedtatt!?
Har ingen kvalifiserte meninger vedrørende om hva som er den mest riktige måten å utvide OSL på, men når det nå først igangsettes utbygging håper jeg virkelig at man er påpasselig med å få dette til å se fint ut, og at de som planlegger dette har tenkt på litt mer enn dagens situasjon og bygger OSL noen år inn i fremtiden. Håper virkelig ikke OSL også blr en flyplass med altfor spredte terminaler i forskjellig byggestil som vi f.eks. ser på LHR og JFK...
Desverre altfor typisk i Norge dette her. Ikke bare OSL som er slik. Se feks. nye terminal utvidelsene på SVG.
Fant denne:
http://pdfcast.org/pdf/terminal-2
plan over faser til terminal 2
Desverre altfor typisk i Norge dette her. Ikke bare OSL som er slik. Se feks. nye terminal utvidelsene på SVG.
Jeg har også undret meg over løsningen som ble valgt for SVG.
Der kunne man gått rett ut med pirene i fortsettelsen av de gamle, og dermed hadde man kunnet parkere fly på begge sider.
Nå har man forlenget begge pirene og lagd en vinkel på 30-40 grader i forlengelsen :
http://mm.aftenbladet.no/multimedia/dynamic/00258/Stavanger_lufthavn__258992c.jpg
Fant denne:
Tryck pa download under bildet
Fant denne:
Takk for den :)
Det burde da vært mulig å bruke kortere tid enn 6,5år på dette? Ferdig våren 2017:angry:
....også kan man fastslå at det å lage presentasjonen definitivt ikke er OSL sin sterke sider
Nasjonal katastrofe at ikke den opprinnelige planen for T2 ble fulgt.
Store ord dette.
Det er en del ting jeg ikke har helt klart for meg når det gjelder "den opprinnelige planen for T2":
Hvilke forandringer ville være nødvendig i sentralbygget og dagens innsjekkingsområde for å bygge denne planlagte T2?
Hvor mange gater hadde den?
Skulle innsjekking og bagasjeutlevering være delt, slik at de reisende sjekket inn i ulike terminaler avhengig av hvilket flyselskap de skulle fly med?
Viss ja:
Hvordan skulle man fordele avganger mellom terminalene?
Hvordan skulle man sikre tilgjengelighet til terminal 2 fra parkeringsplasser og busser?
Hvilke funksjoner (sikkerhetskontroll, toll osv) skulle være i begge terminalene, og hva ville kostnaden være ved å drive disse?
Viss nei:
Hvilke endringer måtte gjøres for å få kapasitet i innsjekking og sikkerhetskontroll i dagens terminal? (Jeg antar dette ville blitt mye likt den valgte T2-løsningen?)
Hvilke endringer måtte gjøres i bagasjehåndtering og utlevering? (ditto)
Hvordan ville connection time bli påvirket av at man måtte ta høyde for transport fra en terminal til en annen?
Jeg har ingen forutsetninger for å mene noe som helst om løsningen man har valgt. Men vil bare mine om at det har skjedd mye i luftfarten og verden siden OSL ble planlagt. Det betyr at det man planla for da ikke nødvendigvis passer så godt nå.
Kan LCC brukerne ha påvirket planene? Schengen må jo definitivt ha påvirket de opprinlige planene. Hvor stor vekst vil det komme på OSL? Norge lekker jo fra mange regionflyplasser. Ville det være økonomisk å bygge en ny terminal som ikke bygger videre på funksjonene som finnes i dagens terminal?
Flying-news
09-10-2010, 21:09
Bra de er igang, men det er bare tragisk måten det gjøres på! De ødelegger et av Norges vakreste byggverk ved å klatte på det som er ferdig fra før. Var nylig i Alicante, og der har de bygget en ny terminal som er uavhengig av den gamle, det samme har de gjort i Barcelona, Madrid, Beijing, London Heath osv. Etter min mening den eneste måten å gjøre det på, men i planleggingsavdelingen til Avinor må det jobbe mye rart.
Når det gjelder hoppbake og opera spares det ikke penger, men på infrastruktur skal det gjøres billig og dårlig.:headbang
Har ingen kvalifiserte meninger vedrørende om hva som er den mest riktige måten å utvide OSL på, men når det nå først igangsettes utbygging håper jeg virkelig at man er påpasselig med å få dette til å se fint ut, og at de som planlegger dette har tenkt på litt mer enn dagens situasjon og bygger OSL noen år inn i fremtiden. Håper virkelig ikke OSL også blr en flyplass med altfor spredte terminaler i forskjellig byggestil som vi f.eks. ser på LHR og JFK...
Ja, er helt enig. Hva slags versjon av terminalen som burde blitt valgt, har jeg ikke hengt seg mye opp i. Jeg er derimot ikke fornøyd med stilen nord-piren skal bygges i. Når man uansett skal ta utgangspunkt i den terminalen vi har idag, burde man videreføre den samme stilen i videre utbyggelser, her pir nord.
Spesielt i dette tilfellet, ettersom den stilen OSL er bygget i fortsatt er flott pr idag. Forøvrig er den siste setningen til Amatør kloke ord! :exclaimation
Bro over taksevei til en frittliggende T2 hadde vært flott. Etter litt gjennomgang av planmateriale både på jobb og på linken ovenfor, så slår det meg at det blir en enorm manko på oppstillingsplasser i perioden til 2017? 23, 21, 19, 17, 179, 26, 28, 30, 32, 34, 36.... Vi har jo ikke akkurat for mange plasser allerede i dag, så 6-7 år med ytterligere 10 plasser mindre blir "spennende"!
Ser heller ikke grunnen til at en separat terminal med god forbindelse enten over eller under bakken ville bydd på problemer i dag, som ikke fantes i 1998. Brøyting i seg selv er jo ikke det største problemet, siden all snøen brøytes sideveis og fraktes unna med lastebil. Det blir langt å taxe fra 39 til takeoff på 01L med de nye taxeveiene rundt T2 :)
Stemmer det at det allerede i bygningsplanene for Gardermoen ble tegnet en T2 med tanke på fremtidig ekspansjon som skulle gå parallelt nord for hovedbygningen/terminalen? At planen var at denne skulle bygges så godt som identisk med den nåverende terminalen, og at disse to skulle forbindes med en underjodisk gangvei under Tarmac som ble ferdigstilt allerede mens de bygde OSL, eller er jeg helt på jordet nå?
Stemmer det at det allerede i bygningsplanene for Gardermoen ble tegnet en T2 med tanke på fremtidig ekspansjon som skulle gå parallelt nord for hovedbygningen/terminalen? At planen var at denne skulle bygges så godt som identisk med den nåverende terminalen, og at disse to skulle forbindes med en underjodisk gangvei under Tarmac som ble ferdigstilt allerede mens de bygde OSL, eller er jeg helt på jordet nå?
Nja... Det ble vel planlagt for utvidelse nordover og tatt høyde for en ny pir parallelt med dagens. Det er en kulvert under tarmac for å gjøre en ekspansjon enklere, noe den så vidt jeg har skjønt også har gjort nå.
At det ble gjort noen detaljplanlegging av hvordan en ny pir skulle fungere eller se ut, tviler jeg på.
grindstein
09-10-2010, 21:45
Brøyting i seg selv er jo ikke det største problemet, siden all snøen brøytes sideveis og fraktes unna med lastebil.
Der er jeg ikke enig. Med den løsningen man har godt inn for vil man måtte brøyte i to innergjørner. Sett ifra en som skal handtere maskinen i dette tillfellet er et slikt gjørne et mareritt og brøyte kontra yttergjørner. Innergjørner tar normalt sett lengre tid å få brøyta kontra yttergjørner. Samt at man i et yttergjørne uten problemer vil kunne få med seg all snøen. I et innergjørne vil det være så godt som umulig uten å må benytte minst to forsjelige maskiner. Normalt sett brøytes det med store skjær. Dette skjeret vil ha store problemer med å få med seg all snøen i gjørnet. SÅ når skæret har gjort seg ferdig må man tilbake med en maskin med en snøkuffe å måke vekk den snøen som skjæret ikke fikk med seg. Med kun yttergjørner vil ikke denne problemstillingen oppstå i det heletatt.
Dagens løsning er et glimrende eksempel på at kontorrotter i noen tilfeller ikke fatter hvordan ting vil fungere i praksis.
Hvor utsatt for snø er OSL sammenlignet med for eksempel Arlanda, som vel har et utall innerhjørner? Og noen som eventuelt vet hvordan snørydding fungerer der?
så slår det meg at det blir en enorm manko på oppstillingsplasser i perioden til 2017? 23, 21, 19, 17, 179, 26, 28, 30, 32, 34, 36.... Vi har jo ikke akkurat for mange plasser allerede i dag, så 6-7 år med ytterligere 10 plasser mindre blir "spennende"!
Det blir mye å gjøre for bussjåførene på OSL....
Wishmaster
09-10-2010, 22:09
Jo, stemmer det; jeg spurte jo noen som var med i T2 prosjektet, og det var
faktisk et ønske fra alle firmaene der;
"
Skal vi bemanne T2 som en helt ekstern bygning, så har vi plutselig
bemanningsproblemer, da må vi ansette flere; evt.
så må vi transportere til/fra t1/t2.
"
Det var noe jeg aldri tenkte på forrige sp.mål.
Først og fremst var grunnen; kostnadsproblem med å bemanne begge steder...
( generellt fra aktørene )
Men det blir vel en del AF/87-delayer pga bussing og arbeid vil jeg anta.
tackle55
09-10-2010, 22:45
Bro over taksevei til en frittliggende T2 hadde vært flott. Etter litt gjennomgang av planmateriale både på jobb og på linken ovenfor, så slår det meg at det blir en enorm manko på oppstillingsplasser i perioden til 2017? 23, 21, 19, 17, 179, 26, 28, 30, 32, 34, 36.... Vi har jo ikke akkurat for mange plasser allerede i dag, så 6-7 år med ytterligere 10 plasser mindre blir "spennende"!
Ser heller ikke grunnen til at en separat terminal med god forbindelse enten over eller under bakken ville bydd på problemer i dag, som ikke fantes i 1998. Brøyting i seg selv er jo ikke det største problemet, siden all snøen brøytes sideveis og fraktes unna med lastebil. Det blir langt å taxe fra 39 til takeoff på 01L med de nye taxeveiene rundt T2 :)
Har sett planene for byggingen, med tidsperspektiv. Og det er ikke slik at alle disse plassene forsvinner samtidig. De stenges, og åpnes igjen så raskt som mulig for å slippe å busse pax unødig. Og så veldig mye lengre taxevei fra 39 blir det vel ikke? Mener å huske den nye taxeveien kommer litt sør for den militære terminalen. Synes de planene jeg har sett ser rimelig greie ut, iallefall mye bedre enn en helt ny terminalbygning. :-)
Har sett planene for byggingen, med tidsperspektiv. Og det er ikke slik at alle disse plassene forsvinner samtidig. De stenges, og åpnes igjen så raskt som mulig for å slippe å busse pax unødig. Og så veldig mye lengre taxevei fra 39 blir det vel ikke? Mener å huske den nye taxeveien kommer litt sør for den militære terminalen. Synes de planene jeg har sett ser rimelig greie ut, iallefall mye bedre enn en helt ny terminalbygning. :-)
23,21,19,17 og 179 forsvinner jo for godt i 2012 ved oppstart av terminalutvidelsen mot vest.
28,30,32,34,36 forsvinner også for godt i det de starter med de fysiske arbeidene for T2.... De ligger jo rett og slett fysisk i veien for terminalen.
Med en separat terminalutvidelse ville trafikken gått tilnærmet på samme nivå som i dag helt frem til åpningen av T2. Det tror jeg skal holde hardt med den valgte løsningen... Synes nettogevinsten blir forsvinnende liten med tanke på den moderate tilveksten i antall gates på byggetrinn 1.
Mer taxing fra f.eks 39 vil det jo nødvendigvis bli hvis man skal taxe ytterliggere en snau kilometer lengre nord før man svinger vest og tar den samme kilometeren enda en gang for å komme til A1 på 01L... Det blir nok ikke helt Polderbaan i AMS, men dog... med taxevei der den ligger i dag og to separate terminaler ville det ikke blitt verken mer eller mindre taxetid til noen av banene. Terminalene er jo ikke mer separate enn at det kan være en form for effektiv transport mellom de to som ikke byr på tidsproblemer. Highspeed rullebånd eller en highspeed skinnegående greie i kulverten kunne jo fungert...
All utvikling er bra, men min personlige oppfatning er at den valgte løsningen er ufullstendig, og kan by på mange unødvendige problemer. Tiden vil vise, for besluttningen er tatt, og enn så mye vi synes ting kunne bli gjort annerledes blir bar ønsketenkning! La oss se tilbake på denne tråden i 2017 og se hvilke erfaringer vi operasjonelt har gjort oss.
grindstein : read twice...
Der er jeg ikke enig. Med den løsningen man har godt inn for vil man måtte brøyte i to innergjørner. Sett ifra en som skal handtere maskinen i dette tillfellet er et slikt gjørne et mareritt og brøyte kontra yttergjørner. Innergjørner tar normalt sett lengre tid å få brøyta kontra yttergjørner. Samt at man i et yttergjørne uten problemer vil kunne få med seg all snøen. I et innergjørne vil det være så godt som umulig uten å må benytte minst to forsjelige maskiner. Normalt sett brøytes det med store skjær. Dette skjeret vil ha store problemer med å få med seg all snøen i gjørnet. SÅ når skæret har gjort seg ferdig må man tilbake med en maskin med en snøkuffe å måke vekk den snøen som skjæret ikke fikk med seg. Med kun yttergjørner vil ikke denne problemstillingen oppstå i det heletatt.
Dagens løsning er et glimrende eksempel på at kontorrotter i noen tilfeller ikke fatter hvordan ting vil fungere i praksis.
Det behøver ikke bli et stort problem, for vi brøyter uansett all snøen fra terminalbygget og ut til pushbacksonen hvor den freses direkte på bil. Det ville vært værre om vi brøyta inn mot bygget, men så lenge vi alltid kjører fra bygget og ut går det nok fint.
Det som blir mest spennende er å få se hvor mye snø som hoper seg opp innerst i hjørnene når det blåser skikkelig.
Og ikke minst hvor lett det blir å komme seg frem i byggeperioden. (uten å ha med seg masse fremmedlegemer i skjæret)
grindstein
10-10-2010, 03:15
Det behøver ikke bli et stort problem, for vi brøyter uansett all snøen fra terminalbygget og ut til pushbacksonen hvor den freses direkte på bil.
Å der dukker problemet opp. Innerst i hjørnet vil dere ALDRI få tak i snøen med skjæret (klappvingen), så her må man inn med en maskin med skuffe får å bli kvitt den.
ENGM 911
10-10-2010, 09:16
Å der dukker problemet opp. Innerst i hjørnet vil dere ALDRI få tak i snøen med skjæret (klappvingen), så her må man inn med en maskin med skuffe får å bli kvitt den.
Da er det bare å søke grindstein, så blir det vel ordning på dette:
http://avinor.easycruit.com/intranet/osl/vacancy/462893/14410
I rest my case... Mener du helt seriøst at dette er det STØRSTE problemet ved T2?? hvordan tror du de rydder områdene rundt gatene i dag? Hvor mange hundrede innerhjørner snakker vi ikke om der? ... Vet ikke hvor mange titalls hjullastere Kolo stiller med, men my two cents vil gjette at de to relativt røsslige innerhjørnene ikke byr på det minste problem. I forhold til innersvinger og sweeperne de bruker på manøvreringsområde, kan man løse det med å foreta en 270 graders motsatt vei, fremfor en 90 graders korrekt vei...
Nuvel... Det at Kolo kommer til å fikse snøen uten problem, forandrer ikke mitt opprinnelige standpunkt på at to separate, men "connected" terminaler hadde vært å foretrekke...
grindstein
10-10-2010, 10:41
Nuvel... Det at Kolo kommer til å fikse snøen uten problem, forandrer ikke mitt opprinnelige standpunkt på at to separate, men "connected" terminaler hadde vært å foretrekke...
Den med to separate terminaler som hadde vert connected er jeg helt enig med deg i hade vert det beste løsninga.
hvordan tror du de rydder områdene rundt gatene i dag? Hvor mange hundrede innerhjørner snakker vi ikke om der?
Sorry altså. Men denne er jeg ikke med på. Alle gater på OSL kan ryddes uten at dem må tenke på innerhjørner idag. Se for deg en L, og man idag kunn må brøyte på ytterkantene på L. Altså på ventresiden og undersiden av de to strekene en L utgjør. Det alternativet som er vedtatt medfører at man må brøyte på innerkantene i en L, altså på høyresiden og over de to strekene en L utgjør.
Du ser vell nå hvilken av de to som er den enkleste å få ryddet?
Mener du helt seriøst at dette er det STØRSTE problemet ved T2??
Har ikke sagt at dette er det største problemet med T2. Men har sagt at det er et problem. Graden av problemet gjenstår å se. Har flere års erfaring med snøbrøyting med store hjullastere, så jeg vet hva som er enkelt og hva som tar tid i denne sammenheng.
KrisFlyer
10-10-2010, 10:53
Det virker på meg som om snøbrøyterne her inne tror at det er dét som kommer til å "make or break" den nye T2 på OSL. Det er klart at det vil bli en større utfordring å måke snø i hjørnene enn det er i dag, men det er mange andre hensyn man også skulle ta før man besluttet å gå for den vedtatte løsningen.
For passasjerer som skal i transitt er jeg ganske sikker på at den kommende løsningen vil være den beste. Som flere har nevnt her inne, ville en parallell terminal (som opprinnelig var skissert) vært utfordrende i forhold til hvordan man skulle frakte passasjerer til og fra den nye piren. Skulle man bygge et helt nytt veinettverk og nye parkeringshus utenfor T2? Det ville både bli dyrt og muligens gjøre det vanskeligere for videre utbygging i fremtiden.
Med dagens løsning, mener jeg at man på best mulig måte legger til rette for videre utbygging i fremtiden, sett fra at praktisk og kostnadsbesparende ståsted. Man ivaretar også passasjerenes interesser med kunne sjekke inn og gå til gate under ett og samme tak, uten å måtte ta tog. Husk at tog er et "svakt" ledd når man ser flere år frem i tid. Man skal vedlikeholde og passe på at det går til en hver tid. Hvis toget mellom terminalene streiker, vil man stå der med sjegget i postkassa. Da er det mer rikitg, etter min mening, å få til bedre brøyteløsninger. Jeg er overbevist om at det finnes løsninger for å brøyte i hjørnene som kommer, uten at det skaper så store problemer. Arlanda klarer det, Chicago klarer det, New York klarer det...så hvorfor skulle ikke OSL klare det?
Poenget mitt er at Snøbrøyting, som får mye oppmerksomhet her inne på forumet, med rette ikke er det mest tungtveiende argumentet for å gå for en parallell pir-løsning. Det er mange andre hensyn man skal ta, som veier mye tyngre.
ENGM 911
10-10-2010, 10:56
Gutta, brøyteprogram for T2 er allerede i boks. Plasstjenesten m.f. har dette i fingerspissene og jeg er overhode ikke bekymret for deres kompetanse på dette området. Alt er planlagt og tilrettelagt.
grindstein
10-10-2010, 11:08
Cato. Tiden vil vise om det blir liggende igjen en trekant i disse gjørnene, eller om dem setter inn to maskiner for å få dem ryddet. Venter i spenning på resultatet.
Vi var på møte med utbyggingsavd for et og et halvt år siden om disse problemene som kunne dukke opp.
Og vi har alt som trengs av maskiner og mannskap for å gjøre unna snøryddinga uten større problemer. Klappvinger, fresere, skuffer og ellers det som måtte trenges er allerede planlagt og i rute.
Selvfølgelig blir det mer å rydde når T2 er på plass, men det er vi alle forberedt nøye på.
Ikke no problem:)
Cato. Tiden vil vise om det blir liggende igjen en trekant i disse gjørnene, eller om dem setter inn to maskiner for å få dem ryddet. Venter i spenning på resultatet.
Null stress! Kolo fikser biffen - selv i hjørnene :)
Ingen andre som har sett Gatwick broen her inne? Den ville løst mange problemer, og kanskje skapt noen nye? Bagasje og utstyrstransport etc ville fint gått i den eksisterende kulverten
http://m.flickr.com/#/photos/ianst/374311342/
Flying-news
10-10-2010, 14:13
Null stress! Kolo fikser biffen - selv i hjørnene :)
Ingen andre som har sett Gatwick broen her inne? Den ville løst mange problemer, og kanskje skapt noen nye? Bagasje og utstyrstransport etc ville fint gått i den eksisterende kulverten
http://m.flickr.com/#/photos/ianst/374311342/
Gatwick-broen er nok finere enn den i Denver, men med tanke på endene er den nok ikke like praktisk som den ;)
http://commondatastorage.googleapis.com/static.panoramio.com/photos/original/28911678.jpg
Ville heller gått for en slik [se link] løsning på OSL når vi først er inne på en broløsning, med high-speed rullebånd. Ellers ville nok noe i kulverten vært den beste løsningen.
Intemezz
10-10-2010, 15:36
Varmekabler i hjørene da?
Tror det er andre problemer som er viktigere enn litt snøfokk i innerhjørner som påvirket utformingen av T2.
pkselite
10-10-2010, 17:04
10 år etter at T2 står ferdig vil OSL måtte bygge ut igjen. Hvilken form tror dere den utbygging vil ta?
ENGM 911
10-10-2010, 17:28
10 år etter at T2 står ferdig vil OSL måtte bygge ut igjen. Hvilken form tror dere den utbygging vil ta?
Planene er klare, den vil likne en liggende H. Derfor bygger OSL piren slik det er bestemt nå.
pkselite
10-10-2010, 19:02
Jaha, H form. Skal man da utvidde tarmacen eller bygge en tunnel Norway style? Hadde vært moro, dog veldig farlig.
Jeg er nå mer bekymret for det stygge reduksjonen i fleksibilitet tårnet vil oppleve med T2. (For ikke snakke om byggingen) Det vil bli en del flere KM med i øvelsen "marsjmerket i taksing".
Men, Pointmergearrival skal få slite med det, om han kommer seg til Jessheim Intl. neste år.... ;)
ENGM 911
10-10-2010, 21:56
På jobb gikk jeg i gjennom plantegningene, og det ser ikke så galt ut totalt sett. Mulig jeg er litt inhabil, men det får stå sin prøve.
Uansett har dere muligheter til å påvirke ved å tiltre i disse stillingene som er utlyst:
http://avinor.easycruit.com/intranet/osl/vacancy/462893/14410
http://avinor.easycruit.com/intranet/osl/vacancy/462928/14410
ENGM 911
11-10-2010, 21:20
Slik ser det ut pr. 11.10.2010
http://farm5.static.flickr.com/4150/5072782704_9542f7d2a9_b.jpg
Commuterlounge i vest
http://farm5.static.flickr.com/4130/5072782660_d2b8009fe6_b.jpg
Nytt VIP-hus under oppføring vis a vis Flyporten
http://farm5.static.flickr.com/4151/5072782656_2d29140bdf_b.jpg
Flyoppstillingsplasser cargo utvides sydover
http://farm5.static.flickr.com/4109/5072782648_bd5076ae93_b.jpg
Bortkjøring av masse nord for terminalen
pkselite
11-10-2010, 23:20
Prøv å ta et bilde hver dag og lag en timelapse om et par år.
sparco777
11-10-2010, 23:49
Egentlig veldig deilig og se at det er i gang med T2. Greit at det kanskje ikke ble som de fleste hadde håpet på,men jeg syns det er bedre enn ingen ting. Tror T2 kan bli riktig så bra =).
Gleder meg til og se det ferdig om noen år.
Superhai
12-10-2010, 04:15
Det viktigste er at man er igang, men etter min mening blir det for lite.
Jeg vet ikke hvorfor man diskuterer snøbrøyting slik i denne tråden, men det skulle sikkert gå greit på takse og rullebanene, bare man sørger for å ha nok utstyr og kapasitet til at man stenger for drift i kortest mulig perioder. Når det gjelder innerst mot terminalen og flyoppstillingsplasser så har den i alle år vært elendig, og om det blir L hjørner eller T eller Y, X Q eller Æ, tror jeg ikke bedrer det. Det skyldes mer at man begynner brøytingen av internveier og flyoppstillingsplasser lenge etter at snøen kommer, og varmekablene på blant annet flyoppstillingsplassene ikke kan brukes i kulden, og når de er i gang så gjør de snøen om til is. Og så kommer berøytemannskapet etterpå over for å polere den. Og sanding og salting av en flyplass er ikke spesielt aktuelt å gjøre i særlig ustrakt grad.
Ellers burde man vel egentlig ikke kalt dette for T2, det er vel strengt tatt ikke en ny terminal men i praksis en større utvidelse av den gamle. T1.5 hadde vært bedre. Eller OSL versjon 2.
PointMergeArrival
12-10-2010, 10:43
Jeg er nå mer bekymret for det stygge reduksjonen i fleksibilitet tårnet vil oppleve med T2. (For ikke snakke om byggingen) Det vil bli en del flere KM med i øvelsen "marsjmerket i taksing".
Men, Pointmergearrival skal få slite med det, om han kommer seg til Jessheim Intl. neste år.... ;)
Og da kommer jeg konsekvent til å takse fly ut til nærmeste RWY og "launche" derfra. Det som skjer av kryssninger i lufta blir Røyken sitt problem :D
Hei, lurte på hvordan det gikk med disse forbredelsene til T2, og generelt hvor langt de har kommet med papirarbeidet og godkjenning av utbyggingen av T2
Hei, lurte på hvordan det gikk med disse forbredelsene til T2, og generelt hvor langt de har kommet med papirarbeidet og godkjenning av utbyggingen av T2
Man venter fortsatt på konsesjon for T2. Når den kommer, vil utbyggingen bli styrebehandlet.
Ja ting tar tid i Norge...:headbang
Andre1980
22-12-2010, 09:22
Samferdselsdepartementet har nå gitt grønt lys til utbygging av T2 på Gardermoen:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7435844
Samferdselsdepartementet har nå gitt grønt lys til utbygging av T2 på Gardermoen:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7435844
Dette er den beste julepresangen vi kunne få.
Sannelig på tide. Men hallo, 2017!?!? Går det ann å gjøre ting tregere enn i Norge??
PointMergeArrival
22-12-2010, 12:31
Sannelig på tide. Men hallo, 2017!?!? Går det ann å gjøre ting tregere enn i Norge??
Heldigvis er ikke de som styrer dette amatører og bygger så effektivt som mulig mens trafikken skal avvikles samtidig.
Ikke noe problem å bygge raskere, men da må vi stenge flyplassen i mellomtiden.
BraathensSafe1985
22-12-2010, 18:49
Hvor mange nye gater blir det ? Virker som om det blir veldig få i forhold til hvor mye penger som brukes på dette.
Hvor mange nye gater blir det ? Virker som om det blir veldig få i forhold til hvor mye penger som brukes på dette.
Skal vel bli 13 gater...
Taxfree areal er langt viktigere enn gater/ broer vet du..:sarc
Skal vel bli 13 gater...
En ting er antall broer, men man må også huske på at fleksibiliteten disse gatene er planlagt med også er en viktig bidragsyter for økt kapasitet
Taxfree areal er langt viktigere enn gater/ broer vet du..:sarc
Så lenge halvparten av inntektene kommer fra den kommersielle delen på OSL så er dette faktisk viktig
Og hvis man vil jobbe med sakene selv:
Avdelingssjef Driftskoordinering terminalfunksjoner - T2-prosjektet
http://avinor.easycruit.com/intranet/osl/vacancy/494282/72668
En av arbeidsoppgavene er: Være en pådriver for å sikre gode løsninger for terminalfunksjoner og passasjerflyt
Wishmaster
07-01-2011, 23:37
Skal vel bli 13 gater...
Ja, 13 nye gater, minus de 5 gatene de må rive for å bygge pir...
8 nye gater, blir det nye svaret... :colgate:
Men når starter egentlig arbeidet? Hvilke dato?
8 milliarder for 8 gater, er vel egentlig galskap!?
Er det virkelig ikke ennå for sent å stoppe dette prosjektet?
Vi kunne vel fått Hele den tidligere prosjekterte parallelle T2 for den prisen?
Vi skal altså betale mer for 8 gater, enn hva nesten halve flyplassen i sin tid kostet å bygge?
Skal man regne pris pr. gate så ser det selvsagt dyrt ut, men nå er det vel mye mer som må gjøres enn å bygge de 8 gatene. Trafikken skal fortsette å gå som normalt, det skal gjøres stort grunnarbeide, taxebaner skal bygges om, eksisterende bygningsmasse må tilpasses osv osv osv. Det koster selvsagt.
Og hvis du skal få stoppet prosjektet, da kan du vel regne med 5 mrd ekstra pr. år prosjektet utsettes og nye planer legges. Lykke til :)
Jasså, er den prosjektert? Det skal litt mer enn en firkant på en masterplan og ei tegning fra KGL til for å prosjektere en utvidelse av en flyplass.
Tror nok ohegge viser til arealplanen som ble utviklet av opprinnelig arkitektfirma Aviaplan med akitekt Gudmund Stokke i spissen før første spadetak ble satt 13. august 1993. Under apron nord for dagens terminal og taksebanene Golf og Hotel ble det også bygget en del tekniske installasjoner som var tilpasset en autonom terminal 2 nord for taksebane Golf. I begynnelsen av byggeperioden var jeg mellom to jobber, hadde erfaring med kvalitetsoppfølging for byggherren fra en større industriutbygging og derfor hadde jeg flere turer opp til Gardermoen for å snakke med bekjente der. Jeg fikk dermed med selvsyn sett hva som er lå under bakken. På den tiden var det ikke flyinteressen som var størst for meg, men store prosjekter og akitektur.
KrisFlyer
09-01-2011, 20:45
8 milliarder for 8 gater, er vel egentlig galskap!?
Er det virkelig ikke ennå for sent å stoppe dette prosjektet?
Vi skal altså betale mer for 8 gater, enn hva nesten halve flyplassen i sin tid kostet å bygge?
Som nevnt tidligere i denne tråden skal flere, hvis ikke alle gatene på den nye piren være flexigater mellom inn- og utlandsflighter. La oss si at alle gatene blir flexigater. Da blir regnestykket som følgende:
13 nye broer til flyene x 2 (altså 1 for utenlands og 1 for innlands i f.m. flexiløsning) - 5 broer (som blir fjernet på dagens innlandspir i f.m. utbygging av ny innsjekkhall) = 21 gater. I tillegg kommer flere remote stands for fly. Dersom dette regnestykket stemmer, synes jeg ikke at prisen er så aller værst.
De som holder på med dette prosjektet er ikke amatører. De lager terminaler ut i fra andre / flere kriterier enn kanskje mange av oss her på forumet tenker på. Vi tenker kanskje mer på om det vil bli bedre spottermuligheter med ny terminal, men slipper f. eks å tenke på økonomien i det hele.=)
13 nye broer til flyene x 2 (altså 1 for utenlands og 1 for innlands i f.m. flexiløsning) - 5 broer (som blir fjernet på dagens innlandspir i f.m. utbygging av ny innsjekkhall) = 21 gater. I tillegg kommer flere remote stands for fly. Dersom dette regnestykket stemmer, synes jeg ikke at prisen er så aller værst.med ny terminal, men slipper f. eks å tenke på økonomien i det hele.=)
Det blir jo litt feil - antall broer er jo ikke det samme som antall gater som er det samme som antall plasser. Det blir nok ikke tre broer pr. plass, men en/flere dører som sluser folk rett (slik det er i dag)
At det blir 21 "nye disponible gater" kan kanskje stemme, men det har jo ikke noe praktisk formål. Det bidrar ikke til at man kan parkere 21 nye fly ved terminalen, og det bidrar ikke til at man kan boarde fra alle samtidig.
Det blir bare netto 8 nye oppstillingsplasser og 8 nye gater.
Nå må du jo også i regnestykket huske på at (nesten alle?) de gatene som ryker er fleksigater innland/utland.
Uten å ta stilling til om løsningen er valgt er god eller ikke er antall nye gater ikke en god måte å avgjøre om det er en god investering eller ikke. De to viktigste parameterene som OSL må styre etter er hvor mye passasjerkapasiteten og den potensielle inntjeningen til OSL vil øke med. Antall gater er selvsagt en faktor i dette regnestykket, men ikke ene og alene den bestemmende faktoren som enkelte fokuserer på her. I tillegg kommer verdien av muligheten for videre utbygging (T2 fase 2)
Uansett er dette kompliserte regnestykker og jeg velger å tro at OSL sitter på bedre modeller til å beregne dette enn diverse sofa-flyplassdirektører på Flyprat.no
Men at man må for all del ikke må havne i den situasjonen at den potensielle veksten forhindres av for få gater må vel selv en siviløkonom være enig i? ;)
KrisFlyer
09-01-2011, 21:14
Det blir jo litt feil - antall broer er jo ikke det samme som antall gater som er det samme som antall plasser. Det blir nok ikke tre broer pr. plass, men en/flere dører som sluser folk rett (slik det er i dag)
At det blir 21 "nye disponible gater" kan kanskje stemme, men det har jo ikke noe praktisk formål. Det bidrar ikke til at man kan parkere 21 nye fly ved terminalen, og det bidrar ikke til at man kan boarde fra alle samtidig.
Det blir bare netto 8 nye oppstillingsplasser og 8 nye gater.
Nå må du jo også i regnestykket huske på at (nesten alle?) de gatene som ryker er fleksigater innland/utland.
Du har nok rett i at man ikke kan regne det som 21 nye gater i netto derom hensikten er at man skal ha 21 fly oppstilt ved gatene til en hver tid 24 timer i døgnet. Åtte nye gater er allikevel et feil tall i og med at de nye gatene er flexigater. Spredt over et driftsdøgn kan vi vel anslå at den reelle kapasitetsøkningen blir på ca 15 nye gater (grovt overslag), gitt flexigateløsningen som planlegges og antall fly som blir oppstilt på gatene fordelt over et helt døgn.
Gatene som forsvinner befinner seg vel i dag på sydsiden av terminalen (3 stk. kun innlandsgater), vis à vis Radisson Blu, pluss et par på nordsiden (hvorav én gate er flexi og én er kun innlandsgate).
Flying-news
09-01-2011, 22:27
Er det planlagt noen endringer av non-schengen gatene når T2-piren er på plass? Det blir jo nevnt i ny og ne at det er stappfullt ute på non-schengen på formiddagene.
KrisFlyer
09-01-2011, 23:21
Er det planlagt noen endringer av non-schengen gatene når T2-piren er på plass? Det blir jo nevnt i ny og ne at det er stappfullt ute på non-schengen på formiddagene.
Ut i ifra tegningene, ser det ut som om det gatene rund enden av piren skal kunne ta "heavies". Om dette kun er arkitektenes kunstneriske innspill (på lik linje med at rockebandet U2 er med i en av tegningene fra den nedre avgangshallen på den nye piren), eller om dette gjenspeiler virkeligheten, er jeg ikke sikker på.
Er det noen som vet om non-Schengen flytter fra dagens plassering til den nye piren, eller blir det to non-Schengenområder?
Da har styret i Avinor vedtatt utbyggingen av OSL
http://www.osl.no/osl/omoss/_presse/_nyhetsarkiv?OSLO_LUFTHAVN_UTVIDER_OG_ØKER_KAPASIT ETEN&id=181-125541
I dag vedtok styret i Avinor å utvide Oslo Lufthavn og øke kapasiteten til å håndtere 28 millioner passasjerer per år. Terminalen utvides med 117 000 kvadratmeter og får med dette en ny pir med plass til flere fly, ny avgangs- og ankomsthall og nytt bagasjeanlegg. Byggeprosjektet har en kostnadsramme på nærmere 10 milliarder kroner og vil stå ferdig i 2017.
SAS-Steward
19-01-2011, 14:49
Bare trist at de ikke velger en paralel pir, slik det opprinnelig var tenkt. Nå blir det flere år med kaos, støy, og en effektiv stopper for det effektive taksebane systemet som eksisterer i dag.
Bare trist at de ikke velger en paralel pir, slik det opprinnelig var tenkt. Nå blir det flere år med kaos, støy, og en effektiv stopper for det effektive taksebane systemet som eksisterer i dag.
Det var flyselskapene som ikke ønsket det dessverre. Men når det er sagt så kommer hele prosjetet ferdig utbygget til å ser meget bra ut bare synd det tar så lang tid.
...en annen fordel med denne loesningen er vel at den gir mulighet for et nytt bagasjeanlegg - noe en pararell loesning ikke ville ha gjort paa samme maate (og jeg ser ikke bort i fra noen flyveselskaper synes bedre bagasje haandtering er greit..)
Det var flyselskapene som ikke ønsket det dessverre. Men når det er sagt så kommer hele prosjetet ferdig utbygget til å ser meget bra ut bare synd det tar så lang tid.
Er vel fordi det på typisk norsk vis klattes på det gamle at det tar såpass lang tid som seks år. Det legges jo opptil til at terminalen skal fungere tilnærmet som idag under byggeperioden, og da må det tas maaaange hensyn..
Flying-news
19-01-2011, 18:11
Hurtiglink til bilder: http://www.osl.no/osl/omoss/X_Illustrasjoner
(Samtlige er vist før (både her og der), men jeg har feks ikke sett bildet "pir nord" før nå, så noen kan vel være nye.)
FlightDeck
19-01-2011, 19:27
Effektiv stopper for taksebanesystemet? Det blir mer taksebane enn aldri før:
http://www.osl.no/tridionimages/Luftperspektiv_forprosjekt_Fase1_BOS_tcm181-124564.jpg
fjasebase
19-01-2011, 20:42
Men det blir fortsatt mye mer taksing hvis man skal på andre siden...
norshuttle
19-01-2011, 22:34
Takk til dustenorge. Gleder meg til Taxing ala BCN AMS etc. Her kunne man valgt en god opprinnelig løsning men som så mange ganger i dette potitlandet velger man en løsning som passer til den er nesten ferdig før man har vokst ut av den:headbang
Kjære dere, vi snakker ikke om et kvarters ekstra taxing heller - men kanskje to minutter på det mest? - det er fortsatt et langt stykke til AMS! Synes ikke dette er den viktigste faktoren.
Flying-news
19-01-2011, 23:18
God uttalelse fra arkitekten i slutten av dette nyhetsinnlaget (ikke artikkelen) på DN:
http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article2063825.ece
Dette med rød tråd ser jeg på som særlig viktig. Så om resultatet faktisk blir slik arkitekten snakker om her, så er det vel muligens ikke så mye som skal fryktes likevel :).
Takk til dustenorge. Gleder meg til Taxing ala BCN AMS etc. Her kunne man valgt en god opprinnelig løsning men som så mange ganger i dette potitlandet velger man en løsning som passer til den er nesten ferdig før man har vokst ut av den:headbang
En ting er taxing, men hensyn som passasjerflyt og driftskostnader må også tas med og er minst like viktige. Selv om det kanskje innebærer litt mer taxing
ENGM 911
19-01-2011, 23:28
Lengre taxetid? 2 RWY`s og med dyktige flyveledere som styrer trafikken er dette ikke noe å tenke på engang. Når det gjelder utformingen av T2 (som egentlig ikke er T2 men pirutvidelse) har de ansvarlige for prosjektet snudd hvert enda sandkorn på lufthavnen for å finne beste løsning etter gitte premisser. Til info er det mye infrastruktur som skal tilrettelegges og bygges ved siden av normal drift. Hadde f.eks en parallell pir blitt bygget ville det betydd STORE omkostninger for fly og handlingseskaper (logistikk). Alt i alt blir dette bra og tror vi heller bør glede oss over hva som kommer i .......2017
En ting er i hvert fall sikkert... de kommer til å angre på at de gikk for denne løsningen i 2022.
Når de ikke lager en adskilt terminal er det vel letter å sluse alle passasjerene gjennom den nye tax free-butikken... på 3000 kvadratmeter. :stir
Jeg tviler på at det ene og alene var det argumentet som var utslagsgivende... OSL har ikke lyttet så mye til fly- og handlingselskapene tidligere.
...en annen fordel med denne loesningen er vel at den gir mulighet for et nytt bagasjeanlegg - noe en pararell loesning ikke ville ha gjort paa samme maate (og jeg ser ikke bort i fra noen flyveselskaper synes bedre bagasje haandtering er greit..)
Det er tunneler under dagens taxiway for å koble sammen bagasjeanlegget i en separat (ny) terminal med det gamle.
Jeg tviler på at det ene og alene var det argumentet som var utslagsgivende... OSL har ikke lyttet så mye til fly- og handlingselskapene tidligere.
Det er tunneler under dagens taxiway for å koble sammen bagasjeanlegget i en separat (ny) terminal med det gamle.
Ja og det er en utrolig kloenete loesning - har levd med den i versjon 1.00 - 2.00 - 3.00 - 4.00 - 5.05 i Seattle de siste 14 aarene og selv med oppgraderinger forblir det en elendig loesning.....(Baade S og N Terminals).
ENGM 911
20-01-2011, 12:04
OSL har ikke lyttet så mye til fly- og handlingselskapene tidligere
Vennligst utdyp dette nærmere
BraathensSafe1985
23-01-2011, 21:19
I videoen så sier de at det tidligst kan være ferdig i 2013...
raskefot
25-01-2011, 23:52
Alle tegninger og planer som offentliggjøres samles også i et par tråder på forumet SkyscraperCity:
Norwegian Aviation Thread (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1198603)
OSL (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=811134)
For de som er interessert, finnes det også en tråd med et av forslagene, fra Schmidt Hammer Lassen Architects, som ikke nådde opp i konkurransen:
High resolution renderings (Norwegian projects) (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1288803&page=2)
BraathensSafe1985
26-01-2011, 14:42
http://media.aftenposten.no/archive/01420/_Escenic-Tittel_jp_1420947g.jpg
( Se bilde ):
1: Dagens terminal
2: Ny terminal ( 2017 )
3: Ny pir ( 2017 )
4: Påbygd pir ved eventuell enda en utvidelse til 35 millioner flyvende ( 2023 )
Mulig det er gammelt nytt for alle andre, men jeg så nettopp på T2-sidene til OSL at LH A380-besøk frister til gjentagelse...:
http://www.osl.no/tridionimages/dageksteri%C3%B8r_tcm181-132928.jpg
Er denne brua nå som faktisk kommer til å lages?
baselutvann
20-07-2011, 00:22
utifra mine beregninger ser det ut som en a340-200 eller 300. Med tanke på winglets og kun èn etasje.
Kan virke som den er rimelig høy med tanke hvor broene er plassert. Er jo en animasjon så kan hende de har putta på den winglets.
Kan virke som den er rimelig høy med tanke hvor broene er plassert. Er jo en animasjon så kan hende de har putta på den winglets.
Nå er A330/340 serien temmelig høy fra før av. Vet ikke hvor høyt det er til dørene på en A380 vel og merke. Men trodde først også det var en A380 som stod på gate, helt til personen over kommenterte det.
jameson82
20-07-2011, 00:46
PS Bildet ligger under "Illustrasjoner"
Titter på litt bilder rundt på nett, og på de 340'ene sitter ikke dørene slik som de gjør på den animasjonen.
Mix bilde vil jeg tørre å påstå. Sikkert andre som har bedre ideér her inne .
Intemezz
20-07-2011, 03:39
utifra mine beregninger ser det ut som en a340-200 eller 300. Med tanke på winglets og kun èn etasje.
Står en Thai A340 ved gate 52, så den LH-maskinen på T2 er nok en kreativ animasjon bare, ligner ikke på Thai-maskinen hvertfall.
Hva slags fly som er tegnet inn på illustrasjonsbildet er da ganske irrelevant og en veldig teoretisk ting. Uansett så er det mange dør andre fly enn A380 som bør boardes via 2 broer, og det er normalt mange steder.
Men at OSL kunne trengt gater med 2 broer og flere gater som kan boardes gjennom dør nr 2, det er en annen sak
Hvis man skal ta det bildet bokstavelig så har de også plassert en lyktestolpe tett bak vingen til Thaiflyet, så det kommer neppe så langt :-p
Det er nok større sannsynlighet for at OSL faktisk har tenkt seg flere 2-dørs boarding gater, enn at OSL ser for seg mye A380 trafikk ;)
Agurktid på forumet? :colgate:
Kikket litt på bilder av T2 som ligger på OSL.NO i dag og la merke til de har forandret seg litt når det gjelder selve designet på bygning og interiør... stemmer det eller var de første bare midlertidig...? Mulig noe har gått meg hus forbi her med...
Dette var det jeg mener kom først:
http://www.innodesign.no/var/ezwebin_site/storage/images/arkitektur-b-a/ny-osl-terminal-valgt/10086-1-nor-NO/Ny-OSL-terminal-valgt.jpg
men nå ligger dette inne:
http://www.osl.no/tridionimages/Perspective_07_final_tcm181-132822.jpg
Det er nok sparekniven som har blitt tatt frem. Den første takkonstruksjonen i tre ble nok altfor dyr, slik at de har tatt ut mesteparten av treverket og brukt pre-fab-elementer i stedet. ;)
For mitt utrente falkeblikk ser det jo ut som om det ikke bare er plass til heavies ytterst på nye piren, men faktisk en "superheavy" også. Er det beregnet en A380 plass der ute på hjørnet eller?
Fredrik Propell
20-07-2011, 19:19
Er det ingen andre som reagerer på hvor "lite" som blir bygd på det eksisterende? Alt som skal bygges i Norge blir dimensjonert for lite, budsjettert for lite, tidsramme for løs osv osv... Den dagen det nye er bygd ut er flyplassen igjen underdimensjonert... Lærer man aldri noe fra tidligere feil?
Dag Viking
20-07-2011, 19:33
Er det ingen andre som reagerer på hvor "lite" som blir bygd på det eksisterende?
Jo, omtrent alle!
5% vekst årlig frem til åpning gjør at kapasiteten er makset ut allerede åpningsdagen...:headbang:headbang:headbang
I tillegg til alle problemene byggeperioden medfører for trafikkavvikling osv.
Jo, omtrent alle!
5% vekst årlig frem til åpning gjør at kapasiteten er makset ut allerede åpningsdagen...:headbang:headbang:headbang
I tillegg til alle problemene byggeperioden medfører for trafikkavvikling osv.
Det er typisk norsk å være god sa Gro en gang, vel det gjelder ikke når det gjelder å planlegge byggverk for fremtiden.:headbang
Som jeg har skrevet tidligere: når det gjelder opera og hoppbakke virker det som det ikke kan brukes nok penger for å få det fint, mens når det gjelder infrastruktur skal det bygges så lite som mulig for å spare penger.
Det er nok sparekniven som har blitt tatt frem. Den første takkonstruksjonen i tre ble nok altfor dyr, slik at de har tatt ut mesteparten av treverket og brukt pre-fab-elementer i stedet. ;)
Sparekniven er da godt for noe! Synes det nye designet var 100x bedre enn det gamle. Lyst, fint og moderne ;)
Synes det er godt gjort å gjøre lite, nesten ingenting med Non-Schengen. Der er det allerede trangt og mangelfulle parkeringsplasser i dag.
ENGM RAMP
20-07-2011, 20:32
Synes det er godt gjort å gjøre lite, nesten ingenting med Non-Schengen. Der er det allerede trangt og mangelfulle parkeringsplasser i dag.
Der gjøres mere enn du tror, og det skal påbegynnes nå rett over sommeren. Arealet på avgangsnivå mellom gatene skal bygges på, over internveien som går under, slik at det kan være flere pax der inne samtidig. I tillegg så vries det på stand 51, til å peke mere mot nord, slik at vi kan ta imot kat. E fly som A330 osv. Og til slutt stenges stand 46 og 48 og broene på disse vries også litt, så også disse kan ta imot større fly enn i dag, hvilket er kat. D fly a la 767 etc....Riktignok ikke uten noen merkelige løsninger, når 46 må brukes for kat. E fly, så kan vi ikke benytte 44 sålenge det står fly der....
Jeg synes også det virke som det har vært noen ingeniører med i bildet og forstyrret litt på arkitektenes planer, bl.a. ser det ut som det er tykkere og flere søyler, stoler man ikke må ligge i, trapper i tillegg til heisene og solide rekkverk. De morsomme lyseffektene fra vinduer i taket ser ut til å bli borte, men jeg er usikker på hvor virkningsfulle de hadde blitt i praksis.
Alt som skal bygges i Norge blir dimensjonert for lite, budsjettert for lite, tidsramme for løs osv osv... Den dagen det nye er bygd ut er flyplassen igjen underdimensjonert... Lærer man aldri noe fra tidligere feil?
Galemoen var vel ikke underdimensjonert da den ble tatt i bruk? Hvilke andre flyplasser mener du var underdimensjonerte da de sto ferdig?
tackle55
21-07-2011, 00:22
Får bare håpe OSL har lært litt av utbyggingen av commuterloungen og tar med oss som JOBBER der med på detaljplanleggingen. Og for en gangs skyld hører litt på oss også. Arkitekter har ofte løsninger som ikke er heldige hverken funksjonelt og noen ganger sikkerhetsmessig.
Fredrik Propell
21-07-2011, 00:39
Galemoen var vel ikke underdimensjonert da den ble tatt i bruk? Hvilke andre flyplasser mener du var underdimensjonerte da de sto ferdig?
Var nok litt for uklar, men mente ikke at noen andre flyplasser var underdimensjonert da de stod ferdige, det har jeg ingen grunnlag for å påstå. Men om man ser på all den rykk og napp byggingen på div flyplasser opp igjennom tidene så skjønner man at planlegging ikke er norske byråkraters sterke side. Hvorfor bygge på litt, fem ganger når man kan få skikkelig kapasitet og evt enda mere potensiell trafikk til flyplassen? Ja jeg vet det skal betales også, men ved å ta i litt ekstra med en gang, slipper man mange andre tilleggsutgifter ved å rive opp gammelt for å tilpasse nytt.
Det er ikke ofte jeg sier "...med mine skattepenger", men nå har jeg lyst til å sette spørsmål med bruken av dem. :drink
Du må gjerne stille spørsmål ved bruk av skattepengene dine, det gjør jeg også av og til. Men OSL og Avinor er selvfinansierende, med andre ord tas det opp lån i finansmarkedet.
OSL ble i sin tid bygd med samme type finansiering, altså skattepenger ble ikke brukt.
Mvh,
Jeg synes også det virke som det har vært noen ingeniører med i bildet og forstyrret litt på arkitektenes planer, bl.a. ser det ut som det er tykkere og flere søyler, stoler man ikke må ligge i, trapper i tillegg til heisene og solide rekkverk. De morsomme lyseffektene fra vinduer i taket ser ut til å bli borte, men jeg er usikker på hvor virkningsfulle de hadde blitt i praksis.
Ja, det er noe dritt at det av og til må inn noen for å putte inn noen konstruksjoner som kan bære alle de morsomme lyseffektene, og trapper som gir tilkomst.. :)
The Ticketor
21-07-2011, 07:48
Får bare håpe OSL har lært litt av utbyggingen av commuterloungen og tar med oss som JOBBER der med på detaljplanleggingen. Og for en gangs skyld hører litt på oss også. Arkitekter har ofte løsninger som ikke er heldige hverken funksjonelt og noen ganger sikkerhetsmessig.
Hear hear! Jeg sier bare gate 3 og 7.
tackle55
21-07-2011, 10:42
Hear hear! Jeg sier bare gate 3 og 7.
Ja, boarding på 7 og oppstart/ankomst på 3....... Og hvilken "smartass" fant på at strømmen i bakken på 7 skulle fjernes helt????????
Fredrik Propell
21-07-2011, 10:58
Du må gjerne stille spørsmål ved bruk av skattepengene dine, det gjør jeg også av og til. Men OSL og Avinor er selvfinansierende, med andre ord tas det opp lån i finansmarkedet.
OSL ble i sin tid bygd med samme type finansiering, altså skattepenger ble ikke brukt.
Mvh,
Godt, da slipper jeg å tenke på det! Men det er fortsatt en håpløs byggeplan de har lagd seg, spør du meg :rolleyes:
Godt, da slipper jeg å tenke på det! Men det er fortsatt en håpløs byggeplan de har lagd seg, spør du meg :rolleyes:
Jeg skjønner fortsatt ikke hva som er så håpløst med byggeplanen. Kan du opplyse meg/oss?
Der gjøres mere enn du tror
Faktisk ikke, jeg vet alt som skjer der. Og det er altfor lite!
Galemoen var vel ikke underdimensjonert da den ble tatt i bruk?
Det var den.
Gateområdene var ganske bra i begynnelsen og det var vel nok flyoppstillingsplasser, men innsjekkområdet var for lite. Det tok ikke lenge før man måtte sende brev til flyselskapene og informere at de på sommeren ikke kunne få det antall egne skranker de ønsket, siden det ikke var mange nok totalt. Men arkitekten synes innsjekkingsøyer var fint :headbang
Den nye terminalen i KKN var allerede for liten den dagen den åpnet (ble påpekt allerede da løsning ble valgt) og måtte utvides allerede første året.
Ja, det er noe dritt at det av og til må inn noen for å putte inn noen konstruksjoner som kan bære alle de morsomme lyseffektene, og trapper som gir tilkomst.. :)
Det var vel ingenting i gustavf sitt innlegg som hentydet til at dette var noe dritt? ;)
Kan ikke noen med makt få de til å tegne inn en spotterplattform på toppen av den nye terminalen.. med serveringssted/foodcourt osv..... det hadde jo vært perfekt å legge den på taket der ny og gammel terminal nå skal "limes" sammen......! Come on, noe ala den i Amsterdam.....?
Kan ikke noen med makt få de til å tegne inn en spotterplattform på toppen av den nye terminalen.. med serveringssted/foodcourt osv..... det hadde jo vært perfekt å legge den på taket der ny og gammel terminal nå skal "limes" sammen......! Come on, noe ala den i Amsterdam.....?
Ja for det hadde jo hvertfall vært fornuftig bruk av penger.
Gateområdene var ganske bra i begynnelsen og det var vel nok flyoppstillingsplasser, men innsjekkområdet var for lite. Det tok ikke lenge før man måtte sende brev til flyselskapene og informere at de på sommeren ikke kunne få det antall egne skranker de ønsket, siden det ikke var mange nok totalt. Men arkitekten synes innsjekkingsøyer var fint :headbang
At selskapene ikke fikk det akkurat slik de ønsket, er ikke det samme som at flyplassen var underdimensjonert. Det er heller ikke slik at det sitter en arkitekt og bestemmer hvordan en flyplass (sykehus, jernbanestasjon, kontorbygning) skal være, uten å ta noen andre hensyn enn hva som er pent. Som nevnt i en tidligere post, så ser du at ganske mye allerede er endret på T2 fra arkitektenes tidlige skisser, til noe som tilsynelatende er mer praktisk og gjennomførbart.
Jeg tror forøvrig at flyplasser ville bli både dyre og lite pene om man lot Flyprat bestemme størrelsen, stuerne planlegge teknikken, spotterne drive serveringssteder og flyselskapene lage planløsninger.
Jeg tror forøvrig at flyplasser ville bli både dyre og lite pene om man lot Flyprat bestemme størrelsen, stuerne planlegge teknikken, spotterne drive serveringssteder og flyselskapene lage planløsninger.
Godt sagt! Det er nettopp derfor vi har arkitekter, ingeniører etc. etc.
tackle55
21-07-2011, 15:01
At selskapene ikke fikk det akkurat slik de ønsket, er ikke det samme som at flyplassen var underdimensjonert. Det er heller ikke slik at det sitter en arkitekt og bestemmer hvordan en flyplass (sykehus, jernbanestasjon, kontorbygning) skal være, uten å ta noen andre hensyn enn hva som er pent. Som nevnt i en tidligere post, så ser du at ganske mye allerede er endret på T2 fra arkitektenes tidlige skisser, til noe som tilsynelatende er mer praktisk og gjennomførbart.
Et samspill er det beste. Ser desverre daglig hva som skjer når arkitekter bestemmer alt (commuterlounge). Strømmkummer uten rett type strøm, flytting av senterlinje på park, slik at pushback står oppå strømluka etc etc. Ta med brukerne på råd, det er vi som sitter inne med kunnskapen om hvordan ting egentlig fungerer!
Et samspill er det beste. Ser desverre daglig hva som skjer når arkitekter bestemmer alt (commuterlounge). Strømmkummer uten rett type strøm, flytting av senterlinje på park, slik at pushback står oppå strømluka etc etc. Ta med brukerne på råd, det er vi som sitter inne med kunnskapen om hvordan ting egentlig fungerer!
Jeg har faktisk veldig vondt for å tro at det er en arkitekt som har bestemt alt dette. Når så du sist en arkitekt spesifisere strømtype i en kum?
I de byggeprosjektene jeg har vært involvert i, har arkitektene ihvertfall holdt seg langt unna hva som skal bak luker og nedi kummer. Det har de overlatt til oss som kan det (eventuelt til rådgivere som burde kunne det) i samråd med brukere. Skyt heller på rådgivende ingeniører og byggeledelse, som ikke har god nok oversikt eller flinke nok til å hente inn erfaringer, eller egen ledelse, som ikke klarer å melde inn behov.
Glimrende sagt gustavf, det er husherren som spesifiserer hvilke krav en har og det er også husherren som må identifisere hvilke ønsker de enkelte brukergruppene har. Økonomien i prosjektet bestemmer hvor kuttet blir i forhold til brukernes ønsker.
tackle55
21-07-2011, 16:23
Ser jeg burde inkludert ingeniørene, my bad. Problemet er når byggherre ikke innhenter råd fra brukere /ikke vill høre på rådene.
Kan nevne oversizeteltet i vest. Verneombudene fra alle handlingselskapene ble tatt med. Kun SGS møtte opp og fortalte hvordan vi ville ha det. ved befaring før åpning var ingen av rådene tatt til følge, flere av dem gikk på sikkerhet (hms). Dette førte til at verneombudsiden benyttet stegningsretten sin. Åpningen ble da utsatt til alt var rettet på, samt en ganske så stor ekstrakostnad.
Husker ikke hvem, men tror det var en av de gamle grekerne som uttalte noe om at den smarteste personen her den vet hva han ikke kan.
Dag Viking
21-07-2011, 16:50
...på toppen av den nye terminalen.. med serveringssted/foodcourt osv..... det hadde jo vært perfekt å legge den på taket der ny og gammel terminal nå skal "limes" sammen......! Come on, noe ala den i Amsterdam.....?
Amen. Og få flyttet den @£$€ tax-free'n! Nå om sommeren er det totalt håpløst, "alle" må gjennom en gate som er 3 meter bred, der en drøss går mot strømmen med handlevogn. Og ja, jeg vet det går an å gå "rundt", men det var ikke dit jeg skulle. OSL begynner å bli en av de mest klaustrofobiske flyplasser jeg bruker.
Og ja, jeg vet at tax-free er en god inntektskilde, og som passasjer er det jo ingen som bryr seg om hva vi mener.
OSL begynner å bli en av de mest klaustrofobiske flyplasser jeg bruker.
Sikkert ikke en flyplass du bruker hyppig, men MAN er hakket verre enn OSL. Der er det i terminal 1 ikke mulig å gå rundt tax-free butikken....
Synes utvidelse av piren i den retninga virker som en god løsning jeg. Flyplasser med 15 millioner seperate terminaler (CDG har vel formelt bare 3 terminaler, men i praksis fungerer det som 7-8 forskjellige) er rett og slett ikke optimalt. En slik pirløsning som han har valgt på OSL har man flere steder i verden. Kan da vel utvide den ekisterende utenlandspiren østover litt også? Er da plass der for en 10 gater eller noe.
Skyt heller på rådgivende ingeniører og byggeledelse, som ikke har god nok oversikt eller flinke nok til å hente inn erfaringer
Ja, og i tilfelle commuterloungen er det OSL. De "hadde ikke tid" til å spørre brukerne på flyplassen når de lagde den. Dermed har den blitt en katastrofe. I tillegg til det som er nevnt her må man på hver avgang og ankomst egentlig ha et ekstra menneske for å passe på at passasjerene som går til / fra flyene, for å tilfredsstille kravene til Luftfartstilsynet. Og det bare pga konstruksjonen av bygget. Tenk hvor mye det vil koste flyselskapene. Egentlig burde de kreve at OSL stiller opp med folk der, slik de har klart å lage denne geniale løsningen!
(Forøvrig på det andre innlegget snakket jeg om Gardermoen når det åpnet i 1998 og ikke T2.)
Amen. Og få flyttet den @£$€ tax-free'n! Nå om sommeren er det totalt håpløst, "alle" må gjennom en gate som er 3 meter bred, der en drøss går mot strømmen med handlevogn. Og ja, jeg vet det går an å gå "rundt", men det var ikke dit jeg skulle. OSL begynner å bli en av de mest klaustrofobiske flyplasser jeg bruker.
Og ja, jeg vet at tax-free er en god inntektskilde, og som passasjer er det jo ingen som bryr seg om hva vi mener.
Kan ikke skjønne at du synes OSL er klaustrofobisk? Pointet er da at det er små avstander og effektiv flyplass. Frels meg heller fra milelange haller alla Arlanda, Helsinki, Schipol, Kastrup etc.
Greit nok med Tax-free'en men forsinkelsesmessig er det ikke mange sekunder jeg har tapt der.
Sikkert ikke en flyplass du bruker hyppig, men MAN er hakket verre enn OSL. Der er det i terminal 1 ikke mulig å gå rundt tax-free butikken....
Heller ikke på T3 er det mulig etter ombyggingen å bevege seg rundt handlesenteret for å komme til gatene. Noe å se fem til nå når SAS og resten StarA-selskapene flytter sammen på T3.
Ja for det hadde jo hvertfall vært fornuftig bruk av penger.
Nå tenkte jeg egentlig ikke så mye på kostnaden av det, det var mer et øøøønske om noe slikt. Synes AMS har en bra løsning der... Da kunne man løftet serveringsteder "opp i høyden" og frigitt plass på gulvet under til flere butikker og spisesteder:-) I det store regnestykket, hvor mye hadde dette utgjort egentlig... jeg vet ikke, som sagt var det bare en ide som jeg vet flere har nevnt her.. hadde jo blitt en liten attraksjon i tillegg.
En annen ting, slik at jeg har forstått det riktig, planen med "t2", ett byggetrinn nå, så skal også den piren forlenges ytterligere en gang i 2020-tallet??
Dag Viking
27-07-2011, 12:11
Kan ikke skjønne at du synes OSL er klaustrofobisk? Pointet er da at det er små avstander og effektiv flyplass. Frels meg heller fra milelange haller alla Arlanda, Helsinki, Schipol, Kastrup etc.
Greit nok med Tax-free'en men forsinkelsesmessig er det ikke mange sekunder jeg har tapt der.
Pointet er at det er et handlesenter, der passasjermessige hensyn har lav prioritet. Terminalen er smal og kort, og gir derfor ikke lange avstander. Kastrup er jo enda mer talentløs i så måte, den er smal og LANG. Hadde OSL vært bygget bredere, høyere, og hatt nivå 2 på mye større deler av terminalbygningen, kunne man flyttet flere funksjoner opp i andre etasje. Slik det er i dag er det en evig suppe av små og elendige serveringssteder, butikker, kiosker, gater, barer osv. Jeg synes løsningen i HAM er ypperlig!
Se dessuten hvor romslig det føles i Munchen eller den nye piren på Arlanda.
Eller se på arkitekturen på flyplassen i Shanghai, selv om innholdet der også kan diskuteres. I Norge bygges det man har behov for anno prosjekteringsår, ikke det man kan ha behov for når bygget står ferdig.
I Norge bygges det man har behov for anno prosjekteringsår, ikke det man kan ha behov for når bygget står ferdig.
Makan til vissvass! Det tror jeg ikke du kan finne et eneste eksempel på. Og som et generelt prinsipp, gjelder det i hverfall ikke.
Må nok delvis si meg enig med Dag Viking, identifisering av fremtidige behov er ikke den beste når det gjelder utbygginger. Det er tross alt ikke mer enn nesten 13 år siden nåværende OSL ble tatt i bruk, og en kan spørre seg hvor luftigheten er blitt av og hvor venteområdene ved hver gate er blitt at. Selvsagt er det noen gater som har venteområder, men så er det andre der det nesten er ikke noen plass i det hele tatt. Jeg har ikke tall på de ganger jeg har hengt over de tre søppeldunkene eller ventilasjonsboksene i vente på at Go to gate skifter til Boarding.
slankebrusmannen
27-07-2011, 22:12
Makan til vissvass! Det tror jeg ikke du kan finne et eneste eksempel på. Og som et generelt prinsipp, gjelder det i hverfall ikke.
Jeg kan i hvert fall uten å tenke meg om nevne to konkrete vegprosjekter som hadde for lav kapasitet i henhold til gjeldende vegnormal allerede på åpningsdagen. Jeg tror man skal lete lenger for å finne eksempel på at man har tatt skikkelig i for å slippe dyre utbygginger etter relativt kort tid.
Ok, før vi sklir helt ut her. Tråden handler om flyterminaler, først og fremst på OSL.
Det jeg reagerte på var påstanden om at man i Norge beregner kapasitet ut fra behovet på prosjektetingstudspunktet. Det er selvsagt sprøyt.
Bortsett fra det, kan man selvsagt mene hva man vil om hvor fremtidsrettet man bør planlegge og bygge, og hvor mye penger man bør legge i det av gangen. Her er det ikke noe fasitsvar. Bare husk at å bygge noe man kan vokse i ikke nødvendigvis er det mest lønnsomme, selv om det ofte blir penest. Å bygge etappevis (eller klattevis, som det heter her på forumet) vil i størst grad sikre lokaler som er up-to-date mht. teknologi og funksjonalitet. Dessuten binder man ikke opp så store verdier av gangen. En ulempe er at man må bygge ut relativt ofte. Bygger man "for fremtiden", må man likevel regne med å bygge om flere ganger, siden det er vanskelig å spå om utvikling av teknologi og politikk. Lokalene og løsningene blir uhensiktsmessige før kapasitetsgrensen nås.
Litt om veiutbygging: Det at enkelte veiprosjekter ikke har tilstrekkelig kapasitet på åpningstidspunktet, trenger ikke å bety at man beregnet kapasiteten ut fra behovet på prosjekteringstidspunktet. Men det kan bety at man feilberegnet. Eller man gjorde det med vilje. Beregning av behov for veikapasitet er ofte ren politikk. Man kan f.eks. ønske å bruke penger på helt andre områder. Eller man ønsker å styre trafikkutviklingen: Jo større kapasitet, jo mer trafikk. Jo mindre kapasitet, jo mer trafikk må over på andre veier eller alternative transportmåter.
Bygger man "for fremtiden", må man likevel regne med å bygge om flere ganger, siden det er vanskelig å spå om utvikling av teknologi og politikk. Lokalene og løsningene blir uhensiktsmessige før kapasitetsgrensen nås.
Et godt eksempel på det, er Schengen-samarbeidet, som Gardermoen nødvendigvis ikke ble prosjektert for.
Aftenposten bringer i dag en skisse av "nye Gardermoen". På dette bilde er det tegnet inn en midlertidig "Pir sør", lokalisert på dagens fjernpark innland. Har ikke sett dette før.
http://media.aftenposten.no/archive/01514/_SCC-AIPub_G-Titte_1514770a.jpg
Kilde : http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article4180573.ece
Når T2 står ferdig i 2017, så er vel flyplassen nesten for liten om økningen på passasjerer fortsetter? Eller har noen prognosene for det?
Edit: Skriveleif
Dag Viking
28-07-2011, 10:57
Kobro sier:
Vårt mål er at dette skal bli Europas beste flyplass
ni av de mest sentrale gatene på dagens terminal må stenges under byggeperioden
Dvs før den blir bedre skal den bli verre. Den er ille i dag, tenk så ille den blir med 25 millioner passasjerer årlig og færre gater enn i dag.
Det verste som fins på en flyplass er at den føles trang og overbefolket. Det skal ikke skje hos oss, vi bygger den romslig
Det gleder jeg meg til å se.
Flyplassens totale kapasitet får en nødvendig økning. Det vil bli plass til flere større fly og det er nettopp på langdistanse at en vesentlig del av trafikkutviklingen vil komme, sier SAS sin prosjektleder i saken, Erik Isachsen
Så SAS planlegger flere langdistanseruter fra OSL? Eller snakker han på vegne av konkurrentene? ;)
Når T2 står ferdig i 2017, så er vel flyplassen nesten for liten om man økningen på passasjerer fortsetter? Eller har noen prognosene for det?
5% årlig økning og kapasiteten er nådd på åpningsdagen. Det er jo realistisk å tro skjer.
Det er vel overhodet ingen grunn til å tro at plassen blir disponert anderledes i den nye piren enn i det som er tilfellet i dagens terminal. Med andre blir det pakket med butikker og serveringssteder, og knapt en eneste stol for passasjerer. I dag er det flere gater med helt nede i 26 sitteplasser for ventende passasjerer, og antallet reduseres for hvert halvår som går, omtrent omvendt proporsjonalt med trafikkveksten. Jeg tror nok noen bør ta vare på dette utsagnet fra Kobro, og vise han det på åpningsdagen, når det allerede da er problemer med tilstrekkelig vrimleplass.
I dag er det krise på torsdag og fredag ettermiddag. Ser med gru frem til hvordan det kommer til å bli frem til 2017. Blir det som jeg frykter, så kommer det til å bli minimalt med transfer om OSL for min del, i hvert fall på de tidspunktene der det allerede i dag er sprengt.
Skal bli interessant å se om den midlertidige terminalen, som skal stå ferdig 2012, med 8 gater og broer, vil noen gang bli revet. Den kan minne om LCC terminalen i CPH, og om den blir brukbart innredet, så må det være en bestemt årsak som gjør at den skal rives.
5% årlig økning og kapasiteten er nådd på åpningsdagen. Det er jo realistisk å tro skjer.
Trafikkveksten fra 2000-2010 er følgende:
År Utl Inl Tot Årl økn 00-10
2000 6750 7481 14231
2001 6739 7222 13961 -1,9 %
2002 6499 6912 13411 -3,9 %
2003 6593 7053 13646 1,8 %
2004 7450 7415 14865 8,9 %
2005 8179 7717 15896 6,9 %
2006 9292 8380 17672 11,2 %
2007 10127 8917 19044 7,8 %
2008 10352 8992 19344 1,6 %
2009 9459 8628 18087 -6,5 %
2010 10126 8964 19090 5,5 % 34,1 %
Hvis en legger til at trafikkveksten for jan-juli 2011 i forhold til samme periode i 2010 er 14,3%, så sier det seg selv at det ikke er usannsynlig med en gjennomsnittlig årlig vekst på 5%. Med andre ord en sprengt kapasitet på åpningsdagen.
For ordens skyld, så er alle disse tallene hentet fra osl.no sine statistikksider.
Her er en liten tabell som viser hva passasjertallet er hvert år ved forskjellig veksttakt.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/175/Tabell_OSL_2011-2018.jpg
Denne tabellen ble gjort for en stund siden, og det ser ut nå som utgangspunktet med 20,9 millioner passasjerer i 2011 er for lavt.
Med en gjennomsnittlig vekst på 6% vil T2 være sprengt allerede ved åpningen.
Transportøkonomisk institutt laget i 2007 prognoser for trafikkveksten på Gardermoen fram mot 2022, og så vidt jeg kan se er det tallene derifra som brukes i prognosene for utvikling av flyplassen:
Lavt estimat: 2,5% årlig vekst
Middels estimat: 3,0% årlig vekst
Høyt estimat: 3,6% årlig vekst
Dette er referert i en av utredningene for T2, men jeg finner ingen originalkilde.
Det som er ganske lett å finne, er forutsetningene som ble lagt til grunn tidlig på 90-tallet:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/dok/nouer/1999/nou-1999-28/10.html?id=142184
Men traff SD med sin prognose i 1990? Nei, de var alt for lite optimistisk og nå ser det ut til at 2020-tallet blir allerede nådd i 2012 med en vekst på rundt 4% det året. De siste tre årene har bare et av de to store på OSL hatt reel vekst, og med SAS's nye signaler vil det bli to selskaper som bidrar til veksten. Signalene til Norwegian og deres IC-satsing gjør også at det kan medføre en mye større andel utenlandstransfer som kommer som tillegg til dagens kortdistanseflygninger. Ut fra dette er det ting som tyder på at TØIs høyeste estimat i realiteten kanskje bare er det absolutte minimum.
Men traff SD med sin prognose i 1990? Nei, de var alt for lite optimistisk og nå ser det ut til at 2020-tallet blir allerede nådd i 2012 med en vekst på rundt 4% det året. De siste tre årene har bare et av de to store på OSL hatt reel vekst, og med SAS's nye signaler vil det bli to selskaper som bidrar til veksten. Signalene til Norwegian og deres IC-satsing gjør også at det kan medføre en mye større andel utenlandstransfer som kommer som tillegg til dagens kortdistanseflygninger. Ut fra dette er det ting som tyder på at TØIs høyeste estimat i realiteten kanskje bare er det absolutte minimum.
Ser man på veksten de siste 10 år, så har jo snittveksten vært høyere enn det så var oppsatt som høyt estimat, og denne veksten har vært gjennom en punktert IT-boble, et økonomisk krakk, samt 11.sept. Da må det være lov å stille spørsmål til den vurderingen som ligger til grunn for nødvendig kapasitet til en ny terminal er.
Nå har man bygget veier i dette landet basert på grunnlagstall, som har vært fullstendig feil, i 30år (nylig innrømmet i media). Mye tyder på at vi ikke har lært noe som helst av dette, og bygger flyplasser etter tilsvarende alt for lave anslag.
Fredrik Propell
28-07-2011, 14:49
Hva med å presentere disse påstandene i media, så man kan få en skikkelig debatt offentlig og ikke bare på et "lukket" luftfartsforum.
Den "midlertidige" terminalen kommer garantert til å stå der til trinn to på den nye piren er ferdig. Nå må de bruke huene sine i Avinor og på OSL, og ta hele utbyggingen i et jafs!
tackle55
28-07-2011, 20:46
Var opprinnelig meningen å busse pax til flyene på fjernpark innland, og den vil bli brukt til det fulle når byggingen av T2 starter. SAS foreslo tidlig å lage en "terminal" med gangveiforbindelse. Noe OSL avslo som for dyrt og urealsistisk. Tror det var i fjor at pengetellerne kom frem til at å busse så mye folk (innkjøp av mange nye busser, flere sjåfører osv.) var minst like dyrt som forslaget til SAS sine rep.
At den blir midlertidig har jeg derimot liten tro på. Hvorfor rive ned infrastruktur som fortsatt kan brukes, når vi i tillegg "vet" at T2 sansynligvis vil være for liten fra dag 1?
Denne utbygging er bare en midlertidlig lösning.
Rett og slett fordi OSL sitt navaerende hovedproblem er gate-mangel i peak-hour. Med T2 far vi en netto tilvaekst av 2 (???) gates. Noen av disse er for Kategorie E fly. Legger vi ogsa litt vekst i IC til grunn, sa blir det for kont-traffikken ingen utvidelse i det heile tatt!!!
Dermed har man faktisk ogsa utsikten for denne midlertidlige pier som skal bygges til sör. Det vil bli en "Fornebu-reload" og denne vil trolig star mange ar.
Eneste vei ut for OSL er a rendyrke sine planer og bygger i förste trinn T2, og direkte deretter en T3 eller hva man vil kalle dette, som vil gi en full H form av heile terminalen. Bare med slik en lösning far man de antall gates som virkelig trenges til....
Min beskjeden mening...
Hear hear - respekt til tanker fra Berlin
Igjen må jeg bare si at jeg gremmes over at de ikke følger sin opprinnelige plan med en parallell terminal 2, med bruk av tunellen under Tarmac. Se på f,eks Chicago hvor denne type design fungerer utmerket..
Igjen må jeg bare si at jeg gremmes over at de ikke følger sin opprinnelige plan med en parallell terminal 2, med bruk av tunellen under Tarmac. Se på f,eks Chicago hvor denne type design fungerer utmerket..
Det ville uansett betydd ei betydelig utbygging av dagens bygning i tillegg, for å få plass til flere innsjekkingsskranker, større sikkerhetskontroll, mer kapasitet i bagasjeanlegg osv.
Det ville uansett betydd ei betydelig utbygging av dagens bygning i tillegg, for å få plass til flere innsjekkingsskranker, større sikkerhetskontroll, mer kapasitet i bagasjeanlegg osv.
Alt dette blir vel gjort i dag likevel?
Ja, men jeg ville bare minne om at T2 er mer enn den nye piren.
Humor å lese at Kobro har som mål at OSL skal bli Europas beste flyplass. Tror ikke det vil skje med en flyplass som er for liten allerede når utbyggingen av trinn 1 står ferdig.
En av hovedhensiktene med valget av T-formen til pirene var for å unngå blant annet flere non-Schengen-kontroller (dette ble opplyst på et informasjonmøte for noen år siden). Slik det nå kommer frem blir IC-gatene plassert som i dag ytre enden av østre pir og så kommer ytre enden av den nye nordre pir i tillegg. De planene som nå er offentliggjort viser ikke noen lukket forbindelse mellom disse ytre områdene (i gammelpiren er det heller ikke plass til noe mer enn to plan - avgang og ankomst), dermed ble ikke et av veldig viktig kriterie for den nye utbyggingen møtt - det blir to non-Schengen-kontroller.
Mange flyplasser i EU-området har blitt lagt om slik at skille mellom avgang og ankomst for utenlandsflighter bare skilles hvor det strengt tatt er nødvendig - sikkerhets- og billettkontroll inn og bagasjeutlevering og tollkontroll ut - og et taxfree-område felles for både avgående og ankommende passasjerer. Hvis denne tanken hadde blitt gjennomført på OSL så hadde dagens ankomstnivå på utenlandspiren kunne blitt frigitt til non-Schengen avgang/ankomst og det hadde vært mulig å få et non-Schengen-kontrollpunkt for begge pirer plassert over avgangshallnivået der nord- og øst-piren kobles sammen. Men for OSL er nok ikke det en god nok løsning siden pirbredden er slik den er og gangarealet ut i dag allerede er sprengt (bare rullefortau utover piren, kafeer, barer og butikker har opptatt ventearealer og gangarealer er ventearealer for gatene). Den eneste muligheten for å få til dette med dagens bredde på piren er å røske ut all utenomvestentlig utnyttelse av piren og installere både ut- og inn-rullefortau. Dette vil redusere utleiearealene for OSL, dermed også inntektene og ikke minst hadde dette vært et uhyre stort problem i ombyggingsperioden.
Aner man med den nye "midlertidige" pir Vest, også en mulighet for at det også kommer en "midlertidig" pir Øst, der hvor fjernpark utland ligger?
Makrell i tomat
30-07-2011, 23:57
Har hørt flere ganger at kapasiteten etter ferdig utbygd T2 er 35 millioner, og at 27-28 millioner kun er første steg. Noen som kan forklare dette?
Edricson
31-07-2011, 00:54
En av hovedhensiktene med valget av T-formen til pirene var for å unngå blant annet flere non-Schengen-kontroller (dette ble opplyst på et informasjonmøte for noen år siden). Slik det nå kommer frem blir IC-gatene plassert som i dag ytre enden av østre pir og så kommer ytre enden av den nye nordre pir i tillegg. De planene som nå er offentliggjort viser ikke noen lukket forbindelse mellom disse ytre områdene (i gammelpiren er det heller ikke plass til noe mer enn to plan - avgang og ankomst), dermed ble ikke et av veldig viktig kriterie for den nye utbyggingen møtt - det blir to non-Schengen-kontroller.
Tja... Har de ikke to non-Schengen soner på CPH? Byr det på noen problemer (utenom det at noen få passasjerer uten transfervisum må i ny og ne busses mellom de to... tenk en som reiser SVO-CPH-LHR f eks)?
Har hørt flere ganger at kapasiteten etter ferdig utbygd T2 er 35 millioner, og at 27-28 millioner kun er første steg. Noen som kan forklare dette?
Det er to faser av T2. I første fase, som står ferdig i 2017, blir kapasiteten 28 mill. I andre fase bygger man ut T2-piren i full lengde. Da øker kapasiteten til 35 mill.
Hva i all verden er det Samferdselsdepartementet driver med?
Sitter de bare med gamle planer og skisser uten aa se den reelle utviklingen?
Hva i all verden er det Samferdselsdepartementet driver med?
Sitter de bare med gamle planer og skisser uten aa se den reelle utviklingen?
Ja, det samme som de gjør når de planlegger vei og jernbane.:headbang
<mod>
Da holder vi oss til OSL T2, og lar vei, jernbane og distriktpolitikk m.m. seile sin egen sjø. (Så skal vi, moderatorer, legge feiebrettet til side)
</mod>
Ok. Med fare for å bli moderert bort..
Denne OSL-utbyggingen er veldig somptomatisk, for hvordan norsk samferdselspolitikk og utbygging, fungerer i praksis.
På OSL, hadde man fra 1998 av, en god plan dor hvordan videre utbygging av terminalene skulle skje. parallelle øst-vestgående terminaler i rekke nordover for dagens.
Så har plutselig noen økonomer funnet ut at planen ikke var bra nok, og begynt alt arbeidet på nytt, slik at ingenting av det forberedende arbeidet som ble gjort under flyplassbyggingen, lenger har noen verdi.
Norsk veiutbygging er litt av samme ulla. Man har en god veiplan i utgangspunktet (NVP av 1962). Denne blir plutselig uglesett på som for ambisiøs og skrinlagt. Man lager klatteøsninger istedet. 50 år etterpå, sitter vi der, med et vegsystem som er mye mer kronglete, dårlig utbygget og vedlikeholdt. Og som har kostet det hundredobbelte av hva det hadde kostet om vi hadde holdt oss til de opprinnelige planene.
Den lille plutselige "midlertidige" terminal syd, som har sneket seg inn i Avinors utbygging på OSL, representerer jo faktisk en ganske storkapasitetsøkning, i forhold til planene om pir nordover.
En tilsvarende "midlertidig" terminal øst, vil gi grei kapasitetsøkinng på utland også. Mye av utbyggingen av disse kan vel dessuten gå, uten at for mye trafikkforstyrrelser skjer?
Her er en liten tabell som viser hva passasjertallet er hvert år ved forskjellig veksttakt.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/175/Tabell_OSL_2011-2018.jpg
Denne tabellen ble gjort for en stund siden, og det ser ut nå som utgangspunktet med 20,9 millioner passasjerer i 2011 er for lavt.
Med en gjennomsnittlig vekst på 6% vil T2 være sprengt allerede ved åpningen.
Hei Kurt,
Jeg tror det er altfor lett og enkelt a bare tenke om lineare vekst-scenarier, selv om de gir oss gode indikasjoner om dimensjoner av pax-tallene.
Det hva er smartere er ser pa peak-hour traffik og dette hva man kaller referanse-flyet. Og sa ser man pa sine störste kunder og kikker litt pa de eksterne effekter som disse to kunder og deres flater betyr for flyplassen.
Da OSL apnet ble referanse-flyet for OSL en 120-130 seter, eller en 737CL/DC9/MD8*. Rett na er referanse-flyet en 150 seter, eller 733/73G. Begge aktörer legger om sine flater, som medförer kapasitaetsvaekst, og vil bety at referanse-flyet vil vaere en 738.
Dersom vi na ser pa de to aktörer seperat, sa kan vi anta dette:
NAX vil öke sitt OSL basert kapasitaet med ca 10-14%, som bare kommer fra utskifting av 733 mot 73H
SAS vil öke sitt OSL basert kapasitaet med ~10% som bare kommer fra utskifting av 737CL mot 73G/73H. En enda större ökning er mulig dersom 736 roteres vekk til ARN base i favör av flere 73G/73H.
Disse flate-utskiftinger er avslutted innen 2013. Deretter blir det liten til null rom for selskaper a öke sitt kapasitaet i peak-hour rett og slett fordi selv om man har flere fly til disposisjon, sa har man ikke gates som man kan bruke.
IC-effekten pa vaeksten er sma i forhold til dette hva kommer fra flate-effekten av de to store kunder.
Med dette i bakhodet er slik en scenario mest sannsynlig. Sterkt vaekst med 6-8% frem til 2013, deretter en utflating av vaeksten til 2-3% til 2017 og pa langt sikt en mulig asymptotisk vekst mot 1% stignings-linjen. Slik en langsiktig scenario ville innebaerer bade "lekkasje" av passajerer til sekundaere flyplasser (TRF, RYG) pluss en re-allokasjon av ressourcer (fly) til andre baser hvor de er mer produktive. Ingen flyselskap vil allokere fly til OSL dersom de ikke kan bruke disse fly i peak-hour traffiken. Det er jo en ting fra Absurdistan at OSL sitt ledelse ikke har forstatt dette.
Dersom vi diskuterer OSL sa snakker vil jo om en fenomenalt paradoxon som ikke finnes igjen ved en store flyplass i Europa. Vi har en tipp-topp modernt bane-system som enkelt kan tal 40-50% ökning i flybevegelser i peak-hour og samtidlig en Terminal som med sin gate-mangel setter bottle-neck for heile flyplassen. "Normalt" er det eksakt omvendt.
EDIT: Kan du kanskje lage en graf og tallen som viser dette scenario som jeg har skissert?!?
Richard, den lille tabellen er bare illustrasjon som kan gi indikasjoner av hvordan et forskjellig linjært forløp kan medføre. Selvsagt vil ikke en fast vekst fra år til år, men tre av de ti siste årene har veksten vært lik eller mer enn de 8% i tabellen.
Ok. Med fare for å bli moderert bort..
Denne OSL-utbyggingen er veldig somptomatisk, for hvordan norsk samferdselspolitikk og utbygging, fungerer i praksis.
På OSL, hadde man fra 1998 av, en god plan dor hvordan videre utbygging av terminalene skulle skje. parallelle øst-vestgående terminaler i rekke nordover for dagens.
Så har plutselig noen økonomer funnet ut at planen ikke var bra nok, og begynt alt arbeidet på nytt, slik at ingenting av det forberedende arbeidet som ble gjort under flyplassbyggingen, lenger har noen verdi.
Norsk veiutbygging er litt av samme ulla. Man har en god veiplan i utgangspunktet (NVP av 1962). Denne blir plutselig uglesett på som for ambisiøs og skrinlagt. Man lager klatteøsninger istedet. 50 år etterpå, sitter vi der, med et vegsystem som er mye mer kronglete, dårlig utbygget og vedlikeholdt. Og som har kostet det hundredobbelte av hva det hadde kostet om vi hadde holdt oss til de opprinnelige planene.
Det du skriver her kan like gjerne vise at langsiktige planer kun er det: altså planer. Hvis en plan som ble vedtatt for flere tiår siden iverksettes uten endringer, har noen sovet i timen. Voldsomt mye forandres i løpet av et tiår eller tre. Ikke bare økonomi, men de fleste andre forutseningene også.
At det koster det hundredobbelte å fravike gamle planer er absurd. Det hadde nok kostet det hundredobbelte å holde seg til planene også. Det du kommer med er opposisjonspolitikerretorikk. Verden er uendelig mer komplisert enn det. (Dette er ikke et forsvar for den veien utbyggingen av T2 har tatt, det har jeg ingen forutsetning for å mene noe konkret om, kun et forsøk på å veie opp for de mest usaklige innspillene.)
Har forsøkt å sende mail til både OSL og Avinor angående antall broer, intet svar fra noen av de. Men de mottar vel svært mange mailer daglig, så en vanlig reisende kan vel ikke forvente svar.
Spørs om ikke den midlertidige piren blir ganske så permanent :D
Har forsøkt å sende mail til både OSL og Avinor angående antall broer, intet svar fra noen av de. Men de mottar vel svært mange mailer daglig, så en vanlig reisende kan vel ikke forvente svar.
Antall nye gater eller nettoendring?
Iflg. kilder i betongsøylen forsvinner syv av dagens gater, og så kommer det et antall i tillegg. Netto tilvekst er 5 gater.
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=28037
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=21495
Antall nye gater eller nettoendring?
Iflg. kilder i betongsøylen forsvinner syv av dagens gater, og så kommer det et antall i tillegg. Netto tilvekst er 5 gater.
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=28037
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=21495
Var et spørsmål om ikke de syntes det var en for defensiv utbygging med bare fem netto nye gater. Og et spørsmål om de har regnet ut det samme som oss på forumet: at med 4-6% årlig vekst vil den nye terminalbyggningen være for liten allerede ved åpning.
*finner fram et lag med tolmodighet...
30272
ENGM 911
02-08-2011, 14:24
Var et spørsmål om ikke de syntes det var en for defensiv utbygging med bare fem netto nye gater. Og et spørsmål om de har regnet ut det samme som oss på forumet: at med 4-6% årlig vekst vil den nye terminalbyggningen være for liten allerede ved åpning.
Ser man litt større på det og får Oslo som snuhavn kan det fort bli snaut. Hva med å knabbe til seg en bit av denne kaken? Da er det vel bare å fortsette utbyggingen?
Tjener milliarder på cruiseturisme
http://www.aftenposten.no/okonomi/utland/article4189471.ece
Det kommer vel litt an på hva som vokser med 4-6 % årlig. De ti siste årene har gjennomsnittlig årlig passasjervekst på OSL vært 3,0 %, mens antall flybevegelser bare har vokst med 0,9 % årlig. Hvis det er antall passasjerer som øker, trenger man en større terminal, større kapasitet i innsjekking, sikkerhetskontrollen, tollsluser osv. Hvis antall flybevegelser øker, er det en god idé å bygge flere gater og oppstillingsplasser.
Aner man med den nye "midlertidige" pir Vest, også en mulighet for at det også kommer en "midlertidig" pir Øst, der hvor fjernpark utland ligger?
Synes den midlertidige pieren ser relativt smart ut--den måtte da kunne bli stående som f.eks. en "lav-pris" pier eller lignende? Tull å rive senere.
Det kommer vel litt an på hva som vokser med 4-6 % årlig. De ti siste årene har gjennomsnittlig årlig passasjervekst på OSL vært 3,0 %, mens antall flybevegelser bare har vokst med 0,9 % årlig. Hvis det er antall passasjerer som øker, trenger man en større terminal, større kapasitet i innsjekking, sikkerhetskontrollen, tollsluser osv. Hvis antall flybevegelser øker, er det en god idé å bygge flere gater og oppstillingsplasser.
Problemet for OSL er vel at i hvert fall Norwegian ikke har mye igjen for at topp kapasitet på grunn av endring i flytype er i ferd med og fullføres. Dagens flåte har en gjennomsnittlig seteantall på 175, og det er bare 11 seter til før maks er nådd som tilsvarer 6%. Med andre ord, med den linjære veksten Norwegian har gjennomført og trolig planlegger videre, er det klart at behovet vil for antall flighter øker likt med veksten.
SAS har fremdeles noe å gå på med å erstatte 734 og 735 med 73G og 738, men som noen håper på å overføre 736 til Sverige tror jeg ikke våre venner i øst vil gå med på - de har også sine behov for mer kapasitet. Hvis vi sier at den gjennomsnittlige kapasiteten for hele den norske SAS-flåten øker med 10% ved fornyelsen tror jeg ikke vi er så langt fra sannheten.
Siden disse to utgjør så stor andel av det totale passasjerantallet snakker vi her kanskje maksimalt om en økning på 8% uten behovet for gates øker. Og med dagens gjennomsnittlige vekst siden 2000 så er det rundt 2 år før det er brukt opp.
Nå har jeg lyst til å vise veksten siden 2000.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/600/OSL/Growth_since_2000.jpg
De forskjellige kolonnene viser veksten i forhold til år 2000, og de uthevede tallene viser tallene nærmest hva OSL oppnådde hvert år (siden avstanden mellom hver kollonne er 0,5% så kan tallet være inntil 200 000 fra faktisk tall).
Slik det ligger an til at tallet for 2011 blir, er det en gjennomsnittlig vekst på 3,6% siden år 2000 - og tendensen er klart stigende. Jeg har også lagt litt farge på enkelte celler. De røde cellene viser klart innvirkningen 9/11 hadde på OSL, men 2003 og 2006 var det en utrolig bounce back. 2007 har jeg lagt en pink farge på. Det er ikke fordi en nedgangstid startet, men det var ettervirkningene av de nye sikkerskontrollreglene etter 10. august 2006-hendelsen. Nedgangen i den internasjonale økonomien startet på slutten av 2008 og slo riktig inn i 2009.
Bounce back-en i 2010 ble så kraftig av ulike grunner, og den viktige var den islandske asken, men også snøproblemene i Europa både i januar og desember spilte inn negativt.
Som sagt ovenfor ligger nå OSL på en gjennomsnittlig årlig vekst på 3,6% siden år 2000 siden prognosen for 2011 nå ligger an til litt over 21 millioner passasjerer. Juli-tallene kommer nok til å bekrefte dette. Bevegelsestallene i juli gikk opp 2,6% i forhold til juli i fjor. Siden bevegelsestallene øket bare 0,5% i juni medførte 7,9% økning i passasjerantallet, kan vi nok forvente oss en passasjervekst på nesten 10% i juli.
Dermed tror jeg vi kan si at en økning på rundt 4% de kommende årene er relativt konservativ.
Hvilke gater er det som ble stengt denne uken? Ser på bilder på Facebook at gate 24 og 26 nå er stengt (til 2017 :rolleyes: ), men er 28 også stengt? Ser også de har satt opp betongbarrierer på utsiden og spikret igjen dørene på innsiden
The Ticketor
05-08-2011, 08:55
Noen har sett på Facebook ja... ;-)
Noen har sett på Facebook ja... ;-)
Utrolig hva man finner der ;)
Men er det noen som vet når denne midlertidig piren skal stå ferdig? Egentlig burde det jo stått ferdig før de begynte å stenge gater.....:rolleyes:
The Ticketor
05-08-2011, 09:25
Om du tenker på "utstikkeren" som skal gå der fjernpark vest er nå, alltså på sørsiden av innenlandspiren, så skal ikke den være klar til bruk før i juni neste år ifølge mine kilder (som er gode).
Den skal, som du sier, være midlertidig - men personlig så tviler jeg på det.
Nye illustrasjoner / bilder lagt ut på OSL.no:
http://www.osl.no/osl/micro/T2/153266
ute_til_lunsj
17-08-2011, 13:56
Hehe, ser at "noen" har fått tegnet inn en Lufthansa A380. Viktig med drømmer og visjoner...
Fly med oss
17-08-2011, 17:27
Nye illustrasjoner / bilder lagt ut på OSL.no:
http://www.osl.no/osl/micro/T2/153266
Personlig synes jeg det nye utseendet til utstikkeren passer mye bedre inn enn det den opprinnelig gjorde. Den opprinnelig hadde nok mer spennende arkitektur, men så litt malplassert ut.
flappflapp
17-08-2011, 17:28
Hehe, ser at "noen" har fått tegnet inn en Lufthansa A380.
...og Thai A340, og TO LH A340. Og en del SAS F50 der Widerøe holder til i dag. Vet de noe vi ikke vet? ;)
Et par halvdårlige mobilbilder tatt fra ankomstetasjen på innland idag som viser deler av avsperringen og at de har begynt å rive en av gatene
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/T22.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/T21.jpg
Skal det være dobbel bro på den ytterste gaten? Eller er dette bare en tanke?
Skal det være dobbel bro på den ytterste gaten? Eller er dette bare en tanke?
Får da håpe at de er såpass oppegående at de bygger et par doble broer, det kan minke tiden det tar å borde/tømme feks en Thomas Cook A 330 med 400 passasjerer ganske betraktelig.
Andre1980
17-08-2011, 23:30
Skal de da legge non-schengen til den nye piren? Har forstått at den nye piren skal være kombinasjon av innland og utland, men Non-shengen? Det er vel på Non-schengen det er noe behov for dobble broer.
dodgeflyer
18-08-2011, 00:35
Legger ogsaa merke til at de er meget optimistiske naar det gjelder antal butikker (tror neppe de gaar tilbake til 1998's stilrene design. Og det virker som om det kun har tegnet inn 1/3 av det virkelige antall hyller i duty free. Det er vel en grunn til at det kalles illustrasjon...
Flying-news
18-08-2011, 18:04
Hvorfor er det ikke lagt ut et "offisielt" bilde av den nye (mulige) mini-utstikkeren på vestsiden for terminalen? Henviser til bilde aftenposten har publisert...
På "dag" og "natt"-bildene på http://www.osl.no/osl/micro/T2/153266 derimot er det oppstillingsplasser nord for den nye nord/syd-piren. Kan det bety at man dropper hele "mini-utstikkeren", og heller går for bussgater nord for nord/syd-piren istedet?
Skal de da legge non-schengen til den nye piren? Har forstått at den nye piren skal være kombinasjon av innland og utland, men Non-shengen? Det er vel på Non-schengen det er noe behov for dobble broer.
Den nye piren skal (iflg. tidligere meldinger) håndtere alle tre varianter.
Et par bilder tatt idag
Innsiden av gate 24 som er plugget
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/24082011213.jpg
Ikke mye igjen av gate 26 nå
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/24082011214.jpg
Gate 28 ser ut som er snart ferdig ombygd til en bussgate, med en lite "busskur" tilhørende
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/24082011215.jpg
Dag Viking
24-08-2011, 20:09
Hva er egentlig kapasiteten til en bussgate som 28 i forhold til en vanlig? Det doble? Tenker da på hvor mange "avganger" man kan ha fra den pr dag.
ENGM RAMP
24-08-2011, 21:31
Hva er egentlig kapasiteten til en bussgate som 28 i forhold til en vanlig? Det doble? Tenker da på hvor mange "avganger" man kan ha fra den pr dag.
Tenker du på størrelsen på avgangene Dag ? DH8 vs 73H etc ?
Dag Viking
24-08-2011, 21:50
Tenker du på størrelsen på avgangene Dag ? DH8 vs 73H etc ?
Nei, alt med samme flytype. Tenker på at et fly blir stående X antall minutter ved gate, mens det går fortere å laste full noen busser og så være klar til nye bussavganger til et annet fly. Eller blir det problemer med forrvirrede passasjerer dersom det er to bussavganger fra samme bussgate med for kort mellomrom?
Jeg har vel blitt fortalt det, men hukommelsen svikter litt, men hva slags arbeid er det som skal gjøres ytterst på non-schengen igjen? Ser de nå har begynt å pigge opp en av oppstillingsplassene og fjernet en gate
putzmeister
03-09-2011, 18:41
Det klargjøres til flere bruer for store fly. Blir rimrlig hektisk når de skal snu en A330 på 50 min. (Qatar)
Fly med oss
03-09-2011, 21:27
Det klargjøres til flere bruer for store fly. Blir rimrlig hektisk når de skal snu en A330 på 50 min. (Qatar)
Men gjøres det noe innvendig? Jeg mener å ha hørt at noe skal gjøres for å få bukt med kaostilstandene inne i non-Schengen.
raskefot
03-09-2011, 21:47
Men gjøres det noe innvendig? Jeg mener å ha hørt at noe skal gjøres for å få bukt med kaostilstandene inne i non-Schengen.
Non-Schengen skal gjøres større med blant annet nytt eget areal for servering. Dessuten skal pirbredden utvides med en slags karnappløsning mellom 46 og 48. Alt skal være ferdig til juni neste år.
Finnes det noen skisser eller plantegninger over hva som faktisk skal gjøres utover det som ligger på osl.no?
Fly med oss
03-09-2011, 22:43
Non-Schengen skal gjøres større med blant annet nytt eget areal for servering. Dessuten skal pirbredden utvides med en slags karnappløsning mellom 46 og 48. Alt skal være ferdig til juni neste år.
Kult :) :)
Men hvorfor krever det at man pigger opp betongen utenfor? Er ikke den kraftig nok til å takle annet enn småfly?
Fuel, vann, varme og varmekabler
Så åp fredag at også en av innlands-gatene på innsiden (17?) var stengt ifbm. graving. Og "bussgaten" på 28 som Someone viser til var hvertfall ikke i bruk på fredag - da ble vi busset til commuterterminalen (så alle skulle få trimmet litt)
The Ticketor
04-09-2011, 18:54
Turnen blir 90 minutter, ikke 50.
Er på tide det skjer noe der oppe. Det virker trangere og trangere om plassen for hver gang jeg reiser nå, spesielt på ankomst utland. Syntes flyplasser som har opp mot 20 milloner reisende årlig virker en del større i utlandet.
Et par statusbilder fra igår:
Et hull er gravd ved gate 26
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/T2-Hull.jpg
Og igår fikk jeg for første gang prøve den nye bussgaten, nr 28, da jeg etter ankomst fra KRS fikk "gleden" av å bli busset dit
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/T2-buss.jpg
Håper det blir bedre og at byggingen går smertefritt for seg selv om det vil føre til ulemper for reisende en lang periode fremover.
ENGM RAMP
06-10-2011, 10:06
Du var heldig i går da skjønner jeg Espen ; ) Hva er dine erfaringer med å ankomme gt 28 da ? Jeg kom selv inn fra SVG for en drøy uke siden og ble busset inn dit og med smekkfullt fly ble det trangt og tok litt tid.....Forleden ble også gt 24 åpnet opp som bussgate, og det skal bli interessant å se hvordan den kommer til å fungere i praksis...
Forøvrig er det som skjer mellom 28 og ned mot 24 at de skal bygge ut bagasjeanlegg
Du var heldig i går da skjønner jeg Espen ; ) Hva er dine erfaringer med å ankomme gt 28 da ? Jeg kom selv inn fra SVG for en drøy uke siden og ble busset inn dit og med smekkfullt fly ble det trangt og tok litt tid.....Forleden ble også gt 24 åpnet opp som bussgate, og det skal bli interessant å se hvordan den kommer til å fungere i praksis...
Var litt trangt når passasjerene fra en stappfull leddbuss skulle opp den lille trappen, selv om det i seg selv funket greit med kort avstand til utgangen på innland
Kom fra Stavanger søndag kveld. Ingen gate ledig til flyet, så det ble fjernpark. Ventet 10 min. før buss kom og kjørte oss fra fly til terminal. Så det er tydelig at det sårt trengs utbygging.
Ganske merkbart for oss reisende at utbygginga ikke akkurat kommer for tidlig, men hva skjer med den midlertidige terminalen på innenriks det var planer om?
Dag Viking
07-10-2011, 12:22
Så det er tydelig at det sårt trengs utbygging.
Det som er tydelig er at:
-De har kommet i gang med denne prosessen altfor sent
-Når kapasiteten er i taket allerede, burde en løsning som fikk mindre konsekvenser for de reisene blitt valgt
-Det bør få konsekvenser for de ansvarlige for idiotien, når man tenker på kaoset og irritasjonen de kommer til å forårsake de neste seks år.
-Byggetiden burde være mye kortere enn de planlagte seks år.
Jeg gremmes!!
:headbang
Det som er tydelig er at:
-De har kommet i gang med denne prosessen altfor sent
-Når kapasiteten er i taket allerede, burde en løsning som fikk mindre konsekvenser for de reisene blitt valgt
-Det bør få konsekvenser for de ansvarlige for idiotien, når man tenker på kaoset og irritasjonen de kommer til å forårsake de neste seks år.
-Byggetiden burde være mye kortere enn de planlagte seks år.
Jeg gremmes!!
:headbang
Enig, enig, enig!!:headbang
Chriscross
07-10-2011, 20:01
Var litt trangt når passasjerene fra en stappfull leddbuss skulle opp den lille trappen, selv om det i seg selv funket greit med kort avstand til utgangen på innland
Hadde også en fin busstur i går. Fly fra bgo ble parkert på utland, så buss før vi skulle videre til muc. Heldigvis er det satt opp en trapp ned til avgang rett ved gate 24.
The Ticketor
07-10-2011, 20:44
Ganske merkbart for oss reisende at utbygginga ikke akkurat kommer for tidlig, men hva skjer med den midlertidige terminalen på innenriks det var planer om?
Kjørte forbi området på tirsdag, og da så det ut som om grunnarbeidene var startet. Det blir en laaaaang gangbro for folk å komme seg dit...
Kjørte forbi området på tirsdag, og da så det ut som om grunnarbeidene var startet. Det blir en laaaaang gangbro for folk å komme seg dit...
Nå er det i og for seg allerede langt å gå til de ytterste gatene i terminalen som er der i dag, så det blir vel egentlig business as usual.
<mod>
Etter en rådslaging på bakrommet:
Denne tråden holder vi oss til T2 og hva som skjer på OSL rundt det.
Utbygging i Norge, idiotiske politikere, hodeløse departementer, omkomne kinsere og mye annet går i søplebøtta eller hit --> http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=93931
</mod>
For en gangs skyld skal jeg ta Avinor/OSL i forsvar - det dere refererer til er bort i mot alle clean sheet-bygg. T2 skal tross alt bygges ut med tilkoblinger til eksisterende bygg og i hele byggeperioden skal flyplassen være operativ. Jeg vil mye mer fortrekke en estetisk nydelig flyplassterminal med elementer fra dagens terminal enn et bølgeblikkskur som jeg vil karakterisere enkelte av disse hurtigbyggede terminalene i realiteten er. Det er tross alt helt andre miljøforhold en terminal på OSL blir utsatt for enn enkelte av disse terminaler i varmere strøk.
Men jeg har også et men her, Avinor/OSL kunne ha startet denne prosessen mye tidligere. Man kunne da fått benyttet den lavere passasjertettheten de to-tre siste årene og dermed ulempene for passasjerene hadde vært mindre. Men det er et men her også, de siste tegningene er betraktelig bedre hva de første skissene viste - kanskje har dimensjonene også øket når det gjelder pirbredde?
Hva er dette nye tårnet som er kommet opp?
ENGM RAMP
21-10-2011, 07:18
Det nye tårnet som kommer opp nå (som en rakett) nord om terminalen er sokkelen til den nye bakkeradaren som skal dekke den nye delen av flyplassen
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=60.252093,11.212621
Ser de har begynt med gravearbeid på tvers over de innerste oppstillingsplassene på fjernpark innland. Er det i forbindelse med den nye midlertidige piren, eller er det andre grunner til gravingen?
ENGM RAMP
23-10-2011, 21:59
Det er arbeider ifm fuel i bakken til fjernparkeringen / piren Someone :)
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=60.252042,11.212763
ENGM 911
31-10-2011, 19:44
Noen få bilder fra utbyggingen. Flere kommer etterhvert.
http://farm7.static.flickr.com/6213/6299174567_2d5d967d03_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/catolien/6299174567/)
Bakkeradar nord. 43 meter høyt. ENGM (http://www.flickr.com/photos/catolien/6299174567/)
http://farm7.static.flickr.com/6224/6299707866_e44b692b8f_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/catolien/6299707866/)
Tverrgående taxiway ENGM (http://www.flickr.com/photos/catolien/6299707866/)
http://farm7.static.flickr.com/6108/6292471484_16afd7df02_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/catolien/6292471484/)
ENGM (http://www.flickr.com/photos/catolien/6292471484/)
Retning syd
http://farm7.static.flickr.com/6058/6292483800_f416e3c35a_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/catolien/6292483800/)
ENGM (http://www.flickr.com/photos/catolien/6292483800/)
Mot øst. Her vil det komme en "midlertidig" pir mot fjernoppstilling utland. Man kan skimte det nye hvite vip-huset.