PDA

View Full Version : Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Pages : 1 2 3 [4] 5 6 7

Herlov
18-07-2014, 05:21
At OSL er sprengt så man jo i går. Folk overalt og nesten klin umulig å bevege seg fra loungen og frem til passkontrollen. Nei håpe de bygger en større flyplass og ikke mere kjøpesenter...

Ja, det er lov å håpe, men butikker på flypasser i det 21. århundret har definitivt kommet for å bli. Det er en veldig stor del av inntektsgrunnlaget til flyplasser, bidrar til reduserte flyplassavgifter og er ikke noe særfenomen for Gardermoen. Du har sikkert vært på de nye delene av terminalene på Arlanda, Schiphol, Kastrup, etc. Mange synes også det er spennende med noe annet enn gateinteriør og stoler på en flyplass. Men for all del, det finnes gode og mindre gode løsninger for hvordan det gjennomføres, og det bør i utgangspunktet ikke prioriteres foran driftskritiske anlegg.

torer
18-07-2014, 12:47
Tull og tøys. Det sprekker lenge før det .. :lol:

Lurer da på hvor trangt det kommer til å bli i månedene før de åpner...

EHBK
18-07-2014, 12:58
Er vel ikke siste gang Politiet blir flyttet på - avstanden fra der er ikke direkte sentral i forhold til begivenhetene Politiet holder på med på OSL.

Politiets Utlendingsenhet driver for tiden å bemanner et nytt utreisesenter med 62 ansatte som skal ligge på Gardermoen, og beliggenheten her behøver ikke å være like sentral.

Fly med oss
18-07-2014, 13:22
Ja, det er lov å håpe, men butikker på flypasser i det 21. århundret har definitivt kommet for å bli. Det er en veldig stor del av inntektsgrunnlaget til flyplasser, bidrar til reduserte flyplassavgifter og er ikke noe særfenomen for Gardermoen. Du har sikkert vært på de nye delene av terminalene på Arlanda, Schiphol, Kastrup, etc. Mange synes også det er spennende med noe annet enn gateinteriør og stoler på en flyplass. Men for all del, det finnes gode og mindre gode løsninger for hvordan det gjennomføres, og det bør i utgangspunktet ikke prioriteres foran driftskritiske anlegg.

Mange av de store klarer å få til både-og. Et stort bygg i midten hvor butikker og serveringssteder er plassert, og hvor alle passasjerene loses igjennom - typisk i en bred handlegate med nok av plass til både og vrimle og passere. Lite stress, store butikklokaler, masse lys. Deretter ledes passasjerene videre til både lange og brede pirer hvor de som må løpe til flyet har muligheten til det, mens de som ønsker å bevege seg som del av en treg saueflokk også trives og blomstrer. Til slutt romslige boardingområder med sitteplass til alle, i tillegg til god plass mellom seteradene og ikke minst et stort tomt område foran gaten med muligheter til ryddige køer for både priority og normal boarding.

Og hva finner man på OSL, både nå og i 2020? Mest mulig trykket sammen på minst mulig plass. Trapper og ganger som er dimensjonert for en familie på fire i et middels stort rekkehus. Butikker og spisesteder plassert som hindre i en hinderløype. Færre sitteplasser ved gate enn det er i en minibuss. Informasjonsskjermer ved hver gate som viser værmeldingen for destinasjonen..? Kanskje relevant informasjon for 15 år siden, men ikke i dag hvor alle har tilgang til dette fra andre og bedre kilder...

TOS
18-07-2014, 13:25
At OSL er sprengt så man jo i går. Folk overalt og nesten klin umulig å bevege seg fra loungen og frem til passkontrollen. Nei håpe de bygger en større flyplass og ikke mere kjøpesenter...

At det er dårlig plass på OSL er vel riktig, men jeg er ikke sikker på at det er riktig å dimensjonere en flyplass etter kapasitetsbehovet i sommerferiene. Jeg har sjelden opplevd OSL som så fullpakket som jeg gjorde i slutten av juni når vi fløy på ferie, eller medio juli når vi returnerte. Min erfaring er at slik er det ikke resten av året.

Som andre skriver så blir det nok mer butikker, og dette er en svært viktig inntektskilde for flyplassene. Jeg vet ikke hva tilfellet er for OSL, men en rekke flyplasser henter fra 50% og opp til 80% av sine inntekter fra kommersiell virksomhet som ikke er direkte flyrelatert. Disse inntektene måtte man erstattet med f.eks. økte avgifter til flyselskap og handlingselskaper om man skulle ha en mer butikkfri flyplass.

Discus
18-07-2014, 13:59
At det er dårlig plass på OSL er vel riktig, men jeg er ikke sikker på at det er riktig å dimensjonere en flyplass etter kapasitetsbehovet i sommerferiene. Jeg har sjelden opplevd OSL som så fullpakket som jeg gjorde i slutten av juni når vi fløy på ferie, eller medio juli når vi returnerte. Min erfaring er at slik er det ikke resten av året.

Jeg synes det er konstant tettpakket på utland, dvs. jeg tror det er mer dag/tidsavhengig enn sesongavhengig. Det er lite morsomt å stå og vente på flyet en time. Man burde kunne forvente en bedre dekningsgrad av sitteplasser enn i dag.

TOS
18-07-2014, 14:18
Jeg synes det er konstant tettpakket på utland, dvs. jeg tror det er mer dag/tidsavhengig enn sesongavhengig. Det er lite morsomt å stå og vente på flyet en time. Man burde kunne forvente en bedre dekningsgrad av sitteplasser enn i dag.

Mulig det er dag/tid avhengig mer enn sesong. Jeg har i alle fall sjelden opplevd OSL som så full før i sommer. Jeg reiser vel stort sett via utland et sted mellom 10 og 12 på utreise, så det er mulig det er verre tidligere på morgenen.

Herlov
18-07-2014, 14:24
Så lenge de øker passasjertallet hvert eneste år, og måneder med nedgang stort sett kun skyldes plassering av helligdager, så er det vel i grunn helt naturlig at flyplassen virker fullere og fullere.

Someone
18-07-2014, 14:29
Mulig det er dag/tid avhengig mer enn sesong. Jeg har i alle fall sjelden opplevd OSL som så full før i sommer. Jeg reiser vel stort sett via utland et sted mellom 10 og 12 på utreise, så det er mulig det er verre tidligere på morgenen.

Morgen og ettermiddag er dessidert verst på schengen

Glean EBG
18-07-2014, 23:43
Morgen og ettermiddag er dessidert verst på schengen

Og innenlands

Hickok
19-07-2014, 09:04

Det er like fullt i rushtiden resten av året også, også på (spesielt på) innland. Er en i tillegg så uheldig å prøve å fly på dager med værproblemer, så bør en i hvert fall ikke slite med klaustroforbi...

Superhai
19-07-2014, 09:17
At det er dårlig plass på OSL er vel riktig, men jeg er ikke sikker på at det er riktig å dimensjonere en flyplass etter kapasitetsbehovet i sommerferiene.

Det er kapasitetsproblemer 12 av 12 måneder i året nå, det er riktignok bare i peak, dvs i perioder mellom kl. 5-7 på morgenen og 16-17 på kvelden. Forskjellen til sommermåneden er at kapasitetsproblemene blir enorme, med køer i sikkerhetskontrollen som tar 30-45 min, bussing til alle kriker og kroker (for ikke å nevne mangelen på busser - som fører til forsinkelser og folk som mister videreforbindelser), det er køer langt utenfor toalettene, bagasjeanlegg som svikter eller må gå på redusert hastighet, bagasjebeltene for ankommende bagasje må fordele flere fly enn det er plass til på infoskjermene (det er plass til 6 per belte). På toppen av dette så kommer areal som er redusert, lengre taxetider osv. som konsekvens av utvidelsen av flyplassen. Jeg antar for en økonom så er det jeg nevner over av mindre betydning, men folk som står i kø genererer ikke inntekter - de har ikke tid til å bruke tiden til å shoppe, kjøpe mat ol. OSL hevder at kapasitetsgrensen i dag er 23 mill, det er litt over det som er dagens tall. Når man er ferdig i 2017 så er kapasiteten utvidet med 5 mill. til 28. Utvidelsene som er gjort siden flyplassen åpnet påstår man er utvidelser som har gitt kapasitet til 6 mill ekstra, siden T2 prosjektet er større enn de mindre utvidelsene som er gjort før men likevel ikke gir tilsvarende økning i kapasitet, så antar jeg tallene kan ha store avvik...

Hickok
19-07-2014, 09:36
Det er kapasitetsproblemer 12 av 12 måneder i året nå, det er riktignok bare i peak, dvs i perioder mellom kl. 5-7 på morgenen og 16-17 på kvelden. Forskjellen til sommermåneden er at kapasitetsproblemene blir enorme, med køer i sikkerhetskontrollen som tar 30-45 min, bussing til alle kriker og kroker (for ikke å nevne mangelen på busser - som fører til forsinkelser og folk som mister videreforbindelser), det er køer langt utenfor toalettene, bagasjeanlegg som svikter eller må gå på redusert hastighet, bagasjebeltene for ankommende bagasje må fordele flere fly enn det er plass til på infoskjermene (det er plass til 6 per belte). På toppen av dette så kommer areal som er redusert, lengre taxetider osv. som konsekvens av utvidelsen av flyplassen. Jeg antar for en økonom så er det jeg nevner over av mindre betydning, men folk som står i kø genererer ikke inntekter - de har ikke tid til å bruke tiden til å shoppe, kjøpe mat ol. OSL hevder at kapasitetsgrensen i dag er 23 mill, det er litt over det som er dagens tall. Når man er ferdig i 2017 så er kapasiteten utvidet med 5 mill. til 28. Utvidelsene som er gjort siden flyplassen åpnet påstår man er utvidelser som har gitt kapasitet til 6 mill ekstra, siden T2 prosjektet er større enn de mindre utvidelsene som er gjort før men likevel ikke gir tilsvarende økning i kapasitet, så antar jeg tallene kan ha store avvik...

Veldig greit oppsummert, også fra en passasjers synspunkt. Dette er hverdagen til en ukependler som roter seg borti rushtiden både til og fra jobb. Har vært med på to ganger å ha stått over 30 minutter i kø i Fasttrack en torsdag ettermiddag etter at denne åpnet for innland.

TOS
19-07-2014, 11:54
Det er kapasitetsproblemer 12 av 12 måneder i året nå, det er riktignok bare i peak, dvs i perioder mellom kl. 5-7 på morgenen og 16-17 på kvelden. Forskjellen til sommermåneden er at kapasitetsproblemene blir enorme, med køer i sikkerhetskontrollen som tar 30-45 min, ...

Det var vel dette som var noe av mitt poeng. Jeg tror vel at jeg skrev at det var trangt ellers også, men at jeg aldri har opplevd det så ille som i sommer. Jeg har også registrert at det er trangt om plassen på innland i rushtiden.

Jeg er også usikker på om det er fornuftig å dimensjonere kapasiteten etter peak, men det kommer litt an på hvor kostbart det er å lage en flyplass som "aldri" er full. Det hadde selvsagt vært flott med en slik flyplass som passasjer, men ville kanskje kostet litt.

TOS
19-07-2014, 11:57
Jeg antar for en økonom så er det jeg nevner over av mindre betydning, men folk som står i kø genererer ikke inntekter - de har ikke tid til å bruke tiden til å shoppe, kjøpe mat ol. OSL hevder at kapasitetsgrensen i dag er 23 mill, det er litt over det som er dagens tall. Når man er ferdig i 2017 så er kapasiteten utvidet med 5 mill. til 28.

jeg vet ikke hvorfor en passasjer som også er en økonom skulle mene at de tingene du nevner er av mindre betydning enn andre? Jeg snakket om mine erfaringer fra mitt perspektiv som reisende på OSL.

Hickok
19-07-2014, 12:03
Jeg er også usikker på om det er fornuftig å dimensjonere kapasiteten etter peak, men det kommer litt an på hvor kostbart det er å lage en flyplass som "aldri" er full. Det hadde selvsagt vært flott med en slik flyplass som passasjer, men ville kanskje kostet litt.

Hvis man ikke skal dimensjonere etter noe nær peak, hvor skal man da gjøre av alle folkene når det blir trafikkproblemer i rushtiden? Stenge flyplassen, eller nekte folk å slippe inn før flyene har tatt unna folk? I dag er det noe nær fullstappet i rushet, og når det da blir trøbbel, så står svært fort køene over hele innsjekkshallen og til dels ut dørene.

TOS
19-07-2014, 12:08
Hvis man ikke skal dimensjonere etter noe nær peak, hvor skal man da gjøre av alle folkene når det blir trafikkproblemer i rushtiden? Stenge flyplassen, eller nekte folk å slippe inn før flyene har tatt unna folk? I dag er det noe nær fullstappet i rushet, og når det da blir trøbbel, så står svært fort køene over hele innsjekkshallen og til dels ut dørene.

Alternativet er at man får akseptere at det er trangt i peak slik det er på de fleste steder. Det er kostbart å bygge slik tung infrastruktur, så man må vel veie opp disse kostnadene mot fordelene med å ha bedre plass i peak.

Det er vel slotbegrensninger i peak, så man kan vel kanskje ikke regne med så stor passasjervekst akkurat i de verste tidene?

Hickok
19-07-2014, 12:20
Alternativet er at man får akseptere at det er trangt i peak slik det er på de fleste steder. Det er kostbart å bygge slik tung infrastruktur, så man må vel veie opp disse kostnadene mot fordelene med å ha bedre plass i peak.

Det er vel slotbegrensninger i peak, så man kan vel kanskje ikke regne med så stor passasjervekst akkurat i de verste tidene?

Trangt kan man leve med, men samtidig betyr det at man ikke bygger for fremtiden, men kun for nuet. Dette betyr igjen at det må bygges om konstant for å kunne ta opp den trafikkveksten som tross alt kommer. Dette regnestykket skulle jeg gjerne se, da jeg nekter å tro at det det til syvende og sist er så mye billigere å hele tiden klatte litt her og der.

Den eneste fordelen slik utbygging har, er at en del av kostnadene blir flyttet til senere budsjetter, men det er kanskje viktigere enn å bygge kostnadseffektivt og stilrent?

TOS
19-07-2014, 12:28
Trangt kan man leve med, men samtidig betyr det at man ikke bygger for fremtiden, men kun for nuet. Dette betyr igjen at det må bygges om konstant for å kunne ta opp den trafikkveksten som tross alt kommer. Dette regnestykket skulle jeg gjerne se, da jeg nekter å tro at det det til syvende og sist er så mye billigere å hele tiden klatte litt her og der.

Den eneste fordelen slik utbygging har, er at en del av kostnadene blir flyttet til senere budsjetter, men det er kanskje viktigere enn å bygge kostnadseffektivt og stilrent?

Jeg har ikke noen innsikt i hvorfor man har valgt å gjøre som de gjør, men antar at de har sine grunner til det. Nå vet man sjelden hva fremtiden vil bringe, men hvilken kapasitet mener du man da burde bygget i forhold til? Hvis veksten i trafikk er positiv i mange, mange år så vil man vel uansett måtte bygge ut mer senere? Jeg er ikke uenig i at man burde sørget for litt vekstkapasitet når man først bygget ut.

Et annet spørsmål er om det lar seg gjøre å spre trafikken mer utover dagen. LGW forsøker seg på dette gjennom differensiert prising for flyselskapene, om jeg har forstått dette riktig.

Hickok
19-07-2014, 12:37
Jeg har ikke noen innsikt i hvorfor man har valgt å gjøre som de gjør, men antar at de har sine grunner til det. Nå vet man sjelden hva fremtiden vil bringe, men hvilken kapasitet mener du man da burde bygget i forhold til? Hvis veksten i trafikk er positiv i mange, mange år så vil man vel uansett måtte bygge ut mer senere?

Et annet spørsmål er om det lar seg gjøre å spre trafikken mer utover dagen. LGW forsøker seg på dette gjennom differensiert prising for flyselskapene, om jeg har forstått dette riktig.

Jeg mener man må gjøre en vurdering over trafikkgrunnlaget 10-15 år etter åpning, og så bygge for det. Om det så skulle vise seg underveis at trafikkveksten er større en forutsatt, så er det lov å justere før byggingen starter. I dette tilfellet visste jo "alle" at T2 vil være sprengt kort tid etter åpning, allerede før valg av konsept ble foretatt.

Å spre trafikken fungerer nok dårlig i Norge all den tid at dagspendling utgjør en så stor del av trafikken. Vi har tross alt korte nok avstander til at folk kan reise begge veier på en normal dag, og fortsatt få gjort noe fornuftig. Det er nok en grunn til at det er så pass få avganger mellom 9-15 som det er.

TOS
19-07-2014, 12:40
Å spre trafikken fungerer nok dårlig i Norge all den tid at dagspendling utgjør en så stor del av trafikken. Vi har tross alt korte nok avstander til at folk kan reise begge veier på en normal dag, og fortsatt få gjort noe fornuftig. Det er nok en grunn til at det er så pass få avganger mellom 9-15 som det er.

Mitt inntrykk er at det er "fullt" rent operasjonelt i peak på OSL i dag. Stemmer ikke dette? Hvis det stemmer så kan vel ikke mengden mennesker i peak øke så voldsomt før noe gjøres for å øke kapasiteten på rullebaner o.l.?

Hickok
19-07-2014, 12:42
Mitt inntrykk er at det er "fullt" rent operasjonelt i peak på OSL i dag. Stemmer ikke dette? Hvis det stemmer så kan vel ikke mengden mennesker i peak øke så voldsomt før noe gjøres for å øke kapasiteten på rullebaner o.l.?

Med fullt menes vel strengt tatt at det ikke er ledige gater? Dette vil jo bedres med åpningen av T2, og dermed vil det også kunne deles ut nye slots i disse tidene.

sail4fun
19-07-2014, 12:46
Hva er kapasitet med 2 rullebaner og pent vær , og så 30 minutter turnaround ?

TOS
19-07-2014, 12:46
Med fullt menes vel strengt tatt at det ikke er ledige gater? Dette vil jo bedres med åpningen av T2, og dermed vil det også kunne deles ut nye slots i disse tidene.

Jeg hadde oppfattet det som fullt i forhold til kapasiteten på de to rullebanene, og ikke gater (for man kan jo alltids bruke buss). Jeg trodde det var dette slot'ene regulerte, og ikke gater. Mulig jeg har misforstått det.

Someone
19-07-2014, 12:51
Det er kapasitetsproblemer 12 av 12 måneder i året nå, det er riktignok bare i peak, dvs i perioder mellom kl. 5-7 på morgenen og 16-17 på kvelden.

Jeg føler at det er trangt og sprengt også utenfor disse tre timene du nevner her, så er ikke bare "midt i rushet" det er utfordringer, selv om det er da det er dessidert verst.

I tillegg er det jo andre lokale peaker. Non-Schengen rundt lunsjtider og ankomst utland på kveldene er jo tettpakket som et indisk marked

Som også Hickok er innepå så mangler det på den mer langsiktige tenkningen. Planene er der sikkert, men implementeringen uteblir.

Ser man på de siste årene har jo OSL vært mer eller mindre en byggeplass selv om vi ser bort i fra Pir-Nord, terminalbygg vest, Pir-Syd og ny togstasjon, som tidligere ble kalt T2. Hva jeg kommer på sånn i sommervarmen er: Utvidelse av avgangshall mot øst, ombygging av non-Schengen (ihvertfall to ganger), riving og gjenreisning av "commuterbrakka", den årlige ombyggingen av taxfree ankomst, x-antall ombygginger av taxfree avgang, bygging av bussgater Schengen, og sikkert noe jeg har glemt. Mye av dette er småklatting som skyldes dårlig planlegging, som tydeligvis er mantraet i norsk samferdelspolitikk

Someone
19-07-2014, 12:53
Jeg hadde oppfattet det som fullt i forhold til kapasiteten på de to rullebanene, og ikke gater (for man kan jo alltids bruke buss). Jeg trodde det var dette slot'ene regulerte, og ikke gater. Mulig jeg har misforstått det.

Slots regulerer begge deler, i den form at det henger sammen hva flyplassen tillater av trafikk

Hickok
19-07-2014, 12:53

Når en ser på trafikken på LHR og OSL, så blir jeg svært overrasket om det er rullebanekapasiteten som er begrensingen på OSL. De har tross like mange baner, samt at det ikke er fritt frem med hvilke baner som kan brukes til avganger og landinger på LHR.

Herlov
19-07-2014, 12:55

Det høres jo litt underlig ut at rullebanene skulle være den største begrensningen, for Munchen har jo relativt lik rullebanelayout (sikkert litt annerledes taxesystem) og har hatt opp til 430 000 flybevegelser per år, mens Gardermoen har mellom 200 og 250 000 nå (?). Men her kan selvsagt åpningstider, nasjonalt regelverk og andre forhold spille inn på hvordan rullebanene utnyttes på de to ulike stedene.

LN-KGL
19-07-2014, 13:02

Heathrow opererer med 470 000 årlige bevegelser og det er akkurat dobbelt så mye som på OSL. Avstanden mellom rullebanene på OSL er større enn på LHR som gjør at rullebanene kan opereres uavhengig av hverandre, med andre ord mer kapasitet på OSL. LHR er nattestengt, OSL er ikke det. LHR har begrensninger i luften på grunn av så mange naboflyplasser, mens OSL har mye mer jomfrulig luft. LHR har også en del avtaler med naboer angående støybegrensning som også setter begrensninger i antall bevegelser/fleksibilitet.

Med andre ord, i sommersesongen har OSL mye uutnyttet kapasitet og det er parkering-/terminalkapasitet som er begrensende. I vintersesongen er snø og uvær en begrensende fator, og en tredje rullebane kan avhjelpe dette.

Superhai
19-07-2014, 13:51

Når det var FBU+GEN så vokste trafikken, og etter at OSL åpnet så har trafikken vokst, selv om det var en dipp i 2001 så har det vært unntaket. Det er derfor merkelig at man ikke ser nytten av å dimensjonere for framtiden.

I dag så har man klattet på her og der, og det er dyre utvidelser. Terminalen ble i 1998 fullført innenfor budsjett, men da hadde man fjernet 10.000 kvm areal for å holde seg til dette budsjettet. Utbygging er i det store og det hele engangskostnader, mens tapte inntekter fra å gi opp f.eks. ytterligere kommersielle arealer er løpende. Vedlikeholdskostnadene med ytterligere "tomt" areal som uansett tilhører flyplassen er nok vesentlig lavere, særlig på OSL hvor slikt allerede er skjært til beinet.

Så må man se på konsekvensene. Samfunnsmessig siden flytrafikk er så viktig, så er tiden som man bruker på flyplassen i køer, forsinkelser ol. et vesentlig tap. For dagpendlere er det 1-2 timer som kunne vært kuttet ned per dag. For andre så er det ca 1 time per reisevei.

Superhai
19-07-2014, 14:03

Rullebanene har mer enn nok kapasitet nå. Den tredje rullebanen er vel sett på som et behov rundt 2030-40 el. uten at jeg husker det nøyaktig. Restriksjoner på rullebanen kommer ved vedlikehold og tidvis vinterstid. Heldigvis så har noen vært så pass smarte at man sørget for et effektivt apparat for at vinteravviklingen ikke får vesentlige problemer (dessverre har de som bestemmer over pengene sørget for at disse ikke skal være beredt før langt inne i første snøfallet på høsten). Den største flaskehalsen for flybevegelsene er parkeringene, og det hjelper ikke å busse om man ikke har noe sted å stoppe. Det er derfor man har laget til midlertidige parkeringer 80-99 for å kunne gjennomføre dagens trafikk.

TOS
19-07-2014, 15:35
Så må man se på konsekvensene. Samfunnsmessig siden flytrafikk er så viktig, så er tiden som man bruker på flyplassen i køer, forsinkelser ol. et vesentlig tap. For dagpendlere er det 1-2 timer som kunne vært kuttet ned per dag. For andre så er det ca 1 time per reisevei.

Tja. Min erfaring er nå at OSL er blant de mest effektive flyplassene jeg er innom i Europa (selv om det er trangt om plassen). Jeg bruker normalt sett ikke veldig mye unødig tid på flyplassen, og på meg virker det å generelt sett være svært lite store forsinkelser. Jeg har liten tro på at man kan kutte 1-2 timer per dag for en dagpendler/1 time per reisevei for andre med større kapasitet på OSL. Hvordan skulle det foregå?

Jeg trodde vel at OSL var blant de mest effektive flyplassene i Europa - eller husker jeg feil der også? Kanskje det har gått dramatisk nedenom siden de ble kåret til dette i 2010?

Are G
21-07-2014, 00:59
Enig med TOS her..
Ukependler til Oslo, og bruker aldri mye tid på flyplassen.. 1-2 Europaturer/mnd og samme sak, fort inn og igjennom.
FastTrack går som regel på 1 minutt og alt ellers fungerer fint.
Dog reiser jeg uten bagasje.

Hickok
21-07-2014, 09:33
Enig med TOS her..
Ukependler til Oslo, og bruker aldri mye tid på flyplassen.. 1-2 Europaturer/mnd og samme sak, fort inn og igjennom.
FastTrack går som regel på 1 minutt og alt ellers fungerer fint.
Dog reiser jeg uten bagasje.
Jeg antar du ikke reiser i rushtiden med andre ord?

TOS
21-07-2014, 09:52

Jeg er innom (spesielt innland) i rushtiden. Ja, det er kø, men er det noen flyplasser som ikke har kø i rushtiden? Og for oss reisende, er det ikke stort sett kø i sikkerhetskontrollen som vel kapasitetsmessig vil bli lite berørt av utbyggingen, og som sjelden synes å være fullt bemannet (mulig jeg har vært uheldig, men jeg har aldri sett alle slusene i drift)?

Hickok
21-07-2014, 10:28
Jeg er innom (spesielt innland) i rushtiden. Ja, det er kø, men er det noen flyplasser som ikke har kø i rushtiden? Og for oss reisende, er det ikke stort sett kø i sikkerhetskontrollen som vel kapasitetsmessig vil bli lite berørt av utbyggingen, og som sjelden synes å være fullt bemannet (mulig jeg har vært uheldig, men jeg har aldri sett alle slusene i drift)?
Oohhh. Der traff du et ømt tema. Når det er 30 minutter kø og fire lefige sluser, da ... [emoji3]

TOS
21-07-2014, 10:34
Oohhh. Der traff du et ømt tema. Når det er 30 minutter kø og fire lefige sluser, da ... [emoji3]

Så mye kunne vært gjort uten utbygging (men med noe mer innsats i sikkerhetskontrollen)...;) Lykke til!:)

Someone
21-07-2014, 12:57
Nå er det vel ikke sikkerhetskontrollen som er flaskehalsen på OSL, selv om den iblant er treg.....

TOS
21-07-2014, 15:01
Nå er det vel ikke sikkerhetskontrollen som er flaskehalsen på OSL, selv om den iblant er treg.....

Hvis man snakker om tiltak/utbygging for å bedre situasjonen for dagpendlere, som jeg kommenterte, hvor det var snakk om å redusere tidsbruken med 1 time per reisevei, så lurer jeg da på hva annet enn sikkerhetskontrollen som kan gi slike innsparinger? Hvis jeg står i kø på OSL så er det i sikkerhetskontrollen, MCT er ikke spesielt stor om man skal bytte fly på OSL, og flyselskapene som opererer på OSL kan vel stort sett vise til en nokså god on-time performance. Hvor er det da mye tid å spare inn?

At det er andre ting enn sikkerhetskontrollen som står i veien for ytterligere trafikk på flyplassen er så, men det var ikke det jeg kommenterte.

Are G
21-07-2014, 22:28
Flyr inn søndag kveld, hjem fredag 1430 eller 17.
Det er kanskje litt tidligere enn rushen?

Hickok
21-07-2014, 22:30
Flyr inn søndag kveld, hjem fredag 1430 eller 17.
Det er kanskje litt tidligere enn rushen?
Ja, du går nok så vidt klar.

Someone
30-07-2014, 11:08
På DN idag snakker Avinor om jobben med å tiltrekke seg nye langruter på OSL, samtidig kommer det frem at det jobbes med mindre utvidelser før dagens utbygging er ferdig i2017. Hva er det mer konkret snakk om?

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2014/07/30/1039/Luftfart/-store-muligheter-for-enda-flere-langruter
Men det vil også bli små utvidelser frem mot den tid, opplyser konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor til DN.

erikhb
30-07-2014, 13:24
Butikkarealene.

LN-KGL
31-07-2014, 00:08
Det kan se ut som utvidelsen jeg antydet i #725 nå er aksellerert.

Superhai
01-08-2014, 17:10
For de som liker slikt (det er 1000 dager til åpning): http://osl.no/nedtelling

Superhai
01-08-2014, 17:16
Hva er det mer konkret snakk om?

Det er mange operative endringer som gjøres hele tiden, men for passasjerer så bygges det nå ut i terminalen mellom utgang 40-43 - det skal blant annet bli flere toaletter!

LN-KGL
01-08-2014, 17:37
Det synes som nedtellingen til OSL ikke virker, her er en alternativ utgave:
http://www.timeanddate.com/countdown/generic?iso=20170427T12&p0=187&msg=%C3%85pning+av+OSL+T2

Superhai
01-08-2014, 17:51
Det synes som nedtellingen til OSL ikke virker, her er en alternativ utgave:
http://www.timeanddate.com/countdown/generic?iso=20170427T12&p0=187&msg=%C3%85pning+av+OSL+T2

Det var noen bokstaver som skulle være små i linken, skal være fikset nå!

Andre1980
01-08-2014, 17:59
Legg også merke til at den midlertidige piren fremdeles er der på grafikken som viser hvordan det skal bli, ovenfor nedtellingen.

Someone
01-08-2014, 19:10
Legg også merke til at den midlertidige piren fremdeles er der på grafikken som viser hvordan det skal bli, ovenfor nedtellingen.

Som nevnt tidligere i tråden har OSL søkt om å omgjøre den til en permanent bygning, men må da utgjøre en del forbedringer for å få den godkjent

Discus
01-08-2014, 23:14
Utvidelsene skulle koste seks milliarder. Nå er prislappen 14 milliarder.
...
Dagens Næringsliv skriver lørdag at flyplass-sjef Nic. Nilsen i dag har beregninger som tyder på at prislappen vil havne på 14 milliarder kroner.

- Nå har vi signert alle byggekontraktene. Da er jeg så sikker som jeg kan bli, sier han på Dagens Næringslivs spørsmål om 14 milliarder er nok.
http://e24.no/naeringsliv/ny-milliardsprekk-paa-oslo-lufthavn/23265788

LN-KGL
01-08-2014, 23:47
Synes det er merkelig at E24 er hengt opp i 24-tallet ved at de påstår at kapasiteten var 24 millioner passasjerer pr år før utbyggingen startet. Den eneste måten å få noe til å skje her i Norge er å underestimere pengebehovet og deretter be om tilgivelse for overskridelsen. Nå får vi se hva som skjer med forlengelse av non-Schengen, forlengelsen av pir Nord, pir sørøst (utland) og start av planleggingen for rullebane 3, Terminal B, satellitt B1, nytt teknisk driftsområde, nytt cargoområde i nordøst.

Someone
02-08-2014, 10:05
Samme sak fikk dagens forside på DN papir
Kort sagt så regner de med en økning i taxfreesalget på 100mnok som delvis finansierer dette

http://img.tapatalk.com/d/14/08/02/ugejuzu8.jpg

Chriscross
02-08-2014, 13:14
Så jeg kan se på kjøp av altfor mye alkoholsnadder som direkte skatt for bedre flyplass? Det er hva jeg kaller vinn-vinn! :-)

Superhai
02-08-2014, 14:24
Så jeg kan se på kjøp av altfor mye alkoholsnadder som direkte skatt for bedre flyplass? Det er hva jeg kaller vinn-vinn! :-)

I framtiden så må man vise fram kvittering fra sprit-butikken for å gå på toalettet, og man får bare lov til å pisse samme volumet som man har kjøpt for. - om man er usikker så kan man bestille mer på en terminal over pissoar/dosetet ;)

Dag Viking
02-08-2014, 14:26
Er det slik at hvis man er misfornøyd med utbyggingsløsningen, så kan man velge å boikottet tax-free for understreke sin mening??

LN-CGJ
02-08-2014, 17:17
Som nevnt tidligere i tråden har OSL søkt om å omgjøre den til en permanent bygning, men må da utgjøre en del forbedringer for å få den godkjent

Må jo bare toppe det hele det! Så da må det brukes enda mer penger på å bygge om en midlertidig pir, som ALLE forstod ville bli permanent, og som tvilsomt vil bli fullgod noen gang uten gater med broer. Synes dette T2 prosjektet er merkelig, men helt typisk norsk! Stemmer det at man kun øker med 6 gater, selv om disse skal bli rasende mer effektive?

Bygge og klatte på, og ikke bygge noe fullgodt noen gang.. Ser men på annen infrastruktur i landet som veier og jernbane så er det klattet på litt her og der.

Herlov
02-08-2014, 17:24

Alle bygninger og anlegg som skal stå/står lenger enn 2 år er etter plan- og bygningsloven å anse som "permanente", uansett om de skal rives etter 3 eller 100 år, og må normalt forholde seg til kravene i teknisk forskrift, mm, til permanente byggverk. Muligens er det et annet lovverk som utløser krav til utbedringer, for eksempel luftsfartsloven?

Jeg mener selvsagt at det er et praktisk og estetisk behov for utbedringer, ikke misforstå meg, men ville bare klargjøre.

Someone
02-08-2014, 17:34
Synes det er merkelig at E24 er hengt opp i 24-tallet ved at de påstår at kapasiteten var 24 millioner passasjerer.

Vel så rart er det når både de og DN har hengt seg opp i at utvidelsen skulle koste 6 mrd kr. Det var bare noen tidligere anslag, for da utbyggingen ble vedtatt var det 12,5 mrd som ble lagt til grunn. Slik at sprekken egentlig bare er på 1,5 mrd. Dette ble vel også annonsert tidligere og Avinor går nå selv ut med at det som står i DN er feil

http://www.avinor.no/avinor/presse/_nyhetsarkiv?FEIL_OM_UTBYGGING_AV_OSLO_LUFTHAVN&id=181-166758
Gjennomføringen av utbyggingsprosjektet ble vedtatt i 2011 med en kostnadsramme på ca. 12,5 milliarder kroner. Juni 2013 besluttet Avinors styre å øke budsjettrammen for prosjektet med 950 millioner kroner til totalt 13,45 milliarder kroner. I tillegg ble det lagt inn en budsjettreserve på 625 millioner kroner

I følge Avinor så bidrar også mer trafikk enn budsjetert med at dette mer eller mindre dekkes inn

LN-KGL
02-08-2014, 18:19
I følge Avinor så bidrar også mer trafikk enn budsjetert med at dette mer eller mindre dekkes inn

Vi bør vel også legge til at slik trafikken utvikler seg nå vil OSL passere 28 millioner rundt et år etter åpningen av T2/pir Nord.

Superhai
02-08-2014, 19:45
Stemmer det at man kun øker med 6 gater, selv om disse skal bli rasende mer effektive?

OSL har som mål 440000 passasjerer per gate per år (CPH har i dag i overkant av 300000, og ARN 275000). Men problemet med det er jo at OSL når høye tall på ruter med kort t/a, men hvis man skal satse på "lengre" ruter så fører de med seg vesentlig høyere t/a-tider, som er årsaken til at CPH og ARN har lavere tall per gate. Et annet vesentlig problem er mangelen på kat E plasser, som ikke økes i vesentlig grad, og som effektivt setter stopper for utviklingen av "lange" ruter med widebodies.

T2 og 2017 er fase 1, som skal gi kapasitet til 28 mill passasjerer og 90+ flybev per time. Men utviklingen ser jo ut til å øke langt mer enn hva som er planlagt, og fase 2 som skal øke til 35 mill vil nok nåes langt før enn i 2027 som man antar vil skje i dag. Det er så vidt jeg vet ikke noen konkret plan for når fase 2 skal settes i gang og hvor lang tid det tar å bygge, men det sies at det skal være enklere og raskere enn dagens fase 1 (som er vel klart 6 år etter vedtak). Så får vi se...

LN-CGJ
02-08-2014, 20:54
OSL har som mål 440000 passasjerer per gate per år (CPH har i dag i overkant av 300000, og ARN 275000). Men problemet med det er jo at OSL når høye tall på ruter med kort t/a, men hvis man skal satse på "lengre" ruter så fører de med seg vesentlig høyere t/a-tider, som er årsaken til at CPH og ARN har lavere tall per gate. Et annet vesentlig problem er mangelen på kat E plasser, som ikke økes i vesentlig grad, og som effektivt setter stopper for utviklingen av "lange" ruter med widebodies.

T2 og 2017 er fase 1, som skal gi kapasitet til 28 mill passasjerer og 90+ flybev per time. Men utviklingen ser jo ut til å øke langt mer enn hva som er planlagt, og fase 2 som skal øke til 35 mill vil nok nåes langt før enn i 2027 som man antar vil skje i dag. Det er så vidt jeg vet ikke noen konkret plan for når fase 2 skal settes i gang og hvor lang tid det tar å bygge, men det sies at det skal være enklere og raskere enn dagens fase 1 (som er vel klart 6 år etter vedtak). Så får vi se...

Godt svar med gode poenger! Når OSL sier de skal satse mer på Intercont, men ikke legger tilrette for dette i form av kat E stand, 2 broer til fly på kat E, plass og komfor i nonschengen og loungearealer, så vil vel dette begrense seg selv dessverre..

Er forresten toget gått for brotilknytning på pir sørvest? Et steg i feil retning å ikke ha det på en hovedflyplass!

Superhai
02-08-2014, 21:15
Er forresten toget gått for brotilknytning på pir sørvest? Et steg i feil retning å ikke ha det på en hovedflyplass!

Toget vil vel aldri "gå" så lenge pengene og viljen er der, man finner vel alltids entreprenører som er villig til å sette opp disse. Men det spørs det da. Jeg vet ikke om det er mulig å gjøre det uten at avstanden mellom flyene må økes (og dermed miste en eller flere oppstillingsplasser.

Someone
02-08-2014, 21:24
Godt svar med gode poenger! Når OSL sier de skal satse mer på Intercont, men ikke legger tilrette for dette i form av kat E stand, 2 broer til fly på kat E, plass og komfor i nonschengen og loungearealer, så vil vel dette begrense seg selv dessverre..

To/tre busser til og det problemet er "løst"

Bro tilknytning er definitivt en stor fordel, men ikke det som avgjør når alt kommer tiø alt

Superhai
02-08-2014, 21:32
plass og komfor i nonschengen og loungearealer, så vil vel dette begrense seg selv dessverre..

For flyselskapene så er det først og fremst de operasjonelle begrensningene som teller, passasjerkomfort er i så måte "bonus". Hvis f.eks. EK ser at de kan få betalende passasjerer fra en flyplass med bare en brakke som terminal, så vil de fly dit så lenge alle operasjonelle krav er møtt - for deretter evt. å jobbe for bedre fasiliteter med flyplassoperatøren etterhvert. Må de derimot f.eks. vente i en time før det blir ledig parkering, så er det ikke bare dårlig passasjerkomfort, men også kostbart operasjonelt, siden flyet ikke er i produksjon. For å sette det på spissen.

LN-CGJ
02-08-2014, 22:03
To/tre busser til og det problemet er "løst"

Bro tilknytning er definitivt en stor fordel, men ikke det som avgjør når alt kommer tiø alt

Nåja, det kommer vel ann på hvem man spør. Hvis OSL får nye ruter ved å tilby buss, så er vel de happy. Selvfølgelig ikke avgjørende, men skal man utvikle seg så bør man gjøre det i rett retning. Trenger ikke rygge inn i fremtiden. Er ikke sikker på om SQ hadde vært like fornøyd med tilbud om bussgate til sin nye rute, kanskje de da velger ARN?!

For flyselskapene så er det først og fremst de operasjonelle begrensningene som teller, passasjerkomfort er i så måte "bonus". Hvis f.eks. EK ser at de kan få betalende passasjerer fra en flyplass med bare en brakke som terminal, så vil de fly dit så lenge alle operasjonelle krav er møtt - for deretter evt. å jobbe for bedre fasiliteter med flyplassoperatøren etterhvert. Må de derimot f.eks. vente i en time før det blir ledig parkering, så er det ikke bare dårlig passasjerkomfort, men også kostbart operasjonelt, siden flyet ikke er i produksjon. For å sette det på spissen.

Nja, passasjerkomfort er vel det flere av se store selskapene lever av. EK, TG osv leverer premiumtjenester fra A til Å, og er ikke sikker på om å stå sild i tønne på OSL, før du blir stuet sammen i en buss er det man forventer når man flyet Emirates. Synes OSL bør være proaktive å tenke hva kundene og selskapene forventer i fremtiden. Alle ønsker mer komfort, og det bør det da også bygges for.

LN-KGL
02-08-2014, 23:41

Men fase 2 må være tilgjengelig når 28 millionergrensen brytes, ikke nå 35 millionergrensen er nådd. Med dagens veksttall er det følgende passasjertall som kan forventes ved årsslutt:
2014 = 23,9 millioner
2015 = 24,9 millioner
2016 = 26,0 millioner
2017 = 27,1 millioner
2018 = 28,2 millioner
2019 = 29,4 millioner
2020 = 30,7 millioner
2021 = 32,0 millioner
2022 = 33,3 millioner
2023 = 34,7 millioner
2024 = 36,2 millioner
2025 = 37,7 millioner

Disse tallene har ikke tatt hensyn til nyetablering av interkontinentale ruter som har vært indikert og dermed heller ikke dobbeltellingen av transferpassasjerer. Med andre ord er sjansen for at tallene blir høyere enn dette til stede.

Nå lurer dere kanskje på hvilken vekst som er benyttet, og det er den gjennomsnittlige prosentveksten mellom 2000 og 2013, og det er en vekst på 4,13%. Hvis man så tar hensyn til dette veksttallet er det klart at fase 2 må være klar for åpning mindre enn to (2) år etter fase 1 åpner for å ikke komme bakpå igjen, altså på slutten av 2018. Og på det tidspunktet fase 2 åpner må man være nesten 1 år inn i Terminal B-prosjektet hvis dette prosjektet skal ta seks (6) år å gjennomføre.

Det dermed klart at hvis OSL vil følge med i tiden kan vi se frem til kontinuerlig utbygging av flyplassen i hvert fall 10 år fremover.

TCAS
03-08-2014, 00:28
Piren med 19-gatene på innenriks blir vel raskt utvidet/forbedret for å gjøres permanente etter åpning av T2, så dette løser seg nok.

LN-KGL
03-08-2014, 00:52
19-piren (sørvestpiren) er for innenlandsflighter og vil også være det etter 2017. Problemet er ikke innenlandkapasitet, men utenlandskapasitet og da spesielt non-Schengen. Hele pir Nord blir kombi innenlands/utenlands Schengen og pir Vest forblir innenlands.

Trdfly
04-08-2014, 01:31
http://boarding.no/images/archive/p201408031506-54279.jpg
(Illustrasjon: Nordic — Office of Architecture)
http://boarding.no/images/archive/p201408032326-29565.jpg
(Illustrasjon: Nordic — Office of Architecture)

jb1
04-08-2014, 10:12
Det har sikkert blitt skrevet om dette foer, men blir all Non-Schengen vaerende ytterst paa naavaerende utenlandspir? Ville det vaert mulig aa opprette en lounge for pax der, slik at det blir kortere avstand for pax fra lounge til gate, samt at det vil vaere etter passkontroll. Baade Star og non-Star selskaper kunne jo samarbeide om dette.

Superhai
04-08-2014, 15:27
Det dermed klart at hvis OSL vil følge med i tiden kan vi se frem til kontinuerlig utbygging av flyplassen i hvert fall 10 år fremover.

Det er nesten garantert, jeg håper bare at det er noen som får ræva si fra T2-laurbærene og bestemmer seg for å starte de neste fasene før vi igjen er bakpå. Dessuten så vil man omtrent i begynnelsen av -30-tallet nå kapasiteten for flybevegelser med dagens to rullebaner, så om det skal bli en ny rullebane øst klar før det skjer må dette også starte om ca 10 år.

Superhai
04-08-2014, 15:32
Ville det vaert mulig aa opprette en lounge for pax der,

Det store problemet er areal, og ytterst på pir-øst er det prekært. Man kan muligvis finne noen supersmarte løsninger for pass-kontrollen som kan frigjøre noe, men en slik lounge vil bli mindre enn den SAS har på innland. Det var snakk om å ha også non-schengen-areal som en tredje-etasje i den nye piren (slik man blant annet har på Kastrup), men jeg vet ikke om det ble noe av.

LN-KGL
04-08-2014, 16:58
Det store problemet er areal, og ytterst på pir-øst er det prekært. Man kan muligvis finne noen supersmarte løsninger for pass-kontrollen som kan frigjøre noe, men en slik lounge vil bli mindre enn den SAS har på innland. Det var snakk om å ha også non-schengen-areal som en tredje-etasje i den nye piren (slik man blant annet har på Kastrup), men jeg vet ikke om det ble noe av.

Det ble ikke noe av på grunn av Politiets uvillighet til å ha to passkontroller (ytterst pir Øst og tredje etasje pir Nord). Derfor er det også bare en gate som er kategori E på pir Nord, men jeg tror også sannelig det er et par kategori D-gater. Sistnevte kategori er det vel en utdøende rase og på OSL i dag er det bare B752 som er i den kategorien.

Superhai
04-08-2014, 19:33
men jeg tror også sannelig det er et par kategori D-gater.

Altså 100% D? 757'ene både med og uten winglet parkerer i dag i "modifiserte" kat C parkeringer, jeg tror parkeringene 38-44 kan ta opptil 38-39 m (u/wl) mens 46 kan ta de med winglet (noen må gjerne korrigere dette).
Nå er det jo deilig å drive groundhandling med så god plass, men det hadde vel vært bedre å bruke den plassen til noe annet, som f.eks. lagring av utstyr, eller å utvide C-parkeringene.

LN-KGL
04-08-2014, 23:38
Superhai, det var på nye pir Nord det er trolig et par D. Du har riktig at gate 46 er en C+ (kan maksimalt ta en B753 med winglets), og 46R er en ren kategori E. AD 2 ENGM 2-4 angir 38-44 som rene kategori C og dermed er alle B757 over limit. Det gjør jo ikke noe så lenge det innen noen få år er slutt på B757 og da er det bare kategori C, E og F som gjelder.

Someone
18-08-2014, 22:31
Elendig bilde, men begynner og ligne litt på Pir nå

http://img.tapatalk.com/d/14/08/19/3u8y4u2e.jpg

KrisFlyer
28-08-2014, 21:07
På konferansen "En global Osloregion" i går (27.08.2014) la Avinor frem planer for utvikling av Oslo Lufthavn mot 2040. Der viste de en plansje med planer for fremtidig utbygging av flyplassen.

Det er nytt for meg at det finnes konkrete planer for Terminal 3 og en ny pir i sammenheng med denne. T3 plasseres ca. der hvor SAS Teknisk base ligger i dag, langs østre rullebane. Videre planlegges det bygging av en uavhengig pir på østsiden av dagens østre rullebane, som kobles til T3 med en kulvert.

Får dessverre ikke lagt frem plansjen her, men den ligger i på plansje 11 i PowerPoint-foredraget til Dag Falk-Petersen: http://www.avinor.no/avinor/omavinor/50_Konferanser+og+seminarer

Someone
28-08-2014, 21:10
Det er nytt for meg at det finnes konkrete planer for Terminal 3 og en ny pir i sammenheng med denne. T3 plasseres ca. der hvor SAS Teknisk base ligger i dag, langs østre rullebane. Videre planlegges det bygging av en uavhengig pir på østsiden av dagens østre rullebane, som kobles til T3 med en kulvert.

Det finnes også endel om dette i Avinor sin masterplan for OSL, som vel ble lagt frem i fjor eller noe sånt. Selv om der ligger det vel også et forslag til T3 øst for dagens østre rullebane

RedLine
28-08-2014, 21:26
Nåværende Masterplan (http://www.osl.no/tridionimages/Masterplan_endelig_tcm181-156071.pdf) daterer seg tilbake til mai 2012 og tar for seg utviklingen i perioden 2012-2050, den erstattet tidligere planen som var fra 2001-2030. Planen oppdateres jevnlig med 5-10 års mellomrom eller når store beslutninger er tatt for flyplassene utvikling.

Absolutt interessant ledning for de som ønsker vite mer om hele politiske prosessen og tankegangen rundt utvikling av flyplassen.

Someone
04-09-2014, 14:51
Litt om eiketaket på pir nord i Tu i dag

http://www.tu.no/bygg/2014/09/04/gardermoen-far-terrassegulv-pa-taket
Oslo Lufthavn legger 9500 kvadratmeter eik på taket til den nye Pir Nord

Hickok
22-09-2014, 21:08
Kanskje et lite sidesprang, men dette føler jeg er et perfekt eksempel på hva som er i ferd med å skje med utbyggingen på OSL. Det er vel bare å glede seg til 2017, når det blir plass til nye ruter, og dermed maurtuen innendørs blir komplett.
Allerede før byggestart var det klart at det nye høyskolebygget i Bergen ville bli for lite. Likevel ble planene godkjent både av de som bevilget penger og de som kvalitetssikret prosjektet

http://nrk.no/fordypning/for-lite-for-forste-spadetak-1.11933779

Fly med oss
29-09-2014, 22:10
Fra video i denne tråden: http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=959959#post959959

Jeg visste at ny duty free-butikk ville bli stor, men dersom dette blir endelig løsning så synes jeg det blir uhensiktsmessig kronglete å navigere seg bort til pir øst.

KjetilK
30-09-2014, 00:21
Fra video i denne tråden: http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=959959#post959959

Jeg visste at ny duty free-butikk ville bli stor, men dersom dette blir endelig løsning så synes jeg det blir uhensiktsmessig kronglete å navigere seg bort til pir øst.

O, skrekk, dette har jeg fryktet siden jeg så de første tegningene. De burde lage en enkel snarvei fordi hele dette røklet...

Boeingflyer
30-09-2014, 00:25
Sånn er det når det er shoppingsenter med høvelig kollektivtransport som skal bygges og ikke flyplass .....

kekker
30-09-2014, 10:11
Det må jo være Heinemanns våte drøm!

TOS
30-09-2014, 10:35

Det er vel sikkert også greit nok for flyselskapene som slipper unna med lavere landingsavgifter og annet liknende enn om man fjernet all annen kommersiell aktivitet på flyplassene.;)

ErlA
30-09-2014, 11:05
Huff, Men har jo vært så mye snakk og klagingpå at man må gå slalom gjennom alkohol labyrinten, så vi kan håpe det kommer en liten snarvei utenom.

Bergern
30-09-2014, 22:16

Ja, og 'han' får lov til å dagdrømme.

Basse-HAU
30-09-2014, 23:28
Det er vel sikkert også greit nok for flyselskapene som slipper unna med lavere landingsavgifter og annet liknende enn om man fjernet all annen kommersiell aktivitet på flyplassene.;)
Eneste som tjener ekstra fett på dette er staten med sine utbytter... Ikke det at de ikke investerer i Avinor, men de ser jo hva som må til for å melke kua også [emoji6]

Someone
13-10-2014, 08:49
Har de skrudd av Webkamereraene av utbyggingenetter de fikk noe siden? Kommer nå bare til en blank side

FlyCarl
13-10-2014, 09:22
For å si det sånn - tror ikke Heineman og OSL er de eneste som synes shopping er gøy her i verden ;)

WF-380
13-10-2014, 11:50
Har de skrudd av Webkamereraene av utbyggingenetter de fikk noe siden? Kommer nå bare til en blank side

De gamle sidene fungerer fremdeles: http://www.osl.no/en/osl/aboutus/_press/_webcamera

ErlA
13-10-2014, 13:00
De gamle sidene fungerer fremdeles: http://www.osl.no/en/osl/aboutus/_press/_webcamera

Borsett fra at det er litt tåke og dårlig sikt :P

Trdfly
17-10-2014, 22:59
Noe godt kommer det ut av den nye BETA-versonen til Avinor også....

Ny kul oversikt over mye med nye OSL osv.
https://saas.avinor.no/osl-story/

Bergern
19-10-2014, 12:00
To tatt fra 6109 akkurat nå.
Utbygging av terminal mot vest.
37646

37647

Fly med oss
31-10-2014, 11:39
I går kveld opplevde jeg at de har fjernet muligheten for å gå utenom taxfree ved ankomst ved OSL. Det må ha skjedd i løpet av de siste dagene, da jeg gikk utenom taxfree for seks dager siden.

SQ321
04-11-2014, 14:22
Ikke så mye nytt i grunn men OSL bekrefter at de innser behovet for mer plass til større maskiner:

Administrerende direktør på flyplassen, Øyvind Hasaas, bekrefter overfor Aftenposten at det foreligger konkrete planer om en ny utvidelse av terminalbygningen. Dette arbeidet vil imidlertid ikke bli igangsatt før den pågående utvidelsen er ferdig i 2017.

- Langdistanse passasjertrafikk vil vokse mye i årene fremover, her har jo ikke minst Norwegian sørget for å løfte markedet også her i landet. Men det er ofte trangt om plassen på den delen av terminal som skal håndtere trafikk utenfor Schengen-området. Derfor ser vi nå på hvordan vi kan bygge ut for å dekke den økte langdistansetrafikken, sier Hasaas.

http://www.aftenposten.no/okonomi/Oslo-lufthavn-vil-bygge-ut-igjen-for-a-kunne-ta-flere-store-fly-7771060.html

I tillegg er "Gateway to Scandinavia" navnet på den årlige Avinorkonferansen som avholdes neste uke.

LN-AØR
04-11-2014, 14:31
Ja, dette kunne de jo tenkt på tidligere, MEN iallefall positivt at de ser frem i tid og konstaterer at det vil bli et behov selv etter hovedutbyggingen.

LN-KGL
04-11-2014, 18:03
Dette er nok ikke bare pga. et individ; her er det en rekke individer og også politisk påvirkning som har bidratt til dårlige avgjørelser i denne prosessen - ruteutviklingen har vært mye på tross av og dimensjonering av OSL for å møte fremtiden er egentlig for å møte gårsdagens behov. Her er det ikke annet enn snakk om å redde stumpene. Jeg ser to umiddelbare utvidelser som må startes den 28. april 2017 - og da mener jeg ikke planlegging, men første spadestikk. De to prosjektene er:

1. Forlenge Pir Nord med 150 meter (det som har vært omtalt som T2.2) som dermed vil få seks flere fullkontakts stands.

2. Forlenge Pir Øst (utland non-Schengen) med 175 meter som innebærer stenging av taksevei Foxtrot. Dette kan lede til 2-3 nye fullverdige class E stands + en opprydding av eksisterende stands slik at noen av dagens E2-er blir fullverdige class E stands. Det er problem med sørsiden av piren siden taksevei Lima egentlig er for nær piren til å få til 90° på class E stands. Dermed må det bli en endring av avstand mellom alle av dagens gate-r fra gate 44 og utover. Det vil også bare være mulig med class E stands på nordsiden av Pir Øst fra 44 og utover. Sørsiden må nok dermed reserveres bare til class C stands som kan flekses mellom Schengen/non-Schengen på 45 og 47 (eller kanskje 43 - 49). Kapasitesmessig vil jeg anslå at antall class E stands vil fordobles i forhold til dagens situasjon (3 -> 6). Taksevei Lima derimot vil forbli en flaskehals til og fra apron sør for Pir Øst som i dag.

28. april 2017 må også være dag for å sette i gang med detaljplanleggingen av rullebane 3, første byggetrinn av Terminal B og et best mulig people mover system som skal binde sammen togstasjonen/Terminal A (dagens terminal) og Terminal B. Ser ikke noen hindring for people mover systemet kan erstatte dagens shuttle-busser mellom parkeringsområder og terminalen.

amatør
05-11-2014, 06:54
OSL: En evigvarende byggeplass. :(

RWY 24
05-11-2014, 08:25
OSL: En evigvarende byggeplass. :(

Det er vel uansett uunngåelig.

RSL
05-11-2014, 08:38
Den beste utbyggingstrategien for OSL hadde vært følgende:

1. Flytte regionale fly til pir syd, for så å forlenge innenlandspiren. (dette vil gi ca 4-5 nye gater)
2. Forlenge pir nord (4-5 nye gater)
3. Flytte passkontrollen i utenrikspiren, da det nå har kommet flere utenriksgater totalt. Dette vil gi flere non-schengen gater
4. Bygge et par skikkelige broer i pir syd for innenrikstrafikk (2-3 nye gater)
5. Bygge en ny innsjekkingshall og bagasjehall øst for dagens ekspidisjonsbygg, og koble denne hallen til en people mover som skal frakte passasjerer til en ny pir øst for motorveien. Denne piren kan brukes til Non-schengen. Denne utbyggingen vil medføre at 3-4 gater forsvinner fra dagens utenrikspir men hvis den nye piren får 10-12 gater så får man totalt 7-9 flere gater.

Someone
05-11-2014, 09:08
1. Flytte regionale fly til pir syd, for så å forlenge innenlandspiren. (dette vil gi ca 4-5 nye gater)

Vil det ikke da være like greit og heller oppgradere Pir Syd til fullverdig standard istedet for og rive commuter "brakka" for andre gang

5. Bygge en ny innsjekkingshall og bagasjehall øst for dagens ekspidisjonsbygg, og koble denne hallen til en people mover som skal frakte passasjerer til en ny pir øst for motorveien. Denne piren kan brukes til Non-schengen. Denne utbyggingen vil medføre at 3-4 gater forsvinner fra dagens utenrikspir men hvis den nye piren får 10-12 gater så får man totalt 7-9 flere gater.

Nå vil vel utvidelsen av dagens innsjekkinghall (den ny i vest) vel gjøre at kapasiteten her vil være såpass god at man vel ikke trenger enda en innsjekk og ankomsthall, slik at det holder med en ny (frittstående) pir med et effektivt transportsystem til?

amatør
05-11-2014, 09:15
Det er vel uansett uunngåelig.

En del kunne vært unngått hvis de hadde bygget ut hele pir nord i et trinn, noe de vet de burde gjort ettersom passasjertallet vil passere 28 millioner allerede i 2018.

RSL
05-11-2014, 09:18
Nå vil vel utvidelsen av dagens innsjekkinghall (den ny i vest) vel gjøre at kapasiteten her vil være såpass god at man vel ikke trenger enda en innsjekk og ankomsthall, slik at det holder med en ny (frittstående) pir med et effektivt transportsystem til?

Det kan nok hende at kapasiteten er god nok. Men en people mover-stasjon vil uansett "stjele" et par gater.

RSL
05-11-2014, 09:22
Vil det ikke da være like greit og heller oppgradere Pir Syd til fullverdig standard istedet for og rive commuter "brakka" for andre gang

Selvfølgelig er det flott om Pir Syd oppgraderes, men det vil jo medføre en kapasitetsnedgang i anleggsperioden. Å flytte regionals til pir syd er noe man kan gjøre for å umiddelbart frigjøre plass til utbygging av innenrikspiren. Dagens regionalgater har vel uansett ikke så høy standard?

RWY 24
05-11-2014, 10:40
En del kunne vært unngått hvis de hadde bygget ut hele pir nord i et trinn, noe de vet de burde gjort ettersom passasjertallet vil passere 28 millioner allerede i 2018.

Den må jo uansett bygges, så jeg ser ikke helt at det kunne vært unngått.

LN-KGL
05-11-2014, 11:28
RSL, det er ikke innenrikskapasitet det blir mangel på. Slik Pir Vest og Pir Sør i dag er koblet opp kan gatene bare benyttes for innenrikstrafikk. Pir Nord har også innenrikskapasitet siden man der får kombigater innenriks/utenriks-Schengen. En flytting av turboproppene til Pir Sør og forlengelse av Pir Vest vil bare øke kapasiteten innenriks - og dette er kapasitet det ikke er behov for.

Det å ha en ikke autonom Terminal B vil skape store problemer, med behov for store investinger i bagasjetransport mellom bagasjesystemet i Terminal A (dagens terminal med utvidelse mot vest) og Terminal B som trolig vil ligge der dagens driftsgarasjer er og sørover mot SAS teknisk. Denne transporten må være et lukket system for å ivareta sikkerheten (gjennomlysning skjer i så tilfelle i Terminal A), og med en trasé som må sno seg mellom/under/over eksisterende bygninger og veier, vil nok fort et eget bagasjesystem for Terminal B svare seg.

Med to terminaler vil nok også spørsmålet om bruken fort komme. Hvis Terminal B er bare for non-Schengen og Terminal A tar seg av kombinasjonen innenriks/utenriks Schengen, vil det ta ekstra tid for transfer mellom non-Schengen til innenriks/utenriks Schengen og motsatt. Hvis people moveren ikke er airside (på innsiden av sikkerhetskontrollen) vil det bli verre enn i dag, og hvis people moveren er bare airside så kan den ikke benyttes mellom Terminal A og Terminal B for de som terminerer non-Schengen-flight på OSL og skal videre med eller kommer med tog. Det er også mulig med en "amerikansk" løsning hvor enkelte flyselskaper "eier" en terminal, men da må nok begge terminalene ha full miks med innenriks/utenriks Schengen/utenriks non-Schengen. Nå diskuteres det også i politiske kretser å kutte ut taxfree. Vil dette fjerne behovet for en separasjon mellom innenriks og Schengen? Det er også et annet skille som virker litt unødvendig og det er mellom ankomst og avgang. På Pir 19/Sør er det en blanding i dag.

Someone
05-11-2014, 12:36
Det å ha en ikke autonom Terminal B vil skape store problemer, med behov for store investinger i bagasjetransport mellom bagasjesystemet i Terminal A (dagens terminal med utvidelse mot vest) og Terminal B som trolig vil ligge der dagens driftsgarasjer er og sørover mot SAS teknisk. Denne transporten må være et lukket system for å ivareta sikkerheten (gjennomlysning skjer i så tilfelle i Terminal A), og med en trasé som må sno seg mellom/under/over eksisterende bygninger og veier, vil nok fort et eget bagasjesystem for Terminal B svare seg.

Med to terminaler vil nok også spørsmålet om bruken fort komme. Hvis Terminal B er bare for non-Schengen og Terminal A tar seg av kombinasjonen innenriks/utenriks Schengen, vil det ta ekstra tid for transfer mellom non-Schengen til innenriks/utenriks Schengen og motsatt. Hvis people moveren ikke er airside (på innsiden av sikkerhetskontrollen) vil det bli verre enn i dag, og hvis people moveren er bare airside så kan den ikke benyttes mellom Terminal A og Terminal B for de som terminerer non-Schengen-flight på OSL og skal videre med eller kommer med tog. Det er også mulig med en "amerikansk" løsning hvor enkelte flyselskaper "eier" en terminal, men da må nok begge terminalene ha full miks med innenriks/utenriks Schengen/utenriks non-Schengen. Nå diskuteres det også i politiske kretser å kutte ut taxfree. Vil dette fjerne behovet for en separasjon mellom innenriks og Schengen? Det er også et annet skille som virker litt unødvendig og det er mellom ankomst og avgang. På Pir 19/Sør er det en blanding i dag.

Som du er inne på så kommer det jo veldig an på hvordan man ser for seg bruken av en eventuell terminal B, men med mindre man bestemmer seg for og holde terminal B totalt adskilt, og ikke muligjøre transfer mellom terminalene og dermed miste endel fleksibilitet, vil det jo være behov for noe transport av (transfer-) bagasje airside mellom de to terminalene

Det er også mulig og kombinere airside/lanside transport i samme toget, noe som f.eks er gjort på Frankfurt. Alternativer er busser på både landside og airside, ikke ulikt mellom terminalene på LHR. Og bortsett fra landside factoren er det jo ikke noe annerledes enn transporten av passasjerer og bagasje mellom pir A, B og C på LHR T5
Selvsagt vil det koste penger, men det vil det også gjøre skal man lage et komplett bagasjebehandlingsanlegg i en ny terminal, samt at man da slipper og investere i innsjekk/ankomst fasiliteterer. Således blir terminal B en ren pir B, som du jo har fremhevet tidligere, bortsatt fra at den vil ligge sørøst for dagens terminal istedet for nord mellom rullebanene

Et alternativ som peoplemover kan jo være et kombinert airside/landside tog under bakken i en kulvert fra ca området rett vest for terminalen og gate 37, som kan fange opp både skitne og rene passasjerer, samt brukes for tunnel for frakt av bagasje mellom terminalene?

Star Flyer
05-11-2014, 12:45
Har hørt rykter om at de skal bygge en "gate 19" også på utland. Håper ikke det skjer.

LN-KGL
05-11-2014, 14:05
Et alternativ som peoplemover kan jo være et kombinert airside/landside tog under bakken i en kulvert fra ca området rett vest for terminalen og gate 37, som kan fange opp både skitne og rene passasjerer, samt brukes for tunnel for frakt av bagasje mellom terminalene?

Espen, tror du kan glemme det med kulvert. Med så mange bygninger i området som trolig har både pæler og har flytende gulv, vil graving under slike i denne type løsmasse ikke være mulig uten setninger.

LN-AØR
05-11-2014, 15:17
Har hørt rykter om at de skal bygge en "gate 19" også på utland. Håper ikke det skjer.
Tja, ser ikke helt problemet. Greit nok at terminalen blir noe mindre oversiktlig og veien blir lengre å gå, men hvis dette motvirker økende bussgates, så er det bare positivt emm.

LN-KGL
05-11-2014, 17:06

Er vel kanskje undertegnede som er opphavet til det ryktet? Sjekk her:
http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=935262&postcount=695

Fellowship
05-11-2014, 18:06

Det håper ikke jeg heller, og aller minst at det blir enda en pir uten direkte utgang til flyene med vanlige passasjerbroer.

Jeg fatter ikke at OSL kan ha fått tillatelse til å bygge Pir syd med utg 19A-19H helt uten passasjerbroer, jfr gjeldende lovverk om universell utforming på alle offentlige bygninger.
Jeg fatter enda mindre at OSL på egne vegne ikke bygde de, det kan da ikke være pga plassmangel.. (?) det kan da heller ikke være mange kroner spart...
Jeg har selv reist sammen med en god kollega i rullestol fra gate 19E, og jeg klager ikke på verken skrankepersonale eller handlingsfirma, de ytte oss god service.
Men jeg klager på OSL sin manglende respekt for passasjerer som er avhengige av nettopp universell utforming.

LN-AØR
05-11-2014, 18:36
Det håper ikke jeg heller, og aller minst at det blir enda en pir uten direkte utgang til flyene med vanlige passasjerbroer.

Jeg fatter ikke at OSL kan ha fått tillatelse til å bygge Pir syd med utg 19A-19H helt uten passasjerbroer, jfr gjeldende lovverk om universell utforming på alle offentlige bygninger.
Jeg fatter enda mindre at OSL på egne vegne ikke bygde de, det kan da ikke være pga plassmangel.. (?) det kan da heller ikke være mange kroner spart...
Jeg har selv reist sammen med en god kollega i rullestol fra gate 19E, og jeg klager ikke på verken skrankepersonale eller handlingsfirma, de ytte oss god service.
Men jeg klager på OSL sin manglende respekt for passasjerer som er avhengige av nettopp universell utforming.
Nå kjenner jeg ikke til lovgivningen rundt dette med universell utforming, men dersom kravene ikke er innfridd beror nok dette mest sannsynlig på en dispensasjon. Særlig hensett til at pir 19 vel i utgangspunktet skulle være midlertidig (den blir nok varig).

Men ja, argumentet med at bevegelseshemmede har en utfordring rundt bruk av gate 19 er sikkert sant. Men at dette er entydig med manglende respekt har jeg vanskeligheter med å se. Jeg vil tro at førsteprioritet var å bygge den midlertidige terminalen innenfor rimelighetes grenser hva gjelder kostnader, for så å heller være behjelpelig med service slik dere opplevde.

Fellowship
06-11-2014, 16:13
Nå kjenner jeg ikke til lovgivningen rundt dette med universell utforming, men dersom kravene ikke er innfridd beror nok dette mest sannsynlig på en dispensasjon. Særlig hensett til at pir 19 vel i utgangspunktet skulle være midlertidig (den blir nok varig).

Men ja, argumentet med at bevegelseshemmede har en utfordring rundt bruk av gate 19 er sikkert sant. Men at dette er entydig med manglende respekt har jeg vanskeligheter med å se. Jeg vil tro at førsteprioritet var å bygge den midlertidige terminalen innenfor rimelighetes grenser hva gjelder kostnader, for så å heller være behjelpelig med service slik dere opplevde.

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-07-16-919?q=Universell+utforming
Hei og trakk for kommentar, jeg legger ved link til egen forskrift om universell utforming av lufthavner.
Jeg vet at jeg bruker sterke ord når jeg snakker om respekt, men jeg står for det jeg skrev. Jeg mener ikke at OSL har unngått det med vond vilje, men jeg vil påpeke at kravet til universell utforming er innenfor det som man kan kalle "rimelighetens grenser hva gjelder kostnader". Jeg kjenner jo ikke kostnadene som evt spares ved å ikke anlegge passasjerbroer, men jeg tror ikke kostnaden er så stor at man ikke skal gjøre det ved et "midlertidig bygg" som alle vet er i full bruk hver eneste dag i sikkert minst 10 år.

Bare det at man tillater seg å gjøre dette, vitner om en lite gjennomtenkt holdning til folk med ulike former for nedsatt funksjonsevne, og når dette i samfunnet gjentar seg gang etter gang selv med gjeldende lovverk, så vitner det dypest sett om mangel på respekt for mennesker med nedsatt funksjonsevne.

Dermed tillater jeg å skrive dette i en tråd som omhandler videre utbygging av OSL, fordi det faktisk også må være mulig å ettermontere passasjerbroer på gate 19A- 19H.

Boeingflyer
06-11-2014, 17:20
Man kunne jo f.eks spart de broene 17-23 og satt de opp på pir 19 isteden for å hugge de opp, men da hadde man indikert på et tidlig tidspunkt at dette nok kunne bli litt mer en temporært ...... Denne prosessen er og blir en katastrofe ...... Vi påpekte dette for snart 10 år siden :headbang

LN-AØR
06-11-2014, 17:43
http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-07-16-919?q=Universell+utforming
Hei og trakk for kommentar, jeg legger ved link til egen forskrift om universell utforming av lufthavner.
Forsåvidt en interessant diskusjon, men jeg må bemerke nok en gang at jeg ikke i noen grad er bevandret innenfor dette området av jusen (så må reservere meg mot totalt gale svar ;) ).

Dersom man tar utgangspunkt i, og legger til grunn, forskriften du linker til, er det flere interessante bestemmelser som kommer til anvendelse i en slik sak.

For det første følger det av § 7 (1) at "(...)ved fysisk endring av eksisterende lufthavn, tar Samferdselsdepartementet stilling til om det skal stilles krav om passasjerbroer." Allerede her ser man at det ikke er OSL som tar en slik beslutning, men Samferdelsdepartementet.

For det andre fremgår det av § 8 jf. § 9 hvilke ombordstignslønsninger som skal brukes overfor en bevegelseshemmet passasjer i mangel av broer. Her legger jeg til grunn at OSL følger forskriften da jeg ikke har grunnlag for å hevde noe annnet.

Etter § 19 (1) har Luftfartstilsynet imidlertid mulighet til "dispensere fra kravet i § 9 første ledd dersom det vil forårsake uforholdsmessig store driftsforstyrrelser eller kostnader."

Paragraf 9 (1) sier at "på lufthavner som har passasjerbroer plikter både lufthavnoperatør og flyselskap å benytte seg av disse dersom en eller flere funksjonshemmede eller bevegelseshemmede personer skal om bord eller skal gå av et luftfartøy. Dersom det er knapphet på passasjerbroer skal luftfartøy med slike passasjerer gis prioritet."

Ordlyden tilsier dermed at broer om mulig skal brukes dersom en bevelgelseshemmet passasjer skal fly, jf. § 9 (1) annet punktum.

Imidlertid kan dette som nevnt dispenseres fra etter regelen i § 19 (1) hvis kravene i § 9 (1) vil medføre "uforholdsmessig store driftsforstyrrelser eller kostnader."

Nå vet ikke jeg hvilke merkostnader det vil bli dersom man hadde bygget fullverdige broer på "pir 19," men jeg vil tro at kostnadene er betydelige sammenlignet med det motsatte. Også i den forstand at byggingen også ville tatt mye lengre tid. Kanskje greit å akseptere når pir 19 var tiltenkt midlertidig. Dersom den blir stående kan jo lønsingen bli en annen.

Derfor kan det kanskje ut fra forskriften aksepteres at OSL har fått en dispensasjon.

Du skriver at "Bare det at man tillater seg å gjøre dette, vitner om en lite gjennomtenkt holdning til folk med ulike former for nedsatt funksjonsevne, og når dette i samfunnet gjentar seg gang etter gang selv med gjeldende lovverk."

Her er jeg noe uenig. Når forskriften i utgangspunktet tillatter å dispensere, så blir det skarpt å hevde (hvis jeg tolker tilsvaret ditt riktig) at forksriften brytes "gang på gang selv med gjeldende lovverk." Er egentlig lovverket brutt? (Mulig du heller mente kommentaren som et stikk til departementet som må endre forskriften isåfall).

Jeg er hverken pro eller mot OSL, men poenget mitt med svaret er i alle fall at det vanskelig kan hevdes at OSL som foretak kan lastes dersom man leser forskrifen.

(Ser forøvrig at forskriften er fra 2013, og pir syd ble vel åpnet i 2012, så mulig regelverket var anneredes da pir 19 ble bygget.)

Fellowship
06-11-2014, 18:57
Hei igjen
Ja, jeg ser det at OSL kan ha fått en form for dispensasjon, noe jeg personlig synes er dumt, men det er en annen sak.

Betydelig høyere kostnad og lengre anleggstid hvis det hadde vært passasjerbroer..?

Nå er ikke vår hovedflyplass en hvilken som helst småflyplass rundt i landet, det er en plass med tusenvis av pax hver eneste dag, og jeg regner med at det er mange med bevegelseshemning hver eneste uke. Da mener jeg at man skal ta den kostnaden og tiden som kreves for å tjene sitt publikum på best mulig måte.
http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2013-06-21-61?q=Diskriminerings+og+tilgjengelighet

Svært mange av disse lovene ble revidert i 2013, men de var like tydelige slik de var formulert i 2007 og 2009.

Jeg kunne godt fortalt hva vi opplevde av viderverdigheter rundt avgang og ankomst på OSL i september, men det går utover det denne tråden skal handle om. På Værnes hadde vi ingen problemer :)

Mennesker med nedsatt funksjonsevne er i stor grad vant til å bli tilsidesatt og undervurdert i vårt samfunn generelt, og det skjer hver eneste dag.
OSL er en så stor bedrift og en så viktig samferdselsfaktor at det må kunne forventes mer enn de har klart ved sin bruk av "pir 19".

Jeg er ikke ute etter å skyte verken etter OSL eller departementet, men jeg håper jo at noen med ansvar på OSL kanskje leser dette...

Trdfly
06-11-2014, 19:34
Er det bare jeg som tar feil eller skal det ikke bli bro på 19 A-H når Pir sør(vest) blir permanent?

Someone
01-12-2014, 09:26
Var noen bilder fra utbyggingen på tu.no sist uke

http://www.tu.no/prosjekter/2014/11/27/utvidelsene-ser-dagens-lys#2
Oslo Lufthavn-utbyggingen i rute

FlyCarl
01-12-2014, 10:11
Irriterer meg fremdeles grønn over at den ene etasjen på nye pir nord ikke blir non-schengen, men innenriks.

Someone
05-12-2014, 08:22
Ny video av utbyggingen

https://m.youtube.com/watch?sns=fb&v=7_3_M9u8eAY

Ikke mye nytt, men er første gang jeg hører noe om gatenummeringen. Her snakker han om at han står ved det som skal bli gate C8. Så betyr det at man skal gå over til bokstav + tall, og at også eksisterende gater får nye navn?

flyKSU
05-12-2014, 10:15
Ikke mye nytt, men er første gang jeg hører noe om gatenummeringen. Her snakker han om at han står ved det som skal bli gate C8. Så betyr det at man skal gå over til bokstav + tall, og at også eksisterende gater får nye navn?
Lurte på det samme. Det hadde i så fall vært mye mer ryddig enn bare tall - typ A for nåværende innenriks, B for nåværende utenriks og C for pir nord.

Superhai
05-12-2014, 10:42
også eksisterende gater får nye navn?

Før så het parkeringene rundt terminalen faktisk Axx, men det forsvant siden de ikke hadde noen hensikt på det tidspunktet (terminal B og C var da planen). Nå har man jo fått en del nye numre på gater som 58A, 58B-F, 47A, 47B-F, 35ABC, 37ABC, 19A-H, så bokstaver er jo absolutt innført. Det viktigste er at numrene blir gjort slik at de ikke forvirrer (og der er OSL særs dårlige).

hanswest
05-12-2014, 13:09
Gleder meg til å fly fra D19-B...

kimpe
05-12-2014, 13:17
Eller en gang laaaaangt inne i fremtiden fra: LA8PV :)

Kim

Someone
05-12-2014, 13:55
Før så het parkeringene rundt terminalen faktisk Axx, men det forsvant siden de ikke hadde noen hensikt på det tidspunktet (terminal B og C var da planen). Nå har man jo fått en del nye numre på gater som 58A, 58B-F, 47A, 47B-F, 35ABC, 37ABC, 19A-H, så bokstaver er jo absolutt innført. Det viktigste er at numrene blir gjort slik at de ikke forvirrer (og der er OSL særs dårlige).

Gleder meg til å fly fra D19-B...

Litt av poenget er vel at den siste bokstaven (postfix?) skal sløyfes slik at det ikke lenger blir 19A-H men f.eks B1, B2, B2,

Hvis man følges med på rendringen/videoen så ser man en skilt som peker mot utland og som referer til C, D og E gatene. Litt logikk tilsier vel da A og B på innland, hvis man skal tolke videoen bokstavlig

Superhai
05-12-2014, 19:30
Litt logikk tilsier vel da A og B på innland, hvis man skal tolke videoen bokstavlig

Ja, jeg ser OSL har postet illustrasjoner i høy oppløsning på http://osl.no/utbygging

Jeg håper det da bli A,B "gamle" innland vest, C blir da innland nord, D kanskje utland nord, E utland øst og F utland non-schengen. Ikke dumt om 19 blir til A.

Strominho
06-12-2014, 10:33
Ny artikkel fra TU, denne gang om bagasjesystemet.

http://www.tu.no/samferdsel/2014/12/06/snart-blir-bagasjesystemet-pa-gardermoen-enda-mer-avansert

SQ321
13-12-2014, 10:22
Artikkel fra VG i dag med info om forenklet tollbehandling blant annet:

Da vil kofferten skannes og sendes direkte til flyet du skal ta. Når du drar billetten ved det nye tollklareringspunktet vil det dukke opp et bilde av kofferten og hvis tollerne mener at den er mistenkelig, blir bagasjen hentet og åpnet med passasjeren til stede.

Hvis ikke – og det gjelder de aller fleste – er det bare tut og fly. Prislappen for denne forbedringen er rundt 220 millioner kroner. Et prøveprosjekt med forenklet transfer starter allerede høsten 2015.

Det er ikke noe i veien med ambisjonene til Avinor og OSL fremover, i sterk kontrast til hvordan det har vært frem til nå. Har også hørt mye positivt om Øyvind Hasaas, mens vi venter på hvem som blir ansatt som direktør for trafikkutvikling:

Her vokser «nye» Gardermoen fram. Håpet er at storflyplassen skal bli knutepunkt for flere interkontinentale flygninger og gateway til Skandinavia.

– Å gjøre Oslo til en interkontinental «hub» tjener både Norges og Oslos interesser og vi vil ta de miljømessige hensyn som er mulig, sier Dag Falk-Petersen. Han opplyser at Gardermoen har fått betraktelig mer interkontinental trafikk de siste årene.

econ
13-12-2014, 11:54
Liker ambisjonene til OSL, med enklere tollbehandling vil vel også trafikken øke en gode del, da de som skal til BGO, SVG og TRD vil velge OSL fremfor AMS og CPH :)

Gleder meg til den nye piren åpner, er det noen som vet hvordan det blir med butikker og slik, vil det bli åpnet flere shoppingmuligheter, og kanskje noe litt mer ekslusive butikker slik som de har på CPH ?

Fly med oss
13-12-2014, 12:01
Litt interessant at det i artikkelen trekkes frem OSLs ambisjoner om å vokse på interkontinental trafikk når denne utbyggingen ikke øker kapasiteten på området.

Bergern
13-12-2014, 12:47
Litt interessant at det i artikkelen trekkes frem OSLs ambisjoner om å vokse på interkontinental trafikk når denne utbyggingen ikke øker kapasiteten på området.

Vil ikke dette kunne føre til at flere her til lands vil velge osl framfor cph, lhr, fra feks for transit?

PointMergeArrival
13-12-2014, 13:57
Vil ikke dette kunne føre til at flere her til lands vil velge osl framfor cph, lhr, fra feks for transit?

Som beskrevet tidligere blir det ikke plass til flere kode E fly på non-Schengen.
Den nye piren er ren Schengen med en kode E plass, hvor f.eks Thomas Cook sin A330 til kanariholmene kan stå. De som ønsker å etablere langruter fra OSL må fremdeles sloss om 46R, 48, 50, 53, 51 og 49.
Det er vel allerede sprengt inne på non-Schengen i dag når EK, QR, DU, UA, TG skal fly samtidig.

staale
13-12-2014, 14:02
Tror det skal mye til om jeg velger OSL fremfor CPH el LHR ved langturer.

Forenklet tollbehandling hjelper litt, men trives utrolig mye bedre på feks CPH.

For oss, som bor i SVG, er det jo revnende likegyldig om mtp connection om vi bruker LHR el CPH el OSL, og da vinner for vår.del den.flyplassen vi liker best, og da.også.den der det er enklest å mellomlande mtp å først se bagasjen igjen på.Sola.

G346
13-12-2014, 14:31
Som beskrevet tidligere blir det ikke plass til flere kode E fly på non-Schengen.
Den nye piren er ren Schengen med en kode E plass, hvor f.eks Thomas Cook sin A330 til kanariholmene kan stå. De som ønsker å etablere langruter fra OSL må fremdeles sloss om 46R, 48, 50, 53, 51 og 49.
Det er vel allerede sprengt inne på non-Schengen i dag når EK, QR, DU, UA, TG skal fly samtidig.

Det har vel vært snakk om å starte en utvidelse av non-Schengen så fort pir nord står ferdig. Men det er etter min mening noe de burde ha startet med allerede, eller aller helst implementert i nye pir nord. Ja, det er mye mennesker inne på non-Schengen visse tider av døgnet, men det aller verste er ved inngående passkontroll ved mange ankommende fly samtidig. Opplevd flere ganger at køen står ned rulletrappene og ut i tuben. Rett og slett flaut.

Turbomeca
13-12-2014, 15:27
Det er litt spesielt å høre på OSL skryte av seg selv i media om hvor fremtidsrettede de er i tankegangen og om hvordan Oslo skal bli en interkontinental hub. Realiteten er omvendt, alt med dagens utbygging handler jo om å drifte dagens butikk og dagens trafikkbilde best mulig (knapt nok det). Man er på etterskudd, alle vet det, og man kommer til å fortsette med å være på etterskudd slik det ser ut.

Det har vel vært snakk om å starte en utvidelse av non-Schengen så fort pir nord står ferdig..
Som vil føre til at taksebane F forsvinner. På ingen måte en god løsning, men det vil sannsynligvis tvinge seg frem. Når man først har gravd seg ned i et hull så må man bare fortsette å grave.

geirs
14-12-2014, 17:08
Lørdag midt på dagen nå i vintersesongen må vel være av de verste tidspunktene på non-schengen. Når DY har 2 fly, TG 1 og EK 1. Og alle disse 4 skal ut mellom kl 13.15 og 13.55. Ca 1200 seter bare på disse fly. Og i tillegg andre 737 avganger rundt disse tidene.

robertaas
14-12-2014, 18:19
Lørdag midt på dagen nå i vintersesongen må vel være av de verste tidspunktene på non-schengen. Når DY har 2 fly, TG 1 og EK 1. Og alle disse 4 skal ut mellom kl 13.15 og 13.55. Ca 1200 seter bare på disse fly. Og i tillegg andre 737 avganger rundt disse tidene.
Det er ille når passkøen går forbi service-skranken til SAS.

Someone
16-12-2014, 20:28
Kanskje ikke så mye utbygging, men mindre forbedring - OSL melder på Instgram at de har ferdigbygget 10 nye toaletter på utland ved Aquavitbaren

peterfox
16-12-2014, 22:26

Stand-messig kan jeg ikke uttale meg, men jeg var innom her på onsdag i forrige uke (10 des), da stod pass-kontrollen i god EWR/JFK style, helt opp til kiosken (ca 100 meter), ingen ledige sitteplasser osv. Da gikk EK, QR, TG, DU og ett par LHR avganger. Passasjeropplevelser er flyttet til Bjørvika, men resultatansvaret ligger på OSL......

Superhai
16-12-2014, 22:39
Non-Schengen blir utvidet noe i nær framtid, tror ikke det hjelper all verden - det blir ikke flere parkeringer av det rundt piren. Ellers så skryter OSL av at de har fått Tax-free butikken på ankomst til å flytte på vinen slik at de kan sluse passasjerene tax-free-kundene gjennom butikken.

robertaas
16-12-2014, 23:56
Kanskje ikke så mye utbygging, men mindre forbedring - OSL melder på Instgram at de har ferdigbygget 10 nye toaletter på utland ved Aquavitbaren
Like trange som de andre eller har de endelig skjønt at man trenger trillekoffert-kompatible toaletter på en flyplass?

Someone
15-01-2015, 08:25
OSL sier nå de konkret ser på utvidelse av non-Schengen, men at man først kommer i gang etter Pir Nord er ferdig i 2017

http://www.aftenposten.no/okonomi/Oslo-lufthavn-vil-bygge-ut-igjen-for-a-kunne-ta-flere-store-fly-7771060.html

Administrerende direktør på flyplassen, Øyvind Hasaas, bekrefter overfor Aftenposten at det foreligger konkrete planer om en ny utvidelse av terminalbygningen. Dette arbeidet vil imidlertid ikke bli igangsatt før den pågående utvidelsen er ferdig i 2017.

SQ321
15-01-2015, 08:52
Men dette er gammelt nytt. Artikkelen er fra november i fjor. Har for øvrig sett skissene av hva som planlegges og det ser bra ut. Bare synd det tar så lang tid.

jb1
15-01-2015, 10:37
Er det overhodet mulig aa bygge flere passkranker ved avgang? Ved ankomst er det stort sett nok, pluss at det er automatisk kontroll ogsaa.

SQ321
15-01-2015, 10:44
Er det overhodet mulig aa bygge flere passkranker ved avgang? Ved ankomst er det stort sett nok, pluss at det er automatisk kontroll ogsaa.

Men er egentlig antall skranker problemet? Problemet er at det sjelden er mer enn 2 eller 3 bemannede skranker. Dette er også det som har vært uenigheten mellom OSL og politiet da politiet sier de ikke har/vil bruke mer penger på bemaning, noe OSL ikke er veldig fornøyd med.

G346
15-01-2015, 12:03
Men er egentlig antall skranker problemet? Problemet er at det sjelden er mer enn 2 eller 3 bemannede skranker. Dette er også det som har vært uenigheten mellom OSL og politiet da politiet sier de ikke har/vil bruke mer penger på bemaning, noe OSL ikke er veldig fornøyd med.

Ja, i utgående passkontroll er antall passbokser problemet. Der er tidvis alle passboksene bemannet og allikevel står køen langt nedover terminalen (spesielt sommertid/helg). I inngående passkontroll er problemet kanskje heller at bemanningen er for dårlig tilpasset tidene på døgnet når det er tunge ankomster. Da hender det i verste fall at man står nedover rulletrappene, fordi kun tre av åtte bokser er bemannet. Politiet skulle nok også helst sett at det ble bevilget mer penger på bemanning, men det har heldigvis bedret seg betraktelig ila det siste året. Flere tidligere vakante stillinger er nå blitt besatt, så det ser lysere ut.

Bergern
19-01-2015, 22:28
Nye terminalen mot vest sett fra 5517 en ikke alt for kald vinterkveld.
38117

Someone
20-02-2015, 14:00
Når er egentlig veien og rampen forbi den nye avgangshallen planlagt ferdig? Dvs hvor lenge skal man kjøre på den provisoriske broen bak Radisson når man kjører fra OSL

vbe86
20-02-2015, 23:33
Nye broen er planlagt åpnet i oktober visstnok.

Someone
12-03-2015, 20:58
Ser at man i forbindelse med asfaltering av vestre rullebane i sommer og skal også foreberede hurtigAvkjøringer fra rullebanen. Men når er det planlagt og faktisk bygge dem?

http://www.hegnar.no/bors/artikkel540132.ece
I tillegg til asfaltarbeidene skal det utføres en del andre anleggsarbeider på rullebanen. Dette omfatter forberedelser for såkalt hurtigavkjøring fra rullebanen, oppgradering til senterlinjelys på taksebane C2 til C6 og forberedelsesarbeid for landingssonelys syd på vestre bane. A

LNv22
13-03-2015, 12:25
Det står i artikkelen at banen er 3600 meter lang + 300 meters betongdekke i hver ende. Hvorfor er endestykkene av betong og ikke asfalt?

RWY 24
13-03-2015, 13:34
Det står i artikkelen at banen er 3600 meter lang + 300 meters betongdekke i hver ende. Hvorfor er endestykkene av betong og ikke asfalt?

Jeg er ikke ekspert på dette, men betong er vel sterkere enn asfalt, krever mindre vedlikehold, men er dyrere, mer krevende å legge og må herde lenger. Derfor er det sikkert hensiktsmessig kost/nytte-messig å legge det på sånne steder hvor det i utgangspunktet skal ligge uberørt i lang tid. Resten av banen må vel stadig vedlikeholdes og oppgraderes allikevel, og det er sikkert lettere å gjøre med asfalt, da det antakelig er lettere å lappe og flikke på, og lettere og raskere å legge nytt.

jameson82
13-03-2015, 13:42
Betong er hardere mot dekkene så derfor benyttes det på den delen som er minst i bruk

SQ321
13-03-2015, 14:34
Ser at man i forbindelse med asfaltering av vestre rullebane i sommer og skal også foreberede hurtigAvkjøringer fra rullebanen. Men når er det planlagt og faktisk bygge dem?

http://www.hegnar.no/bors/artikkel540132.ece

Lurer på om hurtigavkjøringene vil øke kapasitet i peak. Vil i så fall være etterlengtet men mulig dette tar litt mer tid.

PointMergeArrival
16-03-2015, 13:53
Lurer på om hurtigavkjøringene vil øke kapasitet i peak. Vil i så fall være etterlengtet men mulig dette tar litt mer tid.

Svaret er ja. Hurtigavkjøringer vil gi lavere Runway-Occupancy-Time (ROT) og da kan flyene lande tettere. Dette sammen med å ta i bruk Reduced-Runway-Separation-Minima (RRSM) vil gi bedre kapasitet. Hvis de endelig får ut fingeren og innfører uavhengige innflyginger kan 2 rullebaner avvikle over 100 flybevegelser i timen (teoretisk kapasitet).
Foreløpig er det terminalkapasiteten som er proppen, men vi får håpe dette bedrer seg etter 2017.

Futura
16-03-2015, 14:40
Svaret er ja. Hurtigavkjøringer vil gi lavere Runway-Occupancy-Time (ROT) og da kan flyene lande tettere. Dette sammen med å ta i bruk Reduced-Runway-Separation-Minima (RRSM) vil gi bedre kapasitet. Hvis de endelig får ut fingeren og innfører uavhengige innflyginger kan 2 rullebaner avvikle over 100 flybevegelser i timen (teoretisk kapasitet).
Foreløpig er det terminalkapasiteten som er proppen, men vi får håpe dette bedrer seg etter 2017.Dette er jo noe de vurderer på Heathrow, å forlenge den ene rullebanen så de i kan taned to etterhverandre.

SQ321
16-03-2015, 15:37
Foreløpig er det terminalkapasiteten som er proppen, men vi får håpe dette bedrer seg etter 2017.

Takk for info. Fikk forøvrig høre nå at hurtigavkjøringer ligger inne i planene for 2018-2020, stemmer det?

PointMergeArrival
16-03-2015, 18:51
Takk for info. Fikk forøvrig høre nå at hurtigavkjøringer ligger inne i planene for 2018-2020, stemmer det?

Jeg er relokalisert til Dubai så jeg er ute av loopen. De utsetter det stadig, ikke godt å si.

Someone
13-04-2015, 14:49
Ser ut som taket på togperrongen blir utvidet i løpet av 2015

http://www.at.no/anlegg/2015-04-13/Peab-fikk-flyplassoppdrag-14288.html
Peab Anlegg har fått i oppdrag fra Jernbaneverket å utføre plattformarbeider på Oslo lufthavn stasjon for ca. 45 millioner kroner.

Hele stasjonsområdet, og området opp til ankomsthallen på Oslo lufthavn, skal utvides for å øke passasjerkapasiteten. Peabs oppdrag er å forlenge taket på søndre plattform og etablere fordrøyningsbasseng under plattform 1 og 3.

LN-CGJ
13-04-2015, 20:19
OSL sier nå de konkret ser på utvidelse av non-Schengen, men at man først kommer i gang etter Pir Nord er ferdig i 2017

Får da virkelig håpe se snart tar til fornuft og bygger flere kat E oppstillingsplassen med to broer. Er ikke mange andre enn OSL som bygger nytt uten å ta høyde for store fly. Burde egentlig ha satset og bygget en kat F til A380 i tillegg. Men vi er vel ikke akkurat kjent for å være i forkant på nisseberget!

SQ321
13-04-2015, 20:27
Får da virkelig håpe se snart tar til fornuft og bygger flere kat E oppstillingsplassen med to broer. Er ikke mange andre enn OSL som bygger nytt uten å ta høyde for store fly. Burde egentlig ha satset og bygget en kat F til A380 i tillegg. Men vi er vel ikke akkurat kjent for å være i forkant på nisseberget!

Men det er jo det de sier de skal gjøre i artikkelen.

LN-CGJ
13-04-2015, 21:36
Men det er jo det de sier de skal gjøre i artikkelen.

Mulig du ser noe som ikke jeg ser, men slik jeg leser artikkelen så står det at man skal bygge ut piren, men hva den skal inneholde er ikke avklart!

Nå er man i gang med å bygge ut pir nord, uten å hensyntatt non Schengen kat E/F stands med dobbel pir tilknytning. Har vel bevist her at man har sovet i timen..

Tar av meg hatten hvis OSL blir så offensive at de bygger kat F oppstilling med dobbel bro på den nye internasjonal piren. Etterlyser litt proaktiv tankegang, og det ser jeg lite av i artikkelen.

SQ321
13-04-2015, 21:51
Mulig du ser noe som ikke jeg ser, men slik jeg leser artikkelen så står det at man skal bygge ut piren, men hva den skal inneholde er ikke avklart!

Nettopp, det er derfor jeg er litt forsiktig med å være kritisk da de bekrefter at det blir utbygging i 2017 selv om antall nye E evt F gater ennå ikke er avklart, noe de heller ikke trenger å avklare allerede nå. Men det er nok ikke så lenge til det blir avklart så da velger jeg å avvente evt kritikk inntil jeg ser hva de faktisk planlegger.

Som nevnt tidligere så vurderes det også en separat non Schengen terminal litt lengre frem i tid men det er blant annet avhengig av DY sine fremtidige planer for OSL.

Superhai
14-04-2015, 00:37
Nettopp, det er derfor jeg er litt forsiktig med å være kritisk da de bekrefter at det blir utbygging i 2017

Det er ennå 2,5 år til en evt. ny utbygging kan settes i gang. Det er heller ikke særlig mulighet for avlastning når en ombygging settes i gang. Jeg er svært spent å se hvordan de har tenkt å gjennomføre dette. Det er lite som kan gjøres for å strekke pir øst lenger østover. Jeg tror også en "pir sydøst" er uaktuell. En ny ombygging tar nok ytterligere 2 år, så vi snakker 2019-20 før OSL vil være i stand til å utvide widebody-kapasiteten i særlig grad.

SQ321
14-04-2015, 08:45
Det er ennå 2,5 år til en evt. ny utbygging kan settes i gang. Det er heller ikke særlig mulighet for avlastning når en ombygging settes i gang. Jeg er svært spent å se hvordan de har tenkt å gjennomføre dette. Det er lite som kan gjøres for å strekke pir øst lenger østover. Jeg tror også en "pir sydøst" er uaktuell. En ny ombygging tar nok ytterligere 2 år, så vi snakker 2019-20 før OSL vil være i stand til å utvide widebody-kapasiteten i særlig grad.

Avlastning ved ombygging av hele non Schengen lurer jeg på også hvordan kan løses. Det er for øvrig planen at pir øst skal forlenges blant annet.

Someone
14-04-2015, 08:51
Selv om det ikke er ideelt før enn gjort mye med busser

Superhai
14-04-2015, 14:35
Det er for øvrig planen at pir øst skal forlenges blant annet.

Da har man vel tenkt å fjerne taxiway F, men det reduserer kapasiteten til/fra østre rullebane.

Når det gjelder bussing på Non-Schengen så er det vel eneste alternativet, ulempen er at politiet er veldig lite begeistret for det, spesielt på ankomster. Og for ikke å nevne hvordan det blir for passasjerene når flere widebodies skal busses fra området.

Men OSL har vel som vanlig en plan. ;)

akira
18-04-2015, 02:49
Hva er det som skjer med gate 53?

SQ321
18-04-2015, 09:28
Hva er det som skjer med gate 53?

Blir dobbel bru.

BraathensSafe1985
18-04-2015, 14:48
Via en melding fra OSL, har jeg fått som svar at det ikke vil bli gjort klar for Airbus A380 i denne omgang, men at det eventuelt kan bli aktuelt ved neste byggetrinn. Altså etter 2017. Som altid er Norge treigt ... :headbang

Cockpitview
18-04-2015, 15:51
Via en melding fra OSL, har jeg fått som svar at det ikke vil bli gjort klar for Airbus A380 i denne omgang, men at det eventuelt kan bli aktuelt ved neste byggetrinn. Altså etter 2017. Som altid er Norge treigt ... :headbang

Du må gjerne forklare hvilke åpenbare kansidater som stresser A380 på OSL de neste par årene?

Someone
18-04-2015, 15:53

Tja, hvis de ikke har fått noen signaler fra EK som at det kommer noen A380 med det første så er det en heller dårlig investering og sløs av penger og bruke flerfoldige millioner på dette nå

Discus
18-04-2015, 15:55
Tja, hvis de ikke har fått noen signaler fra EK som at det kommer noen A380 med det første så er det en heller dårlig investering og sløs av penger og bruke flerfoldige millioner på dette nå
I tillegg greier de nok å snu seg rundt ganske fort om det er behov, hvertfall på det som må gjøres ved gate. Så er det kanskje en drøss andre ting som må fikses på flyplassen? Hva er status på rullebaner, taxebaner og havaritjenesten? Om man trenger å bygge om taxebaner og slik så tar nok det vesentlig lenger tid enn å få på plass en ekstra bro.

Someone
18-04-2015, 16:02
I tillegg greier de nok å snu seg rundt ganske fort om det er behov, hvertfall på det som må gjøres ved gate. Så er det kanskje en drøss andre ting som må fikses på flyplassen? Hva er status på rullebaner, taxebaner og havaritjenesten? Om man trenger å bygge om taxebaner og slik så tar nok det vesentlig lenger tid enn å få på plass en ekstra bro.

Ja, det er viktigere og være i en posisjon slik at man har foreberedt deg så man relativt raskt kan kunne fikse dette skulle behovet oppstå. Ikke nødvendigvis har bygget alt ferdig

Discus
18-04-2015, 16:06
Ja, det er viktigere og være i en posisjon slik at man har foreberedt deg så man relativt raskt kan kunne fikse dette skulle behovet oppstå. Ikke nødvendigvis har bygget alt ferdig
Særlig med tanke på at en A380 ikke bare plutselig kommer, det er nok (tross all skepsis) noe dialog mellom flyselskaper og OSL som skjer utenfor dette forumet også :D

foxyhoxy
18-04-2015, 16:36
Hva er det de driver på med på den ene rullebanen. Ser de har stengt av halve rullebanen og driver å graver langs med banen.

Discus
18-04-2015, 17:17
Hva er det de driver på med på den ene rullebanen. Ser de har stengt av halve rullebanen og driver å graver langs med banen.
Vestre bane? Vedlikehold
Våren og sommeren 2015 legger Oslo Lufthavn ny asfalt på vestre rullebane.
Arbeidet vil pågå fra 11. april til tentativt 2. august.http://oslomedia.avinor.no/news/vestre-rullebane-faar-ny-asfalt-110917

BraathensSafe1985
18-04-2015, 21:03
Du må gjerne forklare hvilke åpenbare kansidater som stresser A380 på OSL de neste par årene?

Når man først holder på og skal oppgradere Norges hovedflyplass, så mener jeg det er smart å gjøre det, slik at om / når eventuelt en slik ting kan bli aktuelt at vi er klar. Det er ikke så mange år siden at 747 og 777 var sjeldne på OSL. Jeg tror vel ikke det er så voldsomt større grunnlag på CPH enn OSL for en A380.

Både Emirates og Thai Airways kan være aktuelle.

Superhai
19-04-2015, 18:27
Når man først holder på og skal oppgradere Norges hovedflyplass, så mener jeg det er smart å gjøre det

Jeg er ikke direkte uenig, og synes det er mye 12-time løsninger. Men i forhold til utvidelsen nå så er løpet kjørt. For neste fase så man også være klar over at en eller flere dedikerte kat. F parkeringer tar mye plass, og da må noe annet vike så lenge man skal utvide pir øst. Det man kan derimot gjøre er å gjøre klart for kat. F ved å planlegge en kat. E pluss naboparkeringen til å også kunne ta i mot kat. F fly (men hvor man da blokkerer naboparkeringen mens flyet er parkert). Siden det neppe kommer til å regne A380'er over flyplassen så er nok det et av de bedre kompromissene. Skal man ha dedikerte kat. F og samtidig utvide kapasitet så må man utvide andre steder enn ved dagens østlige pir.

foxyhoxy
27-04-2015, 13:51
http://www.vgtv.no/#!/video/111476/eksklusiv-omvisning-paa-nye-gardermoen-slik-blir-din-reisehverdag

Ny video fra i dag.
I videoen sier de at det er i hovedsak norwegian som skal bruke den nye avgangshallen. Noen som vet no mer om dette?

Fredrik Propell
27-04-2015, 13:53
VG har laget en reportasje om "nye Gardermoen" også kalt "flyløvens hule..." Der kommer det hvertfall frem at den nye delen av avgangshallen er hovedsaklig tenkt dedikert til Norewegian. Betyr det også at DY sin handeling agent "får" den ny piren til sin PMZ og slikt? Tror dere de har fåtte en "god deal" av osl eller er det at SAS ikke ønsker/har råd til å bruke penger på å flytte/gi kundene en litt freashere reiseopplevelse?
Har også sett PMZ`en på OSL og den er ikke mye å skryte av. Slitt og møkkete og dårlig kapasitet i peak. Håper SAS får noe nyte av den nye terminalen også, men OSL favoriserer vel DY pga den konstante ekspansjonen de driver med i motsetning til andre :rolleyes:

http://www.vgtv.no/#!/video/111476/eksklusiv-omvisning-paa-nye-gardermoen-slik-blir-din-reisehverdag

Flight Cancelled
27-04-2015, 14:19
VG har laget en reportasje om "nye Gardermoen" også kalt "flyløvens hule..." Der kommer det hvertfall frem at den nye delen av avgangshallen er hovedsaklig tenkt dedikert til Norewegian.
Det er vel å anta at SAS ønsker å fortsette å holde seg i nærheten av sine lounger.

Someone
27-04-2015, 14:28
VG har laget en reportasje om "nye Gardermoen" også kalt "flyløvens hule..." Der kommer det hvertfall frem at den nye delen av avgangshallen er hovedsaklig tenkt dedikert til Norewegian. Betyr det også at DY sin handeling agent "får" den ny piren til sin PMZ og slikt? Tror dere de har fåtte en "god deal" av osl eller er det at SAS ikke ønsker/har råd til å bruke penger på å flytte/gi kundene en litt freashere reiseopplevelse?
Har også sett PMZ`en på OSL og den er ikke mye å skryte av. Slitt og møkkete og dårlig kapasitet i peak. Håper SAS får noe nyte av den nye terminalen også, men OSL favoriserer vel DY pga den konstante ekspansjonen de driver med i motsetning til andre :rolleyes:

Det er da ganske naturlig at en av de to store aktørene på OSL samler seg i den ene delen, og det er vel ikke usannsynlig at det gamle innsjekkningsorådet på et eller annet tidspunkt må gjøes noe med?

Og når det kommer til PMZ så er jo det fint for de ansatte, men som passasjer merker man ikke noe til det. Bruken av passasjerområdene blir vel uansett mixed som i dag

Ser man forresten på trafikkveksten på OSL de siste par årene er det ganske jevnt mellom de to største

Mekum
28-04-2015, 06:39
Og når det kommer til PMZ så er jo det fint for de ansatte, men som passasjer merker man ikke noe til det. Bruken av passasjerområdene blir vel uansett mixed som i dag

Hva er PMZ?

Dreyer
28-04-2015, 10:13
Hva er PMZ?

Der bagasjen kommer ned til stuere, som enten legger den i container eller trailere kjører den til flyet for lasting.

LN-RJJ
28-04-2015, 16:26
Hva er PMZ?

Pre Make-up Zone

LNv22
30-04-2015, 14:58
Her er mer om "Norwegians nye avgangshall": http://www.vg.no/forbruker/reise/gardermoen-her-er-norwegians-nye-avgangshall/a/23443478/

Dash
30-04-2015, 15:51
Her er mer om "Norwegians nye avgangshall": http://www.vg.no/forbruker/reise/gardermoen-her-er-norwegians-nye-avgangshall/a/23443478/

Biter meg merke i dette:

Med den pågående ombyggingen frigjøres også arealer der spisestedet «Sinnataggen» er i dag – arealer som skal omgjøres til ny 1000 kvadratmeters innlands-lounge for SAS, forklarer Johansen.

Er ikke dette ny info?

LNv22
30-04-2015, 15:58
Biter meg merke i dette:

Er ikke dette ny info?

I så fall blir det enten 1)To innenrikslounger, med enten to "fullservice" eller en "fullservice" og en cafe-lounge der dagens er, eller 2) dagens blir lagt ned til fordel for den nye. Med de investeringene som er gjort i arealet rundt dagens lounge ville det overrasket meg om den plutselig skal abandoneres.

Someone
30-04-2015, 16:12
I så fall blir det enten 1)To innenrikslounger, med enten to "fullservice" eller en "fullservice" og en cafe-lounge der dagens er, eller 2) dagens blir lagt ned til fordel for den nye. Med de investeringene som er gjort i arealet rundt dagens lounge ville det overrasket meg om den plutselig skal abandoneres.

Den dagens kan umulig ha kostet så mye?

Dessuten kan jo lokalet brukes til noe annet kommersielt. Tenker først og fremst spisested. Og antar SAS har en tidsbegrenset leiekontrakt

LNv22
30-04-2015, 16:20
Den dagens kan umulig ha kostet så mye?

Dessuten kan jo lokalet brukes til noe annet kommersielt. Tenker først og fremst spisested. Og antar SAS har en tidsbegrenset leiekontrakt

Hvorfor ikke gjøre det skikkelig for en gangs skyld? Med en så langstrakt terminalbygning, og en så ekstremt stappfull lounge det er i dag, hadde det ikke gjort mye om de utvidet til to.

Med den beliggenheten som er i dag, samt antatt beliggenhet for den nye som beskrives i artikkelen, befinner de seg omtrent i hver sin ende. Da er det fint å ha to. Hadde det ligget én stor lounge i midten av innenriksterminalen hadde det vært noe annet.

Someone
30-04-2015, 16:37
Hvorfor ikke gjøre det skikkelig for en gangs skyld? Med en så langstrakt terminalbygning, og en så ekstremt stappfull lounge det er i dag, hadde det ikke gjort mye om de utvidet til to.

Med den beliggenheten som er i dag, samt antatt beliggenhet for den nye som beskrives i artikkelen, befinner de seg omtrent i hver sin ende. Da er det fint å ha to. Hadde det ligget én stor lounge i midten av innenriksterminalen hadde det vært noe annet.

Mye billigere og drive en i stedet for to lounger. Og ha to innenriksdelen (som tross alt ikke er så stor) høres ut som økonomisk tullete

LNv22
30-04-2015, 16:41
Mye billigere og drive en i stedet for to lounger. Og ha to innenriksdelen (som tross alt ikke er så stor) høres ut som økonomisk tullete

Jeg ser poenget i at det er en kostnadsspørsmål og ikke et komfortspørsmål for passasjerene.

Tatt i betraktning beliggenheten til den nye piren, med både innenriks og utenrikstrafikk, blir for så vidt den nye lounge plasseringen omtrent midt i mellom også.

Løsningen i dag er i alle fall rimelig crap; jeg kjenner nok av folk som heller tar seg en halvliter fra en betalingskran på terminalgulvet i stedet for å prøve seg på innenriksloungen.

Are G
30-04-2015, 16:50
Gjør ingenting om de lager en innenriks gold og en business. Eller gjør den eksisterende til cafe lounge for den saks skyld..

Flight Cancelled
30-04-2015, 22:45
Gjør ingenting om de lager en innenriks gold og en business. Eller gjør den eksisterende til cafe lounge for den saks skyld..

En egen gulllounge hadde vært kjekt, selv om denne kanskje kunne fått plass "inne i" (som en del av) den nye? Den nye loungen er også planlagt et godt stykke fra en rekke gater. Det er ikke å utelukke at den nåværende loungen godt kan fungere som en lounge med lettere servering/drikke for kortere opphold sammen med den nye?

Cockpitview
05-05-2015, 09:58
Ny video av den nye piren og terminalen.

http://www.aftenposten.no/reise/Se-nye-Oslo-Lufthavn-her-530474_1.snd

Dreyer
05-05-2015, 12:12
Er det noen her som har bilder av utbyggingen av 53?

ErlA
05-05-2015, 23:47
Mye av det nye arealet blir dedikert Norwegian, både pir og avgangshall. spenstig og litt kult.

Star Flyer
05-05-2015, 23:57
Vil det ikke bli kjappere og enklere å fly med Norwegian da?
Hvis rulletrappene fra toget skal rett opp i ny ankomsthall...

Flight Cancelled
06-05-2015, 04:02
Ja, de nye rulletrappene gir en ekstra boost til flybensinen som gjør at de fyker avgårde 0,05 mach raskere så snart de passerer FL200. Det om de ikke har hastighetsrestriksjoner fra ATC da. ;)

Potensielt enklere og mer praktisk kan jeg derimot si meg enig i, men ikke nødvendigvis kjappere. Man skal vel forøvrig uansett inn i avgangshallen, uavhengig av hvor man går fra togstasjonen (om man i det hele tatt kommer derfra). Jeg syntes også at veien inn til dagens innsjekkingsområde er ganske så kort fra togstasjonen, jeg...

Someone
06-05-2015, 06:03

Nå vil jo togstasjonen ligge mellom de to avgangshallene, slik at rulletrappen kommer opp mellom den

https://avinor.no/konsern/flyplass/oslo/utbygging/hva-bygges-ut/#!ombygging-av-jernbanestasjonen-5068

Fnate
06-05-2015, 08:30
Mmmmm... Får krysse fingrene for en BA Galleries jeg nå da. Det hadde vært noe det.

LN-HFH
06-05-2015, 14:47
Mye av det nye arealet blir dedikert Norwegian, både pir og avgangshall. spenstig og litt kult.
Hva? Blir den nye piren også hovedsakelig tiltenkt DY? Flott det, men da kan vel SK bli litt sjalue:p

Someone
06-05-2015, 14:54
Hva? Blir den nye piren også hovedsakelig tiltenkt DY? Flott det, men da kan vel SK bli litt sjalue:p

Nei, piren(e) vil være felles som i dag.

SQ321
06-05-2015, 14:57

Kan dette ha noe med operasjonene til DY sammenlignet med SAS? Har DY kortere turn around og kombinerer maskinene nasjonalt/internasjonalt i større grad enn hva SAS gjør? Dersom det er tilfellet så er det kanskje naturlig da den nye piren kan ta hensyn til nettopp dette med maksimal utnyttelse da et fly som eksempelvis ankommer fra BGO kan dra videre internasjonalt uten å måtte bytte gate?

ErlA
06-05-2015, 15:51
Kan dette ha noe med operasjonene til DY sammenlignet med SAS? Har DY kortere turn around og kombinerer maskinene nasjonalt/internasjonalt i større grad enn hva SAS gjør? Dersom det er tilfellet så er det kanskje naturlig da den nye piren kan ta hensyn til nettopp dette med maksimal utnyttelse da et fly som eksempelvis ankommer fra BGO kan dra videre internasjonalt uten å måtte bytte gate?

Mulig jeg blandet nytt innsjekkområde og pir, men mente jeg leste noe om det. Skal dog ikke være forsikker.

Someone
06-05-2015, 19:25

Nå tror jeg hverken det stemmer at DY skal ha pir Nord, da det kun er i en trolig feiltolket post her inne det eneste stedet jeg har sett det

Uansett så er vel operasjonene til DY og SK ganske like sådan? Jeg kjenner ikke så godt til DY, men sjekket opp dagens SAS flighter, og der virker det som at normalen for utenriksflighter mellom 08:30 og 12:00 er at flyet enten kommer fra nightstop innenriks eller har rukket en tur-retur innen Sør-Norge før det slynges ut i Europa. Unntaket virker være ARN og CPH, samt maskinen som har nightstop på LHR, og eventuelle Blue1 maskiner som kommer inn fra HEL (gikk til ABZ i dag)

I nevnte tidsrom fant jeg basert på info hos widerøe.no og flightrader følgene avganger SAS som mellom 08:30 og 12:00 hadde hatt bruk for en fleksigate, men som da i dag trolig betyr buss for ankommende passasjerer: ALC, FRA, MXP, MUC, LYR, DUB, MAN, GZP, TXL, CDG, LNZ (Charter)

Antar en analyse for DY sine flighter ville sett nogenlunde lik ut, men det er uansett tydelig at SAS trenger Pir Nord for sine operasjoner på OSL

Nå sjekket jeg ikke etter klokken 12, eller flighter fra utlandet, men er vel ikke usannsynlig man ser et motsatt mønster senere på dagen

Thomas
07-05-2015, 19:27
Det kan også nevnes at DY i dag mellom 13:45 og 15:45 hadde 13 ankomster fra utland som parkerte på innland/pir syd. Snakk om inntekt for Nettbuss.

geirs
11-06-2015, 16:58
Ser ut som gate 53 er ferdig utbygd med dobble bruer og tatt i bruk igjen.

OleSR
29-06-2015, 23:16
http://www.aftenposten.no/okonomi/Gardermoen-utvider-for-a-ta-imot-verdens-storste-passasjerfly-8076038.html

Oslo Lufthavn skal bygges ut slik at den skal kunne ta imot verdens største passasjerfly, Airbus A380.

Arbeidet skal påbegynnes i 2017, og stå ferdig i 2019.

Dette har vel tidligere vært utelukket? Godt nytt, uansett. Hvilke utbyggingstiltak kreves for å gjøre flyplassen fullgod for A380-operasjoner?

LN-CGJ
29-06-2015, 23:53
http://www.aftenposten.no/okonomi/Gardermoen-utvider-for-a-ta-imot-verdens-storste-passasjerfly-8076038.html

Dette har vel tidligere vært utelukket? Godt nytt, uansett. Hvilke utbyggingstiltak kreves for å gjøre flyplassen fullgod for A380-operasjoner?

Veldig bra at det nå endelig skjer noe. Må likevel si at jeg er overrasket over at man ikke så/forstod dette behovet når T2 prosjektet ble satt i gang. Mange her på forumet sa det da allerede at de bygger for lite og trangt, og det tenkes ikke på økt IC trafikk.

Tydelig at det var behov for nye koster i ledelsen, og man kan spørre seg om de før har gjort jobben sin når vi ser hvor langt bak i leksa vi er!

Wishmaster
29-06-2015, 23:55
Syns det var noe med at det var taxebanene som ike var dimensjonert for den vekta...? Syns jeg leste en artikkel om det da lh a380 taxet til noncmschengen piren? Noen av dere som kan av/bekreftene dette? Kan dessverre ikke linke til noe dokumentasjon.

Cockpitview
29-06-2015, 23:58
Veldig bra at det nå endelig skjer noe. Må likevel si at jeg er overrasket over at man ikke så/forstod dette behovet når T2 prosjektet ble satt i gang. Mange her på forumet sa det da allerede at de bygger for lite og trangt, og det tenkes ikke på økt IC trafikk.

Tydelig at det var behov for nye koster i ledelsen, og man kan spørre seg om de før har gjort jobben sin når vi ser hvor langt bak i leksa vi er!

Saneringen har begynt med både Nic Nilsen og Knut Stabæk ute. Dog sitter Nic med ansvar for T2 frem til 2017. Snart forsvinner også Espen Etre.

Klø hverandre på ryggen klanen er snart historie og det lyser i horisonten:-)

LN-MOW
30-06-2015, 00:00
Ikke bare vekta, men også bredden. Hvis du ikke oppfyller sikkerhetskravene om avstand mellom taksebanene, må du blokkere disse når A380 skal takse inn eller ut. Da blir det fort trafikkork på en travel dag ...

LN-CGJ
30-06-2015, 00:05
Saneringen har begynt med både Nic Nilsen og Knut Stabæk ute. Dog sitter Nic med ansvar for T2 frem til 2017. Snart forsvinner også Espen Etre.

Klø hverandre på ryggen klanen er snart historie og det lyser i horisonten:-)

Ja, og bra er tydeligvis det. Ser allerede nå et mer fremoverlendt og proaktivt tankesett da man gjør klar for A380 uten å blitt spurt. Gledelig!

FlyCarl
30-06-2015, 00:20
Kjenner ingen av de dere nevner, men som vanlig (og hyppig) passasjer begynner Gardermoen å bli knall og man merker at de som styrer er opptatt av passasjerene og har kommersiell teft!

KjetilK
30-06-2015, 01:23
Nå går jo ikke salget av A380 strålende... Vil det ikke være mye viktigere å tilrettelegge for hauger og flokker av B787/A350 enn en og annen A380?

BraathensSafe1985
30-06-2015, 03:34
Nå går jo ikke salget av A380 strålende... Vil det ikke være mye viktigere å tilrettelegge for hauger og flokker av B787/A350 enn en og annen A380?

Utbygging for Airbus 380 er vel bare en del av utbyggingen. Det er vel en generell utbygging av utenlandsterminalen og herunder større fly av alle typer det også er snakk om.

Callsign
30-06-2015, 03:57
Vet noen hvilket konsept de har valgt? Forsvinner f.eks taxebane Foxtrot?

amatør
30-06-2015, 06:37
Finnes det noen tegninger av hva de har tenkt til å gjøre med non Schengen?

Cockpitview
30-06-2015, 07:35
Finnes det noen tegninger av hva de har tenkt til å gjøre med non Schengen?

Ja, men ikke som er blitt offentlig presentert.

I korthet blir piren forlenget, med service konsepter og lounge i to etasjer.

amatør
30-06-2015, 09:40
Ja, men ikke som er blitt offentlig presentert.

I korthet blir piren forlenget, med service konsepter og lounge i to etasjer.

Virker litt uprofesjonellt av OSL å gå ut med en pressemelding om utbygging uten å presentere noen plantegninger.

storg
30-06-2015, 10:12
Virker litt uprofesjonellt av OSL å gå ut med en pressemelding om utbygging uten å presentere noen plantegninger.

Hvorfor det? Saken hadde vært bedre ja. Men hvis man ikke har noe man ønsker å vise frem, da viser man ikke frem noe. Faktaene blir jo ikke noe annerledes.

Someone
08-07-2015, 17:47
Bilde fra i dag

http://images.tapatalk-cdn.com/15/07/08/e2ebfbbce29637839e6867973b5df5e1.jpg

vbe86
10-07-2015, 20:53
OSL har postet nye bilder av fremdriften på Facebook:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.959839050724731.1073741849.181901235185187&type=3

SQ321
15-07-2015, 11:22
Kort reportasje fra AftenportenTV:

http://www.aftenposten.no/webtv/#!/video/101318/bli-med-inn-i-den-nye-terminalen-paa-gardermoen

Fly med oss
15-07-2015, 14:30
Kort reportasje fra AftenportenTV:

http://www.aftenposten.no/webtv/#!/video/101318/bli-med-inn-i-den-nye-terminalen-paa-gardermoen

He-he, intervjuobjektet er så glad for at den nye piren ikke blir stygg å se på. Ja, for det ville vært en tragedie om pengene heller gikk til å lage noe funksjonelt...

Trdfly
15-07-2015, 14:32
He-he, intervjuobjektet er så glad for at den nye piren ikke blir stygg å se på. Ja, for det ville vært en tragedie om pengene heller gikk til å lage noe funksjonelt...

Både og ... hadde den vært stygg så hadde hele forumet kokt og alt var fælt, men det hadde ikke skadet om de hadde bygd den ''litt'' lengre med det samme...

Hickok
15-07-2015, 15:03

Glem funksjonelt, så lenge det er godt med plass til butikkarealer. Publikum er i grunnen bare i veien.

SQ321
15-07-2015, 15:25
Jeg avventer til den åpner før jeg som pax gjør opp en mening og hva som er bra og dårlig .. Men ja, de burde nok helt sikkert ha bygget den noe lengre mens de først var i gang.

Someone
15-07-2015, 18:01
Glem funksjonelt, så lenge det er godt med plass til butikkarealer. Publikum er i grunnen bare i veien.

Tja, jeg vil si det er en fordel at de nå har fokus på butikkarealer. Det glemte de da flyplassen ble bygget og butikkene må inn uansett da det er en veldig viktig del av inntektsgrunnlaget for store flyplasser

Hickok
15-07-2015, 19:11
Tja, jeg vil si det er en fordel at de nå har fokus på butikkarealer. Det glemte de da flyplassen ble bygget og butikkene må inn uansett da det er en veldig viktig del av inntektsgrunnlaget for store flyplasser

Joda, men det kunne jo vært kjekt om de avså et par m2 til to-tre sitteplasser til passasjerene også.

amatør
15-07-2015, 19:25
Jeg avventer til den åpner før jeg som pax gjør opp en mening og hva som er bra og dårlig .. Men ja, de burde nok helt sikkert ha bygget den noe lengre mens de først var i gang.

Ja jeg er spent på om de oppdager det før de fjerner all infrastrukturen i forbindelse med utbyggingen..

Superhai
15-07-2015, 21:47
Tja, jeg vil si det er en fordel at de nå har fokus på butikkarealer.

Ja hva skal man med publikum, så lenge man har plass til butikker!

TOS
15-07-2015, 22:22
Ja hva skal man med publikum, så lenge man har plass til butikker!

Du er klar over at Avinor henter inn ca 60% av sine inntekter fra kommersiell virksomhet i disse butikkene...? Hvis de ikke får disse inntektene så er det rimelig å forvente at flyselskapene og handling selskapene ville måtte betale mer for å bruke arealene på flyplassene. Alternativt at passasjerene måtte betale.

ENGM 911
16-07-2015, 05:44
Huffda:

De som kommer med toget til OSL og tar rulletrappene opp til avgangsnivå blir møtt av en gigantisk lys avgangshall dere aldri har sett maken til tidligere. Bare synet av taket over jernbanen blir verdt en tur til OSL.

Pir nord blir det feteste dere noen sinne har gått i på en norsk flyplass! Jeg kan garantere at dere får en WOW-opplevelse. Prøv heller å se det positive og gled dere til 2017.

hifiman
16-07-2015, 09:17
Huffda:

De som kommer med toget til OSL og tar rulletrappene opp til avgangsnivå blir møtt av en gigantisk lys avgangshall dere aldri har sett maken til tidligere. Bare synet av taket over jernbanen blir verdt en tur til OSL.

Pir nord blir det feteste dere noen sinne har gått i på en norsk flyplass! Jeg kan garantere at dere får en WOW-opplevelse. Prøv heller å se det positive og gled dere til 2017.
er det noe som vært lenge ?
komme med flytoget den 9 juni da var alt som før

Fly med oss
16-07-2015, 09:19
er det noe som vært lenge ?
komme med flytoget den 9 juni da var alt som før

Du må nok vente til 2017.

hifiman
16-07-2015, 09:21
Du må nok vente til 2017.
å, var jeg som leste feil :)

Fly med oss
16-07-2015, 09:23
Du er klar over at Avinor henter inn ca 60% av sine inntekter fra kommersiell virksomhet i disse butikkene...? Hvis de ikke får disse inntektene så er det rimelig å forvente at flyselskapene og handling selskapene ville måtte betale mer for å bruke arealene på flyplassene. Alternativt at passasjerene måtte betale.

Det finnes nok av flyplasser som klarer å finne plass til både kommersielle arealer og passasjerer. Det blir interessant å se hvor mange sitteplasser hver gate i den nye piren får. I dag er det vel i snitt rundt 30 pr gate i utlandspiren, sånn omtrent?

hifiman
16-07-2015, 12:17
søkes etter testdeltagere, flere som skal bli med ?

https://www.netigate.se/a/s.aspx?s=224461X34583584X92987

Hickok
16-07-2015, 12:33
Det finnes nok av flyplasser som klarer å finne plass til både kommersielle arealer og passasjerer. Det blir interessant å se hvor mange sitteplasser hver gate i den nye piren får. I dag er det vel i snitt rundt 30 pr gate i utlandspiren, sånn omtrent?

Og færre pr. gate i innenlandspiren (sett bort fra 19 gatene).

Someone
16-07-2015, 12:59
Og færre pr. gate i innenlandspiren (sett bort fra 19 gatene).

Men er det egentlig noe stort problem?

Hickok
16-07-2015, 13:02
Men er det egentlig noe stort problem?

Om du reiser ukentlig gjennom der, så er det et stort irritasjonsmoment, ja, men om du reiser to ganger i året, så nei, neppe.

I rushtiden på torsdagskveld og fredagskveld kan du bare glemme å finne noe plass å sitte, enten det er på spisesteder eller i resten av trminalen (inklusiv SAS loungen). Da er det stappet.

Fly med oss
16-07-2015, 13:43
I rushtiden på torsdagskveld og fredagskveld kan du bare glemme å finne noe plass å sitte, enten det er på spisesteder eller i resten av trminalen (inklusiv SAS loungen). Da er det stappet.

Og for å tilføye: Gateområdene blir ganske raskt stappfulle av mennesker, og da mener jeg virkelig stappfulle, uten gulvplass i det hele tatt, og uten mulighet for passasjerer og diverse ansatte til å bevege seg. Kabinansatte må brøyte seg frem. Rullestoler må nærmest rulle over kofferter og bager for å komme seg frem. Ved prioritert ombordstigning er det vanskelig å komme seg frem fordi man befinner seg midt i et mylder av mennesker, og det er kanskje en halvmeter til overs foran porten for å indikere at det "ikke er noen kø der".

Ser man et effektivt gateområde med nok sitteplasser i fugleperspektiv så holdes nesten alle gangarealer (dvs. mellom seterader + inngang + området foran skranke) fri for mennesker og bagasje i store deler av tiden før avgang. I tillegg er det ofte lagt opp til et større areale uten sitteplasser hvor det er plass til minst én, ofte to, lengre rekker med mennesker som venter å få gå om bord fordi deres rader/klasser/statuskort etc. akkurat har blitt ropt opp. Alt dette gjør at ombordstigningsprosessen foregår effektivt og relativt smertefritt.

Jeg har faktisk ingen som helst tro på at det blir noe bedre i den nye piren enn det er i dag. Hvorfor skulle det egentlig bli det?

/Rant over

SQ321
16-07-2015, 13:54
Jeg har faktisk ingen som helst tro på at det blir noe bedre i den nye piren enn det er i dag. Hvorfor skulle det egentlig bli det?

Hva er det egentlig du mener? At Pir Nord med sine nye 63.000 m2 ikke kommer til å ha noe som helst for seg for de reisende på OSL? At det kommer til å bli like trangt?