PDA

View Full Version : Utbyggingen av OSL mot 2017/T2


Pages : 1 [2] 3 4 5 6 7

Someone
31-10-2011, 21:21
Takk for oppdateringsbildene Mister


Mot øst. Her vil det komme en "midlertidig" pir mot fjernoppstilling utland. Man kan skimte det nye hvite vip-huset.

Men skulle ikke denne komme på fjernpark innland?

ENGM 911
31-10-2011, 21:24
Takk for oppdateringsbildene Mister



Men skulle ikke denne komme på fjernpark innland?

Jorda, men kommer også på utland.

ohegge
31-10-2011, 21:36
Hehe... Er det nå man skal si... " Var det ikke det jeg sa...."? ;-) (31/7-2011, side 10)

Men, det blir jo flott da! Og vil jo medføre en rimelig stor kapasitetsøkning! Tviler nok på at den blir revet etter at utbyggingen av pir nord er ferdig.

Someone
31-10-2011, 22:34
Jorda, men kommer også på utland.

Ah, takk for ny info. Vet du når byggingen av denne skal starte og planlagte ferdigstillelse?
Og finnes det en mer detaljert plan som er offentlig over hva som skal gjøres når enn den ganske grove som finnes på T2 sine hjemmesider?

Twin Otter
31-10-2011, 22:54
Saiko. Hovedflyplassen vår blir svær! .... I norsk forstand. :P

Wingman
01-11-2011, 09:37
Sånn for perspektivets skyld, blir denne bakkeradaren plassert rett nord for den nye piren?

ToreD
01-11-2011, 15:53
Sånn for perspektivets skyld, blir denne bakkeradaren plassert rett nord for den nye piren?

Den blir vel ca 100 meter nord for piren når den er ferdig ja

Discus
01-11-2011, 18:04
Hehe... Er det nå man skal si... " Var det ikke det jeg sa...."? ;-) (31/7-2011, side 10)

Men, det blir jo flott da! Og vil jo medføre en rimelig stor kapasitetsøkning! Tviler nok på at den blir revet etter at utbyggingen av pir nord er ferdig.

Skal se det blir stående og man etter hvert får noe a-la det tidligere konglomeratet LHR T1/2/3

Den blir vel ca 100 meter nord for piren når den er ferdig ja

Sånn at den må flyttes når de ferdige med T2 og skal utvide nordover med T2B?

TLS at OSL
01-11-2011, 18:34
Den opprinnelige T2 var innkalkulert i prisen da flyplassen ble bygget på -90-tallet og skulle ligget på den andre siden av "tarmac'en" nord for dagens terminal, d.v.s. i retning den militære delen av OSL, men så hadde de ikke mer penger...
Å lage en "T2" nå som en vorte på T1, er bare en klatteløsning som vil holde i noen få år. Så er det på'n igjen med utbygginger...
Lag en ny, separat T2, vekk fra dagens terminal, så slipper vi å evakuere absolutt alle som er inne i terminalen de gangene en eller annen tulling har gått feil.

Flying-news
02-11-2011, 00:30
Håper da inderlig OSL/Avinor/Samf.dep/De som egentlig har ansvar for dette - faktisk innser at disse to "midlertidige" pirene på inn- og utland kommer til å stå der for alltid - og at de derfor bygger disse med litt estetisk sans og tar hensyn til dagens terminal (og T2's) design. Det visuelle er faktisk ganske viktig! Noe lappeteppe av stygge bygg trenger vi ikke, men etappevis utbygging trenger jo ikke nødvendigvis å være stygt - man må bare innse det før man begynner å bygge. Dette kommer jo til å stå for alltid, det har alle skjønt.

Har en stygg følelse av at dette bare kommer til å bli billig og stygt, og at man til slutt sier "det var egentlig ikke meningen at det skulle bli sånn, men nå er det jo bare sånn det er...". Da er det bedre å heller bygge disse små pirene fine og litt skikkelig med en gang, så kan de heller stå der uten å måtte bli fjernet i ettertid. Kall nå en spade for en spade!

Whoop_whoop
02-11-2011, 00:58
Den opprinnelige T2 var innkalkulert i prisen da flyplassen ble bygget på -90-tallet og skulle ligget på den andre siden av "tarmac'en" nord for dagens terminal, d.v.s. i retning den militære delen av OSL, men så hadde de ikke mer penger...
Å lage en "T2" nå som en vorte på T1, er bare en klatteløsning som vil holde i noen få år. Så er det på'n igjen med utbygginger...
Lag en ny, separat T2, vekk fra dagens terminal, så slipper vi å evakuere absolutt alle som er inne i terminalen de gangene en eller annen tulling har gått feil.

Hvis jeg ikke husker feil, er det flyselskapene selv som har ytret ønske om å ha en sammenhengende terminal. Det blir noe forenklet logistikk skulle man tro.

ENGM RAMP
03-11-2011, 11:53
Her vil det komme en "midlertidig" pir mot fjernoppstilling utland. Man kan skimte det nye hvite vip-huset.

Nå surrer du litt Gammer´n ;)

Piren kommer på innland, på utlandssiden er det ikke planlagt noen ny pir, de ser på andre løsninger, men ikke en pir som vi får på innland :)

ENGM 911
03-11-2011, 17:25
Nå surrer du litt Gammer´n ;)

Piren kommer på innland, på utlandssiden er det ikke planlagt noen ny pir, de ser på andre løsninger, men ikke en pir som vi får på innland :)

Sov jeg i timen? Mente da vitterlig at det skulle komme en tarm fra bussloungen. Slik ble det beskrevet, men må nesten dobbelsjekket i morgen.

ENGM 911
03-11-2011, 19:02
http://farm7.static.flickr.com/6228/6309860170_b59513eb6d_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/catolien/6309860170/)
Fjernoppstilling innland OSL (http://www.flickr.com/photos/catolien/6309860170/)

Sett fra vest mot Radisson Blu. Her kommer den nye "midlertidige" piren.

http://farm7.static.flickr.com/6211/6309862136_8966d8e879_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/catolien/6309862136/)
Basseng 01R (http://www.flickr.com/photos/catolien/6309862136/)

Sett fra 01R. Her bygges det flere kjempebasseng.

Someone
15-11-2011, 15:37
Et par ferske bilder vedlagt.

Et hvor man ser byggearbeidene på den nye innenlandspiren har startet, inkludert drivstofftilførsel. Samt to nordover mot de nye taksebanene

seatsniffer
15-11-2011, 15:43
Flott med statusbilder! Ekstra interessant for en byggingeniør! ;)

storg
15-11-2011, 16:18
Her bygges det flere kjempebasseng. Hva brukes disse basengene til?

Dreyer
15-11-2011, 16:22
Oppsamling av forurensning fra flyene.

Intemezz
21-12-2011, 00:50
Har det skjedd noe nytt i det siste?

Someone
21-12-2011, 08:20
Har det skjedd noe nytt i det siste?

Har ikke bilder, men da jeg fløy fra OSL sist uke virket det som de var tilnærmet ferdige med fundamenteringen av det "midlertidige" piren på innland

learjet
21-12-2011, 09:23
Mener å ha sett noe vegger og slikt på nye piren.

Hvis jeg tar turen ut i dag, kan jeg se om jeg får tatt et bilde el to.

S

ENGM 911
29-12-2011, 00:43
Hva brukes disse basengene til?

Bassengene på østre bane er til oppsamling for formiatholdig overvann.

Thomas
29-12-2011, 09:34
Sånn ser det ut på 170-feltet.

B767
29-12-2011, 14:30
blir det brotilknytting til flyene derfra ?

73H
29-12-2011, 14:40
blir det brotilknytting til flyene derfra ?

Nei. Bro over veien og trapp ned til tarmac

ENGM 911
29-12-2011, 23:24
Hva gjelder pir vest tror jeg ikke helt på at den blir fjernet "med det første". Konstruksjon og arealmessig ser det ikke ut som noen midlertidig byggverk heller. Til info blir det 600 meter å gå hvis man blir parkert helt ytterst ;)

http://farm8.staticflickr.com/7175/6596601211_27db415310_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/catolien/6596601211/)
Pir vest (http://www.flickr.com/photos/catolien/6596601211/)

LN-KGL
30-12-2011, 00:42
Spesielt når vi ser denne grafen tror jeg nok vi kan se noe midlertidig som blir mer permanent
http://dl.dropbox.com/u/23931688/Aircraft/OSL_prediksjon.jpg
Denne er basert på de helt seneste tallene pr. november i år.

Slik det nå ligger an ser det ut til at T2-1-designgrensen på 25 millioner passasjerer allerede brytes ved åpningen med 3% vekst de neste årene!

wf145
30-12-2011, 23:41
Då er det - nok ein gong - rydda opp etter dei som ikkje kan la vere å drage tråden OT. Neste gong ventar pisk og infractions! :)

Flying-news
02-01-2012, 04:36
Med tanke på at dette mest sannsynligvis ikke blir et midlertidig bygg, er det noen som vet om bygget blir "fint"? Tenker da på om det blir seendes ut slik terminalen er idag (evt designet/utformingen til T2). Og hvordan blir fasilitetene på innsiden? Blir det feks rullebånd? Salgsområder? Sitteområder? Osv?
Regner for all del med at det blir litt mer enn bare "tak over hodet", selv om det i "utgangspunktet" bare skal være en midlertidig konstruksjon.

Someone
06-01-2012, 10:50
Et relativt uskarpt mobilbilde som viser de holder på å støpe på toppen av det nye radartårnet

ENGM 911
07-01-2012, 22:44
Yttervegger monteres på fjernoppstilling vest. Dette ble påbegynt nå nylig. Skal ta en runde i morgen og se om det er noe mer som kan være av interesse. Har dere ønsker om hvor jeg skal lufte kamera er det bare å komme med det så gjør jeg så godt jeg kan for å oppfylle evt etterspørsel.

http://farm8.staticflickr.com/7026/6655099551_9c7c8c584f_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/catolien/6655099551/)
Fjernoppstilling vest OSL (http://www.flickr.com/photos/catolien/6655099551/)

Betongsøylen til bakkeradar begynner å ta form. Her passerer en A330 et stykke unna, men man kan se at det er litt størrelse på tårnet.

http://farm8.staticflickr.com/7016/6624014031_3c9da949bf_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/catolien/6624014031/)
Bakkeradar nord (http://www.flickr.com/photos/catolien/6624014031/)

kallep
07-01-2012, 23:36
Når åpner t2?

Dag Viking
07-01-2012, 23:47
Når åpner t2?

:google :google :google

http://www.osl.no/osl/micro/T2

Toffen
08-01-2012, 08:49
Når åpner t2?

Sommeren 2017

Someone
09-01-2012, 14:52
Med tanke på at dette mest sannsynligvis ikke blir et midlertidig bygg, er det noen som vet om bygget blir "fint"? Tenker da på om det blir seendes ut slik terminalen er idag (evt designet/utformingen til T2). Og hvordan blir fasilitetene på innsiden? Blir det feks rullebånd? Salgsområder? Sitteområder? Osv?
Regner for all del med at det blir litt mer enn bare "tak over hodet", selv om det i "utgangspunktet" bare skal være en midlertidig konstruksjon.

Rullebånd blir det vel neppe, men med det vil vel bli svært overraskende om det ikke blir noe slags- og matområder?

Har egentlig OSL offentliggjort noe om dette, eller når kan man forvente at man vet noe mer om dette?

De må vel også om ikke lenge begynne på broen som skal knytte den nye piren med terminalen?

Someone
12-01-2012, 20:10
Ser at bro 51 er ferdig og blitt satt i drift igjen. Den virker være vesentlig lenger enn tidligere. Får du tatt bilder Cato?

ToreD
13-01-2012, 19:09
Rullebånd blir det vel neppe, men med det vil vel bli svært overraskende om det ikke blir noe slags- og matområder?

Har egentlig OSL offentliggjort noe om dette, eller når kan man forvente at man vet noe mer om dette?

De må vel også om ikke lenge begynne på broen som skal knytte den nye piren med terminalen?

Blir kun venteområder i den piren, men plutselig dukker det opp en cafè ;)
Brua over taxebane Kilo startes det med 2/5-12

ENGM 911
13-01-2012, 19:14
Ser at bro 51 er ferdig og blitt satt i drift igjen. Den virker være vesentlig lenger enn tidligere. Får du tatt bilder Cato?

Skal bli Sir. ;)

SeatBelt
20-02-2012, 10:53
Her er dokumentasjon fra 19. februar. Skjer ting nå, ja.

Fly med oss
20-02-2012, 11:23
Her er dokumentasjon fra 19. februar. Skjer ting nå, ja.

Dumt spørsmål, men er det bilder av noe nytt som bygges eller noe gammelt som rives?

Someone
20-02-2012, 11:57
Dumt spørsmål, men er det bilder av noe nytt som bygges eller noe gammelt som rives?

En blanding. De har fjernet endel gater som du ser av bilde for å utvide bagasjeanlegget i kjelleren har jeg forstått det riktig

Someone
06-03-2012, 10:04
http://www.youtube.com/watch?v=Yj59QW_zVOU

Liten videosnutt fra prosjektet

kekker
06-03-2012, 10:15
Kul video, kanskje ikke veldig informativ, men bra reklamefilm!

Someone
28-03-2012, 11:52
Leser at OSL har bekreftet at den nye midlertidige piren er "solid bygget", så er vel nærmest en innrømmelse at den ikke vil forsvinne i 2017..,

Er det forresten kjent hvilke nummer eller betegnelse gatene på denne vil få?

Cato eller andre med kamera og tilgang der oppe: kan dere få tatt noen nye statusbilder er utbyggingen av både hovedpiren og fjernpiren?

putzmeister
29-03-2012, 18:31
Den vil ikke forsvinne. Hvertfall ikke på maaange år. Den er bygget som "for permanent" innstalsajon. Både fuel og strøm er lagt "permanent"

OleSR
29-03-2012, 21:07
Den vil ikke forsvinne. Hvertfall ikke på maaange år. Den er bygget som "for permanent" innstalsajon. Både fuel og strøm er lagt "permanent"

Da er det vel lov å håpe at selve konstruksjonen ser pen ut, så den står sånn noenlunde i stil med resten av flyplassen.

ENGM 911
29-03-2012, 21:13
Skal ta meg en svingom med kamera til uken. Nå går det rasende fort fremover og det er viktig historisk sett å få dette klistret på minnebrikken.

Dag Viking
31-03-2012, 16:21
Tok en spørreundersøkelse fra TNS gallup nå, og der skal man svare om man kjenner til og evt bruker mange kategorier. Den ene av kategoriene var
Kjøpesentre i Akershus.
Hvilke av alternativene beskriver best din kjennskap og holdning til sentrene?

Ut fra hvilken tråd dette er postet i, så kan man jo selv gjette hva som var et av alternativene. Litt skremmende at det regnes som et kjøpesenter blandt folk flest, ikke bare her inne på forumet.

Fly med oss
31-03-2012, 17:16
Ut fra hvilken tråd dette er postet i, så kan man jo selv gjette hva som var et av alternativene. Litt skremmende at det regnes som et kjøpesenter blandt folk flest, ikke bare her inne på forumet.

Jeg husker godt den gang nye Gardermoen ble bygget, at noen i flyplassledelsen gikk ut i media og svarte på kritikken om at det var lagt opp til forholdsvis lite næringsarealer i terminalen. Svaret var "Gardermoen skal ikke bli et kjøpesenter." Nei, det var vel før de skjønte hvilket inntektsgrunnlag som ligger i en flyplass... dagens Gardermoen er i grunn et stort kjøpesenter med en og annen gate innimellom :drunk: Lurer på hvordan Gardermoen hadde sett ut hvis de hadde forstått dette litt tidligere. Sannsynligvis litt bedre enn i dag.

LN-KGL
31-03-2012, 17:57
Da blir det kjøpesentertur i morgen også - hurra. Hva var det jeg fikk på Storo-senteret tidligere i dag, hm?

Boeingboy
01-04-2012, 15:11
Det hadde garantert blitt noe om de hadde bestemt seg for å ikke gjøre noe i det hele tatt, så vi må være glade at de faktisk reagerer.

ENGM 911
02-04-2012, 19:29
Godtfolk, som jeg lovet tok jeg en rask runde med kamera. Teksten er under bilde.

http://farm8.staticflickr.com/7257/6892997450_6be0dc363d_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/catolien/6892997450/)
Stand 24-26 OSL T2 (http://www.flickr.com/photos/catolien/6892997450/)

Stand 24-26. Ikke så mye fremgang å se for det blotte øye, men det går visst etter skjema.

http://farm8.staticflickr.com/7049/7039114285_e02cf337d3_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/catolien/7039114285/)
Stand 24 OSL T2 (http://www.flickr.com/photos/catolien/7039114285/)

Stand 24. Godt med luftig bro.

http://farm8.staticflickr.com/7177/6893032270_666c994a5f_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/catolien/6893032270/)
Temporary pier south OSL T2 (http://www.flickr.com/photos/catolien/6893032270/)

http://farm8.staticflickr.com/7226/7039146685_6f9c6c57f1_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/catolien/7039146685/)
Temporary pier south OSL T2 (http://www.flickr.com/photos/catolien/7039146685/)

Pir syd helt i vest. Her har man ikke tenkt å sette vindu i enden. Litt synd, da hadde man fått panoramautsikt til vestre bane. (Har man helt glemt flynerdene :lol: )

http://farm8.staticflickr.com/7071/7039160081_4de3280e37_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/catolien/7039160081/)
Windows views from pier south OSL T2 (http://www.flickr.com/photos/catolien/7039160081/)

Dette bilde er tatt fra vinduet helt i vest slik at dere ser hvordan det vil ta seg ut herfra. Man har også god utsikt mot vestre rullebane fra cargoplata og nordover. Dessverre tenkte jeg ikke å ta bilde av den utsikten men bra utsikt blir det.

http://farm8.staticflickr.com/7049/6893094160_a18e15e143_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/catolien/6893094160/)
Temporary pier south OSL T2 (http://www.flickr.com/photos/catolien/6893094160/)

Dette er tatt fra rekkverket på utsiden.

http://farm8.staticflickr.com/7069/6893106052_9562cd578e_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/catolien/6893106052/)
Temporary pier south OSL T2 (http://www.flickr.com/photos/catolien/6893106052/)

Fra bakkenivå

http://farm8.staticflickr.com/7205/6893115870_4e09ddfaa5_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/catolien/6893115870/)
Temporary pier south OSL T2 (http://www.flickr.com/photos/catolien/6893115870/)

Her vil det bygges videreforbindelse mot terminalen, altså mot høyre.

http://farm8.staticflickr.com/7106/6893128944_3b7c21280b_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/catolien/6893128944/)
Stand 23-21-19, soon to be closed OSL T2 (http://www.flickr.com/photos/catolien/6893128944/)

Teltet som avlastet PMZ og bagasjehåndtering er fjernet. Sentralbygget vil bli rimelig stort når det omsider blir ferdig etter norske forhold.

http://farm8.staticflickr.com/7270/7039246033_889c8e96d9_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/catolien/7039246033/)
FedEx (http://www.flickr.com/photos/catolien/7039246033/)

Pausebilde, Martins bigtoy :lol:

http://farm8.staticflickr.com/7064/6893161612_f596cd9e3e_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/catolien/6893161612/)
Krysningsvakt TXW Mike-November OSL T2 (http://www.flickr.com/photos/catolien/6893161612/)

Dette er vel den mest ultimate jobben for en flynøøøørd. Krysningsvakt vestre bane i nord. Gutta skal passe på anleggstrafikken. Her blir det nok noen kaffepauser på Cato etterhvert. Rullebanen er til høyre i bildet.

http://farm8.staticflickr.com/7234/6893178556_ce1534dc6d_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/catolien/6893178556/)
Bakkeradartårn OSL T2 (http://www.flickr.com/photos/catolien/6893178556/)

Radartårnet begynner å ta form i nord. Noen som legger merke til plattformen som går trill rundt? :colgate: :stir

http://farm8.staticflickr.com/7274/7039291823_e35951a67b_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/catolien/7039291823/)
TXW Xray OSL T2 (http://www.flickr.com/photos/catolien/7039291823/)

Her er TXW Xray historie enn så lenge. Det er taksebanen som gikk til/fra Forsvaret. Tatt fra nord.

Håper dette gir et lite pekepinn på hvor langt T2 har kommet. Bildene er kun for dokumentasjon så jeg har brukt minimal tid på redigering.

Cato

Someone
02-04-2012, 20:10
Supert Cato, men bare halvparten av bildene vises her hos meg?

ENGM 911
02-04-2012, 20:13
Supert Cato, men bare halvparten av bildene vises her hos meg?

Treghet hos flickr.

ENGM 911
02-04-2012, 20:38
Da ser dere vel samtlige bilder?

Hpkris
02-04-2012, 21:01
Alle bildene kom fram her, fint med ny dokumentasjon :)

Bergern
03-04-2012, 00:20
Så bare halvparten av bildene istad, som påpekt av andre, men nå er alt i orden.
Takker så meget for oppdatering!
Spennende å se om prosjekt T2 går etter tids- og økonomiplan.

Flying-news
05-04-2012, 04:50
Flott dokumentasjon! Nå går det visst fort fremover ja.. :cool:
Den ikke-midlertidige piren ser jo ikke direkte stygg ut, men som jeg fryktet bygges den selvsagt ikke i lik stil som med resten av terminalen, evt stilen til t2.
Reagerte også på høyden - er det bare jeg som liker at der er høyt under taket på flyplasser (og jernbanestasjoner etc)?

http://www.osl.no/tridionimages/OSL_kart_jernbane_tcm181-142232.png
http://www.osl.no/osl/micro/OSL2017/?PIR_SYD_%E2%80%93_MIDLERTIDIG_PIR&hidden_id=181-142635
Virker også som om OSL

Gangbroen i seg selv blir 250 meter lang, og piren er 310 meter

Er man riktig uheldig og får et fly på gate helt i vest på den nye midlertidige piren, må man altså gå over en halv km(!) Ikke det at dette er forferdelig langt, men jeg ser for meg at mange som har dårlig tid blir forbannet når man må gå på en slik lang, "død" transportetappe. Hvis tanken er at dette bygget faktisk skal benyttes en del, burde man absolutt legge inn rullebånd for passasjerene.

Bildet ovenfor er selvsagt ikke særlig nøyaktig, men OSL bruker denne formen for bilder (http://www.osl.no/osl/micro/OSL2017/259209) som informasjonsbilder! Da er det verdt å legge merke til at den midlertidige piren er tegnet slik at den virker kortere enn dagens pir vestover. Det er jo direkte løgn! Halve lengden til den nye piren starter der commuterloungen slutter i dag! (Hvis man ser for seg de to pirene som parallelle linjer.
Bildet (http://farm8.staticflickr.com/7071/7039160081_4de3280e37_b.jpg) som ENGM 911 la ut bekrefter jo dette). Det er ca 400 m lengre å gå fra dagens terminal til enden av communterloungen, enn fra dagens terminal til enden av den nye piren i sør. En stor del av disse ekstra meterne er som nevnt en død transportetappe. Det må da være grunnlag for rullebånd hvis man da skal benytte denne piren en del..

orhel
05-04-2012, 10:55
Ser det er kommet en del webcams opp i det siste:

Pir Syd
http://www.osl.no/osl/micro/OSL2017/?UTVIDELSE_AV_NON-SCHENGEN&hidden_id=181-142638

Pir Nord
http://www.osl.no/osl/micro/OSL2017/?UTBYGGING_PIR_NORD&hidden_id=181-142637

Ny avgang- og ankomsthall
http://www.osl.no/osl/micro/OSL2017/?NY_AVGANG-_OG_ANKOMSTHALL&hidden_id=181-142636

Randulfb
05-04-2012, 11:40
Vil gangbrua føre til at det forsvinn gate(r) i hovedpiren?

Someone
05-04-2012, 12:38
Vil gangbrua føre til at det forsvinn gate(r) i hovedpiren?

Egentlig ikke gangbroen i seg selv, men siden hovedbygget skal strekkes vestover vil det spise opp de innerste gatene og de da forsvinner. Og så snart gangbroen er på plass vil ikke flyene bruke gatene bak den

Glean EBG
05-04-2012, 18:05
Blir det kun domestic trafikk fra den "midlertidige" piren?

ENGM 911
05-04-2012, 18:20
Blir det kun domestic trafikk fra den "midlertidige" piren?

Ja..........

Someone
11-04-2012, 10:29
Da melder OSL at de denne uken starter ombyggingen av jernbanestasjonen

http://www.osl.no/osl/omoss/_presse/_nyhetsarkiv?VI_BYGGER_OM_JERNBANESTASJONEN&id=181-142850
Denne uken begynner Oslo Lufthavn arbeidet med å bygge om jernbanestasjonen på flyplassen. Stasjonen skal bli større og åpnere, få nytt tak, og en ny ankomst- og avgangshall mot vest.

LN-KGL
11-04-2012, 10:45
Men først blir det fire trange år på jernbanestasjonen med «hus – i – huset» som OSL kaller det.

Someone
11-04-2012, 12:43
Men først blir det fire trange år på jernbanestasjonen med «hus – i – huset» som OSL kaller det.

Ja, trangt kommer vel til å blir gjennomgangstonen på OSL fremover, og til en viss grad er det alt trangt. Så blir vel spennende å se hvordan dette hus i huset blir i praksis.


I Avinor sin årsrapport (s62) kommer det forresten frem hvilke ekstrakostnader T2 prosjektet tilførte OSL i 2011. (Alle tall i MNOK)

Lønn og personalkostnader: 24,1
Driftskoordinering: 28,7
Vakthold: 7,5
Ekstra bussing: 5,5
Konsulenttjenester: 4,8
Tap ved utrangering av eksisterende anlegg: 7,8
Annet: 12,5
Økte avskrivinger som følge av utrangering av deler av terminalen i 2013: 91,8

Totalt: 182,7

Cash effekten er da omtrent halvparten av dette og ~91 MNOK som OSL måtte ut med i fjor

Så det er dyrt å bygge ut, og de fleste av disse postene blir nok vesentlig høyere i 2012. Men er usikker på totalen, da det ikke kommer frem om posten for avskrivninger er for alt som trengt å avskrives og er en engangs post, eller om det kommer mer her?

LN-CMN
11-04-2012, 16:20
Den midliertidige piren kunne jo godt blitt et svar på CPH sin LCC pir i fremtiden....

The Ticketor
11-04-2012, 19:25
Møtte en av de hyggelige karene som jobber i T2-prosjektet igår og han sa at jeg kunne være glad for at jeg har flyttet arbeidsplass fra B- til H-feltet.

amatør
12-04-2012, 08:19
Den midliertidige piren kunne jo godt blitt et svar på CPH sin LCC pir i fremtiden....

Det blir den nok helt garantert.

Fly med oss
19-04-2012, 22:04
Ingen stor nyhet, men ser at prosjektet ikke lenger omtales som T2 på www.osl.no, men som "Utbygging mot 2017". Det gir jo mening, siden det ikke er snakk om å bygge en ny terminal, men heller utvide den eksisterende.

amatør
26-04-2012, 14:44
Artikkel på aftenposten.no idag:
Fire designteam kjemper om å gjøre Gardermoen til Europas beste flyplass. Målet er å lage en servicedesign som gir passasjerene en bedre reiseopplevelse. 


http://www.aftenposten.no/kultur/Designer-var-reiseopplevelse-6815115.html

Someone
29-04-2012, 23:11
Hva er planen med gate 48? Ser de har begynt å grave der.

Ellers er det foreløpig lite hus-i-hus på stasjonen. Eneste som til nå har skjedd er at Narvesenkiosken har blitt erstattet av noen grå plater

ENGM 911
05-05-2012, 23:11
Nå skjer det så mye at man ikke greier å få med seg alt som skjer til enhver tid. Noen bilder tatt 5 mai.

http://farm9.staticflickr.com/8011/7000063100_6534fcc2b0_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/catolien/7000063100/)
New taxiway under construction (http://www.flickr.com/photos/catolien/7000063100/) by Cato Lien (http://www.flickr.com/people/catolien/), on Flickr

http://farm8.staticflickr.com/7193/7000077372_2771129040_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/catolien/7000077372/)
Stand 17 (http://www.flickr.com/photos/catolien/7000077372/) by Cato Lien (http://www.flickr.com/people/catolien/), on Flickr

http://farm8.staticflickr.com/7072/7000052864_4e27c9e08c_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/catolien/7000052864/)
T2-riggen. (http://www.flickr.com/photos/catolien/7000052864/) by Cato Lien (http://www.flickr.com/people/catolien/), on Flickr

http://farm8.staticflickr.com/7095/7146131205_1a3bab2268_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/catolien/7146131205/)
Temporary pier south under construction. (http://www.flickr.com/photos/catolien/7146131205/) by Cato Lien (http://www.flickr.com/people/catolien/), on Flickr

Det siste bilde viser SAS`nye oppholdsrom/brakkerigg til venstre for piren. Ellers spretter broene ut fra veggen så dette går fremover.

Desk pilot
05-05-2012, 23:18
Fin bilderapport! Jeg tviler på at den temporærer pirern blir temporær. Vedder på at den står der også om 20 år. ;)

Dreyer
05-05-2012, 23:53
Hva er planen med gate 48? Ser de har begynt å grave der.

Var det ikke sånn at de skulle bygge den om slik at klasse D kunne bruke den også?

amatør
06-05-2012, 08:53
Fin bilderapport! Jeg tviler på at den temporærer pirern blir temporær. Vedder på at den står der også om 20 år. ;)

Vedder ikke imot...

Vede
06-05-2012, 09:59
Det er for gale. En midlertidig pir på OSL er mye finere og bedre gjennomtenkt enn de nye delene på utland og innland er på Sola. Om den da blir midlertidig er jo en annen sak.

Twin Otter
06-05-2012, 10:05
Stemmer det at den "temporære" piren ligger på enden av innland?

Someone
06-05-2012, 10:21
Stemmer det at den "temporære" piren ligger på enden av innland?

Nei, der ligger "Commuter-brakka". Den nye piren ligger ved fjernpark-innland (170-feltet)

Twin Otter
06-05-2012, 10:33
Nei, der ligger "Commuter-brakka". Den nye piren ligger ved fjernpark-innland (170-feltet)

Ok. Hvordan kommer pax seg fra den ordinære terminalen og over hit? Tunnel?

FlightDeck
06-05-2012, 10:43
Ok. Hvordan kommer pax seg fra den ordinære terminalen og over hit? Tunnel?

Det skal lages en 250 meter lang gangbro over til "Pir Syd", som får åtte utganger. Den midlertidige piren er for øvrig omtrent like lang som den nye "Pir Nord" (altså T2) kommer til å bli når den står ferdig, ca. 300 meter lang.

Futura
06-05-2012, 11:04
Fin bilderapport! Jeg tviler på at den temporærer pirern blir temporær. Vedder på at den står der også om 20 år. ;)
Den blir vel et permanent provisorium, et såkaldt Permasorium.

Twin Otter
06-05-2012, 11:06
Det skal lages en 250 meter lang gangbro over til "Pir Syd", som får åtte utganger. Den midlertidige piren er for øvrig omtrent like lang som den nye "Pir Nord" (altså T2) kommer til å bli når den står ferdig, ca. 300 meter lang.

Skal det være taxebane/apron under denne gangbroen ala Gatwick? Eller har jeg misforstått helt? Kan noen tegne og forklare litt?

Someone
06-05-2012, 11:14
Skal det være taxebane/apron under denne gangbroen ala Gatwick? Eller har jeg misforstått helt? Kan noen tegne og forklare litt?

Nei. Broen vil gå ut fra gate 17, eller deromkring. Og man vil ikke kunne taxe under. Det vil det uansett ikke være behov for da gate 19, 21 og 23 forsvinner i forbindelse med T2 prosjektet da den nye delen av hovedterminalen vil komme der.

Tegninger finnes på T2 prosjektet på OSL sine hjemmesider og i denne tråden

Twin Otter
06-05-2012, 11:23
Nei. Broen vil gå ut fra gate 17, eller deromkring. Og man vil ikke kunne taxe under. Det vil det uansett ikke være behov for da gate 19, 21 og 23 forsvinner i forbindelse med T2 prosjektet da den nye delen av hovedterminalen vil komme der.

Tegninger finnes på T2 prosjektet på OSL sine hjemmesider og i denne tråden

Ah, takk. Nå ble jeg litt klokere. Fikk god hjelp av denne tegningen:
Aftenposten bringer i dag en skisse av "nye Gardermoen". På dette bilde er det tegnet inn en midlertidig "Pir sør", lokalisert på dagens fjernpark innland. Har ikke sett dette før.
http://media.aftenposten.no/archive/01514/_SCC-AIPub_G-Titte_1514770a.jpg

Kilde : http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article4180573.ece

Someone
11-05-2012, 10:39
Ser de har gjennoppbygget gate 26 og 24 igjen, og er i ferd med å gjerne busskuret på gate 28. Antar det tyder på at de snart skal settes i drift igjen?

ENGM RAMP
11-05-2012, 10:58
Ser de har gjennoppbygget gate 26 og 24 igjen, og er i ferd med å gjerne busskuret på gate 28. Antar det tyder på at de snart skal settes i drift igjen?

Stemmer det ja...

Someone
31-05-2012, 16:32
Ser av web-kameraene at innkjørselen til gate 17-23 nå er sperret og at de har begynt arbeidet med broen over til Innland-Syd

http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/T2-bro2.jpg

http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/T2-bro1.jpg

vbe86
01-06-2012, 00:57
Ja og her "ryker" også gate 15 i bygge-perioden noe de burde ha klart og unngå

ENGM RAMP
01-06-2012, 09:31
Ja og her "ryker" også gate 15 i bygge-perioden noe de burde ha klart og unngå

Noe steds hen må internveien gå når det skal bygges, eller har du bedre forslag ?

Someone
01-06-2012, 12:54
Ser Teknisk Ukeblad har vært på tur opp i den nye bakkeradaren
http://www.tu.no/bygg/2012/05/30/se-hvordan-gardermoen-blir-ny

vbe86
01-06-2012, 13:55
Noe steds hen må internveien gå når det skal bygges, eller har du bedre forslag ?

Nei, men i følge den infoen vi har fått internt så skal gate 15 i bruk igjen fra 1 august så timingen med å stenge en ekstra gate i sommerrushet høres ut som dårlig planlegging for min del.

Discus
01-06-2012, 14:30
Nei, men i følge den infoen vi har fått internt så skal gate 15 i bruk igjen fra 1 august så timingen med å stenge en ekstra gate i sommerrushet høres ut som dårlig planlegging for min del.

Nå er vel normalt sommeren en litt mindre aktiv tid på innlandsflyginger? Et eller annet tidspunkt må ting skje, og at de evt. åpner igjen til rushet etter sommeren er jo positivt.

ENGM RAMP
01-06-2012, 15:06
Fra august av skal internveien gå under broen ut til den nye piren. På en eller annen måte MÅTTE det gjøres - selv i feriepeaken.

storg
05-06-2012, 11:26
En artikkel på e24 (http://e24.no/naeringsliv/gardermoen-sikter-mot-65-millioner-passasjerer/20237989).no om utbyggingen også etter T2. De venter 65 millioner passasjerer i 2065.

Desk pilot
05-06-2012, 18:26
Spenstig å ekstrapolere 53 år frem i tid!
Dette krever imidlertid flere rullebaner:
Sakshaug tror OSL kan klare omkring 65 millioner passasjerer på tre parallelle rullebaner

Someone
12-06-2012, 13:33
Ser nå byggingen av broen over til pir Syd stadig går forover når man ser på webkamera på OSL sine sider, og at arbeidet med å fjerne asfaltet der innsjekk på T2 skal komme er godt igang

Ellers leser jeg i OSL sin masterplan at de ser for seg at T2 fase 2 bør stå ferdig i 2020, så da kan vi vel legge til 3 år til med byggeplass på OSL?

Ellers så har de vel begynt på "hus i huset" ved togstasjonen også, da de nå har satt opp en stor stålkonstruksjon/ramme der nå

Thomas
12-06-2012, 17:29
De har også begynt å støpe betongelementer (søyler) innerst i kroken ved G23, ved gamle oversizehallen. De har også startet arbeidet med å fjerne glassplatene på G23, 21.

Ting skjer.

Tristar1011
18-06-2012, 10:22
http://www.aftenposten.no/okonomi/Om-fem-ar-skal-nybygg-rives-6852394.html

Må vel gå an å finne bruk til dette bygget istedetfor å rive det vel?

FlyCarl
18-06-2012, 10:59
Det blir vel med dette bygget som med bomringen i Oslo. Først utvider man levetiden, så innser man at det blir permanent og begynner å fylle på med servicetilbud osv.

At rikspolitikere ikke har bedre å gjøre enn å blande seg inn i sånt forstår jeg egentlig ikke.

Futura
18-06-2012, 12:55
Jeg hørte i dag at gravingen gjør at tankbilene med ØL ikke kommer frem til øltankene på innenriks. det var vist 500liter igjenn i dag tidlig. Så da er de antakelig tomme i løpet av kvelden. Skål...

Discus
18-06-2012, 16:15
At rikspolitikere ikke har bedre å gjøre enn å blande seg inn i sånt forstår jeg egentlig ikke.

Det har vel sammenheng med at Avinor er statlig, og at de investerer 160 mill kroner i bygningsmasse som skal avskrives over fem år el.l. Greit at noen i samferdselskomiteen stiller spørsmål ved det, det er nok annet tull de henger seg opp i. (Med den opprinnelige T2-løsningen så hadde de jo ikke fått det, men det er litt sent nå)

Wig-wag
18-06-2012, 16:25
Det har vel sammenheng med at Avinor er statlig, og at de investerer 160 mill kroner i bygningsmasse som skal avskrives over fem år el.l. Greit at noen i samferdselskomiteen stiller spørsmål ved det, det er nok annet tull de henger seg opp i.

Det er helt åpnebart at de ikke har forstått det, men stortinget har faktisk ikke noen styring over Avinor i det hele tatt. Den ga de fra seg da de omdannet Avinor til et AS.

Det er staten som eier Avinor, altså 100% av aksjene, men eierskapet utøves ved at Generalforsamlingen = samferdselsministeren instruerer Avinors styre.

Hvis Stortinget vil vite noe om Avinor/OSL, må de altså spørre regjeringen.

Someone
22-06-2012, 12:06
Hvordan er det planlagt angående skille ankommende og avgående passasjerer i den nye "midlertidige" piren? Vil de gå bort i fra å holde passasjerene adskilt her eller hvordan skal de løse dette?


Ser byggingen av gangen nå i kommet ganske langt. Pen ser det ikke ut som den blir, men ser ut som den ihvertfall får bra med vinduer

kekker
22-06-2012, 14:03
Så for meg at det ble to etasjer, men det er egentlig et godt spørsmål!
Ser jo ikke slik ut fra størrelsen på bygningene, men de kan jo selvfølgelig deles på langs..

JoeW
22-06-2012, 14:46
Hvordan er det planlagt angående skille ankommende og avgående passasjerer i den nye "midlertidige" piren? Vil de gå bort i fra å holde passasjerene adskilt her eller hvordan skal de løse dette?


Var ikke den adskillelsen noe man antok ville bli et EU-krav under konstruksjonen av OSL, men som senere ikke ble innført? Således kan det vel godt tenkes man går bort fra dette ved den midlertidige piren som jo tross alt kun er innenriks.

ving
22-06-2012, 15:33
Det er et testprosjekt i 2 av de ytterste broene på innland, der ankommende transferpassasjerer kan gå rett opp i gate-området (ikke opp rulletrappen, øvre plan og så ned trappen). Dette er skiltet.

Discus
22-06-2012, 16:17
Hvordan er det planlagt angående skille ankommende og avgående passasjerer i den nye "midlertidige" piren? Vil de gå bort i fra å holde passasjerene adskilt her eller hvordan skal de løse dette?


Så vidt jeg husker å ha lest i en artikkel i TU el.l. så skulle det være mix av ankomst/avgående pax (sannsynlig vis samme som man ser på ARN/CPH)

Basse-HAU
22-06-2012, 18:46
Synes at det er greit at man skiller ankomst og avgående pax, men fint at de som skal i transfer kan gå rett inn til avgang.
Når vi var i Australia og reiste innland(noen år siden nå), måtte man brøyte seg frem når man skulle ut igjennom gatene, så helt greit å kunne slippe dette på OSL.

The Ticketor
22-06-2012, 22:45
Skillet av ankommende og avreisende pax funker ganske så bra på OSL. Det gjør ikke minst en ENORM forskjell på antall pax som skal trenges i i pirene, som allerede er for trange. Bare ta en tur i peaken - noen som vil squize inn samtlige ankommende pax der også? Neppe.

Behold systemet, og gi transferpaxen tydelig skilting og en smart vei å gå!

ENGM 911
22-06-2012, 22:54
Ny taksebane i nord vest er straks ferdig

http://farm6.staticflickr.com/5319/7417817358_be6b596e4b_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/catolien/7417817358/)
New TXW V & P (http://www.flickr.com/photos/catolien/7417817358/) by Cato Lien (http://www.flickr.com/people/catolien/), on Flickr

Si farvel til gate 23

http://farm9.staticflickr.com/8158/7417708464_9f2db83e0f_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/catolien/7417708464/)
Stand 23, history (http://www.flickr.com/photos/catolien/7417708464/) by Cato Lien (http://www.flickr.com/people/catolien/), on Flickr

Golfballen er vel plassert

http://farm9.staticflickr.com/8159/7417722218_b48b62585b_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/catolien/7417722218/)
North of the terminal (http://www.flickr.com/photos/catolien/7417722218/) by Cato Lien (http://www.flickr.com/people/catolien/), on Flickr

http://farm9.staticflickr.com/8022/7417700466_9e665c9b4c_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/catolien/7417700466/)
Temporary pier south (http://www.flickr.com/photos/catolien/7417700466/) by Cato Lien (http://www.flickr.com/people/catolien/), on Flickr

Kanon
23-06-2012, 00:05
Flott dokumentering Cato, minst like interessant som flybilder :up:

Dag Viking
06-07-2012, 21:32
Tok dette på torsdag, overraskende stort areal som forsvinner:

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/IMAG0137.jpg

LN-KGL
06-07-2012, 23:32
Hvis vi snur litt på flisa og heller sier: Overraskende stor areal som blir T2

Dag Viking
06-07-2012, 23:33
Hvis vi snur litt på flisa og heller sier: Overraskende stor areal som blir T2

Dette blir ikke T2, det er området mellom gangbrua til den midlertidige piren, og bilveien ut av terminalområdet.

Gate 17, 19, 21 og 23 om jeg husker riktig.

Edit: Misforsto kommentaren din.

Bergern
07-07-2012, 00:08
Dette blir ikke T2, det er området mellom gangbrua til den midlertidige piren, og bilveien ut av terminalområdet.

Gate 17, 19, 21 og 23 om jeg husker riktig.

Skal man bygge ut terminalen, må det jo ta plass. De fire tapte gatene blir erstattet på den "midlertidige" piren i sør som skal ha åtte.

Someone
07-07-2012, 00:23
Dette blir ikke T2, det er området mellom gangbrua til den midlertidige piren, og bilveien ut av terminalområdet.

Gate 17, 19, 21 og 23 om jeg husker riktig.

Hvilket også er T2. T2 er ikke bare porten ut på midten, men like mye den nye delen vest for togstasjonen

Dag Viking
07-07-2012, 00:31
Hvilket også er T2. T2 er ikke bare porten ut på midten, men like mye den nye delen vest for togstasjonen

Ja, det stemmer jo det. Alt som gjøres er vel T2, også utvidelse av eksisterende terminal. Men da er egentlig T2 et pussig navn på prosjektet.

LN-KGL
07-07-2012, 10:17
Terminal kommer fra terminus på latin og betyr grense mellom to stadier. Altså en flyterminal er der en krysser grensen mellom å være landside og airside og første del i denne kryssingen er å sjekke inn. Når man kommer ut til pirene har man i realiteten allerede krysset grensen - så da skulle det vel egentlig utbyggingen hatt navnet Terminal 2 og Pir Nord.

The Ticketor
07-07-2012, 11:01
All skilting bør være på latin. Grata ad Oslo Gardermoen Aeroportus!

Non fumigans in terminalis!

SBT
07-07-2012, 11:44
I tekniske dokumenter, heter den midlertidige piren PIR SYD.

Fly med oss
07-07-2012, 12:06
Når man kommer ut til pirene har man i realiteten allerede krysset grensen - så da skulle det vel egentlig utbyggingen hatt navnet Terminal 2 og Pir Nord.

Som jeg skrev her for snart tre måneder siden, heter ikke prosjektet lenger T2, men "Utbygging mot 2017".

http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=736183#post736183

Jeg sender en henvendelse til moderator om ikke tråden skal få nytt navn :up:

jameson82
10-07-2012, 23:09
hva slags arbeid er det som gjør at hele terminalen rister? Merket det fredag morgen og føler det nå.

Dag Viking
10-07-2012, 23:10
hva slags arbeid er det som gjør at hele terminalen rister? Merket det fredag morgen og føler det nå.
Pigger de ikke? De gjorde det forrige uke i alle fall.

ENGM 911
10-07-2012, 23:53
Pigger de ikke? De gjorde det forrige uke i alle fall.

Det pigges ikke men spuntes. Dette gjøres for å minske vibrasjoner.

Dag Viking
10-07-2012, 23:58
Forrige uke ble det pigget like ved bildet jeg lat ut over, og det kunne man så vidt merke inne i terminalen. Spunting merker man nok litt bedre ja.

Hickok
11-07-2012, 10:04
Forrige uke ble det pigget like ved bildet jeg lat ut over, og det kunne man så vidt merke inne i terminalen. Spunting merker man nok litt bedre ja.

Det var da pigging i forrige uke, ja.

ENGM RAMP
11-07-2012, 10:33
Det pigges og spuntes....

Spuntes langs med veien ut fra terminalen, og hele betongplata foran 23-21-19 pigges opp.....

Commuter
11-07-2012, 21:32
Og jeg ser at billettkontoret til SAS på innland er stengt grunnet støy. Kjenner vibreringen ganske godt, men jeg har egentlig ikke reagert på bråk.

RSL
25-07-2012, 14:41
Jeg ser at mange av avgangene fra OSL nå går fra gate 47 A-F. Hva slags gate har dette egentlig blitt? Er det den samme kjelleren som gate 58 B-F består av, eller er det et nybygg?

vbe86
25-07-2012, 18:56
Det er de samme gatene. De er kombi-bussgater schengen/non-schengen. 47A og 58A er bru-gater.

ENGM 911
25-07-2012, 19:31
Pir syd får gate: 19 A, 19 B, 19 C osv. Begynner å bli ferdig der inne. Mye glass slipper inn mye lys, dermed også god utsikt nordover. Får se om man ikke får tatt noen bilder etterhvert.

ENGM RAMP
25-07-2012, 23:42
Da får du ta bilder av skråstagene der inne Cato som GARANTERT kommer til å bli diskutert flittig her inne !

ENGM 911
26-07-2012, 00:01
Da får du ta bilder av skråstagene der inne Cato som GARANTERT kommer til å bli diskutert flittig her inne !

Hehe, det tenkte jeg også på :cool:

Thomas
26-07-2012, 11:28
Kan hvem som helst komme inn i pier syd med ID kort nå?
Isåfall tar jeg Rfly-egget (Toyota Yaris), å freser ned iløpet av helgen.

ENGM 911
26-07-2012, 12:17
Kan hvem som helst komme inn i pier syd med ID kort nå?
Isåfall tar jeg Rfly-egget (Toyota Yaris), å freser ned iløpet av helgen.

Ta på deg hjelm, det er påbudt. Har du ikke det setter du bare egget på hue. Er som sagt en byggeplass men kontakt en dude fra NCC så kan jeg ikke skjønne annet enn at det bør gå greit.

Someone
01-08-2012, 10:21
Ser nå broen over nesten er ferdig utvendig

Fått tatt noen bilder derfra Cato?

FlightDeck
01-08-2012, 20:01
Ser nå broen over nesten er ferdig utvendig

Fått tatt noen bilder derfra Cato?

Den har vel sett "ferdig" ut utvendig i ukesvis allerede? Har kjørt forbi noen ganger med fly nå. Synes den ser riktig stygg ut - og jeg lurer på hva man ville sagt ved åpningen i 1998 om man hadde vist frem bildet av OSL anno 2012.

Thomas
01-08-2012, 20:33
Den er ferdig iform av at den er koblet til både pier vest og pier syd. Har ikke vært på innsiden, men der er det vel igjen litt arbeid vil jeg tro.

73H
21-08-2012, 17:16
Hvordan løses flowen av ankommende pax vs. avreisende pax?

Chriscross
21-08-2012, 17:16
Takk for bildeoppdatering. Vet du om det går an å få kaldt vann i vaskene på toalettet, eller er vaskene like idiotiske som på de nyopppussede toalettene i hovedterminalen?

ENGM 911
21-08-2012, 17:17
Hvordan løses flowen av ankommende pax vs. avreisende pax?

Her blandes pax, ikke noe problem - kun innland

ENGM 911
21-08-2012, 17:19
Takk for bildeoppdatering. Vet du om det går an å få kaldt vann i vaskene på toalettet, eller er vaskene like idiotiske som på de nyopppussede toalettene i hovedterminalen?

Ser ut til at jeg må skuffe deg :o

73H
21-08-2012, 17:22
Her blandes pax, ikke noe problem - kun innland

OK :) Hvor vil ankommende pax ta veien når de kommer inn i gamle innlandsterminalen? Kan det se ut som det vil bli relativt trangt med både ankommende og avreisende pax i området rundt 19?

Dag Viking
21-08-2012, 17:29
Altfor pent til å rives om få år ;)

ENGM 911
21-08-2012, 17:37
OK :) Hvor vil ankommende pax ta veien når de kommer inn i gamle innlandsterminalen? Kan det se ut som det vil bli relativt trangt med både ankommende og avreisende pax i området rundt 19?

Neida, det går rulletrapp opp til messanin fra gangbroen tilsvarende de andre gatene. Ellers så det ut til å være god plass generelt i pir syd og gangbro.

Superhai
21-08-2012, 17:39
Altfor pent til å rives om få år ;)

Det spørs vel hvor pent det er om 5 år.

Bra man har fått "elektriske stoler" ;-)

-Sindre
21-08-2012, 17:46
Er det noen drikkevannautomater?

LN-CMN
21-08-2012, 18:36
Tror vi her ser OSL kommende svar på CPH sin lavpristerminal :)

B767
21-08-2012, 19:08
flott... tror den aldri blir revet ned.. nei.. det er bygget skikkelig bra der!

Noen som vet når det åpner ? håper å oppleve der 7-9 sept.

Fly med oss
21-08-2012, 19:15
Takk for bildene! Det ser ganske bra ut. Lyst og fint.

Bergern
21-08-2012, 19:20
Takk for oppdatering!
Ser kjedelig men helt ok ut. Litt snaut med sitteplasser kanskje?
Samma for meg. Bruker tiden i lounge.

Dag Viking
21-08-2012, 19:21
Takk for oppdatering!
Ser kjedelig men helt ok ut. Litt snaut med sitteplasser kanskje?
Samma for meg. Bruker tiden i lounge.

Hvilken lounge bruker du når du skal fly fra denne piren?

Bergern
21-08-2012, 19:47
Hvilken lounge bruker du når du skal fly fra denne piren?

Per idag er det kun innland og ingen lounge.

Discus
21-08-2012, 20:54
Litt snaut med sitteplasser kanskje?


Fortvil ikke, noen finner snart ut at det trengs kiosker og butikker der så da fjerner de resten av stolene :lol:

Vede
21-08-2012, 23:08
Denne "midlertidige" piren på OSL er jo bedre enn hele terminalen på SVG. Det at dere er bekymret for ankommende og avgangs pax blandes og det er trangt viser bare at dere er bortskjemt. ;)

Michael
21-08-2012, 23:14
Gateskrankene så trange ut. Finnes liksom ikke et eneste sted å plassere et A4 ark å skrive på ser det ut til.
Ting er dessverre ikke papirløst hos oss ennå.

MountainDew
22-08-2012, 00:47
Blir det rullende fortau til/fra 19?

LN-AØR
22-08-2012, 02:03
Synes det ser meget bra ut jeg. Hvilken dato åpner terminalen? (svaret står vel på en av de 22 sidene, men fant det ikke ved en kjapp gjennomgang)

TCAS
22-08-2012, 06:45
Ikke et lite kaffeutsalg engang?

Someone
22-08-2012, 07:19
Noen flere bilder:

Huset i huset over togstasjonen
32858

Byggegropa på gamle innland
32859

32860

Skjøten til den pir-sør. Utgangen nede, mens ankommende passasjerer tar turen opp på ankomstnivå
32861

Ellers har det plutselig blitt veldig god plass på den første halvdelen av innland sidene halvparten av gatene er borte

Chriscross
22-08-2012, 07:28
Hvor mye mindre bussing blir det mår disse gatene åpner egentlig?

Thomas
22-08-2012, 10:52
Hvor mye mindre bussing blir det mår disse gatene åpner egentlig?

Det blir mindre bussing frem til de stenger 28, 30, 32, 34 og 36 vil jeg tro, men da er det back to reality igjen.

geirs
22-08-2012, 22:01
Synes det ser meget bra ut jeg. Hvilken dato åpner terminalen? (svaret står vel på en av de 22 sidene, men fant det ikke ved en kjapp gjennomgang)

Den åpner 1 september 2012, altså neste lørdag.

LN-AØR
23-08-2012, 18:17
Den åpner 1 september 2012, altså neste lørdag.
Takk for svar! :)

Thomas
27-08-2012, 15:17
Den nye piren burde hatt egen serie på Discovery Channel, makan til dårlig planløsning ift. flyhandling ser man ikke selv på CDG! :colgate:

http://i997.photobucket.com/albums/af100/Lorentzen26/piersyd1.jpg
La oss begynne her, preboarding-lounge med rekkverk som man fint kan klatre over, vips er kaoset ett faktum og barn og unger løper ombord uten og ha blitt boardet.

http://i997.photobucket.com/albums/af100/Lorentzen26/piersyd2.jpg
Denne kaller vi bare "skallebank" internt, se opp hvor du går og IKKE stress ved ankomst Gardermoen fom. 1 September.

http://i997.photobucket.com/albums/af100/Lorentzen26/piersyd3.jpg
"Limboboarding", her tar vi kun ombord dverger og barn.

http://i997.photobucket.com/albums/af100/Lorentzen26/piersyd4.jpg
Det ser rent og pent ut, det skal de ha ros for. Håper dog det kommer flere sitteplasser, de kan fint fylle opp hele veggen til venstre med stoler. Ser for meg en kaosdag til vinteren med 8 gater x 189 passasjerer, ka-booom!!

Nuvel, lykke til alle involverte - glad jeg fortsatt sitter trygt plassert i fjerde etasje, main terminal! ;)

Hickok
27-08-2012, 16:47
Er nok viktigere med arkitektonisk utforming enn tilstrekkelig med stoler. Ellers er det nok billigere med få stoler, for de vil nok likevel snarlig bli fjernet igjen, og erstattet med diverse butikker.

Helganes
27-08-2012, 17:19
Håper dog det kommer flere sitteplasser, de kan fint fylle opp hele veggen til venstre med stoler. Ser for meg en kaosdag til vinteren med 8 gater x 189 passasjerer, ka-booom!!

Stolene kommer, i form av barkrakker og restaurantstoler. Alt for mye ledig golvplass her..
Vil de ikke ha øl eller pizza kan de stå!

Dreyer
27-08-2012, 18:10
Hehe, likte den der dverg og Um boarding only, haha! Forstår ikke helt hvorfor OSL aldri klarer tenke litt mer gjennom ting de gjør, alltid for smått og for lite stort sett alt de gjør( i det her tilfellet mangel på sitteplasser). I tillegg når dem bygde den nye commuter terminalen, så klarte dem ikke fikse 28V DC i bakken, så man må ha omformere...

slankebrusmannen
27-08-2012, 23:46
Forstår ikke helt hvorfor OSL aldri klarer tenke litt mer gjennom ting de gjør

Syns dette ser svært så planlagt og gjennomtenkt ut. Dette skal jo være en midlertidig pir, og her har man stilt opp med løsninger så kontroversielt håpløse at ingen kommer til å trykke på for å forpurre pirens status som nettopp midlertidig. Snarere tvert imot er dårlige løsninger det beste argumentet man kan ha for å rive noe sånt som dette.

jameson82
27-08-2012, 23:48
Syns dette ser svært så planlagt og gjennomtenkt ut. Dette skal jo være en midlertidig pir, og her har man stilt opp med løsninger så kontroversielt håpløse at ingen kommer til å trykke på for å forpurre pirens status som nettopp midlertidig. Snarere tvert imot er dårlige løsninger det beste argumentet man kan ha for å rive noe sånt som dette.

Vi må seriøst ha en liker knapp på forumet her :p

Fly med oss
28-08-2012, 16:36
Lå det ikke ute et bilde fra ombyggingen av non-Schengen? Finner det ikke igjen.

amatør
28-08-2012, 19:08
Når jeg ser dette, er jeg veldig glad jeg flyr lite innenlands.:wow:

The Ticketor
28-08-2012, 23:28
Piren der "gate closing" følger etter "boarding" raskere enn Lucky Luke kan skyte.

Mjolnir
28-08-2012, 23:35
Piren der "gate closing" følger etter "boarding" raskere enn Lucky Luke kan skyte.

Hæ? Er den modellert etter TRD? :stir

Someone
31-08-2012, 12:37
http://www.aftenposten.no/reise/article4281660.ece

Ligger ute en video på Aftenposten med den nye Pir-Syd, og man ser blant annet hvor transferpassasjerer og ankommende passasjerer skal splittes. Ellers har OSL hatt "regien" så endel av de teite løsningene kommer ikke frem

Superhai
03-09-2012, 08:22
Fra Aftenposten: "Det blir fem minutter å gå fra sikkerhetskontrollen. Dette skal nok gå helt fint, mener Gystad."

Før noen blir fristet til å tro noe en OSL-representant sier, så beregn litt mer enn fem minutter fra sikkerhetskontrollen.

The Ticketor
03-09-2012, 10:50
Kort video fra OSL

http://www.youtube.com/watch?v=-OE9-NF5M0E&feature=g-all-u

The Ticketor
03-09-2012, 11:27
Og her er den engelske versjonen, med litt merkelig ordvalg.

http://www.youtube.com/watch?v=q6IkhXDua34&feature=g-all-u

Thomas
03-09-2012, 16:08
Da er snart dag #1 med offisiell bruk av pir syd over, tok ett par bilder:

http://i997.photobucket.com/albums/af100/Lorentzen26/pier_inngang.jpg
Inngangen fra G17

http://i997.photobucket.com/albums/af100/Lorentzen26/pierbro.jpg
Selve gangbroen sett fra dagens mot pirsyd. Det lukter forøvrig noe helt forjævlig der inne, kjemikalier eller gud veit.

Tok også jobben med å måle tiden fra G53 til veggen ved 19H, med vanlig tempo tok det 13min46sek :lol:

Hickok
03-09-2012, 16:59
Fra Aftenposten: "Det blir fem minutter å gå fra sikkerhetskontrollen. Dette skal nok gå helt fint, mener Gystad."

Før noen blir fristet til å tro noe en OSL-representant sier, så beregn litt mer enn fem minutter fra sikkerhetskontrollen.

Jeg landet på 13 i dag, og løp som en gal derfra. Det tok nesten 10 minutter til jeg satt meg ned i flyet på gate 19C.

Hickok
03-09-2012, 17:01
Det lukter forøvrig noe helt forjævlig der inne, kjemikalier eller gud veit.

Det lukter vinylbelegg, med andre ord det belegget som ligger på gulvet. Det går noen uker med vasking før den lukter er borte.

Chriscross
03-09-2012, 18:43
Jeg landet på 13 i dag, og løp som en gal derfra. Det tok nesten 10 minutter til jeg satt meg ned i flyet på gate 19C.

Så vi snakker samme avstand sim loungee ved a26 til B11 i Frankfurt, og det er jo en smidig transfer.:rolleyes:

Discus
03-09-2012, 20:22
Og her er den engelske versjonen, med litt merkelig ordvalg.

Kjekt at engelskspråklige slipper å ta Flybussen :drunk:

Bacardi
03-09-2012, 22:23
Kjekt at engelskspråklige slipper å ta Flybussen :drunk:

Ikkesant, og i tillegg er det ikke sikkert at man "trenger" den nye piren. En utlending som ser videon vil tro all domestic går fra den.

Det er jo mange i OSL som frekenterer dette forumet, så jeg håper de kan dytte borti en med redigeringskunnskaper, evt. fjerne den :)

LN-MOW
03-09-2012, 22:32
Og her er den engelske versjonen, med litt merkelig ordvalg.


Å hildrande du .... er det mulig? :wow:

raskefot
03-09-2012, 23:49
Mildt sagt flaut! Mon tro om de i det hele tatt har noen til å lese korrektur? Det er ikke første gangen. I vår og sommer hang det et skilt ved rulletrappen ned til ankomst utland:
"Vi utvider og øker kapasiteten. En større og forbedret flyplass står ferdig i 2017. Vi beklager ulempene dette medfører for deg."
Like pinlig på engelsk sto det:
"We expand and increase our capacity. A larger and improved airport is completed in 2017. We apologize for any inconvenience."
Den er heldigvis borte nå!

blazius
06-09-2012, 08:55
Her er noen bilder av detaljer fra den nye piren. Beklager teknisk kvalitet, dette er knipset med et mobilkamera med skitten optikk.

Informasjonstavle om avstander
http://forum.flyprat.no/picture.php?albumid=100&pictureid=597

Benker med stikkontakter
http://forum.flyprat.no/picture.php?albumid=100&pictureid=600

Ny type "boardingsluser"
http://forum.flyprat.no/picture.php?albumid=100&pictureid=598
http://forum.flyprat.no/picture.php?albumid=100&pictureid=599

Someone
07-09-2012, 20:08
Ser nå i dagens Aftenposten (papir) at Nic Nilsen nå vel bekrefter at piren vil bli stående, men at bruksområde ikke er endelig avklart

amatør
07-09-2012, 22:56
Ja, fra å være en arkitektonisk flott flyplass til klatting og stygge bygg, er veien kort.:headbang

Glean EBG
11-09-2012, 19:16
Ser nå på osl.no at det er ny vinkel på det ene webkameraet kalt pir syd men som ikke viser pir syd.

jb1
11-09-2012, 21:57
Mildt sagt flaut! Mon tro om de i det hele tatt har noen til å lese korrektur? Det er ikke første gangen. I vår og sommer hang det et skilt ved rulletrappen ned til ankomst utland:
"Vi utvider og øker kapasiteten. En større og forbedret flyplass står ferdig i 2017. Vi beklager ulempene dette medfører for deg."
Like pinlig på engelsk sto det:
"We expand and increase our capacity. A larger and improved airport is completed in 2017. We apologize for any inconvenience."
Den er heldigvis borte nå!

Hm, den engelske teksten ser ut som den er oversatt med Google translate. Det gaar saerdeles daarlig naar den norske teksten er daarlig i utgangspunktet

Someone
11-09-2012, 22:00
Ser nå på osl.no at det er ny vinkel på det ene webkameraet kalt pir syd men som ikke viser pir syd.

Er vel fordi den vel er ferdig, og således mer relevant å så byggegrope. Selv om teksten ikke er oppdatert

De flyene som pleide å overnatte på 170-området (mener ofte å ha sett Austrian og Brussels der), er de fortsatt der eller er de parkert andre steder over natten?

vbe86
11-09-2012, 22:16
De flyene som pleide å overnatte på 170-området (mener ofte å ha sett Austrian og Brussels der), er de fortsatt der eller er de parkert andre steder over natten?

De står stort sett på 180-feltet nå.

Flying-news
15-09-2012, 01:37
Titter for øyeblikket skyscaprecity.com, mest av alt for å oppdatere meg på hva som skjer rundt om kring i verden av interessante prosjekter. Ser at det planlegges utbygging av KUL: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=141&page=75
Hvis man ser på post #1483 så ser man en skisse over hva jeg tidligere og fortsatt mener hadde vært en genial løsning for OSL! Legger ved bildene:

http://klia2.org/images/KLIA2_a.jpg
http://klia2.org/images/KLIA2_b.jpg

Med en slik skybridge, evt en kulvert med rullebånd, kunne flyene passert fritt. Har registrert at nemlig mener at pir nord fører til store "omveier" på tarmac, og at der er en del som gjerne ønsker å ha en kortest mulig vei (slik som i dag) mellom rullebanene og innland/utland. Med en slik løsning som på bildene over kunne man jo beholdt dagens "geniale" løsning, og samtidig øke kapasiteten ved å bygge en parallell satelitt nord for dagens øst-vest-pir/terminal.

amatør
15-09-2012, 09:02
Sikkert en bedre løsning enn den de har valgt på OSL, men sikkert litt dyrere eller noe. Norge har aldri valgt de beste løsningene når det gjelder infrastruktur, men stort sett bygget for lite og dårlig slik at vi må bygge ut etter to-tre år, noe som selvsagt er mye dyrere enn å bygge litt større i utgangspunktet.
Håper noen smarte hoder i OSL/Avinor ser den veksten de har, og bygger ut hele den nye piren med en gang, slik at vi reisende kanskje slipper å reise over en byggeplass i fem-seks år, etter 2017-2018.

Hickok
15-09-2012, 10:02
Sikkert en bedre løsning enn den de har valgt på OSL, men sikkert litt dyrere eller noe. Norge har aldri valgt de beste løsningene når det gjelder infrastruktur, men stort sett bygget for lite og dårlig slik at vi må bygge ut etter to-tre år, noe som selvsagt er mye dyrere enn å bygge litt større i utgangspunktet.
Håper noen smarte hoder i OSL/Avinor ser den veksten de har, og bygger ut hele den nye piren med en gang, slik at vi reisende kanskje slipper å reise over en byggeplass i fem-seks år, etter 2017-2018.

Dyrere? På OSL er allerede kulverten bygget når flyplassen var ny, men den bruker de ikke. Denne kunne vært brukt ved en parallell terminal.

Dag Viking
15-09-2012, 10:03
Jeg vedder ganske mye at OSL har verdens høyeste kost pr netto gate i sin utbygging.

Hickok
15-09-2012, 10:04
Jeg vedder ganske mye at OSL har verdens høyeste kost pr netto gate i sin utbygging.

Og jeg kommer aldri i verden til å vedde i mot. Der har nok garantert rett.

jameson82
15-09-2012, 10:09
Jeg vedder ganske mye at OSL har verdens høyeste kost pr netto gate i sin utbygging.

Det samme gjelder pr meter vei/jernbane,sjukehusplass og stort sett alt vi bygger. Its the Norwegian Way

amatør
15-09-2012, 10:11
Dyrere? På OSL er allerede kulverten bygget når flyplassen var ny, men den bruker de ikke. Denne kunne vært brukt ved en parallell terminal.

Ja typisk norsk så velges det løsninger man tror blir billigst, men ender opp som dyrest.:headbang

SBT
17-09-2012, 22:07
OSL har kunngjort en rekke entrepriser som kalles Pir Nord. Siden det kalles Nord, går jeg ut fra at dette ikke har noe med selve T2 prosjektet å gjøre. Er dette en tvilling til Pir Syd, men beliggende i området som idag er fjernparkering i nærheten av Park Inn hotellet ? Eller er det en forlengelse fra gate 53 og videre utover den retningen ?

Someone
17-09-2012, 22:14
OSL har kunngjort en rekke entrepriser som kalles Pir Nord. Siden det kalles Nord, går jeg ut fra at dette ikke har noe med selve T2 prosjektet å gjøre. Er dette en tvilling til Pir Syd, men beliggende i området som idag er fjernparkering i nærheten av Park Inn hotellet ? Eller er det en forlengelse fra gate 53 og videre utover den retningen ?

Da burde vel navnet vært Øst ;)

Discus
17-09-2012, 22:16
OSL har kunngjort en rekke entrepriser som kalles Pir Nord. Siden det kalles Nord, går jeg ut fra at dette ikke har noe med selve T2 prosjektet å gjøre. Er dette en tvilling til Pir Syd, men beliggende i området som idag er fjernparkering i nærheten av Park Inn hotellet ? Eller er det en forlengelse fra gate 53 og videre utover den retningen ?

Antagelig den permanente utstikkeren nordover fra gate 30-og-deromkring.

Fly med oss
17-09-2012, 22:38
OSL har kunngjort en rekke entrepriser som kalles Pir Nord. Siden det kalles Nord, går jeg ut fra at dette ikke har noe med selve T2 prosjektet å gjøre.

Det blir ikke noe T2 på OSL i denne omgang. Det er det gamle navnet på prosjektet, og er ikke lenger i bruk. Klokt, siden det fortsatt bare skal være én terminal.

Pir Nord er navnet på den nye, 'store' piren som strekker seg nordover.

Someone
13-10-2012, 10:13
Det blir ikke noe T2 på OSL i denne omgang. Det er det gamle navnet på prosjektet, og er ikke lenger i bruk. Klokt, siden det fortsatt bare skal være én terminal.

Pir Nord er navnet på den nye, 'store' piren som strekker seg nordover.

Ser nå hjemmesidene er oppdatert og det nå snakkes om Pir Nord, ny avgangs og ankomshall, ny jernbanestasjon etc.

Noen som har noen ferske bilder fra byggeprosessen? Hvordan ligger de an med utvidelsen (påklattingen) på non-Shengen?

OSL ligger i hvertfall bra i rute for å bli en drøm for de Fornebu-nostalgikerene. Er allerede trangt og nå kommer den klattvise utbyggingen.

RSL
13-10-2012, 10:44
Klattvis utbygging. Man kan være uenig i at utbyggingen er praktisk i forhold til andre løsninger, men spesielt klattvis blir den ikke. Terminalen blir nærmest dobbelt så stor, så det blir svært mye mer plass per passasjer når utbyggingen er klar.

Hickok
13-10-2012, 11:13
Klattvis utbygging. Man kan være uenig i at utbyggingen er praktisk i forhold til andre løsninger, men spesielt klattvis blir den ikke. Terminalen blir nærmest dobbelt så stor, så det blir svært mye mer plass per passasjer når utbyggingen er klar.

Ikke når trafikken øker tilsvarende, men hvis du sammenligner åpningsdagen med dagen før, så har du jo for såvidt rett. Med den trafikkveksten som er nå, så tyder alt på at det blir like trangt når den nye piren åpner som det er i dag. Kan ikke si jeg gleder meg til årene 2015-2017.

Dag Viking
13-10-2012, 11:15
Hullet på innsiden av gangbroen til den "midlertidige" piren ble mye større enn jeg hadde forestilt meg, her er et bilde tatt 01.10.

http://i1220.photobucket.com/albums/dd459/festrus/IMAG0285_zpsa356fea7.jpg

Helganes
13-10-2012, 11:35
Hullet på innsiden av gangbroen til den "midlertidige" piren ble mye større enn jeg hadde forestilt meg, her er et bilde tatt 01.10.

Bare et spørsmål av ren nysgjerrighet: Noen som vet hvor mye av denne massen de graver fram nå som ble tilført da Gardermoen ble bygget? Massen ser jo veldig ren ut, noe som sikkert er et pluss i forhold til massehåndtering. Hvor dypt graver de seg ned her i forhold til bakkenivå? Risikerer de å treffe på fast fjell?

ENGM RAMP
13-10-2012, 11:41
Utbyggingen er nå iflg T2 ledelsen snart 40% komplett, så det går unna !

gustavf
13-10-2012, 12:39
Massen ser jo veldig ren ut, noe som sikkert er et pluss i forhold til massehåndtering. Hvor dypt graver de seg ned her i forhold til bakkenivå? Risikerer de å treffe på fast fjell?

Jeg vet ikke noe om akkurat disse massene, men det er mye morene og sand rundt flyplassen. Flere steder er det også sand- og grustak i området.

Someone
13-10-2012, 12:49
En ting er at det ser rent ut, men det kan vel være endel grums det som gjør at massen må renses og ikke akkurat egner seg i sandkassa i barnehager.

ToreD
13-10-2012, 22:20
Hele området rundt OSL er grusmasser med varierende mengde steinmasser i.
Jeg jobbet der også under byggingen og det ble ikke kjørt inn noe masse.
Alt ble foredlet på stedet. Det ble kjørt enorme mengder grus fra sentralområdet og opp til nordområdet for lagring.
Garderfjell ble knust til pukk for bruk inne på området.
Der det ble funnet forurenset masse etter feks fuelanlegg o.l. Ble mesteparten renset på stedet. Forurenset masse ble lagret rett øst for sydenden av vestre bane.

Tore

Helganes
14-10-2012, 14:50
Takk for svar! :)

Glean EBG
21-10-2012, 20:35
Er det noen her som har benyttet pir syd?
Og hvordan fungerte det,var den like håpløs som det ble hevdet i tråden her?

Dag Viking
21-10-2012, 20:39
Er det noen her som har benyttet pir syd?
Og hvordan fungerte det,var den like håpløs som det ble hevdet i tråden her?

Ja. Fungerte helt fint. Tok omtrent like lang tid å gå dit som til commutergatene. Ikke overbefolket når jeg var der (men det kommer nok an på hvor mange fly og hvor store fly som går innenfor et gitt tidsrom) Mitt inntrykk var at folk ikke gikk ut til piren før det nærmet seg avgang. Boarding gikk greit, det er jo i grunn det samme om man går i bro til flyet eller via noen meter på asfalten.

amatør
22-10-2012, 17:13
Ja. Fungerte helt fint. Tok omtrent like lang tid å gå dit som til commutergatene. Ikke overbefolket når jeg var der (men det kommer nok an på hvor mange fly og hvor store fly som går innenfor et gitt tidsrom) Mitt inntrykk var at folk ikke gikk ut til piren før det nærmet seg avgang. Boarding gikk greit, det er jo i grunn det samme om man går i bro til flyet eller via noen meter på asfalten.

ikke hvis det sprutregner.;)

Hickok
22-10-2012, 18:07
ikke hvis det sprutregner.;)

Har testet ut denne i sprutregn. Da ble folk stående innendørs inntil det ikke var kø i trappen. Gikk for så vidt greit.

TOS_EBG
22-10-2012, 19:02
SAS hadde ikke klart å få SmartPass leser installert da jeg var innom den 12. oktober.

Dag Viking
22-10-2012, 19:41
SAS hadde ikke klart å få SmartPass leser installert da jeg var innom den 12. oktober.

Det er vel ikke så overraskende, de har jo ikke det på EBG innsjekk engang :headbang

Someone
05-11-2012, 15:29
Ser de har stengt av og gravd et hull ved gate 36 nå, og det ligger noen fjernvarmerør lagret der.

Doene på ankomst er også bygget om og utvidet med det dobbelte. Eneste er at de har byttet om på plasseringen av herre vs dame, så holdt på å gå feil

Someone
21-11-2012, 15:16
Når utbyggingen er ferdig i 2017, hvor stor vil økningen i kapasitet i peak periodene være da? Dvs hvor mange ekstra bevegelser per time er det mulig å oppnå?

Discus
21-11-2012, 18:50
Status på fredag

Someone
02-12-2012, 16:10
Ser VG har oppdaget at flyplassen kommer til å være en byggeplass i lange tider.

http://touch.vg.no/article.php?artid=10056046
[quote]Nye terminaler og ny rullebane skal ta unna flere passasjerer fra Gardermoen. I mellomtiden må du regne med køer i sikkerhetskontrollen.
[quote/]


Det som derimot er interessant er at det planlegges å rive GA terminalen

Basse-HAU
02-12-2012, 18:14
Tror ikke jeg har fått det med meg før, men i VGs artikkel nevnes det at den nye piren mot nord, får 11 av 17 oppstillingsplasser broer... Hvorfor ikke alle?

Ser de også de nevner den 3. rullebanen, skjønner ikke at det blir så forferdelig mye mer støy med å legge den mot øst enn andre alternativer? Jo mer fly jo mer støy, men alternativet er vel å flytte flyplassen :eek:

Someone
02-12-2012, 18:19
Tror ikke jeg har fått det med meg før, men ikke VGs artikkel nevnes det at den nye piren mot nord, får 11 av 17 oppstillingsplasser broer... Hvorfor ikke alle?

Med fare for å ta feil så bygges vel alle oppstillingsplassene, men at piren ikke bygges i full lengde i fase 1?

amatør
02-12-2012, 19:21
Med fare for å ta feil så bygges vel alle oppstillingsplassene, men at piren ikke bygges i full lengde i fase 1?

Det burde selvsagt vært gjort!

Someone
07-02-2013, 00:30
Ser det er avskjermet og tydeligvis foregår noe arbeid i ankomsthallen mellom bagasjeservice og tollen. Hva holder de på med her?

Ellers virker det være masse aktivitet i byggegropa hvor gate 19-23 var, selv om mm foreløpig ikke ser noe særlig som forandrer seg, bortsett fra taket over stasjonen

ENGM 911
07-02-2013, 02:17
Ser det er avskjermet og tydeligvis foregår noe arbeid i ankomsthallen mellom bagasjeservice og tollen. Hva holder de på med her?



Tollområdet utvides ;)

Someone
27-02-2013, 22:38
Ser det er lagt ut endel nye og gamle rendringer på Youtube


http://www.youtube.com/watch?v=_hq2VnwEIo8&feature=youtube_gdata_player

Basse-HAU
27-02-2013, 22:56
Ingen pølseboder i sikte her :)

The Ticketor
27-02-2013, 23:00
Billettkontorene ved felt G/H bygges også om nå, skal være ferdig om ca 4 uker.

KjetilK
27-02-2013, 23:20
Veldig pent! Men det ser ut til at man blir slusa igjennom en lang runde duty free for å komme til pir øst? Eller har de en snarvei der?

Også ser det ut til at de fortsatt håper på en A380-rute... :-)

gustavf
27-02-2013, 23:31
Det blir gjort en del endringer på jernbanestasjonen. Er det noen som vet hvor grensene mellom Avinor/OSL og Jernbaneverket går i den delen av prosjektet?

Sondbjo
28-02-2013, 02:22
Ingen pølseboder i sikte her :)

Jo Narvesen eller point kiosk :D :P

Mekum
28-02-2013, 08:04
Blir transfer fra utland til innland forenklet når det bygges ut?

LN-CGJ
01-03-2013, 00:03
Er litt vanskelig å se på bildene og filmen, men vil det nå bli bygget gater med to broer?

Blir stadig flere heavys på OSL og to broer må da være fremtidsrettet. Noen som vet?

Tenkes det også A380 størrelse på ytterste gate, pir nord? Selv om ikke flyplassen forøvrig ikke er klar, og trafikkgrunnlaget ikke er der i dag...

amatør
01-03-2013, 15:06
Er litt vanskelig å se på bildene og filmen, men vil det nå bli bygget gater med to broer?

Blir stadig flere heavys på OSL og to broer må da være fremtidsrettet. Noen som vet?

Tenkes det også A380 størrelse på ytterste gate, pir nord? Selv om ikke flyplassen forøvrig ikke er klar, og trafikkgrunnlaget ikke er der i dag...

Gater med to broer må komme! Bare det å fylle Thomas Cook sin A 330-300 med over 400 seter, tar utrolig lang tid.:headbang

teamseacow
01-03-2013, 21:00
Enig i at gatene med to broer er siktet til eksisterende flytyper og ikke på håp om 747/a380. Dette er noe som bl. a. Thai og Qatar sikkert kunne ha tenkt seg å benytte...

The Ticketor
01-03-2013, 22:45
Enig i at gatene med to broer er siktet til eksisterende flytyper og ikke på håp om 747/a380. Dette er noe som bl. a. Thai og Qatar sikkert kunne ha tenkt seg å benytte...

Ja takk, det tar vi gjerne.

geirs
03-03-2013, 23:00
Når skal de nye taxebanene foran terminalen tas i bruk? Har lest at byggingen av pir nord skal starte nå til våren, da blir vel kanskje de nåværende stengt snart?

PointMergeArrival
04-03-2013, 17:56
Når skal de nye taxebanene foran terminalen tas i bruk? Har lest at byggingen av pir nord skal starte nå til våren, da blir vel kanskje de nåværende stengt snart?

30.mai stenges G og H, samtidig åpnes V og P. Det blir laangt å takse f.eks fra stand 39 for avgang RWY01L.

Thomas
04-03-2013, 20:05
Og +/- 1JUN stenges 26, 28, 30, 32, 34 og det blir satt opp sponplater over hele glassveggen som peker mot nord, bye bye utsikt.

Someone
09-03-2013, 19:37
Og +/- 1JUN stenges 26, 28, 30, 32, 34 og det blir satt opp sponplater over hele glassveggen som peker mot nord, bye bye utsikt.

Så da får man virkelig følelsen av å være på en byggeplass...

Antar det betyr en vesentlig økning i bussing på utenriks, da man jo her ikke har noen "pir syd" spre trafikken på når tre kombi og en fast bro forsvinner.

Vil bortfallet av innenriks/utenriks kombigater påvirke trafikkflyten og fleksibiliteten i stor grad? Dette med kombigater er jo en av aspektene de "selger inn" pir Nord på

Someone
09-04-2013, 10:52
Er det de nye fjernparkplassene man skimter her?

Superhai
09-04-2013, 18:48
Er det de nye fjernparkplassene man skimter her?

Det ser sånn ut, det blir park 96, 95, 93 og 89, 85. (Fra sommeren)

På venstre side hvor der er snø så kommer 92, 88, 84, 80. Men de skal vel ikke benyttes med det første.

kekker
24-04-2013, 15:57
Er ny bussterminal med i dette prosjektet også??
Kan ikke komme på å ha hørt noe om dette i forbindelse med T2 prosjektet.
Nå skal det sies at jeg ikke har nilest alt som skal skje i forbindelse med T2..

Sakset fra Nationens (http://www.nationen.no/2013/04/24/nyheter/samferdsel/miljoverndepartementet/bard_vegar_solhjell/gardermoen/8055191/) nettutgave i dag, syns denne avisa har hatt overraskende mye flystoff i det siste.. :-D

Miljøverndepartementet går inn for at det skal bygges en ny bussterminal på Gardermoen. Målet er å øke kollektivandelen, som i dag er på 67 prosent, til 75 prosent.

Den nye bussterminalen blir som et overbygg på det eksisterende stasjonsområdet på flyplassen.

teamseacow
24-04-2013, 16:46
Er ny bussterminal med i dette prosjektet også??
Kan ikke komme på å ha hørt noe om dette i forbindelse med T2 prosjektet.
Nå skal det sies at jeg ikke har nilest alt som skal skje i forbindelse med T2..

Sakset fra Nationens (http://www.nationen.no/2013/04/24/nyheter/samferdsel/miljoverndepartementet/bard_vegar_solhjell/gardermoen/8055191/) nettutgave i dag, syns denne avisa har hatt overraskende mye flystoff i det siste.. :-D

Står i et eller flere av youtube-videoene som de har lagt ut i alle fall :)

ENGM 911
27-04-2013, 17:04
Fra småpyttflyplass til større, taxebanen nord for terminalen stenges 1 mai. Da blir det hurramegrundt opp til ny taxebane Papa og Victor. Det går fremover med stormskritt nå :thumbup