View Full Version : Utbyggingen av OSL mot 2017/T2
The Ticketor
27-04-2013, 18:01
http://www.youtube.com/watch?v=ahV5981CUJI
Jeg spør igjen jeg; blir transfer fra utland til innland forenklet som en del av utbyggingen? Vet jo at mange velger å fly utenom OSL nettopp på grunn av dette i dag.
Chriscross
09-05-2013, 10:37
Det avhenger vel ikke så mye av utbyggingen, men om myndighetene velger å bruke hue eller høre på våre eminente tollere som blir frastjålet 14 smuglerbiler fordi de ikke engang fjerner tennluggen. De har jo skikkelig peiling...
Det er tungvint, men jeg sliter litt med å se en god løsning som trygger både toll- og sikkerhetsaspektet i tillegg til pasasjerenes komfort.
På større flyplasser kan man feks sende alle gjennom tollen, og sile ut innenlandsreisende på BC eller billett. Men hvordan ser du for deg at det skal være på Fagernes eller Røros?
Kan man ikke feks ha samme system som i dag at man må ned og hente kofferten sin, handle litt på tax-freen og gå igjennom tollen. Men i stedet for å måtte gå opp, sjekke inn og stå i kø med alle andre så kunne det vært en egen "fast track" rett etter tollen for transferpassasjerer hvor man leverte fra seg kofferten sin - krever dog at kofferten er sjekket til sluttdestinasjon. Så kunne det vært en egen passasje opp til innenlandsterminalen derfra?
Bare noen tanker fra meg, aner ikke om det er gjennomførbart rent praktisk og legalt.
Kan man ikke feks ha samme system som i dag at man må ned og hente kofferten sin, handle litt på tax-freen og gå igjennom tollen. Men i stedet for å måtte gå opp, sjekke inn og stå i kø med alle andre så kunne det vært en egen "fast track" rett etter tollen for transferpassasjerer hvor man leverte fra seg kofferten sin - krever dog at kofferten er sjekket til sluttdestinasjon. Så kunne det vært en egen passasje opp til innenlandsterminalen derfra?
Bare noen tanker fra meg, aner ikke om det er gjennomførbart rent praktisk og legalt.
Jo. Men da må man gjennom ny sikkerhetskontroll også, ettersom man har vært i kontakt med kofferten som kan inneholde ting som ikke er velkommen ombord.
The Ticketor
09-05-2013, 14:35
Egen bagdrop på denne måten fantes tidligere. Er det ikke nevnt tidligere i denne tråden også?
Når det gjelder selve T2 utbyggingen så er det en katastrofe! Skulle vært gjort som det opprinnelig var tenkt med en ny parallell terminal som kunne blitt oppført uten å ødelegge og forstyrre den eksisterende, samtidig som videre utbygging kunne gjøres etterhvert som behovet oppstår. Når dette makkverket er ferdig vil kapasiteten allerede være sprengt :headbang
Men dessverre kan vi takke våre egne sjefer i SAS og Norwegien i samråd med det grådige Avinor. Er flaut å være norsk ..... Skamme seg!!
En ny terminal er dyrere i anlegg og drift, og blir ikke like enkelt for passasjerene som én terminal.
Estetisk sett hadde en pararell pir med gater vært det beste, men innsjekk og bagasjeutlevering bør ligge i samme bygg for alle passasjerer.
Boeingflyer
09-05-2013, 19:15
En ny terminal er dyrere i anlegg og drift, og blir ikke like enkelt for passasjerene som én terminal.
Tja .... dette er jo en myte eller i beste fall en sannhet med modifikasjon...
Om vi tar med alt styr denne løsningen medfører for eksisterende terminal under byggetiden samt at den ferdig utbygget kommer til å være for liten så blir det en dyr og tungvind løsning.
Men de "blåruss" som presset igjennom denne løsningen kommer til å ha forduftet for lenge siden når dette blir synlig i 2017 :cool:
Melding fra moderator:
Diskusjonen rundt behov for betjent toll er flyttet til egen tråd i småprat.
Er litt vanskelig å se på bildene og filmen, men vil det nå bli bygget gater med to broer?
Blir stadig flere heavys på OSL og to broer må da være fremtidsrettet. Noen som vet?
Tenkes det også A380 størrelse på ytterste gate, pir nord? Selv om ikke flyplassen forøvrig ikke er klar, og trafikkgrunnlaget ikke er der i dag...
Sendte de spørsmål på facebook siden deres angående bygging av gater med dobbel bro, og fikk til svar at det ikke var planlagt noe sånt..:headbang
Sendte de spørsmål på facebook siden deres angående bygging av gater med dobbel bro, og fikk til svar at det ikke var planlagt noe sånt..:headbang
Ja, det forbauset meg ikke når det gjelder OSL... Igjen rygger man inn i fremtiden!
Derimot så regner jeg med dem har tenkt nøye igjennom og planlagt stor taxfree og nok område til butikker, som gir leieinntekter...
Rart ingen av widebody operatørene "krever" to bruer for rasker boarding/debording, og for å tilby C og (F) et skikkelig tilbud i boardingfasen..
Rart ingen av widebody operatørene "krever" to bruer for rasker boarding/debording, og for å tilby C og (F) et skikkelig tilbud i boardingfasen..
Da er det vel klart at de ikke sater på A380 på OSL hvertfall.
Selv LHR T5 som har stor andel widebodies har kun doble bruer på de gatene som er bygget for A380. Brua står normalt på dør 2 ved avgang, dør 1 ved ankomst noe som har funket greit nok når jeg har reist. Sjelden kø i selve brua, og fasttrack i gaten gjør at de som reiser F/C ikke blir "belastet" nevneverdig med å omgås vanlige folk.
Tidsmessig tror jeg ikke det er veldig mye å spare ved avgang siden alle economypassasjerene uansett ville blitt loset ned samme bru. Ved ankomst er det litt mer å hente. Ved charter hadde det kanskje blitt en litt annen fordeling på bruk av bruer og boarding og større gevinst, men hva hjelper det når ingen boarder i den sevensen man blir bedt om uansett.
Ja, det forbauset meg ikke når det gjelder OSL... Igjen rygger man inn i fremtiden!
Derimot så regner jeg med dem har tenkt nøye igjennom og planlagt stor taxfree og nok område til butikker, som gir leieinntekter...
Ja, OSL ser ikke på brukerne som reisende, men som shoppere som skal ut å fly.
Kom i går hjem fra chartertur til Kypros, og på LCA ble TC sin A 330-300 plassert ved gate med dobbel bro, og jeg har aldri opplevd at deboarding og boarding av over 400 charterpassasjerer har gått så fort. En relativt liten men flott terminal.
Og når vi kom tilbake til OSL, så var det selvsagt noe galt med broen, så vi ble sittende i nesten 30 minutter før vi kom oss ut.:lol:
Da er det vel klart at de ikke sater på A380 på OSL hvertfall.
Selv LHR T5 som har stor andel widebodies har kun doble bruer på de gatene som er bygget for A380. Brua står normalt på dør 2 ved avgang, dør 1 ved ankomst noe som har funket greit nok når jeg har reist. Sjelden kø i selve brua, og fasttrack i gaten gjør at de som reiser F/C ikke blir "belastet" nevneverdig med å omgås vanlige folk.
Tidsmessig tror jeg ikke det er veldig mye å spare ved avgang siden alle economypassasjerene uansett ville blitt loset ned samme bru. Ved ankomst er det litt mer å hente. Ved charter hadde det kanskje blitt en litt annen fordeling på bruk av bruer og boarding og større gevinst, men hva hjelper det når ingen boarder i den sevensen man blir bedt om uansett.
Er selvfølgelig ett nytte VS kostnadsspørsmål, men det burde bygges for fremtiden og da må da to broer være tingen.
To gater ytterst på piren, med to broer hadde mest sansynlig dekket hele behovet.
Opratører med C og F hadde fått egen bro til dem, og en full A333 fra DK med 405 pax til Palma hadde nok blitt boardet endel raskere med to inngangen.
Så kunne jo man vært i forkant ifm alle A380 som krysser verden over oss, og kanskje noen flere kunne gjøre som EK og tar en stopp mellom øst og vest. ( ja, litt drømmer i dette)
Opratører med C og F hadde fått egen bro til dem...
Akkurat der er det et kost/nytte for den type fly som opererer i dag, så den store gevinsten der ser jeg ikke (SAS bruker jo helst ikke dør 1 til boarding), men som nevnt for charter er det helt klart en fordel og evt. fremtidig for A380, men det krever jo helt andre utbygginger også. Så akkurat denne saken synes jeg ikke er helt krise, det er bedre med ekstra gater (så man slipper buss) enn ekstra broer om man skal prioritere.
Akkurat der er det et kost/nytte for den type fly som opererer i dag, så den store gevinsten der ser jeg ikke (SAS bruker jo helst ikke dør 1 til boarding), men som nevnt for charter er det helt klart en fordel og evt. fremtidig for A380, men det krever jo helt andre utbygginger også. Så akkurat denne saken synes jeg ikke er helt krise, det er bedre med ekstra gater (så man slipper buss) enn ekstra broer om man skal prioritere.
Ikke uenig i det, men synes man burde slippe å prioritere mellom gater og broer, på Norges hovedflyplass. Av og til må vi i Norge kunne bygge godt nok i første runde!
Så kunne jo man vært i forkant ifm alle A380 som krysser verden over oss, og kanskje noen flere kunne gjøre som EK og tar en stopp mellom øst og vest. ( ja, litt drømmer i dette)
Å bygge terminalen for flytyper som resten av flyplassen ikke kan håndtere, som ingen har uttrykt det minste ønske om å fly til Oslo og som ikke brukes på noen tilsvarende flyplasser, må være det tåpeligste forslaget til prioriteringer av investerings- og driftsmidler jeg har hørt på ei stund. Hvorfor skulle dagens brukere av flyplassen være det minste interessert i høyere avgifter, for at det ytterst på en pir skal vedlikeholdes ei bru som det ikke er planer om å bruke?
Ikke uenig i det, men synes man burde slippe å prioritere mellom gater og broer, på Norges hovedflyplass.
Det må du få lov til å synes. Hvor tenker du å ta pengene fra?
Boeingflyer
11-05-2013, 18:00
Hvor mange milliarder var det Avinor hadde i overskudd i fjor?
Forøvrig er det sikkert fornuftig for OSL å gjøre seg mer attraktive i forhold til LH. ;)
jameson82
11-05-2013, 18:12
Sånn med tanke på at Emirates har 2x A380 + 77W daglig til NZ med mindre innbygere enn Norge så finnes det ett potensial om man legger til rette og jobber for det
Hvor mange milliarder var Avinor hadde i overskudd i fjor?
En drøy milliard overføres fra Avinor til statskassa hvert år, som skatt og overskudd. Selvfølgelig kan man redusere kravet til overskudd i Avinor, men det er to problemer med det. For det første er det fortsatt ikke sikkert at dobbel bro er det riktige å prioritere i Avinor. For det andre, fjerner det penger som i dag brukes til andre formål i statsbudsjettet, det vil si alt fra skolebøker til privatfly for regjeringa.
Uansett er det et spørsmål om prioriteringer, for penger gror ikke på trær. Heller ikke for gode formål.
Men hva koster det å begynne utbygging av dette 1. år etter at hovedutbyggingen er ferdig, kontra å gjøre det nå? Det er jo det som skjer hver eneste gang. Hadde de for en gangs skyld tenkt litt lenger frem enn 2 år i slengen, så hadde de hatt gratis privatfly og skolebøker i massevis av år!
Å bygge terminalen for flytyper som resten av flyplassen ikke kan håndtere, som ingen har uttrykt det minste ønske om å fly til Oslo og som ikke brukes på noen tilsvarende flyplasser, må være det tåpeligste forslaget til prioriteringer av investerings- og driftsmidler jeg har hørt på ei stund.
Det er i og for seg korrekt og det er derfor ikke noe poeng å bygge en gate med tripple broer som er standarden for A380
Derimot trafikkeres OSL idag av flytyper som er mest hensiktsmessig å bruke dobble broer på (777, 330 etc) og man burde derfor hatt noen gater hvor det er mulig.
Disse flyene står jo nesten utelukkende på dedikerte gater i dag , så de ville ikke gått noe utover fleksibiliteten. Og utfordringen med bare en bro merkes godt når fly størrelsen passerer 250 passasjerer
Dag Viking
11-05-2013, 18:58
Doble broer på OSL som aldri har klart å håndheve en eneste priority boarding, det ville blitt et salig sirkus ;) Folk nekter jo konsekvent å gå ombord når de skal, så da hadde de vel også gått i motsatt bro.
Uansett er det et spørsmål om prioriteringer, for penger gror ikke på trær. Heller ikke for gode formål.
Joda penger synes å vokse på trær i Avinor - de skal bruke 50 mill. på blant annet ny logo.... Waste of money.... Heller én dobbel bro på OSL enn én ny Avinor logo.
Velger kun å kommentere dette, og ser bort i fra ditt utsagn om at to gater, med to broer, ved Norges hovedflyplass er det dummete forslaget til investeringer du har hørt..
Penger er det i Avinor systemet, som andre har kommentert før meg! Som 50mill til ny logo.
I tillegg så er vel systemt bygget på at OSL er med på å finansiere flyplassdrift over hele landet.
Kunne OSL fått benytte sitt overskudd til å utvikle seg, hadde nok det blitt mye bedre fasiliteter på OSL.
C-klasse
12-05-2013, 04:45
Doble broer på OSL som aldri har klart å håndheve en eneste priority boarding, det ville blitt et salig sirkus ;) Folk nekter jo konsekvent å gå ombord når de skal, så da hadde de vel også gått i motsatt bro.
Thai slipper kun Business ombord først nå. De lager eget venteområde ved gate for dette.
RYKogREIS
12-05-2013, 10:19
Bra - betaler man for business og ikke får gå ombord først og må stå i kø blir man sur.
Dag Viking
12-05-2013, 12:15
Thai slipper kun Business ombord først nå. De lager eget venteområde ved gate for dette.
Det er jo positivt. Litt overraskende, når man tenker på hvor trangt det pleier å være ved gatene på OSL.
Bra - betaler man for business og ikke får gå ombord først og må stå i kø blir man sur.
Ja, men som tidligere nevnt har det lite med antall broer å gjøre, mer med disiplin i gaten og at det er tilrettelagt og blir overholdt der. Den største effekten får du ved deboarding og charter.
Ser de nå har begynt å teste de nye fjernparkplassene før åpningen 30/5
Vil de brukes til en miks av utland og innland eller blir det overvekt av den ene?
Glean EBG
16-05-2013, 07:48
Fjernpark plassene er vel ikke adskilt inn/ut land eller?
Ser jeg var litt uklar, før jeg rettet på innlegget mitt. Spørsmålet burde vært om det vil være innland eller utland som vil være mest short på gater
Glean EBG
16-05-2013, 09:54
Vil tro det blir hovedsaklig utland, innland fikk jo disse "midlertidige" gatene 19 a-f
Ser jeg var litt uklar, før jeg rettet på innlegget mitt. Spørsmålet burde vært om det vil være innland eller utland som vil være mest short på gater
Innland har vel mye fjernparkering uten buss allerede (Gate 19) :D
Ja. definitivt!
Var ute å tok imot LN-NON fra KRK på den nye remotestand #85 i går før den satt snuten til TRD, bevis vedlagt iform av film:
https://vimeo.com/66305996
Og der kom overskridelsene. NRK Kveldsnytt meldte nettopp at OSL sliter med å få entreprenører som vil jobbe der og det kan øke kostnadene da det blir færre som konkurerer om anbudene og de derfor sliter med å holde budsjettet
Ellers var det endel bilder fra byggegropa i innslaget
Og der kom overskridelsene. NRK Kveldsnytt meldte nettopp at OSL sliter med å få entreprenører som vil jobbe der og det kan øke kostnadene da det blir færre som konkurerer om anbudene og de derfor sliter med å holde budsjettet
Ellers var det endel bilder fra byggegropa i innslaget
Var vel ikke noen bombe det..
Etter å ha vært i møte med OSL sin T2 avd. idag kan men vel med hånden på hjertet si at man går en "mørk" fremtid (bokstavelig talt) i møte. Skal forhøre meg om plantegningene kan deles, men uansett kan jeg si at det vil skje mye på innsiden av kontrollen mellom G28 og G36 de neste månedene.
Planen er vel å snart begynne å spikre igjen vinduene mot nord der?
Det kommer opp en ny vegg på innsiden som vil dekke og fjerne all utsikt nordover, dog vil ikke dette være klart før i September. Men uansett vil det mellom 1JUN - 1SEP være massevis av arbeid og "go'gatene" vil stenges :D
Da åpner de nye fjernoppstillingsplassen og taksebane i morgen
Ligger en ny animasjon om dette fra OSL på Youtube, men sliter med linkingen
Da åpner de nye fjernoppstillingsplassen og taksebane i morgen
Ligger en ny animasjon om dette fra OSL på Youtube, men sliter med linkingen
Er vel denne: http://www.youtube.com/watch?v=ahV5981CUJI
ghostern
04-06-2013, 11:21
Då blir det budsjettsprekk i utbygginga på OSL:
http://e24.no/naeringsliv/avinor-varsler-budsjettsprekk-paa-gardermoen/20377295
Glean EBG
04-06-2013, 15:22
Då blir det budsjettsprekk i utbygginga på OSL:
http://e24.no/naeringsliv/avinor-varsler-budsjettsprekk-paa-gardermoen/20377295
Kan vel ikke akkurat si det kom som noen bombe jeg ville bli mere overasket om det ikke kom noen budsjettsprekk på et så omfatende prosjekt.
I følge OSL på Facebook er de nå ferdige med ombyggingen av tollen
VG bruker overskriften "Buss for fly på Gardermoen", men mener nok buss til flyene
Flyplass-sjef Nic Nilsen var med på lasset fra gamle Fornebu.
Nå ser han sin byggeskikk-prisvinnende aerodrom bli forvandlet til en byggeplass med gjerder, gravegrøfter, provisoriske kjøreveier og midlertidige brakkebygg ute på asfalten, som skal huse flyreisende på vei fra buss til terminalbygg.https://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10117435
Reportasje om utbyggingstaktikken i TU i dag
http://www.tu.no/bygg/2013/06/18/slik-kan-de-bygge-ny-pir-samtidig-som-flyplassen-gar-for-fullt
Ledelsen for Gardermoen-utbyggingen mener de har utviklet et system alle kan bruke, enten man skal bygge flyplass eller barnehage.
Det det blir nok bra om dette systemet blir videreført: Ingen som vil regne, og ting blir mye dyrere..
ENGM 911
20-06-2013, 19:11
I følge OSL på Facebook er de nå ferdige med ombyggingen av tollen
Det var en fornøyelse å få mer plass. Merket det godt når vi kom hjem med handlebagene til kona :stir
Den trange korridoren forbi rød og grønn tollsone er utvidet godt noe som gjør at du ikke føler at du blir presset gjennom en trakt.
Om det ikke akkurat tar form, så har de i hvertfall kommet et godt på vei med å fjerne dekket for den nye piren
35037
Byggegropa for den nye avgangshallen
35038
Ellers var det gjort en liten omkjøring ved kassene ved taxfree. Langs nord og vestveggen var det kommet ti eller deromkring, såkalte Fast Track kasser. Som var mindre enn de ordinære. Hva som kvalifiserte til Fast Track aner jeg ikke men gikk i hvertfall greit med full kurv. Vil uansett hjelpe på kapasiteten i rushet
La merke til at det var kommet 4-5 nye sikkerhetskontrollsluser med nye maskiner. Så vidt jeg kunne se ved første øyekast så er det mindre plass både til å pakke ut og pakke sammen. Synd om det er tilfelle og investerer i noe nytt som funker dårligere enn det de har. OSL har jo så langt vært flinke til å organsiere security.
Dag Viking
06-07-2013, 10:28
Er det offentliggjort noe mer om neste steg i utbyggingen?
Artikkel i forbindelse med kjøp av nye flytog
Oslo Lufthavn utvider i 2017, og passasjermengden vil da øke fra 22 millioner i dag til 27 millioner. Etter det følger enda en utvidelse raskt.
http://www.aftenposten.no/okonomi/Flytoget-vil-kjope-nye-tog-7249155.html
Ser de nå har begynt å støpe der de bygget pir Nord.
Trodde de allerede nå skulle dekke til vinduene mot nord der, men det er tydeligvis ikke ennå
Plata kommer etter sigende på 1/9.
Anleggsområde Provisorisk vegg nord
Etablering av provisorisk vegg mot Pir nord.
Status inneværende døgn: Forberedende arbeid startet.
jameson82
07-08-2013, 09:39
Morsom kaptein på SK4723.
Pga at det bygges ett nytt kjøpesenter her på Gardermoen beklager vi at det idag ble buss til flyet. ;-)
Altså det bør jo ikke ta fire år å smelle opp en liten utvidelse av piren. Det hele ser jo så minimalistisk ut. Men er vel litt typisk Norge det her, stykkevis og delt. Kan jo godt hende de bruker litt lenger tid enn nødvendig pga at det er en flyplass. Og kjenner jeg Gardermoen rett vil jo det nye arealet bli 85% butikker.
Morsom kaptein på SK4723.
Pga at det bygges ett nytt kjøpesenter her på Gardermoen beklager vi at det idag ble buss til flyet. ;-)
Er vel ikke så veldig langt unna sannheten....
ENGM 911
07-08-2013, 11:39
Altså det bør jo ikke ta fire år å smelle opp en liten utvidelse av piren. Det hele ser jo så minimalistisk ut. Men er vel litt typisk Norge det her, stykkevis og delt. Kan jo godt hende de bruker litt lenger tid enn nødvendig pga at det er en flyplass. Og kjenner jeg Gardermoen rett vil jo det nye arealet bli 85% butikker.
Det er MYE som skal henge sammen. Full drift uten forstyrrelser på en sprengt flyplass samtidig som man bygger x-antall kvm ny terminal, pir og txw.
Det er MYE som skal henge sammen. Full drift uten forstyrrelser på en sprengt flyplass samtidig som man bygger x-antall kvm ny terminal, pir og txw.
Men man kunne da gjort terminalen en del større når man først skulle bygge? Det er min første tanke, at kapasiteten vil være sprengt når den tas i bruk i 2017.
ENGM 911
07-08-2013, 13:55
Men man kunne da gjort terminalen en del større når man først skulle bygge?
Så enig så enig ;)
Men noe rett gjør OSL da selv med denne pågående utbyggingen. FlightStats har OSL på tredjeplass når det gjelder punktlighet blant de 35 største europeiske flyplasser i juli. Under er en oversikt over de 10 beste + noen britiske flyplasser.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tabeller/FlightStats_EuroAirports_2013-07.jpg
Hvordan blir det med bla. bagasjesystemer etc. når flyplassen er ferdig?
4 x A330 på samme bagasjebånd betyr kaos. Sommeren på Gardermoen blir verre og verre :-)
4 x A330 på samme bagasjebånd betyr kaos. Sommeren på Gardermoen blir verre og verre :-)
Dere har det for godt. :p 1 x full 738 på SVG betyr KAOS. :headbang Beklager off topic. :cool:
Dette har jeg lurt på. Hvorfor bruker de bare noen få bånd når det er så mange tilgjengelig? Er ikke uvanlig å se 3-4 fly som bruker samme bånd når det er flere ledige ved siden av. Samtidig er det ikke et ukjent fenomen at bagasjen plutselig kommer på ett annet bånd enn det faktisk står på skjermen!
Hvis det bare er ett lag til å losse, holder de seg på ett belte.
Hvis det bare er ett lag til å losse, holder de seg på ett belte.
Hvorfor det? Reagerte også på at de stuet 3 fly på ett bånd, mens to andre hadde et fly hver med " last bag on belt". Ble jo overfylt det båndet vi hadde, og tok evigheter før kofferten våre kom.
Må da være mer effektivt å få tømt tralla raskt på et ledig belte, fremfor å vente på ledig kapasitet på båndet..
Fikk knipset noen bilder da jeg var på jobb forrige uke. Blir et stilig sjakkmønster på taket av togterminalen.
http://i1268.photobucket.com/albums/jj572/evenms/Div%20OSL/IMAG0422_zps1ade278c.jpg (http://s1268.photobucket.com/user/evenms/media/Div%20OSL/IMAG0422_zps1ade278c.jpg.html)
http://i1268.photobucket.com/albums/jj572/evenms/Div%20OSL/IMAG0419_zpsc86bc8a6.jpg (http://s1268.photobucket.com/user/evenms/media/Div%20OSL/IMAG0419_zpsc86bc8a6.jpg.html)
http://i1268.photobucket.com/albums/jj572/evenms/Div%20OSL/IMAG0416_zpsbadc7a4c.jpg (http://s1268.photobucket.com/user/evenms/media/Div%20OSL/IMAG0416_zpsbadc7a4c.jpg.html)
Glean EBG
08-08-2013, 14:08
Med tanke på det flate taket, skal det bli en spotter plattform da det ser mere ut som gulv enn tak?
Hadde vert kult med servering og spotting der.
Med tanke på det flate taket, skal det bli en spotter plattform da det ser mere ut som gulv enn tak?
Nå er vel ikke taket helt flatt, og har jeg forstått det riktig er de "svarte" feltene glass?
Glean EBG
08-08-2013, 14:13
Ja vel da kan jeg vel slutte å håpe på det.
Takk for oppklaringen.
jameson82
08-08-2013, 14:17
Det ville jo gjort flyplassen til ett hyggelig sted å være, det skal vi vell ikke ha noe av her i landet :D
Glean EBG
08-08-2013, 14:21
Det ville jo gjort flyplassen til ett hyggelig sted å være, det skal vi vell ikke ha noe av her i landet :D
Vi kunne jo sent dem en mail at de kan vatre opp taket og tatt inngangspenger og solgt overpriset øl og kaffe så hadde det jo vert litt mer intresangt kankje.
Ser det for meg 300nok for adgang og 50kr for kaffe eller 150kr for 1/2 l øl
PointMergeArrival
08-08-2013, 19:06
Vi kunne jo sent dem en mail at de kan vatre opp taket og tatt inngangspenger og solgt overpriset øl og kaffe så hadde det jo vert litt mer intresangt kankje.
Ser det for meg 300nok for adgang og 50kr for kaffe eller 150kr for 1/2 l øl
Kanskje jeg skulle montert tappekran på balkongen som går rundt tårnet, kaffemaskin er det i tårnet.
Kunne blitt en pen ekstrainntekt det ;-)
De bygger jo ut terminalen vestover, antar det kommer flere bånd m.v. der.
The Ticketor
11-08-2013, 22:41
Tanken var vel at det skal komme "walk through"-innsjekksskranker der, så bånd må det bli. Om det knyttes til eksisterende PMZ, og hva som skjer med det, vet jeg ikke. Noen som vet?
Det ser ut som det trenges en liten oppklaring vedrørende bagasjehåndtering ved ankomst. Innenlands vil det bli 5 karuseller og alle vil bli på ankomtnivå i det nye terminalbygget vest for togstasjonen. Dermed er det enkel matematikk for resten - dagens innenlandsankomst og utenlandsankomst blir slått i sammen til en enhet og vil bli fremtidens utenlandsankomst (økning fra 5 tl 8 karuseller). Alt dette er beskrevet i Teknisk/operativt sammendrag som dere finner på OSL T2 leverandørside.
Alt dette er beskrevet i Teknisk/operativt sammendrag som dere finner på OSL T2 leverandørside.
Takk, da lærte jeg endel nytt da jeg ikke hadde sett denne før.
Par ting jeg merket meg:
De nye gatene vil være enda mer like som MUC sine enn først antatt. Itillegg til å være kombigater (innland-schengen) kan de også brukes som bussgater
Ved utbygget trinn 1 og maks kapasitet (28 mill) antar man behovet for bussing er 10%
Endel viktige funksjoner er allerede ved trinn 1 dimensjonert for 35 millioner reisende
Korttidsparkeringen (ikke kiss and fly/avsetting) vil få nye inn-/utkjørsler "sammen" med parkeringshuset
Det skal være planlagt bussgater sentralt i trekanten som binder sammen den nye piren og gamle sentralbyggingen
Skal det snart tas i bruk fjernparkering også på innenland?? Ser sånn ut på webkamera av pir Nord at det settes i stand 4 parkeringplasser bortenfor de 5 som er i bruk på utland i dag.
Skal det snart tas i bruk fjernparkering også på innenland?? Ser sånn ut på webkamera av pir Nord at det settes i stand 4 parkeringplasser bortenfor de 5 som er i bruk på utland i dag.
Nå skal det sies at fjernparkeringene i nord ikke brukes kun på utland.
Men det er riktig som du sier, det vil åpnes en "80-serie" vest for dagens "90-serie", med flere fjernoppstillingsplasser.
BraathensSafe1985
04-10-2013, 19:27
Den lange gangen og området der gate 19 a,b,c,d,e etc er nå ( på innland ) ... Er dette bare midlertidig bygg, eller skal den stygge konstruksjonen der faktisk bli stående ?
chrisljo
04-10-2013, 20:01
Den lange gangen og området der gate 19 a,b,c,d,e etc er nå ( på innland ) ... Er dette bare midlertidig bygg, eller skal den stygge konstruksjonen der faktisk bli stående ?
Konsensus er at det er et midlertidig bygg som skal bli stående :S
foxyhoxy
05-10-2013, 00:39
Hvis den midlertidige piren blir permanent så vil den vel bli bygd om? Slik at den for det første ser litt mer permanent ut, og deretter kanskje med kiosker og den slags?
Hvis den midlertidige piren blir permanent så vil den vel bli bygd om? Slik at den for det første ser litt mer permanent ut, og deretter kanskje med kiosker og den slags?
Og kanskje et rullebånd...
Og kanskje et rullebånd...
Hør, hør!!!! :)
Hør, hør!!!! :)
Trengs bare et bånd i begge retninger, så funker Pier 19 helt gull!
For min del så trengs ikke all verden av servering, men en basic kiosk er vel greit om man er der med kort "transit".
Trengs bare et bånd i begge retninger, så funker Pier 19 helt gull!
Ja, det kommer nok til å skje.... Er det ledig plass til et bånd, så kommer det i så fall en kiosk der i stedet for. Eller enda bedre, en Duty Free butikk.
Ja, det kommer nok til å skje.... Er det ledig plass til et bånd, så kommer det i så fall en kiosk der i stedet for. Eller enda bedre, en Duty Free butikk.
Forskjellen på deg og meg Hickok, er at jeg er optimist og du realist!
Chriscross
06-10-2013, 12:41
Hva koster et rullebånd egentlig? Har sikkert klaget i tråden tidligere over at de ikke gjenbrukte de båndene de tok bort for å bedre flyten (les gjøre plass til shopping) i hoved terminalen.
Boeingflyer
06-10-2013, 13:45
Avinor er ikke mye for gjenbruk dessverre, ref broene som er blitt fjernet og DESTRUERT!!?? ...som hadde funket perfekt på "19 piren". Men hadde man gjort det ville piren jo fått et snev av "permanent løsning" og det kan vi jo ikke ha.
Men å tro at de som nå ødelegger en flyplass til 12 milliarder (1998 kr) ved til og med å bruker ytterlige 12 milliarder kroner for å oppnå netto 6 nye gater er vel som å tro på Julenissen. Det man burde ha brukt litt penger på er highspeed turnoffs for å få opp effektiviteten på det to banene man har men ....
OSL er og skal tydligvis ikke være flyplass først og fremst men et stort shoppingsenter med relativt greit utbygget kollektiv tilbud.
Når denne galskapen er ferdig 2017 kommer det selv med "tempo pir19" til å mangle 10 gater :headbang ....og de som er ansvarlige for disse svært kortsiktige og dåraktige avgjørelsene er long gone og kommer ikke til å måtte stå til ansvar.
SUKK.....:cry:
jikswoboB
06-10-2013, 19:29
Det man burde ha brukt litt penger på er highspeed turnoffs for å få opp effektiviteten på det to banene man har men ....
Varför har inte OSL det? Är det en dyr investering? ARN och CPH har väl det och båda är äldre flygplatser med bansystem som är +50 år på nacken.
Boeingflyer
06-10-2013, 19:55
Varför har inte OSL det?
Tror han som var sjef for utbyggingen en gang i tiden, Bjørn Sund var mer opptatt av å holde budsjettet enn resultatet og valgte å spare litt her og litt der og vips ble highspeed turnoffs ofret....
Någon annan god förklaring har jag ej hört :(
Wishmaster
06-10-2013, 20:46
Avinor er ikke mye for gjenbruk dessverre, ref broene som er blitt fjernet og DESTRUERT!!?? ...som hadde funket perfekt på "19 piren". Men hadde man gjort det ville piren jo fått et snev av "permanent løsning" og det kan vi jo ikke ha.
Disse (iflg. OSL Teknisk for mangemange år siden) er det så og si ingen reservedeler til. De som demonteres for godt, skal vel antageligvis ligge som reservedeler til eksisterende, vil jeg anta.
Noen av de mumlet noe om en konkursnedlagd fabrikk, men det var vel kanskje styresystemene på broen de pratet om... (?).
Og jo, jeg er enig med dere alle:
Pir syd/19 blir jo alltid omtalt som en midlertidig greie, ilfg OSL.
Men hvorfor har jeg *alltid* på følelsen at denne blir permanent?
Hvordan føler dere?
Men tross alt, det er jo et godt og stille og rolig sted.
Var det da ikke en sak for en stund tilbake siden fra politisk side som tvang OSL til å gjøre den pir-syd til permanent?
Insomnia4u
06-10-2013, 21:18
Pir syd/19 blir jo alltid omtalt som en midlertidig greie, ilfg OSL.
Men hvorfor har jeg *alltid* på følelsen at denne blir permanent?
Hvordan føler dere?
Men tross alt, det er jo et godt og stille og rolig sted.
Hvis de monterer bånd i begge retninger er det greit nok for meg. Hadde mange transit innenlands på OSL denne uken, og det er et stykke å gå fra "Sinnataggen" til gate 19F. Mulig en kunne hatt en café el lign også for korte transit, som nevnt tidligere i tråden.
Boeingflyer
06-10-2013, 21:26
Ja det er bare å bygge broer og bånd så er 19 helt ok! Det er nok for lavt i taket for å kunne få til bånd i "lang gangen" nå men det er vel det minste problemet ;)
Var det da ikke en sak for en stund tilbake siden fra politisk side som tvang OSL til å gjøre den pir-syd til permanent?
Nei, ikke noe vedtak. Men det var noen politikere som mente det å bruke 160 mill på noe midlertidig var litt råflott. (Mener jeg å huske)
Har null tro på at piren blir midlertidig. Er det virkelig noen som tror man vil ta bort disse "gatene" når kapasiteten er sprengt? Fundamenteringen av bygget ga i alle fall ikke inntrykk av midlertidighet.
Å selge det inn som midlertidig virker på meg som et billig triks for å komme unna kravet om universell arkitektonisk utforming.
-eggs
Wishmaster
07-10-2013, 11:44
Aha, så, på den måten er de nødt til å uttale det som midlertidig.
Inntil OSL sier at den er permanent på offentlig, så unngår de dette kravet?
Det vil si at da må de rive ned og bygge opp på nytt med universell arkitektonisk utforming
dersom de sier den skal være permanent?
Basse-HAU
07-10-2013, 18:35
Aha, så, på den måten er de nødt til å uttale det som midlertidig.
Inntil OSL sier at den er permanent på offentlig, så unngår de dette kravet?
Det vil si at da må de rive ned og bygge opp på nytt med universell arkitektonisk utforming
dersom de sier den skal være permanent?
Det er vel bare å kalle det en LCC terminal, så får OSL det også en gang i tiden :-D
PointMergeArrival
09-10-2013, 23:06
Jeg tror at det er delvis på grunn av dårlig plass på non scengen at EK ikke har kommet enda. Tipper de kommer når den nye piren er klar.
Nå er det vel kun planlagt med 1 kode E plass på pir nord fase 1 :-/
Glean EBG
10-10-2013, 00:19
Ja de tar i skikkelig når de først bygger ut fårstår jeg
Ja, men nå skal det jo uansett ikke være non-Schengen på den nye piren
PointMergeArrival
10-10-2013, 07:46
I dag måtte Qatar vente nesten 30 min på ledig gate. Ikke akkurat god kundebehandling.
Hvordan man skal kunne tilby flere selskap å fly longhaul til OSL uten å bygge ut non-schengen med flere kode E plasser skjønner ikke jeg. Det er kanskje ledig kapasitet midt på dagen men det er jo ikke alltid det er så aktuelt.
ENGM RAMP
10-10-2013, 11:33
I dag måtte Qatar vente nesten 30 min på ledig gate. Ikke akkurat god kundebehandling.
Nå KOMMER de jo også opptil en time tidlig da, og vi synes nesten ikke vi kan ha en gate stående TOM i morrarushet heller da :)
Sånn er det på de fleste store flyplasser. Kommer du en time tidlig, kan man ikke forvente å få plass umiddelbart.
Fly med oss
10-10-2013, 19:21
Ja, men nå skal det jo uansett ikke være non-Schengen på den nye piren
Hæ? Jeg var overbevist om at det ble en fleksiløsning med innland, Schengen og non-Schengen på de samme gatene, alt etter som hva behovet var? Skal de virkelig fortsette å dytte folk inn i det mini-området de i dag kaller non-Schengen? Greit nok at de har utvidet noe med bl.a. en smaaaal mezzanin, men det er i grunn fortsatt ganske stusselig og trangt der ute.
Glean EBG
10-10-2013, 20:23
Hæ? Jeg var overbevist om at det ble en fleksiløsning med innland, Schengen og non-Schengen på de samme gatene, alt etter som hva behovet var? Skal de virkelig fortsette å dytte folk inn i det mini-området de i dag kaller non-Schengen? Greit nok at de har utvidet noe med bl.a. en smaaaal mezzanin, men det er i grunn fortsatt ganske stusselig og trangt der ute.
Det trodde jeg også at de skulle være kombi (domestic,schengen,non cchengen)
Da blir det nok fint etterhvert med utvidelsen til DY samt andre aktuelle nye ruter.
Tror ikke EK eller KE er så intressert i busgate til en 777 eller hva de måtte finne på å bruke.
KrisFlyer
11-10-2013, 06:56
Pir nord blir kombi mellom innland og Schengen-flighter, mens non-Schengen forblir på Pir øst. Det dimensjoneres imidlertid for wide bodies ved enkelte gater på den nye pir nord.
Når pir nord åpner, så kan man jo flytte passkontrollen et par gater, slik at Non-Schengen blir større. Pir Nord tilføyer jo netto en 2-3 gater, og det at alle gatene blir flex innland-utland gjør at den faktiske kapasiteten øker med enda mer, så det bør være rom for i alle fall et par ekstra gater på Non-Schengen.
Sånn er det på de fleste store flyplasser. Kommer du en time tidlig, kan man ikke forvente å få plass umiddelbart.
Hvis man kan busse pax og transportere bagasje effektivt er vel ikke fjernparkering et dårlig alternativ.
Vi reisende opplever det som "hassel", men av og til kan det vel til og med være tidsbesparende?
Ser at det er tatt i bruk 5 fjernparkeringer til. Så det nå er totalt 10 stk i bruk ute på området.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Snofall-vil-gi-forsinkelser-pa-Oslo-Lufthavn-7345265.html#.UmPdRxCilMc
Snøfall vil gi forsinkelser på Oslo Lufthavn
Årets første snøfall på Oslo lufthavn er ifølge yr.no ventet på mandag til uken.
Flyplassen går nå ut og advarer mot at kombinasjonen snø og byggearbeid vil gi forsinkelser.
Oslo Lufthavn holder nemlig på å utvide kapasiteten og er midt i en stor utbygging.
- Utbyggingen har økt arealene som skal brøytes med rundt 700.000 kvadratmeter, sier medieansvarlig Joachim Westher Andersen ved Oslo Lufthavn i en pressemelding.
jameson82
01-01-2014, 13:43
Ser på http://no.wikipedia.org/wiki/Oslo_Lufthavn at det står
01L/19R 3 600 11 811 Asfalt
01R/19L 2 950 9 678 Asfalt
01N/19N 3 020 1 002 Asfalt/Betong
01N/19N er det foreslått 3.rullebane eller det wikipedia trollet?
Ser på http://no.wikipedia.org/wiki/Oslo_Lufthavn at det står
01L/19R 3 600 11 811 Asfalt
01R/19L 2 950 9 678 Asfalt
01N/19N 3 020 1 002 Asfalt/Betong
01N/19N er det foreslått 3.rullebane eller det wikipedia trollet?
Arealet er båndlagt, men det er ikke besluttet tre rullebaner.
Sakset fra OSL.no:
Mange lurer på om og når det skal bygges en tredje rullebane på OSL. En tredje rullebane vil ha store konsekvenser for reguleringsplan og bruk av arealer rundt flyplassen.
I St.meld 15 Nasjonal Transportplan 2010-2019 fremgår det at Regjeringen har fattet en prinsippbeslutning om at det skal båndlegges et areal for en eventuell tredje rullebane ved Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL). Det er ikke vedtatt at banen skal bygges. Det er tre aktuelle alternativer for tredje rullebane:
Alt vest, nord og øst for eksisterende rullebaner.
http://www.osl.no/osl/omoss/_forvarenaboer/20_Fremtidsplaner
foxyhoxy
21-01-2014, 02:32
Har det blitt presentert noen videre planer for hvordan neste utvidelse vil bygges? Blir det en ny terminal, eller vil de fortsette å bygge på den eksisterende?
grindstein
21-01-2014, 17:19
Denne utvidelsen av OSL er etter mitt skjønn en parodi. Pir Nord er i utgangaspunktet en dårlig løsning, samtidig som det blokerer mulighetene for en paralell terminal med dagens terminal. Å på toppen av det hele kan det virke som at non shengen ikke blir utvidet, noe som kan sette en efektiv stopper for nye selskaper.. Skulle tror at herrene og damene bak vedtaket om utbyggingen ikke ønsker en voksende flyplass i framtiden. En fantastisk lite gjenomtenkt utbygging som risikerer å være sprengt alt ved åpning i 2017.
Det er jo Norge vi snakker om så da er det jo opplest og vedtatt at stykkevis og delt er måten ting skal gjøres på. Se bare hvordan Fornebu så ut til slutt, og vi har jo alt begynnende tendenser for dette på OSL med den "midlertidige" piren på innland.
Stemmer det ikke at planen for fremtiden er å bygge ut en ny pir nord for nybygget som vil gå parallelt med nåværende pir slik at man til slutt vil ende opp med en terminal som vil danne en "H"?
Håpet må jo være at dette fremskyndes da jeg er redd du får rett grindstein, kapasiteten er sprengt alt ved snorklipping av pir nord.
Vi "vanlige" kan fortsette å rive oss i håret, men i Norge er det opplest og vedtatt at infrastruktur skal bygges for lite, trangt:crowded, dyrt og stykkvis og delt, . Det er jo helt horribelt at det ikke skal bygges gater med dobbel bro i den nye piren.:headbang
foxyhoxy
21-01-2014, 22:35
Ser det står på hjemmesidene til OSL at de nye gatene skal kunne håndtere to fly samtidig. Hvordan skal det fungere i praksis? Er det preboarding av to fly de mener?
Det er jo bare plass til ett fly ved gaten.
Ser det står på hjemmesidene til OSL at de nye gatene skal kunne håndtere to fly samtidig. Hvordan skal det fungere i praksis? Er det preboarding av to fly de mener?
Det er jo bare plass til ett fly ved gaten.
Og en buss i kjelleren? Litt som på MUC
foxyhoxy
21-01-2014, 22:41
Skjønner. Da forstår jeg litt mer ;)
Scandinavian
22-01-2014, 15:47
Hvordan er bruken av de nye gatene tiltenkt? Tenker da i forhold til innland og utland. Innland i vest, og utland i øst?
Moderator
Minner alle om at tråden handler om utbyggingen av OSL og ikke flyplasstrukturen her i lndet og eierforhold til Avinor
/Moderator
Hvordan er bruken av de nye gatene tiltenkt? Tenker da i forhold til innland og utland. Innland i vest, og utland i øst?
Hele pir nord skal kunne brukes til både innland og utland i adskilte etasjer slik at alle gatene i praksis blir kombigater. Dette vil også forhåpentligvis redusere bussbehovet på fly som kommer fra utlandet og skal videre innenriks elker motsatt.
Det finnes den muligheten å trekke Schengen/Non-Schengen-delet lenger inn i pir øst for å få bedre plass på baksiden av passkontrollen. Og med beveglige glassvegger hadde det også vært mulig med flere kombi-gater (Schengen/Non-Schengen). Dette skaper ikke flere skybridge-gater for større fly, men for buss til remote hadde det vært en forbedring med mer plass.
Det finnes den muligheten å trekke Schengen/Non-Schengen-delet lenger inn i pir øst for å få bedre plass på baksiden av passkontrollen. Og med beveglige glassvegger hadde det også vært mulig med flere kombi-gater (Schengen/Non-Schengen). Dette skaper ikke flere skybridge-gater for større fly, men for buss til remote hadde det vært en forbedring med mer plass.
Støttes, og det trengs - non-Schengen er veldig trang, og med pir nord så burde det være åpning for å bygge om til muligheten for flere gater her.
På denne illustrasjonen ser det jo ut til at i det minste EN gate helt ytterst på pir nord får dobbel bro.
http://www.osl.no/tridionimages/dageksteri%C3%B8r_tcm181-133697.jpg
PointMergeArrival
01-02-2014, 09:31
Moderator
Minner alle om at tråden handler om utbyggingen av OSL og ikke flyplasstrukturen her i lndet og eierforhold til Avinor
/Moderator
Så lenge politikerene har laget et system hvor landets perifere flyplasser skal finansieres av tax free og parkering på OSL er det naturlig at dette diskuteres ifm utbygging av OSL. Deler av den milliarden som overføres hvert år kunne kommet godt med i ombygging til en bedre flyplass.
My $0.02
En idé hadde vært å utstyre den ytterste gaten på pir nord med en passkontrollbu, slik at passasjerer som går av eller av fly kan klareres direkte i gaten. Ankomster fra f.eks. UK og USA er "rene", så det blir heller ikke behov for ny sikkerhetskontroll ved transfer dersom denne gaten utelukkende blir brukt til "rene" destinasjoner.
Basse-HAU
01-02-2014, 10:31
En idé hadde vært å utstyre den ytterste gaten på pir nord med en passkontrollbu, slik at passasjerer som går av eller av fly kan klareres direkte i gaten. Ankomster fra f.eks. UK og USA er "rene", så det blir heller ikke behov for ny sikkerhetskontroll ved transfer dersom denne gaten utelukkende blir brukt til "rene" destinasjoner.
Ha 1 NON Schengen gate tror jeg hadde blitt litt trangt gitt, er vel mer enn 1 fly daglig til/fra slike destinasjoner.
Ha 1 NON Schengen gate tror jeg hadde blitt litt trangt gitt, er vel mer enn 1 fly daglig til/fra slike destinasjoner.
Ja, det er jeg fullt klar over. Det jeg mener, er at det man ganske enkelt kan få på plass en "passkontrollbod" ved en av gatene på pir nord, så man har en ekstra non-schengen gate i tillegg til de i den eksisterende piren. Men jeg ser selvfølgelig ulempene ved å ha to non-schengen områder, da transfer mellom de blir tungvindt.
Det er synd at man ikke bygger pir Nord i 4 etasjer:
Én etasje for innland, én for Schengen, én for non-schengen avgang samt ankomst fra "rene" land (USA, UK, Irland, Kypros, Kroatia, Australia, Canada, New Zealand, Singapore, Romania, Bulgaria, etc.) samt én etasje for ankomster fra urene non-schengen land. Da hadde man fått maks fleksibilitet i gatebruk.
Hvorfor OSL fortsatt insisterer å separere avgang og ankomst skjønner jeg ikke, all den tid andre flyplasser (Zurich, København, Amsterdam, Munchen, osv) går over til OSS (one stop security).
Ikke mange dager igjen med utsikt nordover fra sentralimråder nå
http://img.tapatalk.com/d/14/02/12/ypezegyh.jpg
Sidan det står her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=92321&page=4 at innanrikslounge kjem ved gate 14, kva er det då som blir bygd i 2.-etasje rundt "transfer-trappa" (ca gate 19+)?
Glean EBG
15-02-2014, 21:57
Sidan det står her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=92321&page=4 at innanrikslounge kjem ved gate 14, kva er det då som blir bygd i 2.-etasje rundt "transfer-trappa" (ca gate 19+)?
Kankje en DY lounge for de som reiser på fullprisbilletter.
BraathensSafe1985
16-02-2014, 19:49
På denne illustrasjonen ser det jo ut til at i det minste EN gate helt ytterst på pir nord får dobbel bro.
http://www.osl.no/tridionimages/dageksteri%C3%B8r_tcm181-133697.jpg
Ser ut som OSL satser på å være primært en flyplasss for B737 størrelse fly ... Er ikke så voldsomt mange plasser til større fly på de pirene der ... :headbang
Superhai
16-02-2014, 20:45
Hvorfor OSL fortsatt insisterer å separere avgang og ankomst skjønner jeg ikke, all den tid andre flyplasser (Zurich, København, Amsterdam, Munchen, osv) går over til OSS (one stop security).
Hele Schengen området burde vært slik, men det var et forsøk hvor man har begynt å la de ytterste utgangene på pir vest få gå inn i transferområdet, jeg vet ikke om man har konkludert noe. Men kostnaden for OSL burde ikke være så stor.
Ser ut som OSL satser på å være primært en flyplasss for B737 størrelse fly ... Er ikke så voldsomt mange plasser til større fly på de pirene der ... :headbang
Og det innrømmer de mer eller mindre på FB også. Men vi får håpe trinn to av utbyggingen gir plass til flere store fly.
Hele Schengen området burde vært slik, men det var et forsøk hvor man har begynt å la de ytterste utgangene på pir vest få gå inn i transferområdet, jeg vet ikke om man har konkludert noe. Men kostnaden for OSL burde ikke være så stor.
Yay til gate 19? :)
Litt om det nye snøkjøleanlegget, som kommer i tillegg til kloakkvarmeablegget
http://www.vg.no/forbruker/reise/luftfart/snoe-og-kloakk-blir-oslo-lufthavns-nye-energikilder/10137285/
GARDERMOEN (VG) Oslo Lufthavn begynner nå å bruke varme fra kloakken til å holde flyplassen varm. De bygger også et enormt snølager som skal kjøle ned terminalen om sommeren.
BraathensSafe1985
28-02-2014, 22:27
Flyplassens varmeutnyttelse av renseanlegget er denne vinteren under innkjøring. Med andre ord bidrar de reisendes dobesøk allerede til en behagelig temperadør inne i terminalen.
Får håpe at de har kontroll på duften .... :D
Dag Viking
28-02-2014, 23:01
Har skjedd mye der oppe i det siste. Både betongarbeid på pir nord og takdragere i forlengelsen av hovedterminalen. Kan også se ut som de forbereder bygging av innenriksloungen.
Litt om det nye snøkjøleanlegget, som kommer i tillegg til kloakkvarmeablegget
http://www.vg.no/forbruker/reise/luftfart/snoe-og-kloakk-blir-oslo-lufthavns-nye-energikilder/10137285/
Spør du meg er det snølagringsgreiene bare bogus...
Det er så UHORVELIG varmt i terminalen om sommeren.
Superhai
01-03-2014, 07:30
Det er så UHORVELIG varmt i terminalen om sommeren.
Nå settes det ikke i gang før 2016 da.
Det står også i en annen artikkel at de vurderer om den stygge brakka de kaller "midlertidige" pir syd skal bli stående, vi vet jo alle at den blir det!:angry:
Det står også i artikkelen at de vurderer om den stygge brakka de kaller "midlertidige" pir syd skal bli stående, vi vet jo alle at den blir det!:angry:
Hvilken artikkel står det at de vurderer å la pir syd stå?
Beklager glemte linken.:p
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10120367
Glean EBG
01-03-2014, 13:43
Det står også i en annen artikkel at de vurderer om den stygge brakka de kaller "midlertidige" pir syd skal bli stående, vi vet jo alle at den blir det!:angry:
Jeg vil bli meget overrasket om den forsvinner etter utbyggingen er ferdig i 2017.
Jeg vil bli meget overrasket om den forsvinner etter utbyggingen er ferdig i 2017.
Er vel 99,99% sjanse for at den ikke blir fjernet, og det var vel egentlig aldri meningen heller.
Nå settes det ikke i gang før 2016 da.
De har vel brukt samme prinsippet tidligere? Mener at det henger reklameplakater rundt omkring på OSL om sommeren at de bruker snø som kjøling.
Har Googla det nå, finner ingenting konkret om det før T2 prosjektet, så mulig jeg tar feil.
Men, likevel...for varmt i terminalen uansett.
Neida. Midlertidig er midlertidig...
http://www.ableksikon.no/images/BAhbB1sHOgZmSSIzMjAxMC8xMi8yOC8wMy8xMC81NS8yMzQvRF 8xM19EUkFNTUVOU1ZFSUVOLmpwZwY6BkVUWwg6BnA6CnRodW1i SSIKMzY2eD4GOwZU
I Tyskland har de et ordtak om at ingenting er så permanent som en midlertidig løsning.
Det heter vel permasorium!!!
Jeg gikk på en skole som skulle stå noen få år, det ble nesten 50........
Superhai
02-03-2014, 20:38
De har vel brukt samme prinsippet tidligere?
Jeg tror det omhandlet energiproduksjon.
Flight Cancelled
02-03-2014, 20:59
Håper de gjør noe med deicing kapasiteten på OSL med utbyggingen. Reiser KSU-OSL-BGO nå, og forsinkelse både for flyet fra OSL til KSU (med følgeforsinkelse) og flyet til BGO fra OSL. Rekker en starbucks-kaffe utenfor security, men irriterende, det er det...
Håper de gjør noe med deicing kapasiteten på OSL med utbyggingen. Reiser KSU-OSL-BGO nå, og forsinkelse både for flyet fra OSL til KSU (med følgeforsinkelse) og flyet til BGO fra OSL. Rekker en starbucks-kaffe utenfor security, men irriterende, det er det...
Dette er det handlingsselskapene som tilbyr, ikke OSL. Du får skylde på ditt flyselskap som i så fall ikke betaler nok for dette til å holde en kortere kø.
Tror jeg ikke du skal regne med. De-ice og snørydding er allerede i verdensklasse. Mange forbedringer jeg kunne tenke meg, men dette blir å starte i feil ende.
-eggs
De har vel brukt samme prinsippet tidligere? Mener at det henger reklameplakater rundt omkring på OSL om sommeren at de bruker snø som kjøling.
Jeg kan huske feil, men jeg tror det var reklame for konsulentfirmaet som hadde gjort planlegginga av anlegget.
Dette er det handlingsselskapene som tilbyr, ikke OSL. Du får skylde på ditt flyselskap som i så fall ikke betaler nok for dette til å holde en kortere kø.
Hva hjelper det at selskap A er raske nok, når køen hoper seg opp av selskap B?
Jeg kan huske feil, men jeg tror det var reklame for konsulentfirmaet som hadde gjort planlegginga av anlegget.
Stämmer, COWI
http://www.cowi.no/menu/newsandmedia/newsarchive/2011/Pages/Gardermoenklarfornytake-off2017.aspx
Flight Cancelled
03-03-2014, 00:49
Nå har jeg ikke sagt at det er selve flyplassens skyld, men det vel ganske så klart at deicing køen i dag i alle fall, og i følge de lettere oppgitte cabincrewene jeg jodlet med ellers og, er et problem på OSL, og at snø skaper mer enn normalt med kø der enn andre steder. Nesten alt av fly var forsinket i dag, og jeg snakket med cabincrew på to flygninger i dag (inn til og ut fra OSL), og det var slik jeg fikk inntrykk av, at deicingen var "flaskehalsen" på OSL. Men for all del, kan hende at du vet dette bedre enn de?
Nå har jeg ikke sagt at det er selve flyplassens skyld, men det vel ganske så klart at deicing køen i dag i alle fall, og i følge de lettere oppgitte cabincrewene jeg jodlet med ellers og, er et problem på OSL, og at snø skaper mer enn normalt med kø der enn andre steder. Nesten alt av fly var forsinket i dag, og jeg snakket med cabincrew på to flygninger i dag (inn til og ut fra OSL), og det var slik jeg fikk inntrykk av, at deicingen var "flaskehalsen" på OSL. Men for all del, kan hende at du vet dette bedre enn de?
Mer kø enn andre steder? Hvilke plasser sammenlignes det med da? Til å ha så mye snø og trafikk under deiceing-forhold så er OSL noe av det mest effektive du kan ha. Du kan ikke sammenligne med andre norske flyplasser, for de har ikke tilsvarende trafikk.
Hva hjelper det at selskap A er raske nok, når køen hoper seg opp av selskap B?
Enig! Burde vært 2 separate køer. Er det ikke 2 deiceplattformer på gardermoen? Kunne de ikke holdt til på hver sin plattform om det er 2 plattformer?
PointMergeArrival
03-03-2014, 09:46
Her var det mye synsing. Det som skapte forsinkelser i går var snøværet med påfølgende brøyting. Under slike forhold brukes en rullebane til landing og en til avgang. Når avgangsbanen må stenges ett kvarter hver time for brøyting kommer ikke flyene ut fra deice og det skapes kø. Dette har ikke noe med kapasiteten til de som utfører deice. Hvis det snør mye må også deice plata brøytes og da kan det ikke stå noen fly der.
I morgenrushet i dag ble det avviklet opp til 72 flybevegelser i timen med øket spacing på finalen (4nm) og deice, men uten brøyting. Ikke mange flyplasser som greier det samme.
Flygere og kabincrew som klager på manglende deice kapasitet viser begrenset innsikt i hvor komplisert det er å drive en stor flyplass under vinterforhold.
Enig! Burde vært 2 separate køer. Er det ikke 2 deiceplattformer på gardermoen? Kunne de ikke holdt til på hver sin plattform om det er 2 plattformer?
Det er pr i dag to de-ice plasser i bruk.
Alfa syd som er i sydenden av vestre bane og Bravo nord som er i nordenden av østre bane.
Disse benyttes avhengig av vindretningen for avgangsbaner.
Tuklete å de-ice på Bravo nord når avgang må gjøres fra Alfa syd....
Mener jeg har hørt at den gamle Widerøe hangaren skal rives for at Alfa syd skal bygges ut..
Sakset fra Teknisk Ukeblad
I denne unike animasjonsvideoen ser du i detalj hvordan Norges hovedflyplass skal se ut ved sin nyåpning 27. april 2017. Utbyggingen pågår for fullt, og er ventet å koste 11,4 milliarder kroner.
Den mest framtredende endringen er åpningen av Pir Nord, som skal betjene både innenlands- og utenlandstrafikk. Dette løses ved å sluse passasjererene i ulike etasjer etter behov. Det blir også omfattende forandringer i dagens terminalbygg, med blant annet en oppgradert og forstørret togstasjon. Animasjon: Nordic Office of Architecture
http://www.tu.no/tutv/bygg/2014/03/03/slik-blir-nye-gardermoen
Basse-HAU
03-03-2014, 18:18
Burde det ikke gått an å laget pir øst og vest i 2 fulle etg?, da det pr i dag kun brukes som gang ved ankomst, noe trangere en første etg, men som en nødlsning uten pølseboder.
F.eks at utland på pir vest bruker 2.etg, dog kun ved ankomst og avgang, og vice versa på pir øst.
Sakset fra Teknisk Ukeblad
I denne unike animasjonsvideoen ser du i detalj hvordan Norges hovedflyplass skal se ut ved sin nyåpning 27. april 2017. Utbyggingen pågår for fullt, og er ventet å koste 11,4 milliarder kroner.
Den mest framtredende endringen er åpningen av Pir Nord, som skal betjene både innenlands- og utenlandstrafikk. Dette løses ved å sluse passasjererene i ulike etasjer etter behov. Det blir også omfattende forandringer i dagens terminalbygg, med blant annet en oppgradert og forstørret togstasjon. Animasjon: Nordic Office of Architecture
http://www.tu.no/tutv/bygg/2014/03/03/slik-blir-nye-gardermoen
Den videoen har ligget ute lenge.:)
Ser det ser ut som det gjøres noe ved foten av tårnet. Bygges det noe der?
Hvorfor blir det ikke non-schengen i andre etasje i den nye piren? Slik er det på F-piren ved Arlanda. Blir veksten på innenlands så voldsom at det må til?
Non-schengen er grusom as is, sprengt, også vil de ha flere ruter!?!?
Stemmer, la merke til at det bygges noe der mens jeg ventet på flybuss i går. Hva er det?
Hvorfor blir det ikke non-schengen i andre etasje i den nye piren? Slik er det på F-piren ved Arlanda. Blir veksten på innenlands så voldsom at det må til?
Non-schengen er grusom as is, sprengt, også vil de ha flere ruter!?!?
Det er vel snakk om å flytte passkontrollen lenger inn i dagens utenlandsterminal, slik at det blir et større non Schengen område når ny pir står ferdig.
limanovember
22-03-2014, 11:28
Tårnet og FNT avdelingen trenger større plass.
Ser rullebåndet ytterst på utland Schengen nå er gjerdet inn. Skal det fjernes?
http://img.tapatalk.com/d/14/03/25/equhuga5.jpg
Ser rullebåndet ytterst på utland Schengen nå er gjerdet inn. Skal det fjernes?
Sikkert. Må vel ha plass til flere butikker?
Boeing_fan
25-03-2014, 08:08
Sikkert. Må vel ha plass til flere butikker?
Hadde vel blitt noen i overkant trange butikker det, vel? ;)
Hadde vel blitt noen i overkant trange butikker det, vel? ;)
Næsj. Bare å fjerne sittegruppene langs vinduet og bygge butikker der, og så sette noen av disse tilbake der gangveien er i dag. Slik de har gjort på hele innland.
Her er en video med som ca. forteller hva som skjer dag for dag fasade- og konstruksjonsmessig.
http://www.youtube.com/watch?v=-uL1go84pSY
Taket er nå på plass, så gjenstår jobben å fylle ut innholdet http://img.tapatalk.com/d/14/04/21/uhypusys.jpg
http://img.tapatalk.com/d/14/04/21/eny8amuz.jpg
Basse-HAU
27-04-2014, 19:14
Ble busset ifra utland ved ankomst ifra HAU på torsdag, og bussen slapp oss av helt ytterst på innlands piren, ved WF maskiner, burde vel laget ett bedre oppsett av buss, og føles helt unødvendig å slippe SV pause langt borte. Stakkars de som skulle til utlandet og litt dårlig transfer tid.
Ble busset ifra utland ved ankomst ifra HAU på torsdag, og bussen slapp oss av helt ytterst på innlands piren, ved WF maskiner, burde vel laget ett bedre oppsett av buss, og føles helt unødvendig å slippe SV pause langt borte. Stakkars de som skulle til utlandet og litt dårlig transfer tid.
Normalt slipper de av ved 26, men kan være fullt der av andre busser fra før av, da det har blitt mye bussing på flyplassen.
Hadde ein slik i påska. Då var ein time til fly frå non-Schengen dårleg tid med ein unge på slep, gitt.
Bekreftet fra OSL som når har søkt om å la den bli stående, og bygge den om litt. Men ingen er vel overrasket
http://www.nettavisen.no/na24/svir-av-seks-millioner-om-dagen/8447583.html
Før anleggsstart ble det bygget midlertidig terminal. Den har spart store summer i bussing og gitt optimal sikkerhet for passasjerene. Nå har Oslo Lufthavn søkt om at bygget får bli permanent. Det vil kreve nye investeringer:
– Slik bygget er i dag, svarer det ikke til kravene for et permanent, statlig bygg. Det mangler rullefortau, det mangler vannbåren oppvarming og fasaden må nok friskes opp, sier Nilsen, som reklamerer med at jernbanestasjonen får en enda mer sentral plass i terminalen 2017.
Bekreftet fra OSL som når har søkt om å la den bli stående, og bygge den om litt. Men ingen er vel overrasket
Off og off. I tilfelle, kan noen foreslå å bruke den til charter-terminal? Har lært meg å ta et tidligere avgang på flytoget når gate 19 er oppsatt....
Blir det bygget broer også da?
Basse-HAU
24-05-2014, 22:56
Blir det bygget broer også da?
Hvorfor bygge broer, FR vil jo ikke bruke de :D
Pir syd er ikke så verst synes jeg. Stille, rolig og oversiktlig. Gjør meg ingenting om den blir stående.
Få rullebånd i gangveien så er mye gjort. Langt å gå er det ikke i forhold til enkelte andre flyplasser i Europa.
Får man bagasjebånd for mennesker som går raskt og hele veien er jo pir syd helt ok.
Syns det er fint med masse sitteplasser og lite butikkmas.
Det kunne kanskje vært flere toaletter da. Men virker som om osl tror alle har toalettfobi på flyplassen når de planlegger.
Og er det bare jeg som liker trapp på fly?
Gøy å så nære maskinen og få litt "frisk" luft før turen.
Norsk idioti på sitt beste, men selv om ikke har sagt det offentlig direkte, så har baktanken fra dag en vært - at denne "midlertidige" terminalen skal bli stående. Også heller ikke så rart når man ser konstruksjonen når den ble satt opp. Man tok godt i om det var for en midlertidig periode.
Skal man ha den stående bør man gjøre det slik at det skiller seg ut som en egen enhet, i forhold til hovedterminalen. Er jo lappverk de luxe denne gangbroen, ser jo ikke ut i det hele tatt. Man fikk heller lage en lang kulvert eller noe under bakken der gangbroa er med rullebånd. Da ville man få det som en "egen" enhet. Også fordi designet på denne "midlertidige" terminalen ligner mere på noen Moelven-brakker enn resten av flyplassen.
Og når man utvider for 14 milliarder, så er det en prestasjon å få dette til. Men er det ett sted man greier det - måtte det være her på berget. Så sånn sett er alt etter boka.
Vi kommer oss stadig nærmere åpningen av pir nord, ny innenlandsankomst, utvidet avgangshall +++. 1000 dager igjen dagen er 1. august 2014, og med det vet vi litt mer om hva som kan forventes av årlig passasjertall ved åpningen den 27. april 2017. Hvis vi ser ut fra historikken til OSL har den gjennomsnittlige veksten vært litt over 1,2 millioner passasjerer pr 12 måneder de fire siste årene; noe som også var veksten for de 12 siste måneder ved utgangen av mars i år. Det er ingenting som sier mot at en slik utvikling ikke vil skje neste årene med nye interessante aktører og eksisterende aktører som utvider. Hovedsakelig vil utvidelsen bli på utenriks, men med flere tilbud utenriks tror jeg det også blir interessant for flere fra innenriksnettet. Med SAS øyensynlig også ute av sin dvale er det også håp at de vokser på OSL.
Hvis vi fortutsetter en kontinuerlig vekst med litt over 1,2 million årlige terminalpassasjerer vil OSL ha over 27 millioner årlige terminalpassasjerer ved åpningen 27. april 2017. Hvis ser enda litt fremover så brytes designgrensen til T1+T2.1 på 28 millioner terminalpassasjerer rundt den 20. januar 2018. Det er vel dette OSL nå har innsett og dermed lagt planer for å gjøre pir sør permanent. Men jeg tror ikke det holder bare med det. Jeg tror vi vil se noe slikt som vist under allerede tidlig på 2020-tallet (T2.3 og T2.4 i tillegg til T2.2). Dermed blir det nok navnebytte på pir sør til pir sørvest og ny utenlandspir blir pir sørøst.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Airports/OSL_T2_1-4.jpg
Synd at en flyplass som var så estetisk og vakker arkitektonisk ved åpning i 1998, nå skal bli et lappeverk av "midlertidige" løsninger fordi de ikke evner å ta hele utbyggingen i et jafs, slik at den hadde vært klargjort for 35 millioner passasjerer i 2017.:headbang
Hva er egentlig planen i forhold til forlengelsen av Pir Nord, kalt T2.3 av LN-KGL?
Slik jeg har forstått det er det lagt opp til at Pir Nord "enkelt" kan forlenges, men at dette ennå ikke er bestemt nå vil skje? Selv om de like gjerne burde ha satt i gang nå
Synd at en flyplass som var så estetisk og vakker arkitektonisk ved åpning i 1998, nå skal bli et lappeverk av "midlertidige" løsninger fordi de ikke evner å ta hele utbyggingen i et jafs, slik at den hadde vært klargjort for 35 millioner passasjerer i 2017.:headbang
I det minste så bør de gamle FBU-nostalgikerene etterhvert føle seg hjemme. Den skiten var jo et lappverk av dimensjoner.....
Man får jo inderlig håpe at de fortsetter med byggetrinn to når trinn en er ferdig. Det er jo en vanvittig mye billigere løsning når all infrastrukturen i forbindelse med utbyggingen er på plass, enn å flytte alt vekk for å ta det inn igjen etter et par år..
Etter at byggetrinn to av nye pir nord er ferdig er vel planen og begynne på rullebane 3 og en ny terminal i tilknytning til denne. Den skal i følge planen knyttes sammen med den eksisterende terminalen med tog.
Det er vel hvertfall det den langsiktige masterplanen frem mot 2050 tar utgangspunkt i.
http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CD4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.osl.no%2Ftridionimages%2FMast erplan_endelig_tcm181-156071.pdf&ei=6c6JU8CoIaOH4gSq0oCIDA&usg=AFQjCNH6N8A40MYxjq2vsBst5UrkYM1Rnw&sig2=b5CEXY7zY8gJW_77R15WRg&bvm=bv.67720277,d.bGE
Er det noen plantegningene som er lagt ut på nett for den nye piren og tilknytningen til den eksisterende terminalen? Jeg er litt spent på hvordan layout'en blir.
Er det noen plantegningene som er lagt ut på nett for den nye piren og tilknytningen til den eksisterende terminalen? Jeg er litt spent på hvordan layout'en blir.
Hvis det er T3 prosjektet jeg nevnte over du tenker på så er svaret nei, hvertfall ikke som er offentlig tilgjengelig. Da det enda ikke er offisielt bestemt hvor den nye rullebanen skal komme, og den nye terminalen skal ligge i tilknytning til denne.
Det ligger i dag inne tre alternativer: Nord, Vest og Øst der alle utredninger som er blitt gjort peker på alt alternativ øst (som jeg la med et oversiktskart fra) er det mest gunstige.
For mer detaljerte beskrivelser av planene se side 46-49 i masterplanen som jeg linket inn to poster over.
Hvis det er T3 prosjektet jeg nevnte over du tenker på så er svaret nei, hvertfall ikke som er offentlig tilgjengelig. Da det enda ikke er offisielt bestemt hvor den nye rullebanen skal komme, og den nye terminalen skal ligge i tilknytning til denne.
Det ligger i dag inne tre alternativer: Nord, Vest og Øst der alle utredninger som er blitt gjort peker på alt alternativ øst (som jeg la med et oversiktskart fra) er det mest gunstige.
For mer detaljerte beskrivelser av planene se side 46-49 i masterplanen som jeg linket inn to poster over.
Jeg tenkte på plantegninger for utvidelsen som er under bygging. :) Men masterplanen er absolutt spennende lesning.
Det virker jo ifølge masterplanen som de har innsett at byggetrinn to bør være ferdig innen 2020. Da ligger det vel i kortene at fortsetter med utbyggingen også etter 2017, hvis de er smarte nok da..
Konturene av terminalen tar form:
36985
flappflapp
21-06-2014, 15:35
Dagens bilder av nybygget, kvaliteten så som så med mobilen gjennom vinduet, men man ser hvilken retning det tar!
37121
37122
BraathensSafe1985
21-06-2014, 15:48
Her er en video med som ca. forteller hva som skjer dag for dag fasade- og konstruksjonsmessig.
http://www.youtube.com/watch?v=-uL1go84pSY
Regner med at konstruksjonen skal bygges mye lenger enn det det vises her ?!
Arbeidet med rullebane og takseveier har startet og vil påvirke trafikken i sommer. Når arbeidet er ferdig vil det øke kapasiteten både i luftrom og på bakken:
Oslo Lufthavn utvider og bygger nye taksebaner sør på østre rullebane. Dette fører til stengning av søndre del av rullebanen i perioden 26. juni til og med 21. august. - See more at: http://travelnews.no/2014/06/25/fly/endring-flymonster-sommer/#sthash.HYFhZViM.dpuf
ENGM RAMP
04-07-2014, 22:20
Arbeidet med rullebane og takseveier har startet og vil påvirke trafikken i sommer. Når arbeidet er ferdig vil det øke kapasiteten både i luftrom og på bakken:
Det bygges overalt her ja, men det BLIR nok bra når alt er ferdig. På tide du kommer opp og inspiserer snart SQ321 ;)
I dag leste jeg for første gang at det er satt en dato for åpning av T2. I følge en representant for OSL, som uttalte seg i en artikkel om underkapasitet på OSL, så nevnte han 27. april 2017 som åpningsdato. Beklager om det er gammelt nytt.
I dag leste jeg for første gang at det er satt en dato for åpning av T2. I følge en representant for OSL, som uttalte seg i en artikkel om underkapasitet på OSL, så nevnte han 27. april 2017 som åpningsdato. Beklager om det er gammelt nytt.
Her er vel artikkel du viser til.
Her kan det bli trangt i tre år til
Oslo Lufthavn stanger i kapasitetstaket.
Stanger i taket
Størst er økningen på Oslo Lufthavn hvor økningen er på 9,7 prosent.
- Oslo Lufthavn har en kapasitet på 23-24 millioner passasjerer i året. I år når vi 24 millioner og har nådd taket, sier pressekontakt Joachim Westher Andersen i Oslo Lufthavn til E24....
.....
- Hvor lenge vil det være slik?
- Frem til torsdag 27. april 2017, svarer Andersen kontant.
http://e24.no/makro-og-politikk/her-kan-det-bli-trangt-i-tre-aar-til/23253218
Datoen ble vel offentliggjort i slutten av februar i år. Ref. post 671 i denne tråden ;)
Dag Viking
15-07-2014, 01:23
Og det vil ikke være trangt etter 27.april 2017? Haha
Nei, det vil ikke være trangt etter at den nye delen har åpnet. Terminalen blir nesten dobbelt så stor. Tror det blir romslig og fint.
Det eneste som jeg synes er negativt er at det fremdeles blir mye bussing, da mange av de nye gatene blir bussgates.
ENGM RAMP
15-07-2014, 08:13
Nei, det vil ikke være trangt etter at den nye delen har åpnet. Terminalen blir nesten dobbelt så stor. Tror det blir romslig og fint.
Det eneste som jeg synes er negativt er at det fremdeles blir mye bussing, da mange av de nye gatene blir bussgates.
Eh hva mener du RSL ? Gatene ved Pir Nord blir jo faktisk med brotilknytning ?
Joda. Men de blir vel laget slik at alle også kan brukes som bussgate. Før utbyggingen hadde OSL 34 broer, og etter utbyggingen så er det blitt 35. Selvfølgelig blir det mer bussing.
ENGM RAMP
15-07-2014, 08:39
Vi bruker alle gater med brotilknytning som bussgater om vi må. Det som skulle være nytt med gatene Pir Nord er at de skulle ha en busslounge på bakkenivå, så dersom selskapene får tekniske problemer og bytter fly så kunne pax sluses ned i bussgatene og derfra ut til nytt fly......meeeeeeeen ;)
Forøvrig blir de nye gatene der MED brotilknytning uavhengig av hverandre inland/Schengen, og DET blir en helt klar forbedring for vår del og for pax som slipper vente til de er ferdige med boarding på nabogatene før de slipper frem til sin gate (ref. problematikken med 30 / 32 / 34 :) )
Dag Viking
15-07-2014, 12:00
Tror heller OSL vil bruke så mange kvm som mulig til butikker i stedet for at flyplassen skal være romslig og fin for passasjerene . De driver jo butikk og vil maksimere sine inntekter. OSL må ha temmelig dårlig trafikkvekst dersom den ikke når kapasitet allerede ved åpning.
Joda. Men de blir vel laget slik at alle også kan brukes som bussgate. Før utbyggingen hadde OSL 34 broer, og etter utbyggingen så er det blitt 35. Selvfølgelig blir det mer bussing.
Sier du at hele utbyggingen bare resulterer i én ny bro?
Det er da helt uvesentlig. De får jo 115.000 m2 ekstra til nye butikker...
Jo, det vil bli trangt 6-12 måneder etter april 2017, for da har de antagelig nådd taket igjen.
Jo, det vil bli trangt 6-12 måneder etter april 2017, for da har de antagelig nådd taket igjen.
Hehe, fantastisk.. mesterlig prosjektert dette her da, mon tro om de har fått folk i ledelsen fra SVG.
Da er det bare og la de samme arbeiderne bygge videre etter at det de holder på med nå er ferdig.
Er ikke den nye piren konstruert slik at den kan forlenges?
De får jo bare klatte på den fortløpende så blir det nok fint :-)
Tull og tøys. Det sprekker lenge før det .. :lol:
Tull og tøys. Det sprekker lenge før det .. :lol:
Jeg vet, modererte meg bare litt;)
Har OSL funnet en løsning på antall fullverdige kategori E gater på Non-Schengen? I dag er E-gatene 48, 49 og 51 begrenset til flylengde 64m og vingespenn 61m hvilket gjør at nyere B777-varianter, lengste B787-variant, A330neo og A350XWB havner på yttersiden av denne boksen. Dermed er det bare to gater (50 og 53) og ved bruk av flex også gate 46R som idag kan benyttes for nevnte typer. Det vil ikke vare så lenge til vi har flere slike på OSL, og hvis det er noe krøll med dem blir det fort til at man må ty til fjernparkering på 208R som en siste nødløsning. Jeg tror dermed at vi kan se en stenging av taksevei Foxtrot og pir Øst forlenges med noe tilsvarende lengde som hva pir C på CPH blir forlenget (250 m).
Har OSL funnet en løsning på antall fullverdige kategori E gater på Non-Schengen? I dag er E-gatene 48, 49 og 51 begrenset til flylengde 64m og vingespenn 61m hvilket gjør at nyere B777-varianter, lengste B787-variant, A330neo og A350XWB havner på yttersiden av denne boksen. Dermed er det bare to gater (50 og 53) og ved bruk av flex også gate 46R som idag kan benyttes for nevnte typer. Det vil ikke vare så lenge til vi har flere slike på OSL, og hvis det er noe krøll med dem blir det fort til at man må ty til fjernparkering på 208R som en siste nødløsning. Jeg tror dermed at vi kan se en stenging av taksevei Foxtrot og pir Øst forlenges med noe tilsvarende lengde som hva pir C på CPH blir forlenget (250 m).
Med Avinors mål om 20 IC ruter, så MÅ noe gjøres ja
PointMergeArrival
16-07-2014, 09:36
Krystallkula di er nok ganske korrekt. Men, det er det med penger, beslutningsvegring osv som gjenstår. Ser nok ikke noe ferdig forlengelse av pir øst før etter 2017.
Nå ser vi prisen av løsningen de valgte for T2. Hadde de gått for parallell pir i nord ville den kunne bygges raskere, billigere og med større fleksibilitet til å dekke behov som endres.
Jeg antar at dette ikke er medregnet alle 19-gatene, som jeg forstår kommer til å bli stående etter utbyggingen likevel?
Skal ikke forundre meg om det blir en tilsvarende ving på utenland, altså blir dagens pir sør (19-gatene) omdøpt til pir sørvest og på utenland blir det en pir sørøst. Da kan man også flytte non-Schengen lenger inn på pir øst og dedikere/ombygge alle gater ytterst til full kategori E. Den ene kategori E gate på pir nord blir en eksklusiv A330-gate for Thomas Cook til Kanariholmene.
Chriscross
16-07-2014, 13:59
Jeg antar at dette ikke er medregnet alle 19-gatene, som jeg forstår kommer til å bli stående etter utbyggingen likevel?
Er dette offesielt nå, eller fortsatt basert på velinformerte kilder?
Erna Solberg og Samferdselsmenister Olsen bør kjeppjages ukentlig bortover til 19-gatene til de hoster opp penger til rullefortau.
Gunnar90
16-07-2014, 14:06
........Nå ser vi prisen av løsningen de valgte for T2. Hadde de gått for parallell pir i nord ville den kunne bygges raskere, billigere og med større fleksibilitet til å dekke behov som endres.
Slik de gjør det i Munchen, da jeg var der i vinter så det ut til at den nye terminalen bygges parallelt med den gamle, ikke "oppi" den gamle slik de gjør det på OSL. Trafikken på MUC gikk ganske uforstyrret av byggearbeidene på den nye piren fikk jeg inntrykk av. Og de får mange nye gater.
Er dette offesielt nå, eller fortsatt basert på velinformerte kilder?
OSL har selv uttalt det til pressen, men at det vil kreve en del forbedringer da det som allerede står der er veldig "Nille-aktig".
Nå ser vi prisen av løsningen de valgte for T2. Hadde de gått for parallell pir i nord ville den kunne bygges raskere, billigere og med større fleksibilitet til å dekke behov som endres.
Men det var noe flyselskapene ikke ønsket i sin tid, derfor ble det ikke slik. Mulig de kan ha endret mening nå.
ENGM 911
16-07-2014, 14:32
Erna Solberg og Samferdselsmenister Olsen bør kjeppjages ukentlig bortover til 19-gatene til de hoster opp penger til rullefortau.
Det er vel noen som trenger å bevege seg litt mer enn andre. :stir
Cockpitview
16-07-2014, 14:35
Det skjer mye bak lukkede dører for å møte veksten etter 2017.
Da også spesielt for intercont. Så selv om det virker stille, kan jeg garantere at det jobbes med saken.
Flere alternativer er også skissert og presentert. Senest på et allmøte.
Det mest aktuelle virker å være en helt ny separat terminal.
Og med SAS sin avtale Lufthansa Technik frigjører det vel i praksis området der SAS-hangaren står i dag, hvilket også vil være den beste lokasjon for en Terminal B ved en tredje rullebane øst for dagens 01R/19L (fremtidens 01C/19C?).
Og med SAS sin avtale Lufthansa Technik frigjører det vel i praksis området der SAS-hangaren står i dag, hvilket også vil være den beste lokasjon for en Terminal B ved en tredje rullebane øst for dagens 01R/19L (fremtidens 01C/19C?).
Nå er slike planer ikke alltid vært papiret de er skrevet på, men i OSL sin masterplan frem til 2050 er det med scenarioet med en ny østlig rullebane tegnet inn en ny terminal der brøytebilene står i dag og med en pir øst for dagens østre bane
http://www.osl.no/tridionimages/masterplanOSL_tcm181-145264.pdf
Og slik jeg har forstått det har vel C-checkene forsvunnet allerede før denne avtalen, men som DY også viser, selv uten å drive egne større sjekker så er behovet for en hangar tilstede
Hangarer trenger man selv om man ikke gjør tungt vedlikehold. Tror ikke det blir så mye slikt i den nye hangaren til DY heller ...
Blir lekkert, men akk så kort..
http://www.osl.no/tridionimages/T2_Kameraposisjon%205_20140626_Copyright%20Nordic% 20Office%20of%20Architecture_tcm181-166407.jpg
Blir lekkert, men akk så kort..
http://www.osl.no/tridionimages/T2_Kameraposisjon%205_20140626_Copyright%20Nordic% 20Office%20of%20Architecture_tcm181-166407.jpg
Veldig futuristisk , men vakkert ja :)
Blir jo spennede å se hvilken nye flyselskap som kommer eller hva som blir utvidet av
flyselskapene som er der vedrørende nye ruter. Kanskje vi kan få kan få en lounge på non-schengen ?
Nydelig arkitektur, men den ser kanskje litt i overkant stump ut på perspektivet i forhold til situasjonsplanen. Vi kan jo håpe på at Avinor innvilger midler til å forlenge piren med to eller fire nye broer før det er for sent. Jeg regner for øvrig med at SAS knaller til med en ny flagship lounge i knutepunktet mellom de tre pirene.
Dingoflight
17-07-2014, 07:54
Politiet tar over deler av SAS-bygget/byggene ved SAS-teknisk til høsten
Ser flott ut, men fullstendig urealistisk. Det er jo masse arealer, luftig og fint, samt masse sitteplasser for pax. Ingenting av dette kommer til å skje når de er ferdig..
Politiet tar over deler av SAS-bygget/byggene ved SAS-teknisk til høsten
Er vel ikke siste gang Politiet blir flyttet på - avstanden fra der er ikke direkte sentral i forhold til begivenhetene Politiet holder på med på OSL.
OSL har etablert et "arbeidsrom" i utenlandspiren:
Mange passasjerer på Oslo Lufthavn ønsker å ha muligheten til å kunne jobbe når de er ute på reise. Derfor er det nå etablert en arbeidssone i utlandspiren hvor man kan jobbe i tilrettelagte og rolige omgivelser.
http://www.osl.no/osl/omoss/_presse/_nyhetsarkiv?SKAPER_ARBEIDSROM_FOR_REISENDE&id=181-166550
Er noe skeptisk til hvor mye plass og hvor rolig området riktig nok er, men vi får vel rapport fra noen her inne snarlig.
Er noe skeptisk til hvor mye plass og hvor rolig området riktig nok er, men vi får vel rapport fra noen her inne snarlig.
Har testet dem, det var helt glimrende. Man sitter i sin egen "bås" og det er relativt stille med fin utsikt. Dog bare 6(?) stoler. Ulempen er at det ikke hjelper å kalle det for arbeidssone, det er mangel på sitteplasser så de blir jo okkupert uavhengig av om man skal jobbe eller sove.
Godt med plass er det ikke der i den lille båsen. Var også fullt i alle stolene når jeg tittet inn der. Og ikke alle som satt der og jobbet nei. Men sitter skjermet fra den store menneskemengden rundt spisesteder og gater. Fin utsikt der den ligger ved gate 46/56.
Nå er slike planer ikke alltid vært papiret de er skrevet på, men i OSL sin masterplan frem til 2050 er det med scenarioet med en ny østlig rullebane tegnet inn en ny terminal der brøytebilene står i dag og med en pir øst for dagens østre bane
http://www.osl.no/tridionimages/masterplanOSL_tcm181-145264.pdf
Og slik jeg har forstått det har vel C-checkene forsvunnet allerede før denne avtalen, men som DY også viser, selv uten å drive egne større sjekker så er behovet for en hangar tilstede
Jeg leser i denne at det er snakk om å eventuelt bygge høyhastighets avkjøringsbaner fra rullebanene til retardasjonsbaner for å minimere tiden et fly opptar rullebanen ved landing.
Har ikke OSL dette allerede i dag?
Har ikke OSL dette allerede i dag?
Nie, det kan se slik ut, men de har ikke det
Mye kan gjøres og bør egentlig gjøres temmelig kvikt. De kan starte med Alpha 5 for å gjøre den mer brukbar for avkjøring av rullebanen ved landing på 01L.
At OSL er sprengt så man jo i går. Folk overalt og nesten klin umulig å bevege seg fra loungen og frem til passkontrollen. Nei håpe de bygger en større flyplass og ikke mere kjøpesenter...