PDA

View Full Version : Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Pages : 1 2 3 4 [5] 6 7

TOS
16-07-2015, 13:57
Om du reiser ukentlig gjennom der, så er det et stort irritasjonsmoment, ja, men om du reiser to ganger i året, så nei, neppe.

I rushtiden på torsdagskveld og fredagskveld kan du bare glemme å finne noe plass å sitte, enten det er på spisesteder eller i resten av trminalen (inklusiv SAS loungen). Da er det stappet.

Jeg reiser betydelig oftere gjennom OSL enn to ganger i året, og kan vel enda ikke si at dette har vært et veldig stort irritasjonsmoment. Folk er selvsagt forskjellig i så måte.

Min erfaring fra en del andre litt større flyplasser er at i rushtiden så er det stort sett fullt over alt, så dette er neppe utelukkende et OSL-problem.

Selvsagt hadde det vært flott om man kunne dimensjonere alt i forhold til peaktrafikk, men det koster fort mer enn det smaker for utbygger.

Fly med oss
16-07-2015, 13:59
Hva er det egentlig du mener? At Pir Nord med sine nye 63.000 m2 ikke kommer til å ha noe som helst for seg for de reisende på OSL? At det kommer til å bli like trangt?

Jeg tror at gateområdene kommer til å bli like trange og lite effektive.

Hickok
16-07-2015, 14:01
Hva er det egentlig du mener? At Pir Nord med sine nye 63.000 m2 ikke kommer til å ha noe som helst for seg for de reisende på OSL? At det kommer til å bli like trangt?

Glem ikke det at nye gater betyr flere slots, og det skal ikke så mye til før det blir omtrent like trangt i Peak. Vi får se i 2018, omtrent et års tid etter åpning. Da er de nok i full sving med utvidelser for å få plass til de reisende.

Hickok
16-07-2015, 14:03
Jeg reiser betydelig oftere gjennom OSL enn to ganger i året, og kan vel enda ikke si at dette har vært et veldig stort irritasjonsmoment. Folk er selvsagt forskjellig i så måte.

Min erfaring fra en del andre litt større flyplasser er at i rushtiden så er det stort sett fullt over alt, så dette er neppe utelukkende et OSL-problem.

Selvsagt hadde det vært flott om man kunne dimensjonere alt i forhold til peaktrafikk, men det koster fort mer enn det smaker for utbygger.

Når reiser du, da? Jeg har nå reist gjennom OSL nesten hver søndag kveld og torsdag kveld i tre år, og det er ikke få ganger jeg ikke har funnet et eneste ledig sete og har måttet sitte på gulvet å vente. Når det da er to timer til flyetr går, så blir en bra lei etter hvert.

TOS
16-07-2015, 14:07
Når reiser du, da? Jeg har nå reist gjennom OSL nesten hver søndag kveld og torsdag kveld i tre år, og det er ikke få ganger jeg ikke har funnet et eneste ledig sete og har måttet sitte på gulvet å vente. Når det da er to timer til flyetr går, så blir en bra lei etter hvert.

Det varierer nok stort, men ofte tidlig fly fra TOS og så videre fra OSL (dvs jeg er på OSL rundt 0830-0900). Andre veien er jeg vel stort sett innom OSL enten mellom 16 og 18 (på reiser til/fra Oslo & omegn), eller senere på kvelden hvis jeg kommer andre steds fra.

Jeg sier ikke at det ikke er fullt til tider på OSL, men i peak så må man nesten regne med det (min holdning - andre kan selvsagt være uenige).

SQ321
16-07-2015, 14:09
Jeg tror at gateområdene kommer til å bli like trange og lite effektive.

Pir Nord blir vesentlig bredere og større (3 ganger større?) en dagens to pirer (innland/utland) i tillegg til at Pir Nord vil avlaste eksisterende pirer. Utgangene i den nye piren vil også ha dobbelt så stor kapasitet som dagens pirer. Jeg klarer ikke helt å forstå hvordan de reisende ikke vil få mer plass...

SQ321
16-07-2015, 14:15
Jeg har nå reist gjennom OSL nesten hver søndag kveld og torsdag kveld i tre år, og det er ikke få ganger jeg ikke har funnet et eneste ledig sete og har måttet sitte på gulvet å vente. Når det da er to timer til flyetr går, så blir en bra lei etter hvert.

Så du har måtte sitte på gulvet i 2 timer pga at det ikke finnes ett eneste ledig sete? 2 timer? Høres veldig usannsynlig ut spør du meg.

Jeg har reist på ulike tidspunkt avhengig om det er ifm jobb eller ferie da også inkl det som defineres som peak men har alltid funnet ett sete som er ledig. Ja det er trang men ett ledig sete finner man.

Hickok
16-07-2015, 14:18
Flott det. Slik har det ikke alltid vært for meg.

Fly med oss
16-07-2015, 14:25
Pir Nord blir vesentlig bredere og større (3 ganger større?) en dagens to pirer (innland/utland) i tillegg til at Pir Nord vil avlaste eksisterende pirer. Utgangene i den nye piren vil også ha dobbelt så stor kapasitet som dagens pirer. Jeg klarer ikke helt å forstå hvordan de reisende ikke vil få mer plass...

Men foreligger det noen tegninger som viser hvor de kommersielle arealene blir plassert? Det jeg har sett så langt er grafiske fremstillinger av hvor luftig og flott det skal bli, mens butikkene og spisestedene glimrer med sine fravær. Tro meg, jeg blir fra meg av glede hvis den nye piren blir like romslig som de grafiske fremstillingene viser, men jeg har bare ikke noe tro på det før jeg ser det.

SQ321
16-07-2015, 15:44
Min humoristiske oppsummering av meningene om utbyggingsplanene på OSL:

"Det er alt for få butikker når jeg har tid til overs før avgang eller ved transfer. OSL er en utrolig kjedelig flyplass"
"Det er alt for mye butikker og bare et forbanna kjøpesenter. Kan de ikke bare lage en effektiv flyplass for en gangs skyld så vi slipper taxfree- og shoppingmaset?!"

"Håper det kommer noen litt mer up scale butikker på OSL, slik de har på andre storflyplasser i Europa eller Asia"
"Håper det ikke kommer up scale butikker som Louis Vuitton eller andre. Da er det bedre at det kommer noen rimelige alternativer for folk flest"

"Det blir alt for lange gåavstander med måten de bygger ut nå"
"Hvorfor lager de ikke en separat pir som opprinnelig tiltenkt? OSL blir jo mye mer en storflyplass som MUC eller ZRH dersom de hadde fulgt de opprinnelige planene"

"Det er for mye glass i terminaler og i bruene, noe som gjør det uutholdelig på varme sommerdager"
"Det bør være mer glass og vinduer så vi kan se ut på flyene og rullebanen"

"Hvorfor kan de ikke bygge noe skikkelig og ordentlig som ser bra ut når de først skal bygge? Det ser jo bare halvveis og klattebygging alt sammen"
"Hvorfor skal Avinor bruke så mange mrd på utbyggingen? De kunne jo heller gjort det litt rimeligere og heller bygget ut mer eventuelt senket prisen på halvlitern"

"I de opprinnelige planene så var det planlagt å bygge en separat pir. Det er jo helt håpløst med tanke på handling og doble baser for flyselskapene og handling"
"Å bygge det som en T er jo helt håpløst for brøytemannskapet og finnes ikke effektivt. Hadde de hørt på brøytemannskapet og tenkt på effektivitet så hadde de valgt en separat pir som først tiltenkt, for dette blir bare tull"

"Det må bli mer og bredere rullefortau i den nye piren. Det er alt for lite effektivt slik det fungerer i dag"
"Håper det ikke blir rullefortau i den nye piren. Det tar alt for mye plass, bare se hvordan der er på innland/utland i dag!"

"Utrolig at den nye piren ikke blir A380 klar. Blir jo ikke en fremtidsrettet storflyplass da"
"Skal de klargjøre for A380 på OSL? Hva er vitsen med det da det ikke blir A380 ops på OSL på mange år? Kan de ikke heller bruke pengene på å gjøre flyplassen mer effektiv for reisende flest?"

Vi gleder oss til 2017 så kan vi si; T2-prosjektet er fullstendig idiotisk og typisk norsk. Ingenting er blitt bedre, men det visste vi jo alle når vi første gang fikk se planene for utbyggingen:D

Callsign
16-07-2015, 16:25
Haha! Du fikk siste ord der. End of story og god sommer!

kekker
16-07-2015, 22:52
Amen to that!

LN-MOW
16-07-2015, 23:12
Du glemte den viktigste:

"Savner Fornebu. Den skulle aldri vært lagt ned"
"Godt man la ned Fornebu. Hadde blitt velig trangt der med 25 millioner reisende i året"

:p

Fnate
16-07-2015, 23:34
Om noen har morro av å teste om Fnate koser seg med å lande på 81 gang på gang på gang på gang, så kan dere avslutte. Jeg koser meg ikke. Aaaaaarrrrgggghhhhh

Superhai
20-07-2015, 20:37
Om noen har morro av å teste om Fnate koser seg med å lande på 81

81 har best utsikt mot den nye t2-piren, og i styremøtet ble det vedtatt at det er hva fnate kommer til å like!

kekker
25-07-2015, 08:01
Denne er postet på "oss som hater gate 19", så det er ingen garanti for validiteten, men det er vel ingen som blir overrasket om dette blir resultatet!

Basse-HAU
25-07-2015, 08:53
Denne er postet på "oss som hater gate 19", så det er ingen garanti for validiteten, men det er vel ingen som blir overrasket om dette blir resultatet!

Blir mer og mer lik som FBU[emoji16]

AirbusTrond
25-07-2015, 08:58

Ja, men det er da ikke noe nytt, ble mer eller mindre bekreftet av vakthavende direktør rett før jul:

Holen forklarer at Gate 19 i utgangspunktet var tenkt som en midlertidig løsning til den nye terminalen skal stå ferdig i 2017. Han tror nå at den blir en permanent løsning.

– Ja, det tror jeg, men den kommer til å bli brukt langt mindre enn den gjør i dag etter 2017.

Ikke overraskende - og det ville nok blitt ramaskrik andre veien, om trafikken øker som mange tror, og så skulle man noe såvidt brukbart (men stygt og langt å gå) rives, virker ufornuftig - men regner med det blir litt oppgraderinger, da. Ser ikke bra ut.

Someone
25-07-2015, 09:05
Ja, men det er da ikke noe nytt, ble mer eller mindre bekreftet av vakthavende direktør rett før jul:

Ikke overraskende - og det ville nok blitt ramaskrik andre veien, om trafikken øker som mange tror, og så skulle man noe såvidt brukbart (men stygt og langt å gå) rives, virker ufornuftig - men regner med det blir litt oppgraderinger, da. Ser ikke bra ut.

Basert på det som ble sagt rundt juletider så var det vel primært funksjoner og brukervennlighet som må forbedres for at Pir Syd skal bli godkjent som en fast installasjon

KrisFlyer
25-07-2015, 09:21
Basert på det som ble sagt rundt juletider så var det vel primært funksjoner og brukervennlighet som må forbedres for at Pir Syd skal bli godkjent som en fast installasjon
Det ble vel også nevt at noe må gjøres med det estetiske/arkitekturen dersom man skal gjøre pir syd permanent, slik at den matcher resten av flyplassen.

Chriscross
25-07-2015, 09:26
Rullebånd i begge retninger samt broer på gates ville jo hjulpet mye.

kekker
25-07-2015, 14:59
Rullebånd i begge retninger samt broer på gates ville jo hjulpet mye.

Amen to that!

Tror alle kan leve med at det ikke er en arkitektonisk skjønnhet, sålenge piren er funksjonibel!

amatør
25-07-2015, 17:11
Rullefortau og broer bør jo være minimum av hva som kommer!

Discus
25-07-2015, 18:49
Rullefortau og broer bør jo være minimum av hva som kommer!
Ja, for å stå i stil til alle de andre som er fjernet på flyplassen i årenes løp :lol:

amatør
25-07-2015, 21:50
Ja, for å stå i stil til alle de andre som er fjernet på flyplassen i årenes løp :lol:

Ja, for å få plass til butikker.:headbang

Discus
25-07-2015, 22:02
Ja, for å få plass til butikker.:headbang
Eller mindre vedlikehold? Er ikke mye butikker oppe på ankomst hvor de har fjernet et bånd

SBT
20-08-2015, 08:38
Byggeindustrien ( bygg.no) skrev igår at Nordic office of Architecture allerede er i gang med å tegne en ytterligere utvidelse av OSL terminalen med 15000 m2, som skal gi plass til sitteområder og forretninger. Det var ikke noen illustrasjon som viste hvor dette tillegget skal plasseres.

Someone
20-08-2015, 08:39
Byggeindustrien ( bygg.no) skrev igår at Nordic office of Architecture allerede er i gang med å tegne en ytterligere utvidelse av OSL terminalen med 15000 m2, som skal gi plass til sitteområder og forretninger. Det var ikke noen illustrasjon som viste hvor dette tillegget skal plasseres.

Kan det være pir øst, dvs den tidligere omtalte utbyggingen av non-Schengen?

kekker
20-08-2015, 09:16
Kan det være pir øst, dvs den tidligere omtalte utbyggingen av non-Schengen?

Da jeg var med på omvisningen på T2, etter tjenestetest på OSL, fikk vi underveis vite at det skulle bygges ut på pir øst, for å øke kapasiteten der.
Dette ble sagt av en av de som var med oss og som jobbet på T2 prosjektet, så kilden må kunne ansees å være relativt habil kilde.

Så jeg tipper at antagelsen din holder mål, Someone!

Cockpitview
25-08-2015, 14:25
Vi får håpe neste byggetrinn presenteres snart.

Det foreligger en del planer ute i forbindelse med presentasjon og forberedende anbud.

Som en teaser kan det nevnes at OSL selv nå går ut mot disse og presenterer planer rundt butikker og taxfree med en forventet omsetning høyere enn Sandvika Storsenter inn mot 2018!!!

Boeingflyer
25-08-2015, 18:24
disse og presenterer planer rundt butikker og taxfree med en forventet omsetning høyere enn Sandvika Storse

Ja som sagt tidligere så er OSL et stort shoppingsenter med "høvelig" kollektivtilbud.

Someone
26-08-2015, 06:41
Et par bilder av litt dårlig kvalitet fra i går

Utsiden
http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/25/a5416ea2eaedc2accf0bc4848a7a1d2f.jpg

I kjelleren i pirroten. Her kommer man vel ned på vei til bagasje claim utland, som kommer til og være der den er i dag, samt dagens innland. Innland flyttes over i nye avgangs og ankomsthallen
http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/25/51f96b73f43f67e1c6199163b780dcc4.jpg

http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/25/34fc270944d32c8c9c6e98bd44894121.jpg

Noen bilder av innenriksetasjen i Pir Nord. Nå var den foreløpig ganske tom, men virker langt luftigere enn dagens
http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/25/c8b432ae474f8cbb38902b8ed0da468e.jpg

http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/25/14007870d1f30fbf9265e3a26835ab07.jpg

http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/25/619727f222c11ca5ea78ee9a2a981912.jpg

Innenrikspassasjerer vil komme opp en rulletrapp på rampen til høyre her, mens den store hallen er for det kommersielleområdet på utland
http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/25/cb82a0e17764760f8132c1feceb5cc56.jpg

Nede i Schengen. Denne var ikke like ferdig og blir litt mindre luftig enn innenriks, men samtidig enda noen meter bredere
http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/25/102c861bddc91a1b4c87321c4037d548.jpg

http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/25/b0c33b6025cba17e59c91225f6aed138.jpg

Ankomsthallen i bygg vest. Her kommer innenriksbagasjen
http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/25/3f9ee0cc6becd8370edbbafc7cd76f3b.jpg

Avgangshallen, inkludert et prototype på de nye walk through innsjekkingsøyene
http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/25/2ac2a337a5c57f89a55f89a4605f556f.jpg

http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/25/ffbbec94af4c773b4bb3a1e081040f26.jpg

Oppgangen fra Flytoget
http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/25/42e466fb83c50aa36fd26575aab54fc4.jpg

kekker
26-08-2015, 09:20
Her er det noen bilder fra da jeg var med på omvisning.

Someone
26-08-2015, 10:41
Da jeg var med på omvisningen på T2, etter tjenestetest på OSL, fikk vi underveis vite at det skulle bygges ut på pir øst, for å øke kapasiteten der.

Dette ble sagt av en av de som var med oss og som jobbet på T2 prosjektet, så kilden må kunne ansees å være relativt habil kilde.

Så jeg tipper at antagelsen din holder mål, Someone!

Sikkert samme kilde, hvis det var "hun blonde" som guidet oss rundt i går, men fikk samme beskjeden da.

Ellers så foregår det også nå (som vanlig) byggearbeider på non-Schengen og det virker som den utvides med en meter eller noe sånt i bredden. Uten at jeg vet hvordan innvirkning det har på plassen. Det virker også som de har klart og utnytte messaninen ganske bra og virker som det nesten er litt loungefølelse der oppe med sofaer og gode stoler

Mens jeg var klar over at Pir Nord kan forlenges ved behov, så var jeg ikke klare over at det ligger planer for det samme for Avgangs- og ankomsthall Vest som kan forlenges ytterligere, ala det som ble gjort østover i den gamle for et par år siden. Dog vil det der ikke bli et eget bagasjeanlegg, men knyttes mot det samme. Men dette vil skje først etter utvidelse av Pir Øst og Pir Nord, og når behovet er der

Når utvidelses åpner i 2017 vil faktisk OSL ha tre separate baggasjehåndteringsanlegg, bare knyttet sammen med et bånd for transfer. Hall øst vil fortsatt benytte seg av eksisterende infrastruktur under pir øst og vest, unntatt innsjekk H (Menzies området) som har sitt eget lille separate, mens Hall Vest vil ha sorteringsområde under nye Pir Nord

De har også forsøkt være litt framtenkt ved at den nye sikkerhetskontrollen i Vest skal bli litt lettere og bygge om, hvis plutselig myndighetene kommer med nye krav

Forresten skal nå den nye veien forbi hall øst ha åpnet i natt, så antar da man slipper kjøre mer over den provisoriske broen forbi Radisson

Håper det allerede betyr flere drop-off plasser som det er alt for få av på OSL

http://www.bygg.no/article/1245097
Natt til onsdag åpnet forlengelsen av det nye veisystemet utenfor terminalen på Oslo Lufthavn.

PointMergeArrival
26-08-2015, 10:49
Tenk hva norske tollregler koster for utbygging og drift av flyplassen.
Det hadde vært utrolig mye bedre hvis vi bare trengte å skille mellom Schengen og non-Schengen. For de reisende innen Europa ville det vært vesentlig mere smooth.
Inntektene fra tax free ville selvfølgelig blitt vesentlig redusert, men hvorfor flyplassdrift skal baseres på alkohol og tobakksalg er fremdeles en gåte for meg.
Luftfart er samferdsel på lik linje med buss, tog og veier, og burde finansieres noenlunde likt.

my $0.02

Superhai
26-08-2015, 15:12
Ellers så foregår det også nå (som vanlig) byggearbeider på non-Schengen og det virker som den utvides med en meter eller noe sånt i bredden.

Ja, de er ferdig på nordsiden og holder nå på sørsiden så 47 og 49 er litt begrenset. Det skal være ferdig i høst.

MountainDew
26-08-2015, 22:30
Håper det blir slutt på disse håpløse kranene som en luring i OSL kjøpte inn. Enten for varmt eller for kaldt vann. Ingen mulighet til å justere..

hifiman
27-08-2015, 16:23
I nyeste utgave av Airports of the World kan du lese om OSL:

"Airport Infrastructure – Oslo
With passenger numbers increasing annually, the April 2017 opening of Oslo Gardermoen Airport’s Terminal 2 can’t come soon enough"

http://shop.keypublishing.com/issue/View/issue/AOW061/airports-of-the-world-september-october-2015?dm_i=4JU,3MF2A,EZ8BNI,D0QL8,1

Someone
09-10-2015, 17:05
Den nye avgang- og ankomsthallen utenfra akkurat nå
http://images.tapatalk-cdn.com/15/10/09/2e62c81281e2beb7465f2ba3dc7ac633.jpg

Someone
10-10-2015, 13:16
Tre-taket begynner komme på plass
http://images.tapatalk-cdn.com/15/10/10/2661d4d40ede73965d5431971afcd753.jpg

Someone
14-11-2015, 07:30
Litt om hva som kommer av nye serveringssteder

http://www.mynewsdesk.com/no/oslo-lufthavn-as/pressreleases/slik-blir-serverings-og-kiosktilbudet-paa-syck-mergekey-0x007f325b8d0790-nye-oslo-lufthavn-1251599
De fem vinnerne er SSP, HMSHost-UMOE F&B Company, Reitan Convenience, Joe & The Juice og BIT. Antall serveringssteder øker fra dagens 20 til 37, mens antall kiosker øker fra seks til ti.

De nye serveringsstedene og kioskene er i øyeblikket under konstruksjon og skal gradvis åpnes, og være åpne, når «nye Oslo Lufthavn» offisielt åpner dørene torsdag 27. april 2017. Blant de nye serveringsstedene finner vi Joe & The Juice, Bølgen & Moi Food Garage, Wagamama, Fiskebaren, Oslo Sausage Company, Jamie's Italian, Norgeglasset, BIT, Hunter Bar, Flybar, Humle & Malt, Burger King, Northland, Parken, Two Tigers, Deli & Bakery by Jamie Oliver, TGI Fridays, News Bar, Havsalt, Haven, Fjøla, Everyday Kitchen og Fiskeriet.

Blant de eksisterende serveringsstedene videreføres Peppes Pizza, O`Learys, La Baguette, W.B Samson, Caffè Ritazza, Starbucks og Aquavit Bar, mens Franks Deli og Upper Crust avvikles.

Herlov
14-11-2015, 08:49
Spennende. Det virker som om de har fått på plass en fin miks av internasjonale og nasjonale kjeder, samt selvstendige konsepter.

Avviklingen av Upper Crust høres ut som en veldig dårlig beslutning ... Det er jo enorme køer der omtrent hver gang jeg går forbi. Enormt populære blant passasjerene (og ansatte).

jb1
14-11-2015, 08:59
Spennende. Det virker som om de har fått på plass en fin miks av internasjonale og nasjonale kjeder, samt selvstendige konsepter.

Avviklingen av Upper Crust høres ut som en veldig dårlig beslutning ... Det er jo enorme køer der omtrent hver gang jeg går forbi. Enormt populære blant passasjerene (og ansatte).

Endel av de nye har jo lignende konsepter som Upper Crust, så den baguette og salatsugne skal nok få sitt. Men det er sant at køene er lange der ofte.

akira
27-11-2015, 19:22
Oslo Lufthavn får nye navn på gatene
Natt til 1. mars 2016 får Oslo Lufthavn en ny og mer passasjervennlig gatenummerering.

Hver pir i terminalen vil få en egen bokstav. A, B og C viser til gatene på innland, mens D, E og F viser til gatene på utland. Gatene med bokstaven F ligger i non-Schengen-området. C- og D-gatene tas i bruk først når pir nord åpner høsten 2016.

1. februar endres også navn på innsjekkingsområdene. De vil bli nummerert fra 1 til 10.

Bakgrunnen for endringene er utvidelsen av Oslo Lufthavn, som skal stå ferdig i april 2017. Utvidelsen innebærer at Oslo Lufthavn får en ny pir, pir nord, og flere nye utganger og flyoppstillingsplasser.

Det gjøres oppmerksom på at nummereringen av flyoppstillingsplassene ikke endres.

Liker dette, på tide at alfabetet kommer til og gjør det lettere for reisende.

ENGM 911
28-11-2015, 08:02
Liker dette, på tide at alfabetet kommer til og gjør det lettere for reisende.

Flyplassansatte som meg må gå med kart som viser gate vs stand :old

Balle Chlorin
28-11-2015, 10:47

Det kan jo skyldes at enkelte flyplassansatte tilbringer for mye tid i en stol, foran en PC, og at de derfor glemmer fra gang til gang hvordan tingene er ute i den ordentlige verden. Mindre kaffe, mer frisk luft vil muligens hjelpe. :colgate:

Flight Cancelled
28-11-2015, 11:26
Personlig syntes jeg at det er synd at Yo Sushi avvikles. Ellers virker det veldig bra, mye nytt og spennende som kommer. :)

Herlov
28-11-2015, 11:57
Nå banner jeg i kirka, men jeg er spent på de nye butikkonseptene også. La oss håpe de legger like mye vekt på kvalitet og mangfold der også.

Discus
29-11-2015, 11:16
Får satse på at de nummererer som på LHR, da. Alle stands vanlig nummer, eks. 512 som er gate A12 på T5, 537 som er gate B37 på T5. Nummereringen på A, B og C er ikke overlappende så 1-23 er A-gates, 32-47 er B-gates, 52-66 er C-gates. 100-serien angir terminal, så alle 300-stands er på T3

vbe86
29-11-2015, 20:58
Får satse på at de nummererer som på LHR, da. Alle stands vanlig nummer, eks. 512 som er gate A12 på T5, 537 som er gate B37 på T5. Nummereringen på A, B og C er ikke overlappende så 1-23 er A-gates, 32-47 er B-gates, 52-66 er C-gates. 100-serien angir terminal, så alle 300-stands er på T3

Blir nok ikke sånn dessverre. Standene beholder dagens nummer og gatene blir som følger:

Pir Vest (innland): A2-A27
Pir Syd: B1-B8
Pir Nord Innland: C1-C9
Pir Nord Utland: D1-D11
Pir Øst Schengen: E2-E28
Pir Øst Non-Schengen: F16-F28

I tillegg endres innsjekksområdene fra bokstaver til tall. Den nye delen blir område 1-3 mens dagens innsjekksøyer blir 4-10. Område B blir 4, C 5 osv.

jb1
12-12-2015, 09:55
Artikkel om nye butikker.

http://www.aftenposten.no/reise/Her-er-de-nye-butikkene-pa-Oslo-Lufthavn-654823_1.snd

ThomAAs
12-12-2015, 10:01
Apotek har vært savnet en stund kan man si.

Herlov
12-12-2015, 11:34
Det var skuffende.

Discus
23-12-2015, 13:21
Teknamagasinet har en artikkel om Gro Jøre som jobber som prosjektelder på OSL. Artikkelen beskriver en del om jobben hennes og litt om T2-prosjektet.

PDF-versjon:
http://viewer.zmags.com/services/DownloadPDF?publicationID=584100e3&selectedPages=59%2C60%2C61%2C62%2C63%2C64%2C65&pubVersion=21

Someone
02-02-2016, 19:18
Innsjekkingsområdene skal nå ha byttet navn/nummer. B-H i eksisterende avgangshall har nå blitt 4-10. Dvs B er nå 4 og H er 10. 1-3 kommer i den nye avgangshallen.
Men mer interessant er at den nye avgangshallen ser ut til og åpne i desember. Så en stund før den nye piren er på plass

https://ekstranett-beta.avinor.no/OSL/flyplassinformasjon/nyheter/innsjekkingsomradene-skifter-navn
Natt til 2. februar vil innsjekkingsområdene på Oslo Lufthavn få nye navn. De vil bli nummerert fra 1 til 10. Områdene 1 til 3 vil først tas i bruk når ny avgangshall åpner i desember i år.

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160202/0dfb166bf2dbc7d456ce6ca44e18d60e.jpg

Ruby
08-02-2016, 17:15
Med referanse til Dagbladet.no

Slik blir gate systemet:

Someone
08-02-2016, 17:21
Med referanse til Dagbladet.no

Slik blir gate systemet:

La merke til dette:

C og D gates tas i bruk 4.kvartal 2016

Betyr det at de ligger foran skjema? I min forrige post her hevdes det det nye innsjekkingområdet åpner i desember. Så hvis pir Nord åpner i Q4, hva er det da som først åpner april 2017?

Zulu
08-02-2016, 17:39
La merke til dette:

Betyr det at de ligger foran skjema? I min forrige post her hevdes det det nye innsjekkingområdet åpner i desember. Så hvis pir Nord åpner i Q4, hva er det da som først åpner april 2017?

Er offesiell åpningsdato i april 17, men før det skal det være operativ prøvedrift. Så blir vel mer og mer som blir faset inn iløpet av 2016.

gustavf
08-02-2016, 19:22
Innsjekkingsområdene skal nå ha byttet navn/nummer. B-H i eksisterende avgangshall har nå blitt 4-10. Dvs B er nå 4 og H er 10. 1-3 kommer i den nye avgangshallen.

Og pir B får seg en egen bokstav, selv om den er «midlertidig».

Someone
08-02-2016, 19:37
Og pir B får seg en egen bokstav, selv om den er «midlertidig».

Nå har jo selv OSL gått ut og sagt den blir stående [emoji57]

FlyCarl
08-02-2016, 20:49
Ja, den blir.

Det er vel vedtatt alt? Mente de hadde fått noe pålegg om å "sminke" den litt?

Kan det være et alternativ å gjøre noe lignende på utenlands hvis/når veksten fortsetter? eller hva har de tenkt videre?

foxyhoxy
09-02-2016, 12:47
Vil det bli en fasttrack til i Norwegianenden av den nye terminalen?

Fnate
09-02-2016, 13:59
Artikkel om nye butikker.

http://www.aftenposten.no/reise/Her-er-de-nye-butikkene-pa-Oslo-Lufthavn-654823_1.snd

He he, leste denne igjen nå. Det er litt off topic kanskje men kommentarene om at reising var luksus og tilbudet på OSL kun for de rike brakte frem latteren litt.

Da tenker de sikkert på Franks Deli, Pizza Hut, ymse baguetter du trenger både begge hender OG tenna for å rive biter av, bokhandelen (fattigfolk leser ikke), 0,6 Ringnes ved gate 42 og dagens tilbud på Bamse Mums på Tax Free'en...

Alt sammen vinnere hos landets rikeste. :)

gustavf
09-02-2016, 16:02
0,6 Ringnes ved gate 42 (...)

Den pilsen er i hvert fall ikke noe tilbud for fattigfolk...

Superhai
09-02-2016, 18:30

OSL i et nøtteskall, for dårlig for de rike, for dyrt for de fattige. Når jeg ser en eldre kar sammen med antageligvis barnebarn, og de kjøper en brødskive hver seg med appelsinjuice og det koster ca 300,- og det er med selvbetjening.

Jeg er glad jeg har OSL-ID-kort vi får i det minste noe rabatt. (Ja, glem gullkort og norwegiankort, ekte elite er du først når du har OSL-kort) ;)

Fnate
09-02-2016, 18:41
OSL i et nøtteskall, for dårlig for de rike, for dyrt for de fattige. Når jeg ser en eldre kar sammen med antageligvis barnebarn, og de kjøper en brødskive hver seg med appelsinjuice og det koster ca 300,- og det er med selvbetjening.

Jeg er glad jeg har OSL-ID-kort vi får i det minste noe rabatt. (Ja, glem gullkort og norwegiankort, ekte elite er du først når du har OSL-kort) ;)

Nå er vi litt off topic her, men ja - det er jo det som er problemet. Man selger øl & pølser til kaviar & champagne priser.

Hvor mye må jeg fly for å få OSL-kort da? ;)

Superhai
09-02-2016, 18:52
Hvor mye må jeg fly for å få OSL-kort da? ;)

Minst ukentlig mellom gate 19H og 53 ;)

jb1
09-02-2016, 23:53
He he, leste denne igjen nå. Det er litt off topic kanskje men kommentarene om at reising var luksus og tilbudet på OSL kun for de rike brakte frem latteren litt.

Da tenker de sikkert på Franks Deli, Pizza Hut, ymse baguetter du trenger både begge hender OG tenna for å rive biter av, bokhandelen (fattigfolk leser ikke), 0,6 Ringnes ved gate 42 og dagens tilbud på Bamse Mums på Tax Free'en...

Hehe, enig. Det er ikke direkte skamluksus man har fått. Seafood bar er vel det nærmeste man kommer noe "litt fint". Prisene kan være hårreisende visse steder, men folk spiser visst uansett.

RescueMe
10-02-2016, 04:20
Hele begrepet luksus virker å ha blitt ødelagt av media... Luksus skal være noe godt over normalen i mine øyne, og ser lite av det på OSL. Blir litt som når en ser annonsert at hotellet tilbyr transport med luksusbil og de sender en MB E-klasse. Joda, fin bil, men ikke luksus.

Cockpitview
10-02-2016, 05:52
Hvorfor ligger ikke bussgatene med i oversikten over gater på Pir Nord?

Someone
10-02-2016, 09:03
Hvorfor ligger ikke bussgatene med i oversikten over gater på Pir Nord?

Bygges det? Er eller var ikke planen at man kunne bruke buss på de vanlige gatene der?

Ellers så er det jo fortsatt de gamle bussgatene.
37-39 blir E3-E7 og de lenger ute på Schengen blir E24-E28

Cockpitview
10-02-2016, 09:13
Bygges det? Er eller var ikke planen at man kunne bruke buss på de vanlige gatene der?

Ellers så er det jo fortsatt de gamle bussgatene.
37-39 blir E3-E7 og de lenger ute på Schengen blir E24-E28

Usikker, men registrerer ved bussing i dag at når jeg passerer piren så er den ut-hullet med bussgater på bakkenivå.

Dersom disse skal benyttes i kombinasjon med eksisterende, så blir det vel en dårlig utnyttelse all den tid de da bare kan håndtere en flight pr gang?

Martin
11-02-2016, 10:46
Bilder fra der det før var en vegg, ved jernbanestasjonen.

40264

40266

Discus
11-02-2016, 15:43
Usikker, men registrerer ved bussing i dag at når jeg passerer piren så er den ut-hullet med bussgater på bakkenivå.

Kan det være bussgater for ankomst?

ENGM 911
11-02-2016, 17:25

Hvis jeg skjønner han rett er det bussankomst det vises til.

RescueMe
11-02-2016, 18:22
Viser fram litt av nye innsjekkområdet på instagram i dag;

https://www.instagram.com/p/BBo9n7IEi-W/

Cockpitview
11-02-2016, 20:28

Ja tanken har slått meg, så du kan nok ha rett her.

kekker
12-02-2016, 11:50
Fjong løsning (http://www.dinside.no/935975/slik-blir-den-nye-sikkerhetskontrollen-paa-oslo-lufthavn)ved sikkerhetskontrollen i den nye terminalen.

Foto: (OLE PETTER BAUGERØD STOKKE/Dinside.no)

LNv22
12-02-2016, 11:58
Fjong løsning (http://www.dinside.no/935975/slik-blir-den-nye-sikkerhetskontrollen-paa-oslo-lufthavn)ved sikkerhetskontrollen i den nye terminalen.

Litt det samme som "båsene"/"stasjonene" de har i security på T5 på LHR dette. Naturligvis bare mye penere :)

jb1
12-02-2016, 12:07

Smart løsning, ligner litt på Arlanda T5 nord, slev om det her er adskilte "stasjoner". Det gir bedre plass og tid til å legge opp greiene i fatene. På Heathrow er det ikke alltid like smidig dog, det kan ta litt tid å få det igjennom scanninge, p.g.a. kork om noen tuller litt før deg, og det blir fort mange brett på en gang, men ingenting er perfekt.

amatør
12-02-2016, 12:12
Siden forhatte gate 19 blir stående, får vi satse på at det bygges broer og at den stygge broa over fra terminalen blir erstattet av en tunnel med rullefortau!!

Someone
12-02-2016, 12:24
Siden forhatte gate 19 blir stående, får vi satse på at det bygges broer og at den stygge broa over fra terminalen blir erstattet av en tunnel med rullefortau!!

Mulig det blir rullefortau, men tror det er urealistisk med tunnell. Det vil trolig koste alt for mye, og håper og tror heller OSL er såpass fornuftige at de heller "flikker" på broa de har bygget

kekker
12-02-2016, 12:53
Blir det rullefortau ut til gate 19 og gjerne litt bortover, så skal jeg holde kjeft.. :-D

robertaas
12-02-2016, 13:12
Litt det samme som "båsene"/"stasjonene" de har i security på T5 på LHR dette. Naturligvis bare mye penere :)
Penere, men ikke nødvendigvis mere praktisk eller raskere. Jeg ser ikke hvilken gevinst det skal være av å legge disse i en bue og båsene blir så brede ytterst at flere vil prøve å bruke samme bås om det ikke står noen og gjeter hvem som skal slippe til hvor.

Disse blir jo raskere enn slusen til "fast track" så de vil muligens finne en annen saktere vri på dette om "fast track" skal fornyes.

robertaas
12-02-2016, 13:13
Blir det rullefortau ut til gate 19 og gjerne litt bortover, så skal jeg holde kjeft.. :-D
Rullende fortau i hele terminalbredde og samling av feilsendt pax i bunn. :-)

kekker
12-02-2016, 14:14
Rullende fortau i hele terminalbredde og samling av feilsendt pax i bunn. :-)

Ahahah!

Kan dumpe de som havne nede ved 19 H ned i et slags rørpostsystem og svippe de tilbake til security, så får de prøve på nytt!

Discus
12-02-2016, 16:39

Huff - hvorfor kan de ikke satse på det som allerede funker i eksisterende kontroll? Det opplegget der gjør ofte at 4-5-6 pax får sakene sine i en salig røre er langt fra effektivt. Men fjongt og kult er det kanskje? :rolleyes:

Min erfaring fra LHR er at om du står på plass nr. 1 eller 2 så må man være passe frekk for å få sakene sine på båndet. Er det mye kø på behandlingen så er trauene fra de andre i veien hele tiden. Men du kan også risikere å legge på sakene dine på plass #4 og så vente en evighet fordi 1-2-3 stadig fyller på med sine ting. Jeg liker å la sakene mine gå samlet av gårde, og ikke minst se at det forsvinner så det ikke ligger tilgjengelig for alle mulige folk.

I tillegg skal alt nå oppi trau, også trillekofferter

Leser også på Dinside at dette er noe OSL selv utvikler:

De nye slusene er spesialutviklet for Oslo Lufthavn, og blir ifølge Larsen de første av sitt slag i verden. De utvikles på Oslo Lufthavn, i samarbeid med Veritas. Og utviklingen er løpende; de har allerede sett ting ved den ene modellen som ikke fungerer optimalt - og som de endrer og tester videre.http://www.dinside.no/935975/slik-blir-den-nye-sikkerhetskontrollen-paa-oslo-lufthavn

Men krysse fingrene og håpe de får det til å gli greit. Nå er jo OSL "verdensmester" på sikkerhetskontroll, dumt om de skal pølse det til

Fly med oss
12-02-2016, 17:36
Men krysse fingrene og håpe de får det til å gli greit. Nå er jo OSL "verdensmester" på sikkerhetskontroll, dumt om de skal pølse det til

Ha-ha, tror de at nordmenn skal klare å navigere seg gjennom det der? På den samme flyplassen hvor de har to transferløsninger, som forvirrer passasjerene så mye at de har måttet ansette folk til å gjete flokken gjennom Connect Norway-labyrinten? :D

gustavf
12-02-2016, 18:20
Huff - hvorfor kan de ikke satse på det som allerede funker i eksisterende kontroll? Det opplegget der gjør ofte at 4-5-6 pax får sakene sine i en salig røre er langt fra effektivt. Men fjongt og kult er det kanskje? :rolleyes:

Er ikke dette veldig likt AMS? Der synes jeg det fungerer bra.

Fnate
12-02-2016, 18:50

Min erfaring fra LHR er at om du står på plass nr. 1 eller 2 så må man være passe frekk for å få sakene sine på båndet. Er det mye kø på behandlingen så er trauene fra de andre i veien hele tiden. Men du kan også risikere å legge på sakene dine på plass #4 og så vente en evighet fordi 1-2-3 stadig fyller på med sine ting. Jeg liker å la sakene mine gå samlet av gårde, og ikke minst se at det forsvinner så det ikke ligger tilgjengelig for alle mulige folk.

http://www.dinside.no/935975/slik-blir-den-nye-sikkerhetskontrollen-paa-oslo-lufthavn

Tenkte det samme som deg når jeg så artikkelen... "Åååååhhhhh neeeeeei... er det BAA som har fått kontrakten på Security på OSL nå. Jeg slutter i jobben min og begynner å selge smultringer fra en mobil vogn isteden".

dc-8-63
12-02-2016, 19:26

http://www.dinside.no/935975/slik-blir-den-nye-sikkerhetskontrollen-paa-oslo-lufthavn

...ogsaa blir det eget dedikert spor for Rimowa (kun de med 4 hjul og breifelger)

TOS_EBG
12-02-2016, 20:42
Er ikke dette veldig likt AMS? Der synes jeg det fungerer bra.

Det samme slo meg siden jeg var innom AMS forrige uke.

Landkrabbe
14-02-2016, 02:57
Den nye terminalen og piren blir en snygg oppgradering, og det har dessuten vært et imponerende gjennomført prosjekt. Uforståelig negativitet i denne tråden. Det blir litt Arvid Lofthus over det hele.

FlightDeck
14-02-2016, 08:49

Nei, og nei - og nei! Er dette samme opplegg som på Gatwick? Det må være det verste opplevelsen jeg har hatt noen gang i en sikkerhetskontroll. Jeg flyr aldri igjen Norwegian derfra. Likevel kan det godt hende at dette kan fungere om man er godt nok bemannet, slik at ting kan gå fort - på Gatwick blir man til og med advart mot at ev. sjekk av bagasje kan ta opptil 15 minutter på grunn av lavprisselskaper og dårlig bemanning.

roger
15-02-2016, 06:07
Gatwick var gull. Men reiste med liten unge, vart slusa forbi alt. Såg at ordinær kø var skitlang...

Men altså, person på plassen lengst til venstre må "brøyte" seg forbi dei tre andre for å få fram boksane sine? Ser litt stress ut...

FlyCarl
15-02-2016, 09:13
Kan det være at båndet foran er utstyrt med fotosensorer og at du bare slipper boksen foran deg når du har fylt den også skjer resten selv? Altså at båndet køer inn boksene selv.

Jeg antar de har sett dette andre steder og trukket lærdom av det.

Jeg har kjempetro på dette her. Ser utrolig effektivt ut.

robertaas
15-02-2016, 09:51
Jeg har kjempetro på dette her. Ser utrolig effektivt ut.
Nja..
-personen på plass 4 må vente lenge på tomme trau. De blir tatt før de kommer dit og de vil stoppe mot personene som står inntil "karusellen".
-Snorer og stropper som henger ned fra klær og bagasje vil sette seg fast i tomme trau som passerer.
-trauene kommer ikke etter hverandre på den andre siden så det blir litt kaotisk der og det vil ta unødig lang tid å tømme trauene.
-få vil se numrene og markeringene på gulvet, det er ikke der man har blikket. Og det er ikke synlig når det er fullt av folk i området.
-man må ha noen som passer på at ikke flere enn 4 prøver å fylle på trau samtidig
-svingen på rullebåndet vil gjøre at trauene setter seg fast mot andre trau som er i ferd med å fylles og de som fylles kan bli skjøvet bort

Dette er alle problemer som man lett kan se med et minimum av innsikt. Det er utrolig at noen kan lage noe så lite gjennomtenkt og at noen som burde vite bedre kan kjøpe det.

Men at det ser fancy ut det skal de absolutt ha.

Fnate
15-02-2016, 09:58
Nja..
-personen på plass 4 må vente lenge på tomme trau
-trauene kommer ikke etter hverandre på den andre siden så det blir litt kaotisk der og det vil ta unødig lang tid å tømme trauene
-man må ha noen som passer på at ikke flere enn 4 prøver å fylle på trau samtidig
-svingen på rullebåndet vil gjøre at trauene setter seg fast mot andre trau som er i ferd med å fylles.

Dette er alle problemer som man lett kan se med et minimum av innsikt. Det er utrolig at noen som kan lage noe så dårlig og at noen som burde vite bedre kan kjøpe det.

Men at det ser fancy ut det skal de absolutt ha.

Nja...

- De har allerede folkene som står bak der og veiver med armene, så det å få folk til å forstå at de kun skal brukes plassene er nok ikke så galt.
- Jeg har sjelden måttet vente lenge på tomme trau på plass 4
- I London har også kontrolleren i lasteområdet en knapp han trykker på for å kontrollere slik at alle eskene fra "seksjon 4" for eksempel kommer ut samtidig.
- Jeg har aldri sett at de har hengt seg sammen i svingen.

Så Robert... du må nok forsøke å få deg et minimum av innsikt... som du selv sier ;)

Men... det er noe himla styr. Jeg liker den ikke. Det er mye mekk når man har masse bagasje og flere trau.

Jeg regner med de kanskje tenker at den hjelper imot folk som er fryktelig trege, slik at ikke de får oppholde hele båndet mens de kuker med tingene sine.

robertaas
15-02-2016, 10:18
- Jeg har sjelden måttet vente lenge på tomme trau på plass 4
- I London har også kontrolleren i lasteområdet en knapp han trykker på for å kontrollere slik at alle eskene fra "seksjon 4" for eksempel kommer ut samtidig.
- Jeg har aldri sett at de har hengt seg sammen i svingen.

Så Robert... du må nok forsøke å få deg et minimum av innsikt... som du selv sier ;)
Du snakker her om erfaringer fra LHR hvor de har et lignende system, men uten sving? Der vil man ikke få flere av problemene jeg viser til.
-uten sving og med fremførng av tomme trau unna passasjerene vil tomme trau lettere komme til person 4.
-man kan kun fylle på 1 trau om gangen så den knappen har jeg ikke sett brukt slik du beskriver på LHR.

Jeg har såpass innsikt at jeg kan beskrive punkt for punkt hvorfor slusene på "fast track" på OSL er tregere enn de andre slusene.

FlyCarl
15-02-2016, 11:53
Jeg bare nekter å tro at de velger en dum løsning som ikke fungerer andre steder. Så jeg er sikker på at de har tatt hensyn til de problemene dere beskriver. Dvs at man ikke får trau eller får dyttet trauene sine på avhengig av plassen man står på.

Andre steder på flyplassen har de tenkt gjennom sånne ting og åpenbart testet det nøye. Eks. det lange lange bagasjebåndet ved kassa til taxfreen, det er jo genialt når man kommer med TG om morgenen og skal krangle om å få plass til og hente kofferten. Særlig i fellesferien når charter-geir med fem barn skal ha med alle barna og vogner klistret inntil rullebåndet

Superhai
15-02-2016, 13:08

Denne har hengt rundt omkring på flyplassen en stund, så regner med at det ikke er noe fare med å poste en kopi, her står hovedtrekkene fram til åpning.

https://www.dropbox.com/s/7n65ajo4cy3utpf/IMG_5454.png?dl=0

gustavf
15-02-2016, 13:47
Jeg bare nekter å tro at de velger en dum løsning som ikke fungerer andre steder. Så jeg er sikker på at de har tatt hensyn til de problemene dere beskriver. Dvs at man ikke får trau eller får dyttet trauene sine på avhengig av plassen man står på.

Jeg ser at det er en del negative erfaringer med dette systemet i London, der jeg ikke har opplevd det selv. I Amsterdam, derimot, har jeg opplevd at et lignende system fungerer glimrende.

Her er en artikkel om systemet slik det er implementer der:
http://www.futuretravelexperience.com/2015/04/behind-scenes-new-schiphol-security-experience/

Nå har de tildelt det en pris (som om vi ikke hadde nok av dem i flybransjen), så får man velge hvor mye vekt man vil legge på det:
http://www.futuretravelexperience.com/2014/09/4th-future-travel-experience-award-winners-announced/

Så får vi se da, om det blir katastrofe som i London eller suksess som i Amsterdam.

RescueMe
15-02-2016, 15:00
Denne har hengt rundt omkring på flyplassen en stund, så regner med at det ikke er noe fare med å poste en kopi, her står hovedtrekkene fram til åpning.

https://www.dropbox.com/s/7n65ajo4cy3utpf/IMG_5454.png?dl=0

Alt ligger åpent ute her;
https://ekstranett-beta.avinor.no/OSL/utbygging/byggeaktiviteter-2016/

Så neppe noe problem å dele :)

Someone
15-02-2016, 15:07
Alt ligger åpent ute her;
https://ekstranett-beta.avinor.no/OSL/utbygging/byggeaktiviteter-2016/

Så neppe noe problem å dele :)

Takk :)

Nytt her for meg i tillegg til oppdaterte tidslinjer er at bilutleie flyttes til parkeringshuset (P10)

RescueMe
15-02-2016, 22:49
Takk :)

Nytt her for meg i tillegg til oppdaterte tidslinjer er at bilutleie flyttes til parkeringshuset (P10)

Vi skal være glad det ikke er MDG som styrer sjappa, da hadde den blitt flyttet til P5...
Men det er vel egentlig like naturlig at dette ligger der bilene står som inne i terminalen.

FlyCarl
15-02-2016, 23:02
Vi skal være glad det ikke er MDG som styrer sjappa, da hadde den blitt flyttet til P5...
Men det er vel egentlig like naturlig at dette ligger der bilene står som inne i terminalen.

Da hadde vel alle P'ene blitt bygget om til økologiske parker og det eneste du kan leie hadde vært elektriske sykler ;-)

foxyhoxy
16-02-2016, 13:14
Dinside har vært på omvisning i den nye piren og avgang/ankomstterminalen. http://www.dinside.no/935983/slik-blir-det-paa-nye-gardermoen#/

Fnate
16-02-2016, 15:00
Dinside har vært på omvisning i den nye piren og avgang/ankomstterminalen. http://www.dinside.no/935983/slik-blir-det-paa-nye-gardermoen#/

Kult. Takk for at du deler.

Ser det står at non-Schengen skal gjøres større. Er det noe nytt om evt lounge etter passkontroll? Mener det var noe snakk om det.

Someone
17-02-2016, 08:12
Kult. Takk for at du deler.

Ser det står at non-Schengen skal gjøres større. Er det noe nytt om evt lounge etter passkontroll? Mener det var noe snakk om det.

Hvor skal de få plass til det? Det de gjør nå er jo bare og utvide med noen meter i bredden, for og faktisk få plass til alle folkene, ved og bygge karnapper mellom gatene

Herlov
17-02-2016, 08:37
Hvor skal de få plass til det? Det de gjør nå er jo bare og utvide med noen meter i bredden, for og faktisk få plass til alle folkene, ved og bygge karnapper mellom gatene

Det er jo kjent at det pågår et separat prosjekt som omfatter en større utvidelse av Non-Schengen.

Someone
17-02-2016, 08:46
Det er jo kjent at det pågår et separat prosjekt som omfatter en større utvidelse av Non-Schengen.

Ja, men det er neste steg, og ikke en del av nåværende utbygging mot 2017

RWY 24
17-02-2016, 09:39

Jeg leste nettopp ett eller annet sted at de skulle flytte passkontrollen lenger inn og på den måten få bedre plass. Husker ikke hvor jeg leste det.

Fnate
17-02-2016, 09:40
Jeg leste nettopp ett eller annet sted at de skulle flytte passkontrollen lenger inn og på den måten få bedre plass. Husker ikke hvor jeg leste det.

På linken lenger opp. Din Side.

FlyCarl
17-02-2016, 11:05
Hadde det ikke eeegentlig vært logisk å legge non-schengen i andre etasjen i nye pir nord hvor man har arealet? Når tre-WB fly skal fylles på en gang så er det som t-banen i Tokyo borti der.

Mange av WB-flyene taxer jo den lange veien rundt til vestre rullebane også, så hadde blitt kortere vei bort til rullebanen også :-)

flyKSU
17-02-2016, 11:27
Hadde det ikke eeegentlig vært logisk å legge non-schengen i andre etasjen i nye pir nord hvor man har arealet? Når tre-WB fly skal fylles på en gang så er det som t-banen i Tokyo borti der.

Eller om ikke hele arealet, så kanskje en lik løsning som i dagens utenrikspir med non-Schengen helt ytterst? Skulle jo ikke være verre enn å sette opp en bod for passkontroll. Når det er behov for ekstra non-Schengen-kapasitet kan den bemannes, og når det ikke er det kan de vel bare la slusene stå åpne?

Fly med oss
17-02-2016, 11:30

Mange av WB-flyene taxer jo den lange veien rundt til vestre rullebane også, så hadde blitt kortere vei bort til rullebanen også :-)

Det ville blitt alt for effektivt. Det viktigste er at det er nordmenn som har planlagt løsningene, selv om det blir upraktisk og klønete.

Den gang flyplassen ble bygget, så burde man i grunn bare funnet en flyplass et eller annet sted i verden som fungerer sånn tålelig bra, og laget en blåkopi.

FlyCarl
17-02-2016, 12:01
Det er vel ikke så voldsom vekst på innenriks om dagen at de trenger hele andreetasjen til det. De har jo hele vestsiden og snart en permanent løsning på 19 & Co ;-)

Da kunne man bygget doble broer på gatene også, istedet for å bygge om øst for endte gang.

Virket som den gamle ledelsen på OSL var mer trofast på sånne rare ting enn den nye. Å velge ting som ikke er hyllevare er jo en klassisk norsk spesialitet. Italiatrikkene, Ansaldo Bredas tog til NSB, politibiler som diskvalifiserte alle de store fabrikantene i verden pga særkrav osv.

Men den nye gjengen virker å snu fort. Rart dette ikke er gjort noe med. Det virker helt logisk? Man ville fått plass til den pre-clearance-USA-greia også :-) Hvordan i himmelens navn skal det få plass uti øst der? Med økt volum av mennesker fra USA som skal videre til Asia osv... ja. Logisk å ha det samlet for kort transfer.

Someone
17-02-2016, 12:18

Det er ingen god ide fordi da mister man hele fleksibiliteten som Pir Nord gir og som flyselskapene trenger, og som gjør at gater og annen infrastruktur kan utnyttes langt bedre. Slik det er nå så går mange av Norwegian og SAS sine fly en rotasjonen som slinger dem på en miks mellom innland og schengen. En og annen innland og non-Schengen og Schengen og Non-Schengen er det sikkert, men ser man på SAS og Norwegian sine operasjoner så ser man at mange fly typisk begynner dagen etter en nattstopp rundtomkring i Norge, flyr inn til tidlig OSL også tar et hopp til utlandet, etc etc. Da er det nettopp slike gater nye Pir Nord gir som er behovet, og som gjør at kapasiteten på OSL øker langt mer enn hva nettoøkningen i antall gater/broer isolert sett tilsier

roger
19-02-2016, 16:23

Fekk testa dette i dag. Har faktisk trua. No var der to sluser opne og tre stasjonar i bruk på kvar. Så var det gjeter ved køa som peika folk til rett plass. Kjem ein over kritisk masse med folk som forstår dette, kan det gå. Båsane var så store at det var god plass å styre med sitt. Med då kan det vere nokon som misforstår og presse seg inn. No var dei som jobba der godt trena trur er. Det var eit par folk som leita etter kassane og eit par som ville gå frå kassane uten å skubbe dei på bandet. Bortsett frå det tippa eg at største køa blir etter scanner. (Då ser eg bort frå at eine scanneren stoppa.)

roger
19-02-2016, 16:26
Det eg trur blir verst no er at dei begynne å blande ankomst og avgang i gamle piren og. Transitt blir ikkje lenger sendt opp i andre. Så då blir det meir folk i resten av terminalen, også før dei to trappene frå andre til første.

eql1zr
23-02-2016, 09:11
Jeg prøvde den nye sikkerhetskontrollen i forrige uke.

40320

Ble tildelt plass én og jeg fikk problemer med å få ut mine bokser blant de som kom fra plass to, tre og fire.

40321

På den andre siden var det bare å finne seg en ledig plass langs båndet og vente på boksene sine, som kom automatisk rullende, sakte, bortover.

robertaas
23-02-2016, 09:20
Ble tildelt plass én og jeg fikk problemer med å få ut mine bokser blant de som kom fra plass to, tre og fire.
Så enten så får man problemer med å få tak i tomme trau eller så får man problemer med å bli kvitt fulle trau. Virkelig ett fantastisk gjennomtenkt design altså. ;)

Landkrabbe
23-02-2016, 09:38

Hvor lenge måtte du vente før det ble ledig plass på båndet?:-) Kan ikke skjønne at dette skal være et så stort problem, all den tid det jo nødvendigvis tar litt tid å fylle opp boksene, slik at det ikke blir en jevn strøm av bokser fra posisjon 2-4. En skulle tro at i verste fall, hvis man er i posisjon 1, må man vente på 3*2 bokser som må passere, før det blir ledig?

eql1zr
23-02-2016, 09:48
Hvor lenge måtte du vente før det ble ledig plass på båndet?:-) Kan ikke skjønne at dette skal være et så stort problem, all den tid det jo nødvendigvis tar litt tid å fylle opp boksene, slik at det ikke blir en jevn strøm av bokser fra posisjon 2-4. En skulle tro at i verste fall, hvis man er i posisjon 1, må man vente på 3*2 bokser som må passere, før det blir ledig?
Båndet gikk for sakte til at det klarte å ta unnna bokser fra fire parallelle stasjoner i stedet for én, som på den ordinære sikkerhetsskontrollen.

Det virket som at båndet prøvde å lage luker mellom boksene, men disse var for korte til at man fikk plass til en boks uten å lage luken større. Jeg ble bedt om å presse mine bokser inn i disse lukene.

FlyCarl
23-02-2016, 10:15
Kunne man ikke gjort det litt som i enkelte matbutikker (bla. flere på Svinesund og de gamle Rimibutikkene?). Dvs. elektriske porter eller sensorer som avgjør hvem som får kasse og sender kasse?

Tillot meg å tegne litt :)

SQ321
23-02-2016, 10:38
Kunne man ikke gjort det litt som i enkelte matbutikker (bla. flere på Svinesund og de gamle Rimibutikkene?). Dvs. elektriske porter eller sensorer som avgjør hvem som får kasse og sender kasse?

Tillot meg å tegne litt :)

Du har et meget godt poeng; kan ikke forstå annet enn at Svinesund, Strømstad eller Ullared innehar spitzenklasse kompetanse på å systematisere store flokker mennesker med særs varierende forståelse for hvordan opptre i det offentlige rom:D

Det var kanskje litt slemt sagt men...

dc-8-63
23-02-2016, 10:46
Som en reisende fyr med en litt positiv innstilling til livet har jeg vaert igjennom endel av disse nye loesningene (dog ikke paa LHR hvor jeg forstaar at allt med sikkerhetskontrollen er 100% perfekt, men det blir redusert effektivitet pga en slik loesning :p ) og jeg synes dette er en meget god loesning. At det ikke virker 100% ennaa paa OSL er vel endel av utviklingsprosessen (de er vel ennaa ikke satt i normal produksjon, saa en ser vel paa hva som maa justeres, hastighet paa baandene, sensorer etc. Tror dette kommer til aa bli meget bra ! (men saa staar jeg opp med den riktige foten hver dag ogsaa;) unntatt paa Torsdager)

eql1zr
25-02-2016, 18:32
De er åpenbart mange som ikke har fått med seg denne nye sikkerhetskontrollen. I dag var det mindre kø der enn både fasttrack og vanlig-track.

En annen fordel med denne er at det er vesentlig kortere å gå fra tog til innenlands enn via fasttrack. :-)

Nå er forresten plass fire stengt. De har vel innsett at båndet går for sakte til å ta unna trafikk fra fire plasser.

robertaas
25-02-2016, 18:53
At det ikke virker 100% ennaa paa OSL er vel endel av utviklingsprosessen (de er vel ennaa ikke satt i normal produksjon, saa en ser vel paa hva som maa justeres, hastighet paa baandene, sensorer etc.
Hvorfor kan de ikke bare ta i bruk noe som man vet fungerer istedenfor å drive produktutvikling på dette området på det som tross alt er en liten regional flyplass?

Nå er forresten plass fire stengt. De har vel innsett at båndet går for sakte til å ta unna trafikk fra fire plasser.
Og det kunne en som ikke jobber med dette raskt kommentere ved å se et bilde av installasjonen, men selskapet som bygger dingsen og de som skal være professjonelle innkjøpere for OSL oppdager altså ikke problemet før den feildesignede slusen er satt i drift. Utrolig amatørferd. :old

Someone
25-02-2016, 19:08
Hvorfor kan de ikke bare ta i bruk noe som man vet fungerer istedenfor å drive produktutvikling på dette området på det som tross alt er en liten regional flyplass?

Og det kunne en som ikke jobber med dette raskt kommentere ved å se et bilde av installasjonen, men selskapet som bygger dingsen og de som skal være professjonelle innkjøpere for OSL oppdager altså ikke problemet før den feildesignede slusen er satt i drift. Utrolig amatørferd. :old

Det er jo litt derfor man har den i prøvedrift.....

LN-MOW
25-02-2016, 19:39
Når man blander manuelle og automatiske prosesser er det alltid nødvendig med litt justering for å få optimal utnyttelse. Derfor trenger man prøvedrift.

dc-8-63
25-02-2016, 20:29

Vel man kan jo ikke ta i bruk noe fra England uten aa modifisere det, England har jo Venstre Kjoering - saa alle slike baand gaar jo motsatt vei:p

TriStar
26-02-2016, 21:49
Prøvde den nye sikkerhetskontrollen i dag. Nada kø kl 17, kun 2 foran meg. Fungerte bra synes jeg, men litt usikker på om det hadde gått like bra med et helt charterfly med mindre reisevante gjennom der...

Andre1980
26-02-2016, 22:04
Prøvde ny kontroll i dag, etter at de stengte den ordinære for å sende folk over.... Ble raskt kø, og alt var ikke helt selvforklarende. Viser seg at korgen du putter tingene dine i må være over en sensor, som forsåvidt lyser rødt, men når du gjør dette så stopper båndet og ikke slipper inn de på båndene etter det. Jeg stod i posison 2, og ble bedt om å flytte på korgen slik at den var over det røde lyset.... da stoppet båndet og lot meg putte på mine ting.

Someone
10-03-2016, 12:57
OSL har lagt ut endel ferske bilder på deres Facebook-side i dag

https://www.facebook.com/OsloLufthavn/posts/1088885691153399

Someone
25-04-2016, 08:16
Ser ut som det blir endringer i passasjerstrømmen fra innland til ankomst fra neste uke ved at man ta blir ledet en vi via nye sentralbygget vest

Someone
25-04-2016, 12:15
Noen relativt dårlige bilder som viser oppgangen fra togstasjonen som nå er delvis åpnet opp for lys, selv om sperreveggene fortsatt er der. Tror området her blir ganske bra

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160425/391c37d52d5aa3351f2aa4963399a8a2.jpg

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160425/523f0e922719bca2c26a93689fcb727e.jpg

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160425/def0ed79c836790203514b30aeae6b79.jpg

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160425/b0ab4b00cc4aa52ec984f560ef5ff4f6.jpg

Trodde forresten de skulle begynne rive sperreveggen mot pir nord snart/nå? Men er fortsatt like mørkt i security/sentralbygg øst

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160425/1b71d005fee50888f9af526a64f5e738.jpg

Chriscross
25-04-2016, 17:27
Kan bekfrefte at det er satt opp sluser til høyre rett før siste rullebåndet før rulletrappen ned til bagasjebåndene. De stod og blinket med grønne piler, så alt er nok klart.

vbe86
26-04-2016, 00:07
Ny rute til ankomst innland for pax åpner på onsdag:

https://ekstranett-beta.avinor.no/osl/flyplassinformasjon/nyheter/ny-vei-for-innlandspassasjerene/

Someone
26-04-2016, 13:20
Det er også markering i morgen at det er 1 år til offisiell åpning (selv om det meste åpner en stund før det)
Mye formaliteter, men det viktigste er muffins og kaffe til de som reiser på morgen og ettermiddagen

https://ekstranett-beta.avinor.no/osl/flyplassinformasjon/nyheter/ett-ar-igjen-til-apningen-av-nye-oslo-lufthavn/
Flyplassen har vært en byggeplass siden våren 2011 og med bare ett år igjen er det på sin plass å markere dette i terminalen med noen ekstra gode opplevelser for både ansatte og passasjerer.

JanFredrikB
26-04-2016, 14:02
Så det pianoet i går, var en flink jente som satt der og spilte flotte lyder.

Typisk at jeg var der i går og i dag, men ikke i morgen. Ankom innenlands i dag, og så at de nye slusene var helt klare, vurderte nesten å gå der, hehe.

LN-MOW
26-04-2016, 14:34

På den andre siden var det bare å finne seg en ledig plass langs båndet og vente på boksene sine, som kom automatisk rullende, sakte, bortover.

Testet dette opplegget i AMS for et par uker siden, men det krever at operatøren på røngtenmaskinen holder et visst tempo. Han som satt der da jeg gikk i gjennom var treg, og da ble det lett anarkistisk. Med kjappere screening vil nok dette fungere fint.

Someone
27-04-2016, 13:35
Ny rute til ankomst innland for pax åpner på onsdag:

https://ekstranett-beta.avinor.no/osl/flyplassinformasjon/nyheter/ny-vei-for-innlandspassasjerene/

Takk for link, mulig jeg bare hadde glemt den, men et par småting hentet derfra

- Gamle gate 17 bli bussgate fra mai (uvisst hvor lenge fremover?)
- Ved gamle gate 20 så er det mer byggerabeidet i forbindelse med Connecting Norway
- Kiosken ved gamle gate 20 utvides
- Det bygges en utvidet overgang på ankomst schengen mellom nordre og søndre mezzanin ved O'Learys. Antar det betyr man slipper omveien når man lander på de innerste E-gatene mot syd?

Chriscross
27-04-2016, 17:10
Godt skiltet for ny ankomst. Kom ut i bagasjehallen ved toaletter og bagasjebånd 1. Kan nok bli litt småirritert når jeg mister toget fordi jeg ikke kan løpe forbi alle passasjerer fra en 737-800.http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160427/d425768996818b4341e1d3f2944f60a7.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Chriscross
27-04-2016, 17:11
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160427/359b085615f17ca12cdd9780f21917ac.jpghttp://uploads.tapatalk-cdn.com/20160427/0500bb5f612b126e3c542de1c3e97837.jpg

jb1
27-04-2016, 18:33
Ett år til åpningen av nye Gardermoen. Alt er i rute ser det ut til.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/luftfart/dette-er-nye-gardermoen/a/23669693/

Discus
27-04-2016, 20:46
OSL stenger 24/12 kl. 15 til 25/12 kl. 11 for fullskalatest av alt det nye
– Vi kommer til å stoppe flytrafikken fra ca klokka 15.00 på julaften og fram til 11-12 på 1. juledag. Da er det jo fært få fly som går, sier Øyvind Hasaas, lufthavndirektør ved Oslo Lufthavn.
http://www.nrk.no/ostlandssendingen/oslo-lufthavn-skal-stenge-julehelga-1.12919893

Fnate
27-04-2016, 21:09
OSL stenger 24/12 kl. 15 til 25/12 kl. 11 for fullskalatest av alt det nye

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/oslo-lufthavn-skal-stenge-julehelga-1.12919893

Elefanten og elgen melder seg frivillig til fullskalatest av loungene på julaften der. Hvor skal de henvende seg?

jb1
28-04-2016, 07:28
http://www.dn.no/DNtv/video/2016/04/27/1528/slik-blir-den-nye-terminalen-p-gardermoen

En til

ErlA
28-04-2016, 12:04
Elefanten og elgen melder seg frivillig til fullskalatest av loungene på julaften der. Hvor skal de henvende seg?

Det hadde jo faktisk vært litt morro ( sånn borsett fra at den tiden bør brukes med familie og sånt) :P

Discus
27-05-2016, 22:14
Bilder tatt fra ankomst innland i dag:

Nye avgangshallen

40690

Nye ankomstahallen

40691

FlyCarl
28-05-2016, 14:18
Hvordan blir Gardermoen sånn arealmessig ift Kastrup og Arlanda når utbyggingen er ferdig? Da tenker jeg på terminalbyggene og ikke med rullebaner osv.

RSL
28-05-2016, 15:05
Hvordan blir Gardermoen sånn arealmessig ift Kastrup og Arlanda når utbyggingen er ferdig? Da tenker jeg på terminalbyggene og ikke med rullebaner osv.

Tør i alle fall si at OSL blir langt romsligere enn CPH - det er et trangt høl.

Hickok
28-05-2016, 15:33

Det hadde jeg ikke satt penger på. Med en gang det er ubenyttet plass der, så kommer det inn en ny butikk, så jeg melder smekk fullt igjen innen et år etter åpning. Maks.

Kiev
28-05-2016, 15:38

Det blir jo ikke bedre av at man skal lage labyrint med innlagt hinderløype av terminalen. Neon-glitz-butikker, juice-disco-barer og kaffevogner strødd over det hele er bevisst designet for å minimere gjennomstrømning og maksimere blodtrykk og panikkfaktor :headbang

Kiev
28-05-2016, 15:49
Det blir jo ikke bedre av at man skal lage labyrint med innlagt hinderløype av terminalen. Neon-glitz-butikker, juice-disco-barer og kaffevogner strødd over det hele er bevisst designet for å minimere gjennomstrømning og maksimere blodtrykk og panikkfaktor :headbang

...og bare for å være klar: OSL er ikke et spøtt bedre på dette. Hver gang jeg kommer dit (og det gjør man jo relativt ofte), så har man lagt inn en ny post eller justert på en eksisterende for å øke kjøpestresset. Nesten umulig å gå utenom Heinemann-labyrinten på vei til utland nå. Og hvis man klarer å komme helskinnet gjennom sprit-og-parfymeløypa, så har de jaggu klart å plassere en Starbucks vogn rett foran trappa til SAS loungen. Sist måtte jeg faktisk kjempe meg gjennom køen av Bergensere som var overbevist at jeg prøvde å snike i køen. Og ja, det var INGEN tvil om at det var Bergensere.

Så kjære OSL: bra at det blir bedre forhold, men vær så snill å ikke ødelegge det hele med tvangsshopping. La oss som ønsker å bruke flyplassen til flyplass beholde våre rette, korte ruter fra security til lounge til gate. Værsåsnill?

Edvard
28-05-2016, 16:27
La oss som ønsker å bruke flyplassen til flyplass beholde våre rette, korte ruter fra security til lounge til gate.

Helt enig, og samtidig så er det mulig å tusle rundt.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/15254501/Upload/OSL_walk.jpg

robertaas
28-05-2016, 22:24
Skal ikke dagens utenlandspir brukes videre uendret? Det er jo altfor trangt der. For lite plasser ved gatene slik at folk må stå utenfor og sperre passasjen og når det er boarding sperrer køen passasjen langs piren helt. :crowded

RSL
29-05-2016, 08:23
Skal ikke dagens utenlandspir brukes videre uendret? Det er jo altfor trangt der. For lite plasser ved gatene slik at folk må stå utenfor og sperre passasjen og når det er boarding sperrer køen passasjen langs piren helt. :crowded

Store deler av dagens utenlandspir blir non-Schengen. Med færre passasjerer blir trafikkstrømmen fordelt mellom to pirer. Med dobbelt så mye plass, blir det selvfølgelig mer romslig og mindre trengsel i terminalen.

jb1
29-05-2016, 08:42
Store deler av dagens utenlandspir blir non-Schengen. Med færre passasjerer blir trafikkstrømmen fordelt mellom to pirer. Med dobbelt så mye plass, blir det selvfølgelig mer romslig og mindre trengsel i terminalen.

Skal passkontrollen flyttes lenger inn i piren?

Someone
29-05-2016, 08:54
Nå er vel planen på sikt og utvide piren lenger mot øst, og således utvide Schengen den veien og også kapasiteten. Og eventuelt flytte passkontrollen lenger inn og kanskje endre andelen E vs F nummererte gater har minimal effekt da de vel også trenger økt kapasitet av widebody (Kategori E?) gates
Men aner ikke hvor langt unna dette er styregodkjenning i Avinor

RSL
29-05-2016, 10:48
Nå er vel planen på sikt og utvide piren lenger mot øst, og således utvide Schengen den veien og også kapasiteten. Og eventuelt flytte passkontrollen lenger inn og kanskje endre andelen E vs F nummererte gater har minimal effekt da de vel også trenger økt kapasitet av widebody (Kategori E?) gates
Men aner ikke hvor langt unna dette er styregodkjenning i Avinor

Har sett plantegninger på en stor passkontroll ikke så langt fra dagens tax-free butikk. Med disse planene blir non-schengen mye større.

robertaas
29-05-2016, 14:04
Nja, det blir jo ikke bedre plass ved gatene hvor det er for liten plass nå og til Non-schengen er typisk flyene større så det blir vel egentlig trangere.

RSL
29-05-2016, 14:12
Nja, det blir jo ikke bedre plass ved gatene hvor det er for liten plass nå og til Non-schengen er typisk flyene større så det blir vel egentlig trangere.

Det blir et mye større område. Utbyggingen av OSL er et positivt tiltak. Selvfølgelig kunne de ha bygget 100 gater til - men det hadde vært sløseri av penger.

Dette er hva vi får med utbyggingen:

4 nye gater (var 34 før utbygging, blir 38 når alt er klart)
34 nye innsjekkingsskranker
5 nye bagasjebånd
Flere filer i sikkerhetskontrollen
110 000 kvadratmeter større terminal.

Jeg tror dette blir kjempefint.

robertaas
29-05-2016, 14:55
Det blir et mye større område. Utbyggingen av OSL er et positivt tiltak. Selvfølgelig kunne de ha bygget 100 gater til - men det hadde vært sløseri av penger.
Det kommer et nytt pir som jeg håper blir bedre enn den eksisterende og altfor trange utenlandspiren. At man klarte bygge så trangt når man bygger langt uti gokk er en skandale.

Det blir ikke et større område på den eksisterende utlelandspiren og det skal vel heller ikke fjernes noen av gatene som er der nå. Altså blir plassen per gate der akkurat den samme.

Det man kan håpe på er flere non-schengen flighter og non-schengen lounge, men det blir da enda trangere per gate enn det er idag for disse flyene er større. At helt andre gater i en annen del av flypkassen får bedre plass vil ikke endre dette.

Antall gater var for lite, det er greit å øke. !00 er det ikke behov for, men kanskje 50. Og i tillegg trenger man bedre plass per gate slik at man ikke sperrer for folk som skal forbi og til en annen gate.

Kjetil.L
29-05-2016, 19:32
Er det noen her som vet hvorfor utenlandsgatene er bygget så små? De tar jo lkke nok passasjerer til en 737 en gang og nå er det trippelsjuere som oftest frekventerer non schengen. Reiste til Thailand via galemoen og fikk sjokk. Var ute i god tid og fikk sitteplass i gaten helt til alle ble kastet ut for så å bli sluppet inn igjen etter passjekk. Da var vi plutselig sist i en uoversiktelig saktegående mølje for å komme ombord. Når vi kom hjem igjen stoppet passkøen allerede før vi kom av flyet. Vi brukte en time på å komme oss av flyet og opp trappen til passkøene.

gustavf
29-05-2016, 19:45
Er det noen her som vet hvorfor utenlandsgatene er bygget så små? De tar jo lkke nok passasjerer til en 737 en gang og nå er det trippelsjuere som oftest frekventerer non schengen. Reiste til Thailand via galemoen og fikk sjokk. Var ute i god tid og fikk sitteplass i gaten helt til alle ble kastet ut for så å bli sluppet inn igjen etter passjekk. Da var vi plutselig sist i en uoversiktelig saktegående mølje for å komme ombord. Når vi kom hjem igjen stoppet passkøen allerede før vi kom av flyet. Vi brukte en time på å komme oss av flyet og opp trappen til passkøene.

Husk at Gardermoen er bygget før Schengen-avtalen. Passkontrollen på var litt innenfor dagens inngang til utenlandspiren. Hvis jeg ikke husker helt feil, var Skandinavia-gatene omtrent rett fram fra sikkerhetskontrollen.

FlyCarl
29-05-2016, 19:51
Husker jeg pratet med ansatte ved trafikkavdelingene til SAS og Braathens som jobbet ute i pirene da Gardermoen var relativt ny.

De var unisont enig i at pirene med gater var bygget alt for smått fra dag en. Det var trangt rett og slett.

BraathensSafe1985
29-05-2016, 19:52
4 nye gater

Et latterlig lavt antall, når en først hadde bestem seg for utbygging og når en tenker på hvor lang tid denne utbyggingen har tatt..

En kan nok forvente at det blir flere når det bygges videre, men hvorfor vente ?

robertaas
29-05-2016, 20:02
Et latterlig lavt antall, når en først hadde bestem seg for utbygging og når en tenker på hvor lang tid denne utbyggingen har tatt..

En kan nok forvente at det blir flere når det bygges videre, men hvorfor vente ?
Om du ser tilbake i trådener det tatt opp flere ganger at kapasiteten man vil ha når man åpner om ett år vil være lavere enn trafikken man da vil ha. Ja, man har faktisk planlagt at kapasiteten skal være sprengt allerede når man åpner.

Det er noe typisk Norsk med å alltid underdomensjonere infrastruktur.

robertaas
29-05-2016, 20:23
Det er ikke bare gatene som er underdimensjonert på Gardermoen. Man har ikke lagt inn noe ekstra plass rundt innsjekkingsområdet. Resultatet er at når man ikke klarer ta unna trafikken i sikkerhetssjekken eller når bagasjesystemet feiler så har man ikke noe fornuftig sted å plassere køene som da legges som slanger gjennom hallen og blokkerer all trafikk. Og da er det selvsagt samme kø for fast track som for de andre. :angry: Og det er da også gjerne noen store berg med kofferter ute på gulvet.

Man har da mere inntrykk av å være på et marked i India enn på en internasjonal storflyplass. :old

Someone
29-05-2016, 20:44
Det er ikke bare gatene som er underdimensjonert på Gardermoen. Man har ikke lagt inn noe ekstra plass rundt innsjekkingsområdet. Resultatet er at når man ikke klarer ta unna trafikken i sikkerhetssjekken eller når bagasjesystemet feiler så har man ikke noe fornuftig sted å plassere køene som da legges som slanger gjennom hallen og blokkerer all trafikk. Og da er det selvsagt samme kø for fast track som for de andre. :angry: Og det er da også gjerne noen store berg med kofferter ute på gulvet.

Man har da mere inntrykk av å være på et marked i India enn på en internasjonal storflyplass. :old

Det er relativt lite fornuftig og bygge flyplassen for og ta hensyn til de få gangene bagasjeanlegget ikke virker. Da er det heller bedre og ta smellen med litt kaos de gangene det står

Når det kommer til bredden på piren så skulle den vært bredere, men en gang under byggingen på 90-tallet ble bredden redusert betraktelig for at flyplassen skulle komme på budsjett

robertaas
29-05-2016, 21:01
Det er relativt lite fornuftig og bygge flyplassen for og ta hensyn til de få gangene bagasjeanlegget ikke virker. Da er det heller bedre og ta smellen med litt kaos de gangene det står

Det er ikke plass som man kun får nytte av når det er kaoskøer rundt i hallen. Køene til innsjekkingsautomatene er jo ofte så lange at de sperrer for de som skal forbi til en innsjekkingsskranke.

Og mellom innsjekkingskrankene og til de fastmonterte stengselene til sikkerhetssjekken er det vel kun 2-3 meter. Det skal bare til noen som tar avskjed eller noen som somler litt så sperrer de ferdselen der.

Hvorfor i alle dager skal det absolutt være så tangt og underdoimensjonert overalt? :crowded

Edvard
29-05-2016, 21:30
Hvor kommer alle menneskene fra?

OSL hadde ca. 7% økning Q1 (https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/flytrafikk/kvartal/2016-05-03) i forhold til i fjor.

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/flytrafikk/kvartal/_image/264510.png?_encoded=2f66666666666678302f35382f2930 3136286874646977656c616373&_ts=1545cec4648

roger
29-05-2016, 22:42

Er det inkl B-gates? Eller er dei i tillegg?

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

Discus
29-05-2016, 23:00
Det er ikke plass til større fly enn 737/321 på de fleste av Schengen-gatene. Det er kun et par gater på Schengen som kan ta store fly (de ytterst), og de brukes jo ofte til det i dag også.

robertaas
29-05-2016, 23:04
Det er ikke plass til større fly enn 737/321 på de fleste av Schengen-gatene. Det er kun et par gater på Schengen som kan ta store fly (de ytterst), og de brukes jo ofte til det i dag også.
Jeg har ingen illusjoner om at underdimensjoneringen kun er inne i terminalbygningen. ;)

RSL
29-05-2016, 23:13
Er det inkl B-gates? Eller er dei i tillegg?

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

B-gatene har ikke broer og er ikke "skikkelige" gater. Det blir totalt 4 fler gater med broer når terminalen åpner.

jameson82
29-05-2016, 23:36
B-gatene har ikke broer og er ikke "skikkelige" gater. Det blir totalt 4 fler gater med broer når terminalen åpner.

14 milliarder for 4 gater. Det er bare i Norge man får til slik..

KrisFlyer
29-05-2016, 23:40

Husk at dette blir kombi-gater Innland/Utland, slik at man egentlig får omtrent åtte nye gater.

Fnate
29-05-2016, 23:50
Husk at dette blir kombi-gater Innland/Utland, slik at man egentlig får omtrent åtte nye gater.

Jo, men for en vanlig arbeiderklassegutt fra Lillestrøm høres det jo fortsatt mye ut med oppunder 2 milliarder kroner per flyplassgate...

jameson82
29-05-2016, 23:57

Fortsatt bare plass til ett fly pr gate? Eller blir mye basert på buss/fjernpark?

LN-TIB
30-05-2016, 00:44

Kombigater eksisterte tidligere rett frem fra sikkerhetskontrollen, så dette er ikke noe nytt. Mulig det var 3+3 tidligere, så da er det 1+1 ny.

Uansett blir dette litt feil måte å telle på. Det er uansett bare plass til et fly av gangen.

RSL
30-05-2016, 19:25
Kombigater eksisterte tidligere rett frem fra sikkerhetskontrollen, så dette er ikke noe nytt. Mulig det var 3+3 tidligere, så da er det 1+1 ny.

Uansett blir dette litt feil måte å telle på. Det er uansett bare plass til et fly av gangen.

De nye kombigatene er mer fleksible enn de gatene som lå "midt på piren". Slik det var før, kunne man ikke bruke en gate til en utlandsavgang dersom gaten til høyre ble brukt til et innlandsfly. De nye gatene kan benyttes 100 % fleksibelt. Dersom man bygger ut non-schengen, forlenger pir nord og får skikkelige gater med bro på pir syd, blir OSL en riktig så fin og romslig flyplass med relativt korte avstander.

Callsign
30-05-2016, 22:19
Støtter RSL her, ja! Mye mer som skjer en denne "antall gater" saken.. En god del kroner er brukt for å forberede et fremtidig byggetrinn 2, blant annet.

SBT
30-05-2016, 22:38

Til sammenligning; hva er kostnaden for utbyggingen på Flesland ? Tror de har fått mange nye gater til en vesentlig lavere kostnad.

robertaas
30-05-2016, 22:50
Husk at mye går til å bygge plass for flere butikker... som man jo trenger plass til for å kunne betale for alt utbyggingen koster. :colgate:

ErlA
30-05-2016, 22:55
Husk at mye går til å bygge plass for flere butikker... som man jo trenger plass til for å kunne betale for alt utbyggingen koster. :colgate:

Koster å bygge kjøpesenter! Ikke glem at de bygger mer sikkerhetskontroll også. sånn at de kan sluse mer mennesker inn i kjøpesenteret!

Scandinavian
30-05-2016, 23:37
Til sammenligning; hva er kostnaden for utbyggingen på Flesland ? Tror de har fått mange nye gater til en vesentlig lavere kostnad.

3,6 milliader eks finansiering og mva. i følge Avinor sin prosjektside.

Dette gir 6 nye gater i forhold til i dag. Som er mindre enn det man hadde tenkt slik jeg har forstått det, men en stor kapasitetsøkning i terminalareal. Som er det som virkelig trengs på BGO.

https://avinor.no/konsern/flyplass/bergen/utbygging/fakta-og-bakgrunn1/

Herlov
31-05-2016, 07:05
Man kan ikke sammenligne byggekostnader for et praktisk talt jomfruelig område på Flesland og et ferdig utbygd flyplassområde på Gardermoen. Det er store kostnader knyttet til ombygging og tilpasning av eksisterende bygg, anlegg og infrastruktur samt fasedrift.

Someone
31-05-2016, 07:34
Man kan ikke sammenligne byggekostnader for et praktisk talt jomfruelig område på Flesland og et ferdig utbygd flyplassområde på Gardermoen. Det er store kostnader knyttet til ombygging og tilpasning av eksisterende bygg, anlegg og infrastruktur samt fasedrift.

I tillegg så er det nesten like håpløst og bare se på antall gater, da det er langt fra eneste faktor som bestemmer kapasiteten for en flyplass

raider66
20-07-2016, 12:55
På OSL's hjemmesider under www.avinor.no kan man nå se oppdaterte bilder fra utbyggingen. Ligger under fanen "Nyheter og presse".

Espen

FlightDeck
03-08-2016, 20:04
Vet ikke hvor lenge det har vært slik, men etter at jeg gikk av flyet fra Trondheim i dag, tok jeg rulletrappen ned fra mesaninen til den nye delen av ankomsthallen. Lyst og flott, og høyt under taket - og mange nye bagasjekaruseller. I tillegg fikk jeg et blikk inn i den nye avgangshallen.

Trdfly
03-08-2016, 21:32
Vet ikke hvor lenge det har vært slik, men etter at jeg gikk av flyet fra Trondheim i dag, tok jeg rulletrappen ned fra mesaninen til den nye delen av ankomsthallen. Lyst og flott, og høyt under taket - og mange nye bagasjekaruseller. I tillegg fikk jeg et blikk inn i den nye avgangshallen.

Nevnt tidligere ja ;)
https://forum.flyprat.no/showpost.php?p=1050203&postcount=1151

ENGM 911
04-08-2016, 02:34
Koster å bygge kjøpesenter! Ikke glem at de bygger mer sikkerhetskontroll også. sånn at de kan sluse mer mennesker inn i kjøpesenteret!

Du hadde kost deg i Pyongyang Sunan International Airport. Minimalt med utvalg av butikker og restauranter. Anbefaler deg en tur dit!

Someone
04-08-2016, 11:24

Fikk du tatt noen bilder av dette?

Martin
04-08-2016, 11:49
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160804/7030dea6e0c1e2bf4858362cbb588d56.jpg

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160804/0eb3f8161e1ceb8385cfaf8c2535b7d8.jpg

Utsikt fra jernbanestasjonen mot det nye området.

jcnorway
05-08-2016, 12:10
Og da søker OSL testere av den nye terminalen.

Pressemelding: http://oslomedia.avinor.no/pressreleases/bli-med-og-test-nye-oslo-lufthavn-1509114

Påmelding: http://event.congresso.no/sites/avinor

hifiman
05-08-2016, 13:52

Pressemelding: http://oslomedia.avinor.no/pressreleases/bli-med-og-test-nye-oslo-lufthavn-1509114

Takk for tipset, påmeldt...;)

EvakCPH
05-08-2016, 20:24

Nogen fra CPH der kunne have lyst til at svinge en tur forbi og se det nye vidunder?

SQ 777
06-08-2016, 10:18
Påmeldt... Gjort meg tilgjengelig 10 datoer... Gleder meg å se det nye bygget..:up:

jb1
06-08-2016, 14:35
Er det kun tester på hverdager?

jameson82
06-08-2016, 14:38
Ser ut som jernbanestasjonen får riktig navn igjen (Bilde: OSL på Facebook)

Martin
06-08-2016, 15:35
Er det kun tester på hverdager?

Hvis man leser på nettsiden det linkes til:

Foreløpig er det satt opp tester hver tirsdag og torsdag frem til 1. desember 2016.

http://oslomedia.avinor.no/pressreleases/bli-med-og-test-nye-oslo-lufthavn-1509114

hifiman
06-08-2016, 20:31
Ikke vanskelig å få tak i folk, nå er det fullt

Sent from my iPad using Tapatalk

kekker
10-08-2016, 15:15
Noen som har fått plass enda?

Denne kom til meg i dag!

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160810/12dbe9bf7920cbb5c0800287c719ed5a.jpg

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk

Martin
10-08-2016, 15:16
Fikk samme e-post akkurat nå.

hifiman
10-08-2016, 17:10
Kom her å ...

Landkrabbe
10-08-2016, 17:53
Tror vi kan konkludere med at denne sannsynligvis ble sendt ut til alle som meldte seg på;-)

At det fort ble fylt opp er ikke så veldig overraskende imo, da incentivene var gode og interessen for prosjektet er høy i utgangspunktet.

hifiman
10-08-2016, 18:50
Var det sånn at vi får noe reise gadgets i tillegg til Gavekort?

Sent fra min G620S-L01 via Tapatalk

kekker
11-08-2016, 08:48
Tror vi kan konkludere med at denne sannsynligvis ble sendt ut til alle som meldte seg på;-)

At det fort ble fylt opp er ikke så veldig overraskende imo, da incentivene var gode og interessen for prosjektet er høy i utgangspunktet.
Ikke så veldig overraskende nei, sto artikler om dette både i Eidsvoll Ullensaker blad og Romerikes blad, så da går det raskt!

hifiman
11-08-2016, 09:12
Ikke så veldig overraskende nei, sto artikler om dette både i Eidsvoll Ullensaker blad og Romerikes blad, så da går det raskt!

Stod vel i de fleste aviser , leste det i Dagbladet stod vel også i VG ?

hifiman
12-08-2016, 14:00
Noen som har mottat mail idag ? venter i spenning her da jeg trenger å få booket flyturen til Oslo så billig som mulig

ToreD
12-08-2016, 16:53
To kompiser fikk tildelt datoer i dag. Så har du ikke hørt noe enda er du nok ikke med

hifiman
12-08-2016, 16:55
To kompiser fikk tildelt datoer i dag. Så har du ikke hørt noe enda er du nok ikke med

Ok...visst det er tilfelle så er det synd, sånn var det på connecting norway testperioden også fikk ikke være med der heller :(

sarpingen87
12-08-2016, 18:42
Fikk mail nå med tildelt dato så fortsatt ikke for sent :-)

WF789
12-08-2016, 18:45
Akkurat fått mail.

kekker
12-08-2016, 18:53
Fikk epost nå, jeg og samboeren.

Someone
12-08-2016, 19:11
Fikk nå, skrev meg vel opp en 10 dager og ble plukket ut 2 av dem

Tornerose
12-08-2016, 19:43
Fikk også to dager...det holder vel med 1?

hifiman
12-08-2016, 19:44
Skrev meg opp 20 dager, venter fortsatt men etterså flere har fått flere en dato må det være fortsatt mulighet

MCO-WDW
12-08-2016, 19:53
Melde meg også på ca 20 datoer.
Fikk mail 18:37 og en 18:40.
Fikk 20 Oct og 17 Nov så det går an å få flere datoer.

hifiman
12-08-2016, 20:00
Da fikk jeg mail jeg å 2 datoer, trenger bare en men bra at dem er fleksibel ved å gi to dager

Martin
12-08-2016, 20:01
Noen fikk to, mens noen (i hvertfall meg) fikk ingen. Logisk.

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160812/e0f3fc12e546cc2e88a47f4ae9398264.png

hifiman
12-08-2016, 20:22

Du kan få min 07 november, sendt dem akkurat mail at jeg ikke kan møte opp da :)

Martin
12-08-2016, 20:37
Du kan få min 07 november, sendt dem akkurat mail at jeg ikke kan møte opp da :)

Takker for det, men det var i utganspunktet EN dag i september jeg hadde mulighet (egentlig to, men det fristet ikke så veldig å dra rett på test etter ankomst fra EWR), så det passer dessverre dårlig.

jameson82
12-08-2016, 21:09

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160812/e0f3fc12e546cc2e88a47f4ae9398264.png

Kan være de tester forskjellige opplegg på skilting osv så de ser om folk reagere forskjellig

eriwe737
12-08-2016, 21:25
Fikk mail i dag :-) Fikk 2 dager, begge 2 av de som passet aller best av de jeg kryssa av på. Noen som husker meg fra i fjor tro å har sjekka terminlista i Tippeligaen? Stabæk - Rosenborg 2 dager før den ene datoen og Strømsgodset - Rosenborg 2 dager før den andre. 2 netter på hotell begge gangene da. Flyspotting på OSL mandagen i mellom da. Booka SAS tur/retur for den første turen allerede :-)

SQ 777
13-08-2016, 06:44
Tikket inn 02.30 bekreftelse på en av mine 10 datoer^_^ Nattskift...
Min dato 8. november.

EDIT: Kanskje en fordel med sent besøk.. Mer ferdig flyplass ?

Upsaker
13-08-2016, 07:12
Jeg dukker opp i starten av september.

jcnorway
13-08-2016, 09:24
Jeg skal til pers 24 august.

EB
13-08-2016, 09:31
Fikk testet parkering, ny bro og bussing fra den nye terminalen sist uke.

jb1
13-08-2016, 09:36
Jeg testet bussing og gate på pir nord allerede i februar/mars 2015, men det har ikke skjedd etter det. Det var med SAS til Frankfurt.

Vede
13-08-2016, 18:37
Inn på ny pir og buss i går med Lufthansa.

jcnorway
23-08-2016, 11:57
Noen som har vært på tjenestetesten på OSL foreløpig? Skal imorgen så da får man se hva goodiebagen inneholder :p

hifiman
23-08-2016, 21:37
Noen som har vært på tjenestetesten på OSL foreløpig? Skal imorgen så da får man se hva goodiebagen inneholder [emoji14]

Gi oss en tilbakemelding på inneholdet [emoji6]

jcnorway
24-08-2016, 09:46
Da er man på plass. Ser ut til at ankomst skal testes først. Deretter avgang :) Sjokkis må man ha. http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160824/1031c8feffff5f06f2e15f8ac431dab1.jpg

jcnorway
24-08-2016, 10:14
Tipper det er 250-300 pers her idag.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160824/24c31f2c1350b2a95410a4cdf0eb77af.jpg

jcnorway
24-08-2016, 11:32
Rush på bagasjebånd 25 [emoji14]http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160824/51468002607508e3033ecb40814a9bb5.jpg

jameson82
24-08-2016, 11:33
Travel dag ja :p

jcnorway
24-08-2016, 11:43
Å stå bak den rød linjen fungerer ikke her heller [emoji14]http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160824/fee4348729d467827e7e45e1e95390c2.jpg

hurvert
24-08-2016, 11:54
Å stå bak den rød linjen fungerer ikke her heller [emoji14]http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160824/fee4348729d467827e7e45e1e95390c2.jpg

Hadde aldri trodd den røde linja skulle fungere heller så jeg er ikke sjokkert,
Norge er et land hvor folk gjør akkurat som dem selv mener er rett.

MEG først, drit i alle de andre :colgate:

Someone
29-08-2016, 14:58
Ser ut som ny taxfree på ankomst åpner på torsdag. Litt usikker på om det er "ny-ny" eller om bare dagens er utvidet inn i den nye delen?

SQ321
29-08-2016, 15:37
Avinor inviterer til åpning av ny ankomsthall for domestic:

Torsdag 1. september åpner ny ankomsthall for innlandspassasjerer. Dette markerer åpningen av den første store delen av nye Oslo Lufthavn, som offisielt åpnes 27. april 2017.

http://oslomedia.avinor.no/news/presseinvitasjon-bli-med-paa-aapningen-av-ny-ankomsthall-paa-nye-oslo-lufthavn-182114

Upsaker
29-08-2016, 17:19
Det forklarer sikkert hvorfor tjenestetesten ble kansellert den dagen.

Martin
01-09-2016, 20:14
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160901/60acaad0813951a4351033a31281ca89.jpg

Passerte tilfeldigvis da de sluset førstemann inn i den nye bagasjehallen.

LN-CGJ
02-09-2016, 10:33
Noen som har vært på tjenestetesten på OSL foreløpig? Skal imorgen så da får man se hva goodiebagen inneholder :p

Gi oss en tilbakemelding på inneholdet [emoji6]

Noen som har vært med å fått noe goodies? Var opplegget bra?

SQ321
02-09-2016, 11:29

Min samboer kom inn på utland i går og hun var mektig imponert over ny taxfree på ankomst.

jcnorway
02-09-2016, 11:33

Ikke veldig spennende.

En drikkeflaske fra Eva Solo, et par toalettmapper uten innhold og en USB-stick med Avinorlogo (formet som et fly).

eriwe737
02-09-2016, 14:19
Ikke veldig spennende.

En drikkeflaske fra Eva Solo, et par toalettmapper uten innhold og en USB-stick med Avinorlogo (formet som et fly).

Men da er jo hele Gardermoen/Bærums turen min nå i september vært det :-) For den usb minnepenna har jeg ønska meg lenge men ikke vunnet konkuranser på OSLs facebook side hvor den har vært premien. Nå driter jeg i om Stabæk slår Rosenborg og om timene til flyspotting regner bort. PS ikke ta det ordrett 100% seriøst, bare nesten.