View Full Version : Utbyggingen av OSL mot 2017/T2
Artikkel om det i ATWOnline, så OSL har faktisk klart og skape litt oppmerksomhet her
http://atwonline.com/airports-routes/norway-s-oslo-airport-opens-new-domestic-arrivals-hall
Norway’s Oslo Airport, Gardermoen, has opened its new domestic arrivals hall, the first stage of a major redevelopment plan.
Kom fra Bergen i går kveld, og er imponert over den nye delen. Tok rulletrapp ned (med utsikt til ny security). Har man ikke innsjekket bagasje så går man rett ut (uten å måtte gå sikk-sakk mellom baggasjebånd). Utenfor så står man på stasjonen som er renovert, og slipper spissrotgang mellom alt mulig rart for å komme seg på toget. Veldig effektivt. Førsteinntrykk: Terningskast 6
Sluser:
40911
Ny security for avgang?
40912
Ned fra ankomst til bagasjehall - to rulletrapper - supert:
40913
I bunnen av rulletrappene. Rett frem for utgang til togstasjon, ta til høyre for bagasje:
40914
Bagasjebånd
40915
Nye delen av togstasjonen - flytoget har nå inngang fra begge sider. Som man ser kommer man ut omtrent ved spor 4.
40916
petter380
08-09-2016, 09:22
Som Discus ovenfor, kom fra BGO nettopp og det var herlig effektivt! Istedenfor å gå forbi togene og så tilbake, går man som dere ser av bildene rett ut ved togene = 3 min spart = lean ;) Deboardet 0910 v/ SK loungen og rakk 0920 flytoget uten å gå spesielt "på". Smuuud!
AirbusTrond
08-09-2016, 11:21
Bra! Jeg hadde knappe 5 minutter til togavgang da jeg kom søndagen før dette åpnet, da kunne jeg forsåvidt også gå der, men måtte i så fall ha oppet over sperringer. Var litt fristet, men så sprek/frekk er jeg ikke. Rakk toget med 20 sekunders margin.
Ser ut som planen er og ta i bruk de første av C-gatene (Innland pir Nord) med et par flighter om dagen fra 13 til 31 oktober for "reell" testing
kosvines
09-09-2016, 16:27
Måtte busses da vi landet i går, og ble da sluppet rett ved et nybygg som ledet direkte inn til ankomst. Veldig kjapt og effektivt.
DCHalvorsen
09-09-2016, 21:28
Måtte busses da vi landet i går, og ble da sluppet rett ved et nybygg som ledet direkte inn til ankomst. Veldig kjapt og effektivt.
Opplevde akkurat det samme i dag morges med fly fra Bergen.
Ved hjemreisen i ettermiddag ble vi ropt og geleidet til en ny sikkerhetskontroll som brakte oss rett inn på innland. I den gamle sikkerhetskontrollen var det ulidelig lang kø, i den nye, for de som lot seg lokke, var det omtrent ingen.
Dag Viking
12-09-2016, 09:23
Som Discus ovenfor, kom fra BGO nettopp og det var herlig effektivt! Istedenfor å gå forbi togene og så tilbake, går man som dere ser av bildene rett ut ved togene = 3 min spart = lean ;) Deboardet 0910 v/ SK loungen og rakk 0920 flytoget uten å gå spesielt "på". Smuuud!
Mulig det er bedre uten bagasje, men med bagasje er det samme trege systemet. Landet 08:50 i går, og rakk ikke engang NSB 09:13. Rimelig kjedelig når man står i over 15 minutter og venter på bagasje, og det var det eneste flyet som kom på innland på den tiden. :cry:
Nå er det vel på bagasje utland som får den store forbedringen, siden innland sjelden har vært kaotisk tidligere.
Ny ankomst tax free er blitt riktig stor og betydelig freshere enn den tidligere butikken. Nye OSL blir nok riktig fin når den er ferdig neste år. Jeg har vært innom to ganger og plukket med litt. Jeg gjør dette kun om jeg har innsjekket bagasje da man uansett har litt tid å slå ihjel.
Noen bilder fra i dag
Baggasjebåndene på innland
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160913/9ea233bf8fde0eaa975d0ae9dd78b7e9.jpg
Trappa ned ved ankomst innland
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160913/b847b7a736761bdc36c085da7849ff1c.jpg
Forsatt endel arbeid igjen i butikkområdet på utland
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160913/4ad3875fbc8ae38489e49a2bf9baf3f0.jpg
Utover ved C-gatene. Her begynner mye blir ferdig, unntatt det som kommer av servicetilbud.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160913/13ebc9075426550541db74c08cc2e06d.jpg
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160913/2a6b291554c4f42820609fe1f2cd0737.jpg
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160913/46f8e787503dc8f7f545a2c32a0e4a0a.jpg
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160913/cf2452b1980e5a89b13941c5fd9511ce.jpg
De holder også på å lage en slags park ved siden av Radisson hvor rampen fra terminalen gikk før
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160913/655fab7249ee4d656db8f2e64be9b722.jpg
Chriscross
13-09-2016, 15:48
Har stor tro på at Osl blir en veldig effektiv flyplass når alt er klart.
Men det viktigste av alt: blir det ny innenlandslounge før offisiell åpning av flyplassen? Ligger det noe info ute fra Sas på hvor stor den blir?
Sent from my iPhone using Tapatalk
eriwe737
13-09-2016, 21:27
Somone, Så du var dær du å? Jeg så mange men siden du ikke gikk rundt med Somone stående synlig på deg så kan jeg ha sett deg å du meg? Var du han Norwegian fyrn jeg prata med litt? Jeg gikk forøvrig rundt med ei slitt bortedrakt fra Rosenborg med nr 20 og Westrum på ryggen :-) Du var vell ikke han fyrn i grå genser med LSK logo på?
Somone, Så du var dær du å? Jeg så mange men siden du ikke gikk rundt med Somone stående synlig på deg så kan jeg ha sett deg å du meg? Var du han Norwegian fyrn jeg prata med litt? Jeg gikk forøvrig rundt med ei slitt bortedrakt fra Rosenborg med nr 20 og Westrum på ryggen :-) Du var vell ikke han fyrn i grå genser med LSK logo på?
Ah, så det var deg. Men nei, jeg var verken en Norwegian fyr og ser noen meg i LSK-bekledning har jeg tapt et veddemål big-time. Jeans og mørk piquet er nok ikke det som skiller seg mest ut i mengden. ;)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ikke akkurat relevant for oss passasjerer, men den nye ansattesikkerhetskontrollen på ankomstnivå rett ved togstasjonen åpner i dag
Ikke akkurat relevant for oss passasjerer, men den nye ansattesikkerhetskontrollen på ankomstnivå rett ved togstasjonen åpner i dag
Var det den vi testere brukte på tirsdag da vi var på vei til Pir Nord?
Var det den vi testere brukte på tirsdag da vi var på vei til Pir Nord?
Nei, denne er i ankomstetasjen, bak billettskranken til Flytoget
Litt mer om den nye parken her. Faktisk godt med benker der, hvis det er pent vær bør det være et greit sted og sitte ute hvis man må slå i hjel litt tid
https://ekstranett-beta.avinor.no/osl/flyplassinformasjon/nyheter/ny-gronn-lunge-pa-oslo-lufthavn
I forbindelse med T2-prosjektet og utvidelsen av terminalområdet står nå en ny utendørs park klar, rett ved siden av Radisson Blu. Parken er tilgjengelig for både passasjerer og ansatte.
https://ekstranett-beta.avinor.no/globalassets/oslo-lufthavn/nyheter/parken.skisse.png?preset=700
Men det viktigste av alt: blir det ny innenlandslounge før offisiell åpning av flyplassen? Ligger det noe info ute fra Sas på hvor stor den blir?
Tolker jeg infoen rett så foregår det byggearbeid på nivå G i sentralblokken for denne loungen. Er vel omtrent der for enten gamle BU eller BA loungen lå?
Begynner å ta form i innenriksdelen av Pir nord. Så ut som utenriksetasjen fortsatt har litt arbeid igjen før den er klar til bruk. Dette tror jeg blir bra👍
Hva er det som bygges ved E13? Skal passkontrollen helt ned hit eller er dette noe annet?
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160922/249e6a050072a6fe645cef30ce2513cd.jpg
I ettermiddag, ca 17:30 så antar eventuelle tester var ferdig, så virket det som flere av de nye gatene på pir Nord ble brukt som bussgater
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160922/f667ce85a83c3e086818880bc47407a7.jpg
MountainDew
22-09-2016, 23:55
Ja "made in China" gatene må testes
Hva er det som bygges ved E13? Skal passkontrollen helt ned hit eller er dette noe annet?
Det stemmer. Passkontrollen flyttes opp mot Seafood Bar/E13.
Goodiebag på test vi hadde 22 sept innehold 2 pakker. (og 1000kr i universal gavekort).
1. Var Eva Solo Vannflaske 1/2liter med osl logo.
2. "toalettmappe" med osl logo...
mappen inneholt...Universal Strøm Plugg adapter US/EU/UK.
USB plugg med universal lader (4 forkjellige plugger) for mobil.
Bagasjevekt.
I baggen lå det også et lite plastfly.
Denne var en USB minnepinne.
---
Forøverig var testen å gå og ta 2 flygninger...
vente 1 time...
spise mat...go til neste flight.
Gå og få gaver.
Ferdig ca 13:30.
"Easy Money".
Det stemmer. Passkontrollen flyttes opp mot Seafood Bar/E13.
Takk.
Finnes det noen plantegninger av dette? Antar at noen av gatene vil ende opp som kombigater? Ellers så risikerer man jo fort og mange Schengen-gater?
Det stemmer. Passkontrollen flyttes opp mot Seafood Bar/E13.
Da blir det kanskje plass til en lounge på innsiden av passkontrollen *våte drømmer*. Skal OSL satse på å bli en større hub med mange internasjonale transferpax bør de få en priority pass lounge e.l., men jeg har skjønt at OSL lounge priser seg for høyt.
Takk.
Finnes det noen plantegninger av dette? Antar at noen av gatene vil ende opp som kombigater? Ellers så risikerer man jo fort og mange Schengen-gater?
Ja, dette finnes. Skal se om jeg finner de igjen.
PM deg.
<mod>
Fortsett Diners-diskusjon og om Diners og SAS i en passende tråd så tar vi fakta om utbyggingen her. Dette gjelder også andre typer kort, diskusjoner om preferert temperatur på øl i loungen m.v.
</mod>
Oppdatering for loungetraverne i dagens Aftenposten:
SAS har to egne lounger på Oslo Lufthavn, og bygger kraftig ut med en helt ny innenrikslounge, og en kraftig utvidelse av utenriksloungen.
Norwegian leier seg inn i en annen lounge på lufthavnen, men har kommet langt i planleggingen av sin egen, som etter det Aftenposten forstår skal ligge i den nye delen av terminalen - den såkalte Pir nord.
http://www.aftenposten.no/okonomi/SAS-fersker-folk-som-forsoker-a-snike-seg-inn-pa-flyplassloungene-605129b.html
Noen ombordstigningbroer på PIR nord er tatt i bruk.
Fikk benytte D11 i går :)
Ser ut som planen er at 7-11 ved jernbanestasjonen skal åpne i dag, mens det skal bli et apotek der den er nå. Samtidig stenges Seafood Bar utland i morgen da det skal bygges der ute. Det siste gjør vel at underskuddet på spisesteder blir enda større i rushet.
Monolitten stenges mandag, og skal bygges om til TGI Fridays
7-11 ved jernbanestasjonen? Hvor da?
7-11 ved jernbanestasjonen? Hvor da?
Vet ikke, men antar det er på ankomstnivå i terminalen. Stod ikke noe mer
De (gjen)åpnet jo nylig en Narvesen der borte. Og jeg kan ikke si at jeg så noe som kunne tyde på at det skulle åpnes en 7-11 i løpet av de to neste dagene da jeg var der på tirsdag.
De (gjen)åpnet jo nylig en Narvesen der borte. Og jeg kan ikke si at jeg så noe som kunne tyde på at det skulle åpnes en 7-11 i løpet av de to neste dagene da jeg var der på tirsdag.
Dette er hva det står i infoen
- Åpning av ny 7- eleven ved jernbanestasjonen torsdag 29.9. kl.18.00. Byggevegger blir satt opp rundt butikkens tidligere areal, øst for ny butikk, for tilbakestillelse ogbygging av apotek.
Er det Jernbaneverket eller Avinor som leier ut denne delen av terminalen?
jcnorway
29-09-2016, 23:42
Hvis jeg ikke har misforstått så har 7-Eleven har flyttet til der hvor bilutleieselskapene tidligere hadde skranker.
Noen ganger lurer jeg på hvorfor folk spyler penger ned i dass i Norge. De har en FLUNKA ny kiosk, som fungerer utmerket. Så skal de flytte kiosken 30 meter, for å gi plass til et apotek .. Men for satan, hvorfor ikke bare la kiosken ligge og bygge opp apoteket på den ledige plassen i stedet? Det blir jo halvparten av prisen. Sinnssykt.
Noen ganger lurer jeg på hvorfor folk spyler penger ned i dass i Norge. De har en FLUNKA ny kiosk, som fungerer utmerket. Så skal de flytte kiosken 30 meter, for å gi plass til et apotek .. Men for satan, hvorfor ikke bare la kiosken ligge og bygge opp apoteket på den ledige plassen i stedet? Det blir jo halvparten av prisen. Sinnssykt.
Det er ikke så enkelt, ei heller sinnsykt. Dagens kiosk må flyttes for og gjøre plass til den nye utgangen fra ankomst utland. Som igjen vil bidra til en mer effektiv passasjerstrøm. Når ankomst utland tar i bruk de gamle innenlandsbagasjebåndene og den ny utgangen kommer så blir det og kortere avstander for de som skal ta tog og buss
Dessuten er det ikke veldig dyrt og flytte en kiosk...
I følge NOTAWen skal de gamle bagasjebåndene på innland innlemmes i utlandsdelen fra 4/10 og tollveggen mellom dem rives da. Usikker på om det betyr at de faktisk tas i bruk da, eller om man det er mer arbeid som må gjøres innen det?
I følge NOTAWen skal de gamle bagasjebåndene på innland innlemmes i utlandsdelen fra 4/10 og tollveggen mellom dem rives da. Usikker på om det betyr at de faktisk tas i bruk da, eller om man det er mer arbeid som må gjøres innen det?
Beskjeden handling agenter har fått er testing fra tirsdag og operativ drift fra neste mandag.
Fin artikkel i Stavanger Aftenblad, "få en sniktitt i den nye terminalen på Oslo lufthavn"
http://www.aftenbladet.no/reise/Fa-en-sniktitt-pa-den-nye-terminalen-pa-Oslo-Lufthavn-832379_1.snd
FlightDeck
04-10-2016, 19:52
Ikke akkurat relevant for oss passasjerer, men den nye ansattesikkerhetskontrollen på ankomstnivå rett ved togstasjonen åpner i dag
For noen ytterst få passasjerer er det relevant, f.eks. statsråder - de kan bruke ansattesikkerhetskontrollen.
Ser ut som Fiskeriet (På Youngstorget) skal åpne en "filial" på OSL mars 2017
Ser ut som Fiskeriet (På Youngstorget) skal åpne en "filial" på OSL mars 2017
Hvis de holder seg på omtrent samme prisnivå, utvalg og kvalitet som på Youngstorget, kan det bli riktig bra [emoji1305]
Insomnia4u
18-10-2016, 19:37
I dag var jeg på gate C9, helt i enden på den nye terminalen OSL-KRS. Lekkert! Er det lenge siden de har åpnet den øverste innenriksdelen?
Chriscross
18-10-2016, 21:30
I dag var jeg på gate C9, helt i enden på den nye terminalen OSL-KRS. Lekkert! Er det lenge siden de har åpnet den øverste innenriksdelen?
Så ut som Om de var i ferd med å åpne opp torsdag forrige uke.
Noen som vet om det er mulig og gå opp i pir nord for og se hvordan det ser ut, og deretter kunne gå tilbake igjen? Skal fly til Stavanger på fredag, og sjansen er vel liten for at det flyet går fra nye pir nord.
Noen som vet om det er mulig og gå opp i pir nord for og se hvordan det ser ut, og deretter kunne gå tilbake igjen? Skal fly til Stavanger på fredag, og sjansen er vel liten for at det flyet går fra nye pir nord.
Innlandsdelen (C-gatene) er åpen så der er det bare og vandre fritt rundt.
Sikkert noen som har svart på dette før, men hva er det som bygges på gatenes ankomstnivå på utland. Utvidet transfer sikkerhetskontroll?
Sikkert noen som har svart på dette før, men hva er det som bygges på gatenes ankomstnivå på utland. Utvidet transfer sikkerhetskontroll?
Ikke helt sikker på hvor du mener? V/SAS servicesenter utland? Ny passkontroll er forventet i det området for utbygging av Non-Schengen Pir Øst.
Sikkert noen som har svart på dette før, men hva er det som bygges på gatenes ankomstnivå på utland. Utvidet transfer sikkerhetskontroll?
Ikke helt sikker på hvor du mener? V/SAS servicesenter utland? Ny passkontroll er forventet i det området for utbygging av Non-Schengen Pir Øst.
De bygger passkontroll i avgangsetasjen, men samtidig utvides overgangspunktet på mezzaninen, blant annet for økt transfersikkerhetskontroll
Innsnevret passasje med betongsøyler ved gate E12/E13 i forbindelse med utvidelsen av
overgangspunkt TR42. Montering av overgansdekke og betongstøping på natt.
Idriftsettelse: ny passkontroll og utvidet sikkerhetskontroll tas i bruk april 2017
Presseinvitasjon til åpningen av Jamie Olivers Deli på OSL:
http://oslomedia.avinor.no/news/presseinvitasjon-bli-med-paa-aapningen-av-jamie-olivers-nye-restaurantkonsept-paa-nye-avinor-oslo-lufthavn-194242
jameson82
28-10-2016, 22:46
Panoramashot av nye innsjekkingsområdet
https://c8.staticflickr.com/6/5589/29992259503_fa016b5559_k.jpg (https://flic.kr/p/MGjaQt)OSL new check in (https://flic.kr/p/MGjaQt) by kjetil kusch (https://www.flickr.com/photos/62412934@N04/), on Flickr
Ser ut som kun automatinnsjekk?
Wishmaster
30-10-2016, 20:05
Er vel skrankeinnsjekk, vel ? Slik som Avinor/OSL - T2 kurset har vært lagt opp til ?
Ser ut som kun automatinnsjekk?
Det er de nye "walk through" skrankene.
Noen andre som har skiftet mening om B-gatene? Pleide å hate å dra fra de, men etter å ha vært innom hovedterminalen en del i det siste så er det en liten oase av ro og plass. Det er jo etterhvert blitt helt forferdelig på A-gatene en vanlig hverdag. Masse folk, lite plass og nå som vinteren er her veldig kaldt og trekkfullt når folk i transfer kommer rett inn i terminalen.
Et par bilder fra i dag. Nå er byggeveggen mot sentralbygg vest revet, så man har følelsen av at man nå står i en stor og romslig terminal
Den nye sikkerhetskontrollen har også åpnet 3 av 12 sluser. Men den står nå bare et lite provisorisk gjerde mot innsjekk 1-3 i sentralbygg vest
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161120/8aa90f7ba83c38a1dfff6ae6062cd53d.jpg
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161120/ec726a80194599853b4c9c40ab7e977a.jpg
petter380
25-11-2016, 08:03
Og der fikk undertegnende sin første C-gate opplevelse! Det var som forventet fint og stort, forhåpentligvis passe de neste årene :) En liten hick-up ble det når vi alle måtte hoppe/gå over noen sperringer på vei mot ankomst. Sa i fra til informasjonsdamen fra Avinor v/flytogetskranken, uten at jeg tror at hun forsto poenget/problemet. Jaja, #tgif ;)
Glean EBG
26-11-2016, 18:56
Når er det planer om å ta i bruk det nye inncheck omerådet? det ser jo ganske klart ut
Fevangen
26-11-2016, 20:27
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161126/870e2d90f0aceafca4c4301e7e1261f2.jpg
Var en tur på C-gate idag. Ser lovende ut! Lyst, åpemt og fint.
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Når er det planer om å ta i bruk det nye inncheck omerådet? det ser jo ganske klart ut
Innsjekk samt utlandsgatene på pir nord åpner for prøvedrift på torsdag 1/12.
Da åpner ny innsjekkingshall, deler av ny sikkerhetskontroll, D-gatene på pir nord, ny taxfree på avgang, Tanum og en ny Starbucks i dag
Var innom C i går-kveld. Då var det framleis mykje bygge/ryddeaktivitet nede på D, såg det ut til. Den nye delen terminalen var skikkeleg fin. Det var jo rett nok lite folk på C, og rimeleg fullt på A, men det er betydeleg "trangare" i gamle delen, av fleire måtar. Mindre takhøgde, smalare, meir "ting" osv. Fine detaljar på toalett-"brakkene" også.
Endel endringer i serveringsteder fremover
01.12.16 - Aquavit bar åpner på nivå G pir øst.
- 05.12.16 - Aquavit bar nivå F pir øst stenges for ombygging til North, åpner 31.03.17.
- 05.12.16 – OLearys nivå F pir vest stenges for ombygging til Humle & Malt, åpner 05.04.17.
- 05.12.16 – Starbucks nivå D stenges for ombygging til Joe & the Juice, åpner 02.03.17.
- 08.12.16 – Yo sushi nivå F pir øst stenges for ombygging til Fiskeriet, åpner 31.03.17
- 05.12.16 – Point åpner nivå G pir nord
- 10.12.16 – Narvesen åpner nivå F pir nord
Ser også (gamle) tax free i pir øst skal bygges om fra i dag av, uten at det står noe om hva og hvordan
AirbusTrond
01-12-2016, 14:33
Spennende - men må vel få lov til å si at utsikten fra C-piren ikke nødvendigvis er optimal,,,
Selv om det sikkert er nevnt et sted blant de 66 sidene i denne tråden, så tillater jeg meg å spørre på nytt:
Noen som vet når SAS sin nye innenrikslounge skal åpne? Skal vel ligge der Monolitten lå, og den har jo stengt.
Selv om det sikkert er nevnt et sted blant de 66 sidene i denne tråden, så tillater jeg meg å spørre på nytt:
Noen som vet når SAS sin nye innenrikslounge skal åpne? Skal vel ligge der Monolitten lå, og den har jo stengt.
Next generation lounge åpner November '17 ifølge Eivind Roald. Det sa han for to uker siden så det er vel det de jobber utifra pr nå.
Next generation lounge åpner November '17 ifølge Eivind Roald. Det sa han for to uker siden så det er vel det de jobber utifra pr nå.
Off, det var skuffende. Jeg håpet på senest april 2017.
FlightDeck
02-12-2016, 07:43
Next generation lounge åpner November '17 ifølge Eivind Roald. Det sa han for to uker siden så det er vel det de jobber utifra pr nå.
Hva menes med next generation-lounge?
Diverse fjas. Videovegg med en klode hvor alle SAS flights vises i sanntid, pluss div statistikk. Opereres med å vifte med armene, antar Kinect.
Ellers "ny" stil, skandinavisk minimalistisk naturligvis, treningssenter, noe yoga-greier, sunn mat, osv.
FlightDeck
03-12-2016, 18:22
Fikk testet "alt sammen" da jeg skulle til Brüssel på fredag. Synes den nye piren fremstår meget bra, høyt under taket og enn så lenge bedre sitteplasser og vrimlearealer sammenliknet med de to gamle pirene. Flott å gå ut over mot gatene i 1. etasje. Gir assosiasjoner til asiatiske flyplasser.
Men synes det er veldig gammeldags å sende alle inn i tax free-butikken, som er lite original og preget av null nytenking.
Men synes det er veldig gammeldags å sende alle inn i tax free-butikken, som er lite original og preget av null nytenking.
Men fortsatt veldig effektivt antar jeg...
w
jameson82
03-12-2016, 19:27
Men fortsatt veldig effektivt antar jeg...
w
Men ett helvette for oss med parfyme allergi
FlightDeck
04-12-2016, 10:02
Men fortsatt veldig effektivt antar jeg...
w
Synes ikke den har vært særlig effektiv, verken på avgang eller ankomst. Overfylt og køer. Behov for nytenking, slik jeg ser det.
Surra rundt der på torsdag. Tydeligvis en offisiell dato. Masse presse og folk i dress. Tror jeg brukte nesten 20 minutter på en handel jeg normalt gjør unna på tre i tax-free på vei ut. Helt umulig å finne Underbergeren. Og det må da nesten ha vært en kilometer å gå til lounge og E/F-gates.
Callsign
04-12-2016, 11:01
Om noen mnd så vil ombyggingen være ferdig, så da vil en slippe å gå igjennom taxfreebutikken og en kan gå direkte ut mot E/F hvis en ønsker det. Slipper parfymen da.
Vet ikke når ny gangbro på ankomst utland ble åpent, men så i går at når man ankommer på gatene på sydsiden, så kan man nå gå vestover og så krysse over ved bussgatene i stedet for å måtte labbe ut til transfer-punktet og så tilbake.
FlightDeck
04-12-2016, 21:38
Parkerte ved den nye piren i dag. Gikk ut gjennom en ny bro, deretter ut i avgangsområdet og ned til samme punkt som ved ankomst med busstransport. Ankomst- og avgangspassasjerer skal altså blandes?
Noen bilder:
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161204/b16c364aaa43329057caf22aa794debb.jpg
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161204/2c0419333f8cbc3c41d8002abfe26c5e.jpg
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161204/718028c1a7c8e9c633997d27a4563884.jpg
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161204/b24d5ad68ebedb9d1a74896f6635c1a3.jpg
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161204/d4efccdde6087f439d02a3bb6b4b8f5b.jpg
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161204/5af3015624bc2a41b8b25088a5be0d4f.jpg
Noen som har erfaring angående bagasje? Føler jeg har fått bagasjen raskere på de "nye" plassene.
MisterOlsen
05-12-2016, 10:03
Så forøvrig at det var åpnet en ny koffertforretning på OSL ved den nye Starbucks.
Rolling Luggage. Så ut til at ha mye fint. Stor butikk.
Fjong løsning (http://www.dinside.no/935975/slik-blir-den-nye-sikkerhetskontrollen-paa-oslo-lufthavn)ved sikkerhetskontrollen i den nye terminalen.
Har de gått bort fra denne løsningen, eller gjemmer den seg i en sikkerhetskontroll som jeg har oversett?
Fikk melding på mbl fra SAS nesten to timer øfr avgang idag, om at innsjekkingsområdet var 7-8 som tidligere, - det skjønner jeg godt at de sender ut; når du kommer opp fra toget, er det to store rulletrapper, og de er begge merket med Norwegian. Kan tenke meg at de som ikke er kjent på OSL, lurer på hvor de skal gå om de flyr med noe annet selskap. Så, etter sikkerhetskontrollen, kommer man inn i en flott ny tax-free, men hvor i h......... går man etterat man har passert den, og hvor er SAS loungen ? Det er jo bare byggegjerder over alt. Jeg fant den, og gikk en lang vei tilbake til gate D1. Mitt inntrykk er at hele den nye terminalen ser ut som den var bygget i 1998 som den gamle, om man tar bort ,vendors' som står for de designmessige inntrykkene.
jcnorway
10-12-2016, 11:02
Narvesen åpnet sin første kiosk på rød sone (avgang utland) i dag morges.
For oss som elsker varetrykk og planogrammer var det i alle fall strøkent i dag morges da de åpnet :)
Narvesen åpnet sin første kiosk på rød sone (avgang utland) i dag morges.
For oss som elsker varetrykk og planogrammer var det i alle fall strøkent i dag morges da de åpnet :)
My CDO loves this chit!
Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
Vakkert!
Det er vel fortsatt ikke noen plantegninger ute?
My CDO loves this chit!
Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
Din OCD, kanskje? Din CDO ble nok dessverre verdiløs en gang i løpet av 2008, ref. finanskrisen. :colgate:
Reiste fra Gardermoen i forgårs. Der hang det en banner i taket rundt der gamle Seafood bar lå at "her bygges ny grensekontroll". Skal passkontrollen flyttes og alt etter dette punktet bli non-schengen?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Din OCD, kanskje? Din CDO ble nok dessverre verdiløs en gang i løpet av 2008, ref. finanskrisen. :colgate:
Nå catcher jeg dessverre ikke referansen din..
But I got CDO, it's like OCD, but the letters are in ALPHABETIC order as they should be! [emoji1]
Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
CDO = Collateralized debt obligation en av flere aspekter som bidro til sub-prime kollapsen
Sent from my iPhone using Tapatalk
Callsign
11-12-2016, 01:20
Jepp. Grensekontrollen flyttes og det blir betraktelig større plass på non-Schengen. Schengen fly får da færre gater, men kompenseres da med de 11 kombi gatene på nord.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Callsign
11-12-2016, 01:21
PS: Grensekontrollen åpner i april.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Antar man fortsatt vil ha en løsning med et par fleksible Schengen/non-Schengen gater?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hva er det som vil bli der den gamle taxfree butikken på avgang lå (pir øst)?
Håper det blir en Underberg-butikk. Komplett umulig å finne på den nye TaxFreen uten hjelp av fire(!) velvillige ansatte.
Fly med oss
20-12-2016, 08:18
Hva er det som vil bli der den gamle taxfree butikken på avgang lå (pir øst)?
Det blir flere sitteplasser.
:D:lol::colgate:
Neida, bare tuller. Det er det eneste vi er garantert å ikke få flere av. Det blir vel en butikk eller spisested. Kan eventuelt spekulere i at de trenger noe av plassen til å kunne oppbevare og levere ut forhåndsbestilte varer fra duty free, som jeg forstår kommer på OSL på et tidspunkt?
Mener å huske fra omvisningen jeg hadde der på fredag at det skal bli ny taxfree.
Hvor kommer denne foodcourten, med blandt annet Burger King?
Hvor kommer denne foodcourten, med blandt annet Burger King?
Jeg tror ikke det er offentlig. Det mest detaljerte jeg finner om hva som kommer er i Aftenposten (nov 2015):
http://www.aftenposten.no/reise/Her-er-de-nye-restaurantene-pa-Oslo-Lufthavn-6955b.html
Det blir 2 food courter når alt er ferdig. 1 på ankomst nivå bak togstasjonen og en på avgang utland mellom pir nord og gate E2.
Den på ankomst vil bestå av Burger King, Wagamama, Sausage Company og La Baguette.
Det eneste som er bekreftet på utland så langt er Starbucks og Jamie's Italian.
Dag Viking
03-01-2017, 19:36
Noen som har erfaringer med hvordan det fungerer med bagasjehåndtering etter at det ble ny avdeling for innenlands? Mine er bare dårlige. Stort sett rundt 20 min fra landing, i dag hele 30 minutter. Det er vel ikke helt optimalt, med tanke på redusert januarprogram og en liten -600. Forventer egentlig at bagasjen er på båndet når man går fra en av de ytterste C-gates
Passasjerbroer uten hjul ??? Seriøst ???
http://www.rb.no/gardermoen/oslo-lufthavn/ullensaker/tabbe-pa-nye-gardermoen-ma-bytte-ut-ti-helt-nye-flybroer-pa-ny-terminal/s/5-43-421680
Passasjerbroer uten hjul ??? Seriøst ???
http://www.rb.no/gardermoen/oslo-lufthavn/ullensaker/tabbe-pa-nye-gardermoen-ma-bytte-ut-ti-helt-nye-flybroer-pa-ny-terminal/s/5-43-421680
Hva med å sette seg litt inn i saken?
En veldig rask sjekk ville visst deg at de fleste av de gamle gatene heller ikke har hjul, men er faste. Unntakene er vel endegatene og widebodygatene. Så er ikke mangelen på hjul som er problemet her.
Og hvis det stemmer det er leverandøren som må erstatte de, så høres det litt ut som en designfeil derfra
Hva med å sette seg litt inn i saken?
En veldig rask sjekk ville visst deg at de fleste av de gamle gatene heller ikke har hjul, men er faste. Unntakene er vel endegatene og widebodygatene. Så er ikke mangelen på hjul som er problemet her.
Hva med å åpne opp sarkasmefilteret litt?
Og hvis det stemmer det er leverandøren som må erstatte de, så høres det litt ut som en designfeil derfra
Denne ville jeg tatt med et par klyper salt inntil videre. Det er ganske inn i tiden blant offentlige etater (les: politikere) å utbasunere skråsikre uttalelser i avisene, selv om det ikke er helt sikkert at saken i virkeligheten er like opplagt. Våre fremste politikere (Stortinget) for tiden er jo kroneksemplet her.
Og hvis det stemmer det er leverandøren som må erstatte de, så høres det litt ut som en designfeil derfra
Denne ville jeg tatt med et par klyper salt inntil videre.
Og hvis man leser artikkelen så ser man:
Ifølge Avinor er det det kinesiske selskapet som må ta hele kostnaden med å bytte ut de helt nye flybruene. Hvor mye dette vil koste leverandøren, vil verken Avinor eller CIMC l si noe om. ;)
Om de byttes ut er de HJERTELIG velkommen til Værnes... På tide med en kombigate for innland og utland knyttet til gate 37 og 42.
MountainDew
06-01-2017, 01:36
OSL vet vel hva de har bestillt i kinabutikken?... ;)
Og hvis man leser artikkelen så ser man:
;)
Akkurat. I følge Avinor.. :)
Avinor hevder at de 10 broene ikke oppfyller kravspecen, og derfor må det dekkes av leverandør. Og det er jo ikke utenkelig, spm er jo heller hvorfor det ikke ble oppdaget før nå?? Har de ikke vurdert kvaliteten på leveransene før nå? Eller har de sett problemet når broene ble montert, men inngåtte en avtale om at man prøver de før man avgjør om de må byttes ut.
jameson82
06-01-2017, 15:23
Avinor hevder at de 10 broene ikke oppfyller kravspecen, og derfor må det dekkes av leverandør. Og det er jo ikke utenkelig, spm er jo heller hvorfor det ikke ble oppdaget før nå?? Har de ikke vurdert kvaliteten på leveransene før nå? Eller har de sett problemet når broene ble montert, men inngåtte en avtale om at man prøver de før man avgjør om de må byttes ut.
Ja høres helt utrolig ut at dette kom som julekvelden på kjerringa. Vi leveres også til en stor statsforetak og der har de som byggherre daglig kontroll at det blir levert i hennhold til kontrakter.
Ja høres helt utrolig ut at dette kom som julekvelden på kjerringa. Vi leveres også til en stor statsforetak og der har de som byggherre daglig kontroll at det blir levert i hennhold til kontrakter.
Dette ble jo avdekket i test i juni, så det virker jo som OSL har gjort det de skulle her.
Pressen er glad i å ta tak i ting! Dette er jo egentlig en fillesak, siden broene virker i de aller fleste tilfeller, og ikke forsinker åpningen.De gamle broene har jo tidvis også hatt hickups.
At pressen ikke har fått en pressemelding på alle avvik på OSL, og fant en agurk nå er så sin sak. De var kanskje ikke mer spennende avvik å finne der oppe, da.
RescueMe
06-01-2017, 16:19
For oss som ikke parkerer fly på daglig basis, hvor ofte vil det være problemer å stoppe nøyaktig? Er dette et reelt problem eller noe som bare skjer av og til?
Stian737
06-01-2017, 16:32
Vil det forsinke åpningen av pir-nord eller går det fort å bytte 10 flybroer?
Vil det forsinke åpningen av pir-nord eller går det fort å bytte 10 flybroer?
I følge Avinor tar det fort et år. Men de feilaktige broene kan jo brukes inntil videre, selv om det blir litt forsinkelse når flyene bommer. De skifter heller neppe alle på en gang, men en og en
Pir nord er jo alt åpnet
Callsign
07-01-2017, 19:53
Ikke noe stort problem. Parkert der mange ganger og ikke merket noe spesielt. De bytter en og en bro av gangen. Derav liten forskjell.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Wishmaster
07-01-2017, 23:25
For oss som ikke parkerer fly på daglig basis, hvor ofte vil det være problemer å stoppe nøyaktig? Er dette et reelt problem eller noe som bare skjer av og til?
Neida, ingen problem - docking display på terminalveggen viser avstand slik at piloten vet når han skal senke fart evt (brå)bremse.
Kommer et fly for langt inn, er det en av to ting:
- pushback koples på for å dytte flyet tilbake til posisjon
- bakdør tilkoples trappebil for deboarding (evt boarding også)-...
Hvis piloten virkelig kjører altfor langt inn, så ... burde cel vedkommende revurdere sine handlinger.
Iløpet av mine mange år, så har jeg hatt ett tilfelle av «too far», heldigvis var pushback lett tilgjengelig.
Men ja - de nye kinabroene er smalere i brohodet. Det er mindre å gå på - men pilotene er flinke til å stoppe der de skal, generellt.
Neida, ingen problem - docking display på terminalveggen viser avstand slik at piloten vet når han skal senke fart evt (brå)bremse.
Kommer et fly for langt inn, er det en av to ting:
- pushback koples på for å dytte flyet tilbake til posisjon
- bakdør tilkoples trappebil for deboarding (evt boarding også)-...
Hvis piloten virkelig kjører altfor langt inn, så ... burde cel vedkommende revurdere sine handlinger.
Iløpet av mine mange år, så har jeg hatt ett tilfelle av «too far», heldigvis var pushback lett tilgjengelig.
Men ja - de nye kinabroene er smalere i brohodet. Det er mindre å gå på - men pilotene er flinke til å stoppe der de skal, generellt.
Det som man kan ¨forsvare¨ pilotene med (om det er nødvendig) - er det det er ganske mange forskjellige docking display rundt omkring, som viser litt forskjellig, for eksempel hvor fort kommer prikkene som viser hvor langt du er unna din ¨strek¨.
Wishmaster
08-01-2017, 20:34
Riktigriktig.
Man kan jo også si at bredden på brohodene er jo temmelig smale på de nye kinagreiene. Firnaet skal jo rette opp og bytte ut, joda... men så lenge folk (piloter og ansatte) vet om det, så bør det ikke bli så mye «uhell» på denne fronten... ;-)
Det som man kan ¨forsvare¨ pilotene med (om det er nødvendig) - er det det er ganske mange forskjellige docking display rundt omkring, som viser litt forskjellig, for eksempel hvor fort kommer prikkene som viser hvor langt du er unna din ¨strek¨.
Dockingtavla er den samme på pir nord som resten av flyplassen, bare broene som er annerledes. Og brohodet er like stort som på de gamle, men litt annen utforming så marginene er blitt marginalt mindre.
Riktigriktig.
Man kan jo også si at bredden på brohodene er jo temmelig smale på de nye kinagreiene. Firnaet skal jo rette opp og bytte ut, joda... men så lenge folk (piloter og ansatte) vet om det, så bør det ikke bli så mye «uhell» på denne fronten... ;-)
Dockingtavla er den samme på pir nord som resten av flyplassen, bare broene som er annerledes. Og brohodet er like stort som på de gamle, men litt annen utforming så marginene er blitt marginalt mindre.
Ikke noen unnskylding, men jeg bare tok opp et lite problem jeg hører piloter opplever omkring. De som flyr til OSL daglig har neppe noen problem med det, men når man begynne å fly til en plass man aldri har vært på og dockingtavla varsler litt annerledes kan det bli litt ¨trasig¨ av og til ;)
Ikke noen unnskylding, men jeg bare tok opp et lite problem jeg hører piloter opplever omkring. De som flyr til OSL daglig har neppe noen problem med det, men når man begynne å fly til en plass man aldri har vært på og dockingtavla varsler litt annerledes kan det bli litt ¨trasig¨ av og til ;)
Har vel i grunn aldri vært borti at selskaper som ikke hører hjemme normalt på OSL klarer taxe for langt.
Har vel i grunn aldri vært borti at selskaper som ikke hører hjemme normalt på OSL klarer taxe for langt.
Ikke jeg heller. Om man ikke kjenner systemet så er vel heller tendensen at man tar det stille og forsiktig. Er nok heller folk som er på OSL hver dag som har det for travelt og kjører for langt.
Dette hører kanskje hjemme i en egen tråd men ville bare dele erfaringer etter å ha benyttet meg av OSL et par ganger i det siste, senest i går (ut kl 0740 og ankomst 2050. Utover at jeg synes design og kvaliteten på alt som er gjort virker meget bra så en min oppsummering:
- mye plass og ikke tegn på trengsel ved innskjekk
- security (DY) var nesten køfritt. Liker de nye karusellene som gir mer fleksibilitet dersom enkelte reisende bruker mye tid på å pakke ut
- åpent og fint i taxfree
- veldig åpent og nesten folketomt på pir Nord (var i desember så tror ikke den var i full drift)
- vesentlig mindre pax på E-gates og ikke i nærheten av den trengselen som har vært tidligere. Og dette på tross av at det er mye ombygging og redusert serveringstilbud, noe som går utover arealet
- la også merke til at det ikke var noen fly ved E-gates sørside når vi landet kl 2050 i går. Er det vanlig? Pleier det ikke å fylle seg opp med nightstops da, eller er det et direkte resultat av pir Nord som heller prioriteres?
Ellers så er det fremdels mye som gjenstår ift utbyggingen av serveringstilbudet og butikker. Gleder meg til det blir ferdig.
ENGM RAMP
19-01-2017, 15:45
Hei alle, ja faktisk, jeg ER innom her igjen en liten tur :)
SQ321, på E-gatene våre så har vi akkurat nå (merk deg akkurat NÅ) en stille periode i programmet for det første, og for det andre, så med de nye flexgatene på Pir Nord, så kan vi la flere kombislingemaskiner nå stå inne over natten, i stedet for som før å taue utland/innland, vice versa....Men om en måneds tid begynner trafikken smått ta seg opp igjen, og også så smått med forberedende arbeider til non-schengen-prosjektet, og daaaaaa blir det hele litt som før hehe.....Så her hos oss på Flyparkering/Met.Obs, så nyter vi disse ukene med følelsen av en nærmest overflod av gater ;)
M
Hva er status på utbygging av non-schengen pt? Når skal det event styrebehandles?
Chriscross
19-01-2017, 18:51
Kan melde at det tar ca 10 min fra jernbaneperrong til ytterste C-gate (c-9) innenlands. Uten kø i sikkerhetskontroll. Kjipeste b-gate tar 15 min til sammenligning.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hva er status på utbygging av non-schengen pt? Når skal det event styrebehandles?
Det er besluttet. Arbeidet settes i gang i år allerede mener jeg. Anbudbeskrivelser ligger ute. Ferdig i 2020 mener jeg og kostnadsramme på 2-3 mrd.
ENGM RAMP
20-01-2017, 08:06
Hva er status på utbygging av non-schengen pt? Når skal det event styrebehandles?
Gi oss noen uker, og ikke mange heller, tenker jeg man kan si, så begynner så smått forberende arbeider til dette...
Jeg fikk testet den nye "karusell"-sikkerhetskontrollen tidligere i uka. Her sto det også en eldre kar og roper "ledig på nummer fire til høyre" "Ledig på nummer tre til venstre", som om de fortstetter med det for alle slusene så er det neppe besparelser på personalsiden.
Det virket på meg som det gikk tregere en før i morgenrushet. De gamle slusene er det liksom flyt i hele tiden. Men her skal alt splittes og flettes. Her opplevde jeg at de som stod bak meg i køen kom først frem, jeg fikk tildelt "nummer fire til vesntre", de bak meg fikk 1-2-3 og kom således foran meg. Mine ting kom også veldig spredt gjennom systemet for det blandet seg sammen med minst fire-fem andre personers trau. Det gjør også at det blir veldig opphopning av ting på baksiden. Av hensyn til tyveri og misforståelser at folk tar feil ting liker jeg å ha litt visuell kontakt med sakene mine, det har blitt veldig vanskelig nå som tingene først sendes foran tre andre personer, og spres over et langt område.
Men når det er mer charter-Svein-opplegg så ser jeg for meg at man fort kan hoppe noen plasser fremover i køen vha. dette
Fly med oss
20-01-2017, 11:44
Jeg fikk testet den nye "karusell"-sikkerhetskontrollen tidligere i uka. Her sto det også en eldre kar og roper "ledig på nummer fire til høyre" "Ledig på nummer tre til venstre", som om de fortstetter med det for alle slusene så er det neppe besparelser på personalsiden.
Det er vel gjennomgående på "nye" OSL at løsningene er ulogiske og lite selvforklarende, og at man dermed må ansette folk til å rope og hoje:
Eksemplet over med sikkerhetskontrollen.
Transfer - eller "Connecting Norway" som de har valgt å kalle det, hvor det til enhver tid løper 20-30 folk rundt og bruker utestemme.
Ny taxfree, hvor noen må rope ut "ledige kasser her!"
Det er vel gjennomgående på "nye" OSL at løsningene er ulogiske og lite selvforklarende, og at man dermed må ansette folk til å rope og hoje:
Eksemplet over med sikkerhetskontrollen.
Transfer - eller "Connecting Norway" som de har valgt å kalle det, hvor det til enhver tid løper 20-30 folk rundt og bruker utestemme.
Ny taxfree, hvor noen må rope ut "ledige kasser her!"
Eller så kan du se på det som noe positivt og assistanse når flere tusen mennesker inkl charter-Svein ikke kan gå på autopilot lengre og der misforståelser potensiel kan berøre mange mennesker på meget kort tid.
Jeg hører allerede misnøyen fra de andre; "hvorfor kan de ikke ha noen ansatt stående og veilede litt når de innfører nye ordninger, og spesielt når en har dårlig tid og skal rekke et fly...":
Connection Norway heter Domestic Transfer. Og sist jeg var på Rema så ropte de på meg når det var ledig kasse et annet sted. Men det sier vel mest om hvo tjukk jeg er i hodet...
robertaas
20-01-2017, 12:00
Det er vel gjennomgående på "nye" OSL at løsningene er ulogiske og lite selvforklarende, og at man dermed må ansette folk til å rope og hoje:
Eksemplet over med sikkerhetskontrollen.
Transfer - eller "Connecting Norway" som de har valgt å kalle det, hvor det til enhver tid løper 20-30 folk rundt og bruker utestemme.
Ny taxfree, hvor noen må rope ut "ledige kasser her!"
Det er noe man også har så med "Fast track" hvor man har en løsning som gjør slusen tregere og med behov for flere ansatte enn hva man har i de andre slusene. Det kan virke som om man rett og slett er elendige på prosess og flyt. Hvordan har man klart dette for jeg regner med at det ikke har skortet på studieturer og konsulenter for å finne gode løsninger?
Under innføringen av nye systemer så kan man sikkert ha en ekstra gjeng heralder, men disse vil jo være de først som forsvinner i neste innstrammingssunde og da vil det raskt gå veldig mye tregere.
I passkontrollen har man investert i flere automater som virker som rett vei å gå, men jeg har aldri sett disse i bruk.
Har man rett og slett brukt indiske konsulenter for for dem er ufaglært arbeidskraft noe som ansees som ubegrenset og nesten gratis?
Alle automater og fleste bemmanede luker i passkontrollen var i bruk på mandag da det så ut som både vår DY fra SJU og QR fra DOH kom samtidig. Var grei flyt gjennom da selv om det var smekkfult av mennesker
Fra i dag har flere Menzies selskaper (British Airways, Finnair, Brussel Airlines og AirBaltic) flyttet innsjekk over til sentralbygg vest sammen med Norwegian og vil da sjekkes inn på skrankene i område 1-3
Fly med oss
24-01-2017, 12:59
Fra i dag har flere Menzies selskaper (British Airways, Finnair, Brussel Airlines og AirBaltic) flyttet innsjekk over til sentralbygg vest sammen med Norwegian og vil da sjekkes inn på skrankene i område 1-3
Har de skiltet dette ordentlig nå, for de som ankommer med tog? Sist jeg sjekket (fredag i forrige uke) så var det fortsatt bare skiltet for Norwegian og SAS, mens passasjerer av øvrige flyselskaper måtte gjette seg frem til hvor de skulle gå.
Hei alle, ja faktisk, jeg ER innom her igjen en liten tur :)
SQ321, på E-gatene våre så har vi akkurat nå (merk deg akkurat NÅ) en stille periode i programmet for det første, og for det andre, så med de nye flexgatene på Pir Nord, så kan vi la flere kombislingemaskiner nå stå inne over natten, i stedet for som før å taue utland/innland, vice versa....Men om en måneds tid begynner trafikken smått ta seg opp igjen, og også så smått med forberedende arbeider til non-schengen-prosjektet, og daaaaaa blir det hele litt som før hehe.....Så her hos oss på Flyparkering/Met.Obs, så nyter vi disse ukene med følelsen av en nærmest overflod av gater ;)
M
Et annet spm til deg som er så opplyst:): har dere begynt å parkere WB til/fra charterøyene i Europa på Pir Nord ennå? Evt når vi det skje?
Et annet spm til deg som er så opplyst:): har dere begynt å parkere WB til/fra charterøyene i Europa på Pir Nord ennå? Evt når vi det skje?
DK sine A330 som skal til destinasjoner innenfor Schengen er jevnlig parkert på pir nord, senest i dag med DK1566 til LPA. Jeg tror at det kun er stand 76 / gate D10 som kan ta WB på pir nord.
DK sine A330 som skal til destinasjoner innenfor Schengen er jevnlig parkert på pir nord, senest i dag med DK1566 til LPA. Jeg tror at det kun er stand 76 / gate D10 som kan ta WB på pir nord.
Og D11 også kanskje?
Og D11 også kanskje?
Jeg tror D10 har en spesiell type bro som gjør at den kan ta større fly, f.eks WB og B757. Hvis jeg husker riktig har D11 lik bro som resten av pir nord og kan derfor ikke ta WB. Dette er jeg ikke helt sikker på, sikkert noen som kan bekrefte eller avkrefte dette.
Jeg har dog aldri sett noe annet enn B737 og A320-serien på D11, men følger ikke med så mye heller.
Elkjøp skal åpne 2 butikker på OSL i 2017. Usikker nøyaktig hvor da det kun står at en skal åpne på innland og en på utland
Elkjøp skal åpne 2 butikker på OSL i 2017. Usikker nøyaktig hvor da det kun står at en skal åpne på innland og en på utland
Skulle vel være en Elkjøp og en Dixon (de som eier Elkjøp)?
Skulle vel være en Elkjøp og en Dixon (de som eier Elkjøp)?
Vet ikke. Live feeden til DN sa bare Elkjøp. Så hva de til slutt kaller butikkene gjenstår å se ;)
ENGM RAMP
30-01-2017, 19:10
Litt sent svar SQ321:
Ja vi parkerer WB, men kun A330'ene til DK, og neste av "størrelse" der oppe er FI....intet annet men den er jo stor nok til lignende flytyper som måtte fly til schengen-destinasjoner etc..
MD11 husker jeg ikke her jeg sitter i BOO om er lagt inn, men AY har vel ingen igjen av sine, og ei heller KL, så må vel i såfall være noe helt spesielt der oppe :)
Vet ikke. Live feeden til DN sa bare Elkjøp. Så hva de til slutt kaller butikkene gjenstår å se ;)
Jeg fant:
Åpner to nye butikker: – Planen er en omsetning på 130 millioner det første året.
Innenriksbutikken åpner 27. mars og vil ha vanlig Elkjøp-logo, mens butikken som vil ligge i utenriksterminalen etter planen skal åpne 30. juni. Denne butikken får logoen til Dixons Travel.
http://www.rb.no/nye-butikker/oslo-lufthavn/elkjop/dette-blir-et-helt-nytt-konsept-i-norden/s/5-43-429517
MD11 husker jeg ikke her jeg sitter i BOO om er lagt inn, men AY har vel ingen igjen av sine, og ei heller KL, så må vel i såfall være noe helt spesielt der oppe :)
Det er ingen MD11 (eller DC-10) igjen i passasjertrafikk.
Det er ingen MD11 (eller DC-10) igjen i passasjertrafikk.
Gate D11. Kan WB parkeres på D11:D?
ENGM RAMP
30-01-2017, 23:01
Gate D11. Kan WB parkeres på D11:D?
:lol::lol:
Jeg skrev i full fart ombord i flyet i Bodø :) Nei, ingen WB på D11, men det skjer andre grep der oppe på den siden. More to follow later ! Nuuu er det sengen !
jcnorway
31-01-2017, 20:30
Baguettutsalget Northland åpnet idag på pir Nord mellom D6 og D8. Er det selveste Trine Skei Grande som står og inspiserer godsakene? :lol:
https://www.facebook.com/Oslolufthavn/posts/1428617563846875:0
Sent from my iPhone using Tapatalk
Bit åpner også i dag ved D1/D2. Itillegg åpner følgene butikker: Polo Ralph Lauren, Boss, Æra Men og Æra Active, samt SAS egen fast track
Baguettutsalget Northland åpnet idag på pir Nord mellom D6 og D8. Er det selveste Trine Skei Grande som står og inspiserer godsakene? :lol: https://www.facebook.com/Oslolufthavn/posts/1428617563846875:0
Kanskje hun snuser på en 'baguetteavgift' :cry:
Chriscross
01-02-2017, 12:54
Hvor er sas fasttrack? Nærme rulletrappn fra flytoget?
Nå som ting beginner å komme på plass har jeg som ofte reiser sammen med en allergiker et spørsmål om det fremdeles er mulig å gå utenom Tax-Free på vei ut til E-Gates (konkret til Utgangene Lufthansa bruker) ? Det var tidligere (I fjor) mulig å unngå Trine Line som star der væpnet til tennene med Parfyme Spay og stort behov for å selge - slike angrep betyr avbrutt reise for oss og OSL "synes ikke det var så viktig(tm)"
Totalt åpnet 9 nye steder siste dagene og så kommer det mer fortløpende utover i 2017:
http://oslomedia.avinor.no/news/styrker-handletilbudet-paa-norges-hovedflyplass-217245
Hvor er sas fasttrack? Nærme rulletrappn fra flytoget?
Sluse 1 i gamle sikkerhetskontrollen. Ved innsjekksområde 5.
SAS har også flyttet innsjekk til område 4 og 5 i løpet av natten :o
Da Etihad var på OSL med A380 i dag måtte de bruke trapp. I henhold til denne sake på VG så er ikke broene store/høye nok for en A380 http://www.tv2.no/nyheter/8899632/
1 Er dette riktig, eller skyldes det at besøket ikke var planlagt og de få broene som klarer en slik maskin var opptatt?
2 Er det planer om å bygge noen/flere gater som kan ta denne maskinen?
Da Etihad var på OSL med A380 i dag måtte de bruke trapp. I henhold til denne sake på VG så er ikke broene store/høye nok for en A380 http://www.tv2.no/nyheter/8899632/
1 Er dette riktig, eller skyldes det at besøket ikke var planlagt og de få broene som klarer en slik maskin var opptatt?
2 Er det planer om å bygge noen/flere gater som kan ta denne maskinen?
Har jo vært A380 på bro før, men ved disse medical diversion hvor det bare skal et par stykker av og man ikke vet hvor lenge de blir er det jo sjeldent noe annet enn fjernpark
Fly med oss
02-02-2017, 11:32
Nå som ting beginner å komme på plass har jeg som ofte reiser sammen med en allergiker et spørsmål om det fremdeles er mulig å gå utenom Tax-Free på vei ut til E-Gates (konkret til Utgangene Lufthansa bruker) ? Det var tidligere (I fjor) mulig å unngå Trine Line som star der væpnet til tennene med Parfyme Spay og stort behov for å selge - slike angrep betyr avbrutt reise for oss og OSL "synes ikke det var så viktig(tm)"
Ja, det blir mulig å gå utenom tax free-butikken for de som skal til E-utgangene. Det er skiltet en snarvei til høyre rett før du går inn i butikken, men skiltet er foreløpig krysset over med tape. Jeg vil tro snarveien blir åpnet senest mot slutten av april, men kanskje noen andre sitter på med oppdatert info?
I følge terminalkartet på osl.no ser det også ut til at snarveien kan brukes for å få tilgang til D-utgangene, men da blir det mer en omvei.
https://avinor.no/flyplass/oslo/planlegg-reisen/kart/
Fløy fra første gang fra D-gates igår til Arlanda. Fint, men litt byggeplass ennå. Sjekket ikke om det var mulig å gå utenom taxfree-butikken, men det var ny layout for min del. Det var ikke relevant for meg igår, men hvor går man til å komme til loungene nå?
Fly med oss
02-02-2017, 14:31
Fløy fra første gang fra D-gates igår til Arlanda. Fint, men litt byggeplass ennå. Sjekket ikke om det var mulig å gå utenom taxfree-butikken, men det var ny layout for min del. Det var ikke relevant for meg igår, men hvor går man til å komme til loungene nå?
Du følger skiltingen mot E-utgangene, så blir du ledet igjennom en labyrint til du plutselig har trappen/heisen opp til loungen på venstre side.
Nå som ting beginner å komme på plass har jeg som ofte reiser sammen med en allergiker et spørsmål om det fremdeles er mulig å gå utenom Tax-Free på vei ut til E-Gates (konkret til Utgangene Lufthansa bruker) ? Det var tidligere (I fjor) mulig å unngå Trine Line som star der væpnet til tennene med Parfyme Spay og stort behov for å selge - slike angrep betyr avbrutt reise for oss og OSL "synes ikke det var så viktig(tm)"
Utformingen på taxfreebutikken er jo også helt annerledes nå og det er mer i praksis en form for åpen "handlegate" med avdelinger/seksjoner på hver side. Selve gaten er helt åpen og vil anta kanskje 5 meter bred hvor det ikke er hyller eller produkter.
Både dro og ankom D-gates til og fra ZRH denne uken og det som er ferdig fungerer og ser bra ut.
Fortsatt er det riktignok mye byggearbeid, spesielt innerst på E
Står en tar side om utbyggingen av Non-Schengen i DN som Avinor formelt sett håper å få igjennom i år for å få rom for IC vekst. I samme artikkel så sier Ola Elvestuen fra Venstre at det er fullstedig meningsløst å bygge ut OSL ytterligere. Han mener heller fokus bør være på å utnytte Rygge samt at Oslo, Stockholm og København heller burde samarbeide om vekst og ikke konkurrere med hverandre om nye flyruter:headbang. Dette har vi jo gjort siden 1946, bedre kjent som SAS, og der Norge har vært den store vinneren...or have we..... :D:D:D.
Jeg er redd denne utbyggingen kan bli en politisk diskusjon i valgåret vi er inne i..
Kanskje vi heller burde ha en delt løsning mellom OSL og RYG og at RYG blir en ren Non-Schengen flyplass. Vi har jo forsøkt noe lignende før (GEN/FBU) med stort hell. Vent...nei det var det jo ikke.......:headbang:lol::lol:
Krysser fingrene for at dette bankes igjennom snarlig.
Pilotoscar10
06-03-2017, 14:23
Amatør. eg er var på T2 terminalen for 1 uke siden da 737-800 min landa der etter ein lang vinterferie i BOO/TOS
Står en tar side om utbyggingen av Non-Schengen i DN som Avinor formelt sett håper å få igjennom i år for å få rom for IC vekst. I samme artikkel så sier Ola Elvestuen fra Venstre at det er fullstedig meningsløst å bygge ut OSL ytterligere. Han mener heller fokus bør være på å utnytte Rygge samt at Oslo, Stockholm og København heller burde samarbeide om vekst og ikke konkurrere med hverandre om nye flyruter:headbang. Dette har vi jo gjort siden 1946, bedre kjent som SAS, og der Norge har vært den store vinneren...or have we..... :D:D:D.
Jeg er redd denne utbyggingen kan bli en politisk diskusjon i valgåret vi er inne i..
Kanskje vi heller burde ha en delt løsning mellom OSL og RYG og at RYG blir en ren Non-Schengen flyplass. Vi har jo forsøkt noe lignende før (GEN/FBU) med stort hell. Vent...nei det var det jo ikke.......:headbang:lol::lol:
Krysser fingrene for at dette bankes igjennom snarlig.
Tror nok artikkelen kan misforstås litt. Det virker mer som Elvestuen tenker mer på den tredje rullebanen enn utbyggingen av non Schengen.. Men det blir veldig patetisk av han i det hele tatt å nevne Rygge, som partiet hans har mye av skylden for er "lagt" ned, der viser han totalt mangel på gangsyn!:headbang
Tror nok artikkelen kan misforstås litt. Det virker mer som Elvestuen tenker mer på den tredje rullebanen enn utbyggingen av non Schengen.. Men det blir veldig patetisk av han i det hele tatt å nevne Rygge, som partiet hans har mye av skylden for er "lagt" ned, der viser han totalt mangel på gangsyn!:headbang
Du har nok rett i det ja og at det er den tredje rullebanen han er i mot. Har litt vanskelig for å se at de er imot overbefolkede Non-Schengen.
Hunter Bar (hytte stil) åpnet ved D9 i dag, og så åpnet Joe & the Juice også, uvisst hvor
Hunter Bar (hytte stil) åpnet ved D9 i dag, og så åpnet Joe & the Juice også, uvisst hvor
Joe & the Juice har vel åpnet i ankomsthallen, der hvor Starbucks lå tidligere.
Chriscross
09-03-2017, 19:52
Joe & the Juice har vel åpnet i ankomsthallen, der hvor Starbucks lå tidligere.
Jepp, observert i dag tidlig. Men hvorfor dukker TGI opp der jeg trodde SAS loungen skulle komme, i 3. Etg er det jo fortsatt kontorer.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tanum åpner bokhandel på utland ved E9 i dag, og Northland baguettsjappe ved E10. Så begynner komme litt mer på plass på E-piren som jo har vært litt byggeplass siden D gatene åpnet
Chriscross
24-03-2017, 08:38
Jepp, observert i dag tidlig. Men hvorfor dukker TGI opp der jeg trodde SAS loungen skulle komme, i 3. Etg er det jo fortsatt kontorer.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Diamantmailen kunne ikke si noe om når eller hvor innenriksloungen på osl ville komme. Så da dukker den vel opp om 3-4 år...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Diamantmailen kunne ikke si noe om når eller hvor innenriksloungen på osl ville komme. Så da dukker den vel opp om 3-4 år...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mener det stod i en eller annen pressemail fra SAS at de skulle åpne "en av verdens mest innovative lounger" i november på OSL. Kan det være den?
Korreksjon:
i november åpner SAS Europas mest innovative lounge
http://www.osloairports.com/2017/03/sas-samler-sine-servicefunksjoner-pa.html
Den nye innenriksloungen til SAS på 1000 m² åpner i november 2017.
Oversikt over det som åpner fremover:
23.03.17 Tanum Pir Øst, nivå F
24.03.17 North Pir Øst nivå F
27.03.17 Jamie`s Italian Pir nord nivå G
27.03.17 Bølgen & Moi SBØ nivå F
27.03.17 TGIF SBØ nivå G
30.03.17 Humle & Malt Pir Vest nivå F
30.03.17 Fiskeriet Pir Øst, nivå F
AirbusTrond
26-03-2017, 11:40
Hunter Bar (hytte stil) åpnet ved D9 i dag, og så åpnet Joe & the Juice også, uvisst hvor
Denne testet jeg onsdag. Min gamle favoritt når jeg reiser utenlands er Aquavit bar, som har en del barkrakker, både mot gangveier også med utsikt. De siste er muligens borte nå. Uansett et ganske hyggelig og avslappende sted, med solide møbler og det hele er litt bygd opp i nivåer.
Hunter Bar er det motsatte. Det er en liten benk med plass til 4-5 mennesker, og 3-4 bord, og til dette 1-2 barkrakker til hvert bord. Det hele er veldig åpent, bord og stoler er spinkle og enkle. Ellers er det småbord og diverse innover i lokalet, men inntrykket er billig og det virker å ha vært spart på det meste. Det dannet seg kø som gikk langt innover mot gangveien. Denne onsdag ettermiddag var jeg heldig og fikk meg en stol, mens de som kom senere kommenterte "må vi sitte på gulvet?!". En stol og ett bord var til overmål okkupert av en ansatt som spiste sjokolade.
Ellers var den nye "terminalen" en gigantisk skuffelse med mine øyne. Det første minuset er at det er temmelig lavt under taket, taket er hvitt og ganske annerledes enn det vi kjenner fra det som var bygget for 20 år siden. Utsikten er også ganske dårlig, det var vel blendet for sol da jeg reiste, men akkurat denne ettermiddagen var det sol som kom inn fra der det ikke er solskjerming, så det ble uansett sjenerende.
Ellers virker designløsningene nokså tilfeldige - de "gamle" stolene blir brukt ved gate, mens en del annet er nytt, og gir et litt klattete inntrykk. Hadde det ikke vært for lukten hadde man ikke sett at dette var nytt. Et serveringsted i midten "BIT" - virket ikke å ha stoler å sitte på i det hele tatt. Northland virket litt bedre, og de hadde også en benk med barkrakker med utsikt mot flyene. Ellers samme enkle preg på bord og stoler.
Ved ankomst er det ikke lenger rulletrapp fra flyene. Det er å gå opp en helling. Ikke dårlig - men det virker altså å være en billigere løsning. Det er jo heller ikke rullebånd, for så vidt greit når det ikke er så lange avstander, men likevel føles det litt billigere.
Det er også uvant at man ankommer i samme arealer som det er avreise fra, spesielt ved Taxfree-butikken var dette umiddelbart forvirrende.
Alt i alt har jeg personlig følelsen av at pengen og effektivitet han fått styre, brukervennlighten er for så vidt grei nok - hvis man bare skal fly og gå rakst om bord. Men den gode flyplassfølelsen er borte og den fantastiske og unike arkitekturen er ødelagt etter innsjekking. Så mens OSL var et sted å glede seg til å besøke pga den luftige og flotte arkitekturen, er OSL nå gått til å bli en ordinær flyplass - og ikke noe lenger å være stolt av.
Synst innanlandsdelen var fin eg, men var der før det var særleg mykje serveringsstader. Og det er jo der oppe ein har takhøgda, så kansje det er meir trykkande nede på utland.
Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
KrisFlyer
26-03-2017, 13:33
Denne testet jeg onsdag. Min gamle favoritt når jeg reiser utenlands er Aquavit bar, som har en del barkrakker, både mot gangveier også med utsikt. De siste er muligens borte nå. Uansett et ganske hyggelig og avslappende sted, med solide møbler og det hele er litt bygd opp i nivåer.
Hunter Bar er det motsatte. Det er en liten benk med plass til 4-5 mennesker, og 3-4 bord, og til dette 1-2 barkrakker til hvert bord. Det hele er veldig åpent, bord og stoler er spinkle og enkle. Ellers er det småbord og diverse innover i lokalet, men inntrykket er billig og det virker å ha vært spart på det meste. Det dannet seg kø som gikk langt innover mot gangveien. Denne onsdag ettermiddag var jeg heldig og fikk meg en stol, mens de som kom senere kommenterte "må vi sitte på gulvet?!". En stol og ett bord var til overmål okkupert av en ansatt som spiste sjokolade.
Ellers var den nye "terminalen" en gigantisk skuffelse med mine øyne. Det første minuset er at det er temmelig lavt under taket, taket er hvitt og ganske annerledes enn det vi kjenner fra det som var bygget for 20 år siden. Utsikten er også ganske dårlig, det var vel blendet for sol da jeg reiste, men akkurat denne ettermiddagen var det sol som kom inn fra der det ikke er solskjerming, så det ble uansett sjenerende.
Ellers virker designløsningene nokså tilfeldige - de "gamle" stolene blir brukt ved gate, mens en del annet er nytt, og gir et litt klattete inntrykk. Hadde det ikke vært for lukten hadde man ikke sett at dette var nytt. Et serveringsted i midten "BIT" - virket ikke å ha stoler å sitte på i det hele tatt. Northland virket litt bedre, og de hadde også en benk med barkrakker med utsikt mot flyene. Ellers samme enkle preg på bord og stoler.
Ved ankomst er det ikke lenger rulletrapp fra flyene. Det er å gå opp en helling. Ikke dårlig - men det virker altså å være en billigere løsning. Det er jo heller ikke rullebånd, for så vidt greit når det ikke er så lange avstander, men likevel føles det litt billigere.
Det er også uvant at man ankommer i samme arealer som det er avreise fra, spesielt ved Taxfree-butikken var dette umiddelbart forvirrende.
Alt i alt har jeg personlig følelsen av at pengen og effektivitet han fått styre, brukervennlighten er for så vidt grei nok - hvis man bare skal fly og gå rakst om bord. Men den gode flyplassfølelsen er borte og den fantastiske og unike arkitekturen er ødelagt etter innsjekking. Så mens OSL var et sted å glede seg til å besøke pga den luftige og flotte arkitekturen, er OSL nå gått til å bli en ordinær flyplass - og ikke noe lenger å være stolt av.
Jeg må si at jeg ikke kjenner meg igjen i din opplevelse og inntrykk av OSL etter utbyggingen.
Det skal sies at jeg kun har vært på Domestic-delen av den nye Pir nord, men arkitekturen og løsningene burde være de samme uansett hvilken etasje man reiser fra. Hvordan serveringssteder er innredet er vel ikke noe som Avinor bestemmer i detalj? Jeg synes uansett at det arkitektoniske uttrykket til OSL har blitt kraftig forbedret etter utbyggingen, så jeg må si at jeg ikke kjenner meg igjen i din beskrivelse (med forbehold om at utenlandsdelen avviker betydelig fra innenlandsdelen).
AirbusTrond
26-03-2017, 13:52
Jeg må si at jeg ikke kjenner meg igjen i din opplevelse og inntrykk av OSL etter utbyggingen.
Det skal sies at jeg kun har vært på Domestic-delen av den nye Pir nord, men arkitekturen og løsningene burde være de samme uansett hvilken etasje man reiser fra. Hvordan serveringssteder er innredet er vel ikke noe som Avinor bestemmer i detalj? Jeg synes uansett at det arkitektoniske uttrykket til OSL har blitt kraftig forbedret etter utbyggingen, så jeg må si at jeg ikke kjenner meg igjen i din beskrivelse (med forbehold om at utenlandsdelen avviker betydelig fra innenlandsdelen).
Utenlandsdelen har et helt annet og flatt hvitt tak, og i "reklamen" ser jeg ikke bilder av dette noe sted.. Det gir et helt annet inntrykk enn det buede taket i etasjen over, vil jeg
tro.
Jeg bryr meg ikke hvem som bestemmer hva - men jeg bare synes at utformingen av serveringsstedene virker enkel og billig, det er lite "koselig" - serveringstedene innbyr ikke til at man skal bli sittende. Mener dette var klart bedre før.
Twin Otter
26-03-2017, 14:03
Oversikt over det som åpner fremover:
23.03.17 Tanum Pir Øst, nivå F
24.03.17 North Pir Øst nivå F
27.03.17 Jamie`s Italian Pir nord nivå G
27.03.17 Bølgen & Moi SBØ nivå F
27.03.17 TGIF SBØ nivå G
30.03.17 Humle & Malt Pir Vest nivå F
30.03.17 Fiskeriet Pir Øst, nivå F
Hva betyr "SBØ"?
Hva betyr "SBØ"?
Wild guess: SentralBlokk Øst..?
AirbusTrond
26-03-2017, 14:09
https://c1.staticflickr.com/3/2909/33274469030_0df4e1956d_k.jpg
Slik er altså taket.
Wild guess: SentralBlokk Øst..?
Good guess[emoji1303] Sentralbygg Øst
Sent from my iPhone using Tapatalk
Slik er altså taket.
Fy f***, helt jævlig. Og slik er det.... i et av verdens rikeste land...utrolig!
Denne testet jeg onsdag. Min gamle favoritt når jeg reiser utenlands er Aquavit bar, som har en del barkrakker, både mot gangveier også med utsikt. De siste er muligens borte nå. Uansett et ganske hyggelig og avslappende sted, med solide møbler og det hele er litt bygd opp i nivåer.
Hunter Bar er det motsatte. Det er en liten benk med plass til 4-5 mennesker, og 3-4 bord, og til dette 1-2 barkrakker til hvert bord. Det hele er veldig åpent, bord og stoler er spinkle og enkle. Ellers er det småbord og diverse innover i lokalet, men inntrykket er billig og det virker å ha vært spart på det meste. Det dannet seg kø som gikk langt innover mot gangveien. Denne onsdag ettermiddag var jeg heldig og fikk meg en stol, mens de som kom senere kommenterte "må vi sitte på gulvet?!". En stol og ett bord var til overmål okkupert av en ansatt som spiste sjokolade.
Ellers var den nye "terminalen" en gigantisk skuffelse med mine øyne. Det første minuset er at det er temmelig lavt under taket, taket er hvitt og ganske annerledes enn det vi kjenner fra det som var bygget for 20 år siden. Utsikten er også ganske dårlig, det var vel blendet for sol da jeg reiste, men akkurat denne ettermiddagen var det sol som kom inn fra der det ikke er solskjerming, så det ble uansett sjenerende.
Ellers virker designløsningene nokså tilfeldige - de "gamle" stolene blir brukt ved gate, mens en del annet er nytt, og gir et litt klattete inntrykk. Hadde det ikke vært for lukten hadde man ikke sett at dette var nytt. Et serveringsted i midten "BIT" - virket ikke å ha stoler å sitte på i det hele tatt. Northland virket litt bedre, og de hadde også en benk med barkrakker med utsikt mot flyene. Ellers samme enkle preg på bord og stoler.
Ved ankomst er det ikke lenger rulletrapp fra flyene. Det er å gå opp en helling. Ikke dårlig - men det virker altså å være en billigere løsning. Det er jo heller ikke rullebånd, for så vidt greit når det ikke er så lange avstander, men likevel føles det litt billigere.
Det er også uvant at man ankommer i samme arealer som det er avreise fra, spesielt ved Taxfree-butikken var dette umiddelbart forvirrende.
Alt i alt har jeg personlig følelsen av at pengen og effektivitet han fått styre, brukervennlighten er for så vidt grei nok - hvis man bare skal fly og gå rakst om bord. Men den gode flyplassfølelsen er borte og den fantastiske og unike arkitekturen er ødelagt etter innsjekking. Så mens OSL var et sted å glede seg til å besøke pga den luftige og flotte arkitekturen, er OSL nå gått til å bli en ordinær flyplass - og ikke noe lenger å være stolt av.
Uenig, jeg synes design og arkitektur (estetikk og materialbruk) i Gardermoen T2 er av høy kvalitet, og absolutt noe vi som nordmenn kan være stolte av. Takløsningen på nedre avgangsnivå er kanskje ikke det fremste, men når man tross skal ha to avgangsetasjer grunnet flyplassens funksjonalitet, er det jo ikke akkurat så veldig mange takløsninger å velge mellom.
Antallet sitteplasser ved serveringsstedene er en separat diskusjon, men her skal jeg ikke mene så mye, da jeg som regel sitter og blomstrer i loungen.
vstenhjem
26-03-2017, 19:33
Den nye arkitekturen synes jeg er veldig fin. Utformingen synes jeg er flott og veldig 'norsk' på utsiden. På innsiden føler jeg dog at de har gått for veldig glam à la Singapore, zurich og München i stedet for det nøkterne nordiske, og det synes jeg er synd. Jeg synes det virker som om man rett og slett har hatt litt for høyt ønske om at det skal være så ufattelig fancy. Særlig oppe synes jeg det glitrer alt for mye. :)
pkselite
27-03-2017, 09:46
Gudskjelov at man ikke har gått for mer særnorsk design. Design preget av tre hadde man nok av under OL på nittitallet. Gardermoen ser nå mindre ut som et doskur på innsiden og det er meget bra at de prøver å strekke seg etter de andre store flyplassene i verden, istedenfor å blidgjøre nordmenn som på liv og død ønsker særnorskt.
Krysser fingrene for at taket på den nye terminalen også blir byttet ut fortløpende.
Ubegripelig at SAS godtok å få en så elendig fast track... dog ikke så dårlig som fasttracken (eks DY/SAS) som ligger nærmere nordpolen enn OSL.
Gudskjelov at man ikke har gått for mer særnorsk design. Design preget av tre hadde man nok av under OL på nittitallet. Gardermoen ser nå mindre ut som et doskur på innsiden og det er meget bra at de prøver å strekke seg etter de andre store flyplassene i verden, istedenfor å blidgjøre nordmenn som på liv og død ønsker særnorskt.
Krysser fingrene for at taket på den nye terminalen også blir byttet ut fortløpende.
Jeg vet nå ikke helt jeg. Takke meg til pene overflater i tre og naturstein framfor det vulgære, harry gull-og-glitter-styret man ser på flyplasser som f.eks. Dubai, hvor det virker som at målet er at man skal kunne speile seg i absolutt alle overflater. Sleng på falske romerske søyler, gullpalmer, pastellfargede neonlys og annet juggel her og der, og du har den perfekte oppskrift på smakløs bløtkakedesign som svir i øynene. Jeg mener ikke at OSL er perfekt eller best, men den er langt mer harmonisk og behagelig (for ikke å snakke om unik) enn mange andre flyplasser i verden. Dessuten er det faktisk ganske viktig, vil jeg påstå, at hovedflyplassen vår reflekterer det som tradisjonelt har vært viktige elementer i norsk og skandinavisk design og arkitektur, noe den gjør på en god måte slik den fremstår i dag.
Chriscross
28-03-2017, 05:54
Ubegripelig at SAS godtok å få en så elendig fast track... dog ikke så dårlig som fasttracken (eks DY/SAS) som ligger nærmere nordpolen enn OSL.
Synes fast tracken er bra jeg, bare de åpner nok sluser. Det var vel sånn at DY fikk den nye delen av avgangshallen fordi de er størst.
Video fra det nye bagasjehotellet
http://www.vgtv.no/#!/video/139238/se-robotene-som-har-overtatt-bagasjen-paa-gardermoen
Haven, DNB, Point, den gamle Tax-free'n samt Flybar har åpnet de siste par dagene.
https://www.facebook.com/Oslolufthavn/?hc_ref=NEWSFEED
Ser ut til at Starbucks også har åpnet på utland ved E2.
Jeg vet nå ikke helt jeg. Takke meg til pene overflater i tre og naturstein framfor det vulgære, harry gull-og-glitter-styret man ser på flyplasser som f.eks. Dubai, hvor det virker som at målet er at man skal kunne speile seg i absolutt alle overflater. Sleng på falske romerske søyler, gullpalmer, pastellfargede neonlys og annet juggel her og der, og du har den perfekte oppskrift på smakløs bløtkakedesign som svir i øynene. Jeg mener ikke at OSL er perfekt eller best, men den er langt mer harmonisk og behagelig (for ikke å snakke om unik) enn mange andre flyplasser i verden. Dessuten er det faktisk ganske viktig, vil jeg påstå, at hovedflyplassen vår reflekterer det som tradisjonelt har vært viktige elementer i norsk og skandinavisk design og arkitektur, noe den gjør på en god måte slik den fremstår i dag.
Enig. Vi er jo faktisk verdenskendte for vores design og brug af materialer, som afspejler det klima og den natur, som vi kommer fra. Det er der ingen grund til at gemme væk. :) Men selvfølgelig: Alt med måde. Personligt synes jeg, at der er noget livsbekræftende og harmonisk ved at benytte sig af naturlige materialer - eksempelvis træ. Jeg tror faktisk det er med til at højne livskvaliteten heroppe nordpå :) Og det ville da være kedeligt, hvis ikke man kunne se, om man stod i en lufthavn i Norge eller i Asien.
Jeg ser de har begynt å demontere to av E-bruene mot nord (vest for E14 og utvidet Non-Schengen). Er det noen som vet hvorfor?
AirbusTrond
12-04-2017, 17:28
Hvor lenge skal B-gatene brukes? Her sitter folk på gulvet...
Hvor lenge skal B-gatene brukes? Her sitter folk på gulvet...
Ingen planer fjerne dem med det første
De er vel nå offisielt ikke lenger midlertidig.
Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
Frode789
12-04-2017, 18:56
B-gatene var jo ikke tenkt å "avsluttes" selv når det nye terminalen var ferdig, bare at de kom til å brukes i mindre grad.
Jeg ser de har begynt å demontere to av E-bruene mot nord (vest for E14 og utvidet Non-Schengen). Er det noen som vet hvorfor?
Stand 40 og 42 som er kategori C i dag skal stenges og erstattes av en kategori E stand slik at man får flere plasser til større fly i forbindelse med utvidelsen av non-schengen. Åpner neste sommer.
Hvor lenge skal B-gatene brukes? Her sitter folk på gulvet...
Det er lite som er så permanent som en midlertidig flyplassterminal. :lol:
Det er lite som er så permanent som en midlertidig flyplassterminal. :lol:
I Norge er det vel lite som er så permanent som midlertidig.:colgate:
Hva slags gravearbeid er det de holder på med mellom fjernparkeringen på utland og pir Øst? Ser ut som det er mer enn bare skifte dekke?
Hva slags gravearbeid er det de holder på med mellom fjernparkeringen på utland og pir Øst? Ser ut som det er mer enn bare skifte dekke?
Står ikke noe om hvorfor, men sier ihvertfall litt om omfanget:
https://avinor.no/globalassets/_microsite/ais-portal/aip-sup/en_sup_a_2017_012_en.pdf
Står ikke noe om hvorfor, men sier ihvertfall litt om omfanget:
https://avinor.no/globalassets/_microsite/ais-portal/aip-sup/en_sup_a_2017_012_en.pdf
Sakset fra det du la ut:
Ved Oslo lufthavn, Gardermoen vil det i perioden fram til våren 2021 foregå anleggsarbeider i forbindelse med utvidelse av Pir Øst. Dette gjelder utvidelse av eksisterende terminalbygg, bygging av nye taksebaner og etablering av nye oppstillingsplasser for fly, samt reasfaltering av taksebanesystemet.
Sakset fra det du la ut:
Ved Oslo lufthavn, Gardermoen vil det i perioden fram til våren 2021 foregå anleggsarbeider i forbindelse med utvidelse av Pir Øst. Dette gjelder utvidelse av eksisterende terminalbygg, bygging av nye taksebaner og etablering av nye oppstillingsplasser for fly, samt reasfaltering av taksebanesystemet.
Jepp. Dette hører strengt talt under utlygging av non-Schengen tråden.
Endelig har utvalget av spisesteder økt betraktelig på OSL. Det har gått fra en monopolist til fire ulike leverandører av mat og Din Side har sjekket prisene. Nå er det aldri billig på flyplasser stort sett men det har i hvert fall blitt rimeligere på OSL.
http://www.dinside.no/okonomi/her-er-det-billigst-ol-vin-og-mat-pa-gardermoen/67514657
Nye OSL har blitt utrolig fresh!!! Men å bruke ordet rimelig (selv om varianten her var rimeligere) og OSL i samme setning er ganske så drøy.
Lakkbar neglelakkekspress åpnet på C2 innland i dag.
Gleder meg stort til å lakke neglene mine på neste tur til Førde!!!
Lakkbar neglelakkekspress åpnet på C2 innland i dag.
Gleder meg stort til å lakke neglene mine på neste tur til Førde!!!
Du får sørge for å ta en selfie og poste den her :D
ENGM 911
03-05-2017, 01:15
En verdig avslutning av utbyggingen ble gjort av Garden.
https://c1.staticflickr.com/3/2869/33920851680_339ca08fe3_b.jpg (https://flic.kr/p/TFteqm)The new Oslo Airport has opened. (https://flic.kr/p/TFteqm) by Cato Lien (https://www.flickr.com/photos/catolien/), on Flickr
Kritikk til Avinor/OSL for manglende rullefortau.
https://www.abcnyheter.no/reise/2017/05/10/195301601/beskylder-avinor-aldersrasisme-gamle-folk-begynner-grate
Kritikk til Avinor/OSL for manglende rullefortau.
https://www.abcnyheter.no/reise/2017/05/10/195301601/beskylder-avinor-aldersrasisme-gamle-folk-begynner-grate
Fattern har dårlig hofte, men så ikke for seg avstandene på OSL. Så han hadde et slitsomt møte med ny-piren, det burde være et ad hoc tilbud til de som er litt dårlige til beins.
Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
RescueMe
10-05-2017, 15:56
Skal selv sende mine foreldre på tur fra OSL neste uke. Kommer da til å følge de helt til sikkerhetskontrollen, sørge for at at håndbagasjen kan trilles og sjekke gate for de slik at jeg kan gi detaljert info om hvor de skal gå.
Nå er de kjent med avstandene på OSL, så de velger av erfaring å møte opp tidlig. Men spesielt mangelen på steder å sette seg ned er et problem.
I den gamle utenlandspiren har de jo fjernet rullefortau for å få plass til flere butikker..:headbang
Kjetil.L
10-05-2017, 17:08
Rullefortau er standard i dag over alt ellers i verden, men i Norge er man vant til å ferdes i naturen på stier man går opp selv og slik må det selvfølgelig være på hovedflyplassen. Avinor har helt rett når de sier at før var det 800 meter fra ene til den andre enden og i dag er det det samme mellom a og f men bare 700 meter når man skal fra a eller f til de gatene som er på utvidelsen. Det betyr nada for trøtte reisende. Den nye delen skulle vært utstyrt med rullefortau. Når det gjelder den der drittpiren de påstår er midlertidig skulle noen måtte stå til ansvar og blitt kastet i lenker og flådd. Å ikke bygge den med rullefortau fra start av er en hån mot de reisende. Og så håner de oss attpåtil med de talentløse merkene på gulvet som forteller hvor mange minutter du har igjen før du er fremme på gate. skikkelig morsomt når man har dårlig tid etter å ha stått i kø fra ombord i flyet for å komme seg gjennom passkontrollen. Det tok 1,5 time. så måtte man vente på bagasjen i 45 minutter før man listet seg gjennom tollkontrollen for å ta turen opp for å sjekke inn på ny. Det tok enda 1 time. Heldigvis var security effektive så på vei ut på idiotpiren dilta vi etter han der Gnellstrøm og vi ankom gate akkurat tidsnok for ombordstigning. Skal ta samme ruta til helga men har beregnet 4,5 timer connection.
I den gamle utenlandspiren har de jo fjernet rullefortau for å få plass til flere butikker..:headbang
Tja, hadde gjort akkurat det samme hvis jeg hadde drevet flyplass.
De gamle båndene var jo også sånn de delvis delte flyplassen i to
Tja, hadde gjort akkurat det samme hvis jeg hadde drevet flyplass.
De gamle båndene var jo også sånn de delvis delte flyplassen i to
Hadde jeg drevet flyplass, hadde jeg sørget for å bygge pirene brede nok med plass til både rullefortau og kommersiell virksomhet..
Er det ikke rullestoler og et par golfbiler tilgjengelig for de som er dårlig til beins?
Kjetil.L
14-05-2017, 09:26
Sitter her på Osl og venter på neste fly. Alt har gått mye smidigere enn sist gang. Eneste klagepunkter var en politi i den automatiske passkontrollen som hele tiden kauket ut i rommet "bare eu eøs borgere over 18 år". Det hjelper lite når de som ikke kom gjennom var asiater. Det så ut som kinesiske skrifttegn på de passene jeg så. I sikkerhetskontrollen hadde de funnet ut at det var på tide med litt ekstra kontroll. Helt i orden, det er min sikkerhet det gjelder, men det ble litt kaos når ting ikke kom ut i andre enden i samme rekkefølge det gikk inn. Egentlig ganske fornøyd med Osl i dag.
Er det arbeid i forbindelse med broene som må skiftes at plassen ved D11 var stengt på grunn av arbeid torsdag for en uke siden? Eller er det en annen grunn at oppstillingsplassen var sperret av og gaten ute av bruk?
Det er vel en av få widebody Schengen-gater på OSL
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg så i går at de holder på å støpe en kulvert for biler øst for framtidig utvidet Non-Schengen. Sikkert fordi det blir så trangt mellom bygg og taxebaner at man ikke får lagt en vei på terreng der.
Someone: det stemmer at de bytter bro på D11.
Er det arbeid i forbindelse med broene som må skiftes at plassen ved D11 var stengt på grunn av arbeid torsdag for en uke siden? Eller er det en annen grunn at oppstillingsplassen var sperret av og gaten ute av bruk?
Det er vel en av få widebody Schengen-gater på OSL
Sent from my iPhone using Tapatalk
Er det ikke bare D10 som er widebodygate på pir Nord?
D10/Stand 76 var i utgangspunktet eneste kategori E ("widebody") gate. De øvrige på pir nord var alle kategori C (opp til ca. A321 i størrelse) Nå har vi fått 2 ekstra E-parkeringer: 79 ("mellom" D9/77 og D11/81. Trapper via C9/D9?) og 87 (fjernpark/buss). Det skal også komme flere endringer etterhvert som arbeidet går videre.
Det skal også komme flere endringer etterhvert som arbeidet går videre.
Noe mer info rundt dette?
Jeg har jo egentlig tilgang til mer, men for øyeblikket virker tydeligvis ikke den tilgangen for meg. Men fra hva jeg har forstått skal D11 omgjøres til kategori E med bevegelig bro på samme måte som D10 er i dag. Uansett er adgangen til selve broen på D11 i dag blokkert med "byggevegg" ute i fastpunktet slik at kun anleggsarbeiderne har tilgang til selve broen. Gangbroen ut til fastpunktet er tilgjengelig på vanlig måte for ansatte med korrekt godkjenning på ID-kortet.
"Every airport should be like this" står det på førstesiden av cnn.com, om leder videre til en artikkel om OSL og deres miljøfokus
With air traffic increasing worldwide each year, finding ways to make aviation more environmentally friendly has become crucial.And while aviation manufacturers are looking for greener ways to fly, from electric planes to biofuels, architects are aiming to make airports more environmentally friendly.
http://edition.cnn.com/travel/article/oslo-airport-worlds-greenest/index.html
Vil det komme utganger med to broer ut til flyet slik at boarding kan gå raskere eller evnt. splittes premium/economy?
Vil det komme utganger med to broer ut til flyet slik at boarding kan gå raskere eller evnt. splittes premium/economy?
Foruten om eksisterende F23/53 som har to skal majoriteten av gatene på non-schengen få to broer, ligger mange planer på bordet som blir annonsert offentlig etterhvert :)
Det er mye snakk om avstander på OSL, men har noen tenkt på barna? Jeg synes tilbudet er direkte kjipt, ok de har et "fly" eller to med sklie som gjerne er overbefolket og som ikke egner seg når barn i ulike aldre ønsker å røre seg. Både vi og mange av våre kjenninger bruker forbindelser via ARN så ofte vi kan på utenlandsturer, framfor OSL, rett og slett fordi flyplassen i Stockholm er en fest for ungene hvis man sammenligner med OSL. Til syvende og sist må det jo være et tap for OSL dersom folk velger å fly via andre lufthavner pga det dårlige tilbudet?
Har ikke hørt noe om 2 broer pr. gate ute på pir nord. Men det skal etter planen komme en del "dobbelbroer" når de utvider piren for non-schengen.
D10/Stand 76 var i utgangspunktet eneste kategori E ("widebody") gate. De øvrige på pir nord var alle kategori C (opp til ca. A321 i størrelse) Nå har vi fått 2 ekstra E-parkeringer: 79 ("mellom" D9/77 og D11/81. Trapper via C9/D9?) og 87 (fjernpark/buss). Det skal også komme flere endringer etterhvert som arbeidet går videre.
Ja fikk sett dette når jeg kom med fly til OSL i natt. Da stod Hifly 330 parkert mellom D9 og D11, med flytrapp som adkomst. I dag tidlig hadde den avgang fra D9, trappeadkomst da fra D9 ned på bakkeplan og inn i fly. DY har også brukt den samme gate med sin 787.
Ved denne type bruk av gaten må vel da også D11 stenges i tidsrommet ett stort fly står der. Helt tydelig at den var under ombygging akkurat nå.
Vil det komme utganger med to broer ut til flyet slik at boarding kan gå raskere eller evnt. splittes premium/economy?
Ettersom det stort sett blir Thomas Cook sine widebodyfly til syden som vil bli plassert på D10 og D11, blir vel ikke behovet for å splitte premium og economy passasjerene så stort. Men de flyene har mange seter så dobbel bro burde vært på plass.
jameson82
15-07-2017, 14:34
Ettersom det stort sett blir Thomas Cook sine widebodyfly til syden som vil bli plassert på D10 og D11, blir vel ikke behovet for å splitte premium og economy passasjerene så stort. Men de flyene har mange seter så dobbel bro burde vært på plass.
Icelandair står på d10 nesten fast.
Jeg ser ikke helt det store behovet for doble broen innen Schengen, og føler man bør opp i 777-300ER størrelse eller større for at man strengt tatt har noe særlig behov for det. Etter min mening, så tror jeg OSL sitt investeringsbudsjett fremover heller bør prioriteres på andre ting, f.eks flere gater hvor man faktisk får plass til store fly
Icelandair står på d10 nesten fast.
Det er vel ikke så mange kat D, gater på Schengen, når fleksigatene på E/F har vært under ombygging?
Tidligere på Schengen har det jo stort sett vært Thomas Cook sin A330 som har trengt en kategori E gate, og Icelandair sin 757 med katergori D. Slik sett så har det vel skapt noen utfordringer i sommer, når Norwegian med sine 787 og innleide 747 og A330 plutselig har mangedoblet widebody trafikken innen Schengen
D10/Stand 76 var i utgangspunktet eneste kategori E ("widebody") gate. De øvrige på pir nord var alle kategori C (opp til ca. A321 i størrelse) Nå har vi fått 2 ekstra E-parkeringer: 79 ("mellom" D9/77 og D11/81. Trapper via C9/D9?) og 87 (fjernpark/buss). Det skal også komme flere endringer etterhvert som arbeidet går videre.
Er plass 87, den på utsiden av D11, hvor det ofte har stått enten HiFly A330 eller Wamos 747 de siste ukene
Er plass 87, den på utsiden av D11, hvor det ofte har stått enten HiFly A330 eller Wamos 747 de siste ukene
Det stemmer. *fyllepåmedtekst*
Icelandair står på d10 nesten fast.
Jeg mente selvfølgelig når det gjaldt widebodyer. Er klar over at de gatene ikke står tomme resten av dagen.:)
jameson82
16-07-2017, 08:28
Jeg mente selvfølgelig når det gjaldt widebodyer. Er klar over at de gatene ikke står tomme resten av dagen.:)
Icelandair står der med 767 også :lol:
Det er mye snakk om avstander på OSL, men har noen tenkt på barna? Jeg synes tilbudet er direkte kjipt, ok de har et "fly" eller to med sklie som gjerne er overbefolket og som ikke egner seg når barn i ulike aldre ønsker å røre seg. Både vi og mange av våre kjenninger bruker forbindelser via ARN så ofte vi kan på utenlandsturer, framfor OSL, rett og slett fordi flyplassen i Stockholm er en fest for ungene hvis man sammenligner med OSL. Til syvende og sist må det jo være et tap for OSL dersom folk velger å fly via andre lufthavner pga det dårlige tilbudet?
Dette er også noe det er tatt stilling til og tilbud for barn vil også bli utbedret/oppgradert, de er på jakt etter en løsning som skaper "god opplevelse" også for barn. (Uten å kunne si så mye mer)
Hva skal komme der Beach Club på ankomst har vært?
22.09.17: Beach Club Express på nivå D, ved ankomst utland, er stengt. Det vil foregå demontering av interiør i området.
Hva skal komme der Beach Club på ankomst har vært?
For å svare meg selv: Ser ut som det kommer en Samson der
Ellers ser jeg de skal begynne gjøre noe ved de gamle innsjekkingsskrankene:
Det vil etableres byggevegger rundt innsjekkingsskranker 4 og 5 i syd natt til 02.10.17 grunnet ombygging av området. Byggevegger vil bli stående ut oktober 2017.
Skal det bygges helt om der, eller er det bare snakk om litt "flikking"?
foxyhoxy
02-10-2017, 20:11
Hva er det som kommer ved rulletrappa ned til bagasjeområdet på innland?
Hva er det som kommer ved rulletrappa ned til bagasjeområdet på innland?
Typ bak togstasjonen V/Narvesen? I tilfelle så er det Burger King, La Baguette og Wagamama.
foxyhoxy
04-10-2017, 01:54
Ja var der jeg mente. Takk for svar :)
Finnes det noe fast mønster over hvilke selskaper eller destinasjoner som bruker D, E og F-gater på OSL for flygninger til EU/Schengen ?
Svært få "faste mønster". Enkelte av F-gatene har "faste gjester" i wide-body-peak, og D10 benyttes ofte til FI og annen Widebody innenfor Schengen. Ellers vet jeg det er et uttalt mål at fly som slynges schengen/innland (og omvendt) skal på pir nord (C/D) såfremt mulig (minus D10/D11 som kun er schengen gate).
robertaas
26-10-2017, 13:57
F er for alle flighter utenfor schengen og D/E er utland innen schengen.
Tax-free butikken på non-Schengen åpnet i dag
* Pir sør blir (sannsynligvis) permanent
* Utvidelse av utland østover "haster ikke"
...og litt annet om utbyggingen på OSL.
Oslo Lufthavn har vært gjennom flere år med massiv utbygging. Nå settes planene om videre utvidelse på vent. – Vi trenger å tenke oss litt om før vi går videre, sier flyplassjef Øyvind Hasaas.
https://www.aftenposten.no/okonomi/i/b9J8e/Stadig-flere-reiser-fra-Oslo-Lufthavn--slik-planlegger-de-a-utvide-flyplassen
(delvis betalingsmur tror jeg)
Dag Viking
05-11-2017, 11:48
Passer bra med en pause nå når passasjertallet har passert 27 millioner rullerende og flyplassen er dimensjonert for 28 millioner. Greit å være 10-20% underdimensjonert mer eller mindre konstant.