![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Mandag 11/10 vil første spadetak bli gjort rett nord for terminalbygget ifm med T2-utbyggingen. Kjørekulverten under TXW H skal forlenges. Da er vi i gang
![]() Skal prøve å dokumentere utbyggingen med bilder etterhvert som det skrider frem i denne tråden.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ Last edited by ENGM 911; 09-10-2010 at 09:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
|
![]()
Og hvorfor mener vi at dette er så tragisk ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,175
|
![]()
Hvorfor er det trist med ekspansjon på Gardermoen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,304
|
![]()
Det er vel ikke ekspansjonen han reagerer på, men måten det gjøres på?
Selve ekspansjonen kommer mange år for sent og for lite når den først kommer ![]() Men er utbyggingen nå endelig vedtatt av alle styrene som må vedta det? Last edited by Someone; 09-10-2010 at 10:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
|
![]()
Jeg er enig med PointMergeArrival. Den måten OSL velger å bygge ut terminalen på betyr store vanskeligheter for den operative biten av flyplassen, da særlig vinteroperasjoner. Dessuten fjerner man en god del av fleksibilititeten i forhold til banebruk, da man omtrent har delt flyplassen i to deler med den piren som stikker rett nordover.
Men, vi bor i Norge, og da er det vedtatt at man skal gjennomføre dårlige løsninger. Desverre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,175
|
![]()
Aahh... I see...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]()
Jepp! En klønete løsning og typisk norsk klattverk
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Nå er det en gang bestemt at slik skal det bli så får vi heller glede oss til en ny og større lufthavn som har muligheter til å ta i mot flere pax og fly.
For de av dere som gjester Park Inn er baldakinen fra terminalen til hotellet nyoppusset. Det er byttet ut plank med glassvegger for å få utsikt mot flyplassen samt at dekke og lys er helt nytt og fancy. Den observante kan også beskue utbyggingen som pågår i pir vest. Her kommer det ny og større commuterlounge. Flyoppstillingsplattformen ved cargo er godt i gang. Her blir det godt med parkeringer for B74F B748 og annet snadder. Nytt VIP-hus er under bygging. Det kan beskues fra østsiden av Park Inn eller fra østre del av utsiden fra terminalbygget. Lengre nord for terminalbygget, er forøvrig ikke synlig, utjevnes og kjøres bort masse for å gjøre klart for nye TXW`s.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
avsluttet
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
|
![]()
Jammen, var det ikke bygd ferdig grunnmur/opplegg til en evt T2 NORD for terminalen og taxebanene? Var det ikke klarlagt noe der for videre utbygning?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
,men så velger man en annen løsning (?)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Hva er kapasitet når T2 står ferdig? Søkte litt på OSL sin side, men fant ikke noe.
Det er estimert en trafikk på 33mill årlig i 2030. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
81 flyoppstillingsplasser for fly fordelt på 53 brotilknyttet og 28 fjernoppstillinger skal kunne svelge unna 35 millioner pax årlig. Ellers vil fase 1 av utbyggingen kunne håndtere 28 millioner pax.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
|
![]()
Jeg antar styret i Avinor/Osl har god nok kompetanse angående planlegging av store prosjekter. Jeg vil også anta videre at det er mange aspekter man tar hensyn til en såpass stor utbygging, og det er vanskelig å gjøre alle fornøyd.
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
OSL er allerede langt bak flyplasser som CPH og AMS når det gjelder plass i gateområdet og plass til shopping/bespisning/avslapping. Man får rett og slett en klaustrofobisk følelse på OSL, der alt er forsøkt puttet inn på minst mulig areal. Skulle ønske de hadde laget et "foodcourt" område på toppen der T2 og T1 møtes, med fin utsikt og god plass til spising og drikking. Det hadde gitt oss et fint sted å slappe av ved forsinkelser og litt lengre connections, samtidlig som gateområdene ikke hadde føltes så fullstappet. Løsningen i HAM er jo veldig fin! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 669
|
![]()
Litt OT, men hvor mange flere gater hadde T2 fått hvis det hadde vært et eget bygg, og ikke bare en pir? Da mener jeg som Robin har illustrert i tråden "Gardermoen T2"?
__________________
"My soul is in the sky." - William Shakespeare |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
O.K., man får flere flyoppstillingsplasser, men de vil til gjengjeld sperre for pushback fra gatene som ligger innerst. Være seg den gamle piren eller nye piren. Akkurat som i CPH.
Men det som til slutt var tungen på vektskålen, var at man slapp unna med bare en tax-free butikk, og ikke to, dersom en terminal nord for eksisterende taxebanesystem hadde blitt valgt. OSL: Et flott stormarked hadde det ikke vært for disse hersens flyene!
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]() Quote:
Husk at man uansett har begrensende faktorer i sikkerhetskontroll, innsjekkingsområde, bagasjeutlevering osv i den eksisterende terminalbygningen og utvidelsene som må gjøres der. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
|
![]()
Bra de er igang, men det er bare tragisk måten det gjøres på! De ødelegger et av Norges vakreste byggverk ved å klatte på det som er ferdig fra før. Var nylig i Alicante, og der har de bygget en ny terminal som er uavhengig av den gamle, det samme har de gjort i Barcelona, Madrid, Beijing, London Heath osv. Etter min mening den eneste måten å gjøre det på, men i planleggingsavdelingen til Avinor må det jobbe mye rart.
Når det gjelder hoppbake og opera spares det ikke penger, men på infrastruktur skal det gjøres billig og dårlig. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022 | SBT | Flyforum | 244 | 15-05-2025 11:41 |
Utbyggingen av Helsinki Vantaa | Someone | Flyforum | 5 | 22-08-2023 23:50 |
Noen bilder fra OSL - 08 Okt 2017 | LN-MOW | Bilder & foto | 1 | 20-10-2017 17:27 |
LN-IDB i hendelse ved avgang OSL 11. januar 2017 | viking737 | Flyforum | 3 | 14-02-2017 09:07 |
Effekten på trafikken når OSL øker kapasiteten i 2017 (splittet) | Cockpitview | Flyforum | 7 | 19-07-2014 19:56 |