Wizz Air regularitet norsk innenriks

Balle Chlorin

ScanFlyer Blue
Da sitter det en gjeng på flyplassen og så flyet de skulle flydd til OSL med passerte i fint driv uten å lande. Gjengen i flyet som helst ville vært i Nordens Paris er snart i Oslo igjen. Alt i følge flightradar24.com akkurat nå.

Re: Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Da sitter det en gjeng på flyplassen og så flyet de skulle flydd til OSL med passerte i fint driv uten å lande. Gjengen i flyet som helst ville vært i Nordens Paris er snart i Oslo igjen. Alt i følge flightradar24.com akkurat nå.

Stusset på det selv. Var en del snøbyger på tidspunktet de skulle lande, men at de ikke en gang prøver å lande og kommer inn på 15.000ft er merkverdig..

Wet snow og is på banen og braking-action Medium-poor. Nå vet jeg ingenting om å operere i slike forhold, men jeg kan vel nok til å si at det er ikke her du begynner å ta sjanser.

Wet snow og is på banen og braking-action Medium-poor. Nå vet jeg ingenting om å operere i slike forhold, men jeg kan vel nok til å si at det er ikke her du begynner å ta sjanser.

Alle med mer enn en halv vinter i nord vet at de i TOS kan få lavere verdier i løpet av noen runder i holding, verd å vente i 9 av 10 tilfeller....!

Alle med mer enn en halv vinter i nord vet at de i TOS kan få lavere verdier i løpet av noen runder i holding, verd å vente i 9 av 10 tilfeller....!

Nordlys har lagt ut sak på det nå. På egne nettsider skriver Wizz Air enkelt og greit følgende:

«Denne flygingen har blitt endret og lander ved et annet reisemål.

Stusset på det selv. Var en del snøbyger på tidspunktet de skulle lande, men at de ikke en gang prøver å lande og kommer inn på 15.000ft er merkverdig..

Innlegg fra pensjonert flykaptein: Jeg kommer aldri til å sette meg i en Wizz Air-maskin til Tromsø under høststormene:
https://www.dn.no/innlegg/fly/luftf...skin-til-tromso-under-hoststormene/2-1-916188

Men når de ikke en gang prøver å lande så burde det vel være sikkert....

Kommer neppe til å fly WizzAir - men kjøper ikke alle advarslene heller. Jeg har flere ganger fløyer norsk innenriks med Norwegian hvor det har helt tydelig ut fra språket vært øst europeisk crew i cockpit. Hva blir da forskjellen?

Kommer neppe til å fly WizzAir - men kjøper ikke alle advarslene heller. Jeg har flere ganger fløyer norsk innenriks med Norwegian hvor det har helt tydelig ut fra språket vært øst europeisk crew i cockpit. Hva blir da forskjellen?

Det blir ikke forskjell. Spør gutta i tårnet i Alta og Kirkenes, de har et par historier å fortelle.

Hmmm. Så dermed gjør Wizz Air det samme som Norwegian har gjort i mange år, bortsett fra at sjefene deres ikke snakker norsk og ikke er lokalisert i Norge?

Forskjellen er at de pilotene har vært i Norwegian siden WAW-basen ble opprettet. Og følgelig har de ikke flydd som kaptein i nordnorge første vinteren i venstre setet, og siden bare etter å ha gjennomført simulatortrening med utsjekk på de vanskelige plassene i nordnorge.

-eggs

Ser ikke problemet, da jeg har klaget på Norwegians ansettelsesmåte over lengre tid, og andre forhold :) Men du forsøker kanskje å stille et eksistensielt spørsmål til disse Norwegian-fansene som plutselig får «egen medisin» og plutselig har blitt patrioter med argumenter som fagforeninger, norske jobber og norske ansatte? I see what you did there!

Tromsø rapporterte om Wet snow over ice. Ifølge Runway Condition Assessment Matrix, er det «no-go». Kan ikke bli enklere enn dette.

Dersom noen er interessert i flere detaljer, kan man lese mer her:

https://safetyfirst.airbus.com/landing-on-contaminated-runways/

Det at «alle de andre» har landet, har absolutt ingenting å si, da det gikk nesten 5 timer mellom siste landing i går (ca kl 16) og tidspunktet når Wizz Air skulle lande (ca kl 21:00). Mye kan endre seg i Tromsø på fem timer.

Last edited:

Tromsø rapporterte om Wet ice over snow. Ifølge Runway Condition Assessment Matrix, er det «no-go». Kan ikke bli enklere enn dette.

"Wet snow over ice", uten at det spiller så stor rolle :)

Tromsø rapporterte om Wet ice over snow. Ifølge Runway Condition Assessment Matrix, er det «no-go». Kan ikke bli enklere enn dette.

Dersom noen er interessert i flere detaljer, kan man lese mer her:

https://safetyfirst.airbus.com/landing-on-contaminated-runways/

Det at «alle de andre» har landet, har absolutt ingenting å si, da det gikk nesten 5 timer mellom siste landing i går (ca kl 16) og tidspunktet når Wizz Air skulle lande (ca kl 21:00). Mye kan endre seg i Tromsø på fem timer.

Som sagt tidligere, med ørlite grann erfaring fra TOS vet man at dette er noe de stort sett får til å bli landingsbart i løpet av et par runder i holding.

Og kveldens Wizzmaskin til Tromsø ligger nå i holding.
ENTC 221920Z 16001KT 9999 VCSH FEW007 SCT012 BKN019 00/M01 Q0981 NOSIG RMK WIND 2600FT 01008KT=

6mm våt snø, Braking action Medium på hele banen

Og der var de på bakken :)

Last edited:

Innlegg fra pensjonert flykaptein: Jeg kommer aldri til å sette meg i en Wizz Air-maskin til Tromsø under høststormene:

https://www.dn.no/innlegg/fly/luftf...skin-til-tromso-under-hoststormene/2-1-916188

Men når de ikke en gang prøver å lande så burde det vel være sikkert....
Når Wizz Air sjefen tilkjennegir at selskapet har «et eget program som omskolerer kvinnelige kabinansatte til piloter», bekrefter det bare at nå er det ved å gå for langt.

Fantastisk utsagn av pensjonisten

Last edited by a moderator:
Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Kom seg greit ned. De preppet sikkert banen litt for å få opp bremseeffekten.

Forøvrig kan jeg fortelle mange historier fra FBU om Lufthansa og andres vinteroperasjoner ... Dette er ikke noe LCC-fenomen ...

Kom seg greit ned. De preppet sikkert banen litt for å få opp bremseeffekten.

Forøvrig kan jeg fortelle mange historier fra FBU om Lufthansa og andres vinteroperasjoner ... Dette er ikke noe LCC-fenomen ...

Nei, er vel et fenomen blant de fleste selskap at de har folk på 0A som helst kun flyr i cavok, og har lav terskel for å innstille hele turen. Har hatt noen av disse opp gjennom årene

Back