Replying to Topic 'Winlets eller ikke winglets'
Originally posted by Leorim
Noen som kan forklare åssen dette egentlig funker ?
Hvordan det spares ? Drag ? Jeg er blank på dette :hoho
Winglets reduserer såkalt lift-induced drag. Dette er drag som oppstår når vingen genererer løft. Luft under trykk på undersiden av vingen vil presses rundt vingespissen mot oversiden av vingen, og lager en vortex ved vingespissen som forstyrrer luftstrømmen langs oversiden av vingen, da luftstrømmen blir presset ned på baksiden av vingen. Dette fører til at noe av løftet vingen genererer virker mot flyets fartsretning, slik at noe av løftet går tapt.
En reduserer slik drag ved å øke vingespennet (da mer luft vil strømme uberørt over en større del av vingen) eller ved å installere winglets. Winglets reduserer denne typen drag både ved at de både øker vingespennet og at at de til en viss grad hindrer en del av luften fra undersiden av vingen i å bli presset opp. Mao, vorticene som genereres ved vingespissen blir svakere og spres mer.
Et lite bilde som illustrere dette enkelt:
Det finnes flere former for winglets, eller wing-tip devices, du har wingfences (som en ser på A300/A310/A320 og A380), blended winglets, raked wingtips og feks noe kalt spiroid-tipped wing.
Hvor effektive winglets er kan variere mye. En liten oversikt kan du se her:
En type som mangler her er wingfences, som Airbus bruker. Disse reduserer fuel burn med et sted mellom 1.5-2%.
Til sammenligning vil blended winglets, som en får til 737NG og 752, vil redusere fuel burn med mellom 4-7%.
Winglets forbedrer også climb rate, reduserer takeoff lenght/muliggjør økt TOW/muliggjør lavere thrust setting ved takeoff (og gir dermed mindre støy og mindre slitasje på motor) siden de bidrar med mer løft.
For en litt mer grundig forklaring fra Boeing på hvordan winglets fungerer finner du her:
http://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/aero_17/winglet_story.html
EDIT:
Hvorfor bruker så ikke alle dette:
for det første koster det en del å kjøpe og installere et slikt sett. Samtidig blir besparelsene først gjeldende når en flyr lengre distanser (de er der også på kortere distanser, men ikke i like stor grad, og da kan den økte vekta de medfører være mindre fordelaktig enn de ekstra kostnadene pga høyere fuel burn.) Mao, på korte ruter vil besparelsene være mindre, mens på ruter på 1 time+ vil lønne seg, spesielt med de fuelprisene vi har nå.