Winlets eller ikke winglets

Geir

ScanFlyer Blue
Winglets på vingene reduserer drag såvidt jeg skjønner og reduserer dermed drivstoffutgiftene. Men så koster det noen ekstra kroner for flyet når det leveres med winglets. Dette blir da et enkelt regnestykke som med en gitt pris på fuel og en gitt pris på winglets viser at det enten er lønnsomt eller ikke.

MEN - noen flyselskaper har winglets og andre har ikke. Hvorfor? Hva er det som gjør at noen kjøper fly uten winglets når det lønner seg å ha disse? Eller motsatt, hvorfor kjøper noen fly med winglets dersom det IKKE lønner seg. Det gjør det jo ikke fordi det er fint å se på.
 
Replying to Topic 'Winlets eller ikke winglets'

På kortere ruter lønner det seg ikke med winglets. F.eks SASBraathens som har masse korte ruter ville ikke hatt noe særlig glede av dem.
 
Replying to Topic 'Winlets eller ikke winglets'

Originally posted by MountainDew


På kortere ruter lønner det seg ikke med winglets. F.eks SASBraathens som har masse korte ruter ville ikke hatt noe særlig glede av dem.


Nylig har det jo vist seg at det faktisk er besparelse på kortere distanser også, blant annet derfor Ryanair fester slike på flyene sine nå.
 
Replying to Topic 'Winlets eller ikke winglets'

Noen som kan forklare åssen dette egentlig funker ?
Hvordan det spares ? Drag ? Jeg er blank på dette :hoho
 
Replying to Topic 'Winlets eller ikke winglets'

På oversiden av vingen skapes det ett undertrykk siden luften her må gå fortere enn luften som går under, på undersiden er det motsatt, der skapes det ett overtrykk. Ved vingetuppene vil disse "blande" seg sammen slik at du mister løft ytterst ved vingetuppen. Hensikten med winglets er at disse ikke skal blandes sammen og dermed gi mer løft. Som en slags vegg som hindrer disse i å møte hverandre og "bleede" inn i hverandre.

Hvorfor noen ikke bruker dette veit jeg ikke.
 
Replying to Topic 'Winlets eller ikke winglets'

Originally posted by Leorim
Noen som kan forklare åssen dette egentlig funker ?
Hvordan det spares ? Drag ? Jeg er blank på dette :hoho

Winglets reduserer såkalt lift-induced drag. Dette er drag som oppstår når vingen genererer løft. Luft under trykk på undersiden av vingen vil presses rundt vingespissen mot oversiden av vingen, og lager en vortex ved vingespissen som forstyrrer luftstrømmen langs oversiden av vingen, da luftstrømmen blir presset ned på baksiden av vingen. Dette fører til at noe av løftet vingen genererer virker mot flyets fartsretning, slik at noe av løftet går tapt.
En reduserer slik drag ved å øke vingespennet (da mer luft vil strømme uberørt over en større del av vingen) eller ved å installere winglets. Winglets reduserer denne typen drag både ved at de både øker vingespennet og at at de til en viss grad hindrer en del av luften fra undersiden av vingen i å bli presset opp. Mao, vorticene som genereres ved vingespissen blir svakere og spres mer.
Et lite bilde som illustrere dette enkelt:
737winglets.jpg


Det finnes flere former for winglets, eller wing-tip devices, du har wingfences (som en ser på A300/A310/A320 og A380), blended winglets, raked wingtips og feks noe kalt spiroid-tipped wing.

Hvor effektive winglets er kan variere mye. En liten oversikt kan du se her:
drag_wingtip_devices.jpg

En type som mangler her er wingfences, som Airbus bruker. Disse reduserer fuel burn med et sted mellom 1.5-2%.
Til sammenligning vil blended winglets, som en får til 737NG og 752, vil redusere fuel burn med mellom 4-7%.

Winglets forbedrer også climb rate, reduserer takeoff lenght/muliggjør økt TOW/muliggjør lavere thrust setting ved takeoff (og gir dermed mindre støy og mindre slitasje på motor) siden de bidrar med mer løft.

For en litt mer grundig forklaring fra Boeing på hvordan winglets fungerer finner du her:
http://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/aero_17/winglet_story.html

EDIT:
Hvorfor bruker så ikke alle dette:
for det første koster det en del å kjøpe og installere et slikt sett. Samtidig blir besparelsene først gjeldende når en flyr lengre distanser (de er der også på kortere distanser, men ikke i like stor grad, og da kan den økte vekta de medfører være mindre fordelaktig enn de ekstra kostnadene pga høyere fuel burn.) Mao, på korte ruter vil besparelsene være mindre, mens på ruter på 1 time+ vil lønne seg, spesielt med de fuelprisene vi har nå.
 
Replying to Topic 'Winlets eller ikke winglets'

En ikke uvesentlig faktor er at winglets er en oppgradering av en eksisterende modell og ikke ble tilbudt som del av grunnpakken. 737 og 757-winglets er utviklet av Aviation Partners Boeing, et firma som ble startet av et par Boeing-avhoppere.

Det er foerst i de siste aarene at Boeing har tilbudt winglets paa fabrikknye fly - med noen faa unntakelser ble de ettermontert.
 
Replying to Topic 'Winlets eller ikke winglets'

747-400 har vel blitt tilbudt med winglets i snart 20 år...;)
 
Replying to Topic 'Winlets eller ikke winglets'

Drev med modellfly i gamle dager. (30-40 år siden). Lærte allerede da at elipseformede vinger, vingetupper, dvs avrundede vingetipper var det mest optimale aerodynamisk. (en annen sak var det at vi visste ikke hvorfor). Nå vet jeg det. :hi2
 
Replying to Topic 'Winlets eller ikke winglets'

Icelandair har ettermontert winglets på sine 757`s, ser "bærre lækkert" ut! Tok selv dette bildet ombord på TF-FIP "Leifur Eriksson" på vei til Island ved påsketider i år:
 

Attachments

  • leifur.jpg
    leifur.jpg
    41.8 KB · Views: 38
Replying to Topic 'Winlets eller ikke winglets'

757 blir ikke akkurat mindre elegant med winglets nei.
 
Replying to Topic 'Winlets eller ikke winglets'

En ting er vel at vi får problemer med og få inn flyet i dokka (heavy sporene på gardermoen) hvis flyet er utstyrt med winglets. Da må Winglets'en demonteres før flyet draes inn i hangaren.
 
Back
Top