Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

Re: Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

I følge Kongsteiens uttalelser i dagens Finansavisen blir det ingen nye fly inn i flåten til Widerøe, men en omdisponering av eksisterende flyflåte og de kommende Q400.

Dette har noen av oss ventet på en stund nå. Eneste fornuftige løsningen etter min mening. Gratulerer både til WF og SK.

Espen

PFOR sendte følgende info i går:
5 F-50 (4 i aktiv trafikk, 1 i reserve) trekkes ut av SAS' trafikk, og 50 stillinger berøres.
Avhengig av WFF uravstemning og frivillighet i SAS skal disse stillingene nå overføres til WF i løpet av mars.
Det vil ikke bli mulig for disse å returnere til SAS-systemet senere. (committed.)

Dette er slutten på en lang SAS' turboprop-produksjon.

Tally-Ho

Trivligt at WF kommer tilbake til HAU.

Mon tro om det i WFs lokaler er et tema å gjenåpne HAU-CPH i samme anledning. Den ruta ble jo i si tid lagt ned pga. flyet ble for lite disponert. Kanskje det er mulig å disponere et fly til CPH sammen med BGO/KSU fra HAU?

SAS bruker vel ikke lenger F-50 på OSL etter OSL-KSU ble ren 737 operasjon

Stemmer det, av og til slår alderen inn;) Dermed blir det ingen endringer i WF flåten på OSL.

Selv håper jeg på at Widerøe får i gang noe á hva City Star hadde mellom Kristiansund og Aberdeen for et par år siden. De flyr jo allerede fra BGO og SVG til ABZ. Disse rutene kan jo godt forlenges nordover :)

Trivligt at WF kommer tilbake til HAU.

Mon tro om det i WFs lokaler er et tema å gjenåpne HAU-CPH i samme anledning. Den ruta ble jo i si tid lagt ned pga. flyet ble for lite disponert. Kanskje det er mulig å disponere et fly til CPH sammen med BGO/KSU fra HAU?

Det hadde vært strålende om de hadde startet oppp igjen ifra HAU. Husker også problemet var lite disponert fly, da det samme flyet ble disponert på HAU-CPH og RYG-CPH. RYG avgangen ble nedlagt ganske tidlig,(http://www.boarding.no/art.asp?id=31919) og da var det ikke kostnadsmessig å ha ett fly stående på HAU/CPH alene.

HAU-CPH var godt bellegg på, selv om de ikke fikk solgt de dyreste setene, så det hadde vel en sammenheng med lite bruk av fly.

Problemet om du søkte på sas.no, var at du ofte fikk fly via OSL, og ikke direkte til CPH, så her har nok sas lagt en sperre inn i systemet, at de ville ha mest mulig via OSL. Men for de som skal videre, så hadde absolutt direkte til CPH vært en fordel. Ikke noe stygt sagt om OSL, bare tidsforbruk jeg tenker på her :), da vi ikke er bortskjemt med f.eks IC med SAS ifra OSL....
Men så skal de vel ha belegg på HAU-OSL også, hehe :)

Re: Vestlink --> WF

Hva med fokker mekkene i Bergen, hvor blir det av dem?

Ja, frykter at dette "raserer" det fly-tekniske miljøet på Flesland :(
La oss beholde Fokker'en... Jeg liker den jeg, og jeg liker variasjonen av flytyper på norske flyplasser.
Er enig at dette høres fornuftig ut og det er ikke overraskende, men jeg liker ikke at vi "mister" ennå en flytype... Dash-8 har vi nok av :(

Så man skal holde på en utgått flytype for å skape variasjon i "landskapet" og holde flere mennesker i arbeid??

Så man skal holde på en utgått flytype for å skape variasjon i "landskapet" og holde flere mennesker i arbeid??

Nei nei, for all del, Jeg sier jo at jeg ser fornuften men det er skulle gjerne hatt F-50 her en stund til.

Mekkene blir sikkert bare omskolert. Dash'ene må også kjæles med.

WF har vel allerede folk på BGO. Mener å huske at de har (eller ihvertfall hadde) teknikere som hørte til under TRF (noe à la Førde og OSL) der.

Et lite spørsmål, nå som WF trenger mer kapasitet, og SAS har 3 CRJ900NG stående i Canada, kan det tenkes at de har planer om å frigjøre kapasitet hos WF ved å ta over TRD-CPH ruta med de nye CRJ900?

Et lite spørsmål, nå som WF trenger mer kapasitet, og SAS har 3 CRJ900NG stående i Canada, kan det tenkes at de har planer om å frigjøre kapasitet hos WF ved å ta over TRD-CPH ruta med de nye CRJ900?
Kort fortalt: Nei.
Litt lengre: google it (eller rett og slett bare søk på forumet, diskutert før..)

Enligt ett rykte har piloterna i WF sagt ja vid omröstning till att erbjuda tjänster åt SAS piloter.

Litt av en bombe at WFF sa ja. 50 "frivillige" SAS piloter blir overført til WF med NULL i senioritesrettigheter!

Litt av en bombe at WFF sa ja. 50 "frivillige" SAS piloter blir overført til WF med NULL i senioritesrettigheter!

..men med full oppsigelsesanienitet ?

Back