Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Re: Widerøe skal kjøpe fly

Er det virkelig 19 baner som ikke kan utvides med 200 m? Det er jo heldigvis litt tid igjen til å få ting på plass, men ting tar jo tid. :)
Pr i dag er det rundt regnet slik, hvor det også er tildels store terrengmessige utfordringer. Mange plasser kan rullebanen forlenges mye, men uten at det vil bidra noe særlig pga terreng.
Nå er det også slik at på veldig mange av disse plassene er det ikke passasjergrunnlag for særlig større fly enn det er i dag, men for disse lokalsafunnene er flyplassen livsnerven inn og ut. I tillegg har jo mange av disse plassene utrolig stor eksportverdi pr innbygger i sin lokaløkonomi, som er mange ganger høyere enn f.eks i Oslo, hvor lite verdiskapning, men mye forvaltning foregår ;-)
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

50-seter blir vel litt for stort for anbudsrutene?

Utfordringen er vel at Dash 8-100 og Q200 har kapasitet til 37 eller 39 pax + at den har trykkabin.

Pr. i dag finnes det vel ikke noen reell erstatter til Dash 8-100 og Q200 som har +/- 40 seter og trykkabin. Dornier 228 blir for liten. Og det er vel Twin Otter'n også, selv om den er tilbake i produksjon hos Viking Air.

Embraer 120 ble nevnt litt lenger oppe i tråden, den har vel ikke samme ytelsene med tanke på krav i forhold til landing på kortbane.

Et av anbudskravene er vel at maskinene skal ha trykkabin?
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Widerøe må vel vektbegrense på noen avganger selv med Dash-8-100. Har flydd fra Førde Bringeland flere ganger og selv om de sier flyet er fullt har det gått med 6 tomme seter, en flyvertinne sa de alltid har vektbegrensninger fra Førde.

I så fall kan vel Widerøe kjøpe ATR 42-600 med 50 seter og fly de vektbegrenset på små flyplasser og selge alle 50 setene på andre ruter som i dag går med 39 seter, slik at inntjeningen allikevel blir god og med max fleksibilitet.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

I så fall kan vel Widerøe kjøpe ATR 42-600 med 50 seter og fly de vektbegrenset på små flyplasser og selge alle 50 setene på andre ruter som i dag går med 39 seter, slik at inntjeningen allikevel blir god og med max fleksibilitet.

ATR er ikke sertifisert for så korte rullebaner, selv med vektbegrensninger, så det er ikke mulig. Dessuten er ikke Brann- og Havaritjenesten på disse plassene dimensjonert for så store fly. Tror heller ikke Avinor er villige til å ta den ekstrakostnaden ..
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

ATR er ikke sertifisert for så korte rullebaner, selv med vektbegrensninger, så det er ikke mulig. Dessuten er ikke Brann- og Havaritjenesten på disse plassene dimensjonert for så store fly. Tror heller ikke Avinor er villige til å ta den ekstrakostnaden ..
ATR42 kan fly på kortbanenettet men med store begrensninger. Coastair hadde blant annet flere charterturer til HFT før de gikk dukken. Såvidt jeg vet sertifiseres heller ikke fly i henhold til banelengde, men kategoriseres i henhold til blant annet flyets lengde. De er i samme kategori som Dash8-100, så det kreves ikke mer investeringer fra Avinor.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Mye av utfordringen med å fase inn en eventuel ny flytype vil nok være vinter operasjon med slippery/contaminated runways.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Det er forskjell på charter og rutefly som følger anbud – kravene er strengere for disse.

Det er kun fordi kravene er satt slik. Anbudskravene er nok mye enklere å endre enn det er å utvikle en ny flytype. Andre løsninger enn man har i dag, er fullt mulig å tenke seg. Det gjelder kravene i anbudet, plassering og begrensninger på flyplassene og hvilke fly som er tilgjengelig.

At løsningene som brukes kan endres, har vi for eksempel sett på Værøy. Riktignok er bakgrunnen mer tragisk enn mangel på fly, men når det flyplassen ikke kunne ta i mot fly, ble det funnet andre løsninger.

Jeg tror vi kan se en løsning med oppgradering av noen flyplasser, kanskje kombinert med noen nedleggelser, for å kunne bruke andre flytyper. I tillegg kan man tenke seg at enkelte ruter betjenes med mindre fly. Hverken Do 228 eller Twin Otter er ukjente syn på kyllingmarkene og har begge vært gjennom moderniseringsrunder.

Widerøe er nok mest interessert i en løsning der det kreves fly som er lite tilgjengelig og et ruteopplegg som gjør det vanskelig for nye konkurrenter å etablere seg. Vi får se hvordan det ender opp.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Det er kun fordi kravene er satt slik.

Det er selvfølgelig riktig, og fjernet man f.eks. kravet om trykkabin eller antall seter så åpner det seg mange løsninger. Spørsmålet er jo hvilke krav man bør lempe på, eller endre.

Personlig ser jeg for meg mest fornuftig med konsolidering av en rekke flyplasser, og utbygging av tilknyttet infrastruktur. Men dette er et politisk spørsmål med mange interessenter.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Personlig ser jeg for meg mest fornuftig med konsolidering av en rekke flyplasser, og utbygging av tilknyttet infrastruktur. Men dette er et politisk spørsmål med mange interessenter.

Og det er ikke like lett alle steder. For å ta et eksempel, så er det vanskelig å se for seg hvordan Mehamn og Berlevåg kan slås sammen til "Ytre Porsangerfjord Lufthavn". Det skal også ganske mye infrastrukturutbygging til før Banak og Vadsø er aktuelle alternativer.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Widerøe må nå tenke økonomi og kjøper en skreddersydd ATR 42/72 600. Staten bygger ut baner der det er nødvendig til 950m. Der finnes i dag ikke bedre alternativ. ATR utvikler hele tiden ny teknologi i samarbeid med Airbus i Toulous.

Pardon my english:

www.youtube.com/watch?v=9sog1Ep8TfE
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Og det er ikke like lett alle steder. For å ta et eksempel, så er det vanskelig å se for seg hvordan Mehamn og Berlevåg kan slås sammen til "Ytre Porsangerfjord Lufthavn". Det skal også ganske mye infrastrukturutbygging til før Banak og Vadsø er aktuelle alternativer.

Sant nok, men man kan begynne med de enkle. EVE, SKN, SVJ og LKN ligger alle innenfor noen få timers kjøring med bil. Her er det bra veier mellom disse, og disse blir stadig bedre. Det er ingen gode grunner for å opprettholde alle disse. SVJ og LKN bør kunne slås sammen til en større flyplass i dag. Med de kostnadene som er årlig på disse to, så er vel en ny flyplass med lenger stripe nedbetalt på 2-3 år. I tillegg kommer snart en forbedret E10 over Tjeldsundet. Da begynner kjøreavstanden fra SKN til EVE å bli akseptabel for å kunne legge ned denne også. NVK forsvinner jo så snart Hålogalandsbroen åpner.

I Sogn og Fjordane kan samme øvelsen også gjøres med flere plasser.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Nå er jo SKN snart igang med rullebaneutvidelse til 1199 meter. Er vel antydet anlegsstart sent dette år eller tidlig neste år. Så den blir neppe lagt ned med det første.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Og det er ikke like lett alle steder.

Man må selvfølgelig se det på som en helhet, i forhold til kostnaden med fly og utbygging, og evt. andre alternativer som helikopter eller fly som har færre krav. Da kommer spørsmålet om regularitet og passasjerkomfort også. Selv om det ikke er lett, så betyr det heller ikke at det ikke er umulig.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Nå er jo SKN snart igang med rullebaneutvidelse til 1199 meter. Er vel antydet anlegsstart sent dette år eller tidlig neste år. Så den blir neppe lagt ned med det første.

Sånne bagateller har da aldri bekymret det offentlige Norge all verden. Hvor mange milliarder ble for eksempel svidd av på nye kystfort rundt år 2000? På enkelte av disse ble det til og med betalt for forsering, slik at de rakk å bli ferdig innen fristen for når de skulle legges ned...

Og skal vi holde oss til en nærmere bransje, så trenger man ikke se lenger enn til OSL, og på hvor mye unødvendige penger det er brukt der på manglende realistisk langsiktig planlegging.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Widerøe vil ikke si så alt for mye om hvordan de jobber mot mulige produsenter av kortbanefly.

Widerøe selv er hemmelighetsfulle og vil ikke si noe særlig om flyjakten.
– Rundt 2025 flyr Widerøe i ny flymodell. Det gjenstår å se hvilken, vi jobber konkret med et lite knippe alternativer som alle er spennende og interessante. Men vi holder kortene foreløpig tett til brystet, sier Kongsteien.

nrk.no/nordland/Derfor-har-wideroe-skrudd-flyene-fra-hverandre
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Og her er det litt meir om alternativa som tydelegvis vert sondert:
http://www.tu.no/industri/2015/05/0...e-for-forste-gang-slik-skal-de-fly-i-framtida

"Widerøe presenterer alternativene for første gang: Slik skal de fly i framtida
Lanserer fire konkrete alternativer når Dash 8 skal pensjoneres. "


– Dette regionale markedet vil måtte erstattes av noe. I dag finnes det ingen slik hyllevare, men vi er i dialog med flere mulige leverandører samt at vi er pågående på arenaer som messene i Paris og Farnborough, sier flygesjef Tore Hansen i Widerøe til Teknisk Ukeblad.

Han forteller at Widerøe konkret jobber med det han beskriver som fire spor:

Modernisert Dash 8
Forbedret versjon av ATR 42-600
Sivil versjon av Casa C-295W
Et helt nytt fly med PW1000G-motorer

Ganske interessant. Og desse alternativa (bortsett frå siste?) har jo vore dugeleg diskutert her.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Og her er det litt meir om alternativa som tydelegvis vert sondert:
http://www.tu.no/industri/2015/05/0...e-for-forste-gang-slik-skal-de-fly-i-framtida

"Widerøe presenterer alternativene for første gang: Slik skal de fly i framtida
Lanserer fire konkrete alternativer når Dash 8 skal pensjoneres. "




Ganske interessant. Og desse alternativa (bortsett frå siste?) har jo vore dugeleg diskutert her.

Tatt i betraktning kompetansen Widerøe besitter på Dash'ene og tilliten fra Bombardier, er det helt utenkelig å se en gjenopptakelse av produksjonen i Norge i samarbeid med Bombardier for en NG 100/200?

Etterspørselen blir nok for smal for å produsere denne i storskala i Canada og miljøet som er bygget opp i Widerøe kan kanskje være de som kan kommersialisere dette?

Kun et løst kort....
 
Back
Top