Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Tatt i betraktning kompetansen Widerøe besitter på Dash'ene og tilliten fra Bombardier, er det helt utenkelig å se en gjenopptakelse av produksjonen i Norge i samarbeid med Bombardier?

Kostnadene ville være astronomiske. Hvis ikke Bombardier, med sin kundebase og organisasjon, kan gjøre det lønnsomt, kan neppe en 'uavhengig' aktør som WF få det til. Tenk bare på det man må igjennom av oppstarts- og sertifiseringskostnader.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Kostnadene ville være astronomiske. Hvis ikke Bombardier, med sin kundebase og organisasjon, kan gjøre det lønnsomt, kan neppe en 'uavhengig' aktør som WF få det til. Tenk bare på det man må igjennom av oppstarts- og sertifiseringskostnader.

Jeg tenkte mer på en delt løsning mellom Widerøe og Bombarder.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Jeg tenkte mer på en delt løsning mellom Widerøe og Bombarder.

Det blir neppe billigere å produsere noe i Norge enn i Canada, både fasiliteter, logistikk og kompetanse er mangelfull til sammenligning. Det hjelper ikke at WF har en dyktig stab med høy kompetanse, det kreves mye mer når helt nye fly skal produseres. Utviklingskostnadene må også fordeles per individ solgt, og en helt ny versjon av Dash 8 vil kreve en god slump av dette. Om man skal ha en ny Dash8 så må det bli en versjon som flere aktører er interessert i, og det er jo ikke helt umulig å få til - men det er en relativt stor risiko å investere i dette.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Hva med -300ene til Widerøe? Er de såpass lavt på cycles at de har lenge igjen, eller vil det innen ikke alt for lenge bli såpass gamle og uøkonomiske?
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Hva med -300ene til Widerøe? Er de såpass lavt på cycles at de har lenge igjen, eller vil det innen ikke alt for lenge bli såpass gamle og uøkonomiske?

Slik jeg har skjønt det skal -300 ut etterhvert, og vil ikke ha behov for WF MLU :)
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Slik jeg har skjønt det skal -300 ut etterhvert, og vil ikke ha behov for WF MLU :)

Nei, det er jeg klar over, og de er også kurrante og erstatte. Så mitt spørsmål er mer når og hva som er aktuelle alternativer? Q400 er vel litt stor for noen steder -300 brukes i dag?
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Noe nytt med tanke på flåten fremover hos Widerøe?
De må vel etterhvert ha en plan i et 10-20 års perspektiv.
 
Re: Widerøe med sommerruter fra OSL og TOS

Har WF ønsker/planer om å kjøpe flere Q400, tro? Bombardier tilbyr jo nå Q400 med flere seter og mer payload, WF hadde sikkert hatt nytte av maskiner med 82 seter og mulighet til å fly fullt hus BGO-TOS - billettprisene gir inntrykk av at ruta går bra...
 
Re: Widerøe med sommerruter fra OSL og TOS

Tror hovedfokuset nå er på å få lønnsom utnyttelse av eksisterende flåte. Nye fly er nok lavt prioritert.
 
Re: Widerøe med sommerruter fra OSL og TOS

Tror hovedfokuset nå er på å få lønnsom utnyttelse av eksisterende flåte. Nye fly er nok lavt prioritert.

Så måtte det selvfølgelig komme en kjedelig realist her :lol:

Håper drømmerne fortsetter synsingen :up:
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly?


Jeg har sett CASA 295 ta av fra Værnes for et par år siden. Satt selv i en Dash 8-100 på vei til Namsos og hadde akkurat tatt så jeg hadde sikt over hele rullebanen. Jeg sverger på at takeoffen til CASAen var betydelig kortere enn Dashen.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Jeg har sett CASA 295 ta av fra Værnes for et par år siden. Satt selv i en Dash 8-100 på vei til Namsos og hadde akkurat tatt så jeg hadde sikt over hele rullebanen. Jeg sverger på at takeoffen til CASAen var betydelig kortere enn Dashen.

Uten flere informasjoner er det helt uinteressant. Hvor mange passasjerer var det i Dashen? Hvilken flaps setting ble brukt, reduserte de power for take-off? Hva var lasten i CASAen, hvilke settings brukte de? Osv.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Intet nytt mtp ny flytype når jeg var i dialog med selskapet tidligere denne uken. Det er håp om at Wiking setter igang produksjon av en oppdatert DASH-8, men optimismen rundt dette virket ikke å være spesielt stor (usikkert hvor stort markedet er for en slik flytype). ATR-42 er heller ikke 100% avskrevet.

Espen
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Bare en tanke

Vil det ikke være mer samfunnsøkonomisk å utvide lufthavnene rundt om det ganske land?
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly?

I følge konsernsjef i Torghatten, Brynjar Forbergskog så er Widerøe nærmere å selge fly enn å kjøpe.

"Det som opptar Torghatten for tiden er avgiftsøkning på flyreiser.

– Avgiftene har økt 40-50 prosent de siste årene. Det går ut over inntjeningen. For Widerøe sin del har vi satt fire fly på bakken, og om dette blir reelt må vi sette flere fly på bakken, og ruter må legges ned, sa Torghatten-sjefen i møtet".

Kilde: http://www.banett.no/nyheter/2016/0...uholdbart-at-det-skal-gå-måneder-12628211.ece
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Vil det ikke være mer samfunnsøkonomisk å utvide lufthavnene rundt om det ganske land?
Har vel vært oppe før, men en del steder betyr det også at du må fjerne litt fjell og andre hindringer. Er ikke bare banelengde som spiller inn, men inn/utflyging som skal kunne håndteres trygt på en motor osv. osv.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Har ikke sett denne postet noen andre steder på forumet, men flytt gjerne dersom den havnet feil. Er vel kanskje ikke nyheter for alle her inne, men Widerøe forhandler altså om nyproduksjon av Dash 8 - 200

http://luftfart.media/2017/01/25/wideroe-er-i-dialog-med-bombardier-for-a-fa-bygget-nye-dash-8/

"Ifølge Viking Air sine nettsider er dette en flytype de foreløpig ikke fører. Viking har lisens på alle flytypene helt fra DHC-1 til og med 7, men altså ikke 8. Bombardier bygger foreløpig sine egne DHC-8 i Q400-versjon.

– Betyr det at Viking Air vurderer å bygge 200-serien på lisens dersom Widerøe ønsker å gå for denne typen?

– Hvilke produksjonsplaner Bombardier/Viking har kan ikke jeg uttale meg om, men vi er i dialog med Bombardier/Viking om en eventuell ny produksjon av Dash8-200, utdyper Brandvoll overfor Luftfart.Media."

Dette sier altså Silje Brandvoll i Widerøe til Luftfart.Media
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Det har vel vært tenkt/ønsket her inne før :)

(personlig er Dash 7 en av mine all time favoritter)

Uansett er det mest interessante for min del at WF plutselig ser ut til å oppføre seg som ett ambisiøst selskap som endelig har fått på plass møblene. Nå er de faktisk ute å "framsnakker" seg selv titt å ofte. Kjøper nye fly, og ser på mulighetene for nye Q200.

Tipper de er på børs før 2020 :)
 
Back
Top