Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Jeg tar bussen forbi Viking Air regelmessig (de Havilland Way ) og de er akkurat I ferd med å sette I gang vedlikehold av CL-215, CL-215T og CL-415 som Viking også har overtatt Lisensen til. Det er vel så langt kun DHC-6 400 som Viking har bygget fra grunn opp, men det har vært snakk lokalt om mulig nybygg av CL-415. Uansett dette er en meget seriøs gjeng som har fått skikkelig snurr på Propellene og vil være I stand til nyproduksjon av Dash-8 Q200 - spesiellt når de nå opparbeider mye erfaring fra CL-215 / CL-415.

Viking Air er absolutt I vinden, skrives mye om dem I lokalpressen og som nevnt de har fått bra snurr på propellene. Og de kan jo bare ta en titt opp - hele dagen passerer det DHC-2 og DHC-3 rett over hodet på dem - det er inspirasjon.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Embraer har nå begynt å tenke høyt om å gjenoppta produksjonen av turboprop-fly. Første trinn har vært å sjekke mulig interesse hos en del eurpeiske flyselskaper.
Embraer has begun to crystallise its previously disclosed interest in the market for turboprop airliners, holding a series of meetings with potential customers.

The "European advisory board" met on 12 and 13 September at Embraer's European headquarters near Amsterdam, with over 20 flag carriers participating.

"They met with us to engage for the first time on a topic around addressing the turboprop market."

https://www.flightglobal.com/news/articles/embraer-outlines-turboprop-plans-to-leading-airlines-441149/
 
Last edited:
Re: Ang. kortbanenettet

Diskusjonen om kortbanenettet er ikke ny.....

Det er vel ikke så mange flytyper som klarer 800m rullebane opp og ned.
Bortsett fra Dash 8-100 og 200 er det vel ikke så mange andre å velge i.

Synd ikke de lager Dash 7 lenger, for det hadde vel vært en kandidat med nok overskudd på motorkraft til å takle de fleste utfordringer.
Kan man oppe på marshøyde og cruisingspeed slå av to motorer for å spare drivstoff på dem?

Viking Ltd har vel lisens til å kunne bygge de, hvis det er marked. Men det er vel kanskje mer aktuelt med en Casa 295w med stol kapasitet.

Ellers så må man vel ned på twin Ottter eller Dornier, men det er jo også fly som er gamle konstruksjoner.

Men at det bør bestrebes å få en viss konkurranse inn i nord Norge er vel hevet over tvil!
 
Re: Ang. kortbanenettet

Diskusjonen om kortbanenettet er ikke ny.....



Det er vel ikke så mange flytyper som klarer 800m rullebane opp og ned.

Bortsett fra Dash 8-100 og 200 er det vel ikke så mange andre å velge i.



Synd ikke de lager Dash 7 lenger, for det hadde vel vært en kandidat med nok overskudd på motorkraft til å takle de fleste utfordringer.

Kan man oppe på marshøyde og cruisingspeed slå av to motorer for å spare drivstoff på dem?

!



Dash 7 er jo egentlig mer eller mindre en Dash 8 med flere motorer, høyere forbruk og høyere vedlikeholdskostnader.

Problemet med kortbanenettet er egentlig ikke å finne fly som teknisk klarer det, men som økonomisk klarer det
 
Re: Ang. kortbanenettet

Det er vel ikke så mange flytyper som klarer 800m rullebane opp og ned.
Bortsett fra Dash 8-100 og 200 er det vel ikke så mange andre å velge i.

Synd ikke de lager Dash 7 lenger, for det hadde vel vært en kandidat med nok overskudd på motorkraft til å takle de fleste utfordringer.
Kan man oppe på marshøyde og cruisingspeed slå av to motorer for å spare drivstoff på dem?

Viking Ltd har vel lisens til å kunne bygge de, hvis det er marked. Men det er vel kanskje mer aktuelt med en Casa 295w med stol kapasitet.

Viking Air kjøpte forøvrig Dash-8 programmet også for et år eller to siden
Og om jeg husker rett skal de rebrande til det gamle "De Havilland Canada"

Dash 7 er jo egentlig mer eller mindre en Dash 8 med flere motorer, høyere forbruk og høyere vedlikeholdskostnader.

Eneste fordelen den har er vel at den har vesentlig bedre STOL-egenskaper enn Dash 8.
Den har også lavere hastighet, brukte vel drøye to timer på BNN-FBU
 
Last edited:
Re: Ang. kortbanenettet

Dash 7 er jo egentlig mer eller mindre en Dash 8 med flere motorer, høyere forbruk og høyere vedlikeholdskostnader.

Problemet med kortbanenettet er egentlig ikke å finne fly som teknisk klarer det, men som økonomisk klarer det

Så hvis du skulle velge flymaskin, også for å få sorte tall, hva ville du valgt?
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Fyktelig spennende det her syns jeg. Vi har jo vært innom det meste før, men er det noen innenfor WIF som har noe info eller rykter om hva man har sett på/sett for seg? Er det teknisk mulig å holde dashene i live til hybrid/el faktisk er mulig? Vi snakker jo fort 15 år om vi skal være realistiske?

Har man vært i samtaler/testing av ATR42S? Jeg er jo ikke fan av ATR under isingsforhold, men det er vel det eneste flyet som finnes i dag? Økonomisk sett er vel dette ganske gunstig. Bruker mye mindre fuel og har flere seter. Om man fyller de... Ellers har det vært nevnt nytt fly fra Embraer og evt en forkorta Q400 med 50 seter. Tror noen den kan klare 800m? Ellers som nevnt før blir det mindre fly. Er vel ikke så publikumsvennlig med B250 eller Pilatus på disse rutene?
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Fyktelig spennende det her syns jeg. Vi har jo vært innom det meste før, men er det noen innenfor WIF som har noe info eller rykter om hva man har sett på/sett for seg? Er det teknisk mulig å holde dashene i live til hybrid/el faktisk er mulig? Vi snakker jo fort 15 år om vi skal være realistiske?

Har man vært i samtaler/testing av ATR42S? Jeg er jo ikke fan av ATR under isingsforhold, men det er vel det eneste flyet som finnes i dag? Økonomisk sett er vel dette ganske gunstig. Bruker mye mindre fuel og har flere seter. Om man fyller de... Ellers har det vært nevnt nytt fly fra Embraer og evt en forkorta Q400 med 50 seter. Tror noen den kan klare 800m? Ellers som nevnt før blir det mindre fly. Er vel ikke så publikumsvennlig med B250 eller Pilatus på disse rutene?

Hvorfor iser ATR mer enn Dash?
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Så vidt jeg vet har ATR vært på besøk på Langstranda og presentert sin ATR42S. Mener den fløy noen testturer ut fra Bodø noen dager i fjor.

Espen
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

L-100 med booster skal visstnok kunne duge, sier'em ...

a-right-front-view-of-a-marine-kc-130-hercules-aircraft-using-its-booster-rockets-6f05b1-1600.jpg
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Trykkabin og FA ombord er vel blant kravene for FOT-rutene? Ellers hadde Viking Air utgaven av Twin Otter vært et alternativ? Eller vil myndighetene ha større kapasitet en 19 seter også?
 
Back
Top