Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Re: Widerøe skal kjøpe fly

Det tror jeg du har rett i. Nå er det heldigvis snakk om noen år fram i tid - Så en kan jo håpe på at Bombardier tar grep.
 
Last edited:
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Hva med Embraer EMB 120? 37 seter

Dessuten så ligger det vel smått i kortene at Viking Air får produsere Dash-8 når Bombardier ikke vil mer :)
Eller kanskje vi får en Dash-7 NG :)
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

ATR 42/72 600 blir nok løsningen. ATR har gjennomgått mange oppgraderinger opp gjennom årene. ATR 42-600 har en short field option. Avionics suite er den mest avanserte i klassen (eneste fly i klassen med A380 technology) . ADS-b out og LPV. Motorene er oppgradert til PW127M. ++++ De som tror dette flyet ikke kan operere i norske værforhold kjenner ikke ATR. Over 300 flere ATR solgt enn Dash 7 inkl. Q400.

Nå planlegger ATR etterfølgeren til 600 modellen. Kanskje den blir Widrøes valg.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

ATR 42-600 har en short field option. Avionics suite er den mest avanserte i klassen (eneste fly i klassen med A380 technology) .

Jeg kan fint lite om avionikk, men hva betyr «A380 technology» i en slik sammenheng? Det er vel lite sannsynlig at noen skal bytte på å jobbe i A380 og ATR42.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

De som tror dette flyet ikke kan operere i norske værforhold kjenner ikke ATR.

Problemet er vel ikke norske værforhold? Utfordringene er vel korte baner med kombinasjon av hindringer i inn-/utflyging? Landingshastigheter kommer vel inn her så vidt jeg har hørt. Hvordan er ATRen der?
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

ja, men samtidig blir jo dumt å sammenligne bilsalg med flysalg

alle flyselskapene kjøper fly etter behov, og sin program, ikke den som bruker minst bensin
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Nå skulle det være en liten fleip, men jeg tror da bilkjøpere også ser på hva de har behov for når de velger bil. Det største problemet til Q400 er at den er for dyr i forhold til den økte ytelsen sammenliknet med ATR 72 600. På typiske turbopropstrekninger er det ikke nok å tjene på den større hastigheten.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

En god artikkel om Q400 VS ATR-72 og hvorfor de ikke helt slavisk kan sammenlignes. Hver av disse har sine fordeler og ulemper som et selskap må ta i betrakning ved valg av fly.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Problemet er vel ikke norske værforhold? Utfordringene er vel korte baner med kombinasjon av hindringer i inn-/utflyging? Landingshastigheter kommer vel inn her så vidt jeg har hørt. Hvordan er ATRen der?

Hindringer i inn og utflyvning er ikke et problem for ATR. Den er godkjent bl.a. til flyvning inn til London City Airport (6' slope) og til operasjon inn til feks Bogota (hot and high).

Den kan operere inn til baner på 950m med en optional RTO function. Så på kortbanenettet med 800 meter funker den ikke på maks vekt. Pr i dag fins det vel da heller ingen erstatning på til Dash8 på det segmentet. ATR er i gang med neste generasjon ATR. Vi får se...
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Å sammenligne ATR med en Dash8 blir som å sammenligne teknologien i en Airbus A320 mot en B737.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Bare en pekepinn på hvor det nå går.... Mange av disse blir nok å sees i Norden. :

Verdens største flåde af mindre regionalfly er dansk, og nu bliver flåden 2,1 milliarder dollar større efter en ordre på 90 turboprop-fly.
Bagersønnen Martin Møller tager nu sin gigantiske - men trods størrelsen - relativt ukendte, danske flyforretning til nye højder.

Nordic Aviation Capital med base i Billund driver nemlig verdens største flåde af mindre regionalfly, og nu vokser flåden, efter NAC og den europæiske turboprop-producent ATR på det internationale Paris Airshow skrev under på en historisk stor ordre på 90 fly af typen ATR-600.

Ordren omfatter 35 fly, som er en fast, ubetinget ordre på 30 ATR 72-600 og 5 ATR 42-600, og 55 fly som er købt som optioner, der kan udnyttes senere. Samlet løber ordren op i 2,1 milliarder dollar - svarende til 11,5 milliarder kroner.

»Vi har gjort ATR turboprop-fly til et af de vigtigste elementer i vores nutidige og fremtidige udvikling. Vi tror på, at regional luftfart gennem de næste par år mere og mere vil være afhængig af denne teknologi, og at ATR-flyene fortsat vil opleve succes med luftfartsselskaber, der henvender sig til dette segment,« siger bestyrelsesformand Martin Møller i pressemeddelelsen.

Der er 180 flyselskaber verden over, der bruger ATR, og de er en del af væksten i NAC. De seneste tre år er næsten en af fire ATR blevet solgt til leasingfirmaer. Den udvikling har NAC været i front for som en virksomhed specialiseret i mindre turboprop-fly - fly hvor propellerne er drevet af jetmotorer.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

En god artikkel om Q400 VS ATR-72 og hvorfor de ikke helt slavisk kan sammenlignes. Hver av disse har sine fordeler og ulemper som et selskap må ta i betrakning ved valg av fly.

Har brukt noen sene nattetimer og en halvtime på morgenen i dag på å lese denne artikkelen, noe må man jo gjøre når man er hardt angrepet av manflu..

Uansett, spennende sammenligning, mange gode poenger og tekniske detaljer jeg ikke visste om.
Til å begynne med satt jeg med følelsen av at forfatteren var litt vel pro Q400. Men det rettet seg opp mot slutten.

Disse to flyene kan uansett ikke operere på det norske kortbanenettet, den minste ATR maskinen kan vel modifiseres, men begge maskinene har et stort potensiale på tynne ruter.

Hadde vært moro med "Norwegian regional", som kunne feedet inn fra tynne ruter midt på dagen og hatt en morgen- og kveldstur til tynne utenlandske destinasjoner.

Nuvel, back to topic!
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Å sammenligne ATR med en Dash8 blir som å sammenligne teknologien i en Airbus A320 mot en B737.

Prøver du deg på en fleip du og? :)

Nå vil jeg ikke dra ting videre off-topic, men det spørs vel om ikke de korteste banene som ikke kan utvides på sikt blir nedlagt slik at resterende kan flyes med ATR eller Q400.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Prøver du deg på en fleip du og? :)

Nå vil jeg ikke dra ting videre off-topic, men det spørs vel om ikke de korteste banene som ikke kan utvides på sikt blir nedlagt slik at resterende kan flyes med ATR eller Q400.

Nei. Det vil neppe skje at 19 norske flyplasser legges ned!

Det foregår en grundig prosess, hvor målet er å kunne betjene kortbanenettet også etter 2024-2027 når dagens flyflåte med Dash 8-100 og 200 KAN være "utflydd". Siktemålet er å få på plass fly med inntil 50 seter som tilfredsstiller de operative utfordringene dagens kortbanenett har.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Er det virkelig 19 baner som ikke kan utvides med 200 m? Det er jo heldigvis litt tid igjen til å få ting på plass, men ting tar jo tid. :)
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Hvorfor skulle man fly ATR eller Q400 i det heletatt? Hvorfor skal man fly rundt med fly som har en kapasitet på inntil 80 passasjerer?

Tror det er nok med en kapasitet på ca 30/40 personer på flyene for svært mange av rutene?
 
Last edited:
Re: Widerøe skal kjøpe fly

ATR 42-600 er vel i utgangspunktet en 50-seter. Det er ikke akkurat flusst med fly i produksjon med størrelsen vi snakker om som oppfyller anbudskravene.
 
Back
Top