Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Trykkabin og FA ombord er vel blant kravene for FOT-rutene? Ellers hadde Viking Air utgaven av Twin Otter vært et alternativ? Eller vil myndighetene ha større kapasitet en 19 seter også?

Trykkabin er krav på endel av rutene, men ikke på langt nær alle. Finnmarksanbudet (gamle fylket, bortsett fra TOS-LKL) har ikke slikt krav, men her blir det praktisk umulig uten. Luftfartstilsynet utarbeidet for noen år tilbake et særnorsk direktiv som ikke tillater flyging over fjellterreng uten trykkabin begrunnet hovedsaklig av ising.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Det er i år fem år siden Widerøe avsluttet ESP-programmet som ga 16 fly (-100) ti år ekstra. Videre skal en del fire -100-fly gjennom ESP (foregår nå?). Et spørsmål er kanskje videre om det også blir behov for å oppgradere de flyene som tidligere har gått gjennom programmet etter hvert nå enda en gang?

Og kan rutekutt også være nødvendig for at man skal kunne utføre ESP for en del fly?

En del av -100-flyene til Widerøe er vel av de med flest cycles av flytypen på verdensbasis.

Referanser:
https://www.bombardier.com/en/media/newsList/details.20190405Wideroe.bombardiercom.html
https://www.tu.no/artikler/slik-har-wideroe-gjort-16-gamle-fly-nye/222413
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

En del av -100-flyene til Widerøe er vel av de med flest cycles av flytypen på verdensbasis.

De individene med færrest cycles igjen har vel vært benyttet på "langrutene"?
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

De har jo fått en god del flotte brukte individer med få cycles i hende, så kan jo hende at de får flere etter hvert.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Kom over denne, visste ikke at Tsekkia lagde fly engang
[Men blir kanskje litt stusselig med 20 seter for å få lønnsomhet.

Tsjekkia har lang historie som flyprodusent og Let og Zlin har laget mange fine fly.
Let kom med en større utgave og, Let 610. Beregnet for 40 passasjerer, men prosjektet ble skrinlagt etter 8 prototyper siden salg uteble. Har blitt kjøpt av russerne som nå har tenkt å bygge noen som erstatning for An-24.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Så måtte det selvfølgelig komme en kjedelig realist her :lol:

Håper drømmerne fortsetter synsingen :up:

Det er heldigvis lov å drømme seg litt bort nå som det er helg :lol:

p9tU9Wp.jpg
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Nå er ikke deres behov nødvendigvis 1:1 med Widerøe, men i et intervju i siste AvTalk podcast med Air Greenland sjefen hevder han at det per dags dato er ekstremt vanskelig å erstatte Dash-8 i deres operasjoner. Og det ikke finnes en aktuell erstatter der ute
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Problemet her er vel først og fremst at det ikke finnes (?) noe annet fly som både er stort nok og kan lande på de fleste norske kortbaner. Kanskje dette presser frem en konsolidering av flyplasstrukturen, der noen kortbaneflyplasser legges ned, mens de som blir igjen får forlenget banen. De norske kortbaneflyplassene er jo fra en tid der veinettet var mer fragmentert.

F.eks. at Stokmarknes, Svolvær og Leknes legges ned og erstattes av en felles stamflyplass, og evt tunnel under Hadselfjorden, eller at Mosjøen og Mo i Rana får felles flyplass.

Så er det en del forblåste steder, særlig i Finnmark, der veiene ofte er stengt og vinteren og det uansett er ønskelig å komme til med ambulansefly. Kanskje det blir nødvendig å dele det gjenværende kortbanenettet i to; der det er teknisk mulig og ikke for dyrt forlenges banen, mens der det ikke er mulig aksepteres det også mindre fly i anbudet.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Problemet her er vel først og fremst at det ikke finnes (?) noe annet fly som både er stort nok og kan lande på de fleste norske kortbaner. Kanskje dette presser frem en konsolidering av flyplasstrukturen, der noen kortbaneflyplasser legges ned, mens de som blir igjen får forlenget banen. De norske kortbaneflyplassene er jo fra en tid der veinettet var mer fragmentert.

F.eks. at Stokmarknes, Svolvær og Leknes legges ned og erstattes av en felles stamflyplass, og evt tunnel under Hadselfjorden, eller at Mosjøen og Mo i Rana får felles flyplass.

Så er det en del forblåste steder, særlig i Finnmark, der veiene ofte er stengt og vinteren og det uansett er ønskelig å komme til med ambulansefly. Kanskje det blir nødvendig å dele det gjenværende kortbanenettet i to; der det er teknisk mulig og ikke for dyrt forlenges banen, mens der det ikke er mulig aksepteres det også mindre fly i anbudet.

Du er inn på noe her ja, flere flyplasser som f.eks Sandnessjøen kan rullebanen bygges ut og tilpasses slik at f.eks ATR kan benyttes (ATR-ops får bli en annen diskusjon).
Desverre er vi nok LANGT unna at de blir bygget noen som helst veistandard som kan erstatte stamrutenettet på Vestlandet, Trøndelag, Nordland, Troms og Finnmark, distansene og veistandard (+vær) speielt i Finnmark er så uedelig større og utfordrende enn f.eks det sentrale Østlandet, derfor er flyplassene uunværlig viktig for regionenene.

Det er nå gitt signaler om at Polarsirkelen lufthavn i Mo i Rana nå kan gå videre og mulig penger i statsbudsjettet kan komme, denne vil erstatte MQN og MJF.
Ellers ligger nok desverre også penger til ev. utbygging av ny stor lufthavn i Lofoten langt-langt fram i tid, her blir det spennende om regjeringen kommer til å tilføre Evenes mere penger for å styrke flyplassen enda mere enn kun militæret, noe som deres prosjektet med konsolidering av baser til EVE ville ha tjent på.
 
Last edited:
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Sandnessjøen har 1199m i dag og det burde holde godt for ATR-42. Det er ikke besluttet politisk at Mosjøen skal legges ned hvis/når det blir ny lufthavn i Rana (Mo i Rana lufthavn Fagerlia). Men mange mener at en nedleggelse i Mosjøen er en forutsetning. Men en slik beslutning er så langt ikke fattet.

Espen
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Finnes det noen plan for dette? Har inntrykk av at det er litt tilfeldig; Narvik ble lagt ned da de fikk Hålogalandsbrua, kanskje blir det nedleggelse i Mo&Mo om de får felles flyplass, Lofoten finnes det planer for, men ingen beslutning (var nordsiden av Austvågøy som var mest aktuell, etter at Gimsøya gikk ut pga vindforhold). Samf.dep. burde lage en plan som deler flyplassene inn i fire kategorier:

- De som nå har god nok vei og kan legges ned
- De som konsolideres i en større flyplass (for jetfly)
- De som får rullebanen forlenget, der kostnader og topografi tillater (ATR-striper)
- De som er for dyre, teknisk umulige eller har så liten trafikk at det ikke svarer seg, men beholdes for ambulansefly og i fremtiden trafikkeres av mindre fly når Dæsjene lander for godt (se opp for fakkeltog, siden alle vil kjempe for sin flyplass...)
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Finnes det noen plan for dette?

Tja... ikke på det nivået du beskriver, men Nasjonal transportplan for 2018-2029 har litt om flyplasstruktur:
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/mer-effektiv-og-konkurransedyktig-luftfart/id2548495/

Generelt så er planene for samferdselsprosjekter lenger fram enn 10 år veldig lite konkrete, men om de som vil lese med arbeidet for planen 2022-2033 kan begynne her:
https://www.regjeringen.no/no/tema/...i-arbeid/oppdrag-til-virksomhetene/id2643273/
 
Last edited:
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Utvikler ikke ATR en version av ATR 42-600 med STOL egenskaper som tillater den å benytte baner på 800-meter? Så var det dette med vinter og ising, men må da vel være mulig for ATR å forbedre dette også på en god måte?
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

1199m tilgjengelig.

1200 M er grensen for når sikkerhetsområdet rundt rullebanen må utvides betraktelig, derfor ser man av og til den noe kunstige lengden på 1199 M publisert. F. eks. på Stord, Florø, Brønnøysund og Sandnessjøen. Noen av disse banene har dog publisert atskillig lengre TODA, opptil 1799 M på Stord.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Kjekt med lang TODA, men det er TORA som er interessant :)
 
Last edited:
Back
Top