Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Re: Widerøes flåte

Er det utenkelig at det kommer en ordre på nye fly som ikke er el-fly? Hvor lenge kan man vente på el-flyene?

Realitetene kommer etter hvert med el-fly utviklingen. Det tar nødvendigvis tid.
Jeg vil bli overrasket om ikke ATR42 STOL er aktuelle for mellomlang sikt for WF.

Realitetene kommer etter hvert med el-fly utviklingen. Det tar nødvendigvis tid.
Jeg vil bli overrasket om ikke ATR42 STOL er aktuelle for mellomlang sikt for WF.

Synd, men det finnes vel egentlig ingen andre alternativ?

Synd, men det finnes vel egentlig ingen andre alternativ?

Først må vel denne ATR42-600 STOL bevise seg verdig oppe i nord under skikkelig drittvær.
Samt så må man ta med seg at bytte ca. 30 Dash 8-100/200/300 til ATR42-flåte koster M Y E penger, opplæring og mye mer. Da er kanskje levetidsforlengelse billigere.

Først må vel denne ATR42-600 STOL bevise seg verdig oppe i nord under skikkelig drittvær.
Samt så må man ta med seg at bytte ca. 30 Dash 8-100/200/300 til ATR42-flåte koster M Y E penger, opplæring og mye mer. Da er kanskje levetidsforlengelse billigere.

Eller en kombinasjon..........

Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Blir ikke den noe liten.......?

Blir vel noe liten i forhold til kravene gitt av anbudsgiver. Trykk-kabin og kapasitet osv. Men vi må huske på at hele kortbanenettet startet med Twin Otter. Spørsmål er om flyselskap(ene) og anbudsgiver bør se på om det kan være hensiktsmessig og "gå tilbake" til den oppdaterte Twin Otteren og eventuelt øke frekvensene der det er mulig. Men det blir vel bare en fjern drøm for oss Twin Otter entusiaster.

Er vel bare ATR somkan levere noe som funker frem til el-flyene kommer. Håper Norwegian har startet arbeidet:-)

Er vel bare ATR somkan levere noe som funker frem til el-flyene kommer. Håper Norwegian har startet arbeidet:-)

ATR har et noe frynsete rykte her i landet (eller hvertfall her blant flyentusiastene) pga. diverse hendelser med ising tidligere. Noen grunn til å tro at det er et sjakktrekk å da velge denne maskinen til kortbaneoperasjoner i et landt med mye vær...

Last edited:

Er det ikke håp om produksjon av noe større enn TwinOtter av ny-gamle De Havilland?

Det finnes jo ganske mange Dash 8 der ute. Det er ikek et alternativ å bare raske sammen materiell fra bruktbutikken?

Hva med det nye konseptet på Do-328? Litt frem i tid, men jobbes jo med flere hybridprosjekter der.

Vi får se hva vi kan få skviset ut av en representant for ledelsen, som kanskje dukker opp på torsdag ;)

Hvor mange Dash 8-100/200 er fortsatt aktive der ute? Er det et alternativ å fortsette å støvsuge markedene etter brukte maskiner med så lavt som mulig antall timer/cycles? Regner kanskje med at de som har slike maskiner gjerne holder fast på de av en grunn de også.

På et kjøleskap nær meg ... ;)

781686a44a8b163e1d1c4af34c3b59a9.jpg

ATR har et nye frynsete rykte her i landet (eller hvertfall her blant flyentusiastene) pga. diverse hendelser med ising tidligere. Noen grunn til å tro at det er et sjakktrekk å da velge denne maskinen til kortbaneoperasjoner i et landt med mye vær...

Elsker ikke akkurat ATR, men det var en hendelse på en ATR-72 operert for SAS med personale fra et land som ikke har erfaring med arktiske operasjoner. Siden har Finnair operert ATR på samme ruten for WF uten noen som helst problemer. Man skal heller ikke glemme DATs operasjoner i en årrekke på vestlandet.

WF har stor kompetanse på DASH8 så det beste hadde vært om noen nye 200 ble produsert, men alternativt er jo en kombinasjon av det som BLIR produsert (ATR-42-STOL) og Dash 8-400 (som ikke trenger omskolering -- spesielt om man øker produksjonen kan det jo være dette gir endel lavere kostnader siden man da kan ansette nye ATR-piloter heller enn omskolere eksisterende).

Skal heller ikke se bort fra hva en solid avtale i volum med WF kan medføre hos DHC, ATR og la oss ikke glemme Embraer...

Skal heller ikke se bort fra hva en solid avtale i volum med WF kan medføre hos DHC, ATR og la oss ikke glemme Embraer...

Embraer driver stort sett med jetfly og det er vel ikke så brukbart på kortbane-nettet? Q400 regner meg kommer til å fly i mange år til. Det er erstatning til -100 som er utfordringen her.

Embraer driver stort sett med jetfly og det er vel ikke så brukbart på kortbane-nettet? Q400 regner meg kommer til å fly i mange år til. Det er erstatning til -100 som er utfordringen her.

Var vel nettopp det jeg sa også (400 blir) men Embraer har hatt mange propellprosjekter og Widerøe har historie med Embraer (ikke bare E2)

Back